دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود
دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

بیش از نه میلیون خانواده در کشور خودرو و سه میلیون خانواده موتور سیکلت دارند

اتوپارت پرس: بر اساس آخرین آمارهای ارائه شده نزدیک به 49.4 درصد خانوارهای ایرانی صاحب اتومبیل هستند. بررسی‌ها نشان می‌دهد بخش عمده‌ای از خانوارهای شهری ایرانی به امکانات اولیه زندگی دسترسی دارند.

در آخرین آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی نرخ برخورداری از ملزومات اولیه زندگی خانوارهای ایرانی منعکس شده است. بررسی ها نشان می دهد همپای امکانات اولیه زندگی نظیر یخچال و فریزر و ماشین لباسشویی و... تلویزیون نیز در خانه‌های ایرانی جا خوش کرده است.

وسایل زندگی ایرانی مورد گزارش بانک مرکزی اغلب به محدوده آشپزخانه مرتبط است. سبک زندگی ایرانی در سال‌های اخیر تغییر کرده است. اغلب خانوارهای ایرانی مبل، فرش، وسایل پخت و پز جدید مانند انواع فرها و... را در اختیار دارند. به نظر می‌رسد برای ارائه تصویر دقیق‌تر از زندگی ایرانی لازم است فهرست کالاهای مورد گزارش از سوی بانک مرکزی مورد بازنگری قرار گیرد.

بر اساس آخرین آمارهای ارائه شده نزدیک به 49.4 درصد خانوارهای ایرانی صاحب خودرو هستند. شمار خانوارهای شهری ایرانی در آمارهای استخراج شده از سرشماری سال 1395 کمی بیش از 18میلیون خانوار بوده است و بر این اساس در صورتی که تعداد خانوارهای ایرانی را با اغماض 19میلیون نفر در نظر بگیریم ، تعداد خانوارهایی که در ایران اتومبیل دارند ، 9میلیون و 386هزار خانوار هستند . باید توجه داشت برخی از این خانوارها با توجه به میزان تمکن مالی شان بیش از یک خودرو در اختیار دارند .

شمار موتوسیکلت ها در شهرهای بزرگ رو به افزایش است. بررسی ها نشان می دهد موتوسیکلت هایی که در ایران تردد می‌کنند متاسفانه آلایندگی بسیار بالایی داشته و نقشی موثر در بدتر شدن هوای محیطهای شهری ایفا می کنند.

16 درصد از خانوارهای ایرانی صاحب موتوسیکلت هستند که باید همپوشانی را در این حوزه در نظر گرفت چرا که ممکن است خانوارهای دارای خودرو، موتوسیکلت نیز در اختیار داشته باشند. به این ترتیب کمی بیش از 3 میلیون خانوار ایرانی صاحب موتوسیکلت هستند.

کاسه‌چراغ غیراستاندارد میدان نور را کم می‌کند

اتوپارت پرس: حرکت در شب نیازمند داشتن مهارت و از همه مهم‌تر نور کافی است. چراغ خودرو یکی از مهم‌ترین سیستم‌های ایمنی برای حرکت خودرو در شب محسوب می‌شوند. به موازات پیشرفت فناوری‌های ایمنی در خودرو، چراغ‌ها نیز از نظر تکنولوژی و فناوری پیشرفت فراوانی داشتند. چراغ‌ها باید به‌گونه‌ای طراحی شوند که میدان نوری مناسب برای راننده جهت حرکت در شرایط بد جوی و شب را فراهم کنند.

کمپانی‌های خودروسازی برای فروش بهتر محصولات‌شان از طراحی و گرافیک چراغ‌هایی استفاده می‌کنند که با ایجاد نورپردازی مناسب نظر هر بیننده‌ای را خیره کند. در سال‌های اخیر که کمپانی‌های خودروساز داخلی توجه خاصی به تغییر گرافیک چراغ‌های محصولات و شناسایی نیاز بازار نداشتند، برخی مالکان اقدام به نصب چراغ‌های اسپرت کرده‌اند که به‌رغم افزایش زیبایی خودرو سبب کاهش ایمنی شده است.

