دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود
دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

درخواست تولیدکنندگان تایر از سازمان حمایت: قیمت تایر باید 30درصد افزایش یابد

اتوپارت پرس: سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان تایر اعلام کرد: «درخواست افزایش ۳۰ درصدی قیمت به سازمان حمایت ارائه شده است. مراحل کارشناسی از سوی سازمان حمایت انجام شده و منتظر اعلام نتیجه هستیم.»

مصطفی تنها با بیان اینکه با تمام مشکلاتی که در تامین مواد اولیه وجود دارد اما، کارخانجات به فعالیت خود ادمه می‌دهند و مشکلی از نظر تولید نداریم، گفت: «آمار 7 ماهه تولید از نظر وزنی یک درصد و از نظر حلقه‌ای 6 درصد رشد داشته است اما، از نظر برنامه تدوین شده عقب هستیم.»

وی در ادامه افزود: «در تامین مواد اولیه داخلی با مشکل مواجه هستیم، قیمت‌ها شناور است و حتی برخی از تولیدکنندگان مواد اولیه اعلام می‌کنند اگر با قیمت ما موافقت نکنید تولید را متوقف می‌کنیم.»

تنها اظهار کرد: «حدود ۴۰ روز است که مبادلات مالی با طرف‌های تجاری در چین به مشکل خورده که این موضوع تهیه مواد اولیه را با سختی مواجه کرده است.»

سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان تایر در پاسخ به این سئوال که آیا بازار کشش افزایش قیمت لاستیک را دارد، تصریح کرد: «کارخانجات نمی‌توانند با ضرر تولید کنند و اگر بخواهند با زیان به تولید ادامه دهند به مرور از تولید باز می‌مانند بنابراین ناچار به افزایش قیمت هستند.»

به گفته تنها، همه مواد اولیه مورد نیاز تولید جزو گروه یک کالایی نیستند و ارز مورد نیاز بخشی از آنها از طریق سامانه نیما تامین می‌شود.


عکس‌های منتشر شده جدید نشان می‌دهد برخی از امکانات پژو ۲۰۷ حذف شده

اتوپارت پرس: با انتشار تصاویر جدید از پژو ۲۰۷ تولیدی ایران خودرو، مشخص شد که این شرکت برخی امکانات را از کلاس های مختلف این هاچ بک حذف کرده است.

به نظر می‌رسد در تمام تیپ‌های نوع موتور و گیربکس خودرو تفاوتی نداشته و خودرو به امکاناتی مانند تهویه اتوماتیک، کامپیوتر سفر، مانیتور، دوربین و سنسور عقب، چراغ روشنایی روز و کنترل از روی فرمان مجهز باشد.

گویا ایران خودرو برای مدل‌های دنده‌ایی پژو ۲۰۷ چندین تیپی را در نظر گرفته که برخی از این تیپ‌ها از وجود رینگ‌های آلمینیومی و یا کروز کنترل بی‌بهره خواهند بود. هر چند که به نظر می‌رسد در تمام تیپ‌های نوع موتور و گیربکس خودرو تفاوتی نداشته و خودرو به امکاناتی مانند تهویه اتوماتیک، کامپیوتر سفر، مانیتور، دوربین و سنسور عقب، چراغ روشنایی روز و کنترل از روی فرمان مجهز باشد.

با توجه به تصاویر منتشر شده، گویا چراغ فلاشر و راهنمای نصب شده بر روی گلگیر جلوی پژو 207 دنده‌ای نیز حذف شده است.

هنوز در مورد نسخه‌های مجهز به گیربکس اتوماتیک اطلاعاتی مبنی بر تیپ بندی اعلام نشده است ولی به نظر می‌رسد فعلا ایران‌خودرو قصد تغییر در امکانات این مدل را نداشته و لذا پژو ۲۰۷ اتوماتیک کماکان با امکانات قبلی عرضه خواهند شد.


