اتوپارت پرس: در حالیکه سازمان حفاظت محیط زیست به حذف قانون الزام موتورسیکلتسازان به اسقاط موتورسیکلتهای فرسوده اعتراض کرده است عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت ادعاهای جدیدی را در این رابطه مطرح میکند.
با توجه به آلودگی هوا در کلانشهرهایی همچون تهران، سازمان حفاظت محیط زیست با استناد به ماده 11 آئیننامه اجرایی «
قانون هوای پاک»
که شمارهگذاری موتورسیکلتهای بنزینی را منوط به اسقاط یک دستگاه
موتورسیکلت فرسوده میکند؛ اعلام کرد که طبق آمارهای پلیس 9 میلیون و 500
هزار دستگاه موتورسیکلت فرسوده آلاینده در کشور وجود دارد اما
موتورسیکلتسازان برای جلوگیری از افزایش هزینههای خود پیشنهاد حذف این
ماده را به دولت بردند که برخلاف انتظار رئیس سازمان محیط زیست، درخواست
آنها مورد موافقت هیأت وزیران هم قرار گرفته و این در حالی است که تردد
موتورسیکلتهای فرسوده بسیار بیشتر از خودروهای فرسوده بلای جان آسمان
شهرها شده است.
عضو هیأت مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت
ایران در این رابطه اظهار کرد: «ما هیچ فشاری برای حذف این ماده قانون وارد
نکردهایم بلکه از دولت خواستهایم که ابتدا زیرساختهای اسقاط را فراهم
آورد و سازمانی برای آن به وجود آورد تا مردم موتورسیکلتهای فرسوده را
برای اسقاط تحویل دهند.»
ابوالفضل حجازی با بیان اینکه این قانون
هم برای خودروسازان و هم موتورسیکلتسازان ابلاغ شد، گفت: «اما هیچ
زیرساختی برای آن پیشبینی نشده بود. پس از آن در ابتدای سال جاری این ماده
قانون برای خودروسازان حذف شد اما برای موتورسیکلتسازان دست نخورده باقی
ماند.»
وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود شش
ماه است که 7هزار خانوار از کارخانههای موتورسیکلت حقوق نگرفتهاند، مدعی
شد: «تولید موتورسیکلت زمانی که این قانون تصویب شد، به طور کامل منجر به
تعطیلی خط تولید شده و باعث شده که همان موتورهای فرسوده که میگویند
آلایندگی دارد و در پارکینگها و انبارها موجودند، به چرخه بازگردند.
بنابراین آلایندگیها کم که نشد، به دو تا سه برابر هم افزایش یافت؛ لذا از
دولت خواستار شدیم که در ابتدا یک برنامه جهت تنظیم اینکه چه
موتورسیکلتهایی باید اسقاط شوند، تدارک ببینند.»
حجازی با بیان اینکه جلسات بسیاری طی شش
ماه اخیر برگزار شده و کارهای کارشناسی صورت گرفته، مدعی شد: «در
کلانشهرها و به طور خاص در تهران براساس آخرین آمارها، دو میلیون
موتورسیکلت
در حال حرکت است که از این تعداد، یک میلیون و 600 هزار دستگاه یورو 4
هستند، حدود 70 هزار دستگاه موتورهای برقی است که طی دو سال اخیر تزریق شده
است. بنابراین تعداد موتورهای فرسوده در تهران زیر 100 هزار دستگاه است که
سریعاً هم نوشماره شدهاند.»
حجازی با بیان اینکه هنوز مصوبه از هیئت وزیران بیرون نیامده در رسانه
خارجی گزارش آن پخش میشود، اظهار کرد: «روز شنبه نشست خبری برگزار خواهد
شد و شفافسازیها صورت خواهد گرفت.»
سهشنبه 23 بهمنماه سال 1397 ساعت 03:14 ب.ظ