در بازار کاسه چراغ‌ های وجود دارد که برخی از آن‌ها استاندارد نبوده و در زمان نصب و استفاده در شب سبب کاهش میدان نوری راننده از جهت پرتاب نامناسب زاویه نور می‌شود. ازسوی این کاسه چراغ‌ها آب‌بندی مناسب نداشته و در فصل سرما که بارش باران زیاد است، دچار مات و بخار شدن می‌شوند. این عوامل تاثیر بسزایی در افزایش خطای دید راننده در زمان حرکت در شب خواهد داشت. شاید بهتر باشد خودروسازان برای افزایش ایمنی در طراحی گرافیک چراغ‌ها تغییر ایجاد کرده یا با استفاده از کمک تولیدکنندگان چراغ، محصولات استاندارد و مناسبی را به بازار ارائه کنند.


گزارش «اتوپارت پرس» از دپوی لوازم‌یدکی و درآمد 40میلیونی فروشندگان

اتوپارت پرس: افزایش دو تا چهار برابری قیمت قطعات یدکی خودرو، مشتری‌های این بازار را کاهش داده و میزان فروش را کم کرده است. اما برسی‌ها نشان می دهد با وجود کاهش تعداد معاملات و کم شدن میزان خرید و فروش در بازار قطعات یدکی خودرو، درآمد فروشندگان و دلالان نسبت به سال گذشته نه تنها تغییری نداشته که در برخی موارد بهتر و بیشتر هم شده است.

پیگیری خبرنگار «اتوپارت پرس» از برخی کسبه قدیمی و خوش نام بازار قطعات یدکی خودرو نشان می‌دهد میزان خرید و فروش تقریبا نصف شده اما درآمد و سود فروشندگان تقریبا کاهشی نداشته و به گفته برخی از کسبه، با توجه به گرانی‌ها افزایش هم پیدا کرده است.

 در آمد مغازه داران تغییری نکرده 

یکی از فروشندگان در این باره به خبرنگار اتوپارت پرس می گوید:ر«فروش مان نسبت به سال گذشته تقریبا نصف شده است، اما با توجه به چند برابر شدن قیمت اجناس، درآمد مان تقریبا ثابت مانده و تفاوت چندانی با گذشته ندارد. قبل از گرانی ها درآمد ماهیانه ما حدود 40 میلیون تومان بود و الان هم تقریبا به همین مقدار است.» این موضوع نشان می‌دهد تنها کسانی که در این آشفته بازار ضرر و زیان می‌بینند مردم و مشتری‌ها هستند. چون آنها مجبورند برای قطعه‌ای مصرفی که تا دیروز 8 هزار تومان قیمت داشت، امروز 21 هزار تومان پرداخت کنند. اما بیشترین افزایش قیمت در بازار مربوط به قطعه‌های اساسی خودرو است. قطعات موتوری و لوازمی که اتومبیل بدون آنها زمین‌گیر می شود.

 دپو به امید گرانی

 قطعاتی چون دیسک و صفحه، رینگ و پیستون، یاتاقان، تسمه تایم، دسته موتور و سنسورها، بیشترین افزایش قیمت را دربازار داشته و در 6 ماه اخیر حدود 200 درصد رشد کرده است. دلیل این موضوع هم نیاز مبرم خودرو سواران به این قطعات است. یکی از فعالان و فروشندگان بازار لوازم یدکی خودرو می گوید: «غیراز خودروهای چینی به ویژه از نوع شاسی بلند و همچنین خودروهایی که تازه پایشان به بازار ایران باز شده، لوازم یدکی سایر خودروها در بازار موجود است. حتی برای خودروهای لوکس آلمانی و ژاپنی هم قطعه موجود است. حالا شاید چند برند خاص یا قطعه فابریک کارخانه در بازار کم یاب شده باشد، اما قطعه با برندهای متفرقه پیدا می‌شود. اما مشکل اینجا است که بخشی از تولید کنندگان و واردکنندگان قطعات و همچنین عمده فروشان، به امید افزایش بیشتر قیمت‌ها و با هدف گران فروشی، اجناس خود را دپو کرده‌اند و خیلی سخت حاضر به فروش می‌شوند تا این گونه القا کنند که کمبود شدید کالا وجود دارد و نرخ گذاری و تعیین قیمت فقط دست خودشان باشد.»

