اتوپارت پرس: بازار خودرو این روزها مصرفکنندگان را با مشکلات بسیاری مواجه کرده است. تنها مردم نیستند که در این بازار، با وضعیت نابسامانی مواجه هستند، بلکه خودروسازان نیز با کمبود قطعات مواجه هستند. برخی از خودروهایی که در انبار خودروسازان مانده است، قطعه ندارند. در حالیکه قطعهسازان تمام تلاش خود را تا پیش از آغاز تحریمها برای تامین قطعات خودرو در یکسال پیش رو کرده بودند، اکنون به دلیل برخی تصمیمات غلط و سیاستگذاریهای اشتباه دولت، با عدم تولید به موقع و ترخیص مواد اولیه و ملزومات خود از گمرک مواجه شدهاند.
اکنون صنعت خودرو ایران با مشکلات متعددی مواجه است که شاید ماموریت سنگینی را پیش روی معاون تازه نفس امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار میدهد. چرا که سیاستگذاریها میتواند شرایط را برای تولید آسانتر یا سختتر کند.
مازیار بیگلو، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو با اشاره به مشکلاتی که هم اکنون پیش روی صنعت خودروی ایران و قطعهسازان قرار دارد، گفت: «مشکلات صنعت خودرو و به تبع آن قطعهسازان، به صورت مشترک مرتبط با تامین مواد اولیه مورد نیاز با منشا داخلی یا خارجی است، چراکه در مورد مواد اولیه داخلی، قیمتها دو تا سه برابر افزایش یافته و برخی از عرضهکنندگان، عملا در بازار این مواد اولیه را عرضه نمیکنند؛ پس دلالها وارد عمل شد و قیمتها را افزایش دادهاند.»
وی همچنین اضافه کرد: «از سوی دیگر، تهیه کالا از بورس کالا نیز بسیار با سختی صورت گرفته و مشکل است. به طوریکه نقدینگی قطعهسازان کفایت این افزایش قیمت را نمیدهد و قطعه سازان نمیتواند چند برابر قبل، قیمت مواد اولیه را بپردازند. پس روند تهیه مواد اولیه برای صنعت با کندی صورت میگیرد. از سوی دیگر، مواد اولیه وارداتی نیز با افزایش قیمت ارز و ترخیص از گمرکات که مشمول پرداخت مابه التفاوت شده است، با سختی برای قطعه سازان تامین میشود؛ ضمن اینکه تخصیص ارز در سامانه نیما و سنا بسیار به سختی انجام گرفته و مدت زمان طولانی از قطعهسازان میگیرد، به نحوی که گاهی اوقات، یک قطعهساز تا 4 ماه در نوبت تخصیص ارز میماند. پس تمامی این مشکلات دست به دست هم داده و کار را برای خودروساز و قطعهساز سخت میکند و آمار تولید خودرو و قطعه رو به کاهش است.»
مازیار بیگلو شرایط استفاده از ارز صادراتی برای واردات قطعات را نیز با سختیهای بسیار مواجه دانست و ادامه داد: «هم اکنون واردات بدون انتقال ارز امکانپذیر نیست. پس بسیاری از تولیدکنندگان، مجبور هستند که نه تنها ارز را با قیمت بالاتری تهیه کنند، بلکه مخاطرات واردات بدون انتقال ارز را هم که به نوعی غیرقانونی محسوب میشود، بپذیرند. مشکل دوم اینکه فرآیند دریافت ارز از سامانه نیما نیز برای واردات بسیار زمانبر است و همانطور که اشاره کردم، حتی تا ۴ ماه هم قطعه سازان در نوبت ارز معطل میمانند.»
وی تاکید کرد: «نکته حائز اهمیت این است که اگر حتی فرض بر این باشد که قطعهساز و خودروساز با ارز بالاتر از نرخ نیما مواد اولیه خود را تهیه کنند، با قیمتهای کنونی فروش قطعه و خودرو برای آنها با زیان کامل همراه است. چراکه مواد اولیه آنها سه برابر شده است، ولی قیمت خودرو و قطعه بر مبنای همان سال 95 و 96 است. پس بسیاری از قطعهسازان با شرایط کنونی امکان تولید ندارند، زیرا قطعهای که تولید میکنند با 70 درصد زیان برای قطعهساز، تولید شده است. پس تا مشکل قیمت حل نشود، تولید کماکان رو به کاهش میرود.»
