دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود
دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

تجربه راندن دوچرخه تاشو و معمولی// دوچرخه برقی به وسیله حمل‌ونقل شهری تبدیل می‌شود

اتوپارت پرس: آلودگی هوا چالش و معضل سال‌های اخیر کلان‌شهرها است. بر طرف کردن این مشکل در شهرهای بزرگ کار ساده ای نیست. مگر اینکه فرهنگی جدید در حمل و نقل کشور شکل گیرد که البته ایجاد فرهنگ تازه در این زمینه اگر به سختی حل مشکل آلودگی هوا نباشد، آسان‌تر از آن نیست.

به گزارش اتوپارت پرس به نقل از قطعه نیوز، استفاده از انواع دوچرخه برقی در شهر بزرگی مانند تهران که به عنوان یکی از آلوده‌ترین پایتخت‌های جهان شناخته می‌شود، شاید راه حلی است که تا حدی می‌تواند بر کاهش آلودگی هوا تاثیر بگذارد. میزان قابل توجه استقبال شهروندان از خدمات ایستگاه‌های دوچرخه‌های اشتراکی شهرداری در مراکز شهرها، شاهدی بر این واقعیت است که در صورت وجود امکانات و زیرساخت مناسب، میل به استفاده از دوچرخه نیز وجود دارد.
به همین دلیل است که شرکت‌های فعال در این زمینه در صدد تولید، واردات و عرضه محصولات جدیدی هستند که علاوه ایجاد لذت سواری، برای تردد در مسیرهای مختلف شهری مانند سربالایی‌ها نیز مناسب باشند. به همین دلیل خبرنگار قطعه نیوز در این گزارش به دنبال دوچرخه نسبتا جدیدی رفته است تا تجربه راندن و جزییات کیفیت آن را ارزیابی کند.
محکم‌ترین دوچرخه تاشو
خاطره لذت سواری با نسل قبل دوچرخه در کودکی را بیشتر ما به یاد داریم. حالا بعضی از همان شرکت‌ها امروز دوچرخه‌های جدیدی عرضه می‌کنند که با نیروی برق کار می‌کند و به دوچرخه‌سوار کمک می‌کند تا راحت‌تر مسیرهای نسبتا طولانی را طی کند. برای راحت‌تر شدن استفاده از این دوچرخه‌ها، یکی از شرکت‌های قدیمی دو مدل تاشو و معمولی از این محصول را عرضه کرده است. بعضی از انواع نمونه تاشوی این دوچرخه، را می‌توان به راحتی حمل کرد، چراکه این مدل دوچرخه‌ای است که به کوچکترین شکل ممکن جمع می‌شود. این دوچرخه که توسط شرکت ایران دوچرخ عرضه می‌شود، دارای ظاهری ظریف و چرخ‌های سایز12 است که در کمتر از یک ثانیه جمع شده و به راحتی می‌توان آن را در صندوق عقب خودرو جای داد.
وزن تقریبی این دوچرخه حدود 23کیلوگرم، بدنه آن از آلیاژ منیزیم و فاقد جوشکاری بوده که این آلیاژ از لحاظ سختی همچون فولاد و سبکی همچون آلومینیوم است. این دوچرخه برخلاف ظاهر کوچک خود بسیار محکم بوده و قابلیت حمل دو نفر بزرگسال با وزن تقریبی 170کیلوگرم را دارد.
طی مسافت 35کیلومتری با یک‌بار شارژ
باتری بکار رفته در این دوچرخه، باتری لیتیوم پلیمر است که با یکبار شارژ با برق شهری حدود 35کیلومتر مسافت را بدون رکاب زدن طی می‌کند. این دوچرخه دارای سیستم کروز کنترل و چراغهای LED کم مصرف  در جلو و چراغ چشمک زن در قسمت عقب به منظور رانندگی در شب است.
سیستم ذخیره شارژ باتری این دوچرخه‌ها در نوع خود بی نظیر است. به کمک این سیستم شما می‌توانید باتری دوچرخه را در هر زمان که بخواهید فعال یا غیرفعال کنید. به طوری که اگر قصد داشته باشید برای مدتی طولانی مثلا  4 یا 5 ماه از دوچرخه استفاده نکنید، می‌توانید تنها با زدن یک دکمه کل مدار باتری را از سیستم خارج و بعد از گذشت مدت طولانی با زدن  دکمه مربوطه تقریبا همان میزان شارژ باقی مانده را داشته باشید.
این دوچرخه به دلیل ظاهر کوچک، ظریف و البته ضعیف به نظر می‌رسد. در حالی‌که آزمایش آن نشان می‌دهد به راحتی دو نفر می‌توانند سوار آن شوند.
مدلی که قابلیت تا شدن ندارد
نوع دیگر دوچرخه های تاشو اما دیگر قابلیت حمل آسان را همانند نمونه همراه ندارد. این وسیله در برخی موارد حتی از نمونه همراه نیز کوچکتر می‌شود اما نمی‌توان آن را مانند کالسکه بر روی چرخ حمل کرد. این نمونه بزرگتر از نمونه همراه بوده و لذت راندن با آن بیشتر است. به خصوص اینکه روی فرمان این دوچرخه یک مانیتور کوچک قرار دارد که روی آن اطلاعاتی مانند سرعت، میزان شارژ باتری، دنده، مصافت پیموده شده و…قابل مشاهده است.
این مدل نیز مانند تاشوی همراه، دارای باتری لیتیوم بوده که قابلیت شارژ با برق شهری را دارد. که با داشتن 7 دنده کمکی، برای سواری در مناطق سخت و شیب‌دار هم مناسب است  و با 3 تا 4 ساعت شارژ باتری شرایط پیمایش مسافت 35 کیلومتر را برای کاربر فراهم می‌کند. یکی از عمده ویژگی‌های باتری این نوع دوچرخه، لیتیومی بودن آن است که توان شارژ تا 1000 بار را دارد. در عین حال باتری لیتومی ایران دوچرخ حدودا 5 برابر سبک‌تر از دیگر باتری‌های موجود بازار هستند.
 
