دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود
دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

در دهمین دوره جایزه تعالی منابع انسانی//نشان تعالی منابع انسانی به ایساکو رسید

اتوپارت پرس: شرکت خدمات پس‌ازفروش ایران‌خودرو (ایساکو) در دهمین دوره جایزه تعالی منابع انسانی، تندیس برنزین سه ستاره دریافت کرد.

همایش اهدای این جایزه به برگزیدگان، در سه سطح «گواهی‌نامه»، «تقدیرنامه» و «نشان» هر ساله بر اساس مدل تعالی منابع انسانی و توسط انجمن مدیریت منابع انسانی، برگزار می‌شود.
بر اساس این گزارش، ایساکو به‌منظور تعیین جایگاه خود در مسیر تعالی منابع انسانی مبتنی بر الزامات مدل، در این جایزه شرکت کرد و با ارزیابی به عمل آمده توسط ارزیابان و متولیان، موفق به کسب بالاترین سطح تندیس شد.
بنابراین گزارش، هدف شرکت ایساکو از حضور در فرآیند جایزه تعالی منابع انسانی، بهبود جایگاه سرمایه‌های انسانی و افزایش مشارکت و همیاری آنان بوده که از طریق ارتقای روزافزون و منزلت پرسنل به عنوان سرمایه‌ای ارزشمند، باعث توسعه پایدار جامعه، سازمان و کارکنان و انتفاع این سیستم‌ها از یکدیگر ‌شوند.
دستاورد شرکت ایساکو از حضور در این جایزه در سال‌های اخیر، اهتمام و تلاش موثر و پیگیر در این حوزه بوده که باعث هماهنگی و همسویی تمامی اقدامات معاونت منابع انسانی با یکدیگر و ایجاد انسجام درون‌سازمان و برون‌سازمانی شده است.
مدل تعالی منابع انسانی همچون یک الگو و نقشه راه توانسته در تحول و تعالی منابع انسانی ایفای نقش کرده و اقدامات نوآورانه‌ای نظیر استاندارد شغل و تشکیل کانون ارزیابی کارشناسی، ارتقاء و توسعه در پرتو آن شکل گرفته است.
ایساکو پیش‌تر نیز دو بار در این جایزه موفق به دریافت تقدیرنامه چهار ستاره در سال‌های 90 و 91 شده بود.
گفتنی است مدل تعالی منابع انسانی یک چارچوب جامع مبتنی بر مجموعه‌ای از ارزش‌های محوری، معیارها و شاخص‌ها در حوزه منابع انسانی سازمان است که به مدیران منابع سازمانی کمک می‌کند با ارزیابی مستمر فعالیت‌ها، فرآیند و نتایج منابع انسانی سازمان، نقاط قوت و فرصت‌ها را شناسایی و برای بهبود آن‌ها و رسیدن به سازمان یادگیرنده و توسعه یافته برنامه‌ریزی کنند.

ایران‌خودرو قطعه‌سازان توانمند را به همکاری دعوت کرد

اتوپارت پرس: گروه صنعتی ایران خودرو در فراخوانی از همه قطعه‌سازان کشور دعوت کرد تا در داخلی‌سازی قطعات پیشرفته خودرو(های تک)، این خودروسازی را در مسیر خودکفایی کامل تولید خودرو یاری کنند.

در راستای تحقق اهداف و سیاست‌های تعیین شده اقتصاد مقاومتی، بهره‌مندی از توان، استعداد و دانش متخصصان متعهد کشور به ویژه در دوران سخت تحریم‌های ظالمانه غرب و به منظور حمایت از توسعه تولید ملی به‌ویژه در دستیابی به فناوری‌های برتر در عرصه صنعت، گروه صنعتی ایران خودرو و شرکت ساپکو از قطعه‌سازان توانمند کشور دعوت به همکاری کرده است. در این فراخوان از سازندگان دعوت شده تا زنجیره تامین گروه صنعتی ایران‌خودرو را در این جهاد خودکفایی یاری کنند. بر این اساس، این خودروسازی نمایشگاه دائمی برای عرضه و معرفی قطعات خودکفا نشده در شرکت ساپکو برپاکرده است. با گزارش خبرنگار «اتوپارت پرس»، امروز، پنجشنبه، تعدادی از مدیران و حدود 60نفر از مسئولان و تیم صنایع دفاع کشور از این نمایشگاه بازدید کردند.
لازم به ذکر است هدف از برگزاری این نمایشگاه آشنایی قطعه‌سازان و صنعتگران پرتوان کشور با قطعات پیشرفته با عمق ساخت کم و اعلام آمادگی برای تامین این بخش از قطعات به منظور مقابله با تحریم‌های بین‌المللی عنوان شده است تا داخلی‌سازی بخش‌های اصلی محصولات خودروسازان کشور توسط قطعه سازان داخلی انجام پذیرد.

