دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود
دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

۵ دلیل خوب برای سفر به گرجستان

مردم همیشه از من می پرسند که چرا به گرجستان سفر می کنم. آیا در آنجا شخص خاصی هست که دوستش دارم؟ یک شریک تجاری دارم؟ آیا حس ماجراجویی ام را از دست داده ام و در آنجا به دنبال یک مقصد امن آرامش هستم؟ اما حقیقت این است که دلایل زیادی برای سفر به گرجستان دارم. اگر چه توضیح دقیق اینکه چرا این کشور را دوست دارم کمی سخت است اما در این پست سعی می کنم تا به شما بگویم چرا باید حداقل برای یکبار هم که شده به گرجستان سفر کنید. این مطلب برگرفته از سایت تور گرجستان است .
اطلاعات کلی از گرجستان
در حاشیه ی اروپا، کشوری به نام گرجستان وجود دارد که جمهوری سابق شوروی بوده است. این کشور بین کوههای قفقاز به شمال، دریای سیاه به غرب و بیابان های خشک به جنوب قرار گرفته است.
۱- مردم: یکی از دلایلی که من مکررا به گرجستان سفر می کنم، مردم آن است. آنها مردمی خونگرم، صمیمی، مهماندوست و دارای فرهنگ بالایی هستند. آنها بحث و سرو کله زدن های مودبانه و سالم را دوست دارند و مهمان نوازی را به بهترین شکل ممکن در حقتان اداد می کنند.
۲- غذا: غذاهای گرجستانی بسیار متنوع و معمولا بر اساس طبیعت روستایی و تاریخ این کشورهستند. Khinkali که ورژن محلی دامپلینگ هست (دامپلینگ غذایی چینی)، غذای بسیار خوشمزه ای است که به شکل دایره های کوچکی است که با سیب زمنی ، گوشت، قارچ و پنیر پر می شود و یکی از محبوب ترین غذاهای این کشور محسوب می شود. خاچاپوری (Khachapuri) هم یکی دیگر از غذاهای محبوب است که شکلی مانند پیتزا دارد و با پنیر داخل آن پر می شود.
اگر چه غذاهای گرجستانی خیلی بیشتر از این دوتا هستند که در اینجا معرفی شد، اما تقریبا می توان گفت فرهنگ غذایی کشور بر روی این دو می چرخد. فقط مطمئن باشید که بعد از خوردن این غذاها به اندازه ی کافی ورزش می کنید و کالری های لازم را می سوزانید!
۳- مناظر طبیعی: علیرغم مساحت کوچکی که این کشور دارد، مناظر طبیعی آن بسیار متنوع است. اگر به شمالش بروید، کوه های قدرتمند قفقاز را با برفی که روی قله ها خودنمایی می کنند می بینید. اگر به منطقه ی Kutaisi بروید با جنگل ها و دره های زیبا روبرو می شوید. بیاید سواحل دیدنی دریای سیاه را در باتومی فراموش نکنیم و جادویی که پاییز در خیابان های این شهر با خیابان هایی سراسر نارنجی و قرمز رنگ از برگ درختان بر جای می گذارد .
۴- بودجه دوست و به صرفه: گرجستان همیشه مقصدی اقتصادی و به صرفه بوده است. قیمت رستوران ها و غذا در این کشور اصلا گران نیست و اگر فردی هستید که خیلی به این مورد اهمیت می دهید، گرجستان جای خوبی برای شماست.
۵- فرهنگ: علیرغم اینکه گرجستان سالهای زیادی در سایه ی کشورهای دیگر بوده است اما همیشه سعی کرده تا فرهنگ خود را حفظ کند. این کشور بیشتر تحت تااثیر روسیه و پارسی ها بوده است بخصوص از نظر نقاشی و معماری . علاوه بر نقاشی ها و مجسمه های منحصر بفردی که دارد، نباید سینماهای خوب آن را با فیلم های به یاد ماندنی ای مانند Tangerines فراموش کرد.



