دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود
دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

زیان صنعت تایر از واردات بی ضابطه// تعرفه واردات تایر نباید کاهش یابد

اتوپارت پرس: سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران اعلام کرد: «هیچگونه مشکلی در ارتباط با تایرهای سواری در بازار وجود ندارد و تولیدکنندگان داخلی قادر به تامین نیاز تایر سواری کشور هستند.»

مصطفی تنها با بیان اینکه تولیدکنندگان داخلی، قادر به تامین نیاز تایرِ سواری کشور هستند، اظهار کرد: «کاهش تعرفه واردات تایرهای سواری امری مثبت و لازم نیست و نباید صورت گیرد. مسائلی که تابستان گذشته در ارتباط با تایرهای باری به وجود آمد چنان هیجانی در بعضی افراد به وجود آورده که دائم اصرار دارند به هر نحو تایر به بازار وارد کنند.»
وی خاطرنشان کرد: «ظاهرا صنعت تایر و 80 هزار نفری که به طور مستقیم و غیرمستقیم در این صنعت فعال هستند برای بعضی از افراد، اهمیت چندانی ندارد.»
تنها درخصوص کمبودی که درخصوص تایرهای سایز 17 تا 20 در کشور وجود دارد، گفت: «هم اکنون در کشور در سایزهای سنگین مثل 17 تا 20 تا حدی کمبود وجود دارد، البته تایر با سایزهای 17 تا 20 نیز در کشور تولید می‌شوند ولی تولید در این سایزها در کشور کم است.»
سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران در رابطه با همکاری تولیدکنندگان تایر کشور با تولیدکنندگان بزرگ و مطرح دنیا مانند میشلن فرانسه گفت: «همکاری با صنایع بزرگ تایر جهان طبیعتا در ارتقای صنعت تایر بسیار موثر خواهد بود اما هیچ یک از صنایع بزرگ جهان مایل به همکاری با تایرسازان ایران نیستند و علت آن مسائل سیاسی ای است که در کشور وجود دارد.»

لوازم یدکی اصل با برچسب اطمینان //اصالت قطعات یدکی رادر سامانه «اصل بخرید» تشخیص دهید

اتوپارت پرس: شرکت ایساکو به منظور تامین امنیت و تشخیص اصالت قطعات یدکی مدتی است اقدام به تدوین طرح «ظرفیت نظارتی مصرف کننده» کرده است که در این طرح کدهای تصادفی به همراه بارکد مخفی QR (Quick Response Code) یا کد پاسخ سریع، بر روی برچسب مشخصات قطعات به منظور شناسایی و پیشگیری از هر گونه جعل و تقلب تعبیه شده است. این سامانه از روش دریافت و پایش اطلاعات و درهم سازی داده‌ها با به‌کارگیری از توابع مخصوص و غیرقابل دسترس استفاده می‌کند.

نحوه استفاده از سامانه پیامکی اصل بخرید
برای استفاده از این سامانه باید ابتدا نرم افزار بارکد خوان را متناسب با سیستم عامل تلفن همراه خود بارگذاری و نصب کنید. بعد از آن، پس از هربار خرید محصولات ایساکو، بارکد مخفی لیبل قطعه خریداری شده را بتراشید. سپس ابتدا کد مربوطه را با نرم افزار بارکد خوان اسکن کنید. درصورت نبود دوربین در تلفن همراه و یا عدم عملکرد نرم افزار بارکد خوان، کد 16 رقمی بارکد را به صورت دستی وارد کنید و این کد را به شماره 300031 پیامک کنید. پس از لحظاتی اطلاعات قطعه استعلام شده برای شما ارسال می‌شود.
 
