دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود
دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

قیمت انواع باتری خودرو در بیست و نه آذرماه ،صباباطری ارزان و فالکون گران شد

اتوپارت پرس: آخرین قیمت‌های امروز (پنجشنبه) انواع باتری اتمی خودرو با توان 60 و 66 آمپر در بازار نشان می‌دهد قیمت باتری برند فالکون نسبت به 14 آذرماه، افزایش قابل توجه داشته است در حالی که تغییر قیمت سایر برندها کاهش قابل توجه را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار «اتوپارت پرس»، حداقل قیمت این گروه از باتری‌ها 249هزار تومان (واریان باتری 60آمپر) و بیشترین قیمت 551هزار تومان (باتری فالکون 66آمپر) است.

قیمت‌های انواع باتری در بازار با دریافت باتری کهنه محاسبه شده است.

قیمت باتری خودرو در بازار را در وب سایت ما دنبال کنید

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروی شهر تهران: پلیس ۵۰۰ هزار خودروی فاقد معاینه فنی را جریمه کرد

اتوپارت پرس: مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروی شهر تهران با اشاره به اجرای کاهش آلودگی هوای تهران از ۳ آذر گفت: «از آغاز اجرای طرح تاکنون ۵۰۰ هزار خودروی فاقد معاینه فنی از سوی پلیس جریمه شد.»

سیدنواب حسینی‌منش با اشاره به اجرای مرحله دوم طرح کاهش آلودگی هوا در تهران، گفت: «روزهای ابتدایی اجرای طرح مراکز معاینه فنی شلوغ بود اما در حال حاضر این مراکز خلوت شده و مراجعات به زیر ۵ هزار نفر رسیده است.»

وی با بیان اینکه تقریباً حدود ۳۰۰ هزار خودروی فاقد معاینه فنی داریم، گفت: «اما این خودروها تاکنون توسط دوربین‌ها رصد نشده‌اند و به نظر می‌رسد که اینها در تهران تردد نمی‌کنند و بر اساس آمار این خودروها کاربراتوری هستند.»

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروی شهر تهران با بیان اینکه روزانه به طور متوسط ۲۰ هزار خودرو در تهران به دلیل نداشتن معاینه فنی جریمه می‌شوند، تاکید کرد: «خودروهای فاقد معاینه فنی روزانه ۵۰ هزار تومان جریمه می‌شوند.»

به گفته حسینی‌منش، از آغاز اجرای طرح تاکنون ۵۰۰ هزار خودروی فاقد معاینه فنی از سوی پلیس جریمه شده است.

وی همچنین از افتتاحیه دو مرکز ثابت و دو خط سیار معاینه فنی خبر داد و گفت: «به زودی این مراکز آماده بهره‌برداری می‌شوند.»

تشکیل کمیسیون برای بررسی وضعیت بازار، برای لوازم یدکی وارداتی چینی استاندارد تقلبی می‌گیرند !!!

اتوپارت پرس: سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی اتومبیل و ماشین آلات، با بیان اینکه برخی از قطعات وارد شده از چین دارای استاندارد نیستند، گفت: «در حال حاضر وجود قطعات اصل در بازار بیش از تقلبی است.»

مهدی کاظمی با اشاره به اینکه اکثر قطعاتی که از کارخانه‌های مبدا و اورجینال وارد کشور می‌شود اگر استاندارد ایران را نداشته باشند، استاندارد کشور مبدا را دارا است، اعلام کرد: «قطعات تعدادی از کارخانه‌های چینی نیز طبق اطلاع، استاندارد چین را دارا هستند اما متاسفانه برخی از قطعاتی که در حال حاضر از چین به ایران وارد می‌شود استاندارد ندارند و مشاهده شده که برای این دسته از قطعات استاندارد می‌گیرند. اگر واقعا استاندارد این قطعات را اخذ می‌کنند پس چرا قطعات کیفیت ندارد؟ اگر استاندارد این قطعات گرفته می‌شد مسلما باید در سازمان استاندارد این قطعه بر می‌گشت یا به نحوی اجازه خروج نمی‌دادند، بنابراین متاسفانه آنطور که باید و شاید استاندارد را در کشور نداریم. اما قطعات تولید ایران مثل انواع لنت و جلوبندی‌ها، همگی دارای استاندارد هستند.»