پارک ۶ می پارکی رویایی در باتومی گرجستان

شنا کردن با دلفین ها، دیدن گونه های خاص حیوانات و اکتشاف دنیای زیر آب  از تجربیات خاص و بی بدیل گردش در پارک ۶ می باتونی گرجستان است. باتونی از شهرهای رویایی کناره دریای سیاه با جاذبه های گردشگری زیاد است که در همه روز سال میتوانید از آن ها بازید کنید. اگر می خواهید وقت خود را بیرون از خانه در زیر تابش آفتاب بگذرانید یا می خواهید مناظری متفاوت را تجربه کنید حتما سری به پارک ۶ می بزنید. در این پارک می توانید به تماشای دلفین های آکواریوم بنشینید و یا با حیوانات جالب باغ وحش بازی کنید. این پارک، همچنین، دریاچه ای آرام و فضای سبز و گل و گیاه زیادی دارد که برای کسانی که بدنبال پیاده روی در محیطی آرام هستند مناسب می باشد. این مطلب برگرفته از سایت تور گرجستان است .
دلفیناریوم
این دلفیناریوم زمانی اولین دلفیناریوم نمایشی در اتحادیه شوروی بود. وقتی به باتومی می آیید این پارک آبی جاذبه جذابی برای بازدید است. در گذشته ای نه چندان دور، مردم زیادی فقط برای دیدن این دلفین های زیبا به این منطقه می آمدند. این پارک محل بسیار خوبی برای گردش و تفریح است و تماشای پرش هماهنگ دولفین های درخشان واقعا تصاویر دلپذیری است. دلفین های اینجا در شرایط بسیار خوبی نگهداری می شوند و رابطه بسیار دوستانه و خوبی با مربیان خوددارند. شما می توانید با پرداخت هزینه اضافی به داخل آب بروید و با دلفین ها آب بآزی کنید و عکس های زیبایی هم با این موجودات دوست داشتنی بگیرید.
ماهی های استوایی و منحصر بفرد آکواریوم
همه ما نسبت به اینکه در زیر آب چه نوع ماهی ها و جانورانی زندگی می کنند کنجکاوهستیم در این پارک می توانید حتی ماهی ها یی را که تا حالا از وجود آن ها بی اطلاع بودید را پیدا کنید، گربه ماهی، ماهی کپور و ماهی های رنگارنگ زیادی در این آکواریوم قرار دارند که باید شرایط زندگی این ماهی ها در این آکواریوم ها همانند به شرایط زندگی آن ها در دریاها باشد تا زنده بمانند. حتما در سفر خود به گرجستان به این پارک بیایید و با این دنیای زیر آب آشنا شوید.
حیوانات بین المللی باغ وحش
لازم نیست حتما به استرالیا بروید تا بتوانید کانگروهای زیبا را ببینید در این پارک چند کانگرو زیبا وجود دارد، بغیر از این کیسه داران استرالیایی، ممیون، اسب های مینیاتوری و  گوزن نیز از دیگر حیوانات خاص این باغ وحش هستند. این باغ وحش در سال ۱۹۸۹ ساخته شد در آن زمان طرفداران حقوق حیوانات برای  رهایی این حیوانات از قفس برای آن ها در این پارک فضای بازی را در نظر گرفتند.
قطار بازی برای کودکان
پارکها همیشه با آب و هوای تازه و محیط سرسبز خود محلی مناسب برای گردش کودکان هستند و بردن کودکان به پارک تجربه ای جالب برای آن هاست. در این پارک برای سرگرمی کودکان جاذبه ها و وسایل بازی زیادی مثل دلفاریوم و آکواریوم در نظر گرفته شده است . ولی اگر فقط بدنبال وسیله بازی ساده برای کودک خود هستید آن ها را سوار قطارهای این پارک کنید. پارک فضای سبز زیادی دارد که بچه ها در آنجا بازی می کنند. قایق گرفتن و گردش در دریاچه هم از تفریحاتی جذاب برای کودکان است. در این پارک می توانید روز خانوادگی خوبی را بگذرانید فقط دوربین یادتان نرود چون این پارک پراز مناظر زیبا است.