 نگرانی از کمبود واقعی کالا

یکی دیگر از فروشندگان هم به پرسش ما درباره دپوی اجناس توسط برخی از تولیدکنندگان، واردکنندگان و عمده فروشان جواب مثبت می‌دهد و می‌گوید: «برخی در این بازار به دنبال سود بیشتر هستند و برای گران‌تر شدن اجناس آنها را دپو می‌کنند. بعضی از مغازه‌داران هم که از قبل خرید کرده‌اند با توجه به بسته شدن گمرگ به روی قطعات وارداتی، می‌ترسند انبارها را خالی کنند و بعد با بسته ماندن گمرگ و کمبود واقعی کالا، مجبور شوند تا همان قطعه را گران‌تر بخرند و جایگزین کنند. وضعیت نامشخص آینده بازار قطعات یدکی خودرو که خودش از نوسان و غیر قابل پیش‌بینی بودن آینده دلار و زمان پایان ممنوعیت واردات قطعات خارجی آب می‌خورد، باعث شده تا فروشندگان تمایل چندانی برای فروش قطعاتی که در انبار دپو کرده اند نداشته باشند. از طرف دیگر کسانی که برای تعمیر خودرو نیاز به قطعات اساسی دارند به هر قیمتی مجبورند آنها را تهیه کنند. در نتیجه بیشترین افزایش قیمت در این بخش از قطعات خودرو اتفاق افتاده است. اگر مشکلات موجود برطرف نشود و در آینده کمبود واقعی قطعه داشته باشیم، قیمت‌ها از این هم بالاتر می‌رود. دولت با تعیین سیاست‌های درست و همچنین نظارت دقیق باید جلوی این اتفاق را بگیرد.»

قیمت باتری خودرو کاهش یافت سوزوکی گران‌ترین و صبا باطری ارزان‌ترین باتری بازار

اتوپارت پرس: معاون اتحادیه باتری‌سازان کشور اعلام کرد: «به دلیل عبور از ماه‌های گرم سال و کاهش مصرف باتری، وضعیت بازار باتری مقداری بهبود یافته است.»

تقی علی‌اکبری با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت بازار باتری کشور تا حدی بهتر شده و قیمت‌ها کاهش یافته است، اظهار کرد: «به عنوان مثال باتری تولیدی کارخانه اوربیتال سوزوکی 2200 تومان در آمپر کاهش قیمت داشته و به طور کلی وضعیت بازار باتری تا حدی بهبود یافته است و شاهد کاهش قیمت‌ها هستیم.»

وی درخصوص دلایل تغییرات فعلی در بازار باتری گفت: «دلیل تغییرات ذکر شده، کاهش مصرف است. زیرا اوج مصرف باتری در فصل گرما است. به عبارت دیگر در ماه‌های خرداد تا نیمه شهریور مصرف باتری بالا است. در این ماه‌ها عموما کولر خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرد و کولر به باتری خودرو فشار وارد می‌کند و باتری‌ها زودتر خراب می‌شوند و مصرف باتری افزایش پیدا می‌کند. اما در حال حاضر مصرف باتری کاهش یافته است.»

علی‌اکبری با اشاره به اینکه هنوز تولید کارخانجات به مقداری نرسیده که کاملا جوابگوی نیاز باشد اما به هر حال، امسال را پشت سر گذاشتیم، تاکید کرد: «در حال حاضر کمبود خاصی در بازار وجود ندارد. البته باتری را دیر و با تاخیر تحویل می‌دهند. مثلا تولید کارخانه به نحوی است که اگر اقدام به پیش‌خرید کنید، ظرف یک یا دو ماه و یا چند روز بعد، باتری به شما تحویل داده می‌شود.»

معاون اتحادیه باتری‌سازان کشور در خصوص وضعیت قیمت باتری ماشین گفت: «قیمت باتری‌ها مختلف است. باتری‌های خارجی مختلفی وجود دارد که در این میان، سوزوکی با تمام کارخانجات متفاوت و گران‌تر از بقیه است و در حال حاضر، ارزان‌ترین باتری، صبا باتری است.»


افزایش قیمت طلسم عرضه تایر را شکست لاستیک رادیال 20درصد گران شد

اتوپارت پرس: با تصویب و ابلاغ رسمی افزایش 20 درصدی تایرهای رادیال توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تایرسازان داخلی که تا پیش از این اقدام به عرضه قطره چکانی می‌کردند سبدهای فروش خود را طبق روال گذشته به شبکه نمایندگی اعلام کردند.

