دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود
دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

سنجش وفاداری مشتریان به خدمات پس‌ازفروش برندهای خودرویی ایران

اتوپارت پرس: شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در گزارشی میزان وفاداری مشتریان در استفاده از شبکه خدمات پس از فروش برندهای مختلف خودرویی داخلی و خارجی فعال در ایران را بررسی کرده است. بر این اساس در میان خودروسازان داخلی نیز ایران خودرو ۱۶٫۷ درصد، سایپا ۷٫۵ درصد و بهمن ۳٫۹ درصد از شاخص وفاداری مشتریان به شبکه خدمات پس از فروش خودرو در ایران را کسب کرده‌اند که نشان می‌دهد خدمات پس از فروش ایران‌خودرو (ایساکو) رتبه اول را در میان خودروسازان ایرانی در این حوزه کسب کرده است.

شاخص خالص ترویج‌کنندگان (Net Promoter Score) یا به ‌اختصار NPS، ابزاری برای سنجش میزان طرفداری و وفاداری مشتریان است. همچنین این شاخصی برای اندازه‌گیری تجربه مشتری در خرید و استفاده از آن برند و در نتیجه پیش‌بینی رشد کسب و کار مورد استفاده قرار می‌گیرد.
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران میزان وفاداری مشتریان به شبکه خدمات پس از فروش شرکت‌ها و برندهای مختلف خودرویی در ایران را با استفاده از شاخص NPS بررسی کرده است.
در این ارزیابی مشخص شد خودروهای ژاپنی دارای بیشترین درصد وفاداری مشتری به میزان ۱۷٫۶ درصد هستند. پس از آن خودروهای فرانسوی به میزان ۱۲٫۴ درصد، خودروهای آلمانی به میزان ۱۲٫۲ درصد، خودروهای ایرانی به میزان ۱۱ درصد، خودروهای کره‌ای به میزان ۵٫۲ درصد، خودروهای سوئدی به میزان ۲٫۵ درصد، خودروهای چینی به میزان منفی ۰٫۲ درصد و خودروهای ایتالیایی به میزان منفی ۲۵٫۴ درصد قرار دارند.
در میان خودروسازان داخلی نیز ایران خودرو ۱۶٫۷ درصد، سایپا ۷٫۵ درصد و بهمن ۳٫۹ درصد از شاخص وفاداری مشتریان به شبکه خدمات پس از فروش خودرو در ایران را کسب کرده‌اند که نشان می‌دهد خدمات پس از فروش ایران‌خودرو (ایساکو) رتبه اول را در میان خودروسازان ایرانی در این حوزه کسب کرده است.
خودروهای ایتالیایی موجود در ایران نیز منفی ۲۵٫۴ درصد شاخص وفادارای مشتریان در مراجعه به شبکه نمایندگی‌های خدمات پس از فروش را کسب کرده‌اند که در این مورد شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران توضیح داده که تعداد خودروهای ساخت کشور ایتالیا در ایران (فقط برند آلفا رومئو) بسیار کم­تر از سایر برندهای موجود در بازار خودر ایران است و به همین دلیل عدد NPS آن قابل استناد نیست.

ممنوعیت واردات خودرو بدون انتقال ارز+سند//همتی با مصوبه هیات وزیران مخالفت کرد

اتوپارت پرس: رئیس کل بانک مرکزی با ثبت سفارش و ترخیص خودروهای وارداتی که بعد از ۱۶ مرداد ۹۷ قبض انبار دریافت کرده‌اند، بدون انتقال ارز مخالفت کرده است.

