دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود
دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

تعمیرگاه‌های مجاز خودروسازان پاسخ مشتریان را نمی‌دهند

اتوپارت پرس: سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو با بیان اینکه عدم پاسخ‌گویی برخی نمایندگی‌های خدمات پس از فروش شرکت‌های خودروساز نسبت به تعویض یا بازپس‌گیری قطعات معیوب مشتریان، دردسرهای زیادی را برای اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو ایجاد کرده است، گفت: «در حالی که پاسخ گویی به این گونه اعتراضات بر عهده خودروسازان و تعمیرگاه‌های مجاز این شرکتها است. اما با توجه به عدم همکاری برخی نمایندگی‌های مجاز خدمات پس از فروش شرکت‌های خودروسازی با مشتریان در این زمینه از مدیران شرکت‌های خودروسازی درخواست کرد تا نسبت به رفع عیوب و تعویض قطعات معیوب با مشتریان این شرکت ها همکاری لازم را کنند.»

مهدی کاظمی با بیان اینکه درخواست مذکور از شرکت‌های خودروسازی اضافه کرد: «در صورتی که خودروسازان معتقدند که قطعه ایراد نداشته و مسئول خرابی قطعات تعمیرگاه‌های مجاز و یا غیرمجاز هستند درخواست می‌شود به کارشناسان اتحادیه اعتماد کرده و در صورتی که اتحادیه ایراد قطعه یدکی را تایید کرد نسبت به تعویض یا باز پس‌گیری قطعه معیوب با مشتریان همکاری لازم را داشته باشند.»
به گفته وی، در صورتی که مشاهده شود که تعمیرگاه‌ها در این نقص مقصر هستند، مطمئنا اتحادیه طرف خودروسازان و نمایندگی‌های شرکت‌ها خواهد بود و از حقوق آنها دفاع خواهد کرد.
کاظمی افزود: «در روزهای اخیر اتحادیه با مراجعه تعداد زیادی از خریداران قطعات یدکی با برند دو شرکت خودروسازی داخلی مواجه است که نسبت به ایرادات قطعات یدکی این شرکت‌ها اعتراض دارند.»
وی با اشاره به اینکه وضع موجود بازار موجب شده تا بیشتر تعمیرگاه‌های مجاز شرکت‌های خودروسازی در داخل تعمیرگاه‌ها قطعات را به فروش برسانند، گفت: «مصرف‌کنندگانی که به تعمیرگاه‌های مجاز شرکت‌ها مراجعه می‌کنند، از قطعات یدکی خود شرکت‌ها در تعمیرات استفاده می‌کنند. این جریان تعمیرگاه‌های مجاز و نمایندگی‌های خدمات پس از فروش خودرو شرکت‌ها را ملزم به پاسخ گویی نسبت به تعویض و یا رفع عیوب احتمالی قطعات مورد استفاده برای مراجعه‌کنندگان می‌کند.»
کاظمی با تاکید بر اینکه در برخی مواقع در نمایندگی‌های مجاز قطعات یدکی که با برچسب شرکت‌های خدمات پس از فروش خودروسازان بر روی خودروها نصب می‌شود دارای ایراد است، خاطرنشان کرد: «اما نمایندگی‌های مجاز با استدلال عدم وجود مجوز از سوی شرکت‌های خودروسازی، حاضر به تعویض یا باز پس‌گیری قطعه معیوب از مشتریان نمی‌شوند. عمده قطعات معیوب مربوط به قطعه سنسور اکسیژن و پمپ بنزین خودروهای پرتیراژ دو خودروسازی داخلی است که منجر به مشاجرات زیادی بین مشتریان و نمایندگی‌های مجاز این شرکت‌ها شده است.»
سخنگوی اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی همچنین بخشی از مشکل صاحبان خودروها را کمبود قطعه یدکی در نمایندگی‌های مجاز شرکت‌ها دانست و عنوان کرد: «وضع تولید و واردات قطعات به نحوی است که امروز هر مصرف‌کننده با مراجعه به نمایندگی‌های مجاز فروش قطعات یدکی ایران خودرو و سایپا، امکان خرید هر قطعه مورد درخواست را ندارد و ناگزیر است برای تامین نیاز به بازار آزاد و صنف اتحادیه فروش لوازم یدکی خودرو مراجعه کند.»
این فعال صنفی در پایان خاطرنشان کرد: «هم اکنون بسیاری از تولیدکنندگان قطعه یدکی در داخل با موانع زیادی در حوزه تامین مواد اولیه، سرمایه‌گذاری و خرید و واردات ماشین آلات تولیدی مواجه هستند و متاسفانه این امر بر کمبود قطعه یدکی در بازار داخل دامن زده است.»