چهار حالت راندن با یک دوچرخه
دوچرخه‌های مذکور  با 4 حالت قابل راندن هستند. در حالت اول می‌توان قسمت برقی را خاموش کرد و با رکاب زدن مسیر را طی کرد (مانند دوچرخه معمولی). حالت دوم ترکیبی از رکاب زدن و استفاده از قدرت باتری است که می توان با زدن دکمه ترکیبی، بدون گاز دادن به راحتی به مسیر ادامه داد. در حالت سوم آن بدون رکاب زدن و تنها با فشار دادن گاز می‌توان مسافت مورد نظر را طی کرد. آخرین حالت، رکاب زدن به همراه گاز دادن است که باعث سرعت بیشتر می‌شود.
نباید فراموش کرد استفاده از این دوچرخه دردسرهای موتورسیکلت مانند داشتن گواهینامه، محدودیت ورود به طرح ترافیک، پرداخت جریمه و بسیاری از مشکلات دیگر را ندارد. از همه مهمتر اینکه با استفاده از این نوع دوچرخه‌ها، ضمن کاهش آلودگی هوا، ورزش و رسیدن به مقصد نیز همزمان می‌شود.

نقش ضربات جاده در سیستم تعلیق کمک فنر خودرو//دلایل خرابی جلوبندی ماشین چیست

اتوپارت پرس: سیستم جلوبندی خودرو یکی از عواملی است که تاثیر بسیار مستقیم و زیادی بر روی کیفیت سواری خودرو دارد و با توجه به وضع نامطلوب جاده‌های ایران، هر ساله نیازمند دو بار بازدید است. سیستم جلوبندی نامناسب می‌تواند بر روی عواملی همچون کنترل خودرو به ویژه در هنگام ترمز و پیچیدن اثرگذار باشد.

