قطعه نیوز: مدتی است که گروه صنعتی ایرانخودرو و ایساکو، با ارائه اپلیکیشنی سعی در کاهش هزینه و صرفهجویی در زمان مشتریان خود برای انجام سرویسهای دورهای دارد.
چندین سال است با گسترش فضای رسانهای و آشنایی بیشتر مردم با دنیای
الکترونیک و فضای مجازی، بسیاری از امور روزانه با استفاده از اپلیکشینها و
وبسایتها به راحتی انجام میشود.
یکی از دغدغههای دارندگان خودرو، انجام سرویسهای ادواری خودرو به منظور
حفظ سلامت فنی خودرو است. اما این کار ممکن است ساعتها و حتی چند روز از
وقت آنها را بگیرد. زیرا برای بردن خودرو به نمایندگیهای مجاز باید
علاوهبر پیمودن مسافتهای طولانی، ساعات زیادی را در ترافیک سپری کنند و
مدتی را برای انجام سرویسهای مربوطه منتظر بمانند و مجددا همان مسیر را
بازگردند.
به همین دلیل مدتی است گروه صنعتی ایرانخودرو و ایساکو، با ارائه
اپلیکیشنی سعی در کاهش هزینه و صرفهجویی در زمان مشتریان خود برای انجام
سرویسهای دورهای دارند. این اپلیکشین به گونهای است که دارندگان محصولات
ایرانخودرو با نصب آن روی تلفن همراه خود، میتوانند برای انجام
سرویسهای دورهای که شامل تعویض روغن موتور، *****روغن، *****هوای موتور و اتاق و همچنین تنظیم باد چرخها میشود، در قسمت «اتوکلیک» درخواست سرویسکار کنند تا تمامی خدمات یاد شده در محل به صورت فوری انجام شود.
لازم به ذکر است که سرویسکارها با استفاده از موتورسیکلتهای مخصوصی که به
تمامی ابزار و وسایل مورد نیاز تجهیز شدهاند، به محلی که مشتری از پیش
تعیین کرده اعزام میشوند و در کمترین زمان ممکن به ارائه خدمات
میپردازند. در این روش دیگر نیازی به مراجعه حضوری مشتری به نمایندگیهای
مجاز ایرانخودرو نیست و تنها با درخواست از طریق اپلیکیشن ایساکو،
میتوانند تمامی خدمات مورد نظر خود را در محل دریافت کنند.
از جمله ویژگیهای استفاده از اپلیکیشن ایساکو
میتوان به صرفهجویی در وقت و هزینه اشاره کرد. زیرا سرعت عمل در این روش
بسیار بالا بوده و در مدتی کمتر از ۳۰ دقیقه تمامی خدمات مربوط به سرویس
دورهای خودرو در محل با حضور مشتری انجام میشود. از مزایای دیگر استفاده
از اتو کلیک، اطلاع از هزینه خدمات قبل از اعزام سرویسکارها است و شما از
همان لحظهای که سفارش خدمات خود را در اپلیکیشن ثبت میکنید، پیشفاکتوری
مشخص دریافت کرده که نشان میدهد در روز دریافت خدمات چه میزان هزینه باید
پرداخت شود. همچنین با استفاده از این اپلیکیشن امتیازی به حساب کاربران
افزوده میشود که با استفاده از آن میتوانند در درخواستهای بعدی و همچنین
خرید قطعات یدکی از تخفیف ویژهای برخوردار شوند.
قطعه نیوز: رئیس اتحادیه صنف تعمیرکاران خودرو تهران
در خصوص چالش تامین لوازم یدکی در روزهای پایانی سال، اعلام کرد: «روند
ترخیص قطعات دپو شده در گمرک باید تسریع شود. همچنین اتحادیه برای برقراری
کشیکهای نوروزی تعمیرگاههای مجاز در تهران برنامهریزی دارد.»
