دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود
دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

معاون خدمات پس از فروش سایپایدک خبر داد // کسب بیشترین رشد رضایت مشتریان در میان شرکت‌های خدمات پس‌ازفروش خودرو

اتوپارت پرس: معاون خدمات پس از فروش سایپا یدک اعلام کرد: «سازمان خدمات پس از فروش سایپا در راستای افزایش رضایت مشتریان و ارائه خدمات باکیفیت، بر اساس نتایج آخرین ارزیابی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) موفق به کسب بالاترین میزان رشد رضایت مشتریان در بین شرکت‌های خدمات پس از فروش خودرو شد.»

سعید تخته‌چیان با بیان این مطلب افزود: «سایپایدک در زمینه بهبود شاخص‌های افزایش دهنده رضایت مشتری پیشرفت‌های مناسبی داشته است که از مهمترین آنها می‌توان به نحوه نوبت دهی،‌ مدت زمان صرف شده جهت پذیرش، سهولت دسترسی به نمایندگی‌ها، کیفیت خدمات ارائه شده توسط نمایندگی و... اشاره کرد.»

وی گفت: «سایپایدک در سال 97 در راستای افزایش رضایت‌مندی مشتریان از خدمات پس از فروش و کاهش مدت زمان پاسخگویی به درخواست‌های مشتریان، توانسته است گام‌های مهمی در این مسیر بردارد و به اهداف پیش‌بینی شده دست یابد.»

وی یادآور شد: «این حرکت رو به جلو و رشد صعودی که از سال گذشته آغاز شده، مدیون تلاش کارکنان و همراهی شبکه نمایندگی‌ها در اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان است. نظارت بر حسن اجرای برنامه‌های خدمات پس از فروش و پیگیری خواسته‌ها و سلایق مشتریان در ارائه خدمات و همچنین ارائه خدمات نوین مبتنی بر انتظارات مشتری، در کسب این موفقیت تاثیرگذار بوده و در کنار آن از آموزش کارکنان نمایندگی‌ها و به کارگیری نیروهای متخصص نیز بهره‌ برده‌ایم.»

معاون خدمات پس از فروش سایپایدک تاکید کرد: «این افزایش امتیاز که برآیند نظرات مشتریان از نحوه دریافت در خدمات شبکه گسترده نمایندگی‌ها است برای ما بسیار ارزشمند و قابل تحسین است و تلاش خواهیم کرد که این روند رو به رشد را در ماه ها و سال های آینده ادامه دهیم.»


اهداف پیش‌بینی شده خودروسازان در سال جاری محقق نمی‌شود // صنعت قطعه‌سازی در حال فروپاشی

اتوپارت پرس: یکی از اعضای انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو اظهار داشت: «امیدواریم پاسخ مثبت ارگان‌ها و نهادهای مربوطه به افزایش قیمت خودرو گره‌گشای مشکلات قطعه‌سازان باشد و آنان را از لبه پرتگاهی که قرار گرفته‌اند نجات دهد.»

رضا رضایی با بیان اینکه چنانچه تصمیمی عاجل برای برون رفت صنعت خودرو از شرایط کنونی اتخاذ نشود ظرف یک ماه آینده شاهد تعطیلی 50 درصد از مابقی کارخانجات قطعه‌ساز خواهیم بود، گفت: «البته شواهد حاکی از بروز اتفاقات مطلوب در آینده است لذا امیدواریم قدم‌های مثبت در حل مشکلات قطعه‌سازان برداشته شود.»

وی در ادامه افزود: «امیدوارم اصلاح قیمت خودرو به قطعیت برسد تا در مرحله نخست قیمت‌های قطعه‌ساز به‌روز شود و در مرحله بعد نسبت به پرداخت مطالبات اقدام شود زیرا در چنین فضای سخت اقتصادی که بخشی از آن ناشی از تحریم‌های خارجی و بخشی ناشی از تحریم‌های داخلی است قطعه‌سازان به زحمت سرپا ایستاده‌اند.»

