دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود
دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

شیوه استفاده صحیح از NOTEBOOK

همانطور که می دانید امروزه لپ تاپ ها بین کاربران از محبوبیت فراوانی برخوردار هستند اما شارژ باتری  نوت بوک و به نوعی شارژ کردن آن تبدیل به یک معضل اساسی برای کاربران شده است تا آنجا که همه باید همیشه نگران از هوش رفتن لپ تاپ خود هنگام کار باشند. در این مطلب سعی داریم شما را با چند روش جهت اطمینان از شارژ لپ تاپ آشنا کنیم، این مطلب برگرفته از سایت آموزش تعمیرات لپ تاپ است .

روش استفاده از باطری و برق
•    برای بار اول حتماً دستگاه بمدت 8 ساعت شارژ شود.
•    بعد از بار اول در صورت استفاده از برق حتماً به شارژر باطری توجه کنید:
اگرباطری شما 100 %شارژ شده و چراغ جلوی سیستم ازحالت نارنجی به سبز تغییر رنگ داده، حتماً سیستم خود را از برق کشیده و فقط با باطری کار کنید. هنگام استفاده از باطری زمانی که باطری رو به اتمام است در صفحۀ ویندوز شما علامت LOW BATTERY ظاهر می شود در صورت عدم توجه به این علامت، دستگاه بعد از چند دقیقه خاموش می شود. البته این ALARM قابل تنظیم می باشد. شما می توانید طوری تنظیم کنید که مثلاً 10 دقیقه قبل از اتمام باطری، اعلام شود. از قرار دادن نوت بوک در شرایط زیر خودداری کنید.
نور مستقیم آفتاب, محیط مغناطیسی, باران و محیط های مرطوب تکان شدید مخصوصاً در هنگام روشن بودن نحوۀ استفاده از DVD/CD  بعد از باز کردن درایو، CD مورد نظر را داخل سیستم قرار داده و از وسط CD مربوط فشار دهید. از فشار بیش از حد به کناره های CD جداً خودداری فرمایید. درمورد RW DVD,CD RW نوت بوک ها صرفاً برای پشتیبان گیری استفاده شود.
چند نکته درباره نگهداری از آداپتور :
آداپتور نوت بوک را به هیچ دستگاه دیگری متصل نکنید. روی سیم آداپتور، هیچ جسم سنگینی قرار ندهید و روی آن نایستید. سیم آداپتور را در مسیر رفت و آمد، قرار ندهید. برای جدا کردن آداپتور از برق، هیچگاه سیم آداپتور را نکشید وفقط از دو شاخه بکشید. سعی کنید برای ارتباط برق با آداپتور از سیم بلند استفاده نشود. شیوه تمیز کردن دستگاه با توجه به حساسیت فوق العاده NOTEBOOK از هیچ نوع محلول پاک کننده ای جهت تمیز کردن آن استفاده نشود تنها برای تمیز کردن قاب و بدنه دستگاه از پنبه مرطوب به آب استفاده شود. ازهیچ نوع اسپری و مایعی برای تمیز کردن کیبورد استفاده ننمایید. برای تمیز کردن LCD با فشار خیلی کم (تقریباً مانند لمس کردن) کشیده شود و بعد از آن بلافاصله با یک پنبه خشک، پاک شود. توجه داشته باشید هنگامی که NOTEBOOK را داخل کیف می گذارید پشت note book (محلی که فیشهای ورودی و خروجی وجود دارد) باید پایین کیف باشد. بدین ترتیب وقتی کیف در دست حمل می شود قسمت پشت دستگاه بسمت پایین وروی آن بسمت بالا قرار می گیرد و از آسیب به صفحه LCD و پنل جلو، جلوگیری می شود. حتماً بند داخل کیف را روی نوت بوک بصورت کمربند ببندید. در داخل کیف از قسمتهایی که برای قرار دادن تجهیزات دیگر تعبیه شده است ترجیحاً استفاده نکنید و از روشن کردن در داخل کیف جداً خودداری فرمائید.
اخطار: از دست زدن به هدها و اپتیک های سیستم جداً خودداری فرمایید. در خاتمه نگهداری و مراقبت صحیح از دستگاه باعث عمر طولانی نوت بوک شما می گردد. شایان ذکر است که صدمات فیزیکی وارده به نوت بوک تقریباً جبران ناپذیر می باشد.




