دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود
دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

: نتیجه نظرسنجی ISQI در سومین نمایشگاه خودرو تهران

اتوپارت پرس: شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران مطابق روند هر ساله خود به منظور شناخت دیدگاه بالقوه جامعه از صنعت خودرو در حاشیه سومین نمایشگاه خودروی تهران اقدام به نظرسنجی از بازدیدکنندگان نمایشگاه، کارشناسان و فعالان صنعت خودرو در خصوص موضوعات روز صنعت خودرو کرده است که نتایج آن به صورت آنلاین در غرفه این شرکت به نمایش درآمده است.

در این پژوهش از ۱۰۲۴ نفر از بازدیدکنندگان در خصوص بهترین راهکار جهت حل معضلات فعلی صنعت خودروسازی، مهمترین معیار در خرید قطعه‌یدکی، میزان تمایل به انجام سرویس‌های دوره‌ای در شبکه نمایندگی‌های مجاز خدمات پس از فروش در دوره وارانتی و نهایتا راه حل مدیریت قیمت خودرو سوال شده است. در این تحقیق 90.3درصد از پاسخ دهندگان آن را آقایان تشکیل می‌دهند، همچنین بیش از ۶۷درصد پاسخ دهندگان تحصیلات لیسانس و بالاتر از آن داشته و میانگین سنی افراد حدود ۳۴ سال است.
 
مهمترین معیار مشتریان در خرید قطعه‌یدکی
سومین نمایشگاه بین‌المللی خودرو با هدف معرفی توانمندی‌های این صنعت در حوزه داخلی‌سازی خودرو، قطعات و صنایع وابسته برگزار شد. از این رو دریافت نظر بازدیدکنندگان نسبت معیارهای خرید قطعات یدکی می‌تواند برای برنامه ریزان صنعت حائز اهمیت باشد.
با توجه به اهمیت حوزه تامین قطعات یدکی خودرو در دیدگاه مشتریان، اصلی‌ترین معیار ایشان در خرید قطعه یدکی مورد سوال قرار گرفت که 52.5درصد از افراد به کیفیت قطعات به عنوان اصلی‌ترین معیار در خرید قطعات یدکی اشاره کرده‌اند. پس از آن ضمانت شرکت خودروساز با ۱۶.۳درصد، برند قطعات با 10.6درصد، داشتن تجربه استفاده قبلی با 8.1درصد و 5.1درصد افراد نیز تبلیغات موثر را معیار اصلی خرید قطعات یدکی برشمردند. در نهایت نیز سفارش مکانیک با 4.7درصد  و قیمت قطعه یدکی با 1.9درصد به ترتیب در انتهای لیست اصلی ترین معیار خرید قطعه یدکی از نظر بازدیدکنندگان نمایشگاه خودروی تهران جای گرفته‌اند.
 
میزان تمایل به مراجعه به نمایندگی‌های خدمات پس از فروش
از شاخص‌های حائز اهمیت در بررسی وضعیت شبکه مجاز خدمات پس از فروش خودرو، میزان تمایل مشتریان به بازگشت به نمایندگی برای انجام سرویس‌های دوره ای و تعمیرات خودرو پس از اتمام گارانتی است. با توجه به این موضوع، از بازدیدکنندگان پرسیده شده است که تا چه میزان تمایل دارند سرویس‌های دوره‌ای خودرو را پس از اتمام گارانتی در داخل نمایندگی‌های مجاز خدمات پس از فروش انجام دهند. همانگونه که مشاهده می‌شود حدود ۳۱.۱درصد بازدیدکنندگان تمایل زیاد و خیلی زیادی به بازگشت به نمایندگی مجاز خدمات پس از فروش خودرو پس از اتمام دوره گارانتی دارند.
 