افزایش تسهیلات خرید موتورسیکلت برقی در سال 98//محدودیتی برای دوچرخه‌سواری بانوان نیست

اتوپارت پرس: عضو هیات رییسه شورای شهر تهران از افزایش تسهیلات خرید موتورسیکلت برقی در سال ۹۸ خبر داد.

زهرا نژادبهرام درباره سیاست‌های مدیریت شهری در این دوره با هدف کاهش آلودگی هوای شهر تهران اظهار کرد: «همانطور که اعلام شده است 70درصد از آلودگی هوای تهران ناشی از تردد وسایل نقلیه متحرک است که در این بین موتورسیکلت‌های کاربراتوری سهم عمده‌ای را به خود اختصاص داده‌اند.»
وی تصریح کرد:  «برای جلوگیری از شماره‌گذاری موتورسیکلت‌ کاربراتوری، اقداماتی از سوی دولت انجام شد و در نهایت شماره‌گذاری این موتورسیکلت‌ها  در سال 96 ممنوع  شد و در ادامه انتظار می‌رفت تا شرایط بهتر شود اما این وضعیت تغییر آنچنانی پیدا نکرد.»
نژادبهرام گفت: «مدیریت شهری در دوره گذشته مصوبه‌ای را با عنوان تسهیلات ویژه به خریداران موتورسیکلت‌های برقی تصویب کرد و قرار بر این شد که به متقاضیان 2میلیون و 500هزار تومان تحت عنوان وام بالعوض پرداخت کنند که البته تعدادی نیز از تسهیلات برخوردار شدند.»
عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه تسهیلات فعلی پاسخگو خرید برای موتورسیکلت برقی نیست، اعلام کرد: «در همین زمینه تسهیلات خرید موتورسیکلت برقی در سال آینده افزایش می‌‌یابد البته درباره رقم افزایش آن فعلا نمی‌توان اظهار نظر کرد.»
به گفته وی، یکی از راه‌های کاهش آلودگی هوای پایتخت حرکت به سمت استفاده از دوچرخه و موتورسیکلت‌های برقی خواهد بود،  شهرداری تهران نیز باید شرایط استفاده از این وسایل را فراهم کند.
نژادبهرام همچنین درباره استفاده از دوچرخه سواری بانوان نیز گفت: «در این بخش نیز محدودیتی وجود ندارد و باید همه افراد اعم زن و مرد، پیر و جوان از دوچرخه استفاده کنند.»

با ضمانت ایران خودرو و سایپا// تزریق ۴هزار میلیارد تومان به قطعه‌سازان خودرو

توپارت پرس: معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: «چهار هزار میلیارد تومان با ضمانت دو خودروساز بزرگ، از فردا در اختیار قطعه‌سازان با معرفی سایپا و ایران‌خودرو قرار می‌گیرد.»