چه با کل خانواده و چه برای سفرهای کاری به باتونی بیایید، پارک ۶ می روز هیجان انگیزی را  برای شما رقم خواهد زد. اگر در هتل رادیسون بلو اقامت کنید این پارک در چند قدمی شماست



گوشه هایی کمتر دیده‌شده از فرهنگ مردم گرجستان

گرجستان کشوری است که قسمتی از آن در شرق قاره اروپا و قسمتی در غرب قاره آسیا قرار گرفته است. این کشور بعد از حمله مغول روزهای دشواری را پشت سر گذاشت، در مقابل حملات کشورهای همسایه ایستادگی کرد و مدتی هم یکی از بخش های شوروی محسوب می شد تا اینکه در سال ۱۹۹۰ توانست به استقلال برسد. این روزها گرجستان در تلاش است تا به اتحادیه اروپا بپیوندند و به همین خاطر دولت مردان این کشور برای آبادانی بیشتر گرجستان می کوشند. از طرف دیگر طبیعت زیبا و پیشینه فرهنگی گرجستان باعث می شود تا افراد بسیاری این کشور را به عنوان مقصد گردشگری شان انتخاب کنند. در این یادداشت به حقایقی جالب درباره گرجستان اشاره می کنیم. این مطلب برگرفته از سایت تور گرجستان است .
پیچیدگی زبان گرجی:
گفتار زبان گرجی به هیچ یک از زبان هایی که تاکنون شنیده اید شباهت ندارد و شنیدن آن شما را به یاد زبان های باستانی خواهد انداخت. بسیاری از گردشگران در گرجستان آواهایی را می شنوند که پیش تر هرگز به گوششان نخورده. مثلا برخی از آواهای صامتی که از اعماق گلو و با فشار ناگهانی هوا به بیرون ایجاد می شود برای بسیاری غریب است. الفبای گرجی ۳۳ حرف دارد و در نگاه اول حروف بسیار شبیه یکدیگر هستند.
 مرد سیبیلوی دست فروش ها، استالین
به هر کدام از بازارهای دستفروشان گرجستان که سر بزنید، احتمالا تصویر مردی سیبیلو را می‌بنید که از میان خرت و پرت ها به شما خیره شده است، این مرد کسی نیست جز ژوزف استالین. استالین متولد شهر گوری در گرجستان است که آن زمان بخشی از روسیه بود. بعد از گذشت ۶۰ سال از مرگ جوزف استالین و با این که بعد از استقلال گرجستان بسیاری از مجسمه های او شکسته شد، هنوز هم در گرجستان کسانی هستند که تصویر او را می خرند. برخی از گرجی های مسن استالین را به چشم قهرمان محترمی می بینند که هیتلر را شکست داده است. این افراد مسن گرجی به اینکه فردی از سرزمین آن ها توانسته است در تاریخ جهان تا این حد تاثیرگذار باشد افتخار می کنند.
گرجستان، گرجستان نیست:
گرجستان را گرجستان نمی‌نامند! دست‌کم خود مردم گرجستان کشورشان را ساکارتولو می‌نامند و در زبان انگلیسی این کشور جورجیا نامیده می‌شود و با ایالت جورجیا در آمریکا تشابه اسمی دارد، به همین خاطر بسیاری از انگلیسی زبان ها وقتی متوجه می شوند که در نزدیکی اروپا کشوری به نام جورجیا وجود دارد متعجب می شوند. درباره معنای لغتی ساکارتولو هم روایت های مختلفی وجود دارد، برخی عقیده دارند این واژه به معنای سرزمینی است که دور آن حصار کشیده شده است.
کوهستان های بلند:
بلندترین رشته کوه اروپا کدام است؟ آلپ؟ سخت در اشتباهید. بلندترین رشته کوه اروپا، کوه های قفقاز است که در مرز روسیه و گرجستان قرار دارد. البروس، بلندترین قله رشته کوه قفقاز، در روسیه است و گرجی ها مدعی هستند که شخارا، دومین قله بلند این رشته کوه است و در کشور آن ها قرار گرفته است.این رشته کوه ها جاده هایی پرپیچ و خم ترسناکی دارند و دسترسی به روستاهایی که در دل این کوه ها پنهان شده در فصل زمستان ممکن نیست. کوه های قفقاز یکی از ارکان اصلی در اساطیر یونان بودند و در همین کوه ها بود که زئوس، پرومته را به زنجیر کشید تا عقاب ها جگرش را بخورند.این روزها کوه نوردان و اسکی بازهای بسیاری از سراسر جهان برای ماجراجوریی و تفریح به این کوهستان سفر می کنند.