رئیس کل بانک مرکزی با ترخیص خودروهای وارداتی که بعد از ۱۶ مرداد ۹۷ وارد گمرکات شده است، مخالفت کرده و گفته است دولت اجازه ورود بدون انتقال ارز خودروهای وارد شده به گمرکات از این تاریخ به بعد را نخواهد داد.
 واردات بدون انتقال ارز موجب می‌شود منشا تامین ارز جهت واردات خودرو مشخص نباشد و این در حالی است که طی ماه‌های گذشته بانک مرکزی تمام تلاش خود را صرف آن کرده که با حاکم کردن نظم بر بازار ارز، حساب دخل و خرج ارزی کشور را بدست بگیرد. اما مصوبه اخیر هیات وزیران که اجازه می‌دهد خودروهای وارداتی بدون انتقال ارز وارد کشور شوند، بهانه تازه‌ای برای بی نظمی در بازار ارز خواهد بود.
هیات وزیران در مصوبه‌ای که ۱۶ دی‌ماه برای ترخیص ۱۳هزار دستگاه خودروی دپو شده در گمرکات داشت، در بند یک آن، اجازه ثبت سفارش بدون انتقال ارز این خودروهای وارداتی را داده بود.
در بند یک این مصوبه آمده بود: «ثبت سفارش برای واردات خودروهای سواری (بدون رعایت سال ساخت) که تا تاریخ ابلاغ این تصویب نامه دارای قبض انبار اماکن گمرکی، مناطق آزاد تجاری-صنعتی یا مناطق ویژه اقتصادی می‌باشند، به صورت بدون انتقال ارز و از محل ارز متقاضی با اظهار منشا ارز به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بلامانع است. همچنین کلیه ثبت سفارشات قبلی خودرو (اعم از بانکی و غیربانکی) لغو می‌شود.»
موضع تازه عبدالناصر همتی در مخالفت با واردات خودروهای مذکور بدون انتقال ارز در حالی است که طی روزهای گذشته همگان انتظار داشتند وزارت صنعت هرچه زودتر با ابلاغ آیین‌نامه موضوع بند ۷ مصوبه هیات وزیران به گمرک، زمینه ترخیص ۱۳هزار خودروی وارداتی دپو شده در گمرکات را فراهم کند. 
به نظر می رسد با مخالفت رئیس کل بانک مرکزی،  اجرای این مصوبه عملا متوقف خواهد شد.
تصویر اسناد در وب سایت

نکاتی درباره خرید لوازم یدکی خودروهای آلمانی//شماره شاسی خودرو را با کد روی قطعات

اتوپارت پرس: کشور آلمان یکی از فعالان در صنعت خودروسازی است که محصولات این کارخانجات همواره سهم بزرگی از بازار جهانی را به خود اختصاص می‌دهند. شرکت‌های بنز، ب‌ام‌و و پورشه از جمله کارخانجات مهم آلمانی شناخته می‌شود که محصولات آن‌ها جزو گران‌قیمت‌ترین خودروهای جهان به‌شمار می‌روند و در سراسر جهان جزء برترین برندهای خودرو محسوب می‌‎شوند.

خودروهای آلمانی از بدنه، سیستم جلوبندی، سیستم تعلیق و موتور پرقدرتی تشکیل شده‌اند. همچنین هر مدل از این خودروها طراحی و ویژگی متفاوتی دارند. از طرفی خودروهای آلمانی اعم از بنز، ب‌ام‌و، پورشه و آئودی از ایمنی و امنیت بالایی برخوردارند. خرید خودروهای آلمانی در سایر کشورها از طریق نمایشگاه‌های خودرو یا نمایندگی‌ها آن‌ها انجام می‌شود.
 
اهمیت لوازم یدکی خودروهای آلمانی
لوازم یدکی در مواقعی که قطعات اصلی خودرو دچار خرابی و نقص فنی می‌شوند؛ طوری‌که دیگر قابل به استفاده نیستند اهمیت بالایی دارد. از طرفی یکی از مشکلات دارندگان خودروهای آلمانی اعم از بنز، بم ام و و پورشه، خرید لوازم یدکی اصل و اورجینال است؛ چرا که معمولا نمایندگی اصلی این خودروها در بازارهای داخلی کمبوده و تهیه و تشخیص لوازم یدکی اصل از تقلبی کاری سخت و زمان بر است و همین‌طو استفاده از لوازم یدکی تقلبی می‌تواند در کارکرد خودرو و دیگر قطعات تاثیر منفی بگذارد.  
 
لوازم یدکی اصل بخرید
لوازم یدکی علاوه بر کیفیت و عملکرد خودرو در حفظ جان سرنشینان نیز تاثیر زیادی می‌گذارد؛ چرا که خرابی لوازم یدکی باعث می‌شود تا احتمال تصادف در زمانی که خودرو در حال حرکت است افزایش یافته و به سرنشینان و خودرو آسیب زیادی وارد شود. به‌همین دلیل لوازم یدکی بنز و ب‌ام‌و پورشه باید اورجینال باشند تا بتوانند مانند قطعات اصلی عمل کنند.
 
راهکارهای تخشیص لوازم یدکی تقلبی
لوازم یدکی اصل با لوازم یدکی تقلبی تفاوت‌های جزئی دارد که با دقت به این اختلافات می‌توان به راحتی لوازم یدکی ب‌ام‌و، بنز و پورشه فیک را تشخیص داد.
 