علت خرابی قسمت های مختلف لپ تاپ

آیا می دانید که بخش های مختلف لپتاپ شما به چه چیزهایی حساس هستند؟ آیا می دانید که کدام مشکلات علائم خرابی کدام قسمت لپ تاپ شماست؟ به عنوان کاربران لپ تاپ بهتر است بدانید که تشخصیص مشکلات لپ تاپ یا نوت بوک تا حدودی به واسطه علائمی که دارد مشخص می شود و از این طریق می توان در برخی موارد نوع آسیب را حدس زد.لپ تاپ ها یا همان نوت بوک ها، دستگاههای الکترونیکی حساسی هستند که در اثر کم دقتی یا بی توجهی ممکن است به مشکل بر بخورند و دست شما را در پوست گردو بگذارند. دلیل این حساسیت نیز آنبرد بودن قطعات لپ تاپ (به جز هارد و در برخی موارد رم) است. قبل از اینکه لپ تاپ شما به دلایلی به مشکل بخورد بهتر است که در مورد علت خرابی قسمت های مختلف لپ تاپ و آموزش تعمیرات لپ تاپ اطلاعاتی را بدانید و با خرابی های این قطعات این دستگاه دیجیتال بیشتر آشنا شوید. این مطلب برگرفته از سایت آموزش تعمیرات laptop است .

علت خرابی قسمت های مختلف لپ تاپ چیست؟
در این بخش به شما می گوییم که هر قسمت لپ تاپ نسبت به چه مشکلی حساس است.
تشخیص علت خرابی قسمت های مختلف لپ تاپ و پیشگیری از آنها
•    مادربرد (Motherboard) : حساس به نوسانات برق
•    پردازنده اصلی (CPU) : حساس به گرمای بیش از حد
•    کارت گرافیک (VGA) : بسیار حساس به گرما
•    هارد دیسک (Hard Disk Drive) : حساس به کتان و ضربه در زمان روشن بودن دستگاه، که حتی ممکن است تا ۸۰ درصد آسیب به اطلاعات وارد نماید.
•    رم (RAM) : حساس به محاسبات سنگین و ویروس
•    صفحه نمایش (Display) : حساس به گرد و غبار و ضربه و اصابت اشیای نوک تیز
•    مودم (Modem) : اتصال اشتباه به پریز برق
•    پورت ها (Ports) : بسیار حساس به گرد و غبار
•    کیبورد (Keyboard) : حساس به مایعات و فشار سنگین
•    تاچپد (Tuch pad) : حساس به مایعات یا فشار سنگین
•    بلندگوها (Speakers) : حساس به مایعات و ضربه