باتری چینی و تکنولوژی پایین علت خرابی ریموت خودرو

اتوپارت پرس: با ورود علم الکترونیک به صنعت خودروسازی، بسیاری از سیستم‌های خودرو دچار تغییرات فراوانی شد، که مهمترین آن سیستم امنیت خودرو بود.

به گزارش خبرنگار «اتوپارت پرس»، یکی از سیستم‌های جدید در خودرو، ریموت است. این قطعه وظیفه کنترل ورود، باز کردن درها و اغلب استارت خودرو را به عهده دارد. در تعریف ساده می‌توان گفت این سیستم جهت افزایش امنیت در خودرو به کار رفته است.

ریموت‌ خودرو مانند هر قطعه دیگر در حالی که بخشی از عملکرد و استفاده از خودرو را تسهیل می‌کند، دارای عمر مفید و معایب متعددی است. ریموت‌های خودرو در عین فواید، مشکلات و معضلاتی هم به همراه دارد. این قطعه گاهی به دلیل ضربه خوردن، آب خوردن یا قرار گرفتن در میدان مغناطیسی ممکن است دچار اختلال در عملکرد شود.

اما معمولا مهم‌ترین دلیل ایجاد مشکل در عملکرد صحیح ریموت خودروها، چینی بودن باتری‌های به کار رفته در آنها است. نگاهی به انواع باتری‌های موجود در بازار نشان می‌دهد بیشتر برندهای باتری متعلق به چین هستند که معمولا نیز تاریخ مصرف آنها گذشته است. این عامل سبب می‌شود قرار دادن این باتری‌ها در ریموت به عملکرد مناسبی منجر نشود.

البته باید توجه داشت برخی از انواع ریموت‌های خودرو از تکنولوژی پایین ساخت برخوردار هستند که این موضوع باعث می‌شود عمرمفیدشان به شدت پایین باشد. بسیاری از خودروهای جدید در بازار که با مشکل عملکرد ریموت مواجه می‌شوند عمدتا با این مشکل درگیر هستند.

به زودی امکان تامین قطعات خودرو به کلی از بین می‌رود

اتوپارت پرس: دبیر انجمن صنفی شرکت‌های خدمات پس از فروش از برگزاری نشستی مشترک با معاون امور صنایع و اقتصادی وزیر صنعت، معدن و تجارت با هدف آگاه کردن مسئولان از شرایط موجود در هفته آینده خبر داد.

عباسعلی غیاثی با اشاره به اینکه در صورت ادامه محدودیت‌های موجود برای تامین قطعات خودرو و همچنین موانع موجود بر سر راه واردات قطعه، به طور قطع در آینده نزدیک شاهد مشکلاتی در زمینه ارایه خدمات پس از فروش خواهیم بود، گفت: «امکان پیش‌بینی بر سر رفع موانع موجود برای تامین قطعات وجود ندارد اما در آینده نزدیک در صورت ادامه محدودیت‎ها برای تامین قطعات با مشکل جدی مواجه خواهیم بود. این در حالی است که هم اکنون تامین لنت برای برخی خودروها به سختی اتفاق می‌اقتد.»

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های خدمات پس از فروش در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون شکایتی در زمینه کمبود قطعه به انجمن ارسال شده است، تصریح کرد: «چند مورد شکایت به صورت محدود به انجمن ارایه شده اما بیشتر اعتراض‌ها به تعزیرات و یا سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ارسال می شود زیرا انجمن مرجع رسیدگی به شکایت مردم نیست.»

غیاثی ادامه داد: «در جلسات مشترک با مسئولان دولتی هشدارهای لازم مبنی بر به وجود آمدن مشکلات بر سر ارایه خدمات در صورت ادامه روند فعلی داده شده و امیدواریم تصمیم‌هایی در این زمینه گرفته شود.»