ضرورت واردات مواد اولیه و قطعات//نقدینگی باشد قطعه‌سازان نیازخودروساز را تامین می‌کند

اتوپارت پرس: عضو انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو قفل بودن بانک‌ها و عدم تسهیل در جابه‌جایی ارز را از چالش‌های مهم حال حاضر قطعه‌سازان عنوان کرد و گفت: «طی جلسه‌ای که با حضور آقای رحمانی برگزار شد مشکلات و موانع پیش روی قطعه‌سازان به سمع و نظر ایشان رسید و از شرایط بد قطعه‌سازان و قفل بودن بانک‌ها و مشکل در نقل و انتقال ارز توضیحاتی داده شد.

رضا رضایی در ادامه تصریح کرد: «به آقای وزیر پیشنهاد شد تا برای تامین مواد ضروری که نبود آنها صنعت خودرو را زمین‌گیر می‌کند تدبیری اندیشیده شود تا زمینه واردات قطعات حساس مانند الکتروموتور و یا از این قبیل بدون نیاز به انتقال ارز فراهم شود البته تا کنون هیچ اقدام جدی در این خصوص صورت نگرفته است.»
وی گفت: «تصمیم نهایی بر این شد تا 300میلیون دلار با مدیریت وزارت صنعت، معدن و تجارت به امر تسهیل در وادرات قطعه‌سازان اختصاص یابد تا اگر واحد صنعتی با مشکلی مواجه شد قادر به واردات بدون انتقال ارز باشد که از شواهد پیداست این طرح در دولت و شورای پول و اقتصاد روند مثبتی داشته و برای آغاز آجرای آن اعلام آمادگی شده است.»
وی با مشکل توصیف کردن تامین مواداولیه اظهار داشت: «تامین مواداولیه خارجی بسیار دشوار شده و از زمانیکه *****لون بانک چین پس از مدتها همکاری با ایران که موجب رشد این بانک شد، امروز اعلام می کند تنها در زمینه کالاهای ضروری و پزشکی قادر به همکاری با ایران است و صراحتا اعلام داشته که در حوزه قطعات خودرو و صنایع وابسته برای ایران نمی تواند اقدامی داشته باشد.»
رضا رضایی اذعان داشت: «بخش خصوصی با وجود تمام مشکلاتی که دارد با انجام یک سری جابجایی و به واسطه کشورهای ثالث مواداولیه را وارد می کنند البته برخی کشور ها مانند ترکیه و هند و کره که درگذشته به دورزدن تحریم ها کمک می کدند امروز خود را کنار کشیده اند.»
وی در ادامه افزود: «واردات محدود قطعه‌سازان مانع از کاهش بیشتر تیراژ خودرو می شود اما با این وجود هنوز قیمت قطعه‌سازان اصلاح نشده و کماکان با قیمت های گذشته در حال معامله هستند و این در حالی است که در شش ماهه دوم سال جاری قیمت ها به یکباره رشدسرسام آوری را تجربه کرد. قیمت متاسفانه هنوز قیمت های قبل است و در این شش ماهه دوم که قیمت ها سرسام آور به یکباره گران شد از طرفی تولید خودرو یک چهارم شد . در آذر 70 درصد تولید آمد پایین و در حال سپری شدن روزهای پایانی سال هستیم.»
وی با اشاره به کاهش 70 درصدی تولید خودرو در آذر ماه تصریح کرد: «تولید قطعه با توجه به اتفاقاتی که در بهمن سال گذشته رخ داد و ناگاهان نرخ ارز جهش یکباره به خود دید به تدریج شاهد افزایش قیمت ها شدیم به طوریکه گاها تا مرز 300 درصد نیز رسید لذا علاوه بر افزایش قیمت مواداولیه و اجبار قطعه‌سازان به خرید نقدی شاهد کاهش تولید خودرو شدیم و در این شرایط قطعه‌سازان ملزم به تولید با هزینه های سرسام آور جدید شدند.»
وی گفت: «در حالی روزهای پایانی دی ماه را سپری می کنیم که خودروسازان قول اصلاح قیمت قرارداد ها را به قطعه‌سازان داده اند اما با وجود اصلاح قیمت خودرو هنوز این اتفاق رخ نداده است.»
وی همچنین تاکید کرد: «کاهش تولید خودرو و نیاز شدید قطعه‌سازان به نقدینگی مشکلاتی است که طی ماه های اخیر برای آن ها پیش آمده است لذا با صراحت اعلام میکنم چنانچه نیاز به نقدینگی قطعه‌سازان مرتفع شود و شرکت های قطعه‌ساز شارژ شوند قادر به واردات قطعه و تامین نیاز خودروسازان خواهند بود.»
وی گفت: «متاسفانه با وجود نیاز شدید قطعه‌سازان به نقدینگی تا کنون نه مطالبات آن ها انجام شده و نه قیمت ها اصلاح شده است و کماکان قرارداد قطعه‌سازان 7 ماهه بسته می شود و این درحالی است که با توجه به تغییر پرداخت و افزایش قیمت ها باید هزینه قطعه‌سازان به صورت نقد پرداخت شود.»
رضایی گفت: «آسیب های بسیار سنگینی که این روزها بر پیکر قطعه‌سازان وارد شده باعث تعدیل نیروی بالا در این صنعت شده بطوریکه تا امروز شاهد تعدیل 250 هزار نیروی فعال بوده ایم البته بیکاری دریافت می کنند اما بهتر بود دولت این پول را در حوزه تامین نقدینگی قطعه‌سازان هزینه می کرد تا بتوانند علاوه بر سرپانگاه داشتن واحدهای تولید و تامین نیاز خودروسازان از کاهش بیشتر تیراژ خودرو جلوگیری کنند.»