در تعمیرات لپ تاپ به این نکته نیز توجه داشته باشید که هیچگاه باتری دستگاه خود را از داخل جایگاهش خارج نکنید. حتی زمانی که از باتری استفاده نمی کنید و لپ تاپ را مستقیم به برق شهری وصل کرده اید. زیرا در صورت وصل مستقیم دستگاه به برق، اگر نوسانی در برق شهر رخ بدهد مستقیم وارد لپ تاپ شده و به جک شارژ یا مادربرد دستگاه آسیب می زند. علاوه بر مادربرد و جک شارژ، نوسان برق ممکن است به قسمت های دیگر نیز آسیب بزند و باعث سوخت آن قطعه و خرابی لپ تاپ بشود.
پس از بررسی علت خرابی قسمت های مختلف لپ تاپ، حال میخواهیم به علائمی که خرابی قسمت های مختلف لپ تاپ در کارکرد نوت بوک نمایش می دهد بپردازیم و تا حدودی کمک کنیم که با توجه به علائم قطعه خراب نوت بوک خود را بیابید.
•    علائم خرابی مادربرد : نصب نشدن ویندوز، روشن نشدن دستگاه، شارژ نشدن دستگاه، خاموش شدن دستگاه، کند شدن شدید دستگاه، عمل نکردن کلیدها، تصویر نداشتن دستگاه، ایجاد تصویر تنها درخروجی مانیتور، پرش تصویر، به هم ریختگی رنگ تصویر
•    علائم خرابی هارد : نصب نشدن ویندوز، از بین رفتن اطلاعات، سرعت پایین در بوت دستگاه، بوت نشدن دستگاه، هنگ دستگاه درمرحله اول بوت ریست لحظه ای دستگاه
•    علائم خرابی رم : نصب نشدن ویندوز، اشکال در نصب نرم افزار ها، تصویر نداشتن دستگاه
•    علائم خرابی کیبورد : عمل نکردن تمامی کلیدها و یا عده ای از آنها جدا شدن یک کلید از صفحه، ایراد ظاهری در کلیدها به خاطر ضربه و یا حرارت
•    علائم خرابی شارژر : روشن نشدن دستگاه، شارژ نشدن دستگاه، خاموش شدن دستگاه بعد از مدت زمان کمی
•    علائم خرابی باتری : روشن نشدن دستگاه حتی به همراه شارژر، شارژ نشدن دستگاه، خاموش شدن دستگاه بعد از زمان کمی
•    علائم خرابی LCD : سوختگی پیکسل، ایجاد خط سیاه، شکستگی کامل نداشتن نور
•    علائم خرابی LED : شکستگی کامل، روشن شدن لامپ و نداشتن data
•    علائم خرابی وای فای : متصل نشدن به اینترنت، پیدا نکردن بوق تلفن، تصویر نداشتن دستگاه




