دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود
دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

با ابداع یک شرکت آلمانی تایر بدون باد برای دوچرخه ساخته شد

اتوپارت پرس: یک شرکت آلمانی تایرهایی بدون هوا برای دوچرخه ابداع کرده که می توان در محیط های مختلف از آن استفاده کرد.

استارت آپی در برلین تایرهای بدون هوا را برای دوچرخه ابداع کرده که با محیط های مختلف سازگار می شود.

این شرکت با استفاده از پرینتر سه بعدی و ترموپلاستیک ارتجاعی تایرهای مذکور را ساخته است. این تایرها بسیار انعطاف پذیر هستند و بافت مقاومی دارند.

تایرهای مذکور به صورت ۳ لایه ساخته شده اند بنابراین به هیچ هوایی نیاز ندارند.

دوچرخه سوار می تواند لاستیک دوچرخه خود را برای استفاده در کوه، جاده یا شرایط آب وهوایی مختلف شخصی سازی کند.


در نبود نظارت بر بازار و قیمت‌گذاری غیرمنطقی//موتورسیکلت چهارده میلیون تومانی را بیست میلیون تومان می‌فروشند

اتوپارت پرس: رییس اتحادیه فروشندگان دوچرخه، موتورسیکلت و لوازم یدکی اعلام کرد: «شرکت‌های تولیدکننده موتورسیکلت باید قیمت تمام شده محصول و قیمت عرضه آن در بازار را به اطلاع عموم برسانند.»

محمد خادم‌منصوری در رابطه با بازار موتورسیکلت و دوچرخه اظهار کرد: «در شرایط فعلی با توجه به سرد شدن هوا از میزان تقاضای موتورسیکلت و دوچرخه کاسته شده و این در حالی است که با توجه به قانون پلاک‌گذاری موتورسیکلت برپایه خروج موتورهای فرسوده، پلاک‌گذاری موتورسیکلت‌های جدید با مشکل مواجه شده است.»

وی گفت: «بازار در شرایط فعلی دارای ثبات نیست و این موضوع عاملی شده تا متقاضیان خریدهای خود را به آینده موکول کنند. در سال‌های گذشته متقاضیان در ماه‌های بهمن و اسفند برای رفع نیاز سال آینده خود در ارزانی بازار خریدها را انجام می‌دادند که امسال پیش‌بینی می‌شود این موضوع رخ ندهد.»

رییس اتحادیه فروشندگان دوچرخه، موتورسیکلت و لوازم یدکی یادآور شد: «با کاهش قیمت دلار به کمتر از ۱۰هزار دلار تصمیم بر آن شد تا قیمت لوازم یدکی از سوی اعضای اتحادیه کاهش یابد، اما در حال حاضر نوسان دوباره دلار این تصمیم را در اجرا با مشکل همراه کرده است و از سوی دیگر به واسطه قیمت بالای موتورسیکلت، متقاضیان تمایلی به خرید موتورسیکلت جدید ندارند و موتورهای سابق خود را تعمیر و از آنها استفاده می‌کنند.»

منصوری تاکید کرد: «در شرایط فعلی دستگاه‌های نظارتی باید بر فعالیت تمام قسمت‌های بازار و اقتصاد نظارت بیشتری داشته باشند، زیرا قیمت‌گذاری غیرمنطقی و بلاتکلیفی در سطح عرضه رخ داده است.»

وی ادامه داد: «با وجود آنکه سود قانونی فروشندگان و تولیدکنندگان طبق قانون مشخص است، اما موتورسیکلتی که ۱۴ میلیون تومان ارزش دارد در بازار به قیمت بیش از ۲۰ میلیون تومان داد و ستد می‌شود.»

رییس اتحادیه فروشندگان دوچرخه، موتورسیکلت و لوازم یدکی همچنین خاطرنشان کرد: «یکی از مشکلات بازار و اقتصاد کشور، برگزاری جلسات دولتی پشت درهای بسته است و برای رفع مشکلات باید از فعالان و کارشناسان هر حوزه در تصمیم‌گیری‌ها استفاده شود.»

منصوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا فرآیند فروش موتورسیکلت از سوی کارخانجات و شرکت‌های مونتاژکار، شفاف و به صورت اینترنتی برای تمام متقاضیان انجام نمی‌گیرد، اظهار کرد: «در سال‌های گذشته شرکت‌ها به صورت ثبت‌نامی محصولات خود را عرضه می‌کردند، اما با افزایش میزان تولید و دسترسی آسان به موتورسیکلت در سطح شهر، این شیوه آرام آرام کنار گذاشته شد و در شرایط فعلی به واسطه آنکه شرکت‌های تولیدی و مونتاژکار موتورسیکلت توان دسترسی آسان به مواد اولیه و قطعات را ندارند از باب نگرانی تاخیر در تولید، از شیوه پیش ثبت‌نام استفاده نمی‌کنند.»

وی از شیوه اطلاع‌رسانی و قیمت‌گذاری محصولات خانواده موتورسیکلت انتقاد کرد و گفت: «به نظر می‌رسد شرکت‌ها برای جلوگیری از سوء‌استفاده افراد و آگاهی متقاضیان باید قیمت نهایی کالا به همراه سود قانونی فروشندگان را در سایت‌های خود اعلام کنند و این موضوع نظارت و شفافیت بالایی را در بازار به همراه خواهد داشت.»


قیمت روز تایرخودرو در بازار هشت دی نود و هفت+جدول در لینک وب سایت

اتوپارت پرس: قیمت روز انواع تایر خودرو در بازار امروز، شنبه، 8 دی 97 اعلام شد.

به گزارش خبرنگار «اتوپارت پرس»، بر اساس اطلاعات درج شده در جدول قیمت انواع لاستیک و تایر داخلی و خارجی در بازار، شرکت بارز همچنان محصولات خود را با مناسب ترین قیمت به بازار عرضه می کند.

قیمت لاستیک

لازم به ذکر است قیمت‌ها برای دو حلقه تایر اعلام شده است.

خروج دلالان از بازار و دگرگونی صنعت خودرو با آزادسازی قیمت‌ها// عزم رحمانی برای نجات تولید و بازار خودرو جزم است

اتوپارت پرس: وزیر صنعت، معدن و تجارت به تازگی اعلام کرد که این وزارتخانه قصد دارد با فرمول جدید، قیمت‌گذاری خودرو را که به احتمال فراوان همان دستورالعمل اعلام شده از سوی رسانه‌ها، یعنی آزادسازی و فروش خودرو با قیمت 5درصد کمتر از قیمت‌های بازار است، نهایی کند.

با اعلام عمومی این موضوع از سوی رضا رحمانی، بازار خودرو به‌سرعت به سمت آرامش حرکت کرد و قیمت خودروها روندی نزولی به خود گرفت؛ به‌ویژه آن‌که ایران‌خودرو و سایپا ظرف چند روز، قیمت برخی از محصولات خود را که مشمول دستورالعمل قیمت‌گذاری نمی‌شوند، اعلام کردند تا از این طریق بتوانند اختلاف قیمت موجود در کارخانه و بازار را از بین برده و دلالان را ناچار به خروج از حوزه این خودروها کنند.

به نظر می‌رسد راهبردی که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین خودروسازان در حال پیگیری است، تا حدود زیادی موفقیت‌آمیز بوده و آنها توانسته‌اند بازار را از کنترل دلالان خارج کنند و پای مشتریان واقعی را به آن باز کنند؛ علاوه بر آن، این اقدام آنها زمینه‌ای را فراهم می‌کند تا تقاضا برای خرید این خودروها با قیمت‌های اعلام شده به‌تدریج کمتر شود و خودروسازان بتوانند گام‌به‌گام قیمت این محصولات را در بازار کاهش دهند تا برای خریداران و متقاضیان جذابیت ایجاد کنند.

اما آنچه که از نظرها غافل مانده، سیاست جدیدی است که از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت برای اجرایی شدن دستورالعمل آزادسازی قیمت‌ها و عرضه خودرو براساس تقاضای بازار در دستورکار وی قرار دارد که در صورت محقق شدن، می‌تواند انقلابی در صنعت خودروسازی ایران محسوب شده و زمینه ایجاد تغییرات و دگرگونی‌های اساسی در این صنعت را فراهم کند.