پایان خدمت مشاوران خودرویی شریعتمداری// رحمانی پایان خدمت دو مشاور خودرویی وزارت صمت

اتوپارت پرس: پایان خدمت مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در صنعت خودرو ابلاغ شد.

مدیر کل حوزه وزارتی در متنی از زحمات اصغر خسروشاهی مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در صنعت خودرو، تقدیر و پایان خدمت وی را در این مسئولیت اعلام کرد.
اصغر خسروشاهی دی ماه سال گذشته به عنوان مشاور وزیر در صنعت خودرو از سوی محمد شریعتمداری وزیر وقت وزارت صمت منصوب شده بود.
این حکم در حالی صادر شد که یک منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرنگار اتوپارت پرس اعلام کرد: «اصغر خسروشاهی از یک ماه قبل درخواست استعفا از سمت خود را تقدیم وزیر کرده بود.» همچنین با وجود صدور حکم پایان خدمت مشاوران خودرویی وزارت صنعت، معدن و تجارت، با توجه به شرایط حساس موجود در صنعت خودرو، وزیر صمت شخصی را به عنوان جایگزین مشاوران خودرویی قبلی معرفی نکرده است.
لازم به ذکر است حکم پایان خدمت مهدی جمالی مدیرعامل سابق سایپا که در آذرماه سال گذشته به عنوان مشاور وزیر صمت وقت(محمد شریعتمداری) منصوب شده بود نیز به وی ابلاغ شد.
 
در متن تقدیر مدیرکل حوزه وزارتی وزارت صمت از این دو مشاور آمده است:
 
جناب آقایان مهدی جمالی و اصغر خسروشاهی
به پاس تلاش و خدمات ارزنده‌ای که در طول تصدی مسئولیت مشاور وزیر داشته‌اید، از شما تقدیر می‌نمایم. امید است در خدمات به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران پیروز و منصور باشید.
توفیق روزافزونتان را در ظل توجهات حضرت ولی عصر(عج) از درگاه ایزد منان مسألت دارم.

سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری سمنان: توزیع سیصد و هفتاد حلقه لاستیک تاکسی

اتوپارت پرس: سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری سمنان، گفت: «مرحله دوم توزیع لاستیک خودرو با نرخ دولتی بین رانندگان تاکسی درشهر سمنان آغاز شد.»

