دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود
دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

نکاتی برای انتخاب پرده اتاق خواب کودک

در انتخاب پرده اتاق خواب کودک دقت کنید
یکی از مهم ترین بخش های دکوراسیون اتاق کودک، توجه به جنس، رنگ و اندازه پرده در این اتاق است. علت اهمیت این موضوع نیز علاوه بر سلامت جسم و روان کودک، میزان نوری است که هر کودک لازم است برای سلامتی و رشد، در این سنین دریافت کند.
اولین و مهم ترین نکته در مورد دکوراسیون اتاق کودک این است که پرده اتاق کودک، به دلیل رعایت مسایل بهداشتی، باید قابل شست وشو، شاد و متنوع و تهیه شده از الیاف طبیعی باشد. اگر اتاق فرزندتان، پنجره های کوتاه یا نیمه دارد، پرده آن را بلند انتخاب نکنید؛ چون کنجکاوی کودکانه، او را به سوی پرده می کشاند و خطر سقوط چوب پرده وجود دارد.
نور مستقیم و درخشان، گرچه فایده های بسیاری دارد، اما استفاده مداوم و همیشگی آن به شکلی که غیرقابل تنظیم باشد نیز مناسب نیست. برای تلطیف نور خورشید در روز، از پرده های نازکی که نور را از خود عبور داده، اما از تندی آن می کاهند، استفاده کنید.
قرمز، آبی، زرد و هر رنگ شاد دیگری، رنگ کودکان است؛ البته در استفاده از این رنگ ها هم باید اصولی را رعایت کرد. از رنگ قرمز خالص، برای پرده اتاق کودک تان استفاده نکنید؛ چون رنگی تحریک کننده و حساسیت برانگیز است و ممکن است موجب پرخاشگری کودکان و فعالیت بیش از اندازه آن ها شود.
پرده اتاق کودک بهتر است از رنگ آبی با تلفیق زرد یا سبز باشد؛ چون بازتاب این رنگ ها، به خصوص موقع خواب، آرامش خوبی را به مغز کودک شما می رساند. تلفیق این رنگ ها، به این نکته توجه کنید که بهتر است از رنگ های روشن استفاده کنید.

یک تجربه
چه بخواهید و چه نخواهید، همین که کودک تان بتواند راه برود، در فاصله بین پرده تا پنجره، یک امپراتوری تاسیس می کند. حالا، دو راه بیش تر ندارید. اول این که ابتدا با منطق، بعد با کلافگی و در نهایت، با عصبانیت، به او بفهمانید که پشت پرده، جای بازی نیست و راه دوم که به نظر مسالمت آمیزتر می آید، این است که پرده ای مناسب، برای این قلمرو و امپراتوری، درست کنید. بهترین راه برای حل کردن این مساله، استفاده از پرده های نازک است تا هم راحت تر حرکت کنند و هم نور بیش تری به داخل اتاق کودک وارد شود.
یک سر سوزن خلاقیت
با داشتن کمی خلاقیت، می توانید یک پرده طرح دار مناسب اتاق کودک تان درست کنید. اگر بخشی از پارچه روتختی کودک، باقی مانده است، طرح های روی آن را ببُرید. بهتر است برای اتاق کودک یک تا شش ساله، این طرح ها، عروسکی باشند. سپس طرح ها را با استفاده از چسب پارچه (زانفیکس)، روی پرده بچسبانید و پرده را اتو کنید. به این ترتیب، پرده ای طرح دار و هماهنگ با طرح روتختی اتاق کودک خواهید داشت.