بازیابی اطلاعات هارد فرمت شده

ما کلا ۲ نوع بازیابی اطلاعات هارد داریم  :

۱- بازیابی اطلاعات هارد نرم افزاری
۲- بازیابی اطلاعات سخت افزاری
بازیابی اطلاعات سخت افزاری: یک نمونه از خرابیهای هارد ، خرابی های سخت افزاری میباشد به این شکل که هارد از نظر سخت افزاری مشکل داشته .قبلا هارد روشن نمیشد یا پس از روشن شدن صدای اضافه میدهد .این خرابی مربوط به سخت افزار هارد میباشد یعنی هارد از نظر فیزیکالی به مشکل خورده است که برای بازیابی این هارد نیاز به یک هد سالم و یک کلین روم استاندارد و ابزار تعویض هد و پلتر و از همه مهمتر به یک جراح متخصص در زمینه هارد نیاز داریم که هم دارای تجربه زیاد و هم نیاز به دوره های پیشرفته جراحی میباشد که این کلاس ها در خارج از ایران برگزار میشود .کانون بازیابی اطلاعات با بهره گیری از متخصصین با تجربه و دوره دیده درصد بازیابی اطلاعات و جراحی هارد را تا ۹۰% بالا برده اما بحث ما در این مقاله بازیابی اطلاعات هارد فرمت شده میباشد یعنی هارد از نظر سخت افزاری سالم اما اطلاعات فرمت ، دلیت با FDisk شده است. این مطلب برگرفته از سایت آموزش تعمیرات هارد است .
فرمت به ۲ صورت امکان پذیر میباشد Quick Format ، Full Format میباشد .
Full Format فرمت قوی میباشد که زمان بیشتری میبرد و امکان بازیابی اطلاعات آن از Quick Format کمتر میباشد.
کانون بازیابی اطلاعات توانایی شناسایی کد های بالا را دارا میباشد و پس از پیدا کردن کد خرابی اطلاعات مثل روز اول قابل بازیابی میباشد.
از عمده خدمات کانون بازیابی اطلاعات :
بازیابی اطلاعات هارد فرمت شده
بازیابی اطلاعات هارد فرمت شده و پارتیشن بندی مجدد
بازیابی اطلاعات هارد FDisk شده
بازیابی اطلاعات هارد فرمت شده و نصب مجدد ویندوز
حال در مورد اطلاعات پاک شد میتوان موارد فوق را بررسی کرد:
۱٫ اگر اطلاعات Delete شود.
۲٫ اگر اطلاعات Shift+D شود.
۳٫ اگر پارتیشن فرمت شود.
۴٫ اگر پارتیشن فرمتش تعویض شود.
۵٫ اگر پارتیشن حذف شود.
چه خسارتهایی به دیتا وارد آمده است؟
در اصل زمانی که ما اطلاعات را Delete میکنیم، یک تگ خاصی برای آن اسم در  ROOTآن جاگذاری میکند
وقتی این تگ جاگذاری شد سیستم عامل دیگر آن را در فهرست نمایش نمیدهد بلکه در سطل بازیافت آن را لیست میکند . بنابراین مکان قرار گیری فایل یا فولدر ها لاک میشود.
وقتی اطلاعات را Shift+Delete میکنیم آن مکان اطلاعات را دیگر لاک نمیکند بلکه آن فهرست خاص را در ROOT پاک میکند .
پس در  Delete و Shift +D کردن ما فقط کاراکتر اول فلدر را از دست دادیم و به جای آن کد دیگری مینویسد .
که با هدرها این کار انجام میشود مثلا کلمه REZA  که پاک میشود فقط R از بین رفته است .
زمانی که پارتیشن را فرمت کردیم (که هم فرمت Full  است و هم فرمت Quick ) در اصل داریم به روت خسارت میزنیم و آن را پاک میکنیم و فرق فرمت Full با Quick در این است که فرمت  Full آن ناحیه را Verify  هم میکند و تست میکنند که ناحیه بدسکتوری ok است یا نه .
نکته مهم :
وقتی ما پارتیشن را حذف میکنیم و یا دوباره پارتیشن میسازیم  MBR  پارتیشن قبلی سر جای خود مانده و پاک نمیشود پس اگر Over Write نشود پارتیشن تیبل آنجا خواهد ماند.
نکته مهم : مهمترین خرابی های هارد مربوط به خرابی هاردهایی که پیغام فرمت اتوماتیک دستگاه به شما میدهد و پس از فرمت کردن اطلاعات برای همیشه از بین میرود پس اگر در کامپیوتر خود به پیغام فرمت برخوردید به هیچ عنوان به این پیغام اوکی ندهید تا امکان بازیابی اطلاعات شما باشد.




آموزش اصطلاحات نرم افزاری موبایل

در اموزش موبایل لازم است که همواره به روز شویم و با اضافه کردن دانش خود در زمینه تعمیرات سخت افزاری و نرم افزاری موبایل خدمات بیشتری به مشتریان ارائه دهیم. این مطلب برگرفته از سایت آموزش تعمیر موبایل است .