این عضو انجمن قطعه‌سازان کشور با اشاره به اینکه تامین مواداولیه، افزایش قیمت‌ها، کاهش ارزش پول ملی، مسائل مرتبط با تخصیص ارز و مشکلات بانکی و... همگی از مسائل و مشکلاتی است که اداره بنگاه‌های بزگ اقتصادی را با مشکل روبه‌رو کرده است، تاکید کرد: «در صورت بهبود نیافتن شرایط، نفس قطعه‌سازان به شماره خواهد افتاد. اگرچه روند مثبتی که برای حل مشکلات صنعت خودرو در پیش گرفته شده، مشکلات را آرام آرام مرتفع خواهد کرد اما باید گفت چنانچه قیمت‌ها اصلاح شود و نقدینگی مورد نیاز خودروسازان تامین شود، به هیچ یک از هدفگذاری‌های امسال نخواهند رسید و طی سه ماه باقی‌مانده از سال نمی‌توان به عادی شدن شرایط تولید خودرو امید داشت.»

رضایی با بیان اینکه تاکنون برنامه خاصی به منظور جبران ضرر و زیان خودروسازان اعلام نشده، خاطرنشان کرد: «متاسفانه باید گفت این ضرر و زیان، ضربه‌ای بر پیکره خودروسازی و قطعه‌سازی بود که به‌دلیل عدم اتخاذ تصمیمات در زمان مقتضی، ایجاد شد البته این تعلل از مدیران ارشد شروع و به سطوح پایین‌تر منتقل شد و در شرایط کنونی ورود سازمان حمایت در قیمت‌گذاری ضربه سنگین دیگری بر پیکره صنعت استراتژیک و مهم کشور بود.»

به گفته وی، هدف قرار دادن صنعت خودرو در اعمال تحریم‌ها بیانگر موقعیت استراتژیک این صنعت در اقتصاد کشور بوده که بسیار حائز اهمیت است. صنعتی که 8 تا 10 درصد تولید ناخالص ملی را تشکیل می‌دهد و اشتغال پایدار ایجاد می‌کند و پیشران 70 درصد صنعت کشور است به همین دلیل دشمن این صنعت حیاتی را هدف قرار داد.

این عضو انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو به پاسخگو نبودن کونلون بانک چین طی یک ماه گذشته اشاره کرد و گفت: «به تازگی شنیده‌ها حاکی از عدم همکاری کونلون بانک چین با صنعت خودرو کشور است که دولتمردان باید توجه کنند چنانچه تحریم‌های داخلی برداشته شود قطعه‌سازان با علم به میانبرها قادر به دور زدن تحریم‌ها خواهند بود.»

رضایی خطاب به مدیران اظهار داشت: «قطعه‌سازان در شرایط سخت اقتصادی قرار گرفته‌اند. این در حالی است که طی پنج سال گذشته کسی سراغی از آنها نگرفت و مسائل و مشکلات خودروسازان نیز بر دوش آنها قرار گرفت و نه تنها قیمت‌ها به روز نشد بلکه با قراردادهای 8 ماهه از قطعه‌سازان خرید کردند.»

وی در پایان تاکید کرد: «درست است که در شرایط سختی گرفتار شده‌ایم، اما قطعه‌سازان با تکنولوژی و استاندارد‌های خودرویی اروپا قادر به تولید قطعات های‌تک که صرفه اقتصادی نیز داشته باشند هستند لذا امیدواریم هرچه سریعتر شاهد تحولات اساسی در صنعت خودرو باشیم و دولت با تبیین اهداف مشخص و تدوین برنامه در راستای نیل به آن اهداف پیش رود تا شاهد تولید محصولاتی رقابتی با اندیشه و توان داخلی باشیم.»


پس از افزایش دزدی وسایل نقلیه و قطعات خودرو در گنبدکاووس ، سارق حرفه‌ای قطعات خودرو در گلستان دستگیر شد

اتوپارت پرس: رئیس پلیس آگاهی استان گلستان از دستگیری سارق حرفه‌ای قطعات خودرو و اعتراف وی به ۲۰ فقره سرقت در گنبدکاووس خبر داد.

سرهنگ مجتبی مروتی اظهارداشت: «افزایش سرقت از وسایل نقلیه و قطعات خودرو در سطح شهر گنبدکاووس ماموران پلیس آگاهی را بر آن داشت تا با تشکیل تیمی ویژه تحقیقات در خصوص شناسایی و دستگیری عوامل سرقت را در دستور کار قرار دهند.»