آموزش پتینه روی دیوار برای تغییر دکوراسیون

هنر پتینه روی دیوار یکی از محبوب ترین هنرهای دستی در میان زنان ایرانی است. انجام پتینه روی ظرف هایی با جنس شیشه و .. سالهاست که برای تزیین خانه و سفره هفت سین مورد استفاده قرار میگیرد.دیوارها یکی از موثرترین بخش های دکوراسیون منزلند. چرا که رنگ آنها تاثیر زیادی در ظاهر خانه و روحیه ساکنان آن ایفا می کند. در عین حال آسیب پذیرترین سطوح خانه نیز به شمار می روند چون نصب تابلوها، دیوارکوب ها، پرده های زینتی و برخورد وسایل خانه باعث صدمه دیدن آنها می شود.لازم نیست حتما حرفه ای باشید. با آموختن چند تکنیک ساده می توانید این عیوب را رفع کنید. علاوه بر این گاهی هم پیش می آید که احساس می کنید دکوراسیون منزلتان برایتان تکراری شده و حالت یکنواختی پیدا کرده است. در این صورت نیازی نیست متحمل هزینه های زیاد شوید و وسایل خانه تان را تعویض کنید. حتی با رنگ کردن دیوارها به تنهایی می توانید تغییرات باور نکردنی در دکوراسیون اتاق ایجاد کنید.
تکنیک های پتینه روی دیوار
1 - تکنیک پتینه با اسفنج :
این تکنیک یکی از ساده ترین و در عین حال زیباترین روش های ایجاد طرح روی دیوارهاست. ابتدا زمینه دیوار را رنگ آمیزی کنید و سپس یک تکه اسفنج را به رنگ آغشته کرده و به صورت ضربه ای به دیوار بزنید. توجه داشته باشید که ابتدا اضافه های رنگ را توسط روزنامه بگیرید و سپس اقدام به رنگ آمیزی کنید.
2 - تکنیک پتینه با پارچه :
این شیوه نسبت به روش اسفنج، وقت بیشتری از شما می گیرد. برای پیاده کردن این تکنیک شما باید تعداد زیادی تکه پارچه تهیه کنید و هر بار یکی از آنها را مچاله کرده و به مقداری رنگ آغشته کنید. سپس به حالت ضربه ای روی دیوار بزنید.البته جور دیگری هم می توانید از تکنیک پارچه استفاده کنید. به این ترتیب که مستطیلی به عرض 15 سانتی متر و طول 20 سانتی متر از پارچه ای ببرید. در حالی که با دست 2 سر پارچه را گرفته اید آنها را خلاف جهت هم بپیچانید. لوله پارچه را به رنگ آغشته کنید و مانند یک وردنه روی دیوار بکشید. هر بار که پارچه باز شد، این کار را تکرار کنید.
3 - تکنیک بافتدار کردن دیوار در پتینه :
در بافت دار کردن دیوار روش های مختلفی وجود دارد. از جمله ترکیب پودر مل، روغن الیف، آب و رنگ روغنی ساختمان برای بدست آوردن خمیری نسبتا شل تا در بافت دار کردن دیوار استفاده شود. البته می توانید مقدار آب و پودر مل را برای رسیدن به غلظت دلخواه تغییر دهید.
 4 - تکنیک رنگ برداری :
این تکنیک هم توسط پارچه اجرا می شود. اما با این تفاوت که این بار پارچه رنگ اضافی روی دیوار را به خود جذب می کنند. ابتدا دیوار مورد نظر را آماده کرده و رنگی را با قلم مو به صورت نیمه رقیق بر روی دیوار بکشید. حالا یک دستمال نخی زبر را که به صورت مچاله در آورده اید را به دیوار خیس به صورت ضربه ای بزنید. به این ترتیب رنگ از روی دیوار برداشته شد و همزمان با انتقال رنگ، نقش مچاله شده پارچه روی دیوار باقی می ماند.
5 - تکنیک راه راه کردن دیوار در پتینه :
این روش بیشتر مناسب اتاق های خواب است. البته باید توجه داشت که نباید باعث شلوغ به نظر رسیدن اتاق شد. برای مثال می توان از این روش تنها برای دیوار سمت تختخواب استفاده کرد. ابتدا نقطه وسط دیوار را پیدا کنید سپس 5/7 سانتی متر از هر سمت این نقطه به اطراف حرکت کنید. بدین ترتیب اولین نوار 15 سانتی متری ایجاد خواهد شد. به همین طریق تمام دیوار را به نوارهای 15 سانتی متری تقسیم کنید.با استفاده از شاقول خطوط را ترسیم کنید یا از نقطه چین های بزرگ استفاده کنید و تا پایین دیوار بکشید. سپس با چسب نواری کاغذی یک طرف خطوط علامت گذاری شده را بپوشانید به طوری که چسب داخل نوارهایی که باید بمانند چسبانده شود. در نهایت به صورت یکی در میان این قسمت ها را رنگ آمیزی کنید. شما می توانید الگوهایی را نیز به شکل دایره یا مثلث از مقوا جدا کنید و بین این خطوط قرار دهید. البته توجه داشته باشید که اگر می خواهید داخل این الگو ها را رنگ کنید باید طوری آنها را طراحی کنید که وسطشان خالی باشد.
در تمام روش های فوق هم خوانی رنگ ها از اهمیت خاصی برخوردار است. بنابراین، هنگام رنگ کردن نکات زیر را رعایت کنید :
_ در تکنیک رنگ برداری سرعت عمل مهم ترین مساله است، زیرا ممکن است لایه رنگ به سرعت خشک شود و رنگ برداری آن به سرعت انجام گیرد. در این صورت می توانید ابزار را به کمی تینر روغنی آغشته کنید و به سطح رنگ بمالید. پس از آن که ابزارتان (پارچه، کیسه پلاستیکی و...) به رنگ آغشته شد آن را با ابزار دیگری عوض کنید.