امیر کاشی با بیان اینکه مرحله دوم توزیع لاستیک خودرو با نرخ دولتی بین رانندگان تاکسی درشهر سمنان آغاز شد، تاکید کرد: «در این مرحله بیش از 350 حلقه لاستیک بین رانندگان توزیع می شود و رانندگان برای دریافت لاستیک های خود باید مدارکی چون اصل و کپی کارت ملی، کارت ماشین و کارت صلاحیت تاکسی را همراه خود داشته باشند.»
وی بابیان اینکه رانندگانی که قبلاً ثبت نام کرده اند دو حلقه لاستیک دریافت می کنند، افزود: «تاکنون بیش از 800 حلقه لاستیک در دو مرحله به رانندگان اختصاص یافته که حدود 370 حلقه آن در این مرحله توزیع می شود.»
سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری سمنان در ادامه افزود: «رانندگان تاکسی برای دریافت لاستیک‌ها می توانند با در دست داشتن مدارک لازم به سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری سمنان مراجعه کنند و در این خصوص محدودیت زمانی هم وجود ندارد.»
کاشی بیان کرد: «لاستیک های توزیع شده با تخفیف و زیرقیمت بازار به رانندگان تاکسی تحویل می شود.»

عارضه هفت گانه در فرآیند تولید قطعه//نبود یا پایین بودن قابلیت تجهیزات مشکل اصلی

اتوپارت پرس: شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در بخشی از گزارش‌های منتشره خود در کتابچه سال ۹۶، به بررسی عارضه‌های یافت‌شده در فرآیند تولید قطعات داخلی پرداخته است تا مشخص شود چرا قطعات تولید داخل از سطح کیفی قابل‌قبول و مناسبی برخوردار نیستند.

