دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود
دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

با تلاش محققان کشور و کاربردی کردن فناوری نانو//تولید کاتالیست‌های داخلی

اتوپارت پرس: محققان کشورمان با کاربردی کردن فناوری نانو در کاتالیست‌ها علاوه بر آنکه موجب افزایش راندمان واحدهای صنعتی شده‌اند، از نظر استحکام نیز بهینه‌سازی شد؛ به گونه‌ای که به گفته آنها عمر این کاتالیست‌ها نیست به مشابه خارجی افزایش یافته است.

محمدامین ابراهیمی از محققان این طرح در نشست خبری امروز که در معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری برگزار شد، با بیان اینکه در حال حاضر 70درصد کاتالیست مورد نیاز صنعتی از سوی این شرکت‌دانش‌بنیان تامین می‌شود، افزود: «30 درصد باقی مانده از طریق روش‌هایی به کشور وارد می‌شود و عمده واردات کشور از یک شرکت هندی است.»
وی با بیان اینکه این شرکت هندی انحصار فروش کاتالیست‌های یکی از شرکت‌های آمریکایی را در اختیار دارد، ادامه داد: «این شرکت وظیفه تامین کاتالیست تولید احیای آهن اسفنجی را در خاورمیانه در اختیار دارد و ایران از سال 62 و 63 کاتالیست‌های مورد نیاز خود در این حوزه را از طریق این شرکت هندی تامین می‌کرده است.»
ابراهیمی با اشاره به دستاوردهای این شرکت دانش‌بنیان داخلی در زمینه تولید کاتالیست‌های صنایع فولادسازی و واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی، اظهار کرد: «ما با عرضه این محصولات انحصار را از شرکت هندی خارج کردیم و به تدریج محصولات ما که قابلیت‌های بالاتری نسبت به مشابه خارجی دارد، جایگزین محصولات خارجی شد.»
وی با اشاره به جزئیات فرایند تولید این کاتالیست‌ها در این شرکت دانش‌بنیان، یادآور شد: «در ابتدای فعالیت، صنایع داخلی اعتماد کمی به محصولات ما داشتند، ولی در سال‌های اخیر به دلیل افزایش مسؤولیت‌پذیری‌ها و حمایت از کالای ساخت داخل سطح اعتماد بخش‌های صنعتی به محصولات تولید داخل افزایش یافته است.»
این محقق با اشاره به بهره‌برداری از کاتالیست احیای آهن اسفنجی در فولاد مبارکه اصفهان از سال 1393 خاطرنشان کرد: «کاربردی شدن محصولات ما به دلیل بالاتر بودن پارامترهای محصولات تولیدی داخلی نسبت به کالاهای مشابه خارجی است که از آن جمله می‌توان به افزایش 5 تا 10 درصدی ظرفیت تولید آهن اسفنجی به دلیل استفاده از کاتالیست‌های ما بوده است.»
ابراهیمی با بیان اینکه در حال حاضر 70درصد کاتالیست مورد نیاز فولادسازی از طریق این شرکت تامین می‌شود، یادآور شد: «بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، این میزان تا سال آینده به 80درصد افزایش می‌یابد.»
وی با بیان این‌که برخی از کاتالیست‌های تولید شده که پایه فلزات گرانبها را دارند، قابل بازیافت هستند، اضافه کرد: «علاوه بر آن در برخی از کاتالیست‌های تولیدشده از فناوری نانو استفاده شده که این امر موجب شد تا سطح ویژه آنها نسبت به نمونه‌های خارجی افزایش یابد.»
وی با بیان اینکه این قابلیت موجب افزایش ظرفیت و راندمان واحدهای صنعتی می‌شود، افزود: «علاوه بر آن کاتالیست‌های تولید شده با کاربرد در صنعت نفت از نظر استحکام در شرایط بهتری قرار دارند، به گونه‌ای که عمر مفید آنها نسبت به کالاهای مشابه افزایش یافته است.»

داتیس دوچرخ محصولات لائوس ایتالیا را در بازار عرضه می‌کند

اتوپارت پرس: «شرکت ایتالیایی لائوس» سازنده دوچرخه‌های الکتریکی خورشیدی در دنیا است که یکی از مطرح‌ترین تولیدکنندگان دوچرخه‌های لوکس جهان به شمار می‌آید. دست‌ساز بودن، طراحی زیبا و منحصر به فرد، عملکرد بالای موتور، کم‌مصرف بودن و کنترل راحت از جمله ویژگی‌های این دوچرخه‌ها است.