در اولین مرحله به لاستیک‌ها سر می‌زنیم. اما این بار فشار باد آنها اهمیت آنچنانی ندارد، بلکه آج لاستیک‌ها و ساییدگی آنها بسیار مهم بوده و می‌تواند باعث این عیب شود. لاستیک‌های جلو بسیار مهم هستند.
آج تایرها، کیفیت آنها و نحوه قرارگیری‌شان می‌تواند در بسیاری از پارامترها تاثیر بسیار زیادی بگذارد. حتی تفاوت میزان آج لاستیک چپ و راست می‌تواند غربیلک را تا حدودی بلرزاند. پس در کیفیت لاستیک‌های خودروی خود دقت کنید تا از عوارض آن به دور بمانید.

دومین نکته‌ای که باید به آن دقت کنید بالانس‌بودن چرخ‌های جلو است. نابالانسی در چرخ‌ها می‌تواند به راحتی فرمان را بلرزاند و حتی در صورت عدم برطرف کردن آن جلوبندی را نیز با عیوب غیرقابل پیش‌بینی مواجه کند.

میل تعادل همان‌گونه که از اسمش پیداست برای حفظ تعادل خودرو به کار می‌رود. این میله با شکل خاصی که دارد و نحوه اتصالش در سر پیچ‌ها نیروی پیچش را بین دو چرخ تقسیم کرده و از خم شدن بیش از حد خودرو به یک سمت جلوگیری می‌کند. این میله توسط دو بوش محکم نگه داشته می‌شود. در صورت خرابی این بوش‌ها نیز غربیلک فرمان می‌لرزد یا اصطلاحاً فرمان می‌زند. بوش‌های میل‌تعادل در بی سر و صدا کار کردن سیستم تعلیق و جلوبندی نقش به سزایی دارند.
خرابی بلبرینگ چرخ می‌تواند عیوب زیادی را به وجود آورد که از جمله آن‌ها لرزش فرمان خودرو است. خرابی بلبرینگ چرخ صدای خاصی دارد که از آن می‌توان به معیوب بودن این قطعه پی برد. توجه داشته باشید تنظیم بلبرینگ چرخ بسیار مهم است و در عمر بلبرینگ و کارکرد آن نقش زیادی دارد.

نقش اصلی در گرفتن ضربات جاده و کنترل نوسانات را در سیستم تعلیق کمک فنر بازی می‌کند. این وسیله که خود می‌تواند عیوب و مشکلات زیادی را شامل شود (که معمولاً تعمیرکارها با تعویض آن اقدام به رفع عیب می‌کنند) اگر خراب شود مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد. گاهی لرزش فرمان نیز از خستگی شدید کمک یا فنر بوده که استحکام لازم را نداشته و ارتعاشات را به سیستم فرمان و در نهایت غربیلک منتقل می‌کند. گاهی مواقع شل بودن کمک فنر نیز باعث ایجاد صدای اضافی و لرزیدن فرمان نیز می‌شود.