مزایای سامانه «اصل بخرید»
ایجاد بستر سیستماتیک امن جهت برقراری ارتباط دوسویه مصرف‌کننده نهایی و شرکت ایساکو مهمترین مزیت این سامانه به شمار می‌رود. راه‌اندازی سیستم مناسب جهت امکان برقراری ارتباط مشتری با شرکت ایساکو در راستای ایجاد اطمینان در مصرف قطعات یدکی اصلی، ایجاد سامانه دریافت، بررسی، کنترل و تحلیل داده‌ها به منظور به‌کارگیری در مواردی مختلف همچون بررسی بازار، تشخیص تقلب، پیگیری موارد جعل و...، تخصیص شماره پیامک ویژه جهت استعلام اصل بودن قطعات نیز از جمله مزایای این سامانه هستند. همچنین ایجاد سیستم پشتیبانی مکانیزه و فن‌آوریهای نوین سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به منظورجلوگیری از دسترسی افراد به اطلاعات کدها، پیش‌بینی و افزایش ضریب امنیتی جهت مبارزه با موارد جعل و تقلب، استفاده از کدهای مخفی غیر تکراری، عدم قابلیت پیش‌بینی و عدم امکان کپی‌برداری را نیز می‌توان از مزایای این سامانه دانست. در عین حال استفاده از کدهای رهگیری و بازرسی، به‌کارگیری سیستم‌های رمزنگاری و درهم‌سازی داده‌ها، بهره برداری از ویژگیهای خاص برچسب و هولوگرام ایساکو و شناسنامه دار بودن هر قطعه به منظور امکان ردیابی از دیگر مزایای این سامانه برشمرده می شود.
باید توجه داشت کاربری آسان و پویا با استفاده از سیستم‌های نوین فن‌آوری اطلاعات، سهولت استفاده از سیستم، از طریق خواندن بارکدهای QR هم ‌زمان با امکان ثبت دستی کد مخفی، امکان ارایه اطلاعات مختلف مورد نیاز مشتریان و تکریم مشتری از طریق ایجاد کانال‌های ارتباطی دوسویه مناسب، سریع و کم‌هزینه نیز از جمله فواید استفاده از این سامانه است.
ادامه خبر در وب سایت ما

رییس اتحادیه فروشندگان لاستیک و روغن موتور// مشکلی در بازار تایر و روغن موتور نیست

اتوپارت پرس: رییس اتحادیه فروشندگان لاستیک و روغن موتور اظهار کرد: «بازار تایر و رغن موتور در حال حاضر با مشکل خاصی روبه‌رو نیست و حدنصاب توزیع تایر و تامین نیاز بازار رضایت بخش است و تولیدکنندگان در حال تامین نیاز بازار هستند.»

داوود سعادتی‌نژاد تصریح کرد: «با کنترل اتحادیه، لاستیک سبک با قیمت مصوب و بدون هیچ مشکل در حال توزیع است. البته ممکن است در حوزه لاستیک‌های وارداتی مقداری با کمبود مواجه باشیم که جای نگرانی نیست زیرا اغلب نیاز بازار داخل را تولیدکنندگان داخلی مرتفع می‌کنند و تنها برای لاستیک‌های با رینگ 17 و 18 و 19 واردات انجام می‌شود.»
وی با اشاره به اینکه با توجه به هماهنگی بین کارخانه‌های تولید روغن چنانچه مواداولیه آن‌ها تامین شود قطعا در این حوزه با مشکل روبه‌رو نمی‌شویم، گفت: «لذا باید سعی شود مواداولیه تولید روغن هرچه سریعتر به دست تولید کنندگان برسد. در حال حاضر با موجودی که در انبارها است، نیاز بازار تایر سنگین را تامین می‌کنیم. لذا در این حوزه چالش جدی وجود ندارد و عمده مساله رانندگان خودروهای سنگین بحث تامین لوازم یدکی است.»
سعادتی‌نژاد اذعان کرد: «با توجه به واردات تایر و افزایش تولید داخل در حال حاضر پایانه‌ها در حال توزیع لاستیک سنگین با نرخ مصوب هستند لذا شاهد شکست قیمت‌های گزاف لاستیک‌های باری هستیم.»
به گفته وی، اگر تایر بی‌کیفیت در بازار وجود داشته باشد، از مبادی غیررسمی و به صورت قاچاق وارد شده لذا مردم اطمینان داشته باشند تایرهای سنگین موجود در بازار که از مبادی رسمی وارد شده‌اند قطعا از استانداردهای لازم برخوردار هستند و به دلیل اینکه واردات تایر با برندهای معتبر و تحت نمایندگی مجاز است لذا امکان واردات تایر بی کیفیت وجود ندارد.
داوود سعادتی‌نژاد با بیان اینکه در برهه‌ای به دلیل تحریم، با کمبود تایر روبه‌رو شدیم، تاکید کرد: «مسئولان برای تنظیم بازار الزامی بودن استاندارد تایر سنگین را حذف کردند اما این طرح هرگز عملیاتی نشد و امروز تایرهای سنگین استاندارد وارد کشور می‌شود.»
وی با اشاره به اینکه مشکل روغن های تقلبی همواره در بازار وجود داشته، خاطرنشان کرد: «امروز هم نمی‌توان گفت مشکل به طور کامل مرتفع شده زیرا کالای تقلبی در بازاری که با کمبود و گرانی مواجه است عرضه می‌شود، البته توزیع روغن و بازار این محصول به خوبی مدیریت می‌شود زیرا واحدهای صنفی با داشتن پروانه کسب امکان فروش روغن موتور تقلبی ندارند و تنها در حاشیه شهر واحدهایی که فاقد پروانه فعالیت هستند اقدام به فروش روغن موتورهای تقلبی می‌کنند.»
وی گفت: «مهمترین موضوعی که باید مدنظر قرار گیرد هماهنگی واردکنندگان تایر با اتحادیه و ارائه آمار و ارقام لاستیک‌هایی است که توزیع می شود زیرا تنها در صورتیکه اتحادیه در چگونگی کم و کیف واردات قرار گیرد، قادر به کنترل بازار تایر خواهد بود.»

