دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود
دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

ایرانول روغن موتورسیکلت«موتورو» به بازار عرضه کرد

قطعه نیوز: شرکت نفت ایرانول به منظور تکمیل سبد کالایی خود و افزایش سهم بازار در راستای استراتژی ۱۴۰۴ شرکت برای نخستین بار روغن موتورسیکلت «موتورو» به بازارعرضه کرد.
به گزارش قطعه نیوز به نقل از روابط عمومی شرکت ایرانول، مهندس عیسی اسحاقی در مراسم جشن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و تقدیر از بازنشستگان این شرکت در جمع کارگران پالایشگاه ایرانول تهران، گفت: «در پی استقبال بازار از چهار محصول جدید ایرانول در نیمه اول امسال با بالاترین سطح کیفی دنیا عرضه چند محصول جدید نیز در دستور کار این شرکت قرار دارد و طی ماه های آینده به بازار به مرورعرضه خواهد شد.»
وی گفت: «روغن موتورسیکلت «موتورو» با فرمولاسیون ویژه خود مناسب جهت حفاظت از مجموعه یکپارچه موتور و گریبکس و انواع موتورسیکلت های چهار زمانه طراحی شده است.»
مهندس اسحاقی تصریح کرد: «مهمترین استراتژی شرکت کاهش خام فروشی روغن پایه و افزایش محصول نهایی است که خوشبختانه با اجرای این استراتژی فروش انواع محصول نهایی ایرانول از110 میلیون لیتر سال ۹۴ به بیش از ۱۵۰ میلیون لیتر در پایان سال گذشته رسید که امسال براساس استراتژی باید ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته با افزایش مواجه شویم.»
وی تصریح کرد: «افزایش فروش محصول نهایی باعث شده است که سهم بازار روغن موتور ایرانول از ۱۹ درصد سال ۹۳  به حدود ۳۰ درصد در ۹ ماهه امسال افزایش یابد. این افزایش سهم بازار و فروش باعث رشد سود شرکت شده است.»
وی تاکید کرد: «رشد 10 پله‌ای ایرانول در بین ۱۰۰ شرکت برتر کشور از رتبه 97 به 87 نشان از توجه ویژه این شرکت به فروش محصول نهایی است.»
مدیرعامل شرکت نفت ایرانول تاکید کرد: «روند افزایش سهم بازار روغن موتور، رشد سود، فروش و صادرات روغن موتور و کاهش خام فروشی بر اساس استراتژی ۱۴۰۴ به خوبی پیش می‌رود.»
مدیرعامل شرکت نفت ایرانول توسعه همه جانبه در بخش‌های مختلف را از برنامه‌های ایرانول دانست و گفت: «تا سال ۱۴۰۰ ، 10 پروژه در ایرانول برنامه‌ریزی شده است که با بهره‌برداری این پروژه ها شرکت به جایگاه مناسب‌تری در فروش و سود دهی خواهد رسید.»
وی بهره‌برداری از برج خنک کننده پالایشگاه ایرانول آبادان، پایانه صادراتی ماهشهر(مخازن ۲۵ هزار تنی)، خط ریلی انتقال محصولات از تهران به ماهشهر را از پروژه‌هایی ذکر کرد که به بهره برداری رسیده و پروژه های دیگر نیز در حال شروع هستند.
وی توجه به HSE را از مهمترین برنامه های این شرکت دانست و گفت: خوشبختانه امروز(23 بهمن) پروژه تجهیز کلیه مراکز و پالایشگاه های ایرانول به دوربین های مجهز و استاندارد آغاز می شود و کلیه مراکز به ۴۰۲ دوربین نظارتی مدرن تجهیز می‌شوند.
لازم به ذکر است «ایرانول موتورو» نخستین روغن موتورسیکلت دارای استاندارد بین‌الملی JASO MA مخصوص انواع موتورسیکلت‌های دنده‌ای مجهز به کلاچ (غیر اتوماتیک) است. این روغن به دلیل سازگاری و محافظت از سیستم کلاچ تر (مجموعه کلاچ درون روغن قرار دارد) موتورسیکلت، موجب کاهش خرابی مجموعه کلاچ شده و در نتیجه هزینه تعمیرات را کاهش می‌دهد.
روغن موتورسیکلت “ایرانول موتورو” با فرمولاسیون ویژه خود، مناسب جهت حفاظت از مجموعه یکپارچه موتور و گیربکس انواع موتورسیکلت چهار زمانه طراحی شده است و با داشتن حجم 1/3 لیتر در هر مظروف، نیاز راکبین انواع موتورسیکلت‌های جدید با حجم موتور بالای ۱۲۵ سی‌سی را پوشش می‌دهد.
در پایان این مراسم از 10 بازنشسته آقایان علی عامری، محمد محمدی، فواد فرحانی، افشار مردانه، اسداله علی، ناصر نصرتی جهرمی، بهرام صاعمی، جهانگیر جعفری آزاد، علی شکوهی و اسکندر بقرایی تقدیر به عمل آمد.