سعید زرندی عصر دیروز در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید که در سالن جلسات استانداری برگزار شد، اظهار داشت: «مدیران در ارائه گزارش عملکرد فضای ناامیدی را منعکس نکنند، مدیران باید واقعیت‌های تولید را بیان کنند اما لازم است تا موفقیت‌های چشمگیر کشور در عرصه صنعت را به‌درستی برای مردم تبیین و معرفی کنند.
وی عنوان کرد: «حفظ اشتغال واحدهای فعال از اولویت‌های اصلی وزارت صمت در سیاست‌گذاری در مورد واحدهای صنعتی است. برای رفع مشکلات تعهد ارزی و بازگشت ارز حاصل از صادرات جلسات مختلفی با مسئولان بانک مرکزی برگزارشده است.»
معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: «شفاف بودن نظام ثبت اطلاعات مهم‌ترین دغدغه بانک مرکزی در اجرای تعهد ارزی و بازگشت ارز حاصل از صادرات است، صادرکنندگان باید اطلاعات دقیق صادرات خود را در سامانه نیما برگزاری کنند و الزامی بر فروش ارز در این سامانه نیست.»
به گفته وی، ارز حاصل از صادرات در حال حاضر به درد کشور خورده و بر اقتصاد کشور کمک شایانی می‌کند بنابراین امید می‌رود صادرکنندگان در این مبحث با مسئولان اقتصادی دولت همکاری لازم را داشته باشند، صادرات به‌صورت ریالی نمی‌تواند کمک چندانی به اقتصاد کشور کنند آن جیزی که می‌تواند پشتوانه اقتصادی کشور شود دلار است و صادرکنندگان نیز باید به این سمت‌وسو بروند.
زرندی تاکید کرد: «در حوزه نقدینگی مشکلاتی در کشور وجود داشته و واحدهای تولیدی نیز در این مبحث مشکلاتی را احساس می‌کنند، سیستم بانکی کشور درمجموع تعامل قابل‌قبولی در مسئله محوریت تولید و اشتغال ندارد. 20هزار میلیارد تومان از ابتدای اسفندماه ماه با اختیار استانداران در اختیار استان‌ها قرار می‌گیرد، 4هزار میلیارد تومان با ضمانت دو خودروساز بزرگ از فردا در اختیار قطعه سازان با معرفی سایپا و ایران‌خودرو قرار می‌گیرد.»

در ایالت های میانه غربی آمریکا درِ خودروهای تسلا در یخبندان قفل می‌شود

اتوپارت پرس: برخی از صاحبان خودروهای الکتریکی« مدل۳» تسلا در ایالت‌های میانه غربی آمریکا شکایت دارند که در خودروی‌شان یخ زده و نمی‌توانند وارد آن شوند.

تسلا مدل 3، خودرویی با ویژگی‌های فناورانه متعدد است. اما صاحبان این خودرو برقی که اکنون در مناطق سرما زده آمریکا زندگی می‌کنند با  مشکلی روبه‌رو شده‌اند. دسته‌های درِ خودرو تسلا مدل 3 در ایالت‌های میانه غربی در آمریکا یخ زده است. بسیاری از صاحبان تسلا مدل 3 در توئیتر شکایت داشتند که برای دسترسی به خودروی‌شان با مشکلاتی روبه‌رو هستند.
به طور معمول صاحبان این خودرو با مشکلی روبه‌رو نمی‌شوند. زیرا  هنگام نزدیک شدن فرد، در به طور اتوماتیک باز می‌شود یا صاحب خودرو می‌تواند با فشار دادن لبه دسته درب، آن را باز کند. اما به دلیل یخبندان در آمریکا، دسته در این خودرو در حالت قفل یخ زده است.
اگرچه به طورکلی صاحب خودرو می‌تواند به وسیله یک اپلیکیشن فضای داخلی آن را گرم کند و در نتیجه دسته درب خود به خود از حالت یخ زده خارج و باز می‌شود. اما این روش برای تمام کاربران مشکل گشا نبوده است.

بیش از ۱۵هزار حلقه لاستیک سنگین در لرستان توزیع شد

اتوپارت پرس: سرپرست معاونت بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان، از توزیع بیش از ۱۵ هزار حلقه لاستیک خودرو سنگین در این استان خبر داد.