وی درخصوص نظارت بر استاندارد لوازم یدکی تاکید کرد: «در زمینه استاندارد لوازم یدکی، هیچ نظارتی از هیچ ارگان یا سازمانی انجام نمی‌شود. اتحادیه فقط شکایاتی را که به صورت حضوری یا از سازمان صمت یا از تعزیرات حکومتی وارد می شود رسید گی می کند و اگر قطعه ای بی کیفیت بوده و استاندارد نداشته باشد مسلما آن قطعه را از صنف خارج می کند.»

کاظمی با تاکید بر اینکه در حال حاضر 10 هزار واحد صنفی داریم که نظارت بر آنها دشوار است، افزود: «ما در اتحادیه، فقط زمانی که شکایتی وجود دارد به خوبی نظارت می کنیم و حدود 4 سال است که پرونده های بیشماری را در رابطه با نظارت روی قطعات و رسیدگی به شکایت مردم بررسی کرده ایم و این نظارتی است که از طرف اتحادیه انجام می شود.»

سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی اتومبیل و ماشین آلات در خصوص کیفیت لوازم یدکی موجود در بازار گفت: «از آنجا که متاسفانه در حال حاضر با کمبود قطعات خودرو مواجه شده‌ایم، قطعات بی‌کیفیت و باکیفیت و اورجینال همگی به فروش می‌رسد. اگر در آینده نزدیک در حوزه واردات، با همکاری گمرک قبل از ورود قطعات به ایران، هر وارد کننده یا تاجر که قصد سفارش قطعه ای را دارد یک نمونه به سازمان صمت و یک نمونه به اتحادیه ارسال کند و اتحادیه قطعه را بررسی کند و اگر استاندارد و کیفیت لازم را داشت اجازه ورود قطعه‌ای که به اتحادیه ارائه و نشان داده شده است داده شود، در این صورت می توانیم قطعات بی‌کیفیت را از بازار دور کنیم و حمایت و نظارت گمرکات و استاندارد در این زمینه لازم است و اگر این اتفاق بیفتد تا یکی دو سال آینده، قطعات بی‌کیفیت در کشور نخواهیم داشت.»

کاظمی با تاکید بر اینکه بخشی از قطعات تقلبی خودرو، دارای کیفیت هستند، اظهار کرد: «البته تعداد قطعات تقلبی خیلی کم است. با توجه به اینکه بنده مسئولیت شکایت در مورد قطعات و کارشناسی آنها را به عهده دارم می توانم عنوان کنم که روی هم رفته از هزار پرونده بررسی شده یکی از آنها تقلبی است. بیشتر آنها نیز به این شکل است که شخصی یک قطعه اصلی را وارد و یا تولید کرده و این قطعه در ایران شناخته شده و برند و مورد پسند مردم واقع شده، شخص دیگیری یک قطعه خوب چینی و ترکیه ای وارد می کند و در جعبه قطعه اصلی اولیه برای فروش قرار می دهد. این موارد خیلی زود توسط صاحب برند اورجینال و اصلی، کشف و جلوگیری می‌شود، اما گاهی اوقات از دست همه خارج می شود و برای مدت کوتاهی این اتفاق می افتد که البته حتی یک درصد از صنف این کار را انجام نمی دهند. من فکر می کنم در 10 هزار واحد صنفی ما شاید 4 یا 5 نفر این عمل را انجام داده یا می دهند و خوشبختانه ما همواره به سرعت ممانعت کرده ایم و در حال حاضر وجود قطعات اصل در بازار بیش از تقلبی است.»

وی با بیان اینکه اعضا هیات مدیره تصمیم دارد کمیسیونی به نام کمیسیون اقتصادی از حدود 8 یا 9 نفر از اعضای صنف ایجاد کند، گفت: «این افراد شامل تولیدکننده و یا واردکنندگانی هستند که سالها در امر تولید، توزیع و واردات فعالیت داشته اند.»