ضرورت استفاده خودروسازان از ظرفیت قطعه‌سازان داخل

اتوپارت پرس: عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اعلام کرد: «خودروسازان اراده‌ای برای استفاده از ظرفیت قطعه‌سازان داخلی ندارند در حالی که باید از آنها حمایت کنند.»

محمدحسین فرهنگی در پاسخ به اینکه آیا خودروسازان توان تحویل خودروهایی که در حال حاظر پیش فروش می‌شود را دارند، گفت: «مدیریت شرکت‌های خودروسازی باید در حد و اندازه‌ای باشد که پاسخگوی تقاضای بازار و پیش فروش‌ها باشد.»
وی با بیان اینکه امیدواریم خودروسازان بتوانند در موعد مقرر خودروهایی که در حال حاضر پیش فروش می‌کنند را به خریداران تحویل دهند، اظهار کرد: «خودروسازان باید با به‌روزرسانی و استفاده از تکنولوژی‌های مناسب، شرایط را برای افزایش تولید و پاسخگویی به مردم فراهم کنند.»
فرهنگی خاطرنشان کرد: «خودروسازان باید عمده نیاز خود را از داخل تامین کنند چراکه شرکت‌های قطعه‌ساز موجود در کشور می‌توانند نیاز خودروسازان را تامین کنند.»
نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «متاسفانه خودروسازان اراده‌ای برای استفاده از ظرفیت قطعه‌سازان ندارند در حالی که باید از قطعه‌سازان داخلی حمایت کنند، در غیر این صورت زمین می‌خورند.
فرهنگی در پاسخ به اینکه آیا تامین سرمایه در گردش به خودروسازان، می‌تواند راهکاری برای رفع مشکلات آنها باشد، توضیح داد: «بله؛ یکی از راه های حمایت از صنعت خودروسازی تامین سرمایه در گردش و تسهیلات به آنها است.»
به گفته وی، باید مدیریت در شرکت‌های خودورسازی کشور به روز شود.
لازم به ذکر است فرآیند پرداخت 4هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی از سوی دولت به خودروسازان آغاز شده که مطابق با توافقات انجام شده میان خودروسازان و قطعه سازان قرار بر این شد تا این 4 هزار میلیارد تومان مستقیما به بخش اقتصادی کشور تزریق شود.
دو هزار میلیارد تومان از تسهیلات در نظر گرفته شده مصوب دولت به ایران خودرو و دو هزار میلیارد تومان به سایپا اختصاص خواهد یافت. این منابع از سوی خودروسازان به قطعه سازان پرداخت خواهد شد.

لزوم نظارت سازمان حمایت بر بازار لوازم یدکی// قیمت لوازم یدکی 20درصد کاهش یافت

اتوپارت پرس: سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات درباره لزوم حضور سازمان حمایت از مصرف کننده در بازار لوازم یدکی اظهار کرد: «اهمیت حمایت از مصرف کننده تا حدی است که حضور جدی‌تر این نهاد در صنف لوازم یدکی را می‌طلبد. در حالی که تاکنون فعالیت چشمگیری در این حوزه نداشتند و بیشترین موضوعی که سازمان حمایت مورد توجه قرار داده است، خودرو و خودروسازان بوده و به لوازم یدکی چندان توجهی نشده است.»