رایج ترین اشتباهات در طراحی و دکوراسیون حمام

نحوه طراحی دکوراسیون داخلی حمام و سرویس بهداشتی را می توان نشان دهنده میزان اهمیت شما به آسایش و بهداشت در خانواده دانست، اگرچه حمام مکانی خصوصی است و به ندرت پیش می آید که شخصی خارج از اعضای خانواده از آن استفاده کند اما باید بدانیم که طراحی ایده آل برای دکوراسیون داخلی حمام در تمام خانه ها مهم است و باید به آن اهمیت داد. ما در این مطلب قصد داریم شما را با اشتباهات رایج در طراحی حمام آشنا کنیم .این مطلب برگرفته از سایت دکوراسیون اتاق است .
تزیین حمام ممکن است بیشتر از هر اتاق دیگری زمان شما را بگیرد. اگر نقشه کشی خوبی برای حمام انجام نشود، شما با مشکلات بزرگی در نشت آب، کف لغزنده و تهویه ی ضعیف مواجه خواهید شد. برای جلوگیری از برخی اشتباهات در حمام، برخی از مواردی که تقریباً در تمام حمام ها وجود دارند را فراگرفته و حمام خود را عالی و خوب طراحی کنید.
اشتباهات لوله کشی
خطاهای مربوط به لوله کشی در حمام متداول هستند. این اتفاق اغلب زمانی می افتد که شما دوش را باز می کنید و می بینید آب از دیوارها جاری شده است. از اینکه می بینید لوله های آب چکه می کنند تعجب می کنید. این برای شما هزینه ی زیادی در بر خواهد داشت. لوله کش باید کاشی ها را بکند تا دوباره لوله کشی کند. مطمئن شوید در هنگام طراحی، لوله ها در موقعیتی قرارگرفته اند که در زمان نیاز به تعمیر، دسترسی راحتی به آن ها وجود داشته باشد.
 زمین لغزنده
همیشه از مواد غیر لغزنده برای کف حمام استفاده کنید. کاشی های براق و سنگ های جلا داده شده لیز بوده و ممکن است سبب آسیب های جدی شوند. مواد براق و صاف برای شیر آب و کاشی های دیوار مناسب اند. برای تهیه کف های غیر لغزنده ی مدرن، مبلغی را کنار بگذارید. کاشی های سنگریزه ای و لعاب دار برای کف مناسب اند. کف چوبی نیز لغزنده نیست و ظاهر زیبایی به حمام شما می دهد، اما هزینه ی آن خیلی زیاد خواهد بود.
 تهویه ی نامناسب
اگر حمام دارای تهویه ی مناسبی نباشد، ممکن است آب در حمام جمع شده و بخار میعان پیدا کند. این وضعیت باعث به وجود آمدن کپک می شود. برای داشتن یک حمام بدون کپک و بدون رطوبت، نور طبیعی و تهویه ی مناسب لازم است. اگر در حمام پنجره دارید زمانی که از آن استفاده نمی کنید آن را باز بگذارید، این کار ممکن است مشکل کپک و رطوبت را حل کند. فن تهویه نیز می تواند روی دیوار نصب شود. این مورد در حمام هایی که پنجره ندارند موثرتر است.
 فضای نگهداری ناکافی
شاید فکر کنید که حمام نیازی به فضای نگهداری وسایل ندارد، اما زمانی که به حوله، شامپو، صابون و دیگر محصولات بهداشتی فکر می کنید، شاید دوست داشته باشید که فضای بیشتری برای قرار دادن آنها در حمام داشته باشید. کابینت دیواری حمام، می تواند منظره ی ویژه ای به حمام شما داده و به شما کمک کند که لوازم خود را در آن پنهان کنید. البته برخی از افراد دوست دارند که از قفسه های جلو باز، یا کابینت دیواری آینه دار استفاده کنند. با قرار دادن شیشه های زیبای عطر، شامپو و وسایل دکوری بر روی قفسه ها منظره ی بهتری به حمام خود بدهید.
 نور نامناسب