بهترین راهکار جهت خروج از چالش‌های فعلی صنعت خودرو
در این پژوهش از بازدیدکنندگان سوال شده است که بهترین راهکار پیشنهادی ایشان جهت حل معضلات فعلی صنعت خودرو چیست؟ 47.4درصد از ایشان ایجاد رقابت آزاد مابین خودروسازان با آزادسازی قیمت‌ها و حذف تعرفه‌های گمرکی را راهکاری مناسب برای برون رفت از وضعیت کنونی صنعت خودرو پیشنهاد داده‌اند. 26.9درصد از پاسخ دهندگان نیز ورود بخش خصوصی به صنعت خودرو، 15.2درصد حمایت دولت از صنعت خودرو و حدود ۱۰درصد نیز ایجاد ارتباط بین دانشگاه و صنعت خودرو را راهکاری موثر برای حل معضلات فعلی صنعت خودرو برشمرده‌اند.
 
راه حل مناسب جهت مدیریت قیمت خودرو
قیمت خودروها یکی از معیارهای حائز اهمیت برای مشتریان هنگام خرید است. اهمیت این امر وقتی بیشتر می‌شود که گزینه‌های خرید خودرو متناسب با بودجه ایشان محدودتر شود. از طرفی دیدگاه جامعه نبست به دلایل گرانی خودروها و راهکارهای ذهنی ایشان برای مدیریت قیمت‌ها می‌تواند برای تصمیم گیرندگان صنعت خودرو حائز اهمیت باشد.
از این رو از علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان نمایشگاه خودروی تهران در خصوص راه‌حل‌های مدیریت قیمت خودرو پرسیده شده است. نتایج حاکی از آن است که 45.3درصد از پاسخ دهندگان آزادسازی واردات خودرو در کنار تقویت توان تولید خودرو را راه حل اصلی کاهش قیمت ها دانسته و پس از آن بازگرداندن خودروسازان بین المللی و مونتاژ خودرو با 25.7درصد اتکا کامل به طراحی و تولید داخلی خودرو با 18.1درصد و 10.9درصد نیز عدم تولید خودرو و واردات صرف خودرو به کشور را راهکار مناسبی برای کاهش قیمت‌ها تلقی می‌کنند.

نبود شرایط مساعد برای ارتقای توانمندی قطعه‌سازان// واردات 4میلیارد دلاری نتیجه تاخیر

اتوپارت پرس: یک عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان با اشاره به موانع موجود در فضای کنونی برای ارتقای توانمندی قطعه‌سازان و توسعه داخلی سازی اعلام کرد: «این کار باید در سال‌های گذشته در فضای آرام و مثبت صورت می‌گرفت.»

رضا رضایی یکی از انتقادات انجمن قطعه‌سازان در سال‌های اخیر را افزایش قطعات تک سورس عنوان کرد و گفت: «در این سال‌ها همواره یکی از گلایه‌های جدی قطعه‌سازان به وجود قطعات تک سورس بوده و اینکه چرا تولید این قطعات بین قطعه‌سازان تقسیم نمی‌شود.»
وی در ادامه اظهار کرد: «ای کاش ارتقای توانمندی قطعه‌سازان و تلاش برای افزایش داخلی‌سازی قطعات با تکنولوژی بالا زمانی صورت می گرفت که تا این میزان فضا برای فعالیت قطعه‌سازان مسموم نبود و درگیری و مشکلات برای تامین مواد اولیه وجود نداشت.»
رضایی با اشاره به توانمندی بالای قطعه‌سازان در ساخت قطعات تک سورس، تاکید کرد: «هر چند دستیابی به این مهم نیازمند نرم افزار و خرید دانش فنی است که می‌توان با همکاری شرکت‌های دانش بنیان نیاز به دانش فنی و تکنولوژی را تا حدودی پاسخ داد.»
وی با ابراز امیدواری از نتیجه نگاه مثبت دولت در توسعه داخلی‌سازی قطعه‌سازان یاد آور شد: «با وجود مشکلات معتقدم این نگاه مثبت به نتیجه رسیده و موجب تاثیر مثبتی در روند داخلی‌سازی قطعات خودرو خواهد شد.»
به گفته رضایی، امروز قطعه‌سازانی در کشور فعالیت دارند که از دانش و تکنولوژی و توان سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، ارتباطات و توان سرمایه‌گذاری نسبتا خوبی برخوردارند که می‌توانند به این هدف کمک نموده و با استفاده از توانمندی موجود ارزبری در این صنعت را به صفر برسانند.
وی در ادامه با وجود توانمندی بالای قطعه‌سازان زمان اجرای آن را مناسب ندانست و خاطرنشان کرد: «در صورتی که اگر حدود هشت سال قبل این اتفاق صورت می‌گرفت، امروز چهار میلیارد دلار قطعه‌ای که وارد می شود علاوه بر داخلی‌سازی، موجب اشتغالزایی در کشور و توسعه صادرات در این بخش از صنعت شده بود.»
رضایی در پایان گفت: «دولت و وزیر صنعت در ارتقای توانمندی قطعه‌سازان و توسعه داخلی‌سازی قول دادند تا قطعه‌سازان توانمند را حمایت کرده و برای دستیابی به آن حدود 11هزار میلیارد تومانی را به صنعت قطعه‌سازی تزریق کنند.»