مهمان، هدیه ای از جانب خداوند برای گرجی ها:
گرجی ها مهمان را هدیه ای از طرف خداوند می دانند و به همین خاطر مدام از گردشگران خارجی با غذا و نوشیدنی پذیرایی می کنند. گاهی شدت پذیرایی ممکن است آزاردهنده باشد، اینکه به میزبانان گرجی تان بگویید باید تا ۶ ساعت دیگر به آن طرف کوهستان بروید پذیرفته نیست و آن ها با اصرار شما را در خانه شان نگه می دارند و به شما جای خواب می دهند و احتمالا شما را به یک مراسم سنتی می برند. کسی از خانه گرجی ها دست خالی بیرون نمی آید، آن ها با چند تکه نان و شیرینی یا بطری هایی از نوشیدنی های خانگی مهمانشان را بدرقه می کنند.



خوراکی هایی از گرجستان

غذا در کشور گرجستان به بهترین نحو معرف فرهنگ این کشور است. غذاهای گرم، چسبناک و خوشایندی مانند خاچاپوری (نان پرشده با پنیر) به‌ خوبی با ماتاسونی (ماست ترش) به تعادل می‌ رسند. گیاهانی مانند ترخون، جعفری، شوید و گشنیز به ‌خوبی با گردو و سیر مخلوط می ‌شوند تا یک سس قوی و سیرکننده ایجاد کنند. این مطلب برگرفته از سایت تور گرجستان است .
خاچاپوری (خاچاپوری)
هیچ سفری به گرجستان بدون خوردن خاچاپوری تکمیل نخواهد شد و یا حتی ممکن است چنین سفری ممکن نباشد. این نان نرم و گرم که با پنیر پر شده است، به ‌قدری لذیذ است که انگار با چکیدن هر تکه محتویاتی داخل آن، مایعی دلربا به دهان شما وارد می‌شود. مدل اصلی این نان به ‌صورت گرد بوده و از پنیر پر شده است ولی مدل‌ه ای دیگری از آن نیز وجود دارند که برای نمونه می ‌توان به مدلی که روی آن تخم ‌مرغ ریخته شده است (خاچاپوری آدجاریان)، مدلی که بسته چهار لایه خمیر، خاچاپوری ترخون، قارچ و پای‌ های پرشده با برنج اشاره کرد.می ‌توان گفت که بهترین خاچاپوری را می ‌توان در خانه ‌ها و زمانی که به‌ صورت تازه برای صبحانه پخته می‌ شوند تجربه کرد (برای ما این تجربه در تفلیس و کیسی خوی بود) یافت. در سوانتی نیز نسخه ‌ای از خاچاپوری وجود دارد که با تره پر می ‌شود. اگر در اقامت خود در گرجستان با یک خانواده سروکار ندارید، ناامید نشوید زیرا در هر گوشه ‌ای از تفلیس می ‌توانید دکه ‌های خاچاپوری فروشی بیابید.
بدریجان نیگزیت (Badrijan Nigzit)
نوارهای بادمجان سرخ ‌شده ای که تخت بریده شده ‌اند و روی آن‌ ها با رب گردو پرشده است. این غذای ترش و شیرین، یکی از گزینه ‌های مورد علاقه شما خواهد شد.
موشمالا (Mushmala)
این میوه یک میوه خرمالویی رنگ و آبدار است که اندازه آن تقریبا به ‌اندازه یک گردو است. هسته‌ های تیره و براق آن نیز شبیه به سنگ ‌های تزئینی چشم ببری است و حتی می ‌توانید با آن به انجام بازی مانکالا (Mancala) بپردازید.
لوبیانی (Lobiani)
این نان، تقریبا شبیه به خاچاپوری است ولی با عصاره لوبیا پر شده است و به همین دلیل نیز از خاچاپوری اصلی که با پنیر پر می‌ شود، سالم ‌تر است.
مچادی (Mchadi)
این مورد در حقیقت، نان ذرت گرجستانی است و به‌ قدری سبک است که احساس می‌ کنید که هم‌ وزن یک کاغذ است. این نان معمولا به ‌صورت همزمان با لوبیو خورده می‌شود.
چاکاپولی (Chakapuli)
سوپ گوشت بره و سبزیجات که معمولا در تعطیلات ویژه ‌ای مانند عید پاک خورده می ‌شود.