پیشنهاد مخترع و مبتکر در حوزه خودرو و قطعات ، قطعات کمیاب را خودمان بسازیم

اتوپارت پرس: محمد طالب‌زاده، مبتکر و مخترع تبریزی، که برای خودروهای قدیمی که قطعات یدکی آن دیگر تولید نمی شود و در بازار موجود نیست، از جمله جیپ میول ساخت 1974 خودش قطعه طراحی می کند و می سازد، معتقد است با توجه به تحریم ها، این توانایی و ظرفیت در داخل کشور وجود دارد که بسیاری از قطعات وارداتی را در داخل کشور تولید کنیم.

به گزارش خبرنگار «اتوپارت پرس» طالب‌زاده با تاکید بر اینکه می توانیم بسیاری از قطعات خودرو حتی خودروهای خارجی را در داخل تولید کنیم، گفت: «اما متاسفانه هیچ حمایتی از مبتکران و مخترعان ایرانی نمی شود. استعدادهایی در داخل کشور داریم که می توانند بسیاری از قطعات وارداتی را در داخل طراحی کنند و بسازند، اما خب کسی نمی خواهد آنها را ببیند. مثلا در این شرایط که به واسطه تحریم‌ها، واردات قطعات به ایران ممنوع شده، شرکت ها می توانند یک فراخوان بدهند و از مخترعان و مبتکران دعوت کنند تا برای تولید قطعات وارداتی خودرو در داخل طرح و برنامه بدهند. کسانی را می شناسم که طرح و برنامه های بزرگی برای تولید قطعه دارند و می توانند برای ده ها نفر اشتغال زایی کنند اما برای گرفتن یک وام ساده آنقدر پیش پای شان سنگ اندازی می کنند و مانع های کوچک و بزرگ می تراشند که خودشان خسته شوند و دیگر دنبال کار را نگیرند. اگر به استعداد های داخلی بها دهیم می توانیم خیلی از قطعات وارداتی را که به ما نمی فروشند یا خیلی گران می دهند را خودمان بسازیم.»

قطعه ای که 30 سال قبل ساختم امروز وارد می شود

محمد طالب‌زاده یک مثال ساده می زند و از قطعه ای می گوید که 30 سال قبل با کمترین امکانات طراحی و تولید کرد اما نه تنها از آن استفاده نکردند و در داخل تولید نشد، که مشابه خارجی آن امروز وارد کشور می شود: «در اواخر جنگ یعنی حدود 28 سال قبل زمان‌هایی که شهر بمباران می‌شد زن و بچه را سوار ماشین می کردم و شب را در بیابان های اطراف شهر به صبح می رساندیم. یکی از این شب ها که در چادرخوابیده بودیم، عقرب پسرم را زد. این اتفاق باعث شد تا به فکرساخت وسیله ای بیافتم که روی سقف ماشین نصب شود و زن و بچه ام بتوانند با خیال راحت در آن استراحت کنند. این طور شد که برای اولین بار در دنیا اتاق خواب خودرو را طراحی کردم و ساختم. اتاق خوابی که طراحی کرده بودم را به نمایشگاه بین المللی خودرو تهران بردم. بعد ها اتاق خوابی که برای اولین بار من طراحی کرده بودم و اینجا کسی به آن اهمیت نداد، انواع و اقسام اش در شرکت های خارجی ساخته شد و به بازار ایران هم آمد. وسیله دیگری که در همان سالها خودم ساختم و طراحی کردم سقف های متحرکی است که روی موتور نصب می شود.اما خب هیچ کسی از امثال من حمایت و پشتیبانی نمی کرد و نمی کند.»


گزارش «اتوپارت پرس» از نارضایتی از نبود نظارت بر بازار لوازم یدکی

اتوپارت پرس: بازار فروش قطعات یدکی خودرو مدتی است مانند بازارهای دیگرحال و روز خوبی ندارد. تا به امروز هیچ خبر و اتفاق مثبت سیاسی و اقتصادی از جمله ریزش قیمت دلار با شیب نسبتا تند هم نتوانست آرامش را به این آشفته بازار برگرداند و قیمت ها را تعدیل کند.