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو با اشاره به اینکه قیمت مواد اولیه تولید قطعه در کشور به صورت میانگین 2.5 برابر شده است، گفت: «البته در ظاهر عرضه در بورس به صورت قطره چکانی صورت نمیگیرد، ولی موارد و موانعی که وجود دارد. گاهی گفته میشود که باید برای خرید ال سی گشایش شود. گاهی اوقات بورس کالا سامانههایی را تعریف میکند که همه باید در آن سامانهها وارد شوند، بعد مجدد سامانه را لغو میکنند و دوباره ال سی طلب میکنند. یا اینکه فروشنده تقاضای فروش نقدی میکند و بنابراین فضا همچنان برای قطعهسازان مبهم است.»
وی به برگزاری جلسهای در هفته گذشته با حضور قطعهسازان خبر داد و ادامه داد: «تعداد زیادی از قطعهسازان گرد هم جمع آمده و راهکارهایی را ارائه دادهاند که قدم اولیه و آخرین تصمیم آنها بر این است که باید به سمت پیگیری آزادسازی قیمت در صنعت خودرو پیش برویم. چون تا زمانی که قیمت خودرو به صورت دستوری تعیین میشود، متعاقبا خودروساز نیز باید قطعه خود را به صورت دستوری بفروشد و همین امر ضرر و زیان را در این صنعت ادامه داده و کار قطعهسازان را متوقف کرده و صنعت خودرو و مصرفکنندگان را با مشکلاتی نظیر آنچه که امروز رخ داده و خودروساز از نبود قطعه برای تکمیل خودرو و ایفای تعهداتش حرف میزند، مواجه خواهند بود.»
بیگلو در پایان از برگزاری جلسهای در روزهای آینده با وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد و گفت: «وزیر جدید صنعت از نزدیک در جریان مشکلات صنعت خودرو و قطعهسازان قرار دارد و بنابراین امیدواریم که مشکلات صنعت قطعهسازی و خودرو را گام به گام حل و فصل نماید.»
اتوپارت پرس: شرکت های خارجی حاضر در سیزدهمین نمایشگاه بینالمللی قطعات اذعان کردند که ایران را بازاری بزرگ و جذاب برای خود می شناسند و با وجود آغاز دور تازه تحریم ها، به دنبال راه هایی برای دور زدن آن و تداوم حضور در کشورمان هستند.
این دوره از نمایشگاه قطعات روز دوشنبه هفته جاری (21 آبان) در حالی آغاز به کار کرد که انتظار می رفت با توجه به آغاز دور تازه تحریم ها علیه کشورمان، با استقبال خارجی ها مواجه نشود. اما حضور 190 شرکت خارجی از 11 کشور نشان داد به راحتی حاضر به ترک بازار بزرگ 80 میلیون نفری و جذاب ایران نیستند.
این شرکت ها از کشورهای فرانسه، یونان، ترکیه، چین، تایوان، کره جنوبی، هند، ایتالیا، لهستان، مالزی و رومانی در نمایشگاه حضور یافتند.
امید به بهبود شرایط تجاری
در این پیوند، یوکوای وانگ مدیر یک شرکت تولیدکننده پمپ هوا و سنسورهای فشار هوای خودرو از چین گفت: «هفت سال است که با شرکت های ایرانی همکاری داریم، اما پس از تحریم های اخیر به ویژه با تغییراتی که در مبادلات پولی و مالی ایجاد شده، بسیاری مشتریان خود را از دست دادیم.»
وی اظهار داشت: «شرکت های ایرانی برای پرداختی های خود با کلون بانک چین کار می کردند، اما این بانک متاثر از تحریم ها با ایران همکاری نمی کند و همین مساله به خصوص در مقوله خدمات پس از فروش برای شرکت دردسر ساز شده است.»
وانگ، روابط تجاری ایران و چین را بسیار خوب توصیف کرد و افزود: «اکنون به دنبال یافتن شیوه های جدید برای انجام امور مالی با ایرانی ها هستیم.»
وی تاکید کرد: «هرچند راه برای پرداخت های بانکی مسدود شده، اما به رفت و آمد خود به ایران ادامه می دهیم و امیدواریم که شرایط بهتر شود. حضورمان در این دوره از نمایشگاه قطعات خودروی تهران نیز به منظور بحث و تبادل نظر با شرکت های ایرانی به منظور یافتن راه حل هایی برای دور زن تحریم هاست.»
تداوم همکاری ها از طریق کشورهای ثالث
هارمن ژنگ دیگر تولیدکننده چینی است که تاکنون پنج بار در نمایشگاه تهران حضور یافته است.
وی که تولیدکننده کلاچ خودرو است، گفت: «بیش از یک دهه است که با ایرانی ها کار می کند و تاکنون با 10 شرکت همکاری های مشترک داشته است.»