مهدی کاظمی با بیان اینکه در بازار لوازم یدکی با کاهش استرس و تنش مواجه هستیم، گفت: «البته هنوز شرایط به حالت عادی یعنی بهمن و اسفند سال گذشته بازنگشته است. اما شاهد کاهش 20درصدی قیمت‌ها هستیم. البته با حضور پر رنگ‌تر سازمان تعزیرات قطعا شاهد شکست قیمت‌ها خواهیم بود.»
وی با اشاره به امکان تقلب از برندهای شناخته شده، تاکید کرد: «در هر کالایی متقلبین با سوء استفاده از خلاء‌های قانونی امکان عرضه کالایی بی کیفیت در جعبه‌های همان برند و یا مشابه را دارند که لوازم یدکی نیز از این مقوله مجزا نیست البته این روزها شکایت جدیدی از این بابت به اتحادیه گزارش نشده است.»
وی با اشاره فضای رقابتی بازار مرکزی لوازم یدکی درتهران تصریح کرد: «تولیدکنندگان و واردکنندگان در بازار مرکزی تهران محصولات خود را عرضه می‌کنند لذا فروشندگان برای فروش بیشتر و به تعداد بالا به سود حداقلی رضایت می‌دهند. در واقع در بازار مرکزی، فروشندگان به دنبال فروش بالا هستند نه کسب سود بیشتر لذا ممکن است حتی قطعه‌ای را با 5 درصد سود اما به تعداد بالا به فروش برسانند.»
سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات افزود: «قیمت قطعات خودرو در بازارهای خرد اطراف تهران و یا شهرهای دیگر با اندک تفاوتی نسبت به قیمت بازار مرکزی به فروش می‌رسد اما همان قیمت‌ها نیز تحت نظارت و با سود 10 یا 15 درصدی به فروش می‌رسد.»
وی با گلایه از عدم نظارت جدی سازمان استاندارد افزود: «مشکلات امروز بازار لوازم یدکی از تصمیمات خرداد ماه وزارت صمت ناشی می‌شود که برای جلوگیری از ورود کالای بی کیفیت و ممانعت از خروج ارز جلوی واردات قطعه و لوازم یدکی خودرو گرفته شد و کار را برای صنف لوازم یدکی سخت ساخت که منجر به کاهش 70 درصدی لوازم یدکی در بازار شد.»
کاظمی گفت: «با وجود اعتراضات مبنی بر دپو شدن قطعات در گمرک خوشبختانه با پیگیری روابط عمومی گمرک شاهد ترخیص قطعات دپو شده از گمرک هستیم که این اتفاق علاوه بر کاهش قیمت منجر به فراوانی کلا در بازار می شود.»
به گفته وی، با همکاری گمرک و چشم پوشی از برخی موانع قانونی، واردکنندگانی که امکان ترخیص و واردات نداشتند، مجاز به واردات شدند.

تولیدکنندگان موتورسیکلت خواستار حذف اسقاط موتورهای فرسوده

اتوپارت پرس: در حالی‌که سازمان حفاظت محیط زیست به حذف قانون الزام موتورسیکلت‌سازان به اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده اعتراض کرده است عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت ادعاهای جدیدی را در این رابطه مطرح می‌کند.