رئیس پلیس آگاهی استان گلستان ادامه داد: «در تحقیقات تخصصی در این خصوص ماموران هنگام گشت‌زنی نامحسوس در محل‌های شناسایی شده و مکان هایی که بیشترین تعداد سرقت در آن صورت گرفته، متهم را در حال سرقت باتری یک دستگاه خودرو مشاهده که در یک تعقیب و گریز کوتاه پلیسی وی را دستگیر کردند.»

این مقام انتظامی خاطر نشان کرد: «پس از هماهنگی با مقام قضائی متهم به یگان انتظامی انتقال که در تحقیقات تکمیلی و تخصصی به عمل آمده به 20 فقره سرقت قطعات خودرو اعتراف کرد.»

سرهنگ مروتی با اشاره به کشف تعداد زیادی وسایل و قطعات مسروقه از منزل متهم، تصریح کرد: «در این پرونده 3 مالخر نیز دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند.»

استفاده از تیتانیوم به جای آلومینیوم در ساخت کالیپر ترمز بوگاتی

اتوپارت پرس: کمپانی خودروسازی بوگاتی با انتشار یک ویدیو روش‌های تست سیستم ترمز و کالیبراسون ساخته شده توسط چاپگرهای سه بعدی را به تصویر کشیده است.

بهمن ماه سال گذشته کمپانی خودروسازی بوگاتی در جدیدترین دستاوردهای خود، بزرگ‌ترین کالیپرهای ترمز جهان را معرفی کرد که قابلیت استفاده بر روی اتومبیل هایپرکار بوگاتی شیرون را خواهد داشت، اما نکته قابل توجه این کالیپر بزرگ ترمز، می‌تواند طراحی و ساخت آن بوسیله چاپگرهای 3 بعدی باشد که در صنعت بزرگ خودروسازی، برای اولین بار است که چنین کاری انجام شد و حالا با انتشار یک ویدیو، مراحل تست آن به تصویر کشیده شده است که تماشای آن خالی از لطف نبوده و برای علاقه مندان به مسائل فنی می تواند جالب توجه باشد.

طبق گفته بوگاتی، برای طراحی و ساخت این کالیبر ترمز بجای استفاده از آلومینیوم که در سیستم‌های ترمز قبلی مورد استفاده قرار گرفته است، حالا از تیتانیوم کمک گرفته‌اند که می‌تواند استحکام و عملکرد بهتری از خود نشان دهد. در ضمن این آلیاژ خاص در صنایع هوافضا برای ساخت موتورهای موشک و قطعات مورد نیاز بال هواپیما استفاده می‌شود، اما کمپانی خودروسازی بوگاتی این آلیاژ را بر روی زمین آورده و در هایپرکار اخیر خود، یعنی بوگاتی شیرون مورد استفاده قرار داده است که طبق ادعای این شرکت، توانایی تحمل 124 کیلوگرم را در مساحت یک میلی متر مربع خواهد داشت، ولی خب برای ساخت آن نیاز به 45 ساعت خواهد بود که جزییات بیشتر آن را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

جالب اینجاست که این کالیپر ترمز جدید بوگاتی که به عنوان بزرگ‌ترین کالیپر موجود در جهان (برای خودروهای سبک) معرفی شده است، با طول 409 میلی متر، عرض 210 میلی متر، ارتفاع 137 میلی متر و همچنین با وزن تنها 2.9 کیلوگرم ساخته شده است که حتی سبک‌تر از کالیپرهای ترمز آلومینیومی با وزن حدودا 4.9 کیلوگرمی خواهد بود.

برای رسیدن به موفقیت، کمپانی خودروسازی بوگاتی با موسسه تحقیقاتی واقع در شهر هامبورگ آلمان وارد همکاری شده است که بعد از 45 ساعت کار کردن با چاپگرهای 3 بعدی قدرتمند این شرکت و همچنین تابش 400 وات لیزر برای ذوب کردن مواد تیتانیومی، موفق به ساخت اولین کالیپر ترمز با استفاده از چاپگرهای 3 بعدی شده است، هرچند جالب است بدانید که قبل از خنک شدن کالیپر ترمز بوگاتی، دمای آن تا 212 درجه سانتی گراد بوده است. در پایان هم طی فرایند 11 ساعته ماشین کاری، محصول نهایی بوگاتی به دست می‌آید تا در نیمه اول سال جاری میلادی تست های مورد نظر بر روی آن انجام شود.

