دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود
دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

با افزایش بارش برف و باران تردد با زنجیرچرخ در جاده‌های اردبیل الزامی شد

اتوپارت پرس: رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور از بارش باران و برف در محورهای چندین استان کشور خبر داد.

سرهنگ نادر رحمانی درباره آخرین وضعیت جوی و ترافیکی محورهای مواصلاتی کشور اظهار کرد: «در محورهای مواصلاتی آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل و محور سقز ـ بانه در استان کردستان شاهد بارش برف هستیم.»

وی از بارش باران در محورهای البرز، گیلان، مازندران و برخی از محورهای استان خراسان رضوی مانند بردسکن ـ سبزوار و قوچان ـ مشهد خبر داد و گفت: «مه‌گرفتگی همراه با کاهش دید برای راننده در محور بجنورد ـ آشخانه در استان خراسان شمالی وجود دارد.»

وی از الزامی شدن تردد با زنجیرچرخ در محورهای اردبیل ـ خلخال، پونل ـ خلخال، اسالم ـ خلخال و گردنه صائین اردبیل خبر داد و گفت: «ترافیک در آزادراه کرج ـ تهران، جاده مخصوص کرج ـ تهران و آزادراه قزوین ـ کرج محدوده پایانه شهید کلانتری تا پل فردیس سنگین و در محورهای شهریار ـ تهران و پاکدشت ـ تهران نیمه‌سنگین است.»


برای خرید 75درصد مواد اولیه مورد نیاز تولید// نیاز ارزی تولیدکنندگان لنت و کلاچ از نیما تامین می‌شود

اتوپارت پرس: رئیس انجمن لنت ترمز و کلاچ اعلام کرد: «۷۵ درصد مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان این صنف از طریق واردات تامین می شود و نرخ ارز مورد نیاز آن تابع سامانه ارزی نیماست.»

حسین لاجوردی گفت: «ارزان شدن ارز در هفته های اخیر در بازار آزاد رخ داده و ارتباطی به بازار ثانویه ندارد، بلکه تامین ارز نیمایی به دلیل کمبود عرضه، بسیار زمانبر است.»

به گفته این مقام صنفی، همه ثبت سفارش های تولیدکنندگان داخلی بر مبنای ارز نیمایی برنامه ریزی شده که شامل اعضای انجمن لنت ترمز و کلاچ نیز می شود.

لاجوردی یادآور شد: «قیمت مواد اولیه داخلی نظیر رزین نیز از کیلویی ۱۵ هزار تومان در ماه های گذشته به بیش از ۴۰ هزار تومان افزایش یافته است».

رئیس انجمن لنت ترمز و کلاچ اظهار داشت: «عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت در بازار است و در شرایطی که تولیدکنندگان ارز نیمایی را با وقفه یک ماهه تا ۴۵ روزه دریافت می کنند، عرضه به بازار کاهش و قیمت ها افزایش می یابد.»

وی به سخت تر شدن مراودات پولی و مالی با دیگر کشورها اشاره کرد، اما با اظهار خوشبینی از بهبود شرایط در آینده نزدیک، گفت: «تولیدکنندگان ایرانی برای افزایش تولید در همین شرایط سخت هم قسم شده اند و حال که در شرایط تنگنا قرار دارند به دنبال یافتن جایگزین برای مواد اولیه خارجی هستند.»

رئیس انجمن لنت ترمز و کلاچ گفت: «تولیدکنندگان لنت ترمز و کلاچ با تبدیل تهدید تحریم ها به فرصت، جایگزینی مواد اولیه خارجی و ارتقای داخلی سازی را دنبال می کنند.»

لازم به ذکر است تولید انواع لنت های ترمز کفشکی و دیسکی برای انواع کامیون، تریلر، اتوبوس و مینی بوس، انواع لنت های دیسکی و کفشکی برای اتومبیل های سواری، انواع لنت کلاچ جهت خودروهای سبک و سنگین و انواع لنت های مترو و قطار و انواع لنت های صنعتی توسط اعضای انجمن صنایع تولید لنت ترمز و کلاچ تولید می شود.

کشورهای حوزه خلیج فارس، آسیای میانه، عراق و بطور کلی خاور میانه مقاصد عمده صادراتی این تولیدات را تشکیل می دهد و فعالان این عرصه معتقدند در صورت تامین مواد اولیه، امکان رفع نیاز کشور را دارند.