علیرضا نیکآیین با اشاره به دسترسی به قطعات و ترخیص هرچه سریعتر کالاهای
مانده در انبار گمرکات کشور به عنوان چالش مهم این روزها، گفت: «با توجه به
آنکه بازار شب عید بازاری پرقدرت و سرعتی است لذا باید هرچه سریعتر قطعات
ترخیص شود تا با تسهیل در ترخیص بار تجار، قطعه مورد نیاز بازار شب عید
تعمیرکاران تامین شود. زیرا دسترسی به موقع مکانیک به قطعه مشکلات
تعمیرکاران را مرتفع میکند.»
وی با توضیح این مطلب که با وجود آنکه سیستم مویرگی توزیع قطعات یدکی بین
تعمیرکاران سنتی است اما از چیدمان خوبی برخوردار است و فعلا با این روش
کار پیش میرود، اظهار کرد: «البته باید به تجار اجازه داد هرچه سریعتر لوازم یدکی خودرو را ترخیص و وارد بازار کنند تا این سیستم مویرگی به صورت خودکار نیاز تعمیرکاران به قطعه و لوازم یدکی را مرتفع کند.»
نیکآیین با بیان اینکه اگر بخواهیم از منظر کسب و کارهای جدید به توزیع
لوازم یدکی و تامین بازار شب عید نگاه کنیم در حال حاضر شرایط رضایت بخش
نیست، تصریح کرد: «تاکنون به صورت جدی به این حوزه وارد نشدهایم. البته
برنامههایی در دستور کار قرار گرفته تا در آینده نزدیک برای توزیع قطعه
بین تعمیرکاران مجاز در سرتاسر کشور از اپلیکیشن خاصی بهره گرفته شود.»
رئیس اتحادیه صنف تعمیرکاران خودرو ادامه داد: «با رونمایی و معرفی اپلیکیشن اتوآپ
در دهه فجر، کلید استفاده از نرم افزارهای جدید در سیستم توزیع لوازم یدکی
عملا کلید خورد که امیدواریم در آیندهای نزدیک شاهد بهرهگیری کامل از
این کسب و کارهای جدید باشیم.»
وی با اشاره به آمادگی تعمیرکاران مجاز خودرو
برای بازار پرشتاب شب عید گفت: «ستاد ویژهای به منظور خدمت رسانی در ایام
نوروز در نظر گرفته شده که در حال عضو گیری از داخل اتحادیه است و با نصب
بنر و اعلام لیست تعمیرکاران، مردم را در جریان اطلاع از واحدهایی که در
تعطیلات آماده خدمت رسانی هستند قرار خواهند داد.»
پس از استفاده از خودرو برای مدتی متوجه کم شدن توان و شتاب خودرو
خود خواهید شد. یکی از دلایل این مشکل فرسوده شدن وسایل و قطعات خودرو می
باشد. خودروسازان، خودروها را برای استفاده روزمره و طولانی مدت می شازند و
پس از استفاده از خودرو برای مدت زیادی، توان خودرو کاهش می یابد و به
دنبال آن شتاب ماشین هم کم می شود. اما با آشنایی با عوامل افزایش شتاب خودرو و با چند ترفند ساده می توان شتاب خودرو را تقویت نمود.
تقویت ECU
EUC موجود در خودروهای صفر به دلیل حداکثر بهره وری در میزان مصرف سوخت و
کمترین تولید آلایندگی، معمولی هستند. اما EUC خودرو را می توان طوری تنظیم
نمود که بیشترین عملکرد را داشته باشد. برای این کار باید تراشه ECU خودرو
را بروز کرد. با استفاده از دیاگ و یا یک ماژول تعویضی می توان این کار را
انجام داد. از دستگاهی به نام دیاگ پرتابل هم در بعضی اوقات می توان
استفاده نمود. استفاده از این دیاگ پرتابل بیشتر در موتورهای مدرن امکان
پذیر می باشد.