خوبدری (Kubdari)
این غذا تقریبا شبیه به خاچاپوری است که با تکه ‌های کوچک گوشت، ادویه و پیاز پر شده است. این وعده یکی از غذاهای ویژه سوانتی ها است. برای خوردن این غذا می ‌توانید به رستورانی در توقف گاه بین زوگدیدی (Zugdidi) و مستیا رفته و یا به سراغ خانه ‌ای که در مسیر مستیا به اوشگولی (Ushguli) قرار دارد بروید.
تاتارا (Tatara)
این شیرینی از عصاره جوشانده شده و فشرده شده انگور درست شده است. برای درک بهتر این غذا می ‌توانید آن را به ‌عنوان یک رولت میوه با شکر اضافه در نظر بگیرید.



رانندگی در گرجستان از سکون تا جنون

هر چقدر بیشتر در گرجستان به گشت و گذار بپردازید، داستان های جالب تر و بیشتری درباره عادات رانندگی عجیب و غریب این مردم جمع آوری خواهید کرد. برای مثال، یکی از اعضای تیم مسابقات اتومبیل رانی که قرار بود در رالی مغولستان شرکت کند، بدون داشتن نقشه شهر تفلیس تصمیم می گیرد یک تاکسی کرایه کرده و از وی بخواهد مسیر را در طول شهر به وی نشان دهد. پس از مدتی رانندگی به طریقه دیوانه وار در شهر که به قول راننده رالی، به شکل بازی های رایانه ای بود، راننده مسابقات اتومبیل رانی از راننده تاکسی درخواست می کند که یک هتل و محل اقامت به وی معرفی کند که راننده تاکسی دقیقا منظور وی را نفهمیده و پاسخ بی ربط می دهد. مردم گرجستان به دلیل دارا بودن حالات روحی مردم مدیترانه ای مشهور بوده و رفتارهایی عجیب دارند. برای مثال ممکن است گروهی از مردان گرجی کنار هم نشسته و برای ساعت ها هیچ کاری نکنند! اما وقتی این مردان پشت فرمان خودرو قرار می گیرند، همه چیز عوض شده و شما شاهد رانندگی دیوانه واری از آن ها خواهید بود. در بین اخطارهایی که به ما درباره سفر به گرجستان دادند، نوع رانندگی خطرناک آن ها، همیشه در اولویت این اخطارها قرار گرفته است. این مطلب برگرفته از سایت تور گرجستان است .
سفر زمینی از مستیا (Mestia) تا تفلیس
ما در سفر خود، مسیر جهنمی و دیوانه کننده شهر مستیا در شمال غربی گرجستان که یک شهر کوهستانی است تا تفلیس، را که  بیشتر آن را جاده های کوهستانی تشکیل می دهد در ۸ ساعت طی کردیم در حالی که این مسیر در حالت عادی باید در ۱۲ ساعت طی شود. در یک بخش از این سفر دقیقا ما فکر کردیم خودرویمان چپ کرده و آسیب خواهیم دید زیرا ماشین از زمین جدا شده و به پرواز درآمد! آن هم دقیقا در منطقه ای کوهستانی، درست مانند فیلم مشهور تلما و لوئیز (a la Thelma and Louise). اگر ماشین ما چپ کرده بوده احتمالا تصویر ما هم در کنار تصاویر پر تعداد یادمان افرادی که بر اثر تصادفات جاده ای در این محل کشته شده و در طرفین منطقه (Svaneti) قرار داده شده است، قرار می گرفت.
کمربند ایمنی
در بسیاری از بخش های گرجستان کمربند ایمنی استفاده نشده و تنها در برخی بخش ها که قوانین استفاده اجباری برای این کار وجود دارد، باید کمربند ایمنی ببندید. این قوانین بیشتر مختص مناطق شهری بوده و نگران نباشید اگر شما فراموش کنید که در کجا باید کمربند ایمنی را بسته و در کجا باز کنید، راننده به شما یادآوری خواهد کرد. در برخی موارد ممکن است خودروها به طور کلی فاقد کمربند ایمنی باشند. برای مثال بیشتر لاداهای قدیمی کمربند ندارند و راننده به شما یک نوار پارچه ای سیاه می دهد تا به صورت اریب روی سینه تان گذاشته و وانمود کنید، کمربند دارید. این کار برای اجتناب از جریمه شدن توسط پلیس هایی است که به ندرت به این موضوع توجه می کنند.
