دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود
دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

طبق قانون جدید شرکت‌های بیمه بعد از 10 سال خودروها را بیمه نمی‌کنند

اتوپارت پرس: یک کارشناس حوزه اسقاط اعلام کرد: «ارزش ریالی بالای خودروهای فرسوده که به سن اسقاط رسیده‌اند در برابر ارزش ریالی گواهی اسقاط، مانع از خروج خودروهای فرسوده از چرخه حمل و نقل می‌شود.»

امیر سیفی‌زاده با بیان اینکه تا پیش از این قانون، ظرف چند سال اخیر خروج خودروهای فرسوده از چرخه حمل و نقل با سن 20 سال مقرر شده بود، گفت: «اما با دستورالعملی که تمدید می شد این سن به 10 سال تقلیل یافته و اعمال می شد.»

وی با بیان این که در حال حاضر چندسال است که خودروهای با سن 10 سال مشمول اسقاط می شوند، افزود: «بر اساس اعلام سازمان محیط زیست آلایندگی برخی از خودروهایی که در این دوره زمانی تولید شده بودند مناسب نبوده و باید هرچه سریع تر از چرخه حمل و نقل خارج شوند.»

این کارشناس حوزه اسقاط با اشاره به اینکه به طور قطع با اجرای قانون جدید و اعلام سن جدید فرسودگی خودروها هیچ اتفاقی نخواهد افتاد، خاطرنشان کرد: «چراکه در حال حاضر قیمت روز گواهی اسقاط حدود دو میلیون و 500 هزار تومان است اما به دلیل نبود جدیت برای خروج خودروهای فرسوده، درخواستی برای آن نیست که نتیجه آن منجر به تعطیلی خروج خودرو فرسوده از چرخه حمل و نقل شده است.»

سیفی‌زاده دلیل این روند را ارزش ریالی خودروهای مشمول اسقاط دانست و تاکید کرد: «در حال حاضر خودرویی مانند پراید با 11 سال سن، مشمول فرسودگی است اما معامله این خودرو در بازار خرید و فروش بیشتر از دو میلیون و 500 هزار تومان است که این امر مانع از ورود این خودرو به چرخه اسقاط و قرار گرفتن آن در فهرست خودروهای فرسوده می‌شود.»

وی تکمیل چرخه قانونی، مکمل بودن قانونی که قانون دیگر را تحت پوشش قرار دهد، جنبه های حمایتی و در برخی موارد اجبار را از مواردی دانست که تمایل مالکان خودروهای فرسوده را به تحویل این خودروها بالا می‌برد.

به گفته امیر سیفی‌زاده، هم اکنون روآ و پراید بیشترین خودروهای فرسوده را تشکیل می‌دهند اما قیمت این خودروها در بازار آزاد بالاتر از 2 میلیون و 500 هزار تومان است که این امر باعث می شود این خودروها از چرخه فرسودگی خارج نشوند.

این کارشناس حوزه اسقاط در پایان افزود: «شرکت های بیمه نیز بعد از 10 سال و گذشتن سن فرسودگی خودروها را بیمه نمی کنند که این روند در صورت مهم بودن برای دارنده خودرو می تواند تبدیل به عاملی برای تشویق اسقاط خودرو باشد هرچند که بررسی ها نشان می دهد در حال حاضر دارندگان خودرو به دلیل کمبود نقدینگی از بیمه خودروی خود سرباز می زنند بر این اساس فشار قانونی اطلاع رسانی توسط مراجعه ذیصلاح و اطلاعیه هایی از این دست می تواند فرهنگ اسقاط و خروج خودروی اسقاطی از چرخه حمل و نقل را سریعتر در میان مردم جا بیندازد.»

http://www.autopartpress.com/

https://www.instagram.com/autopart.press/

https://t.me/autopartpress

ضرر ۲۰ هزار میلیارد تومانی شورای رقابت به صنعت خودرو

اتوپارت پرس: عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن و قطعه‌سازی با بیان اینکه شورای رقابت با قیمت‌گذاری غیر واقعی خودرو ۲۰ هزار میلیارد تومان به صنعت خودرو کشور زیان زده است، گفت: «این زیان باعث شد خودروسازان از نظر اقتصادی تحلیل روند و این به نفع کشور نیست.»