سازمان محیط زیست مخالف حذف ماده اسقاط موتورسیکلت از قانون هوای پاک

اتوپارت پرس: به دنبال درخواست وزارت صنعت برای حذف یکی از مواد قانون هوای پاک، رئیس سازمان محیط زیست گفت: «ما مخالف حذف اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده هستیم.»
براساس ماده ۱۱ آئین‌نامه ماده ۲ قانون هوای پاک، موتورسیکلت‌سازان باید به ازای تولید هر دستگاه موتورسیکلت بنزینی، یک دستگاه موتورسیکلت فرسوده را اسقاط کنند. تنها چند ماه از ابلاغ این آئین‌نامه می‌گذرد و هنوز به اجرا نرسیده که موتورسیکلت‌سازان پیشنهاد حذف ماده ۱۱این آئین‌نامه را به دولت داده‌اند.
رییس سازمان محیط زیست در این رابطه تاکید کرد: «سازمان حفاطت محیط زیست مخالف حذف ماده ۱۱ آئین‌نامه ماده ۲ قانون هوای پاک است و حتما موتورهای فرسوده باید اسقاط شوند.»
عیسی کلانتری با بیان اینکه در حال حاضر بیش از هفت میلیون موتورسیکلت در کشور وجود دارد که بخش عمده آنها کاربراتوری و آلاینده هستند، گفت: «متاسفانه وزارت صنعت و موتورسیکلت‌سازان دنبال حذف ماده مربوط به اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده در ازای تولید موتورسیکلت‌های جدید بنزینی هستند.»
وی در مورد فرآیند اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده اظهار کرد: «بیش از ۵۰۰هزار موتورسیکلت رسوبی (موتورسیکلت‌های بلاصاحب) در اختیار ستاد اجرایی فرمان امام است و سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده است که موتورسیکلت‌سازان این موتورها را اسقاط کنند تا دوباره وارد چرخه مصرف نشود بنابراین موتورسیکلت‌سازان می‌توانند با خرید این موتورها از ستاد اجرایی فرمان امام نسبت به اسقاط موتورهای فرسوده اقدام کنند.»
کلانتری ادامه داد: «همچنین پیشنهاد ما این است که با هر برگه اسقاط، به جای هفت موتورسیکلت، چهار موتورسیکلت بخرند و اسقاط کنند که در نتیجه این اقدام، ارزش برگه‌های اسقاط بالا می‌رود و برای دارندگان موتورهای فرسوده نیز انگیزه ایجاد می‌شود تا نسبت به اسقاط موتورسیکلت خود اقدام کنند.»
به گفته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، قیمت هر موتورسیکلت اسقاطی حدود ۵۰۰ هزار تومان است و موتورسیکلت‌سازان به منظور اجرای قانون هوای پاک باید این بودجه را اختصاص دهند و نسبت به خرید موتورهای فرسوده و اسقاط آن اقدام کنند تا امکان تولید جدید داشته باشند.
کلانتری با بیان اینکه پیشنهاد حذف ماده ۱۱ آئین‌نامه ماده ۲ قانون هوای پاک مبنی بر اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده، احتمالاً امروز (۱۷ بهمن) یا هفته بعد در هیأت دولت مطرح می‌شود، در پاسخ به پرسشی در مورد موضع دولت در این‌باره گفت: «فکر می‌کنم دولت حذف ماده مربوط به اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده را قبول نکند چون دستیابی به هوای پاک و سالم و کنترل منابع آلاینده در کلان‌شهرهای کشور اولویت اول دولت در حوزه محیط زیست است و جزو سیاست‌های اصلی رئیس‌جمهوری است.»
لازم به ذکر است، یک موتورسیکلت کاربراتوری در هر کیلومتر پیمایش ۱۵ گرم آلودگی تولید می‌کند. این در حالی است که میزان تولید آلودگی در یک دستگاه موتورسیکلت انژکتوری در هر کیلومتر پیمایش کمتر از دو گرم است.

فراخوان دو شرکت سایپا و ایران خودرو: دعوت از قطعه‌سازان جهت داخلی‌سازی قطعات خودرویی

اتوپارت پرس: شرکت‌های خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو در راستای بهره‌گیری از توان علمی و دانش فنی جهت بومی‌سازی قطعات خودرو اقدام به دعوت از شرکت‌های دانش‌بنیان و قطعه‌سازان توانمند کرده‌اند.