دلایل این موضوع را با حضور در بازار فروش قطعات یدکی خودر و گفتگو با مردم و فروشندگان برسی کردیم. جهش ناگهانی دلار، گران شدن قیمت انواع خودرو، ماندن قطعه‌های وارداتی در انبارهای گمرک و کمبود اجناس و مواد اولیه خارجی، کاهش تولید و توزیع قطعه‌های ساخت داخل و سرانجام انبار و دپو شدن بخشی از کالاهای موجود در بازار با هدف گران‌تر شدن یا ترس از آینده نا مشخص بازار ، دلایل اصلی و عمده گرانی لوازم یدکی خودرو در این روزها است. اما تمام این موارد از یک چیز حکایت دارد که آن‌هم نبود نظارت کافی بر بازار توزیع و فروش قطعات و همچنین اتخاذ سیاست‌های غلط در بخش تولید و واردات است.

 نظارت بر بازار وجود ندارد

مشتری‌ها و فروشندگان قطعات یدکی خودرو از نبود نظارت کافی در این بازار گلایه دارند. عمده گلایه‌های مردم، نبود قیمت مشخص برای اجناس است. یکی از مشتری‌ها به خبرنگار «اتوپارت پرس»، می‌گوید: «برای خرید چند قطعه که به بازارهای معروف فروش قطعات یدکی تهران از جمله چراغ برق، خیابان قزوین و خیابان ملت آمدم و هر جا یک قیمت به من دادند. اصلا قیمت مشخصی برای اجناس وجود ندارد و هر کس لوازم یدکی را هر قیمتی که می‌تواند به مردم می‌فروشد. هر کدام هم یک دلیل و بهانه برای گران فروشی دارند. یکی می‌گوید خودش هم گران خریده و یکی هم مدعی است که جنس فابریک می‌دهد و بقیه کارشان تقلبی است. خلاصه از وضع بازار مشخص است که هیچ نظارتی بر آن وجود ندارد.»

پای صحبت فروشندگان هم که می‌نشینیم آنها توپ را به زمین تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان اصلی می‌اندازند و معتقدند در اصل نظارتی بر کار آنها وجود نداردکه اوضاع بازار خراب شده: « مشکل اصلی بازار نبود نظارت بر فعالیت تولیدکنندگان وتوزیع‌کنندگان اصلی است. چند برند وارداتی هم در انحصار افراد خاصی است و قیمت را آنها مشخص می‌کنند و ماهم ناچار به خرید هستیم. نهادهای نظارتی برای افزایش جنس در بازار و پایین آمدن قیمت‌ها کاری انجام نمی‌دهند. ما فروشندگان که کاره‌ای نیستیم و جنسی که خریداری کرده‌ایم را با سود مشخص و منطقی می‌فروشیم. تعیین کننده نرخ و بازارساز تولید کنندگان و توزیع‌کنندگان هستند.»

 همان بهتر که دولت دخالت نمی‌کند

بسیاری از فعالان بازار قطعات یدکی خودرو از نبود نظارت گلایه دارند. البته کسانی هم هستند که می‌گویند اگر دولت بخواهد در این بخش هم دخالت کند، اوضاع بدتر از این خواهد شد. یکی از فروشندگان که مخالف دخالت دولت و نهادهای نظارتی در بازار قطعات یدکی خودرو است می‌گوید: « همان بهتر که دولت در بازار دخالتی نداشته باشد. تجربه نشان داده هر وقت دولتی‌ها در بازار دست می‌برند، وضع بدتر می‌شود. اتفاقا بخش زیادی از این آشفتگی بازار نتیجه دخالت‌ها و سیاست‌های اشتباه دولت در بحث واردات کالا و نرخ‌گذاری دلار است. نتیجه دخالت‌ها این شد که دلار تا بالای 19هزار تومان رسید و امروز در بازار قطعه خارجی پیدا نمی‌شود یا اگر باشد چند برابر قبل قیمت دارد. اگر دولت بتواند دلار را به آرامش و ثبات برساند و سیاست‌های وارداتی و قیمت‌گذاری اش را اصلاح کند، اوضاع بازار قطعات یدکی خودرو هم خوب می‌شود. شک نکنید اگر دولت بخواهد مستقیم و بی‌برنامه به این بازار ورود کند، قیمت اجناس و کمبود اجناس چند برابر خواهد شد.این موضوع را تجربه ثابت کرده است.»