محمدرضا نجفی‌منش با اشاره به اینکه روزی که قیمت‌گذاری را به شورای رقابت سپردند، از آن روز بیش از 20 هزار میلیارد تومان به صنعت خودروی کشور زیان وارد شده است، اظهار کرد: «بطور مثال قیمت خودرو 10 تومان تمام می‌شود اما شورای رقابت الزام می‌کند خودرو به قیمت 8 تومان فروخته شود که این مسئله به زیان کشور است. چراکه خودروسازان عمدتا دولتی هستند و هرچه دولت می‌گوید، گوش می‌کنند.»

وی با بیان اینکه این صنعت باید به‌دست بخش خصوصی سپرده شود، افزود: «ولی قیمت‌گذاری باعث شده بازار کاذب به‌وجود آید و هم‌اینک هجوم برای خرید خودرو نه بدلیل نیاز، بلکه به دلیل سودجویی است.»

به گفته نجفی‌منش، هر کس موفق به ثبت‌نام خودرو شود، از روز اول سود می‌گیرد و حتی برخی خودروها تا 70 میلیون تومان اختلاف قیمت پیدا می‌کنند.»

در این رابطه همچنین یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی مانع اصلی مشکل در صنعت خودرو را دخالت همزمان دولت و خودروسازان دانست و گفت: «دولت با داشتن سهام در خودروسازی‌ها در انتصاب‌ها دخالت دارد.»

سعید باستانی با بیان اینکه خودروسازان نیز انتظار بیش از حد از دولتی دارند، افزود: «خودروسازان دولتی نیستند؛ به عنوان مثال دولت در یک شرکت 13 و نیم درصد سهام اقتداری دارد که می تواند مدیرعامل را نیز عوض کند.»

به گفته باستانی، مانع اصلی برای عدم شفافیت، وجود دولت در صنعت خودروسازی است و تا زمانیکه سهام دولت در اختیار خودروسازان باشد، مشکل حل نمی شود و تنها راه، واگذاری سهام دولت به بخش خصوصی است.»

http://www.autopartpress.com/

https://www.instagram.com/autopart.press/

https://t.me/autopartpress

قیمت لاستیک و تایر کاهش می‌یابد

اتوپارت پرس: سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان تایر اعلام کرد: «با تمهیداتی که اندیشیده شده طی یک تا دو ماه آینده، حباب بازار از بین خواهد رفت و قیمت کاهش می‌یابد.»

مصطفی تنها درباره مشکلات صنعت تایر، اظهار کرد: «تغییرات مداوم مقررات ارزی و بالارفتن قیمت مواداولیه داخلی از جمله مشکلاتی است که با آن روبه روهستیم.»

وی با بیان اینکه سرانجام صنعت تایر به لیست اولویت‌های ارزی اضافه شد، افزود: «یکسری بدهی‌های از گذشته داریم به طرف‌های خارجی برای خرید خدمات مهندسی یا وارد کردن ماشین آلات که باید اکنون زمان پرداخت‌ها فرا رسیده است اما، هیچ ارگانی فکری برای این موارد انجام نداده است که چگونه تولیدکننده باید ارز را پرداخت کند.»

وی درباره وضعیت تولید خاطرنشان کرد: «در مرداد ماه دچار کاهش تولید بودیم اما، در شهریورماه جبران کردیم و در ۶ ماهه اول سال بین ۸ تا ۱۰ درصد تولید افزایش یافته است.»

تنها درباره گرانفروشی لاستیک اظهار کرد: «به کلیه نمایندگی‌ها ابلاغ شده در صورت تخلف و فروش لاستیک بیش از قیمت مصوب، مجوز نمایندگی آن‌ها لغو خواهد شد.»

سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان تایردر لاستیک خودرو‌های سنگین گفت: «سالانه در کشور حدود ۲.۵ میلیون حلقه لاستیک توسط خودرو‌های سنگین مصرف می‌شود که نیمی از آن بایاس و نیمی دیگر رادیال است.»