✅ فایل QCN چیست ؟
ـQCN مخفف Qualcomm Calibration Network است . فایل QCN حاوی اطلاعات شبکه (2G,3G,4G) میباشد و اطلاعات شبکه را در فایل امنیتی NVM ترمیم میکند.
در مواقعی از فایل QCN استفاده میکنیم که بعد از فلش , آنلاک و … مشکلاتی از قبیل Not Register Network و یا مشکلات دیگر شبکه مواجه باشیم .
قبل از استفاده از QCN نکات زیر را توجه کنید :
با فایل QCN نمی توان Basband را ترمیم کرد
در مدل دستگاه و QCN دقت کنید اشتباه در نصب ممکن است باعث پریدن Baseband دستگاه شما شود .
قبل از استفاده از QCN بهتر است توسط باکس از قسمت های مختلف پشتیبان (Backup) بگیرد .
ـQCN مشکلات IMEI را حل نمیکند.
✅ فایل Cert چیست ؟
تمامی مدل های 2014 و 2015 سامسونگ سیستم امنیتی جدید برای Imei دارند.
ـCert به معنی مجوز و مخفف Certificate است که اطلاعات شبکه (Lock , Unlock) و سریال در این فایل است .
قبل از استفاده به نکات زیر را توجه کنید
برای رایت این فایل Cert باید ابتدا EFS دستگاه را ریست کنید و سپس فایل Cert رای بر روی دستگاه خود رایت کنید . در جواب نگرفتن با یک فایل فایل دیگری را تست کنید .
فایل های Cert بر اساس Key ID است . مدل هایی که Key ID آنها یکسان باشد میتوانید از فایل Cert برای یک دیگر استفاده کنید(
بعد از رایت فایل Cert اطلاعات شبکه فایل Cert کاملا به دستگاه شما انتقال پیدا میکند , به عنوان مثال دستگاهی که فایل Cert از آن خوانده(Read) شده آنلاک باشد بعد از نصب فایل Cert دستگاه شما هم آنلاک میشود .
برای استفاده از فایل Cert باید دستگاه روت باشد .
در مدل های جدید سامسونگ با زدن کد #0011#* نیاز به فایل Cert مشخص شده است , به صورتی که بعد زدن کد در صفحه کلید گوشی با پیغام Imei Cert Pass نیازی به فایل Cert ندارد و در صورتی که پیغام Imei Cert Fail داد نیاز به فایل Cert دارد .
✅فایل EFS چیست ؟
در تمامی گوشی و تبلت های برند سامسونگ پوشه ای بنام EFS وجود دارد که در آن اطلاعات مهمی شامل بیس باند، مک آدرس، IMEI … قرار میگیرد اگر داده های این پوشه به هر علتی نظیر تعویض رام حذف شود بیس باند unknown میشود در نتیجه اسمارت فون شما آنتن ندارد. برای حل این مشکل چاره ای جز بردن گوشی به تعمیرگاه های معتبر موبایل و یا نمایندگی های محصول با صرف هزینه زیاد ندارید. پاک شدن یا آسیب دیدن فولدر EFS بعد از فلش رام در دیوایس های برند سامسونگ رایج است بنابراین قبل از نصب رام و کاستوم رام بر روی اسمارت فون برند سامسونگ خود با آموزش زیر از پوشه EFS بکاپ تهیه کنید تا در صورت مواجه با این مشکل بتوانید آن را رستور کنید
✅ فایل FRP چیست ؟
اخیرا گوشی های سامسونگ با امنیت جدیدی وارد بازار میشوند که نام این سیستم امنیتی frp هست.قبل از آموزش برای غیر فعال کردن این امنیت ابتدا به تعریف اون میپردازیم.و بعد از آن نحوه فعال و غیرفعال کردنش میپردازیم.
ـ FRP یا همان  factory reset protection به امنیتی گفته میشود که در سامسونگ ها تعبیه شده تا افراد دیگری بجز مالک دیوایس سامسونگ نتوانند از دستگاه استفاده کنند.
این قفل چه زمانی فعال میشود؟ اگر به گوشی های سامسونگ حساب جیمیل بدهید این قفل فعال میشود.
چه زمانی گوشی قفل میشود؟اگر به گوشی سامسونگ که frp در آن فعال است بطور ناگهانی فلش زده شود…یا اطلاعات گوشی را از منوی ریکاوری حذف کنید، بعد از روشن شدن دستگاه اندرویدی خود خواهید که برای گذراندن مراحل ابتدایی آماده بکار گوشی  نیاز به وصل شدن به وایفای را دارد.بعد از وصل شدن به وای فای گوشی وارد صفحه ای میشود که از شما حساب جیمیل را میخواهد و تا زمانیکه این حساب را وارد نکرده اید  نمیتوانید از گوشی استفاده کنید.