رنگ بسته‌بندی لوازم یدکی
لوازم یدکی پورشه، بنز و ب‌ام‌و اصل با کارتن‌های مخصوصی بسته‌بندی شده که رنگ خاص و متفاوتی دارند؛ هر چند سازنده‌های لوازم یدکی تقلبی سعی می‌کنند تا مانند لوازم یدکی اصل بسته‌بندی کنند؛ اما نمی‌توانند عین رنگ اصلی بسته‌بندی کنند؛ بنابراین با دقت به رنگ و نحوه بسته‌بندی، می‌توان لوازم یدکی اصل خودروهای آلمانی را تشخیص داد.
 
غلط املایی در چاپ بسته‌بندی لوازم یدکی
یکی دیگر از اشتباهات  رایج تولیدکنندگان لوازم یدکی تقلبی، توجه نکردن به املا صحیح کلمات روی بسته‌بندی لوازم یدکی بنز و ب‌ام‌و و پورشه است. تسلط و توجه به املا صحیح لوازم یدکی در زمان خرید و مقایسه آن‌ها با لوازم یدکی اصل و اورجینال یکی دیگر از راهکارهای خرید مطمئن لوازم یدکی است.
 
کد شناسایی و مارک شرکت سازنده لوازم یدکی
لوازم یدکی خودروهای آلمانی با کد‌های مخصوص و مرتبط با شماره شاسی خودرو متناسب با نوع، مدل و سال ساخت خودرو هستند تولید می‌شوند. برای تهیه لوازم یدکی اصل خودروهای آلمانی، شماره شاسی خودرو با کد روی قطعات را تطابق دهید.
 
اختلاف قیمت لوازم یدکی
از آن‌جایی که خودروها بنز، ب‌ام‌و و پورشه جزء خودروهای گران قیمت در سراسر دنیا محسوب می‌شوند؛ لوازم یدکی این خودورها نیز از هزینه بالایی بر خوردارند. از طرفی لوازم یدکی جعلی به‌دلیل کیفیت پایینی که دارند ارزان‌تر از لوازم یدکی اصل عرضه می‌شوند؛ به‌همین دلیل مقایسه اختلاف قیمت لوازم یدکی، یکی دیگر از راهکارهایی است که می‌توان لوازم یدکی اورجینال از تقلبی را تشخیص داد.
 
قطعات کاربردی لوازم یدکی
 
آلیاژ و نوع موادی که در ساخت لوازم یدکی اصلی به‌کار می‌رود از کیفیت بالایی برخوردار است؛ طوری که تولید کنندگان لوازم یدکی تقلبی نمی‌توانند از چنینی موادی برای ساخت لوازم یدکی ب‌ام‌و، بنز و پورشه استفاده کنند. از طرفی جنس این مواد در ظاهر لوازم یدکی تاثیر زیادی می‌گذارد.
 
بهره‌گیری از کارشناس لوازم یدکی
بعضی از افراد و دارندگان خودرو از دانش و اطلاعات بالایی درباره نحوه تشخیص لوازم یدکی اصل و اورجینال برخوردار نیستند. بنابراین بهتر است در زمان خرید لوازم یدکی از کارشناسی متخصص در زمینه لوازم یدکی کمک بگیرند. این شخص می‌تواند تعمیرکار خودرو و یا فردی که درباره لوازم یدکی تجربه دارد باشد. با کمک از این دست افراد می‌توان با دقت بیشتری لوازم یدکی اصل را خریداری کرد.

شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران اعلام کرد: افزایش رضایت مشتریان از خدمات ایساکو

اتوپارت پرس: بر اساس آخرین نتایج اعلام شده از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، در پایان آبان‌ماه امسال، امتیاز شاخص رضایت مشتریان ایران‌خودرو از خدمات پس از فروش، به عدد 753 رسید.