حسین دالوند امروز یکشنبه در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: «در سال‌جاری شاهد بروز مشکلاتی در روند توزیع لاستیک در سطح کشور بودیم و در نتیجه با تصمیمات اتخاذ شده دولت شرایط ویژه‌ای برای توزیع لاستیک خودروهای سنگین در نظر گرفت تا شاهد کاهش مشکلات کامیون داران باشیم.»
وی، ادامه داد: «در همین راستا از ابتدای طرح تاکنون شاهد توزیع بیش از 15هزار حلقه لاستیک در لرستان هستیم.»
سرپرست معاونت بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در ادامه، عنوان کرد: «تاکنون در لرستان 9500 ناوگان سنگین دارای کارت هوشمند و شش هزار ناوگان فاقد کارت شناسایی شده است.»
دالوند در ادامه با اشاره به نحوه توزیع لاستیک در شهرستان‌های استان، افزود: «توزیع لاستیک سنگین در شهرستان‌های لرستان بر اساس میزان ناوگان حمل و نقل توزیع شده و هیچ گونه اغماضی در این راستا صورت نمی‌گیرد.»
وی گفت: «البته در شهرستان‌هایی که عامل فروش لاستیک وجود ندارد از سایر شهرستان‌های همجوار این امر صورت گرفته و مشکلی در این راستا نداریم.»
سرپرست معاونت بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان، بیان کرد: «اکنون توزیع لاستیک به صورت سامانه ای صورت می گیرد و متقاضیان از طریق سامانه راهداری درخواست خود را ارائه می‌دهند.»
دالوند در ادامه با اشاره به اینکه مشکلی در زمینه لاستیک خودروهای سبک در استان وجود ندارد، افزود: «برای تامین و توزیع لاستیک خودروهای سبک در استان لرستان مشکلی وجود ندارد و کمبودی نیز دیده نشده است.»
وی، ادامه داد: «روند توریع لاستیک خودرو سنگین در استان ادامه داشته و با وجود اینکه کمبودهایی در میزان لاستیک نسبت به ناوگان در کشور وجود دارد اما از تمام ظرفیت خود برای تامین لاستیک مورد نیاز کامیون داران استان استفاده کرده و خوسبختانه لرستان توانسته در زمینه تامین لاستیک خودروهای سنگین نسبت به بسیاری از استان‌های کشور بهتر عمل کند.»

محصول ایتالیایی برای مقابله با کاهش آلودگی هوا// پیاجیو؛ موتورسیکلت ام‌پی‌3 هیبریدی

اتوپارت پرس: این روزها خبرهای زیادی در مورد دلایل آلودگی هوا شنیده می‌شود. تولیدکنندگان موتورسیکلت و خودرو برای اینکه خود را از این اتهام مبرا کنند، دست به تولید محصولات هیبریدی زده‌اند. محصولاتی که کمک زیادی به محیط زیست کرده و البته نقش بزرگی در کاهش مصرف سوخت ایفا می‌کند. یکی از شرکت‌هایی که در زمینه ساخت موتورسیکلت‌ هیبریدی فعالیت دارد، شرکت پیاجوی ایتالیا است.

پیاجو موتورسیکلتی را روانه بازارهای جهانی کرده که کمی عجیب به نظر می‌رسد. به گزارش خبرنگار اتوپارت پرس، این موتورسیکلت علاوه بر قابلیت‌های منحصر به فرد، از سه چرخ بهره می‌برد. نام این موتورسیکلت سه چرخ mp3 hybrid است. موتوری که از دو موتور مجزا بهره می‌برد. همچنین به عنوان اولین موتور اسکوتر هیبریدی جهان وارد بازار کشورهای دنیا شده است. این موتورسیکلت با بهره‌گیری از مزایای دو سیستم سوختی و الکتریکی برای تامین پیشرانه خود در قسمت موتور نسبت به سایر وسایل نقلیه دیگر آلایندگی کمتری دارد.که این آلایندگی در قسمت موتور برقی به صفر می‌رسد.
ام‌پی‌تری هیبرید اولین موتورسیکلتی است که از باتری‌های یون لیتیومی در آن استفاده شده است. این باتری‌ها توانایی شارژ مجدد توسط سیم برق با اتصال به منبع خارجی را دارند که میزان احتراق سوخت و انتشار دی‌اکسید کربن را تا 50درصد کاهش می‌دهد.

شاید در نگاه اول با دیدن این موتور عجیب به خود بگوییم که راندن با آن چقدر مشکل خواهد بود. تصور کنید که موتورسیکلت شما در قسمت جلو دو چرخ داشته باشد و در قسمت عقب همانند دیگر موتورسیکلت‌ها از سه چرخ بهره می‌برد. پیچیدن با آن می‌تواند دشوار باشد. اما این نکته را فراموش نکنید که یک شرکت ایتالیایی سازنده آن است پس فکر همه جا را کرده است. این موتورسیکلت به گونه‌ای طراحی شده است که شما در هنگام دور زدن با مشکل مواجه نخواهید شد. چراکه در هنگام دور زدن چرخی که تحت فشار است با استفاده از کمک فنر کمی بیشتر جمع می‌شود. از این رو نه تنها در هنگام راندن راکب با مشکلی مواجه نمی‌شود بلکه موجب می‌شود تا با چسبندگی بیشتر از جاده‌های پر پیچ و خم عبور کنید.
پیشرانه این موتورسیکلت که ترکیبی از نیروی الکتریکی و مکانیکی است، با تلفیق هم به صورت هم زمان نیروی حرکت چرخ‌ها را تامین می‌کند. این پیشرانه حتی قادر است باتری لیتیومی را نیز شارژ کند. در این موتورسیکلت برخی از تکنولوژی‌های جدید نیز برای اولین بار به کار رفته است که شامل گیربکس خودکار، استارت الکتریک، سیستم ride-by-wireکه هدایت خودکار برخی از قسمت‌ها را به عهده دارد و سیستم شتاب دهنده الکتریکی که برای اولین بار در اسکوترها به کار رفته است.

