دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود
دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

تجربه راندن دوچرخه تاشو و معمولی// دوچرخه برقی به وسیله حمل‌ونقل شهری تبدیل می‌شود

اتوپارت پرس: آلودگی هوا چالش و معضل سال‌های اخیر کلان‌شهرها است. بر طرف کردن این مشکل در شهرهای بزرگ کار ساده ای نیست. مگر اینکه فرهنگی جدید در حمل و نقل کشور شکل گیرد که البته ایجاد فرهنگ تازه در این زمینه اگر به سختی حل مشکل آلودگی هوا نباشد، آسان‌تر از آن نیست.

به گزارش اتوپارت پرس به نقل از قطعه نیوز، استفاده از انواع دوچرخه برقی در شهر بزرگی مانند تهران که به عنوان یکی از آلوده‌ترین پایتخت‌های جهان شناخته می‌شود، شاید راه حلی است که تا حدی می‌تواند بر کاهش آلودگی هوا تاثیر بگذارد. میزان قابل توجه استقبال شهروندان از خدمات ایستگاه‌های دوچرخه‌های اشتراکی شهرداری در مراکز شهرها، شاهدی بر این واقعیت است که در صورت وجود امکانات و زیرساخت مناسب، میل به استفاده از دوچرخه نیز وجود دارد.
به همین دلیل است که شرکت‌های فعال در این زمینه در صدد تولید، واردات و عرضه محصولات جدیدی هستند که علاوه ایجاد لذت سواری، برای تردد در مسیرهای مختلف شهری مانند سربالایی‌ها نیز مناسب باشند. به همین دلیل خبرنگار قطعه نیوز در این گزارش به دنبال دوچرخه نسبتا جدیدی رفته است تا تجربه راندن و جزییات کیفیت آن را ارزیابی کند.
محکم‌ترین دوچرخه تاشو
خاطره لذت سواری با نسل قبل دوچرخه در کودکی را بیشتر ما به یاد داریم. حالا بعضی از همان شرکت‌ها امروز دوچرخه‌های جدیدی عرضه می‌کنند که با نیروی برق کار می‌کند و به دوچرخه‌سوار کمک می‌کند تا راحت‌تر مسیرهای نسبتا طولانی را طی کند. برای راحت‌تر شدن استفاده از این دوچرخه‌ها، یکی از شرکت‌های قدیمی دو مدل تاشو و معمولی از این محصول را عرضه کرده است. بعضی از انواع نمونه تاشوی این دوچرخه، را می‌توان به راحتی حمل کرد، چراکه این مدل دوچرخه‌ای است که به کوچکترین شکل ممکن جمع می‌شود. این دوچرخه که توسط شرکت ایران دوچرخ عرضه می‌شود، دارای ظاهری ظریف و چرخ‌های سایز12 است که در کمتر از یک ثانیه جمع شده و به راحتی می‌توان آن را در صندوق عقب خودرو جای داد.
وزن تقریبی این دوچرخه حدود 23کیلوگرم، بدنه آن از آلیاژ منیزیم و فاقد جوشکاری بوده که این آلیاژ از لحاظ سختی همچون فولاد و سبکی همچون آلومینیوم است. این دوچرخه برخلاف ظاهر کوچک خود بسیار محکم بوده و قابلیت حمل دو نفر بزرگسال با وزن تقریبی 170کیلوگرم را دارد.
طی مسافت 35کیلومتری با یک‌بار شارژ
باتری بکار رفته در این دوچرخه، باتری لیتیوم پلیمر است که با یکبار شارژ با برق شهری حدود 35کیلومتر مسافت را بدون رکاب زدن طی می‌کند. این دوچرخه دارای سیستم کروز کنترل و چراغهای LED کم مصرف  در جلو و چراغ چشمک زن در قسمت عقب به منظور رانندگی در شب است.
سیستم ذخیره شارژ باتری این دوچرخه‌ها در نوع خود بی نظیر است. به کمک این سیستم شما می‌توانید باتری دوچرخه را در هر زمان که بخواهید فعال یا غیرفعال کنید. به طوری که اگر قصد داشته باشید برای مدتی طولانی مثلا  4 یا 5 ماه از دوچرخه استفاده نکنید، می‌توانید تنها با زدن یک دکمه کل مدار باتری را از سیستم خارج و بعد از گذشت مدت طولانی با زدن  دکمه مربوطه تقریبا همان میزان شارژ باقی مانده را داشته باشید.
این دوچرخه به دلیل ظاهر کوچک، ظریف و البته ضعیف به نظر می‌رسد. در حالی‌که آزمایش آن نشان می‌دهد به راحتی دو نفر می‌توانند سوار آن شوند.
مدلی که قابلیت تا شدن ندارد
نوع دیگر دوچرخه های تاشو اما دیگر قابلیت حمل آسان را همانند نمونه همراه ندارد. این وسیله در برخی موارد حتی از نمونه همراه نیز کوچکتر می‌شود اما نمی‌توان آن را مانند کالسکه بر روی چرخ حمل کرد. این نمونه بزرگتر از نمونه همراه بوده و لذت راندن با آن بیشتر است. به خصوص اینکه روی فرمان این دوچرخه یک مانیتور کوچک قرار دارد که روی آن اطلاعاتی مانند سرعت، میزان شارژ باتری، دنده، مصافت پیموده شده و…قابل مشاهده است.
این مدل نیز مانند تاشوی همراه، دارای باتری لیتیوم بوده که قابلیت شارژ با برق شهری را دارد. که با داشتن 7 دنده کمکی، برای سواری در مناطق سخت و شیب‌دار هم مناسب است  و با 3 تا 4 ساعت شارژ باتری شرایط پیمایش مسافت 35 کیلومتر را برای کاربر فراهم می‌کند. یکی از عمده ویژگی‌های باتری این نوع دوچرخه، لیتیومی بودن آن است که توان شارژ تا 1000 بار را دارد. در عین حال باتری لیتومی ایران دوچرخ حدودا 5 برابر سبک‌تر از دیگر باتری‌های موجود بازار هستند.
 
چهار حالت راندن با یک دوچرخه
دوچرخه‌های مذکور  با 4 حالت قابل راندن هستند. در حالت اول می‌توان قسمت برقی را خاموش کرد و با رکاب زدن مسیر را طی کرد (مانند دوچرخه معمولی). حالت دوم ترکیبی از رکاب زدن و استفاده از قدرت باتری است که می توان با زدن دکمه ترکیبی، بدون گاز دادن به راحتی به مسیر ادامه داد. در حالت سوم آن بدون رکاب زدن و تنها با فشار دادن گاز می‌توان مسافت مورد نظر را طی کرد. آخرین حالت، رکاب زدن به همراه گاز دادن است که باعث سرعت بیشتر می‌شود.
نباید فراموش کرد استفاده از این دوچرخه دردسرهای موتورسیکلت مانند داشتن گواهینامه، محدودیت ورود به طرح ترافیک، پرداخت جریمه و بسیاری از مشکلات دیگر را ندارد. از همه مهمتر اینکه با استفاده از این نوع دوچرخه‌ها، ضمن کاهش آلودگی هوا، ورزش و رسیدن به مقصد نیز همزمان می‌شود.