فعالسازی زبانهای مختلف در گوشی

فارسی سازی رام امروزه مورد نیاز کاربران قرار گرفته است. این مقاله برای بالا بردن اطلاعات درباره فارسی کردن گوشی و بررسی اشکالات فارسی شده میباشد. اگر تعمیرکار موبایل هستید موارد زیر را برای فارسی سازی گوشی استفاده کنید.

آموزش فارسی گوشی هوشمند
توجه کنید دوستان، این آموزش برای رام هایی هست که زبان فارسی مخفی شده و فایلهای APK سیستمی ترجمه شده هست.برای اینکه بفهمیم دیوایس موردنظر دارای زبان فارسی هست یا خیر میتونید از ابزار morlocal استفاده کنید!
نرم افزار MORLOCAL.APK رو روی گوشی نصب کنید و با استفاده از این نرم افزار گوشی رو روی زبان فارسی قرار بدین . اگه دیوایس به صورت کامل فارسی شد، نتیجه میگیریم که زبان فارسی مخفی شده، ولی اگه نباشه نتیجه میگیریم که نرم افزارهایAPK سیستمی ترجمه شده نیستن. این مطلب برگرفته از سایت آموزش تعمیرات موبایل است .
فارسی سازی گوشی HTC
فعالسازی زبانهای مخفی در گوشیهای HTC
برای فعالسازی زبان مخفی گوشیهای HTC اول دیوایس مربوطه رو روت کنید، بعد نرم افزار ROOTEXPLORE رو نصب کنید. پوشه cid default رو از آدرس زیر حذف کنید.
system/cid/cid default
system/CUSTOMIZE/cid/cid default
در نهایت دیوایس مربوطه رو وایپ (فرمت) کنید.
فارسی سازی گوشی سامسونگ Samsung
فعالسازی زبانهای مخفی در گوشیهای سامسونگ
برای فعالسازی زبانهای مخفی گوشیهای سامسونگ, اول دیوایس مربوطه رو روت کنید، بعد نرم افزار ROOTEXPLORE رو دانلود و روی دیوایس نصب کنید. و فایل language.xml رو از آدرس زیر حذف کنید.
System/csc/ language.xml
فارسی سازی گوشی هواوی
فعالسازی زبانهای مخفی در گوشیهای huawei
برای فعالسازی زبانهای مخفی در گوشیهای huawei ،اول گوشی رو روت کنید، بعد نرم افزار rootexplore رو دانلود و روی دیوایس نصب کنید. بعد به آدرس زیر مراجعه کنید.
/cust
و با استفاده از جستجوگر نرم افزار فایل hw_default.xml رو سرچ کنید.چندین فایل hw_default.xml از پوشه های مختلف برای شما پیدا میکنه ، همه فایلها رو انتخاب کنید وبعدحذف کنید.
بعد از حذف فایلهای مربوطه گوشی رو وایپ (فرمت)کنید.
فارسی سازی گوشی سونی
فعالسازی زبانهای مخفی در گوشیهای SONY
برای فعالسازی زبانهای مخفی در گوشیهای SONY،اول گوشی رو روت کنید بعد نرم افزار ROOTEXPLORE رو نصب کنید.
 از آدرس زیر فایل BUILD.PROP رو با ویرایشگر texteditor ویرایش کنید.
System/build.prop
بعد دنبال عبارت fa-ir بگردید و کد FA-IR رو حذف کرده و فایل رو ذخیره کنید.
بعد از ویرایش فایل ذکر شده، گوشی رو وایپ (فرمت) کنید.
برای اینکه اطلاعات بیشتری در نرم افزار گوشی موبایل بدست آورید لازم است که سطح دانش خود را توسط مقاله، کتاب و متخصصین بالاتر ببرید. آموزش نرم افزار موبایل نیاز به تجربه و کار عملی روی موبایلهای هوشمند و جدید میباشد.