معاون خدمات پس از فروش شرکت ایساکو با اعلام این مطلب گفت: «طبق نظرسنجی‌ شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران از مشتریان، خدمات پس از فروش ایران‌خودرو، از پاییز سال گذشته تا کنون توانسته به صورت صعودی امتیاز خود را در حوزه خدمات ارتقا دهد و از امتیاز 747 در آبان سال 96 به امتیاز 753 در  آبان‌ماه سال جاری ارتقا یابد و با این رشد، تصویر ذهنی مشتریان و رضایت از خدمات را بهبود بخشد.»
شهریار سلطانی ادامه داد: «شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودرو، به صورت ماهیانه در شاخص رضایت مشتریان مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و در این بررسی‌ها نظرات مشتریان به عنوان یک شاخص مهم در خصوص کیفیت خدمات، لحاظ می‌شود.»
وی افزود: «مهم‌ترین پارامترهایی که بهبود آن‌ها در طی ماه‌های مهر و آبان سال 97، باعث افزایش رضایت مشتریان شده، شامل بهبود کیفیت تعمیرات ارائه شده، تشریح تعمیرات (ارائه توضیح به مشتریان در خصوص کارهای انجام شده و قطعات تعویضی هنگام ترخیص خودرو) و تامین به موقع قطعات توسط نمایندگی‌ها بوده است.»
سلطانی همچنین گفت: «بهبود فرآیند طرح پیگیری مشتریان، پیاده‌سازی استانداردهای رفتاری و کلامی، برگزاری کارگاه‌های تخصصی CSI برای مدیران نمایندگی‌ها، برگزاری دوره‌های عارضه‌یابی با رویکرد جدید در نمایندگی‌ها و بهبود فرآیند پذیرش تا ترخیص در نمایندگی‌ها جزو اهم اقدامات انجام شده در راستای افزایش رضایت‌مندی مشتریان بوده است.»
وی در پایان گفت: «جلب رضایت کامل مشتریان و دست یافتن به بالاترین امتیاز در شاخص رضایت مشتری، با توجه به گستردگی شبکه خدمات پس از فروش ایران‌خودرو در سراسر کشور، امری دشوار است ولی امیدواریم با برنامه‌های در دست اجرا و تلاش برای بهبود مستمر هر روز به آن نزدیک‌تر شویم.»

تا حدود دو ماه دیگر// اپلیکیشن اتحادیه تعمیرکاران خودرو رونمایی می‌شود

اتوپارت پرس: رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو اعلام کرد: «اپلیکیشن اتحادیه تعمیرکاران با نام اتو-اَپ، به زودی رونمایی می‌شود و هموطنان به محض ورود به اپلیکیشن اتحادیه، قادر به رویت و شناسایی نزدیک‌ترین تعمیرگاه‌های مجوزدار سطح شهر تهران خواهند بود.

