اتوپارت پرس: شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران مطابق روند هر ساله خود
به منظور شناخت دیدگاه بالقوه جامعه از صنعت خودرو در حاشیه سومین نمایشگاه
خودروی تهران اقدام به نظرسنجی از بازدیدکنندگان نمایشگاه، کارشناسان و
فعالان صنعت خودرو در خصوص موضوعات روز صنعت خودرو کرده است که نتایج آن به
صورت آنلاین در غرفه این شرکت به نمایش درآمده است.
در این پژوهش از ۱۰۲۴ نفر از
بازدیدکنندگان در خصوص بهترین راهکار جهت حل معضلات فعلی صنعت خودروسازی،
مهمترین معیار در خرید قطعهیدکی، میزان تمایل به انجام سرویسهای دورهای
در شبکه نمایندگیهای مجاز خدمات پس از فروش در دوره وارانتی و نهایتا راه
حل مدیریت قیمت خودرو سوال شده است. در این تحقیق 90.3درصد از پاسخ دهندگان
آن را آقایان تشکیل میدهند، همچنین بیش از ۶۷درصد پاسخ دهندگان تحصیلات
لیسانس و بالاتر از آن داشته و میانگین سنی افراد حدود ۳۴ سال است.
مهمترین معیار مشتریان در خرید قطعهیدکی
سومین نمایشگاه بینالمللی خودرو با هدف
معرفی توانمندیهای این صنعت در حوزه داخلیسازی خودرو، قطعات و صنایع
وابسته برگزار شد. از این رو دریافت نظر بازدیدکنندگان نسبت معیارهای خرید
قطعات یدکی میتواند برای برنامه ریزان صنعت حائز اهمیت باشد.
با توجه به اهمیت حوزه تامین
قطعات یدکی خودرو
در دیدگاه مشتریان، اصلیترین معیار ایشان در خرید قطعه یدکی مورد سوال
قرار گرفت که 52.5درصد از افراد به کیفیت قطعات به عنوان اصلیترین معیار
در خرید قطعات یدکی اشاره کردهاند. پس از آن ضمانت شرکت خودروساز با
۱۶.۳درصد، برند قطعات با 10.6درصد، داشتن تجربه استفاده قبلی با 8.1درصد و
5.1درصد افراد نیز تبلیغات موثر را معیار اصلی خرید قطعات یدکی برشمردند.
در نهایت نیز سفارش مکانیک با 4.7درصد و قیمت قطعه یدکی با 1.9درصد به
ترتیب در انتهای لیست اصلی ترین معیار خرید قطعه یدکی از نظر بازدیدکنندگان
نمایشگاه خودروی تهران جای گرفتهاند.
میزان تمایل به مراجعه به نمایندگیهای خدمات پس از فروش
از شاخصهای حائز اهمیت در بررسی وضعیت شبکه مجاز
خدمات پس از فروش خودرو،
میزان تمایل مشتریان به بازگشت به نمایندگی برای انجام سرویسهای دوره ای و
تعمیرات خودرو پس از اتمام گارانتی است. با توجه به این موضوع، از
بازدیدکنندگان پرسیده شده است که تا چه میزان تمایل دارند سرویسهای
دورهای خودرو را پس از اتمام گارانتی در داخل نمایندگیهای مجاز خدمات پس
از فروش انجام دهند. همانگونه که مشاهده میشود حدود ۳۱.۱درصد
بازدیدکنندگان تمایل زیاد و خیلی زیادی به بازگشت به نمایندگی مجاز خدمات
پس از فروش خودرو پس از اتمام دوره گارانتی دارند.
بهترین راهکار جهت خروج از چالشهای فعلی صنعت خودرو
در این پژوهش از بازدیدکنندگان سوال شده
است که بهترین راهکار پیشنهادی ایشان جهت حل معضلات فعلی صنعت خودرو چیست؟
47.4درصد از ایشان ایجاد رقابت آزاد مابین خودروسازان با آزادسازی قیمتها
و حذف تعرفههای گمرکی را راهکاری مناسب برای برون رفت از وضعیت کنونی
صنعت خودرو پیشنهاد دادهاند. 26.9درصد از پاسخ دهندگان نیز ورود بخش خصوصی
به صنعت خودرو، 15.2درصد حمایت دولت از صنعت خودرو و حدود ۱۰درصد نیز
ایجاد ارتباط بین دانشگاه و صنعت خودرو را راهکاری موثر برای حل معضلات
فعلی صنعت خودرو برشمردهاند.
راه حل مناسب جهت مدیریت قیمت خودرو
قیمت خودروها یکی از معیارهای حائز
اهمیت برای مشتریان هنگام خرید است. اهمیت این امر وقتی بیشتر میشود که
گزینههای خرید خودرو متناسب با بودجه ایشان محدودتر شود. از طرفی دیدگاه
جامعه نبست به دلایل گرانی خودروها و راهکارهای ذهنی ایشان برای مدیریت
قیمتها میتواند برای تصمیم گیرندگان صنعت خودرو حائز اهمیت باشد.
از این رو از علاقهمندان و بازدیدکنندگان نمایشگاه خودروی تهران در خصوص راهحلهای مدیریت
قیمت خودرو
پرسیده شده است. نتایج حاکی از آن است که 45.3درصد از پاسخ دهندگان
آزادسازی واردات خودرو در کنار تقویت توان تولید خودرو را راه حل اصلی کاهش
قیمت ها دانسته و پس از آن بازگرداندن خودروسازان بین المللی و مونتاژ
خودرو با 25.7درصد اتکا کامل به طراحی و تولید داخلی خودرو با 18.1درصد و
10.9درصد نیز عدم تولید خودرو و واردات صرف خودرو به کشور را راهکار مناسبی
برای کاهش قیمتها تلقی میکنند.
یکشنبه 30 دیماه سال 1397 ساعت 06:18 ب.ظ