لزوم بررسی رفتار نامناسب مصرف‌کنندگان در بازار لاستیک//نیاز تایر بازار شب عید

اتوپارت پرس: سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران با مطلوب دانستن وضعیت فعلی بازار تایر اعلام کرد: «واردات و دریافت و انتقال ارز مهم‌ترین چالش‌های حال حاضر صنعت تایر بوده و علاوه بر آن جذب سرمایه و مساله تکنولوژی مهمترین ملزومات توسعه صنعت تایر کشور است.»

مصطفی تنها با بیان اینکه در حال حاضر کمبودی در بازار تایر وجود ندارد، گفت: «بازار تا حدی در تابستان و اوایل پاییز دچار تلاطم شده بود اما در حال حاضر تقریبا به حالت عادی بازگشته و به نظر نمی‌رسد که برای شب عید و مسافرت‌های نوروزی کمبودی از لحاظ تامین تایر وجود داشته باشد.»
وی با توضیح این مطلب که می‌توان گفت حتی در زمان بحران در بخش تولید با کمبود مواجه نبوده‌ایم، اظهار کرد: «بلکه کمبود واردات وجود داشته که البته کمبود واردات نیز به اندازه التهاب بازار نبود. در این خصوص، دولت بلافاصله اقدام کرد و ارز بسیار زیادی -که شاید به اندازه دو سال واردات کشور بود- برای 6 ماهه دوم سال به واردات تایر تخصیص داده شد که این میزان ارز تخصیص داده شده در حدود دو برابر نیاز یک سال کشور بود. در نتیجه نباید مشکلی وجود داشته باشد.»
تنها با اشاره اهمیت رفتار مصرف‌کنندگان به عنوان بخشی مغفول، تاکید کرد: «معمولا تولیدکنندگان با واردکنندگان رقابت دارند، حتی به احتکار توزیع کنندگان اشاره می‌شود. اما کمتر به این موضوع پرداخته‌ایم که گاهی اوقات مصرف‌کنندگان به درستی عمل نمی‌کنند. مثلا ممکن است مصرف‌کننده‌ای 6 ماه بعد نیاز به تعویض تایر خودرو پیدا کند اما به دلیل نگرانی از افزایش قیمت تایر در آن زمان، امروز اقدام به خرید تایر می‌کند. این برخورد با هر محصولی که انجام شود در بازار مشکل ایجاد می‌شود. این رفتار درستی نیست که برخی از هموطنان در پیش می‌گیرند.»
وی درخصوص مهمترین چالش حال حاضر صنعت تایر کشور گفت: «در هر دو بخش تولید و واردات، یک مشکل مشترک وجود دارد و آن مساله واردات است. تولیدکنندگان، مواد اولیه و واردکنندگان، تایر وارد می‌کنند که در هر دو بخش مشکل وجود دارد اما مشکلات تولیدکنندگان به دلیل تنوع مواداولیه و قطعات و ماشین‌آلات وارداتی پیچیده‌تر و وسیع‌تر است. در حال حاضر، واردات و دریافت ارز و انتقال ارز دچار دشواری‌ها و مشکلاتی است که چالش اصلی امروز است.»
سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران درخصوص توقع از دولت در راستای حمایت از صنعت تایر گفت: «از آنجا که ارتباطات بین‌المللی کشور در دست دولت است از دولت توقع می‌رود این امور را تسهیل کند. مثلا اگر مشکلی در مورد پرداخت پول به کشور چین وجود دارد کسی جز دولت نمی‌تواند این موضوع را حل کند و انتظار می‌رود که دولت این مسائل را حل کند.»
تنها درخصوص ملزومات توسعه صنعت تایر کشور افزود: «توسعه صنعت تایر نیازمند چند مورد است. یک مورد مساله واردات است؛ وقتی نمی‌توانیم مواد اولیه را وارد کنیم چگونه می‌توانیم اقدام به واردات ماشین‌آلات کنیم. تکنولوژی را چگونه باید فراهم کنیم؟ در حال حاضر هیچ کس در دنیا حاضر نیست با ما کار کند و به ما تکنولوژی بدهد.»
وی یکی از مشکلات اصلی در کشور را موانع جذب سرمایه در بخش صنعت دانست و ادامه داد: «سرمایه در کشور زیاد است ولی در بخش صنعت سرمایه فراوانی وجود ندارد. سرمایه‌های وارد شده به بخش صنعت، زودبازده نبوده و معمولا اجرای یک پروژه حدود 4 سال طول می‌کشد تا به مرحله راه‌اندازی برسد. در سال‌های ابتدایی نیز نمی‌توان انتظار سود داشت و عملا حدود هفت سال طول می‌کشد تا سرمایه‌گذاری نتیجه بدهد. جاذبه در بخش صنعت از این نظر اندک بوده و در نتیجه باید تمهیداتی فراهم شود که سرمایه‌گذاران در صنعت تشویق شوند. این مطلب مهمی است که به لحاظ فضای کسب و کار باید صورت گیرد.»
مصطفی تنها همچنین خاطرنشان کرد: «مطلب دیگر، تامین ارز برای سرمایه‌گذاران بوده و مهم‌تر از اینها در شرایط فعلی، مساله تکنولوژی است. یکی از چیزهایی که دولت باید به کار گیرد استفاده از جاذبه بازار است. ما یک بازار 80 میلیون نفری داریم که سالانه حدود 22میلیون حلقه تایر خودرو مصرف می‌کند که این میزان، حجم کمی نیست.»
سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران گفت: «سوال این است که اگر کسی می‌خواهد در این بازار فعالیت کند چرا او را ملزم به سرمایه‌گذاری در ایران نمی‌کنند. نه اینکه فقط ملزم به سرمایه‌گذاری در صنایع موجود باشد، بلکه می‌تواند کارخانه جدیدی ایجاد کند. مهم این است که اقدام به تولید در ایران نموده و کارگر ما را به کار گرفته و ایجاد اشتغال کند. زنجیره ارزش افزوده پتروشیمی را تکمیل کرده و کار را در همینجا انجام دهد. این تجربه‌ای است که در حوزه خودرو انجام شد، چرا این امر را در حوزه تایر انجام نمی‌شود.»

در نتیجه افزایش دو برابری نرخ خوراک// خطر توقف فعالیت پالایشگاه‎های تولید روانکار

اتوپارت پرس: افزایش دو برابری نرخ خوراک مورد مصرف پالایشگاه‌های تولید محصولات روانکار، فعالیت این پالایشگاه‌ها را با خطر توقف مواجه می‌کند.