علیرضا نیک‌آیین درخصوص وضعیت انبارهای لوازم یدکی اظهار داشت: «موجودی قطعات یدکی در بازار، موجودی پنهانی بوده و نمی‌توان آن را تخمین زد. افزایش قیمت خودرو از سوی خودروسازان بر روی قیمت قطعات یدکی تاثیرگذار بوده و ممکن است در روزهای آتی نیز قیمت‌ها مجددا تغییر یابد. برای جلوگیری از رشد قیمت، بهترین روش این است که جنس‌های وارد شده به کشور ترخیص و به بازار وارد شوند تا تاثیر مثبتی بر بازار داشته باشد.
وی درخصوص خودروهایی که این روزها به دلیل کمبود قطعات با مشکل تعمیرات مواجه می‌شوند، گفت: «قطعات خودروهای داخلی که در سایپا و ایران خودرو در حال تولید هستند به طور نسبی در بازار به شکل اصلی و تقلبی موجود بوده و در این بخش، مشکل چندانی وجود ندارد. اما درخصوص قطعات خودروهای خاص و خودروهای جدیدی که خودروسازان وارد کرده‌اند مشکل وجود دارد و بعضی از قطعات این دسته از خودروها نایاب است.»
رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو افزود: «در حوزه خودروهای سواری گران قیمت از خانواده ب‌ام‌و، بنز و پورشه و همچنین خانواده رنو به لحاظ قطعات یدکی مشکل وجود دارد.»
نیک‌آیین درخصوص دلایل نارضایتی احتمالی مردم پس از مراجعه به تعمیرگاه‌ها گفت: «در این زمینه، آمار دقیقی در دست ندارم اما با توجه به شکایات پذیرش شده، آمار مراکز بدون مجوز که آموزش لازم را ندیده و از *****لازم دولتی عبور نکرده‌اند فراوان است. مراکز بدون مجوز که به دلیل فقدان دانش فنی و تخصصی این حوزه، موجب صدمه و خسارت مالی شده‌اند از نظر شکایات وارده در صدر جدول قرار دارند.»
وی افزود: «مقام دوم شکایات مربوط به قطعات تقلبی است. اکثر مواقع بر اثر اصرار مالکین خودرو برای تعمیرات غیر استاندارد به دلیل ناتوانی در تامین بودجه کافی برای تعمیرات، مشکلاتی در تعمیر خودرو ایجاد می شود.»
وی درخصوص نحوه تشخیص تعمیرگاه‌های دارای مجوز گفت: «یک تعمیرکار دارای مجوز موظف است جواز خود را در معرض دید قرار دهد. ضمن آنکه اپلیکیشنی که جدیدا اتحادیه تهیه کرده است تمام آدرس‌ها را در خود جای خواهد داد و تقریبا تا 45روز آینده، اپلیکیشنی که تعمیرگاه‌های مجوزدار سطح شهر تهران در آن مشخص شده است رونمایی خواهد شد تا مردم به محض ورود به اپلیکیشن اتحادیه، قادر به رویت و شناسایی نزدیک ترین تعمیرگاه مجاز باشند.»
رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو درخصوص نظارت بر تعمیرگاه‌ها گفت: «اتحادیه 150 نفر بازرس و حدود 35 کارشناس دارد. مناطق مختلف شهر قسمت‌بندی شده و مسئولیت هر بخش با تعدادی از بازرسان بوده که مرتبا از آن مناظق بازدید داشته و در این بازدیدها به دنبال مراکز بدون مجوز هستند که ضمن شناسایی آنها، اخطار و اخطار پلمپ داده می شود.»
نیک‌آیین افزود: «خوشبختانه اداره اماکن ناجا همکاری بسیار خوبی با اتحادیه دارد و به محض اعلام اتحادیه، برخورد قانونی از سوی اماکن انجام می‌شود. برای این دسته از تعمیرکاران، در اتحادیه پرونده تشکیل داده می‌شود و ضمن دریافت آموزش‌های لازم و اخذ گواهی عدم سوء پیشینه و عدم اعتیاد، سایر مراحل اخذ جواز طی می‌شود.»
وی درخصوص آموزش‌های فنی تعمیرکاران گفت: «آموزش‌های تئوری و عملی برای تعمیرکاران وجود دارد. در حال حاضر طی تفاهمی که اتحادیه تعمیرکاران با سازمان فنی‌حرفه‌ای داشته، از مدرسین فنی‌حرفه‌ای برای تدریس و آموزش و نیز از مراکز فنی‌حرفه‌ای که تجهیزات لازم آموزش مانند موتورهای برش خورده و خودروهای برش خورده را دارا هستند برای آغاز آموزش های جدید استفاده خواهد شد.»
به گفته وی، آموزش‌ها در سه بخش انجام می‌شود؛ یک نوع آموزش‌هایی است که برای دریافت جواز کسب صورت می‌گیرد. دیگری، دوره‌هایی است که با فنی‌حرفه‌ای آغاز خواهد شد و آموزش‌های دیگر، دوره‌های تخصصی‌ای هستند که در حال اجرا است؛ مثل تعمیر گیربکس‌های اتوماتیک و تعمیر توربو شارژها، زیرا اخیرا خودروهای زیادی مجهز به توربوشارژ شده و این مسائل در اتحادیه در حال تدریس است.

رسیدن بحران به صنعت تولید دوچرخه‌های برقی// قیمت دوچرخه برقی از 2میلیون به 12میلیون

اتوپارت پرس: چند سالی می‌شود که پای دوچرخه‌ برقی به ایران باز شده و کم‌کم داشت جای پایش را در خیابان‌ها محکم می‌کرد که به دست‌انداز افتاد.

طی چند ماه اخیر با شروع تحریم‌ها به ویژه تحریم‌های شدیدی که علیه صنعت خودرو وضع شده، مانند قطعه‌سازان، بازار تولیدکنندگان و فروشندگان دوچرخه‌های برقی هم کساد شده است. کاهش فروش و پایین آمدن تیراژ و البته چند برابر شدن قیمت‌ها با افزایش نرخ ارز، فعلا دوچرخه‌های برقی را از رونق انداخته است.
 