اگر از جایگاه‌های مختلف بنزین می‌زنید با هر تعویض روغن فیلتر بنزین را عوض کنید

اتوپارت پرس: صافی بنزین یکی از قطعات مهم و مصرفی خودروهای امروزی است. دلیل اهمیت بیشتر صافی بنزین در خودروهای امروزی در مقایسه با گذشته تغییر سیستم سوخت‌رسانی خودروها از کاربراتوری به انژکتوری است. در خودروهای کاربراتوری بنزین از درون چند ژیگلور عبور می‌کند که حداقل قطری حدود نیم میلیمتر دارند. اما در خودروهای انژکتوری هر انژکتور یا سوخت پاش دارای یک یا چند سوراخ بسیار ریز است که بسته به تعداد آن قطری کمتر از دو دهم میلیمتر دارد. از آنجایی که انژکتور برای زمانی کمتر از پنج، هزارم ثانیه باز میشود و مجرای بسیار باریکی دارد ذرات بسیار ریز میتوانند مسیر پاشش سوخت را مسدود یا نیمه مسدود کنند.

در خودروهای کاربراتوری پمپ بنزین تنها بنزین را از باک به کاربراتور میرساند و خلا ایجاد شده در منی‌فولد بنزین داخل کاربراتور را از درون ژیگلورها به منی‌فولد هدایت میکند. اما در خودروهای انژکتوری پمپ بنزین فشار لازم برای پاشش سوخت توسط انژکتورها را فراهم می‌کند. به همین خاطر کثیف بودن فیلتر بنزین علاوه بر کم شدن مقدار پاشش سوخت در انزکتورها باعث داغ کردن و آسیب به پمپ بنزین نیز می‌شود.

 زمان تعویض فیلتر (صافی) بنزین

تعویض به موقع فیلتر بنزین باعث تمیز ماندن انژکتورها، عمر مفید پمپ بنزین و راندمان بالای موتور می‌شود. اما به هیچ عنوان نمی‌توان زمان یا کارکرد مشخصی را برای تعویض فیلتر بنزین مشخص کرد. در حقیقت عمر فیلتر بنزین خودرو به کیفیت بنزین در جایگاهی که برای سوختگیری انتخاب می‌کنیم بستگی دارد. در شرایط ایده‌آل و کیفیت استاندارد بنزین کارخانجات خودروسازی به طور میانگین زمان یکسال و کارکرد 20هزار کیلومتر را برای تعویض صافی بنزین توصیه کرده‌اند. اما ممکن است بعد از پر کردن باک خودرو در اولین روز بعد از تعویض فیلتر بنزین حجم زیادی جرم و ذرات معلق وارد باک خودرو شده و فیلتر بنزین را تا حد زیادی کثیف و یا حتی مسدود کنند. بنابراین توصیه می‌شود کسانی که در جایگاه‌های متعدد سوختگیری می‌کنند در هر نوبت تعویض روغن، فیلتر بنزین را نیز تعویض کنند .

 علائم کثیف بودن فیلتر بنزین

کثیف بودن فیلتر بنزین باعث مشکلات متعددی برای خودرو میشود که علاوه بر ایجاد اشکال در استفاده از خودرو و رانندگی می‌تواند به بعضی از قطعات خودرو آسیب برساند. کثیفی و گرفتگی فیلتر بنزین خودرو باعث پایین آمدن راندمان موتور، کثیف شدن انژکتورها، بد روشن شدن موتور، کوتاه شدن عمر پمپ بنزین، سنسور اکسیژن و در بعضی موارد سوختن سوپاپ موتور خودرو می‌شود.

یکی از نشانه‌های کثیف بودن صافی بنزین بد روشن شدن خودرو به خصوص در حالت استارت سرد است، معمولا در صورت کثیفی فیلتر بنزین، موتور خودرو با اولین استارت بلافاصله بعد از باز شدن سوئیچ روشن نمی‌شود و باید بعد از باز کردن سوییچ چند ثانیه منتظر ماند تا فشار بنزین در ریل سوخت به حد کافی برسد. در غیر این‌صورت ممکن است برای روشن شدن موتور نیاز به چند استارت باشد.