با توجه به آلودگی هوا در کلان‌شهرهایی همچون تهران، سازمان حفاظت محیط زیست با استناد به ماده 11 آئین‌نامه اجرایی «قانون هوای پاک» که شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های بنزینی را منوط به اسقاط یک دستگاه موتورسیکلت فرسوده می‌کند؛ اعلام کرد که طبق آمارهای پلیس 9 میلیون و 500 هزار دستگاه موتورسیکلت فرسوده آلاینده در کشور وجود دارد اما موتورسیکلت‌سازان برای جلوگیری از افزایش هزینه‌های خود پیشنهاد حذف این ماده را به دولت بردند که برخلاف انتظار رئیس سازمان محیط زیست، درخواست آنها مورد موافقت هیأت وزیران هم قرار گرفته و این در حالی است که تردد موتورسیکلت‌های فرسوده بسیار بیشتر از خودروهای فرسوده بلای جان آسمان شهرها شده است.
عضو هیأت مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت ایران در این رابطه اظهار کرد: «ما هیچ فشاری برای حذف این ماده قانون وارد نکرده‌ایم بلکه از دولت خواسته‌ایم که ابتدا زیرساخت‌های اسقاط را فراهم آورد و سازمانی برای آن به وجود آورد تا مردم موتورسیکلت‌های فرسوده را برای اسقاط تحویل دهند.»
ابوالفضل حجازی با بیان اینکه این قانون هم برای خودروسازان و هم موتورسیکلت‌سازان ابلاغ شد، گفت: «اما هیچ زیرساختی برای آن پیش‌بینی نشده بود. پس از آن در ابتدای سال جاری این ماده قانون برای خودروسازان حذف شد اما برای موتورسیکلت‌سازان دست نخورده باقی ماند.»
وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود شش ماه است که 7هزار خانوار از کارخانه‌های موتورسیکلت حقوق نگرفته‌اند، مدعی شد: «تولید موتورسیکلت زمانی که این قانون تصویب شد، به طور کامل منجر به تعطیلی خط تولید شده و باعث شده که همان موتورهای فرسوده که می‌گویند آلایندگی دارد و در پارکینگ‌ها و انبارها موجودند، به چرخه بازگردند. بنابراین آلایندگی‌ها کم که نشد، به دو تا سه برابر هم افزایش یافت؛ لذا از دولت خواستار شدیم که در ابتدا یک برنامه جهت تنظیم اینکه چه موتورسیکلت‌هایی باید اسقاط شوند، تدارک ببینند.»
حجازی با بیان اینکه جلسات بسیاری طی شش ماه اخیر برگزار شده و کارهای کارشناسی صورت گرفته، مدعی شد: «در کلان‌شهرها و به طور خاص در تهران براساس آخرین آمارها، دو میلیون موتورسیکلت در حال حرکت است که از این تعداد، یک میلیون و 600 هزار دستگاه یورو 4 هستند، حدود 70 هزار دستگاه موتورهای برقی است که طی دو سال اخیر تزریق شده است. بنابراین تعداد موتورهای فرسوده در تهران زیر 100 هزار دستگاه است که سریعاً هم نوشماره شده‌اند.»
حجازی با بیان اینکه هنوز مصوبه از هیئت وزیران بیرون نیامده در رسانه خارجی گزارش آن پخش می‌شود، اظهار کرد: «روز شنبه نشست خبری برگزار خواهد شد و شفاف‌سازی‌ها صورت خواهد گرفت.»

کمبود لوازم یدکی و چالش خدمات پس‌ازفروش موتورسیکلت‌های جدید

اتوپارت پرس: رییس اتحادیه فروشندگان دوچرخه، موتورسیکلت و لوازم یدکی با اشاره به شماره‌گذاری نشدن موتورسیکلت‌های جدید، اعلام کرد: «شماره‌گذاری تولیدات جدید به دلیل الزام تولیدکنندگان موتورسیکلت به اسقاط، متوقف شده که ممکن است در آینده با مشکل مواجه شویم.»