کنترل کننده دریچه گاز
تغییر در کارایی و عملکرد خودروها به این دلیل است که در وسایل نقلیه
پیشرفت ثابتی در حال انجام می باشد. کامپیوترهای خودروهای مدرن دریچه های
گاز یک خودرو را کنترل می کنند و این در حالی است که در قدیم این کار به
شکل سنتی و مکانیکی انجام می شد. در خودروهای جدید و مدرن با فشردن پدال
گاز، موقعیت پدال گاز به کامپیوتر خودرو فرستاده می شود. به همین دلیل زمان
ارسال این دستور به موتور خودرو کاهش یافته و شتاب خودروها بیشتر شده است.
این فرایند باعث می شود تا برخی از فرایندهای کنند کننده حذف شوند. در عین
حال این سیستم کاملا ایمن طراحی شده و در پی بروز مشکل، به سرعت تشخیص
داده می شود. این فرایند به میزان زیادی شتاب، سرعت و زمان پاسخ دهی را
کنترل می کند.
افزایش شتاب خودرو با تعویض چرخ دنده ها
چرخ دنده های موجود در موتور خودروها به دو شکل کوتاه و بلند می باشند. اگر
کمی با مسائل مکانیک آشنایی داشته باشید متوجه می شوید که خودروهایی که
دارای چرخ دنده بزرگ هستند سرعت بیشتر و شتاب کمتری دارند و مصرف سوخت
پایینی دارند. و خودروهای دارای چرخ دنده های کوچکتر، دارای شتاب بسیار
بیشتری می باشند و مصرف بیشتری هم دارند. به همین دلیل برای افزایش شتاب
خودرو خود می توانید چرخ دنده های بزرگ خودرو را با چرخ دنده های کوچک
تعویض نمایید. این کار البته باعث افزایش مصرف سوخت خودرو شده و این کار را
نمی توان در خانه انجام داد و برای ان باید به یک مکانیک ماهر مراجعه
نمایید. پس یکی دیگر از عوامل افزایش شتاب خودرو ، تعویض چرخ دنده ها می باشد.
تغییر آج و اصطکاک لاستیک ها
برخی از کارشناسان و متخصصین خودرو قادرند با تغییر ( افزایش ) آج و اصطکاک لاستیک خودرو،
شتاب خودرو را افزایش دهند. زیرا شتاب خودرو همواره با میزان اصطکاک و
چسبندگی تایرها رابطه مستقیم داشته. پس زمانی که تایر خودرو فرسوده می شود،
قطعا شتاب خودرو هم کاهش می یابد. البته میزان افزایش آج و اصطکاک خودرو
با توجه به محاسبه ی نیروی لازم جهت به حرکت در آوردن خودرو محاسبه می شود.
که با تقسیم نیرو بر وزن تایر و برخی محاسبات دیگر انجام می شود. در ادامه
پارامترهایی مانند سرعت و حرارت بر عملکرد تایرها تاثیر می گذارد. پس
همواره تعویض تایر های قدیمی و فرسوده بر افزایش شتاب خودرو تاثیر مستقیم
می گذارد.
کاهش وزن خودرو
خوب مشخص است که اجسام سبک سریعتر از اجسام سنگین به حرکت در می آیند به
مانند آدم ها که چاق ها کند تر از لاغرها می باشند. پس یکی از عوامل افزایش
شتاب خودرو کاهش وزن خودرو می باشد. مثلا برخی از افراد برای این منظور،
ترمز های فابریک خودرو را با ترمزهای روتور دوتایی تعویض می نمایند که جدا
از وزن کمتر، عملکرد خودرو را بهبود می بخشد. البته برای کاهش وزن خودرو
باید از یک متخصص کمک گرفت که متناسب با مدل و توان خودرو، وزن را کاهش
دهید.
بهبود وضعیت آیرودینامیک
نحوه طراحی بدنه یک خودرو قطعا یکی از مهمترین عوامل افزایش شتاب خودرو می
باشد. به همین دلیل اگر خودروهای اسپرت و سوپر اسپرت را نگاه کنید می بینید
طراحی عجیبی دارند. این طراحی صرفا برای زیبایی خودرو نیست بلکه یک خودرو
اسپرت که شتاب و سرعتش شاید مهم ترین پارامتر هایش باشد، به این شکل طراحی
می شود. طراحی آیرودینامیک خودرو هم به همین دلیل است که شتاب خودرو بالا
برود. این بخش از طراحی خودرو آنقدر مهم است که به عنوان یک رشته تحصیلی در
مقاطع تکمیلی تدریس می شود.