امنیت در پمپ بنزین
توصیه می شود هر وقت خودروی شما در پمپ بنزین برای سوخت گیری توقف کرد، از خودرو پیاده شده و تا می توانید از منطقه دور شوید! وقتی ما از یکی از مسافران درباره علت این کار پرسیدیم، پاسخ داد این کار برای حفظ امنیت مسافران است، چون کسی نمی داند که این خودرو کی منفجر می شود! متاسفانه بسیاری از کارکنان پمپ بنزین ها و رانندگان به سادگی و بدون توجه در این جایگاه ها سیگار می کشند! این موضوع در حالی است که استفاده از موبایل در پمپ بنزین های گرجستان ممنوع است.
مصرف سوخت (گاز و بنزین)
هزینه سوخت در گرجستان موضوع مهمی محسوب شده و راننده های تاکسی نهایت تلاش خود را می کنند که از مصرف خود کاسته و در هر شرایطی که امکان آن وجود داشته باشد، خودروی خود را خاموش می کنند. این عادت به طور خاص در (Kakheti) و مناطق اطراف آخالتسیخه (Akhaltsikhe) مشاهده می شود. این عمل ممکن است در شرایطی اتفاق بیفتند که شما در حال حرکت در یک مسیر کوهستانی بوده و راننده خودروی ولگای بیست ساله خود را که در حالت عادی هم ترمز مناسبی ندارد، خاموش کرده و به مسیر خود ادامه می دهد! برای مثال در طول سفر سه ساعته ما در مناطق کوهستانی و تپه های اطراف (Kakheti)، راننده بیش از ۱۰۰ بار در سرپایینی ها خودرو را خاموش کرد.
چشمه های آب در همه جا
راننده های گرجستانی علاقه زیادی به جمع آوری بطری های پلاستیکی داشته و در تمامی چشمه های متعدد موجود در طول مسیر، آن ها را پر کرده و استفاده می کنند. نکته جالب اینجاست که با توقف راننده و استفاده از آب چشمه، همه مسافران نیز این کار را تکرار می‌کنند. در ابتدا ممکن است جالب باشد اما پس از مدتی واقعا اعصاب هر غریبه ای را به هم می ریزد.
اهمیت مذاهب  در گرجستان
مردم گرجستان عمدتا مسیحی بوده و انسان هایی پرهیزکار و با تقوا محسوب می شوند. اغلب این افراد با مشاهده یک کلیسا در طول مسیر، بر سینه خود علامت صلیب کشیده و در تاکسی ها و ون های شهری نیز شما قطعا شاهد وجود صلیب و احترام راننده ها به کلیساهای بین راه خواهید بود. این موضوع در مورد راننده اتوبوس ها هم صدق کرده و زمانی که در طول مسیر با علامت کلیسا رو به رو می شوند، به کرات علامت صلیب را بر سینه خود ترسیم می کنند.
معماهایی درباره مسیر تفلیس به ایروان
سوال- نتیجه شمردن تعداد ۱۰ نفر مسافر در یک اتوبوس چه خواهد بود؟ پاسخ: ۵ نفر و ۲۰ دقیقه زمان! راننده اتوبوس و شاگرد وی معمولا قادر به شمردن تعداد دقیق مسافران نبوده، رقم محاسبات هر کدام؛ متفاوت خواهد بود! بنابراین پس از هر بار شمارش، مسافران شاهد جر و بحثی جدی بین آن ها بوده و در نهایت از یک رهگذر درخواست می کنند، مسافران را دوباره شمرده و بین آن ها داوری کند. این بحث معمولا به سه زبان مختلف انجام می شود. خوشبختانه ما در اتوبوس تنها ۱۰ نفر بودیم و اگر اتوبوس پر بود، احتمالا ساعت حرکت ما وقتی انجام می شد که قرار بود به مقصد برسیم.بنابراین توصیه می کنیم در سفر بعدی خود به گرجستان، اگر تصمیم به سوار شدن به اتوبوس، تاکسی یا ون داشتید، چشم بندهای مسافرتی خود را به همراه برده، بطری پلاستیکی خالی را فراموش نکرده و یک ماشین حساب با خود همراه داشته و از سفر خود لذت ببرید.