رحمانی در روزهای اخیر و در جمع اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس، از بسته‌ای جامع برای صنعت خودروسازی پرده برداشته که نشان می‌دهد قصد او از کمک به خودروسازان جهت خروج از بحران قیمت‌گذاری، تولید و فروش خودرو در بازار، ایجاد تغییرات اساسی و برساختن یک دکترین جدید برای بنگاه‌داری در این شرکت‌ها است.

رونق تولید، عمل به تعهدات، تامین قطعه‌ساز، تولید و عرضه قطعات وارداتی در داخل کشور، واگذاری اموال و ترک فعالیت‌های غیرخودرویی خودروسازان، از جمله مهم‌ترین شرط‌هایی است که وزیر صنعت، معدن و تجارت برای ایجاد تغییرات اساسی در قیمت‌ خودرو مدنظر قرار داده که به‌نظر می‌رسد خودروسازان هم باتوجه به شرایط وخیم و تحریم‌های آزاردهنده خارجی که کمبود نقدینگی و کاهش شدید تولید آنها را فراهم کرده، در حال حاضر پیگیر اجرای تمامی این سیاست‌ها هستند.

به‌نظر می‌رسد رحمانی به‌خوبی در حال استفاده از تجربیات زمان ریاست بر کمیسیون صنایع و معادن مجلس است و شناخت کامل خود از صنایع کشور به ویژه در حوزه خودروسازی را به رخ می‌کشد؛ وی یکی از بزرگ‌ترین آفت‌های این صنعت را سرکوب قیمتی می‌داند که باعث وابستگی شدید آن به دولت می‌شود؛ اما از سوی دیگر آزادسازی قیمت‌ها و خروج تصدی‌گری دولت در این بخش را منوط به اجرای تمهیداتی از سوی خودروسازان قلمداد می‌کند که اجرای هرکدام از آنها به‌تدریج چهره این صنعت را به‌سمت تغییر پیش خواهد برد.


اسقاط 25هزار موتورسیکلت کاربراتوری تا دوماه آینده

اتوپارت پرس: دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا ضمن اشاره به آغاز اجرای طرح اسقاط موتورسیکلت‌های کاربراتوری بر اساس مصوبه هیات وزیران و قانون هوای پاک، از توافق بین پلیس راهور، ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) و ستاد مدیریت سوخت برای اسقاط ۲۵ هزار موتورکاربراتوری تا دو ماه آینده خبر داد.

وحید حسینی با بیان اینکه با توجه به اینکه براساس آیین‌نامه فنی «ماده 2» قانون هوای پاک، هیات وزیران پلاک‌گذاری هر موتورسیکلت بنزینی جدید را منوط به اسقاط یک دستگاه موتورسیکلت فرسوده کرده است، گفت: «هفته گذشته توافق مهمی بین پلیس راهور، ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) به عنوان مالک عمده موتورسیکلت‌های رسوبی، انجمن صنفی اسقاط و بازیافت و ستاد مدیریت سوخت وزارت راه و شهرسازی در محل سازمان حفاظت محیط زیست انجام و مقرر شد همه نهادهای ذیربط تمام تلاش و همکاری خود را برای تحویل حداقل 25 هزار موتورسیکلت رسوبی طی دو ماه آینده برای اسقاط انجام دهند.»

وی همچنین با اشاره به اهداف مصوبه دولت مبنی بر اسقاط موتورسیکلت کاربراتوری به ازای تولید هر موتورسیکلت بنزینی جدید تصریح کرد: «هدف از این تصمیم اسقاط انبوه موتورسیکلت‌های رسوبی، نوسازی و جایگزینی موتورسیکلت‌های فرسوده در حال تردد با موتورسیکلت‌های جدید و حمایت از موتورسیکلت برقی است. تولید موتورسیکلت‌های برقی از این مصوبه مستثنی است.»