از این رو می دانیم که ما نمی توانیم طراحی و شکل ظاهری خودرو را تغییر
دهیم اما با حذف کردن برخی موارد مانند باربندها می توان شتاب خودرو را
افزایش داد. یکی دیگر از این عوامل هم کم کردن ارتفاع خودرو می باشد که در
این صورت به دلیل عبور مقدار بسیار کمتری هوا از زیر خودرو، سرعت و شتاب
خودرو افزایش می یابد. با تغییر در فنرهای خودرو می توانید ارتفاع خودروتان
را کم کنید و شتاب خودرو را افزایش دهید.
قطعه نیوز: مدیرعامل سازمان جمعآوری و فروش اموال تملیکی اعلام کرد: هنوز
تصمیم قطعی برای خودروهایی که ثبت سفارش جعلی دارند، گرفته نشده اما یکی از
گزینهها فروش آنها به صورت قطعات در بازار است.
جمشید قسوریانجهرمی در مورد اینکه آیا از خودروهای دپو شده در گمرکات به
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تاکنون خودرویی به عنوان متروکه یا قاچاق به
سازمان اموال تملیکی واگذار شده است، اظهار داشت: هنوز هیچ خودرویی به ما
اعلام نشده، فقط بخشی از خودروهای سال گذشته بوده و به غیر از آن چیز جدیدی
وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه گمرک اخیرا نامهای اعلام کرده تا خودروهایی که ثبت
سفارش آنها اشکال دارد و پرونده قضایی دارند تحت عنوان قاچاق تحویل سازمان
اموال تملیکی شود، افزود: باید مشخص شود که این خودروها در کدام گمرکات
بوده و چه تعداد هستند.
قسوریانجهرمی در مورد اینکه تکلیف خودروهای قاچاق
چیست و سازمان برای آنها چه برنامهای دارد، تصریح کرد: ماهیت خودروهای
قاچاق قبلی با آنچه در ماههای اخیر اتفاق افتاده متفاوت است. در گذشته این
خودروها حجم بالای ۲۵۰۰ سیسی داشتند و رویه گمرکی را طی نکردند، اما
خودروهای دوره جدید بخشی از فرایند را به صورت قانونی پیگیری کرده، اما ثبت
سفارش آنها جعلی عنوان شد. از لحاظ حجم موتور برای واردات به کشور مجاز
تلقی میشوند.
به گفته وی، خودروهایی که نمیتوانیم بفروشیم به دلیل آن است که حجم موتور آنها بالای ۲۵۰۰ سیسی بوده و اساساً از مسیر قاچاق آمدند.
مدیرعامل سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی در پاسخ به این سوال که اگر
قرار باشد خودروهای که عنوان قاچاق داشته توسط سازمان تملیکی برای فروش
داخلی طی طریق کند، این به منزله دور زدن قانون است، گفت: فلسفه تاسیس
سازمان اموال تملیکی این است کالاهایی که از طریق مسیر قانونی نیامده یا در
مسیر قانونی دچار مشکل شدند به تملیک دولت درآمده و پس از تعیین تکلیف
مجددا فروخته شود.
وی تاکید کرد: در حال حاضر یکی از دلایل فروش این خودروها موضوع ارز بری
بوده که منابع آن به خزانه واریز میشود، منتهی اینکه در رابطه با عنوان قاچاق خودروها چه اتفاقی خواهد افتاد، باید صبر کرد تا در رابطه با آن تصمیمگیری شود.
این مقام مسئول بیان کرد: مقاومت بانک مرکزی در رابطه ورود این خودروها به
بازار داخلی به دلیل ایجاد تقاضا در بازار ارز درست است، چون احتمال دارد
ارز آنها تسویه نشده باشد و به صورت اعتباری بوده که بعدا مشکلاتی و عدم
تعادل در بازار ارز ایجاد میکند، مگر آنکه ارز آن به صورت کامل تسویه شده
باشد. هنوز اطلاعی از شیوه تسویه ارزی این خودروها نداریم.