نور طبیعی و مصنوعی هر دو برای طراحی یک حمام خوب ضروری هستند. برای آن که محیط حمام شما بهتر به نظر برسد، لازم است که نورپردازی در مکان های مناسبی انجام شود. نور طبیعی باعث می شود که حمام شما پاک به نظر برسد. استفاده از چراغهای مات در حمام باعث می شود تا در شب، راه خود را در حمام پیدا کنید. زمانی که قصد خرید لامپ را دارید، به سراغ لامپ های هالوژن بروید.
 محل نامناسب سرویس بهداشتی
اگر توالت درست کنار در قرار داشته باشد، ناشیانه به نظر می رسد. طوری طراحی کنید که توالت با بیش ترین فاصله از در قرار گرفته و نزدیک ترین فاصله به دستشویی را داشته باشد. اگر توالت تا دسشویی فاصله ی زیادی داشته باشد، این می تواند خیلی ناراحت کننده باشد. برای اینکه توالت شما در محل راحت و خوبی قرار داشته باشد آن را در نزدیکی دسشویی و دور از در قرار دهید.
 عدم برنامه ریزی
طراحی حمام همیشه یک کار ساده نیست که تنها لوله ی آب، دستشویی و شیرهای آب در محل مناسب قرار داده شوند. قبل از آنکه بتوانید کار خود را شروع کنید، لازم است که طراحی مناسبی برای لوله کشی انجام گرفته باشد. زمانی که برای طراحی حمام نقشه می کشید، دقت داشته باشید که چگونه می توانید بهترین استفاده را از این فضا برید. کف، نور، تهویه، و قرارگیری درست توالت، موارد مهمی هستند که در زمان طراحی حمام باید به آن ها توجه داشته باشید. قبل از طراحی حمام نقشه ی طراحی آن را بر روی کاغذ بکشید. در صورت امکان با افراد ماهر مشورت کنید تا حمام شما راحت تر و کاراتر باشد.
 استفاده از مواد نادرست
استفاده از مواد ضدآب در حمام، حمام را ضدآب می کند. مواد ضد آب در حمام بهتر عمل می کنند. کاشی های سرامیکی و چینی برای حمام فوق العاده اند. سنگ های طبیعی یا چوب جنگلی را نیز در حمام می توان استفاده کرد، فقط باید مطمئن باشید که به طور کامل درز بندی شده باشند. چوب ساج انتخاب خوبی برای حمام است زیرا در برابر آب مقاوم است. همچنین دقت کنید که چسب کاشی ضد آب باشد، در غیر این صورت شل شده و باعث ترک خوردن کاشی ها می شود. استفاده از لوله های آب باکیفیت پایین در حمام، می تواند باعث نشت آب شده و هزینه زیادی برای شما در پی داشته باشد.
 فضای نامناسب
بعضی از حمام ها کوچک هستند، اما گاهی محل قرار دادن وسایل در حمام، کارایی آن را پایین می آورد. حمام نیاز به فضایی در اطراف، جلوی توالت، دستشویی و وان دارد. شما در محیط های کوچک می توانید به جای دست شویی های بزرگ، از نمونه های پایه دار کوچک استفاده کنید. برای اینکه به راحتی کابینت ها را باز کنید، نیاز به 60 سانتی متر فضا در جلوی آن دارید. همچنین برای راحت حرکت کردن در حمام، به فضای کافی بین وسائل نیاز دارید.
 نداشتن فضا برای در
در زمان طراحی حمام باید مطمئن شوید که فضای کافی برای باز کردن در وجود دارد. یک اشتباه رایج این است که پس از نصب در، متوجه شویم که به سینک یا لبه ی کابینت برخورد می کند. در حمام کوچک، سعی کنید از درهای کشویی، و یا درهایی که به سمت بیرون باز می شوند استفاده کنید. باید به اندازه ای فضا برای در وجود داشته باشد که بتواند بدون مانع باز و بسته شود.