وی ادامه داد: «لاستیک بایاس به اندازه کافی در کشور تولید می‌شود و حتی توانایی افزایش تولید را هم داریم اما، در لاستیک رادیال به دلیل اینکه یک تولید کننده در کشور دارد فقط می‌توانیم ۳۵ درصد نیاز کشور را تامین کنیم.»

تنها درباره قیمت لاستیک گفت: «با تمهیداتی که اندیشیده شده طی یک تا دو ماه آینده، حباب بازار از بین خواهد رفت و قیمت کاهش می‌یابد.»

http://www.autopartpress.com/

https://www.instagram.com/autopart.press/

https://t.me/autopartpress

با وجود مشکلات قطعه‌سازی دوام نمی‌آورد

اتوپارت پرس: دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی با اشاره به مشکلات پیش پای صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی هشدار داد: «اگر موانع داخلی از سر راه این دو صنعت برداشته نشود؛ نباید انتظار روی پا ماندن این صنایع را داشت.»

آرش محبی نژاد با اشاره به اینکه فرصت چندانی تا زمان اجرای دور جدید تحریم‌های آمریکایی باقی نمانده است؛ اظهار کرد: «اگر تا مدت زمان باقی مانده، تحریم‌ها و مشکلات داخلی کاهش نیابد و برداشته نشود، نباید انتظاری برای روی پا ماندن صنعت خودروسازی و قطعه سازی داشت؛ چرا که مهمترین مشکلات فعلی، موانع داخلی است.»

به گفته وی، اگر مشکلات داخلی بر طرف نشود؛ نمی توان انتظار شکستن تحریم ها با تولیدات داخلی را برآورده کرد.

محبی نژاد با بیان اینکه اکنون با نزدیک شدن به اجرای دور دوم تحریم های امریکایی در چهارم نوامبر، باید راهکارهایی برای زمین‌گیر نشدن صنایع خودروسازی و قطعه سازی ارائه داد و تاکید کرد: «از جمله این راهکارها، برطرف کردن مشکلات داخلی پیش پای صنعت خودروسازی و قطعه سازی است که باید هر چه زودتر برداشته شود، چرا که دیگر فرصتی باقی نمانده است.»

http://www.autopartpress.com/

https://www.instagram.com/autopart.press/

https://t.me/autopartpress

آخرین به روز رسانی قیمت خودرو در تاریخ یکشنبه ، ۲۹ مهر 1379

آخرین به روز رسانی قیمت خودرو در تاریخ یکشنبه ، ۲۹ مهر 1379   . قیمتها به تومان میباشد

برای مشاهده قیمت تمام خودرها از کانل تلگرام یا اینستاگرام ما دیدن فرمایید .

http://www.autopartpress.com/

https://www.instagram.com/autopart.press/

https://t.me/autopartpress

صادرات خودرو در نیمه اول امسال به 20 میلیون دلار رسید

اتوپارت پرس: نگاهی به آمار واردات و صادرات صنعتی به ویژه انواع خودرو و قطعات طی سال 96 و نیمه اول 97 نشان از رشد صادرات و کاهش چشمگیر واردات دارد، به گونه ای که رصد جداول صادراتی بهار و تابستان امسال رشد پله ای صادرات و کاهش واردات در این بخش را به وضوح نشان می دهد.

بر اساس جدیدترین آمار منتشر شده از میزان صادرات انواع خودرو در نیمه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، صادرات خودرو چه در بخش CBU و چه در بخش CKD رشد چشمگیری رقم زده است. این در حالی است که واردات انواع خودرو و قطعات در این زمان کاهش چشمگیرتری از خود ثبت کرده است. چرا که واردات انواع خودرو در بهار امسال کاهش 39 درصدی و قطعات خودرو نیز کاهش 68 درصدی واردات را تجربه کرده است؛ همچنین از ابتدای فصل تابستان نیز واردات خودرو ممنوع و درهای واردات خودرو به کلی بسته شده است.

 آمار صادرات خودرو طی شش ماه

میزان صادرات انواع خودرو در نیمه اول 97 به 20 میلیون دلار به کشورهای عراق، افغانستان، آذربایجان و سوریه صورت گرفت که این میزان صادرات به صورت CBU با رشد ۲۸ درصدی و به صورت CKD با رشد ۷۵ درصدی همراه شده است.