محمد خادم‌منصوری با اشاره به افزایش قیمت موتورسیکلت در مقابل کاهش قدرت خرید مشتریان که اغلب از قشر متوسط جامعه هستند، گفت: «در حال حاضر خرید و فروش موتورسیکلت تقریبا به حالت رکود درآمده است.»
وی با بیان اینکه یکی از موانع تولیدکنندگان، عدم دسترسی به مواداولیه و موتور موتورسیکلت است، تاکید کرد: «لذا باید هرچه سریع‌تر نسبت به رفع موانع تولید اقدام شود. البته طی اظهاراتی که مسئولین داشته‌اند قرار بر این است روزنه‌های واردات از کشور هند گشوده شود که امیدواریم شاهد رونق تولید و فروش موتورهای با کیفیت باشیم.»
خادم‌منصوری همچنین با تاکید بر اینکه از نظر فنی موتورسیکلت‌های موجود در بازار از کیفیت خوبی برخوردارند، خاطرنشان کرد: «البته این موضوع بستگی به تاجر و یا تولیدکننده‌ای که موتور را به بازار عرضه می‌کند نیز دارد. اما خوشبختانه در حال حاضر اغلب کارخانه‌های موتورسیکلت‌سازی تولیدکنندگان قدرتمندی هستند که اولویت کاری آنها کیفیت محصولات است و دغدغه اصلی آنها عرضه موتورسیکلت با کیفیت به بازار است و تقریبا تولیدکنندگانی که صرفا به دنبال کسب سود بیشتر بودند امروز جایی بین آنها ندارند.»
وی در ادامه افزود: «متاسفانه در کشور ما به خدمات پس از فروش موتورسیکلت بی توجهی شده و با وجود اهمیت بالای این موضوع به خصوص برای موتورهای گران قیمت، به صورت جدی در این حوزه برنامه‌ریزی نشده البته نهادهایی مانند تعزیرات تا حدودی در این زمینه ورود پیدا کرده‌اند که جوابگوی نیاز مصرف‌کنندگان نیست.»
رییس اتحادیه فروشندگان دوچرخه، موتورسیکلت و لوازم یدکی با بیان اینکه تامین قطعه و لوازم یدکی موتورهای  125 به دلیل فراوانی در بازار کار سختی نیست، گفت: «صاحبان این موتورسیکلت‌ها برای تعمیر و یا تعویض قطعات با مشکل خاصی روبه‌رو نیستند اما مشکل زمانی است که موتورسیکلت‌های مدل بالا نیاز به تعمیر داشته باشند و لوازم یدکی آن ها در بازار وجود نداشته باشد. در این مورد قطعا صاحبان موتورسیکلت‌های مدل بالا با وجود هزینه بالایی که برای خرید موتورسیکلت پرداخت کرده‌اند به سختی باید قطعه مورد نیاز را تهیه کنند لذا چنانچه روند فعلی تامین قطعه ادامه داشته باشد قطعا ظرف چندماه آینده با مشکل مواجه خواهیم شد.»
به گفته وی، شخصی که 15 میلیون تومان بابت خرید موتورسیکلت هزینه کرده منصفانه نیست به دلیل نبود قطعه موتورسیکلت خود را بدون استفاده رها کند.
خادم‌منصوری با اشاره به تاثیر تصمیمات ویژه در حوزه موتورسیکلت بر زندگی مردم گفت: «در خصوص موتورسیکلت برقی بارها از طریق رسانه‌ها اعلام کردیم که برای حفظ حقوق مصرف‌کننده و کاهش دردهای اتحادیه پیش از هرتصمیمی حتما با کارشناسان ما مشورت داشته باشند و پشت درهای بسته و بدون بهره‌گیری از دانش و تجربه تصمیمات غیر کارشناسی اتخذ نشود زیرا تبعات منفی هر تصمیم در این حوزه مستقیما با زندگی قشر متوسط جامعه سروکار دارد.»
وی در پایان با اشاره به اینکه افزایش خرید انبوه موتورسیکلت برای سال آینده مهمترین موضوعی است که باید الان باید به آن توجه داشت، تاکید کرد: «اغلب در ماه‌های بهمن و اسفند برای خرید انبوه اقدام می‌شود که تصمیم اخیر و عدم شماره‌گذاری قطعا مشکل‌ساز خواهد بود. البته افزایش قیمت، قدرت خرید را از مردم گرفته و کمبودی در بازار نیست اما این میزان موتورسیکلت موجود تنها جوابگوی خریدهای خرد است و برای تامین نیاز خریداران انبوه باید هرچه سریعتر تدبیری اندیشیده شود.»

نکاتی برای تعویض روغن // روغن موتور خودرو را به موقع تعویض کنید

اتوپارت پرس: نکاتی در مورد استفاده از روغن موتور در افزایش عمر موتور و عملکرد بهتر آن وجود دارد که باید به آنها توجه داشت.

با هر بار تعویض روغن ، *****را نیز حتما تعویض کنید (بدون توجه به میزان کارکرد آن).
از ترکیب چند روغن با یکدیگر پرهیز کنید.
پس از استارت زدن اجازه دهید موتور حداقل ۱۵ ثانیه درجا کار کرده و سپس تا مدتی با دور پایین برانید.
هیچگاه از افزودنیها استفاده نکنید ، چرا که ممکن است با افزودنیهای موجود در روغن سازگار نباشند ، و این را نیز بدانید که هرچه لازم باشد در خود روغن موجود است .

از روغنی که بیش از ۳ سال از تاریخ تولید آن گذشته ، استفاده نکنید .

سیاه نشدن روغن ، نشانه مرغوبیت آن نیست ، بلکه بدین معناست که روغن قابلیت جذب ذرات اسیدی و ناخالصیها را نداشته است.

در صورتیکه سالهاست از روغن مینرال استفاده می کنید ، اقدام به تعویض آن با نوع سنتتیک یا نیمه سنتتیک نکنید.