دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود
دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

گزارش اختصاصی «اتوپارت پرس» از لوازم یدکی فروش‌های خیابان قزوین

اتوپارت پرس: جهش ناگهانی قیمت ارز به سرعت تاثیر خود را بر بازار فروش لوازم یدکی خودرو نشان داد و شاهد افزایش 2 تا 4 برابری قیمت‌ها بودیم. در چنین شرایطی انتظار می‌رفت تا طبق همین فرمول، با سقوط نرخ ارز طی چند هفته اخیر و آرام گرفتن دلار در کانال 11 هزار تومان، آتش تند قیمت‌ها در این بازار اندکی هم که شده فروکش کند.

این در حالی است که با گشت و گذار در بازارهای اصلی توزیع و فروش لوازم یدکی خودرو و محله‌هایی که در قرق مغازه‌ها و تعمیر گاه‌ها هستند، می‌بینیم که کاهش چند هزار تومانی دلار حتی یک ریال هم روی کاهش قیمت‌ها تاثیرگذار نبوده است و درهمچنان برپاشنه گرانی می‌چرخد. این موضوع خودرو سوارانی که از بخت بد در چنین شرایطی سر و کارشان به تعمیر گاه افتاده و مشتری ناخواسته این بازار آشفته شده‌اند را حسابی ناراضی و نقره داغ کرده است. یکی از این مشتری‌های سرگردان شده و حیران در بازار قطعات یدکی خودرو به خبرنگار اتوپارت پرس می گوید: «از روزی که دلار گران شد قیمت ها بالا رفت. توضیح و توجیه فروشندگان هم این بود که خرید جدیدشان برای جایگزین کردن جنس فروخته شده با نرخ جدید دلار است.» به این ترتیب برای یافتن جوابی که با منطق بازار سازگار باشد، به سراغ تعدادی از فروشندگان لوازم یدکی خودرو در راسته خیابان و میدان قزوین رفتیم.

 دلار کاهش پیدا کرده اما جنس نیست

افزایش قیمت‌ها که در برخی موارد به 200 درصد هم می‌رسد باعث نشده تا بازار لوازم یدکی خودرو مشتری‌هایش را از دست بدهد و از رونق بیافتد. تقریبا در هر مغازه یک یا چند مشتری در حال گرفتن مظنه قیمت بودند. تعدادی هم قطعه یا قطعات مورد نیازشان را خریداری کرده و با دست پر از مغازه‌ها خارج می شدند. لا به لای این چک و چانه زدن‌های فروشنده و مشتری تلاش کردیم تا درباره موضوع مورد نظرمان با فروشندگان همکلام شویم. بعضی به بهانه‌های مختلف حاضر به پاسخگویی نبودند و بعضی هم جواب سر بالا می دادند. اما سرانجام موفق شدیم با چند نفری صحبت کنیم. حرف تمام آنها در توجیح این وضعیت تقریبا یکی است. یکی از فروشندگان تاکید می کند تعیین قیمت در بازار لوازم یدکی خودرو فقط وابسته به نرخ دلار نیست:« مثل تمام اجناس، دلار روی کار ما هم تاثیرمستقیم دارد و بالا و پایین رفتن آن قیمت ها را تکان می دهد. اما در بازار قطعات یدکی خودرو 2 عامل تعیین کننده قیمت است، یکی همین قیمت دلار و یکی هم میزان توزیع کالا در بازار.اگر دلار پایین بیاید اما جنس در بازار کم باشد نه تنها قیمت ها کاهش پیدا نمی کند که هرچه جنس محدود تر و کمیاب تر شود، قیمت ها بیشتر خواهد شد. قطعات خارجی که از قبل وارد شده و در انبار ها است رو به پایان است و تولید کنندگان داخلی هم قطره چکانی جنس به بازار تزریق می کنند که این موضوع باعث شده با وجود کاهش قیمت دلار، در قیمت اجناس تغییری نداشته باشیم.»