نکات مهم در انتخاب روتختی در دکوراسیون

انتخاب و خرید روتختی دونفره یکی از فاکتورهایی است که موجب زیبایی دکوراسیون اتاق و جلوه بهتر تخت خواب می شود.  مبلمان مهم ترین عنصر در دکوراسبون اتاق خواب هستند. مهم ترین و بزرگترین پاره مبلمان در اتاق خواب هم تخت خواب است. تخت خواب نخستین شئ ای است که هنگام ورود به اتاق به آن نگاه می کنیم. تخت خواب معمولا نقظه کانونی اتاق بوده و جایی است که اتاق خواب معنای خود را از آن می گیرد.
اگر چه امروزه به خاطر تغییر شیوه زندگی و کمبود فضا تخت خواب به وسیله ای تبدیل شده که بیش از یک کاربرد را باید داشته باشد مانند نشستن، آرمیدن، مطالعه کردن، کار کردن با موبایل و تبلت و لپ تاپ معمولا از تخت خواب استفاده می شود.
بنابراین در طراحی اتاق خواب مهم ترین نکته، نمایشی است که عناصر نرم اتاق تخت خواب یعنی مدل روتختی ها و بالش ها می دهند. باید توجه زیادی به این نکته داشته باشید چرا که روتختی ها و بالش ها گاه از خود تاج تخت یا فرم تخت هم مهم تر هستند. با استفاده از روتختی های طرح دار و رنگارنگ می توانید دکوراسیون اتاق خوابتان را بکلی متحول کنید.
برای مثال می توانید اتاق کوچک خود را با تخت خوابی بزرگ بیارایید و آنگاه رنگ های دلخواه و حتی تابلوهای دوست داشتنی خود را در فضا تخت خواب قرار دهید، سپس با رنگ های شاد و زنده در کوسن ها، بالش ها و روتختی های زیبا بهمراه نور خوب روز، فضایی شاد و تازه بیافرینید.
حتی با استفاده از مدل روتختی های دونفره ساده با رنگ های خنثی می توانید به وسیله دیگری در اتاق تاکید داشته باشید و آنرا بیشتر در معرض دید قرار بدهید. برای مثال اگر دوست دارید تاج تخت بیشر خود را نشان دهد، باید از مدل روتختی دونفره ساده و سفید در کنار بالش های سفید استفاده کنید تا به تاج تخت خود اجازه دهید در بهترین حالت خودنمایی کند.
توجه داشته باشید که همه رنگ های می توانند در کنار هم به راحتی قرار بگیرند بنابرین می توانید از هر طرح روتختی رنگارنگی که دوست دارید استفاده کنید اما بهتر است همراه با مدل روتختی بالش و کوسن هایی همانند آنرا انتخاب کنید و در کنار آن هم از بالش و کوسن های متفاوت استفاده کنید. نکته که در این روش باید رعایت کنید اندازه است.حتما سعی کنید اندازه کوسن و بالش ها متناسب با یکدیگر باشد.