رکود در بازار با وجود کاهش 15درصدی قیمت قطعات یدکی خودرو

اتوپارت پرس: سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران اعلام کرد: «کاهش نرخ ارز، از طرفی کاهش 10 تا 15 درصدی قیمت لوازم یدکی خودرو را به همراه داشته و از طرف دیگر به دلیل عدم تثبیت نرخ ارز و قیمت‌ها، رکود افزایش پیدا کرده است.»

مهدی کاظمی با اشاره به افزایش رکود و بلاتکلیفی در بازار، گفت: «زیرا تجار نگران تغییر قیمت‌ها هستند و نمی‌توانند در خصوص خرید و فروش تصمیم‌گیری کنند. در واقع بلاتکلیفی به رکود دامن می‌زند، بنابراین با ثبات نرخ ارز و رفع بلاتکلیفی، رکود نیز برطرف می‌شود.»

وی همچنین اظهار کرد: «اگر نرخ ارز به مدت یک سال مشخص و ثابت باشد تاثیر بسزایی در بازار، قیمت‌ها و میزان فروش خواهد داشت و رکود، به مرور برطرف می‌شود.»

کاظمی درخصوص کمبود لوازم یدکی در بازار گفت: «کمبود به گونه‌ای که عده‌ای توصیف می‌کنند نیست. در واقع با کمبود در قطعات خودروهایی مواجه هستیم که در چند سال اخیر به بازار ایران وارد شده‌اند. مثلا بعضی از قطعات خودرو داستر مثل کمپرسور کولر آن، کمیاب یا نایاب است و مصرف‌کنندگان در صورت نیاز قادر به دستیابی به این قطعات نیستند.»

سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران تاکید کرد: «بنابراین در مورد بسیاری از خودروهای خارجی -مخصوصا خودروهای شاسی بلند- که در چند سال اخیر وارد بازار شده و هنوز تعدادشان در کشور زیاد نشده که تولیدکنندگان داخلی اقدام به تولید قطعات نمایند، مشکل تامین قطعات وجود دارد.»

کاظمی تصریح کرد: «با ارائه نمونه قطعه به تولیدکننده داخلی و سفارش به تعداد زیاد، تولیدکننده داخلی قطعه مورد نظر را تولید خواهد کرد اما سفارش به تعداد اندک برای تولیدکننده به صرفه نیست و به ناچار باید اقدام به واردات داشته باشیم.»

وی با بیان اینکه ما درخصوص قطعات خودروهایی که در ایران تولید می‌شود نگرانی زیادی نداریم، خاطرنشان کرد: «زیرا قطعات این خودروها از راه تولید داخل یا واردات به هر حال در دسترس مصرف‌کننده قرار خواهد گرفت. نگرانی ما در مورد خودروهایی است که در دو سه سال اخیر وارد بازار ایران شده است.»

به گفته کاظمی، در گذشته، گاهی مصرف‌کنندگان به دلیل نبود قطعه در بازار به اتحادیه مراجعه کرده‌اند و اتحادیه برای یافت قطعه تلاش کرده است. از طرفی به ما اطلاع داده شده که این قطعات در گمرک موجود است و ما در این موارد گله هایی داشته‌ایم.

وی افزود: «در چند هفته گذشته، گمرک برای اولین بار با اتحادیه تماس گرفت و از ما خواست که اگر مشکلی درخصوص ترخیص کالا وجود دارد، اسناد و مدارک مربوطه را به گمرک ارائه داده تا مشکل حل شود.»

وی تصریح کرد: «مشکل چند نفر از همکاران در مراجعه ای که اخیرا به گمرک داشته اند رفع شده است. اگر این مشارکت بین اتحادیه، گمرک و سازمان استاندارد و وزارت صمت ادامه یابد، در صنف لوازم یدکی، نگرانی مردم را برطرف خواهیم کرد.»

وی تاکید کرد: «اگر وزارت صمت همراهی و همکاری بیشتری با وارد کنندگان و تجار داشته باشد و گمرک نیز به تبعیت از وزارت صمت در حوزه ترخیص، برخی از ایرادات و مشکلات دست و پا گیر را تقلیل دهد، همکاران ما این آمادگی را دارند که به سرعت قطعاتی را که در کشور تولید نمی شوند وارد نموده و نگرانی و نیاز مصرف کنندگان برطرف شود.»