به گزارش اتوپارت پرس به نقل از تسنیم، افزایش دو برابری نرخ خوراک مورد مصرف پالایشگاه‌های تولید محصولات روانکار (انواع روغن‌ موتوری، صنعتی، دریایی و ...) و عدم صدور مجوزهای متناسب برای افزایش قیمت محصولات تولیدی، موجب شده است که عملیات تولیدی پنج پالایشگاه بزرگ که در تهران، اصفهان و آبادان واقع هستند و همگی آنها متعلق به شرکت‌های بورسی بوده و ده‌ها هزار نفر به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در آنها مشغول به کار هستند ، از صرفه اقتصادی خارج شده و عملا توان خرید خوراک را نداشته باشند.
عدم خرید خوراک به معنای توقف فعالیت این کارخانجات و نهایتا عدم عرضه انواع محصولات روانکار به بازار و بیکاری هزاران نفر خواهد بود.
لازم به توضیح است که آزادسازی نرخ خوراک مصرفی این پالایشگاه‌ها مستلزم آزادسازی قیمت فروش محصولات نیز است که متاسفانه مورد توجه مسئولین امر قرار نگرفته است. ضروری است هیات دولت و دستگاه‌های مربوطه، نسبت به اتخاذ تدابیر لازم جهت حل مشکل اقدام کنند.

دبیر انجمن قطعه‌‌سازان ایران: ثبت‌ سفارش بدون انتقال ارز آزاد شود

اتوپارت پرس: دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در رابطه با مصوبه اخیر هیات وزیران، گفت: «محتوای این تصویب‌نامه حدود سه‌ماه قبل توسط رئیس بانک مرکزی مطرح شده بود. آقای همتی آن زمان اعلام کرد بانک مرکزی تصمیم گرفته است 300میلیون دلار به این منظور اختصاص دهد.»