بر اساس جداول منتشر شده از تجارت خارجی کشور در نیمه نخست امسال، قطعات و لوازم یدکی خودرو با 47 میلیون دلار صادرات، نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 60 درصدی داشته است.

ارزش صادرات خودرو و نیرومحرکه در این مدت از نظر میزان ارزش به 354.3 میلیون دلار و به لحاظ وزنی به 27.2 هزار تن رسید در حالی که در مدت مشابه سال گذشته به ترتیب این میزان 52.8 میلیون دلار و 12.9 هزار تن بوده است که با این حساب به لحاظ ارزشی 571 درصد و به لحاظ وزنی 111 درصد رشد را تجربه کرده است.

گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است، بخش صنعت با 24 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته به رقم 10.7 میلیارد دلار آن هم تنها در شش ماه دست یافته است.

 آمار صادرات قطعات و لوازم یدکی در بهار97

بر اساس آمارهای گمرک جمهوری اسلامی ایران، در سه ماهه ابتدای امسال حدود 28.3 میلیون دلار در بخش صنعت خودرو و قطعات صادرات داشته است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد حدود 39 درصدی همراه بوده است.

بر اساس آمار صادرات و واردات خودرو و قطعات خودرو از گمرک جمهوری اسلامی ایران در سه ماهه اول امسال، معادل سه میلیون دلار خودروهای سواری (معادل 410 دستگاه) به کشورهای جهان صادر کرده که نسبت به مدت مشابه سال 1396 با رشد 50 درصدی در ارزش صادرات و بار شد 25 درصدی در تعاد دستگاه ها همراه بوده است.

همچنین متوسط قیمت صادراتی هر دستگاه خودرو سواری در فصل نخست امسال، معادل هفت هزار و 315 دلار بوده ثبت شده است؛ این در حالی است که در فصل مشابه سال گذشته متوسط قیمت صادراتی خودروهای سواری معادل شش هزار و 51 دلار به ازای هر دستگاه ثبت شده است. اما در بخش قطعات خودرو نیز، صاردات ایران در فصل نخست امسال معادل 25.3میلیون دلار رقم خودره است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 37.5 درصدی را رقم زده است.

 چه کشورهایی بزرگ ترین مبادی صادراتی خودرو و قطعات بودند؟

بزرگترین مقصد صارداتی خودروهای سواری ایران در شش ماه ابتدایی امسال، عراق بوده است. عراق همچنین در بهار امسال اولین مقصد صادراتی خودروهای ایران بود به گونه ای که ایران طی این مدت، حدود 2.5 میلیون دلار( 341 دستگاه) خودرو سواری به عراق صادر کرد.

پس از آن نیز جمهوری آذربایجان نیز یکی از مقاصد مهم صادراتی خودرو سواری ایران بوده که طی سه ماه امسال، حدود 260 میلیون دلار ( 40 دستگاه) از صادرات خودروهای سواری ایران را به خود اختصاص داده است.

البته بر اساس اطلاعات گمرک، در سه ماهه نخست امسال، 11 دستگاه خودرو نیز به کشور فرانسه صادر شده است اما در سه ماه تابستان دیگر نام و نشانی از این مقصد صادراتی به گوش نرسیده و مقاصد صادراتی به عراق، آذربایجا و افغانساتن محدود شده است. .

 عراق همچنان صدرنشین مقاصد صادراتی خودرو

همچنین در فهرست بزرگترین مقاصد صادراتی قطعات خودرو ایران، عراق با صادرات حدود 18 میلیون دلار در صدر جدول قرار دارد و پس از آن افغانستان، ایتالیا و فرانسه در جایگاه های بعدی قرار گرفته اند.

بر اساس آمارهای گمرک جمهوری اسلامی ایران، در فصل نخست امسال صادرات کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد ارزشی 15.6 درصدی همراه بوده است. ایندحالی است که ارزش واردات کشور حدود سه درصد کاهش داشته است.

صنعت خودرو و قطعات کشور در سه ماهه امسال، با کاهش 39 درصدی در ارزش واردات و رشد 39 درصدی در صادرات همراه بوده است.

http://www.autopartpress.com/

https://www.instagram.com/autopart.press/

https://t.me/autopartpress