دوچرخه‌های لائوس با انرژی خورشیدی کار می‌کنند و با برق شهری نیز قابل شارژ هستند. به گزارش خبرنگار «اتوپارت پرس»، برخی از مدل‌های لائوس دارای امکان شارژ با انرژی خورشیدی نیز هستند. شارژ باطری در حین رکاب زدن از دیگر ویژگی‌های این محصول ایتالیایی است. حداکثر سرعت این دوچرخه‌ها 40 تا 50 کیلومتر بر ساعت است و با دو ساعت شارژ امکان طی مسافتی بین 50 تا 70 کیلومتر را دارد.
مشکلات روزافزون زیست محیطی در کلان شهرها از جمله آلودگی هوا، همگان را برآن داشته تا با تغییر سبک زندگی خود بیش از پیش در حفظ محیط زیست کوشا باشند. لائوس به عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در ارائه صنعت حمل و نقل پاک همواره تلاش نموده با ارائه محصولاتی جدید، تحول اساسی در حمل و نقل شهری ایجاد کند.
«داتیس دوچرخ» به عنوان نماینده رسمی و انحصاری شرکت لائوس در ایران، مفتخر است که توانسته بعد از طی مراحل قانونی، مجوزهای لازم برای عرضه این دوچرخه‌ها در ایران را اخذ کند. این شرکت پس از رونمایی دوچرخه‌های لائوس در نمایشگاه شهر آفتاب تهران در سال 1396، در نظر دارد با توجه به استقبال گسترده، فروش و نمایندگی‌های فروش این محصول را در سراسر ایران گسترش دهد.

لزوم جلوگیری از خودتحریمی‌ها در صنعت خودرو و قطعه‌سازی کشور

اتوپارت پرس: عضوکمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، اعلام کرد: «در حالی امسال، سال حمایت از تولید ملی و اشتغال نامگذاری شده است که متاسفانه صنعت خودرو و قطعه سازی ما با مشکلات بسیاری در تولید مواجه است و چنانچه این مشکلات برطرف نشود منجر به تعطیلی واحدهای صنعتی و بیکاری صدها هزار نفر از هموطنان خواهد شد.»

منصور مرادی گفت: «متاسفانه شرکت‌های خودروساز به دلیل زیان ده بودن قادر به جبران هزینه‌های خود نیستند و این موضوع به یک چالش اصلی در صنعت خودرو تبدیل شده است.»
وی در ادامه به لزوم جلوگیری از خودتحریمی‌ها و انحصار در صنعت خودرو و قطعه‌سازی کشور اشاره کرد و گفت: «شرکت‌های بزرگ تولیدکننده قطعات در کشور مانند گروه قطعه‌سازی عظام باید مورد حمایت قرار گیرند تا بتوانند به فعالیت تولیدی و اشتغالزایی خود در کشور ادامه دهند.»
وی افزود: «متاسفانه امروز شاهد هستیم برخی به دنبال خارج کردن این شرکت از حوزه تامین صنعت خودرو هستند تا بتوانند در فضای انحصاری در حوزه خودرو قیمت ها را به میل خود افزایش داده و باعث افزایش قیمت خودرو شوند که این موضوع باعث ایجاد نگرانی در مردم می شود زیرا باید خودرو را با قیمت گزاف خریداری کنند.»
این نماینده مجلس اظهار کرد: «دولت باید با اعطای یارانه‌های مناسب به قطعه سازان ضمن حمایت از صنعت خودرو و اشتغالزایی، از افزایش بی رویه قیمت ها و به تبع آن نارضایتی مردم جلوگیری کند.»
مرادی ضمن تاکید بر لزوم حمایت از صنعت خودرو و قطعه‌سازی و حجم بالای اشتغالزایی این صنایع تصریح کرد: «دولت می‌تواند به روش‌های مختلف از جمله تخصیص ارز و کاهش مالیات به این صنعت کمک کرده و مانع از افزایش بی‌رویه قیمت خودرو شود تا این شرکت‌ها توانایی ثابت نگاه داشتن قیمت‌ها را داشته باشند.»
مرادی گفت: «وزیر صمت با حضور در مجلس شورای اسلامی اعلام کردند که تا کنون تلاش‌های زیادی برای حفظ و ادامه حیات صنعت خودرو و قطعه‌سازی کشور انجام شده است و از این پس نیز قطعا وزارت صمت حامی این صنعتگران خواهد بود.»