همزمان با دهه مبارک فجر طرح همراه با مشتریان در نمایندگی‌های ایساکو کلید خورد

اتوپارت پرس: شرکت خدمات پس از فروش ایران‌خودرو، از ابتدای بهمن ماه سال جاری طرح «همراه با مشتریان» را در نمایندگی‌های خدمات پس از فروش ایران‌خودرو آغاز کرد.

به گزارش اتوپارت پرس به نقل از روابط عمومی شرکت ایساکو، این شرکت به منظور افزایش رضایت مشتریان از خدمات پس از فروش و در راستای همیاری نمایندگی‌ها و اعتمادسازی دوسویه، با هدف استخراج عارضه‌ سیستم‌های عملیاتی، اصلاح زیرساخت‌ها و بازنگری فرآیندها، طرح فوق را اجرایی کرد.
در طرح مذکور، تیمی از کارشناسان خبره دفاتر منطقه‌ای با حضور در نمایندگی‌های منتخب، به عنوان تسهیل‌گر امور مشتریان حضور یافته و  ضمن ارتباط مستقیم با مشتریان به مشاهده فرآیند ارائه خدمات در نمایندگی‌ها می‌پردازند. این کارشناسان ضمن همراهی با مشتریان و نمایندگی‌ها به بررسی مشکلات موجود در فرآیند پذیرش تا ترخیص و تامین قطعه خواهند پرداخت.
در این طرح که از آن به عنوان «طرح استقرار» نیز یاد شده است،‌ کارشناسان مستقر دفاتر در نمایندگی‌ها، با رویکرد یاری‌رسانی به نمایندگی‌ برای ارائه خدمات با کیفیت بالاتر و تسهیل امور مشتریان هر هفته در یک واحد تعمیرگاهی، حضور خواهند یافت.
لازم به ذکر است کارشناسان مستقر موظفند، در صورت مشاهده موارد خاص در ارائه خدمات، بدون فوت وقت، دستور صدور انجام فوری کار را از مسئول مربوطه در شرکت ایساکو دریافت کرده و آن را در نمایندگی اجرایی کنند. همچنین این کارشناسان حداکثر دو روز پس از استقرار در نمایندگی‌ها، موارد مطرح شده مشتریان را به همراه عارضه‌های مهم و کلیدی شناسایی شده به کارگروهی که به همین منظور تشکیل شده است، ابلاغ خواهند کرد تا فرآیند مذکور به سرعت بهینه‌سازی شده و امور مشتریان در نمایندگی‌ها به سرعت رتق و فتق شود.
گفتنی است اجرای این طرح همزمان با ایام‌الله دهه مبارک فجر و با توجه به افزایش ترافیک کاری نمایندگی‌ها در پایان سال و نزدیک شدن به سفرهای نوروزی هموطنان، در بهمن ماه سال جاری آغاز شد و پیش‌بینی می‌شود با نظارت و همراهی کارشناسان مستقر، عارضه‌ها و ایرادهای احتمالی موجود در فرآیند ارائه خدمات پس از فروش به سرعت برطرف شده و  رضایت مشتریان به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