مازیار بیگلو با بیان اینکه این 300میلیون دلار برای کل بخش صنعت اختصاص یافته و شامل همه صنایع می‌شود، اظهار کرد: «مشکل دیگر این است که این مصوبه دوپهلو نوشته شده، یعنی به‌درستی مشخص نیست این مواد اولیه مربوط به خطوط تولیدی هستند که فورا بعد از آن نوشته شده است، یا مواد اولیه مورد نیاز برای تولید قطعات خودرو.»
وی در خصوص سقف تعیین‌شده در این مصوبه، تاکید کرد: «بودجه ارزی بخش صنعت کشور سالانه 35هزار میلیارد دلار است. درحالی که این 300میلیون دلار که درصد بسیار کمی از کل این رقم است، دردی از صنعت دوا نمی‌کند.»
بیگلو با اشاره به اینکه مصرف ارزی برای تولید سالانه یک‌ونیم دستگاه خودرو حدود 3میلیارد دلار است، توضیح داد: «حالا 300میلیون دلار یعنی 10درصد از این رقم حتی قرار نیست فقط در صنعت خودرو صرف شده و بین کلیه صنایع و تجار پخش می‌شود، تعیین این سقف و ایجاد چنین محدودیتی، خود به ایجاد رانت منجر می‌شود.»
وی در مورد خواسته اصلی قطعه‌سازان، بیان کرد: «درخواست ما از روز اول این بود که ثبت‌سفارش و واردات بدون انتقال ارز آزاد شود. یعنی کسی که می‌خواهد هزینه بالاتری پرداخت کند، بتواند این کار را انجام دهد. اما در حال حاضر واردات بدون انتقال ارز را بسته‌اند و همه نیازها را به سمت سامانه نیما و سنا از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان صنایع و معادن استان‌ها سوق داده‌اند.»
دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران با اشاره به اینکه این موضوع خود به فرایندی پیچیده و زمان‌بر تبدیل شده است، افزود: «با فرض موفقیت در این فرایند، کار به تخصیص بانک مرکزی و صرافی‌ها و... می‌رسد. در حالی که انتظار می‌رود باوجود تحریم‌ها، حداقل شرایط داخلی تسهیل و روندها اصلاح شود. نه اینکه نه‌تنها موانع داخلی روزبه‌روز بیشتر شوند، بلکه فضای ایجاد رانت و سوءاستفاده نیز ایجاد شود.»
به گفته وی، تعیین سقف 300میلیون دلار در این مصوبه یعنی ایجاد رانت برای عده‌ای که نفوذ و دسترسی دارند و می‌توانند از این رقم بسیار محدود استفاده کنند درحالی که الباقی ناچار به قرار گرفتن در صف‌های طولانی سنا، بانک مرکزی و تخصیص‌ها بمانند. بر این اساس معتقدیم این مصوبه بیشتر جنبه ظاهری دارد تا انجام اقدامی موثر و کارآمد به منظور حل مشکلات صنعت خودرو و قطعه‌سازی.
مازیار بیگلو در ادامه با بیان اینک هنوز سازوکار تخصیص 870میلیون دلار (11هزار میلیارد تومان) که رییس سازمان حمایت به آن اشاره کرده بود، مشخص نیست، گفت: «سازوکار تخصیص این بودجه میان بانک مرکزی، خودروسازان و انجمن قطعه‌سازان نهایی نشده است. چون در این سازوکارها و فهرست‌هایی که قرار است تهیه شوند، دخیل هستیم. طبق آخرین توافق‌ها، قرار است خودروسازان منابع مصرفی ارزی خود را مشخص کنند که قطعا مصرف ارزی دو خودروساز بزرگ لزوما با یکدیگر مساوی نخواهد بود. بر این اساس، چه در قسمت ارزی و چه در قسمت ریالی، با همکاری انجمن قطعه‌سازان ایران، فهرستی تهیه می‌شود که برمبنای آن و با معرفی خودروسازان، از محل ارز موجود در خارج کشور که در اختیار بانک مرکزی است به قطعه‌سازی که نیاز دارد، ارز تعلق می‌گیرد. اما ساز و کار دقیق مبنی‌بر اینکه کدام بانک در چه روالی، از چه حسابی و با چه فرایندی اینها را جابه‌جا کند، هنوز مشخص نشده است.»