کارایی mp3 hybrid برابر با 60کیلومتر در لیتر است، که در مقایسه با سایر اسکوترها که از سیستم سوختی استفاده می‌کنند و به طور میانگین 26لیتر در کیلومتر کارایی دارند، بهتر و اقتصادی‌تر است. انتشار گاز دی‌اکسید کربن در این موتورسیکلت تنها 40گرم در کیلومتر است. این در حالی است که در اسکوترهای بنزینی این عدد به 90گرم در هر کیلومتر می رسد که در حدود 50گرم بیشتر است.
یکی از نکات جالبی که در این موتورسیکلت وجود دارد سیستم الکترونیکی قفل فنر بندی جلو است که راکب با استفاده از این سیستم قادر است بدون پایین آوردن پای خود و تماس پا با زمین، موتور را متوقف کرده و بدون نیاز به جک و با استفاده از ترمز دستی موتورسیکلت را پارک کند. همچنین داشتن دنده عقب نیز از خصوصیات دیگر این موتورسیکلت است. در mp3 hybrid می‌توان یکی از دو حالت هیبرید (قدرت و شارژ)یا الکتریک را انتخاب کرد.

در ادامه نیز می‌توان با همان کلید موتور بنزینی را روشن کرد و از آن برای شارژ باتری بهره برد. با استفاده از فناوری خاص اتصالی به منبع خارجی با دو شاخه برق کار شارژ باتری‌ها می‌تواند در حالت توقف موتور و پارک در گاراژ و با اتصال دو شاخه برق به هر منبع خارجی انجام شود.
طبیعی است که این کار هزینه‌های سواری را کاهش می‌دهد. زیرا هزینه موتور الکتریکی به مراتب پایین‌تر از موتور‌های سوختی است. در هنگام آهسته حرکت کردن حرکت موتور و در زمان ترمز سیستم مدیریت الکترونیک انرژی را بازیابی کرده و آن را در باتری ذخیره می‌کند. این مقدار انرژی در وسایل نقلیه عادی به هدر می‌رود.
Mp3hybrid اولین وسیله نقلیه جهان است که در فرایند شارژ نمایی که از سیم متصل به منبع برق خارجی استفاده می‌کند را با باتری‌های لتیومی ترکیب می‌کند. این نوع باتری‌ها که در فضای زیر زین جای گرفته‌اند از قابلیت ذخیره‌سازی متراکم‌تر، کارایی بهتر، وزن نسبی کمتر و عمر طولانی‌تر نسبت به فناروی‌های دیگر بهره می‌برند. مدت زمان شارژ کامل در این موتورسیکلت در حدود 3ساعت است که البته 85درصد این میزان شارژ در دو ساعت اول بدست می‌آید. به طور کلی می‌توان Mp3hybrid یک اسکوتر مناسب برای راندن در شهر و حتی مسیرهای طولانی‌تر دانست. چراکه هم مصرف سوخت کمی دارد و راندن با آن راحت بوده و آلایندگی کمی هم دارد.
البته این موتورسیکلت مانند برخی انواع دیگر موتورسیکلت‌ برقی یا هیبریدی، از زمان عرضه در دنیا تا امروز، مجوز حضور در بازار ایران را از وزارات صنعت، معدن و تجارت دریافت نکرد. این در حالی است که این روزها به دلیل افزایش آلودگی هوا به خصوص در شهرهای بزرگ کشور، صحبت‌های زیاد در مورد جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی به جای موتورهای بنزینی می‌شود.