به گزارش اتوپارت پرس به نقل از سایپانیوز، گروه خودروسازی سایپا و گروه صنعتی ایران‌خودرو طی فراخوانی از قطعه‌سازانی که توانمندی داخلی‌سازی قطعات پیشرفته خودرو را دارند، دعوت به همکاری کرده‌اند.
بر اساس این گزارش، در فراخوان سایپا و ایران‌‌خودرو آمده است:
در جهت تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی، اهداف دولت تدبیر و تاکید وزیر محترم صنعت مبنی بر لزوم بهره‌مندی از توان دانش متخصصان ایرانی، دو شرکت سایپا و ایران‌خودرو از تمامی قطعه‌سازان و شرکت‌های دانش بنیانی که توان داخلی‌سازی قطعات خودروهای تولیدی را دارند دعوت می‌کنند تا در جهت بومی‌سازی قطعات پیشرفته خودرو که در حال حاضر در کشور تولید نمی‌شوند با آنها همکاری داشته باشند.
لذا سازندگانی که تمایل دارند در جهت خودکفایی و شکوفایی این بخش صنعت با خودروسازان داخلی همکاری و به آنها یاری برسانند، می‌توانند جهت کسب اطلاعات از جزئیات این همکاری به محل دائمی نمایشگاه قطعات داخلی‌سازی نشده واقع در شرکت‌های سازه‌گستر سایپا و ساپکو ایران‌خودرو مراجعه کنند.
لازم به ذکر است نمایشگاه‌های دائمی که در دو شرکت سازه‌گستر سایپا و ساپکو ایران‌خودرو دایر شده، به منظور نمایش توانمندی‌های داخلی در حوزه قطعه‌سازی کشور است. همچنین قطعاتی که تکنولوژی بالایی دارند(های- تک) و نیاز به بومی‌سازی دارند نیز به صورت دسته‌بندی شده در این نمایشگاه موجود هستند و شرکت‌های توانمند و سازندگان علاقمند می‌توانند با حضور در این دو شرکت به صورت مستقیم با خودروسازان وارد مذاکره شوند.

جدیدترین قیمت انواع تایر در بازار هفده بهمن نود و هفت +جدول در لینک وب سایت

اتوپارت پرس: آخرین قیمت انواع تایر خودرو در بازار چهارشنبه(17بهمن97) به شرح زیر است.

به گزارش اتوپارت پرس، هر جفت لاستیک در مدل و سایزهای اشاره شده، بر اساس ارقام قید شده در جدول ، قابل خریداری است.
لازم به ذکر است قیمت‌ها با توجه به مدل، برند داخلی و خارجی و سایز، متفاوت است. همچنین قیمت تایر بر اساس دوحلقه تایر (یک جفت) محاسبه شده است.

با حضور مسئولان استان مازندران نمایشگاه تخصصی قطعات خودرو ساری افتتاح شد

اتوپارت پرس: نمایشگاه تخصصی قطعات خودرو در ساری امروز (16بهمن97) با حضور مسوولان رده اول استان مازندران افتتاح شد.

به گزارش اتوپارت پرس به نقل از روابط عمومی شرکت بازرگانی بین‌المللی ایدرو، بزرگترین نمایشگاه تخصصی خودرو، قطعات و صنایع وابسته استان مازندران – ساری، با حضور مسوولان عالی رتبه این  استان همچون، احمدحسین زادگان استاندار مازندران، عباس‌علی رضایی، فرماندار ساری و محمدپور عمران ریاست سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران، امام جمعه ساری و همچنین تعدادی از مسوولان سازمان صنعت، معدن و تجارت، سازمان امور اقتصادی و دارایی، شورای شهر، استانداری، فرمانداری  و اتاق بازرگانی این استان افتتاح شد.
طبق این گزارش، بیش از 2500 متر فضای تحت پوشش این نمایشگاه بوده که میزبان بیش از 30 شرکت خودرویی و قطعه سازی بوده است.
گفتنی است، بزرگترین زیرمجموعه های گروه خودروسازی سایپا در این نمایشگاه گرد هم آمده اندکه از آن جمله می توان به سایپا، سایپا دیزل، زامیاد، پارس خودرو، سایپا یدک، پلاسکو کار، شرکت تراکتور سازی تبریز سایپا آذین، مگا موتور، سازه گستر و 20 نمایندگی فعال دیگر استان مازندران  اشاره کرد.
همچنین، نمایشگاه تخصصی خودرو، قطعات و صنایع وابسته دارای زیرگروه‌های تخصصی شامل خودرو و خودروهای مخصوص و تجاری، قطعات و مجموعه های خودرو، مواد اولیه و تجهیزات جانبی، ماشین آلات و تجهیزات قطعه سازی، انواع روغن ها و روانکارهای خودرو، تحقیقات و طراحی مهندسی، تعمیر و نگهداری خدمات پس از فروش، لوازم تزئیناتی خودرو و موتورسیکلت، اسکوتر و قایق و ماشین آلات راهسازی و معدنی است.