خصوصیات منفی خانه ها در فنگ شویی

اگر به دنبال خرید یک خانه ی جدید هستید بهتر است سعی کنید خانه ای بخرید که این خصوصیات منفی فنگ شویی در خانه را نداشته باشد. این مطلب برگرفته از سایت دکوراسیون اتاق است .
موازی بودن درب جلویی و پشتی خانه
انرژی را مانند جریان آب در فضای خانه تصور کنید. شما می بینید آب به سرعت از میان خانه گذشته و بدون اینکه کمی کند شده و به فضاهای دیگر برسد از درب دوم خارج می شود. بسیار مهم است که دو درب خانه در یک راستا نباشند. دلیل این است که تمامی انرژی خوب فنگ شویی از درب اصلی واردشده و به سادگی از درب دوم خارج می شود بدون اینکه فرصتی برای گردش در خانه و تغذیه ی فضا را داشته باشد.
فنگ شویی : راه پله مقابل درب ورودی
مهم ترین موضوع این است که خانه چطور انرژی مورد نیاز را جذب کند. زمانی که راه پله مقابل درب اصلی قرار دارد انرژی فنگ شویی به سرعت به طبقه ی پایین یا بالا رفته و طبقه ی اصلی خانه را ترک می کند. در نتیجه انرژی لازم در خانه نخواهد بود.
فنگ شویی : حمام مقابل درب ورودی
اگر حمام روبروی درب ورودی خانه قرار داشته باشد بیشتر انرژی به سادگی از طریق حمام خانه را ترک خواهد کرد و هیچ انرژی خوب فنگ شویی برای تغذیه ی خانه باقی نخواهد ماند.
فنگ شویی : راه پله در مرکز خانه
اگر در مرکز خانه یا محل کار شما راه پله وجود دارد – اهمیتی ندارد چه نوع طراحی، مواد یا رنگی دارد – شاید باید به دنبال راه حل های دیگر فنگ شویی باشید تا تعادل انرژی را در فضا برقرار کنید. به عنوان یک قانون کلی راه پله در مرکز خانه در فنگ شویی خوب نیست و باید به آن رسیدگی شود.
فنگ شویی : حمام در مرکز خانه
یک حمام در مرکز خانه اغلب یک نکته ی بد در فنگ شویی است. از آنجایی که مرکز خانه ی شما قلب فضا در فنگ شویی است باید محیطی باز و روشن باشد و در آن زیبایی را حس کنید. در فنگ شویی مرکز خانه ی شما جایی است که تمام خانه از آن انرژی می گیرد.
فنگ شویی : اتاق خواب مستر بالای گاراژ
به عنوان یک قانون کلی در فنگ شویی بودن اتاق خواب بالای گاراژ به دو دلیل خوب نیست. در گاراژ رفت وآمد زیاد است و انرژی در آن ثبات ندارد، خلاف چیزی که شما برای آرامش اتاق خواب خود می خواهید. همچنین یک اتاق خواب در بالای گاراژ بستر مناسبی برای انرژی نیست و باعث می شود آرامش و خواب راحتی در آن نداشته باشید.