بستر قانون هوای پاک برای برقی کردن موتورسیکلت‌ها//تعلل در برقی کردن موتورسیکلت‌ها جایز نیست

اتوپارت پرس: رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس با بیان اینکه مجلس بسترهای خوبی در قانون هوای پاک برای برقی کردن موتورسیکلت ها پیش بینی کرده است، گفت: «تعلل در برقی کردن موتورسیکلت ها بیش از این جایز نیست.»

مهرداد لاهوتی با بیان اینکه برای برقی کردن موتورسیکلت‌ها، شهرداری، وزارت صنعت و شورای شهر باید پای کار بیایند، اظهار کرد: «خودروی پراید 2.5 گرم گاز تولید می‌کند اما موتورسیکلت های کاربراتوری 7.5 گرم گاز در ثانیه تولید می‌کنند و نقش عمده ای در آلایندگی هوای پایتخت دارند بنابراین برای منع تردد آنها باید برنامه ریزی منسجم و منظمی داشته باشیم.»

وی با یادآوری اینکه تعرفه واردات موتورسیکلت برقی در قانون هوای پاک صفر پیش‌بینی شده است، افزود: «همچنین افرادی که در داخل کشور نسبت به تولید موتورسیکلت برقی اقدام می‌کنند از مالیات بر ارزش افزوده معاف می‌شوند.»

وی با بیان اینکه مجلس بسترهای خوبی را در قانون هوای پاک در رابطه با موتورسیکلت‌های برقی فراهم کرده است، ادامه داد: «متولیان امر یعنی وزارت صنعت و شهرداری باید به خوبی از این فرصت استفاده کنند.»

این نماینده مردم در مجلس دهم با تأکید بر اینکه تعلل وزارت صنعت و شهرداری برای برقی کردن موتورسیکلت‌ها بیش از این جایز نیست، تصریح کرد: «در قانون پیش‌بینی شده محیط زیست می تواند از تردد خودروهای آلاینده جلوگیری کند بنابراین محیط زیست باید در این رابطه به صورت جدی ورود و به وظیفه خود به درستی عمل کند.»

رئیس فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسئولان نباید در این رابطه شعار دهند و تنها از آلودگی هوای تهران سخن بگویند بلکه باید عوامل موثر در آلودگی را حذف کنند، گفت: «قانونگذار تأکید کرده که باید جلوی تردد و فعالیت خودروها و صنایع گرفته شود؛ نیازی نیست دولت برای خرید موتورسیکلت‌های برقی سوبسید دهد زیرا امتیازات خوبی در قانون هوای پاک پیش‌بینی شده است.»

مدیر تضمین کیفیت گروه خودروسازی سایپا// خودروسازی با قطعه‌سازان کوچک به‌جایی نمی‌رسد

اتوپارت پرس: مدیر تضمین کیفیت گروه خودروسازی سایپا با اشاره به اینکه حساسیت زیادی روی موضوع کیفیت خودروها وجود دارد، اعلام کرد: «برای مشتریان ما علاوه‌بر بحث قیمت که بسیار مهم است، کیفیت نیز به عنوان یکی از شاخصه‌های اصلی اهمیت بالایی دارد. طبیعتا ما هم در حوزه کاری خود در کیفیت، نماینده مشتری در کارخانه هستیم.»

محمد تهامی تاکید کرد: «به این ترتیب سعی می‌کنیم آن‎چه را که خواسته و نیاز مشتری است و البته روزبه‌روز هم این مورد به فراخور نیازها تغییر می‌کند، برآورده کنیم و در تلاشیم خواسته مشتری را به زبان فنی-‌مهندسی تبیین کنیم و به کارخانه بیاوریم و از سازمان‌های تولیدی، خدماتی و قطعه‌ساز به منظور رفع نیاز و خواسته مشتری کمک بخواهیم.»

 ارائه درخواست ارتقای قطعه‌سازان به وزارت صمت

وی با بیان اینکه چند فرایند عمده در حوزه کیفیت تعریف شده است که در حال جاری‎سازی آن هستیم، گفت: «یکی از این فرایندها، در حوزه قطعه‌سازی است. خودرو از قطعات تشکیل می‌شود و اگر قطعه کیفیت داشته باشد، محصول نهایی هم قطعا کیفیت خوبی خواهد داشت. در همه جای دنیا گفته می‌شود 85درصد ارزش افزوده خودرو از قطعه حاصل می‎شود. بنابراین یکی از کارهای اصلی‌ ما در حوزه قطعه است. مهم‌ترین کاری که در این زمینه انجام داده‎ایم، به‌روزرسانی رویه‎ها در حوزه قطعه است.»