 3 دلیل کمبود کالا در بازار قطعات خودرو 

 حالا سوال این است که دلیل کمبود و تزریق نشدن کالا در بازار قطعات خودرو چیست؟ این هم پرسش دیگری بود که در در پی سوال قبلی و تکمیل شدن گزارش مان باید جوابی برایش پیدا می کردیم. فروشندگان سیاست های اشتباه دولت در بازار قطعات خودرو را دلیل این اوضاع نا بسامان می دانند. یکی از این فروشندگان به خبرنگار اتوپارت پرس می گوید:«خیلی از قطعات وارد شده در گمرک گیر کرده و به بازار ترزیق نمی شود. دولت با هدف حمایت از تولید کنندگان داخلی، فعلا اجازه واردات قطعات خارجی را نمی دهد. از طرف دیگر شرکت ها و تولید کنندگان داخلی هم بازار را سیراب نمی کنند. خیلی از آنها تا حدود 60 درصد در مواد اولیه و قطعات وابسته به خارج و واردات کالا هستند که با توجه به تحریم ها نمی توانند نیازخود را تامین کرده و تولید شان را افزایش دهند.از طرف دیگر سیاست شرکت های تولید کننده و واردکننده قطعات هم این است برای جلوگیری از کاهش قیمت ها بازار را تشنه نگه دارند و تولیدات و محصولات شان را به صورت قطره ای و محدود به بازار تزریق می کنند. تعدادی از برند های خاص هم در انحصار چند شرکت است و با وجود کاهش قیمت دلار، آنها به همان قیمت های قبلی جنس هایشان را می فروشند. چون بازار از حالت رقابتی خارج شده ما هم مجبوریم به هر قیمتی که می گویند جنس را بخریم و بفروشیم. این 3 عامل دلیل گرانی لوازم یدکی خودرو است و باعث شده تا با وجود ارزان تر شدن دلار،قیمت ها کاهش پیدا نکند.»

استفاده از قطعات یدکی اصلی تضمین ایمنی سرنشینان

اتوپارت پرس: مهم‌ترین ضرورت استفاده از قطعات یدکی اصلی حفظ ایمنی و سلامت سرنشینان است. این دلیل به‌تنهایی کافی است تا از خرید ‌و ‌استفاده از قطعات یدکی تقلبی و مشکوک اجتناب کنید. استفاده از قطعات یدکی اصلی و انجام منظم سرویس‌های دوره‌ای از مهم‌ترین فرآیندهای مهم نگهداری خودرو هستند. خودرو مانند هر وسیله‌ای دارای عمر مفید کاری ‌است که می‌توان با اصول نگهداری صحیح از حداکثر عمر مفید تعیین‌شده آن استفاده و به میزان قابل‌توجهی از استهلاک آن جلوگیری کرد.

یکی از عوامل مهم برای کاهش استهلاک پیش از موعد، استفاده از قطعات یدکی اصلی است. چراکه استفاده از قطعات یدکی تقلبی و نامرغوب خود باعث بروز خرابی و نواقص بزرگ‌تری خواهد شد که منجر به تعویض قطعات بیشتر و با صرف هزینه‌های چند برابری است. به‌عنوان‌مثال استفاده از قطعات نامرغوب و تقلبی مانند تسمه‌تایم می‌تواند منجر به خسارت‌های هنگفتی به خودرو شود. قیمت تسمه تایم اصلی خودرو ایکس33 درحدود 240هزار‌تومان است، که همین قطعه در صورت تهیه از برندهای نامرغوب و غیر‌اصلی حدود 190هزارتومان قیمت دارد. به ظاهر 50هزارتومان در هزینه تامین قطعه صرفه‌جویی شده است، اما قطعا عملکرد قطعه تقلبی مانند قطعه اصلی نخواهد بود و در صورت بروز حادثه در خوش‌بینانه‌ترین حالت باعث ایجاد خرابی در سوپاپ‌ها و منجر به تعویض واشر سرسیلندر خواهد شد که بالغ‌بر 700هزارتومان هزینه را به جای خواهد گذاشت اما قطعا کار به اینجا ختم نخواهد شد و در اکثر موارد منجر به خرابی پیستون‌ها، شاتون و بدنه سیلندر شده و خسارتی بالغ‌بر 7تا 8میلیونی منجر می‌شود.

شرکت مدیران‌خودرو به‌عنوان تامین‌کننده قطعات یدکی کلیه محصولات خود شامل هر دو برند ام‌وی‌ام و چری و شبکه گسترده خدمات پس‌از فروش و ارائه خدمات فنی در قالب سرویس‌های دوره‌ای در قالب خدمات گارانتی و دیگر خدمات تخصصی ازجمله تعمیر گیربکس‌های سعی دارد همواره در کنار مشتریان خود بوده و خدمات لازم را به آن‌ها ارائه کند. شرکت مدیران‌خودرو با بیش‌از 150 نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش و همچنین دفاتر فروش مستقیم قطعات یدکی، یکی از فعال‌ترین شبکه‌های خدماتی را در اختیار مشتریان خود قرار داده است.

بومی‌سازی قطعات مورد نیاز خودروهای داخلی ، بهترین راه‌حل برای مقابله با تحریم‌ها

اتوپارت پرس: تلاش برای بومی‌سازی قطعات مورد نیاز خودروهای داخلی می‌تواند بهترین راه‌حل برای مقابله با تحریم‌ها باشد و بسیاری از مشکلات تولید را رفع کند.