کمپانی خودروسازی فولکس واگن برای بهره وری بیشتر از چاپگرهای 3 بعدی، یک مرکز پیشرفته در ولفسبورگ افتتاح کرده است و از پیشرفته ترین نسل چاپگرهای 3 بعدی که در همکاری با شرکت تولید شده است را مورد استفاده قرار داده تا امکان تولید انبوه قطعات وجود داشته باشد.

دست رد کونلون بانک به صنعت خودرو تامین قطعات و مواد اولیه سخت‌تر از همیشه

اتوپارت پرس: کونلون بانک به عنوان یکی از معدود راه‌های ارتباطی تجاری ایران و چین به دلیل تحریم ها نمی تواند با صنعت خودرو همکاری کند و باید منتظر ماند ودید تامین قطعه و مواد اولیه با چالش بیشتری مواجه خواهد شد.

با اعمال تحریم‌ها از سوی آمریکا صنعت خودرو به عنوان یکی از صنایع پیشران کشور هدف اصلی تحریم ها قرار گرفت و دولت آمریکا برای فشار بیشتر به ایران شرایط سختی را برای همکاران و شرکای ایرانی در صنعت خودرو ایجاد کرد.

یکی از چالش‌ها در دوران تحریم، مبادلات بانکی است و در این بین چین که بیشترین مراودات بانکی را با ایران داشت با چالش جدی مواجه شد تا پس از مذاکرات چند ماهه کونلون بانک معاف از تحریم های آمریکایی به عنوان بانکی که با ایران مبادلات بانکی را انجام خواهد داد معرفی شد و امید را در بین فعالان صنعت خودرو بیشتر کرد. اما در روزهای گذشته شنیده ها حاکی از آن است که صنایع مرتبط با خودروسازی و پتروشیمی،کشتیرانی و فلزات سنگین نمی توانند با این بانک تراکنش انجام دهند.

یکی از تفاوت‌های این دوره از تحریم‌های صنعت خودرو نسبت به سال 91 این بود که با وجود فشارهای زیادی که به این صنعت وارد شد و تولید را به صورت محسوسی کاهش داد، چینی ها با ایران همکاری خوبی داشتند و یکی از بزرگترین شرکای تجاری چین در صنعت خودرو ایران بود اما در این دوره با مسدود شدن مسیر ارتباط کونلون بانک کار بیش از پیش سخت خواهد شد.

مهمترین چالش در این زمینه تامین قطعات و مواد اولیه خواهد بود که به نظر می رسد تولید را با مشکل مواجه خواهد کرد کمااینکه در دوره قبلی تحریم ها نیز این اتفاق افتاد اما طرفین با دور زدن تحریم ها به تجارت و مبادله کالا اقدام کردند وحالا هم باید منتظر ماند ودید آیا دوباره چین و ایران بر سر پیدا کردن راه دیگری به غیر از کونلون به توافق خواهند رسید و یا ارتباط تجاری دو کشور منقطع خواهد شد.

این در شرایطی است که چندی پیش حریری نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین گفته بود که مبادلات تجاری ایران و چین از سر گرفته شده و مشکلی بابت تراکنش و مبادلات بانکی وجود ندارد و همین اظهار نظر باعث امیدبخشی به فعالان صنعت خودرو شده بود.

این درحالی است که از همان روزها یک کارشناس صنعت خودرو گفته بود همکاری چین با ایران در راستای تحریم هاست و کونلون هم در همین چارچوب با ایران همکاری خواهد کرد به همین دلیل برخی از صنایع تحریم شامل معافیت تبادل بانکی با این بانک نیستند که صنعت خودرو هم یکی از این صنایع است.