حسینی با بیان اینکه تاکنون اسقاط موتورسیکلت در کشور به‌صورت منظم و انبوه مرسوم نبوده است، گفت: «تاکنون فرآیند اسقاط موتورسیکلت دارای مشکلات اجرایی و حقوقی بود اما خوشبختانه با تلاش همه دستگاه‌های دولتی و تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست این موضوع در قالب مصوبه‌ هیات وزیران حل و فصل شد و موتورسیکلت‌سازان مکلف شدند در ازای تولید هر دستگاه موتورسیکلت بنزینی جدید یک موتورسیکلت کاربراتوری را اسقاط کنند.»

دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا در پایان اظهار کرد: «در کنار مصوبه اسقاط موتورهای کاربراتوری، سازمان حفاظت محیط زیست در تلاش است بسته حمایتی را به دولت پیشنهاد کند تا دارندگان موتورسیکلت‌های فرسوده رغبت لازم برای تبدیل وسیله خود به شرایط بهتر را پیدا کنند، شهرداری تهران نیز در این زمینه آمادگی خود را برای همکاری اعلام کرده است. امیدواریم علاوه بر تهران سایر کلانشهرهای درگیر آلودگی هوا نیز وارد میدان شوند چون موضوع اسقاط ، سیاست هوشمندانه‌ای است که به کاهش آلودگی هوا کمک و همزمان استفاده از موتورسیکلت‌های برقی را تشویق می‌کند و همچنان چرخ تولید و اشتغال را هم در صنعت موتورسیکلت و هم در مراکز اسقاط و بازیافت به حرکت در می‌آورد.»

اختصاصی اتوپارت پرس :حل مشکل واردات لاستیک خودروهای سنگین تا دوهفته آینده

اتوپارت پرس: دبیر انجمن واردکنندگان تایر با بیان اینکه کاهش تعرفه واردات لاستیک خودروهای سبک ضروری است، اعلام کرد: «با کاهش تعرفه واردات لاستیک‌های سبک، تولید کنندگان داخلی دچار مشکل نخواهند شد. چون در این صورت بازهم قیمت لاستیک‌های خارجی به مراتب گران‌تر از لاستیک‌های تولید داخل خواهد بود.»

محمد میرعابدینی در گفت‌وگو با خبرنگار «اتوپارت پرس»، با اشاره به اینکه اگر تعرفه واردات لاستیک را پنج درصد کنند، واردات این کالا از سر گرفته خواهد شد، گفت: «انتظار نداریم دلار 4200 تومانی هم به ما بدهند و با همین ارز نیمایی هم کار واردات انجام می‌شود. با این کار تولیدکنندگان داخلی هم دچار مشکل نخواهند شد چون لاستیک‌های سبکی که با تعرفه پنج درصد و ارز نیمایی وارد شوند، بالای 40 درصد از لاستیک‌های داخلی گران‌تر خواهند بود.»

میرعابدینی همچنین به حل مشکلات مربوط به واردات لاستیک خودروهای سنگین تا دو هفته آینده خبر داد: «تعرفه واردات لاستیک خودروهای سنگین 26درصد بود. وارد کنندگان هم وقتی دیدند صرفه اقتصادی ندارد این کالا را وارد نکردند.»

وی با بیان اینکه دولت وقتی متوجه شد واردات لاستیک سنگین به کشور کاهش یافته است، و در این زمینه دچار بحران شده ایم تازه تعرفه واردات این کالا را تا پنج درصد کاهش داد، افزود: «ارز دولتی 4200 تومانی را هم مدتی است که برای واردات لاستیک خودروهای سنگین به واردکنندگان می‌دهند. تا به امروز برای واردات فقط می توانیم از طریق کشور هند اقدام کنیم اما چند روز پیش خبر رسید می‌توانیم به کشور چین هم بزنیم که اگر این موضوع درست باشد حدود دو هفته دیگر لاستیک‌های سنگین وارد بازار خواهد شد.»

دبیرانجمن واردکنندگان تایر در پایان تاکید کرد: «برخلاف صحبت‌های مطرح شده هیچگونه انحصاری در واردات لاستیک وجود ندارد و این طور نیست که فقط در اختیار چند نفر باشد، بلکه هر کسی می‌تواند لاستیک وارد کشور کند.»