جهرمی ادامه داد: یکی از پیشنهاداتی که در رابطه با خودروهای قاچاق مطرح
است این بوده که بتوان به صورت قطعات این خودروها را در بازار داخلی فروخت
تا علاوه بر حل مشکل کنونی، لوازم یدکی در بازار این خودروها تامین شود.
مدیرعامل سازمان جمعآوری و فروش اموال تملیکی در پاسخ به این سوال که چرا
تاکنون آن دسته از خودروهایی که مشکل ثبت سفارش نداشتهاند و مهلت قانونی
سه ماهه آنها برای ترخیص گذشته، اما تاکنون متروکه نشدهاند، تصریح کرد:
متروکه زمانی میشود که صاحب کالا به هر دلیل تشریفات گمرکی را طی نکند،
اما وقتی که از سمت دولت باشد، مشمول متروکه نمیشود و شرایط آن متفاوت
است، زیرا از پروسه تشریفات گمرکی و ترخیص جلوگیری شده است و از ید صاحب
کالا خارج است.
وی با اشاره به اینکه براساس مصوبه دولت در مناطق آزاد و ویژه نباید کالاها
دپو بماند و مسئولیت آن با سازمانهای مناطق آزاد و ویژه و بنادر است،
یادآور شد: براین اساس فهرست کالاها را بنادر به گمرک اعلام میکند و پس از
آن گمرک در اختیار سازمان اموال تملیکی میگذارد.
قطعه نیوز: دومین همایش تامین مالی
از طریق بازار سرمایه با محوریت بررسی نمونههای موفق ابزارهای استفاده
شده، امروز (۲۸بهمنماه) در محل هتل اسپیناس تهران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار قطعه نیوز، در این همایش علاوه بر ارائه چشمانداز آینده
اقتصاد ایران، هفت نمونه موفق تامین مالی از طریق بازار سرمایه بررسی شد.
همچنین در رابطه با چگونگی استفاده از این ابزارهای نوین در بنگاههای
اقتصادی توضیح داده شد.
در بخش اول این همایش، حسین عبدهتبریزی به عنوان رییس شورای سیاستگذاری
این دوره از همایش در خصوص شرایط اقتصادی بنگاههای اقتصادی در دوره تحریم و
روشهای تامین سرمایه و بقای شرکتها در وضعیت تحریم، توضیح داد.
لازم به ذکر است گروه خودروسازی بهمن از جمله بنگاههای فعال در حوزه خودرو است که در این همایش حضور یافت.
قطعه نیوز: دبیر انجمن قطعهسازان در خصوص پرداخت تسهیلات ۴هزار میلیارد تومانی
دولت به قطعهسازان، اعلام کرد: «روند ارائه تسهیلات ۴هزار میلیارد تومانی
به خوبی در حال طی شدن است. اولین پرداخت به شرکت سایپا توسط بانک صنعت و
معدن در حال انجام است و اولین پرداخت شرکت ایران خودرو نیز توسط بانک تجارت انجام میشود و کل پرداختها تا پایان هفته جاری به طور کامل انجام خواهد شد.»
به گزارش خبرنگار قطعه نیوز، مازیار بیگلو با اشاره به اینکه با آغاز
پرداختها انتظار میرود ظرف مدت ۱۰ روز تا ۲هفته آینده همه قطعهسازان
مطالبات خود را دریافت کنند، تاکید کرد: «موضوع قابل توجه این است که
۱۰۰درصد تسهیلات ۴هزار میلیارد تومانی دولت قرار است به حساب قطعهسازان
واریز شود.»
به گفته وی، این تسهیلات بعد از واریز، در حساب خودروسازان بلوکه میشود تا
زمانی که قطعهسازان این پول را از حساب خودروسازان برداشت کنند.
بیگلو در پایان افزود: «ارائه این تسهیلات به قطعهسازان کمک میکند تا پیش از پایان سال مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین کنند.