تهامی با توضیح اینکه در این مسیر رویه‌های کیفی رنو و سیتروئن را بررسی کرده و اقداماتی براساس آن رویه‌ها انجام داده‎ایم، اظهار کرد: «نتایج آن به‎مرور بیشتر نمایان خواهد شد. خوشبختانه با حمایت مدیریت ارشد و همراهی شرکت‎های تامین‎کننده، خواستار رعایت مبانی کیفیتی که در همه جای دنیا وجود دارد، ازسوی قطعه‌سازان شده‎ایم. انتظار ما به‌عنوان خودروساز از شرکت‌ها یا وزارت صمت و نهادهای دولتی نیز این است که به ما کمک کنند. واقعیت این است ما یک سری قطعه‌ساز داریم که در مقیاس اقتصادی فعالیت نمی‌کنند. وقتی این قطعه‌سازان نتوانند ارتقا پیدا کنند، عملا محصول ما نیز بهبود نخواهد داشت.»

مدیر تضمین کیفیت گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه در جلسات مشترک با وزارت صمت، موضوع روند ارتقای قطعه‌سازان را درخواست کرده‌ایم، تاکید کرد: «برخی از این قطعه‌سازان دارای تجهیزات قدیمی هستند که باید با ارائه تسهیلات، به‌روزرسانی انجام شود. این کار را در کنار الزامات حاکمیتی در حوزه قطعه‌سازی می‌توانیم به صورت مکمل انجام دهیم تا وضعیت قطعاتمان بهبود پیدا کند.»

 تهیه پیشنهاد براساس سند چشم‌انداز صنعت خودرو هند

محمد تهامی با بیان اینکه پرداخت منظم و به‎موقع به قطعه‎سازان بر کیفیت قطعات تاثیرگذار است، گفت: «اگر سازنده‎ای بخواهد تجهیزات خود را به‌روز کند، قطعا نیاز به برنامه‎ریزی و دریافت منظم مالی دارد. هیچ شکی نیست وقتی خودروساز در حوزه تامین مالی به مشکل برمی‌خورد،‌ این موضوع بر کیفیت محصولش اثرگذار خواهد بود. یکی از عارضه‌هایی که شناسایی کرده‌ایم این است که تعدد منابع تامین قطعه داریم. البته تامین مالی نیز باید منظم باشد. اگر بتوانیم نظم مناسبی در تامین منابع مالی قطعه‌سازان داشته باشیم، می ‌توانیم بر کیفیت هم اثرگذار باشیم.»

وی با اشاره به اینکه بر اساس سند چشم‌انداز صنعت خودرو هند یک پیشنهاد تهیه کرده‎ایم، اظهار کرد: «هند در سند چشم‌انداز پنج‎ساله خود آورده است که باید برای قطعه‌سازان یک صندوق سرمایه‌گذاری با حمایت دولت و منابع بانکی ایجاد شود تا بتواند تکنولوژی‌های جدید را شناسایی کند و به حوزه قطعه‌سازی بیاورد.»

به گفته تهامی، در برخی حوزه‎ها مثل ورق مصرفی در بدنه و در حوزه پتروشیمی بسیاری از نیازهای خودروساز که طبیعتا در کیفیت هم موثر است، با امکانات داخلی قابل انجام نیست. این‌ موضوع بر کیفیت محصول ما هم اثرگذار است. در حل بخشی از این مساله، خودروساز نیز باید به لحاظ توان فنی و مهندسی کمک کند. در بخش دیگر باید در قطعه‌سازی سرمایه‌گذاری انجام شود. ضمن این‎که بخش مهم دیگر این است که خودروساز بتواند تعهدات مالی‌اش را انجام دهد.


مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودرو شهر تهران: اتوبوس مرگبار دانشگاه علوم و تحقیقات معاینه فنی نداشت

اتوپارت پرس: مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودرو شهر تهران، اعلام کرد: «اتوبوس چپ شده دانشگاه علوم و تحقیقات؛ معاینه فنی نداشت و این وسیله نقلیه شش سال پیش از رده خارج شده بود.»