وی تاکید کرده بود که صنعت خودرو به دلیل وابستگی در دوران تحریم آسیب پذیر خواهند بود و اساسا صنایعی که وابستگی زیادی داشته باشند در دوران تحریم و عدم ارتباط با کشورهای دیگر با چالش جدی مواجه می شوند.

اما از طرفی عبدالله بابایی کارشناس خودرو می گوید:« یکی از بزرگترین شرکای چین در صنعت خودرو ایران است و مبادلات قطعه ای و خودرویی چینی ها همواره با ایران حجم زیادی داشته و خواهد داشت.»

او می افزاید:« بازار ایران و سودی که چینی ها از تجارت با ایران می برند آن قدر مناسب هست که بعید است چینی ها به راحتی از کنار آن عبور کنند و در خصوص این چالش هم حتما به دنبال راهکار خواهند بود.»

این کارشناس خودرو با اشاره به مبادلات قطعه و خودرو فعلی بین طرفین خاطر نشان می کند:« الان چه به صورت و چه به صورت واردات مبادلات زیادی انجام می شود و برخی از خودروهای چینی توسط شرکت های خودرو ساز تولید می شوند.»

بابایی در پاسخ به این سوال که مسدود شدن ارتباط بانکی ایران و چین بر تامین قطعات و مواد اولیه چه تاثیر خواهد گذاشت تصریح کرد:« مشکل اصلی خودروسازان و قطعه سازان نقدینگی است و ارتباط چندانی به مباحث سیاسی و تجاری بین دوکشور ندارد و اگر نقدینگی لازم باشد خودروساز راه های تامین قطعات را پیدا خواهد کرد اما نکته اینجا است که در حال حاضر به دلیل کمبود نقدینگی خودروساز با ضرر تولید می کند.»

اودر پایان ابراز امیدواری کرد که ایران و چین به دلیل وابستگی و سود دوسویه از تجارت در صنعت خودرو حتما راه چاره ای برای تبادلات بانکی خواهند اندیشید و بعید است اتفاق خاصی در روابط دو کشور ایجاد شود.»

خبر خوش وزیر صنعت برای کامیونداران ، کل نیاز لاستیک کامیون‌داران تامین می‌شود

اتوپارت پرس: نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه بخشی از لاستیک مورد نیاز کامیونداران وارد شده و در حال توزیع است، گفت: «خودروها با ۵ درصد زیر قیمت بازار عرضه می‌شود.»

فریدون احمدی در تشریح بازدید دیروز (یکشنبه2 دی‌ماه) اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از وزارت صنعت، معدن و تجارت، اظهار کرد: «در این جلسه گزارشی از عملکرد دو ماهه آقای رحمانی، برنامه‌ها، پیشرفت‌ها و اقدامات این وزارتخانه ارائه شد.»

وی افزود: «در این نشست همچنین دغدغه‌های اعضای کمیسیون صنایع از جمله ارز، نحوه قیمت‌گذاری خودرو، تولید، ثبت سفارش، تنظیم بازار، توجه ویژه به معدن و... بیان شد.»

 خبرخوش وزیر صنعت برای تامین لاستیک کامیون داران

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر اینکه در شرایط تحریم باید با انسجام و همدلی کمیسیون صنایع و معادن و وزارت صنعت از گردنه‌های مشکلات عبور کرد، تصریح کرد: «براساس گفته‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت بخشی از لاستیک موردنیاز کامیونداران وارد شده و در حال توزیع است و بخش دیگر نیز در مرحله ثبت سفارش و تخصیص ارز است؛ وزارت صنعت با تمام توان خود به دنبال حل مشکل کامیوندران و رانندگان است.»

 خودروها با ۵ درصد زیر قیمت بازار عرضه خواهند شد

وی با بیان اینکه خودرو ۵ درصد زیر قیمت بازار عرضه می‌شود، اظهار کرد: «این اقدام باید به گونه‌ای انجام شود که بازار متلاطم نشود. تعدیل قیمت خودور اجتناب ناپذیر است چراکه باید زمینه ‌ای تولید فراهم شود.»

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس همچنین تصریح کرد: «نمایندگان از وزیر صنعت به دلیل جوانگرایی و استفاده از نیروهای توانمند تشکر کردند.»