ممنوعیت واردات قطعات دوچرخه
دوچرخه‌های برقی می‌توانند بسیاری از مشکلات کلان شهرهای  پرعیب وایرادی مانند تهران را رفع و رجوع کنند. کم شدن ترافیک، کاهش مصرف بنزین و آلودگی کمتر هوا از جمله پیامدهای استفاده از موتورها و دوچرخه‌های برقی است.
با این وجود، مدیرعامل یکی از شرکت‌های تولیدکننده دوچرخه‌های برقی در گفت‌وگو با خبرنگار «اتوپارت پرس» از شرایط بد و مشکلات فراوان این صنعت می‌گوید: «دولت نه تنها کمکی به توسعه و همه‌گیر شدن دوچرخه  و موتورهای برقی نمی‌کند که برعکس باید بگویم عزم خود را جزم کرده تا این صنعت را زمین بزند. برای همین فقط چوب لای چرخ ما و دیگر فعالان این بخش می‌گذارند.»
علی دانشمند به یک نمونه از مشکلات در این زمینه اشاره کرد و گفت: « یک مشکل اصلی ما ممنوع شدن ورود قطعات دوچرخه و موتورهای برقی است. گفتند در گروه‌بندی کالاهای وارداتی، قطعات دوچرخه‌های برقی در گروه خودرو قرار می‌گیرد و در نتیجه واردات آن ممنوع است. به این ترتیب قطعاتی که وارد کرده بودیم  9ماه در گمرک خوابید و از بین رفت.»
 
قیمت از 2میلیون به 12میلیون رسید
دانشمند می‌گوید یکی دیگر از مشکلات و موانع در راه توسعه و گسترس دوچرخه‌های برقی نبود زیرساخت‌ها و گران شدن محصول تمام شده با توجه به قیمت دلار است: «متاسفانه در تهران که پایتخت کشور است هم زیرساخت مناسبی برای دوچرخه‌سواری وجود ندارد. شهردار تهران به شکل نمادین سه‌شنبه‌ها با دوچرخه سر کار می‌رود اما این چیزها کافی نیست. باید امکانات و زیرساخت‌ها را گسترش داد.»
او با توضیح اینکه نیاز به فرهنگ‌سازی داریم، می‌گوید: «هنوز مردم ما وقتی کسی را می بینند که با دوچرخه این طرف و آن طرف می‌رود به چشم یک آدم فقیر به او نگاه می‌کنند که توان خرید ماشین و موتور ندارد. باید برای تغییر نگرش مردم فرهنگ‌‍سازی کرد. از اینها گذشته با توجه به قیمت دلار هزینه خرید یک دوچرخه برقی چند برابر قبل شده است. تا قبل از افزایش ناگهانی قیمت دلار دوچرخه‌های برقی بین دو تا سه میلیون تومان قیمت داشتند اما متوسط قیمت آنها امروز بین 12 تا 13 میلیون تومان است که کمتر کسی توان خرید آن را دارد و اصلا حاضراست برای خرید دوچرخه این همه هزینه کند.»
 
راه‌اندازی خط تولید توجیه ندارد مونتاژ می‌کنیم
دوچرخه‌های برقی در کارخانه‌های داخلی مونتاژ می‌شوند و فقط حدود پنج درصد آنها تولید داخل هستند و سایر قطعات و لوازم از کشور چین می‌آیند. این در شرایطی است که کارخانه‌های داخلی توانایی و ظرفیت ساخت 60درصد از قطعات این وسیله حمل و نقل سالم را دارند، اما علی دانشمند می‌گوید تولید قطعات در داخل به صرفه نیست: «تقریبا تمام قسمت‌های مربوط به بدنه دوچرخه را می‌توانیم در داخل تولید کنیم اما اگر خط تولید بدنه را راه بیاندازیم باید حداقل برای  تیراژ 500 دستگاه باشد. این در شرایطی است که فروش روزانه ما به طور متوسط 100 تا 200 دوچرخه است. یعنی باید یک روز تولید کنیم و 5 روز خط را تعطیل کنیم که این موضوع توجیه اقتصادی ندارد و واردات به صرفه‌تر است.»
به گفته وی، با تیراژ 100 تا 200 دستگاه، راه انداختن خط تولید صرف ندارد. کارخانه ما حدود 700 نفر نیروی کار داشت که مجبور شدیم حدود 350 نفر را تعدیل کنیم. آینده کارخانه‌های سازنده موتور و دوچرخه‌های برقی مانند خودروسازان و قطعه‌سازان تیره و تار است. اما نه تنها حمایت و کمکی نداریم که تحت فشار هستیم و به ما لطمه هم می‌زنند.»