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر در این زمینه اعلام کرد: «با توجه به نظر مساعد دولت در خصوص افزایش قیمت تایر، سازمان حمایت از مصرف‌کننده از هر کارخانه به صورت جداگانه درخواست اعلام قیمت‌ها کرده تا با توجه به آن، قیمت‌های جدید تایر را اعلام کند.»

مصطفی تنها با بیان اینکه تایرهای رادیال اعم از سواری و باری مجوز افزایش 20درصدی و تایرهای بایاس مجوز افزایش 30درصدی قیمت را گرفتند، گفت: «ظرف چند روز آینده کارخانه‌ها طبق مجوز افزایش قیمتی که دارند تایر را با قیمت‌های جدید عرضه خواهند کرد که مطمئنا در جهت کاهش قیمت‌ها بر بازار اثرگذار خواهد بود زیرا قیمت‌های کنونی به دلیل عرضه کم تایر غیر واقعی است.»

وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت منجر به افزایش عرضه تایر خواهد شد،‌ اظهار کرد: «این موضوع بازار را به سمت متعادل شدن سوق خواهد داد و در واقع باید گفت با وجود افزایش قیمت کارخانه‌ای تایر، قیمت‌ لاستیک برای مصرف‌کننده کاهش خواهد یافت. البته این میزان افزایش قیمت، فشار اقتصادی ناشی از نوسانات نرخ ارز و زیان تایرسازان را جبران نخواهد کرد اما آنان را از وضعیت وخیمی که به دلیل افزایش بی‌رویه هزینه‌های تولید بوجود آمده است نجات خواهد داد.»

وی در خصوص عرضه تایر در بازار گفت: «تایرسازان تایرها را با قیمت‌های مصوب در اختیار نمایندگی‌ها قرار می‌دهند و برخی از آنها تایر را با نرخ کارخانه و با عنوان قیمت دولتی عرضه می‌کنند و البته در این میان برخی از فروشندگان، تایر را مانند هرکالای دیگری با واسطه‌گری به دست مصرف‌کننده می‌رسانند که امیدواریم با افزایش قیمت و عرضه بیش از پیش تایر توسط کارخانه‌ها شاهد متعادل شدن قیمت‌ها در بازار تایر باشیم.»

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر همچنین تصریح کرد: «کارخانه‌ها با قیمت مصوب تایر را به نمایندگی‌ها می‌فروشند لذا از نمایندگی‌ها انتظار داریم طبق قیمتی که سازمان حمایت آن را تعیین و به آنها ابلاغ شده است، تایر را به مصرف‌کنندگان عرضه کنند. اما با توجه به سنتی بودن شبکه توزیع در بازار کشور امکان هر گونه سوء استفاده وجود دارد.»

تنها مهمترین معضل کارخانجات تایرسازی را تامین مواداولیه دانست و افزود: «نبود روندی معین برای تامین مواداولیه داخلی مهمترین معضلی است که تایرسازان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. به این صورت که مطمئن نیستند جنسی را که امروز تهیه کرده‌اند 20 روز آینده در بازار وجود خواهد داشت یا نه و اگر وجود داشته باشد با چه قیمتی عرضه خواهد شد.»

وی در پایان تاکید کرد: «در حالی قیمت محصولات کارخانه‌های تایر سازی تحت نظارت تعیین می‌شود که کارخانه‌های تامین‌کننده مواداولیه، با هر قیمتی که مدنظر داشته باشند می‌توانند محصولات خود را به تایرسازان بفروشند و درواقع هیچگونه نظارتی بر تعیین قیمت مواداولیه وجود ندارد.»

تاثیر افزایش قیمت خودرو بر بازار قطعات یدکی خودرو

اتوپارت پرس: شرکت ایران خودرو در روزهای گذشته قیمت تعدادی از محصولات خود را تا 38 میلیون تومان افزایش داد که این اقدام با واکنش مردم و رسانه روبه‌رو شد. افزایش خودسرانه و یک‌جانبه قیمت‌ها، پای وزارت صمت و رییس سازمان حمایت را هم به ماجرا باز کرد.