آموزش تنظیمات امکانات دوربین گوشی آیفون 3

۹. حالت‌های عکاسی و فیلمبرداری (Photo, Square, Pano, Video, Slo-Mo, Time Lapse)

اپلیکیشن دوربین آیفون مجموعا شش حالت مختلف دارد که سه حالت آن برای عکاسی در نظر گرفته شده است. در حالت عمودی نام این حالت‌ها را می‌توانید در پایین نمایاب و درست بالای دکمه شاتر دوربین ببینید. برای تغییر بین حالت‌های مختلف کافی است انگشت خود را روی هر جایی از نمایاب به سمت چپ یا راست بکشید. سه گزینه‌ی سمت راست یعنی Photo، Square و Pano حالت‌های مختلف عکاسی هستند. این مطلب برگرفته از سایت آموزش تعمیرات iphone است .
حالت Photo که احتمالا پرکاربردترین گزینه است اجازه می‌دهد عکسی با کادر کلاسیک مستطیلی در حالت افقی یا عمودی بگیرید. پس از عکاسی این امکان را خواهید داشت که کادر عکس را برش زده و شکل و اندازه‌ی آن را تغییر دهید. حالت Square همان‌طور که از نامش پیداست اجازه می‌دهد به‌سرعت عکسی با کادر مربع بگیرید که برای انتشار روی سرویس‌هایی نظیر اینستاگرام مناسب است. البته همان‌طور که می‌دانید امکان انتشار عکس‌هایی با کادر مستطیلی هم روی اینستاگرام وجود دارد. حالت Pano که مخفف شده‌ی Panorama است برای گرفتن عکس‌های عریض پانوراما در نظر گرفته شده. در این حالت دوربین به‌صورت خودکار چندین عکس را به هم متصل می‌کند تا به یک عکس با نمای بسیار گسترده برسد. این قابلیت کاربردهای زیادی دارد ولی به‌طور خاص می‌توانید از آن برای گرفتن عکس از مناظر وسیعی استفاده کنید که امکان گنجاندن آن‌ها در قاب یک عکس عادی وجود ندارد.
وقتی حالت Pano را انتخاب می‌کنید فلشی سفیدرنگ به سمت راست روی صفحه ظاهر می‌شود که نشان می‌دهد برای گرفتن عکس باید دوربین را از چپ به راست بچرخانید. اگر ترجیح می‌دهید عکس را با حرکت از سمت راست به چپ بگیرید کافی است روی این فلش ضربه بزنید تا موقعیت آن معکوس شود. برای شروع عکاسی روی دکمه‌ی شاتر (دایره‌ی سفید پایین صفحه) ضربه بزنید و دوربین را به آهستگی در جهتی که انتخاب کرده بودید بچرخانید. تلاش کنید تا جای ممکن حرکت دوربین یکنواخت و ثابت باشد. زمانی که به انتهای صحنه رسیدید مجددا روی دکمه‌ی شاتر ضربه بزنید. عکس نهایی شامل تمام چیزهایی خواهد بود که دوربین دیده است. اگر در هنگام چرخاندن دوربین حرکت شما ثابت و یکنواخت نباشد ممکن است اعوجاج‌هایی در تصویر نهایی ایجاد شود.
در بین حالت‌های مختلف دوربین آیفون، سه گزینه‌ای که در سمت چپ قرار دارند مربوط به ساخت انواع مختلف ویدیوها می‌شوند. این گزینه‌ها Video، Slo-Mo و Time Lapse نام دارند. رزولوشن و سرعت ضبط (FPS) ویدیوها را می‌توانید با مراجعه به بخش Photos & Camera در اپلیکیشن تنظیمات آیفون تغییر دهید. حالت Video پرکاربردترین حالت ضبط ویدیو است و اجازه می‌دهد از هر رخدادی که علاقه دارید به‌صورت عادی فیلمبرداری کنید. از لحاظ نظری هیچ محدودیتی برای مدت‌زمان ویدیوها وجود ندارد ولی در عمل میزان حافظه‌ی خالی آیفون محدودیت زمان ویدیو را تعیین می‌کند.