با آغاز دور جدید تحریم‌های ناشی از خروج آمریکا از برجام که در نوک پیکان آن تحریم صنعت خودروسازی ایران قرار داشت، مشکلاتی برای تولید خودرو در کشور ایجاد شد و کلیدی‌ترین نکته تامین قطعات و مواد اولیه خودرو بود.

ایران در صنعت خودرو مانند بسیاری از صنایع، پیشرفت‌های چشمگیری داشته است. این موضوع بر کسی پوشیده نیست و به جرات می‌توان گفت یکی از بخش‌هایی که توان داخلی صنعت‌گران ایرانی در آن پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشتند صنعت قطعه‌سازی خودرو بوده است.

فارغ از تولید برخی قطعات الکترونیکی خودرو خاص، بسیاری از ظرفیت‌ها برای تولید در بخش قطعه‌سازی مغفول مانده و شاید شناسایی آنها و اتکا به توان داخلی بتواند راه‌گشای مشکل صنعت خودرو به‌ویژه در زمان تحریم باشد.

برخی از کشورها صنعت خودرو قابل توجهی ندارند، اما در قطعه‌سازی توانمند هستند که از آن جمله می توان به کشور ترکیه اشاره کرد و با الگو برداری از این کشورها و تدوین برنامه‌ای دقیق می‌توان علاوه بر تامین داخل قطعات با کیفیت تولید و در بازارهای جهانی ارائه داد.

امیرحسن کاکایی کارشناس خودرو در این زمینه معتقد است: «دولت برای توسعه صنعت خودرو، به تاسیس مراکز تحقیقاتی برای قطعه‌سازی اقدام کند و بر روی قطعات راهبردی تحقیق انجام دهد.»

وی همچنین تاکید کرد: «این پتانسیل وجود دارد که بتوان قطعات با کیفیت تولید کرد اما در سال‌های گذشته تحقیقات چندانی در این زمینه صورت نگرفته است و باید به این سمت حرکت کنیم.»

فارغ از هر گونه شعار، به نظر می‌رسد این توان در دستان پرتوان تولیدکنندگان داخلی وجود دارد که بتوانند در بزنگاه‌های سخت کشور و صنعت خودرو را نجات دهند کما اینکه در دورن تحریم‌های قبل در سالهای 91 تا 94 نیز بسیاری قطعات وارداتی را داخلی‌سازی کردند. در حالی‌که تیراژ تولید به صورت چشمگیری کاهش یافته بودند، توانستند صنعت خودرو را سرپا نگه دارند.

در حال حاضرحدود یک هزار و 500 قطعه‌ساز در زنجیره تامین داخلی فعالیت دارند که توانمندسازی آنان و رفع موانع تولید می‌تواند سبب تقویت بخشی از کالاهای ایرانی شود که تولید آنها با دانش فنی روز و بومی‌سازی همراه است.


نیروی انتظامی باند سارق و دزد قطعات و لوازم یدکی خودرو را در کامیارانِ سنندج دستگیر کرد

اتوپارت پرس: فرمانده انتظامی کامیاران اعلام کرد: «ماموران انتظامی علاوه بر کشف ۳۵ فقره سرقت، باند سارقین قطعات خودرو و تجهیزات سایت‌های مخابراتی را کشف و دستگیر کردند.»

سرهنگ صیدعلی صفری افزود: «در اجرای طرح مبازره با سرقت هفت سارق و مالخر نیز در این ارتباط دستگیر و 35 فقره سرقت نیز از آنها کشف شد.»

وی با اشاره به اینکه سرقت قطعات، لوازم یدکی خودرو و تجهیزات سایت‌های مخابراتی طی ماه‌های گذشته در این شهرستان افزایش یافته بود، اظهار داشت: «شناسایی و دستگیری سارقین به صورت جدی در دستور کار ماموران انتظامی قرار گرفت.»

سرهنگ صفری اضافه کرد: «با تلاش همکاران کلانتری 11 و استفاده از توان و امکانات پرسنل انتظامی شهرستان سارقین در حین سرقت شناسایی و دستگیر شدند.»

وی یادآور شد: «در تحقیقات تکمیلی سایر همدستان آنها نیز شناسایی و در مجموع هفت سارق و مالخر دستگیر و 35 فقره از سرقت‌های به وقوع پیوسته نیز از آنها کشف شد.»

این مقام انتظامی با اشاره به اینکه تعداد قابل توجهی از اموال مسروقه به مالباختگان بازگردانده شده است، گفت: «در این زمینه با تشکیل پرونده قضایی متهمین تحویل مقام قضایی و با قرار مناسب روانه زندان شدند.»

