اتوپارت پرس: سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران اعلام کرد: «هیچگونه مشکلی
در ارتباط با تایرهای سواری در بازار وجود ندارد و تولیدکنندگان داخلی
قادر به تامین نیاز تایر سواری کشور هستند.»
اتوپارت پرس: شرکت ایساکو
به منظور تامین امنیت و تشخیص اصالت قطعات یدکی مدتی است اقدام به تدوین
طرح «ظرفیت نظارتی مصرف کننده» کرده است که در این طرح کدهای تصادفی به
همراه بارکد مخفی QR (Quick Response Code) یا کد پاسخ سریع، بر روی برچسب
مشخصات قطعات به منظور شناسایی و پیشگیری از هر گونه جعل و تقلب تعبیه شده
است. این سامانه از روش دریافت و پایش اطلاعات و درهم سازی دادهها با
بهکارگیری از توابع مخصوص و غیرقابل دسترس استفاده میکند.
اتوپارت پرس: رییس اتحادیه فروشندگان لاستیک و روغن موتور
اظهار کرد: «بازار تایر و رغن موتور در حال حاضر با مشکل خاصی روبهرو
نیست و حدنصاب توزیع تایر و تامین نیاز بازار رضایت بخش است و تولیدکنندگان
در حال تامین نیاز بازار هستند.»
اتوپارت پرس: شرکت خدمات پس از فروش ایرانخودرو، از ابتدای بهمن ماه سال جاری طرح «همراه با مشتریان» را در نمایندگیهای خدمات پس از فروش ایرانخودرو آغاز کرد.
تلاش و اصرار سازمان استاندارد در زمینه رعایت استانداردهای 85گانه خودرو
در تولید تا قبل از سررسید آخرین مهلت مقرر، موکدانه و جدی به نظر میرسید.
رئیس سازمان استاندارد بارها در اظهارنظرهای مختلف خود اعلام کرد این
سازمان به هیچ عنوان از مواضع خود عقب نخواهد نشست. با این حال رفتار
سازمان استاندارد از یکم دیماه سالجاری تا امروز نشان میدهد مناسبات به
نحوی دیگر تغییر کرده است. چهبسا نیره پیروزبخت در آخرین نشست خبری خود
درمورد اجرای استانداردهای 85گانه خودرو رسما اعلام کرد که پساز تحریمها
با مشکل عدم همکاری مراکز تست اروپایی با سازمان استاندارد مواجه هستیم،
ضمن اینکه در زمینه واردات برخی قطعات خودرو نیز مشکلاتی وجود دارد.
وی بر این اساس با تاکید بر اینکه سلامت و ایمنی مردم خط قرمز سازمان
استاندارد است، گفت: «امیدواریم تحریمها به بدقولی سازمان استاندارد منجر
نشود.» این اظهارنظر در کنار تاکید پیروزبخت بر حضور سازمان استاندارد
بهعنوان مشاور در کنار تولیدکنندگان، رسما از عقبنشینی این سازمان از
مواضع سرسختانه خود در زمینه اجرای استانداردهای 85گانه خودرو نشان دارد.
با وجود این برخی از فعالان صنعت خودرو معتقدند با داخلیسازی برخی از
قطعاتی که تا امروز امکان تولید کل پکیج آنها در کشور وجود نداشت، میتوان
تا حد قابلتوجهی استانداردهای اعلام شده را رعایت کرد.
داخلیسازی برخی قطعات هایتک به کمک ارتش
در شرایطی که مهمترین دغدغه خودروسازان، تولید و تحویل تعهدات معوق است،
به نظر میرسد جایی برای برنامهریزی و تلاش بیشتر به منظور رعایت کامل
استانداردهای جدید خودرویی باقی نمانده است. سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و
مجموعههای خودرو کشور با بیان اینکه مشکل تامین ارز و مواداولیه و…
مهمترین مانع صنعت خودرو در زمینه رعایت استانداردها به شمار میرود، گفت:
«خودروسازان برای قطعاتی مانند ایبیاس، ایربگ
و… نیز مشکل دارند. شرایط امروز حاد است و به نظر میرسد سازمان استاندارد
راهی جز تعامل و مماشات با خودروسازان پیش رو ندارد. در وضعیت فعلی، تولید
ناخالص ملی دچار بحران است و همه باید برای افزایش تولید ناخالص ملی تلاش
کنند.»
فرهاد بهنیا در رابطه با خبرهایی که مبنی بر اعلام آمادگی ارتش
برای کمک به قطعهسازان منتشر شده است، اظهار کرد: «این خبر درست است؛ در
این راستا مذاکراتی نیز با آنها انجام شده است. چراکه ارتش تکنولوژی و
تجهیزات بسیار پیشرفتهای را در اختیار دارد که امکان تولید داخل برخی از
قطعاتی را که تا امروز از خارج تامین میشد، بهراحتی فراهم میکند. به این
ترتیب ما با ارتش وارد مذاکره شدهایم و بهزودی از نمایندگان ارتش برای
مشخص شدن جزئیات و ابعاد این همکاری دعوت خواهیم کرد. قطعهسازان دیگر نیز میتوانند در این زمینه مذاکراتی داشته باشند.»