حالت Slo-Mo که نام خود را از فیلمبرداری اسلوموشن گرفته می‌تواند با سرعتی تا ۸ برابر حالت عادی فیلم بگیرد. زمانی که این ویدیوها با سرعت عادی پخش می‌شوند ویدیوهای اسلوموشن دراماتیکی پدید می‌آید. فیلمبرداری اسلومو به‌ویژه برای ضبط حرکات سریع نظیر صحنه‌های ورزشی مناسب است. آخرین گزینه که تایم لپس نام دارد برای نشان دادن پروسه‌های طولانی در عرض چند ثانیه به کار می‌رود. قطعا نمونه‌هایی از این نوع فیلمبرداری را در مستندهای تلویزیونی دیده‌اید. نمونه‌ی کلاسیک این نوع ویدیوها شکفتن و پژمرده شدن یک گل را در عرض ۴ تا ۵ ثانیه تصویر می‌کند. برای ثبت این نوع ویدیو باید دوربین را در محلی ثابت کنید و سپس دکمه‌ی شاتر را بزنید.
۱۰. عکاسی پی‌درپی (Burst Mode) و استفاده از هندزفری
اپل از آیفون ۵s به بعد علاوه بر فیلمبرداری اسلوموشن حالتی به نام Burst Mode را هم برای عکاسی از صحنه‌های پرتحرک به دوربین آیفون اضافه کرده است. برای استفاده از این حالت کافی است انگشت خود را روی دکمه‌ی شاتر نگه‌دارید تا دوربین شروع به گرفتن عکس‌هایی پیاپی با سرعت بسیار بالا کند. هم‌زمان با ثبت عکس‌ها شمارشگری روی صفحه تعداد عکس‌های گرفته‌شده را نمایش خواهد داد. با استفاده از این حالت می‌توانید شانس خود را برای ثبت سوژه در بهترین حالت ممکن بالا ببرید. پس از عکاسی قادر خواهید بود تمام عکس‌ها را در اپلیکیشن Photos بررسی کرده، بهترین آن‌ها را برگزیده و مابقی را حذف کنید.
آیفون اجازه می‌دهد از هندزفری ایرپاد استاندارد اپل به‌عنوان شاتر ریموت دوربین (دکلانشور) استفاده کنید. در واقع زمانی که در اپلیکیشن دوربین هستید می‌توانید از کلید افزایش صدای خود آیفون به‌عنوان دکمه‌ی شاتر استفاده کنید و به همین ترتیب با اتصال هندزفری هم کلید افزایش صدای هندزفری می‌تواند نقش کلید شاتر را بازی کند. استفاده از هندزفری به‌ویژه هنگام عکاسی در شب و محیط‌های کم‌نور می‌تواند با حذف لرزش دست به گرفتن عکس‌های بهتر کمک کند. نکته‌ای که در اینجا باید اضافه کنیم این است که امکان ثبت عکس‌های پی‌درپی یا Burst هم با استفاده از هندزفری وجود دارد. کافی است کلید افزایش صدای هندزفری را چند نگه‌دارید تا عکاسی پی‌درپی آغاز شود.
جمع‌بندی: تنظیمات دوربین آیفون
دوربین آیفون می‌تواند در عین سادگی ابزاری بسیار پیچیده باشد. تنظیمات و نکاتی که در این مقاله به آن‌ها پرداخته شد تنها آغاز راه است. پس از این‌که استفاده از این تنظیمات را به‌خوبی فرا گرفتید احتمالا باید به سراغ استفاده از ابزارهای ویرایشی آیفون بروید. شاید هم ترجیح بدهید از اپلیکیشن‌های عکاسی و اپلیکیشن‌های ویرایش عکس متنوعی که برای iOS تولید شده برای دسترسی به گزینه‌هایی حرفه‌ای‌تر  استفاده کنید.