استفاده از کاتالیست‌های استاندارد در خودروهای سایپا

اتوپارت پرس: قائم مقام معاونت کیفیت سایپا در حوزه فرآیند محصول از بکارگیری کاتالیست‌های استاندارد و مرغوب در خودروهای تولیدی گروه خودروسازی سایپا خبر داد.

محمد عسکری با اعلام این خبر گفت: «قطعات کاتالیست‌های استفاده شده در محصولات گروه سایپا از طریق شرکت سازه‌گستر سایپا تایید می‌شود و دارای مقدار استاندارد استفاده از فلزات گرانبها بوده و از مرغوبیت کامل برخوردار است که از ابتدا فقط از این نوع قطعات در زنجیره تامین و تولید گروه سایپا استفاده شده است.»

وی تصریح کرد: «بی شک قطعات متفرقه و فاقد استاندارد نیز در بازار وجود دارد که باید سازمان‌های نظارتی و قانونی بر نحوه تولید و توزیع آنها در بازار لوازم یدکی نظارت داشته باشند.»

قائم مقام معاونت کیفیت سایپا در حوزه فرآیند محصول خاطرنشان کرد: «در سال‌های اخیر شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران از سوی سازمان حفاظت محیط زیست جهت پالایش الزامات آلایندگی، به صورت مستمر بر روند تولید نظارت دارد و اقدام به نمونه‌برداری تصادفی از خودروهای تولید شده در صنعت خودرو می‌کند و بر اساس قانون در صورت عدم رعایت استانداردهای مربوط، موضوع به سازمان حفاظت محیط زیست گزارش می‌شود و همچنین در صورت اثبات هرگونه تخلف، شماره‌گذاری خودرو متوقف خواهد شد که خوشبختانه بر اساس نمونه‌برداری‌های انجام شده توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران از سال 1390 تاکنون خودروهای خانواده ایکس100 گروه سایپا همواره مجوز شماره گذاری را دریافت کرده‌اند.»

عسکری تاکید کرد: «نکته قابل تامل آنکه خودروهای خانواده پراید از سال 1385 دارای قطعه کاتالیست بوده و بر اساس نظارت مستقیم سازمان حفاظت محیط زیست در اختیار مشتریان قرار گرفته است و همچنین از اسفند ماه سال 1395 سامانه پایش الزام آلایندگی یا همان در سیستم خودروهای تولیدی گروه سایپا، با قابلیت‌های تشخیص عملکرد نامناسب کاتالیست، تشخیص بدسوزی منجر به خرابی کاتالیست، تشخیص خطا در ساماندهی سوخت‌رسانی و تشخیص عملکرد نامناسب سنسور اکسیژن فعال شده که در صورت بروز هر یک از موارد ذکر شده چراغ چک خودرو روشن می شود.»

وی ادامه داد: «با توجه به اینکه کالیبراسیون خودروهای گروه سایپا برای کنترل آلایندگی بر اساس وجود کاتالیست و سنسور اکسیژن است، عدم وجود کاتالیست در خودروهای یورو 4، موجب اختلال در عملکرد موتور خودرو می شود و امکان پذیرفته شدن در تست آلایندگی وجود ندارد و علاوه بر این شرکت سایپا در سال های 90 تا 92، تعداد 74 هزار دستگاه محصولات خانواده ایکس 100 و ایکس 200 را با هدف صادرات، تولید و به کشورهای مقصد ارسال کرده است و برای این نوع خودروهای صادراتی مطابق شرایط بنزین موجود در کشورهای مقصد( بنزین سرب دار) و عدم الزام به استاندارد آلایندگی در آن کشورها از کاتالیست بدون الزام آلایندگی استفاده کرده است.»

عسکری یادآور شد: «بنزین حاوی سرب باعث مسمومیت کاتالیست شده و این موضوع بر عملکرد و شتاب خودرو تاثیر می گذارد. بنابراین استفاده از کاتالیست فقط برای بنزین های فاقد سرب و از نوع استاندارد یورو 4 که قابلیت کنترل آلایندگی را دارند، مورد استفاده قرار می گیرد.»


قیمت انواع باتری خودرو14 آذر ماه نود و هفت

اتوپارت پرس: آخرین قیمت‌های امروز انواع باتری اتمی خودرو با توان 55، 60 و 66 آمپر در بازار نشان می‌دهد حداقل قیمت این گروه از باتری‌ها 263هزار تومان (واریان باتری 60آمپر) و بیشترین قیمت 448هزار تومان (باتری فالکون 66آمپر) است.

به گزارش خبرنگار «اتوپارت پرس»، قیمت‌های انواع باتری در بازار با دریافت باتری کهنه محاسبه شده است.

قیمت باتری خودرو را در وب سایت ما دنبال کنید