بر این اساس، «نبود یا پایین بودن قابلیت تجهیزات»، «مشکلات مواد اولیه ورودی»، «عدم وجود یا نقص تجهیزات کنترلی»، «آموزش»، «مکانیزه نبودن فعالیت‌ها»، «ضعف طراحی و تکوین محصول» و «انعکاس نامناسب مشکلات»، هفت عارضه اصلی در فرآیند تولید قطعات طی سال ۹۶ بوده‌اند.
طبق آنچه در این گزارش منتشر شده، مشخص است اصلی‌ترین عارضه خطوط تولید قطعه‌سازان با ضعف تجهیزات آنها ارتباط دارد. به طوری که «نبود یا پایین‌بودن قابلیت تجهیزات»، با ۲۰ درصد سهم، صاحب بیشترین فراوانی در بین عارضه‌های هفت‌گانه فرآیند تولید قطعه است. موضوع به‌روز نبودن تجهیزات خطوط تولید قطعه در کشور، سال‌هاست مورد انتقاد خودروسازان و کارشناسان قرار دارد و آنها معتقدند این مساله پایین بودن سطح کیفی قطعات را در پی داشته است. قطعه‌سازی، صنعتی خصوصی در ایران به‌شمار می‌رود و از همین‌رو باور عمومی این است که بزرگان قطعه‌سازی با وجود منابع مالی عظیم (حداقل در دهه ۸۰) چندان وقعی به تجهیز و به‌روزرسانی خطوط تولیدشان نگذاشته‌اند. از دید آنها، قدیمی‌بودن یا به عبارتی به‌روز نبودن خطوط تولید، به‌طور مستقیم بر سطح کیفی قطعات اثر منفی گذاشته و به‌تبع آن، کیفیت خودروها نیز متاثر از این ماجرا شده است.
در مقابل البته قطعه‌سازان نیز همواره با استناد به مطالبات معوق خود از خودروسازان، کمبود نقدینگی را عامل ضعف تجهیزاتی خود دانسته‌اند. آنها می‌گویند وقتی خودروسازان مطالبات‌شان را سر وقت نمی‌پردازند و قیمت‌ها را نیز متناسب با هزینه‌ها تعدیل نمی‌کنند، مشکل نقدینگی در صنعت قطعه بروز کرده و دیگر پولی بابت تجهیز خطوط تولید نمی‌ماند. البته با توجه به اعمال سیاست آزادسازی قیمت خودرو از هفته آتی، انتظار می‌رود مشکل مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازها و چالش تعدیل قیمت قطعات خودرو ، تا حد قابل‌توجهی رو به بهبود برود؛ بنابراین شاید قطعه‌سازان به سمت تجهیز و بروزرسانی خطوط تولید خود حرکت کنند.
در گزارش شرکت بازرسی، موارد دیگری مانند «فقدان یا نقص تجهیزات کنترلی» و «مکانیزه نبودن فعالیت‌ها» نیز به‌چشم می‌آید که به ترتیب ۱۷ و ۱۵ درصد فراوانی دارند. این دو عارضه نیز طبق آنچه از ماهیت‌شان برمی‌آید، بی‌ارتباط با مشکلات مالی نیستند، بنابراین قطعه‌سازان همان استدلال مربوط به ضعف تجهیزات را (عدم تسویه به موقع مطالبات از سوی خودروسازها و مشکل نقدینگی) عامل اصلی عارضه‌های مذکور می‌دانند. این احتمال البته نه‌چندان قوی وجود دارد که با توجه به آزادسازی قیمت خودرو و امکان پرداخت مطالبات و همچنین تعدیل قیمت قطعات، قطعه‌سازان بتوانند در کنار تجهیز خطوط تولید، نسبت به رفع نقص تجهیزات کنترلی و مکانیزه کردن فعالیت‌ها اقدام کنند. این پیش‌بینی البته در حالی است که قطعه‌سازان و خودروسازان این روزها با کلی بدهی و زیان انباشته مواجه هستند و باید منتظر ماند و دید آیا آنها هزینه‌ای را صرف بهبود فرآیند تولید خواهند کرد یا پول‌ها را به چاه ویل بدهی و زیان خود خواهند انداخت.
در بین دیگر عارضه‌های مطرح شده، «مشکلات مواد ورودی به خطوط تولید» نیز به‌چشم می‌آید که با ۱۸درصد سهم، دومین عارضه در فرآیند تولید قطعات محسوب می‌شود. مواد اولیه‌ای که قطعه‌سازان مورد استفاده قرار می‌دهند، هم منشأ داخلی دارند و هم منشأ خارجی؛ همچنین با توجه به نقشه و سقف قیمتی که خودروسازان در اختیار قطعه‌سازان قرار می‌دهند، کیفیت مواد موردنظر نیز متفاوت است. طبق گفته قطعه‌سازان، آنها بسته به هزینه‌ای که خودروساز برای تولید قطعات خودرو تعریف می‌کند، تولید را انجام داده و به‌اصطلاح، همانی را می‌سازند که شرکت‌های خودروساز می‌خواهند. با این حساب، اینکه مواد اولیه با چه کیفیتی وارد خطوط تولید شود، کاملا بستگی به قیمت و سطح کیفی موردنظر خودروسازان دارد. ازآنجاکه طی بیش از یک دهه گذشته سیاست سرکوب قیمت در زنجیره خودروسازی غالب بوده، اصلا عجیب نیست که مواد اولیه ورودی به خطوط تولید قطعه‌سازان، در جایگاه دومین عارضه فرآیند تولید قطعات قرار گرفته است. با توجه حذف سیاست سرکوب قیمت، شاید این عارضه کمی کمرنگ‌تر از گذشته شود.
اما مسائل دیگری که به‌عنوان عارضه‌های موجود در فرآیند تولید قطعه‌سازان روی آنها تاکید شده، شامل آموزش و ضعف طراحی و تکوین محصول و انعکاس نامناسب مشکلات می‌شود که درصد فراوانی آنها به ترتیب ۱۵، ۱۰ و 5درصد است. در این بین، ضعف طراحی و تکوین محصول، یکی از تفاوت‌های اصلی قطعه‌سازان ایرانی با همتایان خارجی‌شان است. بسیاری از شرکت‌های قطعه‌ساز خارجی به جد در حوزه طراحی محصول فعال بوده و در این بخش ارتباط تنگاتنگی با خودروسازان دارند. شرایط به شکلی است که خودروسازان حتی در طراحی محصولات خود از آنها مشاوره و کمک گرفته و قطعه‌سازان معمولا از همان ابتدای طراحی خودروهای جدید، در جریان پروژه قرار می‌گیرند. در قطعه‌سازی و خودروسازی ایران اما از این خبرها نیست و نه‌تنها مشارکت در حوزه طراحی وجود ندارد، بلکه سازوکار مالی رضایت‌بخشی نیز میان آنها به‌چشم نمی‌آید. همچنین در بحث کیفی نیز همواره میان خودروسازان و قطعه‌سازان اختلاف نظر وجود دارد و هر یک، سطح کیفی پایین خودروها را بر گردن دیگری می‌اندازد.