قطعه‌‌سازان به‌زودی با ارتش وارد مذاکره می‌شوند

تلاش و اصرار سازمان استاندارد در زمینه رعایت استانداردهای 85گانه خودرو در تولید تا قبل از سررسید آخرین مهلت مقرر، موکدانه و جدی به نظر می‌رسید. رئیس سازمان استاندارد بارها در اظهارنظرهای مختلف خود اعلام کرد این سازمان به هیچ عنوان از مواضع خود عقب نخواهد نشست. با این حال رفتار سازمان استاندارد از یکم دی‌ماه سال‌جاری تا امروز نشان می‌دهد مناسبات به نحوی دیگر تغییر کرده است. چه‎بسا نیره پیروزبخت در آخرین نشست خبری خود درمورد اجرای استانداردهای 85گانه خودرو رسما اعلام کرد که پس‌از تحریم‌ها با مشکل عدم همکاری مراکز تست اروپایی با سازمان استاندارد مواجه‎ هستیم، ضمن این‎که در زمینه واردات برخی قطعات خودرو نیز مشکلاتی وجود دارد.
وی بر این اساس با تاکید بر این‎که سلامت و ایمنی مردم خط قرمز سازمان استاندارد است، گفت: «امیدواریم تحریم‌ها به بدقولی سازمان استاندارد منجر نشود.» این اظهارنظر در کنار تاکید پیروزبخت بر حضور سازمان استاندارد به‎عنوان مشاور در کنار تولیدکنندگان، رسما از عقب‌نشینی این سازمان از مواضع سرسختانه خود در زمینه اجرای استانداردهای 85گانه خودرو نشان دارد. با وجود این برخی از فعالان صنعت خودرو معتقدند با داخلی‌سازی برخی از قطعاتی که تا امروز امکان تولید کل پکیج آن‎ها در کشور وجود نداشت، می‌توان تا حد قابل‌توجهی استانداردهای اعلام شده را رعایت کرد.
 
داخلی‌سازی برخی قطعات های‌تک به کمک ارتش
در شرایطی که مهم‎ترین دغدغه خودروسازان، تولید و تحویل تعهدات معوق است، به نظر می‌رسد جایی برای برنامه‌ریزی و تلاش بیشتر به منظور رعایت کامل استانداردهای جدید خودرویی باقی نمانده است. سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو کشور با بیان اینکه مشکل تامین ارز و مواداولیه و… مهم‌ترین مانع صنعت خودرو در زمینه رعایت استانداردها به شمار می‌رود، گفت: «خودروسازان برای قطعاتی مانند ای‌بی‌اس، ایربگ و… نیز مشکل دارند. شرایط امروز حاد است و به نظر می‌رسد سازمان استاندارد راهی جز تعامل و مماشات با خودروسازان پیش رو ندارد. در وضعیت فعلی، تولید ناخالص ملی دچار بحران است و همه باید برای افزایش تولید ناخالص ملی تلاش کنند.»
فرهاد بهنیا در رابطه با خبرهایی که مبنی بر اعلام آمادگی ارتش برای کمک به قطعه‌سازان منتشر شده است، اظهار کرد: «این خبر درست است؛ در این راستا مذاکراتی نیز با آن‎ها انجام شده است. چراکه ارتش تکنولوژی و تجهیزات بسیار پیشرفته‌ای را در اختیار دارد که امکان تولید داخل برخی از قطعاتی را که تا امروز از خارج تامین می‌شد، به‎راحتی فراهم می‌کند. به این ترتیب ما با ارتش وارد مذاکره شده‌ایم و به‎زودی از نمایندگان ارتش برای مشخص شدن جزئیات و ابعاد این همکاری دعوت خواهیم کرد. قطعه‌سازان دیگر نیز می‌توانند در این زمینه مذاکراتی داشته باشند.»
وی در پاسخ به این سوال که در این شرایط سازمان ملی استاندارد در زمینه اجرای کدام‌یک از استانداردها باید کوتاه بیاید، پاسخ داد: «ما معتقدیم سازمان استاندارد نباید کوتاه بیاید. اما واقعیت این است که اگر اجرای برخی از استانداردها، ریشه خارجی داشته باشد، درحال‎حاضر نمی‌توان برای آن کار کرد. درواقع آن بخش‌هایی که هنوز در تولید آن‌ها خودکفا نشده‌ایم و تحریم‌ها بر تامین آن‌ها تاثیرگذار بوده است، مواردی هستند که سازمان استاندارد نمی‌تواند بر اجرایشان پافشاری کند.»
 