وی ادامه داد: «تنها چیزی که می‌دانیم این است که بانک‌مرکزی این منابع ارزی را دارد اما مشکل اصلی ما الان جابه‌جایی منابع ارزی است. اما باز هم تاکید می‌کنم هنوز سازوکار دقیقی نهایی نشده است و این موضوع توسط خودروسازها و بانک‌مرکزی از یک طرف و خودروسازها و انجمن قطعه‌سازان از سوی دیگر باید در مورد سازوکار به نتیجه برسند.»
بیگلو با تاکید بر اینکه بانک مرکزی یک استراتژی نادرست در پیش گرفته است، اظهار کرد: «بانک مرکزی قصد دارد با سرکوب تقاضا و ایجاد رکود، قیمت‌ها را کنترل کند. موضوع بستن ثبت‌سفارش بدون انتقال ارز شاهدی بر این ادعاست. همانطور که اشاره شد بانک مرکزی مخالفت‌هایی را با تصمیمات وزارت صمت، خودروساز و قطعه‌ساز اعلام می‌کند. درعین‌حال باید توجه داشت بخش تجارت از صنعت جداست، اگرچه وجود هیچ‌کدام بدون دیگری معنا ندارد. بر این اساس عموما به این شکل بوده که تخصیص ارز تجاری ممکن است در اولویت‌های بعدی قرار گیرد و حداقل اولویت ضروری ندارد. اما بخش تولید، به‌خصوص در صنعت خودرو و قطعات خودرو، در موارد ضروری طبقه‌بندی می‌شوند. به‌همین‌دلیل است که مباحث مرتبط با این صنعت الان در شورای اقتصاد مقاومتی، شورای بحران ویژه، شورای امنیت ملی و... مطرح می‌شود.»
مازیار بیگلو با تاکید بر اینکه موضوع ثبت‌سفارش و واردات مواد اولیه و قطعات بدون انتقال ارز باید آزاد شود، تصریح کرد: «به‌دلیل اینکه ما معتقدیم حتی اگر با آزاد شدن این مقوله، واردات کم شود، بهتر از این است که کلا ممنوع باشد. نباید با روش سرکوب تقاضا، قیمت ارز در بازار را کنترل کرد.»
وی در خصوص جزییات این مصوبه و سقف تعیین شده در آن، افزود: «موضوع افزایش سقف بی‌معنی است چراکه واردات بدون انتقال ارز باید بدون سقف و آزاد باشد. با فرض اینکه این سقف تا دوبرابر هم افزایش یابد، باید گفت تعیین سقف 600میلیون دلار برای کل صنایع نیز کمکی نمی‌کند. تعیین سقف در این زمینه بدون شک، رانت ایجاد خواهد کرد و قطعا درنهایت قطعه‌سازان و حتی فعالان صنایع که واقعا به این اعتبار نیاز دارند، نخواهند توانست به آن دست یابند.»
به گزارش «اتوپارت پرس»، هفته پیش هیات وزیران پیشنهاد مطرح‌شده وزارت صنعت، معدن و تجارت در جلسه 19دی‌ماه، مبنی‌بر مجاز شدن ثبت‌سفارش و واردات مواد اولیه، قطعات و ملزومات ضروری خطوط تولید تا سقف 300میلیون دلار به‌صورت بدون انتقال ارز را برای تسهیل در فرآیند تولید داخل تا پایان 1398 به تصویب رساند. بر اساس این مصوبه، این روند با تایید وزارت صمت و اعلام منشا ارز به بانک‌مرکزی برای ترخیص کالا صورت خواهد گرفت.