تایر‌های وارداتی مشمول استاندارد اجباری

اتوپارت پرس: رییس اتحادیه فروشندگان لاستیک اعلام کرد: «سهم تولید ملی در بخش لاستیک ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای، فقط به میزان ۳۰ تا ۳۵ درصد است.»

داود سعادتی‌نژاد گفت: «همه تایر‌های وارداتی، مشمول استاندارد اجباری هستند مگر اینکه به صورت قاچاق وارد کشور شده باشند. واردکنندگان تایر باید این موضوع را بپذیرند در غیر این صورت با آن‌ها برخورد می‌شود.»
وی تولید و توزیع تایر در بازار را مطلوب دانست و از چالش‌های ایجاد شده در زمینه تامین لاستیک  وسایل نقلیه سنگین،  انتقاد کرد و افزود: «لاستیک وسایل نقلیه سنگین با قیمت مصوب در پایانه اتوبوسرانی، سه میلیون و در بازار با قیمت هفت میلیون تومان به فروش می‌رسد.»
به گفته سعادتی‌نژاد، در تهران  نزدیک به پنج هزار نفر در حوزه لاستیک فعالیت دارند و از این تعداد 1800 نفر لاستیک فروش هستند.
وی در پایان تاکید کرد: «هم اکنون تولیدات داخلی در زمینه تایر، عموما مربوط به لاستیک خودرو‌های شخصی است و سهم تولید ملی در بخش لاستیک ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای که خودرو‌های مسافربری و باربری را شامل می‌شود، فقط به میزان 30 تا 35 درصد است.»

وفاداری مشتریان به نمایندگی‌های خدمات پس از فروش خودرو در ایران

اتوپارت پرس: شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران وفاداری مشتریان نسبت به شبکه خدمات پس از فروش شرکت‌های خودرویی را با استفاده از شاخص NPS بررسی کرد. نتیجه بررسی‌ها در ایران نشان می‌دهد مشتریان اردبیلی و مشتریان هرمزگانی به ترتیب بیشترین و کمترین وفاداری را به نمایندگی‌های خدمات پس از فروش در ایران دارند.

وضعیت وفاداری مشتریان به نمایندگی‌های خدمات پس از فروش در ایران چگونه است؟
شاخص‌های مختلف ارزیابی نقش مهمی در مدیریت برندها و حرکت در راستای استراتژی‌های میان مدت و بلند مدت ایفا می‌کنند. به گزارش اتوپارت پرس، درآمد، سود یا زیان، امتیاز رضایت مشتری و شاخص وفاداری آن‌ها از ابزارهای هدف‌گذاری سازمان‌ها در حوزه‌های مختلف هستند و شاخص‌های عملکردی و همچنین برنامه­ ریزی بر این اساس تعریف می‌شوند.
در دنیای امروز، مشتریان علاوه بر اینکه قدرت انتخاب و تصمیم‌گیری در مورد خرید خود را دارند، می‌توانند بر تصمیم دیگران در خرید نیز تاثیرگذار باشند. بنابراین باید بتوان به کمک شاخصی از میزان تاثیرگذاری مشتریان بر نظر دیگران و در ادامه میزان کلی فروش آگاه شد. صنعت خودرو از صنایعی است که وفاداری مشتریان چه در حوزه فروش محصولات یا در ارائه خدمات پس از فروش حائز اهمیت است. یکی از ابزارهای رایج و محبوب در اندازه گیری وفاداری مشتریان به ویژه در صنعت خودرو، شاخص NPS است.
از این رو شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) در آخرین تحقیق خود، وفاداری مشتریان شبکه خدمات پس از فروش ۲۱ شرکت تولیدکننده و وارد کننده خودرو در ایران را با استفاده از شاخص NPS مورد بررسی قرار داده است. در ابتدا به معرفی شاخص NPS پرداخته، سپس برخی از نتایج به دست آمده ارائه می شود.
 
