اتوپارت پرس: دبیر انجمن صنایع همگن قطعهسازی ارزش روز سرمایهگذاریهای
صورت گرفته در صنایع خودروسازی و قطعهسازی کشور را حدود ۳۵۰ هزار میلیارد
تومان دانست و اعلام کرد که در حال حاضر بلااستفاده مانده است.
آرش محبینژاد با بیان اینکه بحران در
صنعت قطعهسازی موجب شده که تولید خودرو در آذرماه سال جاری، نسبت به
آذرماه سال گذشته کاهش 72 درصدی داشته باشد، گفت: «به صورت تجمیعی نیز از
ابتدای امسال تا آخر آذرماه، نسبت به مدت مشابه سال گذشته تولید خودرو
حدود 32 درصد کاهش را تجربه کرده است. از طرف دیگر تعداد قابل توجهی از
واحدهای قطعهسازی تعطیل و نیمه تعطیل شدهاند که به دنبال آن حدود 280
هزار نفر از کارگران شاغل در این شرکتها نیز تعدیل و تعلیق شدهاند
بهگونهای که 130 هزار نفر تعدیل و 150 هزار نفر نیز تعلیق شدهاند.»
وی در ادامه افزود: «اگر طبق آمار و
بررسیها، متوسط سرمایهگذاری لازم برای ایجاد یک اشتغال جدید صنعتی را 500
میلیون تومان در نظر بگیریم؛ برای ایجاد شغل جدید برای این تعداد کارگر
بیکار شده، حدود 150 هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری لازم است. البته که
دولت در حال حاضر چنین بودجهای را ندارد که بخواهد سرمایهگذاری کند.»
محبی نژاد در ادامه بیان کرد: «از طرف
دیگر این تعداد افراد که نمیتوانند به کار برگردنند، بیمه تامین اجتماعی
باید سالانه حدود 10 هزار میلیارد تومان بیمه بیکاری به این افراد پرداخت
کند؛ علاوه بر این درآمد
بیمه تامین اجتماعی
از محل بیمه کارگران و کارمندان بیمه شده است؛ بنابراین زمانی که اینها
بیکار باشند، نه تنها نمیتوانند به تامین اجتماعی حق بیمه پرداخت کنند،
بلکه سازمان امور مالیاتی هم مالیات حقوقش را نمیتواند بگیرد و شرکتها
متوقف شده و به دلیل رکود، مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر درآمدشان
پرداخت نخواهد شد.»
این فعال صنعت قطعهسازی با اشاره به اینکه این وضعیت در حالی است که طبق برآوردهای صورت گرفته براساس نرخ
ارز سامانه نیما،
ارزش روز سرمایهگذاریهای صورت گفته در صنعت خودروسازی در حال حاضر بیش
از 100 هزار میلیارد تومان است، اظهار کرد: «علاوه بر این ارزش
سرمایهگذاری صورت گرفته در واحدهای قطعهسازی کشور در ردههای یک، دو و سه
به بیش از 250 هزار میلیارد تومان میرسد که تنها سرمایه نیستند؛ بلکه
شامل اخذ تسهیلات، ایجاد بدهیها و... نیز میشود.»
آرش محبینژاد با توضیح اینکه جمع
داراییهای صنعت خودروی کشور بیش از 350 هزار میلیارد تومان است که در حال
حاضر تقریبا معطل مانده و بهرهبرداری مناسبی در جهت ایجاد اشتغال مولد و
رونق اقتصادی از آن صورت نمیگیرد، تاکید کرد: «این وضعیت در حالی است که
صنعت خودرو حدود 700 هزار نیروی مستقیم، شامل 550 هزار نفر نیروی مستقیم
قطعهسازی
قطعات خودرو
و حدود 100-150 هزار نفر نیروی مستقیم خودروسازی دارد. در نتیجه 700 هزار
نفر شاغل مستقیم مشغولند. چنانچه این دارایی 350 هزار میلیارد تومانی
بلااستفاده مانده و روند فعلی ادامهدار باشد؛ این کارگران بیکار شده و
صنعت قطعهسازی دیگر نخواهد توانست به کار برگردد.»
وی با اشاره به اینکه به این ترتیب بیمه
و دولت درآمد خود را از دست میدهند، اظهار کرد: «بنابراین اگر توجه لازم
به صنعت قطعهسازی و خودروسازی صورت نگیرد، 350 هزار میلیارد تومان سرمایه
معطل و بلااستفاده میشود؛ ضمن اینکه این سرمایه رو به استهلاک نیز است.
به غیر از زمین کارخانهها، الباقی شامل ساختمانها، ماشینآلات، دانش فنی و
غیره همه رو به زوال هستند؛ چراکه دانش فنی، ماشینآلات و غیره چهار سال
آینده دیگر کارایی امروز را نخواهند داشت.»
دبیر انجمن صنایع همگن قطعهسازی تصریح
کرد: «در حال حاضر محدودیتها فراوان، منابع به شدت محدود و نیازها بسیار
نامحدود هستند. اکنون مسئولین باید تصمیم بگیرند که منابع را کجا متمرکز
کنند که بازدهی بیشتری داشته باشد؛ چنانچه این وضعیت ادامه پیدا کند، تا
پایان سال آمار تعطیلی واحدهای قطعهسازی و بیکاری قطعهسازان افزایش
چشمگیر خواهد داشت.»
وی با اشاره به اعلام ارائه تسهیلات چهار هزار میلیارد تومانی از طریق
خودروسازان به قطعهسازان، اظهار کرد: «تا به امروز این وعده در حد حرف
بوده و سرعت عمل به شدت پایین بوده است و اقدامی از سو.ی بانک مرکزی صورت
نگرفته است. دولت و بانک مرکزی شاهد اختلاف رویه و اختلاف سلیقه هستند و
اتحاد و تمرکز سیاستگذاری و مواضع در عملکرد آنها دیده نمیشود.»
دوشنبه 1 بهمنماه سال 1397 ساعت 01:40 ب.ظ