سیدنواب حسینی‌منش در خصوص حادثه روز گذشته دانشگاه علوم و تحقیقات، گفت: «اتوبوس مورد نظر برای اسلامشهر و یا رباط‌کریم بوده و متاسفانه فاقد معاینه فنی است.»

وی ادامه داد: «بر اساس بررسی صورت گرفته از سیمفا، دو تا سه هفته پیش معاینه فنی این اتوبوس مرگبار به اتمام رسیده و برای دریافت معاینه فنی مراجعه نکرده بود.»

حسینی‌منش به بخشنامه استاندار تهران مبنی بر اینکه خودروهای فاقد معاینه فنی ادارات هم حق تردد ندارند، گفت: «اما با این حال این ماشین به کار گرفته شده و کاملاً این خودرو فرسوده بود.»

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودرو، گفت: «اما با توجه به معضل نوسازی ناوگان امسال هم ما گفتیم اگر خودروی فرسوده‌ای بتواند معاینه فنی اخذ کند اجازه فعالیت دارد.»

به گفته حسینی‌منش، این خودرو در سال 1381 تولید شده، مدلش شهاب و سوختش گازوئیلی بوده است.

دشواری اعمال قانون معاینه فنی بر موتورسیکلت‌ها // موتورهای برقی جایگزین موتورهای پیک کاربراتوری شود

اتوپارت پرس: سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه در زمینه موتورسیکلت مشکلات بسیار زیاد است، اعلام کرد: «در حال حاضر دوربین‌های پلاک‌خوان، پلاک جلو را می‌خوانند این در حالی است که موتورسیکلت‌ها پلاک جلو ندارند، به همین دلیل اعمال قانون معاینه فنی موتورسیکلت‌ها به‌صورت اتوماتیک دشوار است.»

حسین شهیدزاده با اشاره به دو آلاینده ذرات معلق کوچکتر از 2.5 و 10 میکرون در تهران اظهار کرد: «طی سال گذشته غلظت متوسط ذرات معلق کوچکتر از 10 میکرون از ابتدای پاییز تا 27 آذر 98.1 بود. طی امسال این عدد به 67.1 رسید و حدود 32 درصد کاهش یافت. غلظت متوسط ذرات کوچکتر از 2.5 میکرون نیز طی سال گذشته 36.06 بود که امسال با کاهش حدود 26 درصدی به 26.8 درصد رسید.»

وی با بیان اینکه امسال با اعمال قانون معاینه‌ فنی قدم کوچکی برای اجرای برنامه‌های کاهش آلودگی هوای تهران برداشته شد، تصریح کرد: «پلیس راهنمایی و رانندگی مرجع آمار جرایم است بنابراین پلیس خود باید آمار را اعلام کنند.»

شهیدزاده در ادامه با اشاره به آلودگی‌هایی که از موتورسیکلت‌ها منتشر می‌شود، گفت: «مشکلات در زمینه موتورسیکلت بسیار زیاد است و متولیان ترافیک باید کارهایی برای رفع این مشکلات انجام دهند. اولین قدم برای رفع مشکلات موتورسیکلت این است که هویت موتورشناسایی شود چراکه ممکن است بسیاری از موتورها به نام راکب نباشد در نتیجه حتی اگر برای پلاک موتورسیکلتی جریمه‌ای صادر شود ممکن است راکب اصلا متوجه جریمه نشود چون آدرسی به منظور ارسال برگه جریمه برای او ندارند.»

سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به ممنوعیت تولید موتورسیکلت‌ کاربراتوری اظهارکرد: «طی چند سال اخیر موضوع جایگزینی موتورسیکلت‌های تهران با موتورهای برقی را دنبال می‌کردیم که به دلیل افزایش قیمت‌ها و وارداتی بودن آن‌ها به مشکل برخوردیم. در حال حاضر هدف ما جایگزینی موتورهای پیک کاربراتوری با موتور برقی است چون «پیک‌های موتوری» پیمایش بالایی دارند و آلودگی زیادی تولید می‌کنند.»

وی در پایان گفت: «موتورسیکلت‌های پیک پیمایش بسیار بالایی دارند و باید از توان کافی برخوردار باشند. قیمت موتورسیکلت‌های برقی در حال حاضر حدود 18 تا 20 میلیون تومان است و فعلا شاید نتوانیم تمام موتورسیکلت‌ها را با موتورهای برقی جایگزین کنیم بنابراین تمرکز خود را بر موتورهای پیک گذاشته‌ایم.»