هشدار تولیدکنندگان روغن موتور به افزایش دو برابری نرخ خوراک

اتوپارت پرس: انجمن پالایشگاه‌های روغن‌سازی ایران، متشکل از شرکت‌های اصلی تولیدکننده انواع روغن‌ موتوری و صنعتی در کشور، طی اطلاعیه‌ای نسبت به عواقب تصمیمات اخیر دولت درخصوص افزایش دو برابری نرخ خوراک دریافتی این واحدهای تولیدی، هشدار داد.

به گزارش خبرنگار «اتوپارت پرس»، در این اطلاعیه ضمن اعتراض به تصمیمات غیرکارشناسی اخیر که کما‌فی‌السابق بدون مشورت و دریافت نظرات دست اندرکاران این صنعت اتخاذ شده است، اقتصادی نبودن عملیات تولیدی، عدم امکان تولید و عرضه محصولات روانکار به بازار به مقدار کافی، آشفتگی بازار و مجال به سودجویان و واسطه‌ها در ماه‌های پایانی سال، آسیب جدی به عملیات ناوگان حمل و نقل جاده‌ای-دریایی-ریلی، سقوط آزاد ارزش سهام این شرکت‌ها در بازار سرمایه و متضرر شدن ده‌ها هزار نفر از سهامداران، از دست رفتن بازارهای صادراتی و واگذاری این بازارها به کشورهای عربی، توقف ارزآوری حاصل از صادرات، خروج هنگفت ارز از کشور به علت ورود شرکت‌های خارجی در خلا بازار، بلاتکلیفی ده‌ها هزار نفر که به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در این صنعت اشتغال دارند و نهایتا اتلاف سرمایه ملی را از عواقب ناهنجار این نوع تصمیمات نادرست دانست.
لازم به توضیح است، قیمت محصولات روانکار موتوری تحت کنترل مراجع نظارتی بوده و این در حالی است که از شهریورماه سال 1393 تاکنون و باوجود افزایش چشمگیر نهاده‌های تولید (شامل خوراک، مواد افزودنی، ملزومات بسته‌بندی، دستمزدها و...) تنها اجازه افزایش قیمتی ناچیز در سال جاری به این محصولات داده شده، اما به ناگهان دولت نسبت به افزایش دو برابری قیمت خوراک مصرفی تولیدکنندگان اقدام کرده است.
نکته قابل تامل در این تصمیم عجولانه و غیرکارشناسی دولت، افزایش قیمت خوراک از ابتدای آبان‌ماه سال‌جاری است. درحالی که تولیدکنندگان این محصولات، در جهت وظیفه ملی خود در سال حمایت از کالای ایرانی، محصولات را با قیمت‌های مصوب قبل به بازار عرضه کرده‌اند و عطف به ما سبق شدن این تصمیم عجیب، نشان از عدم اطلاع از روند بازار و صنعت دارد.