با وجود تکذیب‌های سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان درخصوص شایعه افزایش قیمت رسمی خودرو تا 5 درصد زیر نرخ بازار آزاد، این موضوع همچنان مطرح بوده و به قوت خود باقی است. حالا این سوال مطرح است که افزایش قیمت رسمی خودرو چه تاثیری بر بازار لوازم یدکی خودرو خواهد گذاشت و این تاثیر مثبت یا منفی خواهد بود؟ برای گرفتن جوابی بهتر و نزدیک‌تر به واقعیت باید به کف بازار برویم و از فروشندگان عمده قطعات یدکی خودروکه به قول معروف دست‌شان مستقیم در کار است پرس‌وجو کنیم.

 تاثیری ندارد چون بازار رشد خودش را کرده

پاسخ اغلب فروشندگان لوازم یدکی خودرو به این سوال تقریبا یکسان است. بر این اساس قیمت فعلی لوازم بر اساس نرخ خودرو در بازار آزاد تعیین شده و تا زمانی که قیمت‌ها در بازار آزاد افزایش پیدا نکند یا قیمت‌گذاری کارخانه‌ها از فی بازار آزاد بیشتر نباشد، تغییری در قیمت لوازم یدکی خودرو ایجاد نخواهد شد و اجناس گران‌تر از این نمی‌شود. حتی با کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد احتمال کاهش قیمت‌ها هم وجود دارد. یکی از فروشندگان که روی تابلو مغازه‌اش نوشته شده «نماینده مجاز فروش محصولات ایران خودرو» به خبرنگار «اتوپارت پرس» می‌گوید: «جواب این سوال کاملا مشخص است. یک خودرو مجموعه‌ای از لوازم و قطعات است که در کنار هم قرار گرفته‌اند. کارخانه برای محاسبه قیمت تمام شده، حساب و کتاب می‌کند که چقدر لوازم استفاده کرده، دستمزد و حقوق کارگران چقدر می‌شود، هزینه آب و برق و گاز مصرف شده چقدر است و در نهایت 15 تا 20درصد سود خود را هم روی قیمت تمام شده می‌کشد و محصول را تحویل مشتری می‌دهد. در این چند ماه با توجه به افزایش نرخ دلار و کاهش تولید و توزیع، قیمت قطعات خودرو افزایش پیدا کرده و رشد چشمگیری داشته است. بر همین اساس کارخانه‌ها که برایشان هزینه تمام شده تولید یا خرید قطعات خیلی بالا رفته می‌خواهند قیمت فروش محصولات‌شان را افزایش دهند. به عبارت دیگر این وضعیت بازار قطعات یدکی است روی قیمت تمام شده خودرو تاثیر می‌گذارد. از طرف دیگر قیمت‌ها در این 8 ماه بین 2 تا 4 برابر شده و بازار کشش افزایش قیمت بیشتر را ندارد. بر همین اساس افزایش قیمت خودرو در کارخانه‌ها تاثیر چندانی روی بازار قطعه فروشان ندارد و باعث گرانی بیشتر نمی‌شود.»

 سودجویی دلال‌ها باعث افزایش قیمت قطعات

همان‌طور که اشاره شد اغلب فروشندگان عمده لوازم جانبی خودرو معتقدند که افزایش قیمت خودرو در کارخانه‌ها تاثیرمنفی روی بازار لوازم جانبی نمی‌گذارد، چون افزایش قیمت‌ها پیش از این با بالا رفتن نرخ دلار و گران شدن قیمت خودرو در بازار آزاد اتفاق افتاده است. اما خب چند نفری هم هستند که بر خلاف اکثریت همکاران شان نظر دیگری دارند و معتقدند که احتمال دارد بالا رفتن قیمت خودروها در کارخانه و جو روانی حاصل از آن و البته سودجویی دلال‌ها باعث افزایش قیمت بیشتر قطعات شود. یکی از فروشندگان عمده لوازم یدکی خودروهای خارجی به «اتوپارت پرس» می‌گوید:« منطق و اصول بازار این است که با افزایش قیمت خودرو‌ها در کارخانه قیمت قطعات یدکی افزایش پیدا نکند، چون اولا قبلا رشد خودش را کرده و چند برابر شده و دوم اینکه دلار چند هزار تومان پایین آمده و هزینه تولید و واردات قطعات و مواد اولیه کمتر شده است. اما خب احتمال دارد با افزایش قیمت کارخانه‌ها و جو روانی ناشی از آن که سوءاستفاده و شیطنت دلال ها هم به آن دامن می زند، شاهد افزایش دوباره اندکی قیمت ها در بازار قطعات یدکی بیشتر شود.»