NPSچیست؟
شاخص خالص ترویج‌کنندگان (Net Promoter Score) یا به ‌اختصار NPS ابزاری برای سنجش میزان طرفداری و وفاداری مشتریان است. همچنین این شاخصی جهت اندازه‌گیری تجربه مشتری در خرید و استفاده از آن برند و در نتیجه پیش‌بینی رشد کسب و کار مورد استفاده قرار می‌گیرد. سـرعت و سادگی این ابزار موجب شده است تـا ایـن تکنیـک در سال‌های اخیر به ‌عنوان یکی از ابزارهای محبوب سنجش وفاداری مشتریان شناخته شود. جهت درک بهتر NPS همیشه این سوال ­باید مد نظر باشد:
چقدر احتمال دارد خدمات/برند/محصولات را به دوستان یا همکاران خود توصیه کنید؟
شاخص NPS بر اساس پاسخ به سوال‌های کلیدی بر اساس بازه سنجش ۰ تا ۱۰ محاسبه می‌شود. پاسخ‌ها بر اساس سنجه زیر دسته‌بندی می‌شوند:
- توصیه‌کنندگان (امتیاز ۹-۱۰) هواخواهان وفادار که به خرید این محصول و توصیه آن به دیگران ادامه می‌دهند و محرک پیشرفت هستند.
منفعل‌ها (امتیاز ۸-۷) درباره محصول یا خدمات رضایت دارند اما هواخواه وفادار نیستند و پیشنهاد مشابه رقبا را هم در نظر خواهند گرفت.
مخالف‌ها (۰-۶) مشتری‌های ناراحتی که باعث آسیب به برند شده و مانع رشد برند به وسیله تاثیر منفی از طریق کلمات می‌شوند.
یکی از زمینه‌های پرکاربرد استفاده از شاخص NPS در صنعت خودرو است. با توجه به ماهیت این صنعت استفاده از توصیه‌های مختلف در زمان خرید خودرو بسیار مرسوم است. «همیشه دوستان و آشنایانی هستند که قبلا از آن خودرو استفاده کرده­ و چند توصیه درباره آن دارند.» از این رو در سال‌های اخیر مراکز علمی و آماری مختلفی به ارزیابی و ارایه گزارش‌های مربوط به شاخص NPS در بین کشورهای مختلف پرداخته‌اند.
 
الگوهای بینالمللی NPS
TemKin Group  یکی از شرکت‌های فعال در حوزه تحقیقات مشتری، مشاور و آموزش در آمریکا است که سالانه شاخص NPS را در صنایع مختلف ارزیابی و منتشر می‌کند. نتایج ششمین تحقیق این شرکت (سال ۲۰۱۷) در صنعت خودرو نشان می‌دهد، متوسط شاخص NPS در نمایندگی‌های خدمات پس از فروش خودرو در ایالات متحده ۴۳% است.
محاسبه وفاداری مشتریان به شبکه خدمات پس از فروش در ایران
نتایج پژوهش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران حاصل از مصاحبه با حدود ۳۲۱ هزار نفر از مشتریان شبکه خدمات پس از فروش ۲۱ شرکت خودرویی در تابستان سال ۱۳۹۷ به دست آمده است.
شاخص خالص ترویج‌کنندگان (NPS) خدمات پس از فروش صنعت خودرو کشور در این تحقیق 2.9درصد به‌دست آمده است. 6.94درصد مشتریان را آقایان و مابقی را بانوان تشکیل می‌دهند، همچنین امتیاز رضایت مشتریان از خدمات پس از فروش خودرو در ایران، عدد ۷۲۵ از ۱۰۰۰به دست آمد. امتیاز رضایت مشتریان بر اساس امتیازهای به‌دست آمده در بخش عملکردی و ادراکی خدمات پس از فروش خودرو محاسبه شده است.
نتایج این پژوهش در قالب نقشه اینفوگرافیک زیر در استان‌های مختلف ایران نمایش داده شده است. همان‌طور که مشخص است، استان اردبیل بالاترین عدد معدل 8.20درصد در شاخص NPS و استان هرمزگان کمترین عدد معدل 5.1درصد در شاخص NPS را بین استان‌های مختلف ایران دارا است.
یکی از مهم‌ترین نتایج به‌دست آمده از این پژوهش، شاخص NPS به تفکیک برند و کشور مبدا تولیدکننده خودروهای مورد استفاده در ایران است که خلاصه این نتایج به تفکیک برند خودرو و کشور مبدا تولیدکننده در شکل زیر آمده است. در این پژوهش مشخص شد خودروهای ساخت کشور ژاپن دارای بالاترین شاخص NPS با میانگین عدد 6.17درصد و همچنین خودروهای ساخت کشور چین از پایین‌ترین شاخص NPS با میانگین عدد -0.2درصد در بین مصرف‌کنندگان این خودروها در ایران برخوردار است. لازم به ذکر است تعداد خودروهای ساخت کشور ایتالیا در ایران (فقط برند آلفا رومئو) بسیار کمتر از سایر برندهای موجود در بازار خودرو ایران است و به همین دلیل عدد NPS آن قابل استناد نیست.