وی در پاسخ به این سوال که در این شرایط سازمان ملی استاندارد در زمینه
اجرای کدامیک از استانداردها باید کوتاه بیاید، پاسخ داد: «ما معتقدیم
سازمان استاندارد نباید کوتاه بیاید. اما واقعیت این است که اگر اجرای برخی
از استانداردها، ریشه خارجی داشته باشد، درحالحاضر نمیتوان برای آن کار
کرد. درواقع آن بخشهایی که هنوز در تولید آنها خودکفا نشدهایم و
تحریمها بر تامین آنها تاثیرگذار بوده است، مواردی هستند که سازمان
استاندارد نمیتواند بر اجرایشان پافشاری کند.»
راهی جز افزایش سطح خودکفایی نداریم
این فعال قطعهسازی در بخشی از اظهارات خود، در رابطه با موانع موجود در
زمینه تبادلات بینالمللی مالی و پولی توسط قطعهسازان، گفت: «بخش خصوصی به
خوبی هنر این کار را دارد. در واقع اگر ارز در اختیار این بخش قرار بگیرد،
بهراحتی توان انتقال آن وجود دارد. اگرچه نمیتوان منابع و بانکهای جدید
را نام برد تا مشکل تازهای در این زمینه ایجاد نشود. اما میتوان گفت
بانکهای دو، سه کشور که تعدادی از آنها در ترکیه هستند، در این زمینه با
ما همکاری دارند.»
بهنیا در ادامه در رابطه با امکان تولید قطعه استراتژیکی مانند ایسییوی خودرو
در داخل کشور، بیان کرد: «در شرایط تحریم فعلی، خودکفایی در تولید این
قطعه باید انجام شود و این موضوع با همکاری سه بخش امکانپذیر خواهد بود.»
وی در ادامه با اشاره به مراکز دانشبنیان بهعنوان یکی از محورهای اصلی
این همکاری، افزود: «این مراکز از تخصص و توانمندی بسیار بالایی برخوردارند
و بعضی از آنها توان صادرات تکنولوژی حتی به کشورهایی مانند سوئد و سوییس
هم دارند.»
به گفته بهنیا، استفاده از تجهیزات قابل استفاده نیروهای مسلح مانند ارتش
یکی دیگر از ارکان این همکاری به شمار میرود و سومین محور، تجربه خوب
قطعهسازان و خودروسازان در زمینه تولید این نوع قطعات است.
سخنگوی انجمن قطعهسازان ایران با بیان اینکه اسحاق جهانگیری معاون اول و
سورنا ستاری معاونت علمی رئیسجمهور پیگیر این موضوع هستند، خاطرنشان کرد:
«به این ترتیب با شکلگیری همکاری میان سه بخشی که اشاره شد، امکان
خودکفایی در تولید محصولاتی که تا امروز منشأ خارجی داشتند، فراهم میشود.
در واقع تولید 301 نیز با این محوریت پیگیری میشود.»
وی در خصوص تولید قطعهای مانند ایبیاس، گفت: «بهرغم داخلیسازی بسیاری
از قطعات ABS و همچنین مخزن ایربگ که مهمترین بخش آن است، امکان
داخلیسازی پکیج کامل این قطعات وجود ندارد.»
قطعه نیوز: اپلیکیشن اتواپ توسط «شرکت تعاونی تعمیرکاران خودرو فاوا»
که تحت نظر «اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران» فعالیت میکند، به منظور
ارائه خدمات مورد نیاز جامعه فعالیت خود را آغاز کرده و با هدف رفع نیازهای
مالکان خودرو، فعالیت خود را توسعه و ادامه خواهد داد.
به گزارش قطعه نیوز، اتواپ راهی ساده و سریع پیش پای افرادی میگذارد که به دنبال تعمیرکار خودرو
هستند. به این ترتیب کاربران میتوانند به وسیه اتواپ نزدیکترین تعمیرگاه
را پیدا کرده، مشخصات تعمیرگاهها را بررسی کنند و امتیازات و نظراتی که
سایر کاربران درباره آن تعمیرگاه ثبت کردهاند را مشاهده کنند. همچنین
امکان استفاده از قابلیت مسیریابی تا محل تعمیرگاه نیز در این اپلیکیشن
وجود دارد.
به وسیله استفاده از گزینه «نرخ مصوب اتحادیه» در منوی کنار اپلیکیشن، کاربران میتوانند فهرست خدمات تعمیر خودرو
به همراه قیمت مصوب اتحادیه تعمیرکاران را مشاهده کنند. در صورت نیاز به
تعمیرکار در محل، مشتریان این امکان را دارند تا از طریق گزینه «تعمیر در
محل» درخواست خود را ثبت کنند تا در سریعترین زمان، تعمیرکار به محل مورد
نظر آنها اعزام شود.
در عین حال در زمان خرید و فروش خودرو مشتریان میتوانند از کارشناسان فنی اتواپ برای بررسی دقیق خودرو از لحاظ فنی و بدنه در گزینه «کارشناس فنی خودرو» بهره ببرند.
خرید قطعه مورد نیاز خودرو از فروشگاه آنلاین، خدمت دیگری است که استفاده
از این اپلیکیشن برای مشتریان فراهم میکند. لازم به ذکر است فروشگاه اتواپ
قطعه اصلی را با بالاترین کیفیت و مناسبترین قیمت، به صورت مستقیم از
تامینکننده و تولیدکننده در اختیار کاربران قرار میدهد.