راهنمای نگهداری صحیح فرش

اگر در حال تصمیم گیری برای خانه تکانی و طراحی دکوراسیون منزل خود هستید ، بخصوص اگر میخواهید فرشها رو تمیز کنید مطلب زیر در خصوص نگهداری فرش را حتما بخوانید .
1  سرو ته کردن فرش جهت پا خور شدن یکسان تمامی نقاط فرش (هر ۲ تا ۳ ماه یکبار )
2  عدم استفاده از اشیاء نم دار و مرطوب بر روی سطح فرش جهت جلوگیری از پوسیدگی سطح فرش
3  عدم استفاده از جاروهای دارای برس چرخنده
4  عدم تماس مستقیم فرش با نور شدید خورشید
5  استفاده از جاروی دستی و یا جاروی برقی با دور عادی جهت تمیز کردن فرش
6  عدم تماس اشیاء نوک تیز و سنگین مانند: میز، مبلمان، تختخواب، تلویزیون با سطح فرش
7  استفاده از تکه های ضخیم مقوا یا چوب در زیر پایه های اشیاء سنگین
8  استفاده از آسترهای اسفنجی شکل و یا ترمز فرش جهت جلوگیری از لغزش و حرکت فرش بر روی سنگ، موزائیک، سرامیک، پارکت.
9  عدم استفاده فرش بر روی سطوح ناهموار و برجسته مانند سطوح سنگی یا سیمانی وغیره جهت جلوگیری از سوراخ شدن فرش.
10  عدم تماس مستقیم میان فرش و سطوح سیمانی یا زمین خـاک آلود. همچنین می توان به منظور محافظت از فرش از پارچه های متقال و یا مقـوای نـازک بعنوان حائل استفاده نمود.
 جهت شستشوی فرش حتی الامکان از مواد شوینده مانند صابون مایع، مایع ظرفشویی و پودر دستی استفاده شود. در این روش مقداری پودر دستی و یا مایع ظرفشویی در آب حل شود. در ادامه از کف حاصله جهت تمیز نمودن فرش استفاده گردد. همچنین موارد زیر پیشنهاد می گردد:
•    در صورتی که جهت شستشوی فرش از خدمات قالیشویی استفاده می‌کنید حتما قالیشویی مورد نظر معتبر باشد تا از آسیب رسیدن به فرش جلوگیری شود.
•     فرش را فقط با کف صابون و یا کف حاصله از مایع ظرفشویی و آب ولرم بشویید و از ریختن موارد سفید کننده مثل وایتکس، مواد شوینده اسیدی یا مواد قلیایی مانند شامپو فرش های متفرقه که باعث از بین رفتن رنگ فرش می‌شود جدا خودداری فرمایید.
•     از تا زدن فرش خودداری کنید و فقط فرش را به صورت رول حمل نمایید.
•     فرش را پس از اتمام شستشو با آب در محل شیب دار یا شیب تند، پهن یا از جایی آویزان کنید. فرش را به صورت یکنواخت پهن نمایید تا هیچ جایی از آن چروک نشود.
•    بعد از شستن فرش های ابریشم گونه حتما روی آن بخار شور کشیده شود.
روش رفع لکه های موجود بر سطح فرش
آدامس- شمع: ۱-تماس یخ با آدامس، موم و یا شمع جهت سفت شدن (به مدت ۴ تا ۵ دقیقه) ۲- کندن آدامس موم ویا شمع به کمک کاردک.
لکه جوهر: ریختن ماست بر روی لکه جوهر به مدت ۲ تا ۳ دقیقه ( ۲ تا ۳ مرحله تکرار ) و سپس تمیز نمودن لکه طبق دستور العمل فوق.
آب میوه – چای – شیر – شکلات و قهوه: استفاده از آب نیمه گرم همراه با کف صابون طبق دستور العمل فوق الذکر.
شربت – چای شیرین: شستشوی مایعات شیرین توسط آب نیمه گرم و صا بون طبق دستور العمل فوق الذکر(باقی ماندن مایعات شیرین بر روی فرش منجر به تسریع پوسیدگی در فرش می شود).
چربی و روغن: پاک کردن روغن از سطح فرش بواسطه کاردک ۲- تمیز نمودن لکه روغن یا چربی با کف صابون غلیظ طبق دستور العمل فوق الذکر.
دوده: ریختن نمک بر روی لکه فرش و جمع آوری نمک های موجود بر سطح فرش با جاروبرقی پس از ۹۰ دقیقه و سپس شستشوی فرش طبق دستور العمل فوق.
لاک – رنگ و گواش: آغشته نمودن پارچه با تینر و سپس مالش پارچه به محل لکه و سپس شستشوی محل با کف صابون مطابق دستور العمل فوق الذکر.
چسب دو قلو – چسب مایع: آغشته نمودن پارچه با تینر و سپس مالش پارچه به محل لکه و سپس شستشوی محل با کف صابون مطابق دستور العمل فوق الذکر.