یکی دیگر از علائم کثیفی فیلتر بنزین پایین آمدن راندمان موتور است که باعث کم شدن کشش موتور می‌شود. معمولا در این شرایط قدرت موتور مقدار قابل توجهی کاهش یافته و دور موتور به کندی بالا می‌رود. کاهش قدرت موتور در سربالایی‌ها و هنگام استفاده از کولر خودرو کاملا محسوس است و می‌تواند باعث بالا رفتن آمپر آب در ماه‌های گرم سال شود .

در بسیاری از موارد کثیفی و خرابی فیلتر بنزین باعث کثیف شدن و گرفتگی انژکتورها می‌شود. در این حالت راندمان موتور به‌شدت کاهش یافته و مصرف بنزین بالا می‌رود. عبور جِرم و ذرات ریز از صافی بنزین و ورود ان به انژکتور باعث مسدود شدن مسیر پاشش سوخت و در نتیجه از کار افتادن یکی از انزکتورها میشود. البته ممکن است نیمی از مسیر پاشش سوخت یکی از انژکتورها مسدود شود که باعث بد کار کردن و لرزش موتور در دور آرام و حالت درجا میشود. در حقیقت علت اصلی کثیفی انژکتورها خرابی یا غیر استاندارد بودن فیلتر بنزین است بنابر این توصیه میشود همیشه از فیلتر بنزین اصلی استفاده کنید. فراموش نکنید استفاده از فیلتر بنزین کارکرده روی خودرو به مراتب بهتر از تعویض آن با صافی نو غیر اصلی است.

یکی از علائم کثیف شدن فیلتر بنزین خودرو تغییر صدای پمپ بنزین است. بعد از باز کردن سوییچ خودرو پمپ بنزین برای چند ثانیه به کار می افتد ‌‍‌‍، معمولا رانندگان به صدای پمپ بنزین عادت میکنند و ممکن است حتی متوجه بکار افتادن آن نشوند اما کثیفی و گرفتگی فیلتر بنزین باعث ایجاد صدای غیر طبیعی در پمپ بنزین میشود.

در نبود نظارت و وجود دست‌های پشت پرده برخی قطعات خودروعمدا در بازارعرضه نمی‌شود

اتوپارت پرس: رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران اعلام کرد: «دست‌هایی پشت پرده گران شدن قطعات وجود دارد. چراکه یک قطعه در بازار کمیاب می‌شود و پس از 2 برابر شدن قیمت آن به وفور در بازار یافت می‌شود و این نشان می دهد برخی به عمد از عرضه برخی قطعات به بازار جلوگیری می‌کنند.»

علیرضا نیک‌آیین با اشاره به اینکه شرکت‌های واردکننده خودرو در پشتیبانی قطعات به خوبی عمل نمی‌کنند، گفت: «بیشتر مردم از این قضیه ناراضی هستند و تعداد نمایندگی‌ها هم معدود بوده و برخی تعطیل هستند لذا قطعات خودروهای خارجی در بازار کم است.»

وی با بیان اینکه در مورد خودروهای داخلی هم کمبود قطعه مهمترین مشکل تعمیرکاران است، اظهار کرد: قطعات یدکی برلیانس و ال90 در بازار کم بوده و این باعث می‌شود قیمت قطعات این خودروها هر روز تغییر کند

نیک‌آیین با توضیح با اشاره به اینکه بسیاری از خودروهای به دلیل کمبود قطعه در تعمیرگاه‌ها می‌مانند، افزود: «تعمیرکاران نیز مصرف‌کننده قطعات هستند و وقتی قطعه‌ای در بازار کمیاب شود، نمی‌توانند کار کنند و این مهمترین چالش فعلی تعمیرکاران و البته صاحبان خودرو است.»

وی با انتقاد از ضعف نظارت بر بازار گفت: «در سایه نبود نظارت، قیمت‌ها بالا می‌رود و عرضه شدن قطعه پس از گران شدن نشان از دست‌های پشت پرده دارد که باید با نظارت جلوی سودجویی برخی افراد گرفته شود.»