برای آنهایی که قصد سفر به گرجستان را دارند

در میان کشورهای همسایه شمالی ایران که اخیرا روند توسعه را در پیش گرفته و در این میان به گردشگری نیز توجه خاصی دارند، کشور گرجستان، از جمله نمونه های مثال زدنی است که در سال های اخیر توفیق زیادی نیز در این زمینه به دست آورده است.  گرجستان کشوری سراسر سبز و خرم است که با یادگاری های کهن اسلامی- ایرانی خود که روزگاری جزو خاک ایران محسوب می شد، تلاش می کند هویت خود را به جهانیان بشناساند و به این ترتیب سهم قابل ملاحظه ای از بازار بزرگ گردشگری دنیا به دست آورد . این مطلب برگرفته از سایت تور گرجستان است .
شهر تفلیس که به عنوان پایتخت گرجستان از قرن پنجم به این سو این موقعیت را یافته است، دارای تاریخ غنی و بسیار پر فراز و نشیبی است که البته می توان در منابع تاریخی در باره آن اطلاعات بسیار زیادی را به دست آورد. این شهر که در تقاطع شاهراه‌های آسیایی و اروپایی قرار دارد، بعد از گذشت چندین قرن متمادی و از سر گذراندن جنگ ها و درگیری های فراوان، هنوز زیبایی خاص و هویت اصیل خود را حفظ کرده است و همین خصوصیات انحصاری است که باعث شده است گردشگرانی که به این کشور سفر می کنند، بعد از بازگشت از آن دیدگاه کاملا متفاوتی نسبت به آن پیدا کنند. کشور گرجستان، سرزمینی کوچک است میان دو رشته کوه بلند و کوتاه قفقاز که در فاصله ۶۰۰ کیلومتری مرز بازرگان ایران قرار دارد که ۳۸۰ کیلومتر از این فاصله، بین مرزی بازرگان و مرز «واله» گرجستان است.
شهر تفلیس، که آثاری از دوران باستان تا حدود ۲۰۰ سال پیش را در خود جای داده به عنوان قدیمی‌ترین و کهن‌ترین شهر این کشور بر روی تپه هایی قرار گرفته است که این تپه ها به رود کورا مشرف هستند.
بقایای یک آتشکده ساسانی، حمام های تاریخی، مسجد و کلیسای عصر صفوی، کاروانسرا و ابنیه قاجاری و خانه های تاریخی، بسیار دیدنی از جمله آثار تاریخی ودیدنی این منطقه است که معمولا بخشی مقاصد گردشگری مسافران این کشور تاریخی به شمار می رود. برای تسهیل در تردد گردشگرانی که به این منطقه سفر می کنند مسوولین این منطقه تلاش کرده اند یک دستگاه تله کابین در این منطقه ایجاد کنندکه پایین ترین قسمت بافت تاریخی تفلیس را به مرتفع ترین بخش آن در کنار دیوارهای برافراشته «نارین قلعه» متصل می کند. در عین حال، در همه کوچه پس کوچه های بافت تاریخی، نشانه هایی از بازسازی و احیای ابنیه را می توان دید. این روزها، تبدیل خانه ها و بناهای قدیمی به مهمان سرا، کافه و رستوران، ترمیم سنگ فرش کوچه‌ها، ایجاد پله راه در بخش‌های مرتفع و راه اندازی حمام‌های صفوی با استفاده از چشمه‌های آب گرم منطقه، این بافت قدیمی را به بخشی زنده و زیبا تبدیل کرده است.
بدیهی است که مقاصد گرشگری باید مجموعه ای جذابیت های متعدد را در خود داشته باشند. شاید صرف داشتن منابع تاریخی و آثار باستانی به تنهایی کافی نباشد. به این خاطر است که معمولا کشورهای در زمینه توریسم توسعه می یابند که حاوی اکوسیستم های طبیعی و دیدنی های تاریخی باشند. از این نظر باید گفت که مسافران کشورگرجستان و شهر تفلیس با حمام های آب گرم آن می شناسند. نام اصلی تفلیس، تبلیس است که به زبان گرجی، به معنای چشمه آب گرم است. ده ها چشمه آب گرم از تپه ای نزدیک به رودخانه «کورا» می جوشد و مردمان این دیار، سالیان سال از آن برای شست و شو بهره می گیرند.