راهی جز افزایش سطح خودکفایی نداریم
این فعال قطعه‌سازی در بخشی از اظهارات خود، در رابطه با موانع موجود در زمینه تبادلات بین‌المللی مالی و پولی توسط قطعه‌سازان، گفت: «بخش خصوصی به خوبی هنر این کار را دارد. در واقع اگر ارز در اختیار این بخش قرار بگیرد، به‎راحتی توان انتقال آن وجود دارد. اگرچه نمی‌توان منابع و بانک‌های جدید را نام برد تا مشکل تازه‌ای در این زمینه ایجاد نشود. اما می‌توان گفت بانک‌های دو، سه کشور که تعدادی از آنها در ترکیه هستند، در این زمینه با ما همکاری دارند.»
بهنیا در ادامه در رابطه با امکان تولید قطعه استراتژیکی مانند ای‌سی‌یوی خودرو در داخل کشور، بیان کرد: «در شرایط تحریم فعلی، خودکفایی در تولید این قطعه باید انجام شود و این موضوع با همکاری سه بخش امکان‌پذیر خواهد بود.»
وی در ادامه با اشاره به مراکز دانش‌بنیان به‌عنوان یکی از محورهای اصلی این همکاری، افزود: «این مراکز از تخصص و توانمندی بسیار بالایی برخوردارند و بعضی از آن‎ها توان صادرات تکنولوژی حتی به کشورهایی مانند سوئد و سوییس هم دارند.»
به گفته بهنیا، استفاده از تجهیزات قابل استفاده نیروهای مسلح مانند ارتش یکی دیگر از ارکان این همکاری به شمار می‌رود و سومین محور، تجربه خوب قطعه‌سازان و خودروسازان در زمینه  تولید این نوع قطعات است.
سخنگوی انجمن قطعه‌سازان ایران با بیان اینکه اسحاق جهانگیری معاون اول و سورنا ستاری معاونت علمی رئیس‌جمهور پیگیر این موضوع هستند، خاطرنشان کرد: «به این ترتیب با شکل‌گیری همکاری میان سه بخشی که اشاره شد، امکان خودکفایی در تولید محصولاتی که تا امروز منشأ خارجی داشتند، فراهم می‌شود. در واقع تولید 301 نیز با این محوریت پیگیری می‌شود.»
وی در خصوص تولید قطعه‌ای مانند ای‌بی‌اس، گفت: «به‎رغم داخلی‎سازی بسیاری از قطعات ABS و همچنین مخزن ایربگ که مهم‎ترین بخش آن است، امکان داخلی‌سازی پکیج کامل این قطعات وجود ندارد.»

تعمیرگاهی به وسعت یک شهر//اولین نسخه اپلیکیشن اتواَپ منتشر شد

قطعه نیوز: اپلیکیشن اتواپ توسط «شرکت تعاونی تعمیرکاران خودرو فاوا» که تحت نظر «اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران» فعالیت می‌کند، به منظور ارائه خدمات مورد نیاز جامعه فعالیت خود را آغاز کرده و با هدف رفع نیازهای مالکان خودرو، فعالیت خود را توسعه و ادامه خواهد داد.
به گزارش قطعه نیوز، اتواپ راهی ساده و سریع پیش پای افرادی می‌گذارد که به دنبال تعمیرکار خودرو هستند. به این ترتیب کاربران می‌توانند به وسیه اتواپ نزدیک‌ترین تعمیرگاه را پیدا کرده، مشخصات تعمیرگاه‌ها را بررسی کنند و امتیازات و نظراتی که سایر کاربران درباره آن تعمیرگاه ثبت کرده‌اند را مشاهده کنند. همچنین امکان استفاده از قابلیت مسیریابی تا محل تعمیرگاه نیز در این اپلیکیشن وجود دارد.
به وسیله استفاده از گزینه «نرخ مصوب اتحادیه» در منوی کنار اپلیکیشن، کاربران می‌توانند فهرست خدمات تعمیر خودرو به همراه قیمت مصوب اتحادیه تعمیرکاران را مشاهده کنند. در صورت نیاز به تعمیرکار در محل، مشتریان این امکان را دارند تا از طریق گزینه «تعمیر در محل» درخواست خود را ثبت کنند تا در سریع‌ترین زمان، تعمیرکار به محل مورد نظر آنها اعزام شود.
در عین حال در زمان خرید و فروش خودرو مشتریان می‌توانند از کارشناسان فنی اتواپ برای بررسی دقیق خودرو از لحاظ فنی و بدنه در گزینه «کارشناس فنی خودرو» بهره ببرند.
خرید قطعه مورد نیاز خودرو از فروشگاه آنلاین، خدمت دیگری است که استفاده از این اپلیکیشن برای مشتریان فراهم می‌کند. لازم به ذکر است فروشگاه اتواپ قطعه اصلی را با بالاترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت، به صورت مستقیم از تامین‌کننده و تولید‌کننده در اختیار کاربران قرار می‌دهد.