ژنگ افزود: «با این حال در هفته های گذشته و با آغاز دور جدید تحریم ها علیه ایران، همکاری مان با شرکت های ایرانی تقریبا متوقف شده است و در حال حاضر نیز هیچ ایده ای برای از سر گیری فعالیت ها نداریم.»
وی بیان داشت: «مبادلات پولی ما با طرف های ایرانی به دلیل قطع همکاری کلون بانک چین قطع شده، اما با این حال به دنبال راه حل هایی برای انجام تبادلات پولی و مالی هستیم.»
این تولیدکننده کلاچ ادامه داد: «در نظر داریم از طریق کشورهای ثالث که مورد قبول ایران و چین هستند، به همکاری ها ادامه دهیم.»
وی که امیدوار به بهبود شرایط تجاری در ایران است، یادآور شد: «این موضوع به زمان نیاز دارد، با این حال به ایرانی ها در کار اعتماد داریم و این کشور را بازار بزرگی برای خود می شناسیم.»
ژنگ تاکید کرد: «بازار بزرگ ایران را به سایر کشورهای همسایه آن ترجیح می دهیم، زیرا هر آنچه که تولید می کنیم در آن مشتری دارد و راحت ترین راه برای دستیابی به اهداف ما است.»
وی در عین حال خاطر نشان کرد: «ایرانی ها با دارا بودن نیروی انسانی توانمند، توان تبدیل شدن به مرکز صادرات محصولات چینی در کشورهای منطقه را دارند.»
آینده روشن همکاری ها
یک تولیدکننده از جمهوری کره که در نمایشگاه امسال حضور داشت نیز گفت: به شرکت های ایرانی احترام می گذاریم و به تجارت خود را با این کشور ادامه می دهیم.
گوانگ جون که تولیدکننده انواع وایر و تسمه نوار موتور است، افزود: «هفت سال است که محصولات تولیدی خود را به ایران صادر می کنیم.»
وی ابراز امیدواری کرد شرکت های ایرانی که خواستار محصولات تولیدی خارجی هستند، راه های مناسبی برای ادامه همکاری بیابند.
جون اظهار داشت: «دولت ایران باید از شرکت های داخلی خود حمایت و دسترسی های لازم را برایشان ایجاد کند.»
وی گفت: «با وجود مشکلات پیش آمده، آینده همکاری های تجاری با ایران را روشن ارزیابی می کنیم و به خصوص با حضور در این دوره از نمایشگاه به دنبال همفکری با شرکای ایرانی برای یافتن راهکارهای جدید برای خروج از این شرایط سخت و همچنین مشتریان جدید است.»
علاقه مندی برای تداوم همکاری ها با ایران
یک صادرکننده ژاپنی قطعات یدکی خودرو حاضر در نمایشگاه نیز گفت: «با وجود مشکلات پولی به وجود آمده، راهکاری برای این مشکل یافته است، اما ترجیح می دهد در این زمینه صحبتی نکند.»
وی که خواست تا نامش فاش نشود، یادآور شد: «90 درصد مبادلات پولی شرکت متبوعش با ایران از طریق یک بانک چینی انجام می شد که اکنون با مشکل مواجه شده است.»
این صادرکننده به صرف هزینه حدود نیم میلیارد تومانی برای حضور در نمایشگاه امسال اشاره کرد و افزود: «این هزینه به معنای علاقه مندی برای تداوم همکاری با شرکت های ایرانی است.»
ایرانی ها مشکلات را حل کنند
مدیر فروش ارشد خاورمیانه شرکت سانگ سین بریک کره جنوبی تولیدکننده انواع لنت ترمز و دیسک صفحه نیز هدف از شرکت در این نمایشگاه را اعلام پشتیبانی از شرکای ایرانی خود برشمرد.
وی به تحریم ها اشاره کرد و افزود: «از این موضوع ناراحتیم، زیرا صادرات به ایران را بسیار سخت کرده است زیرا تا پیش از تحریم ها از طریق یکی از بانک های کره ای مبادلات مالی داشتیم.»
لازم به ذکر است در روزهای گذشته شماری از دست اندرکاران صنعت قطعه سازی کشورمان نیزیکی از مهمترین مشکلات خود را تامین مواد اولیه عنوان کردند و تسهیل مبادی دسترسی به این مواد مانند رفع موانع گمرکی را خواستارند.
بیش از 84 درصد یک خودرو را قطعات آن تشکیل می دهد که شامل 25 تا 30 درصد قطعات پلاستیکی، 30 درصد قطعات لاستیکی و بقیه قطعات فولادی و آلومینیومی است.
آمارها نشان می دهد اکنون نزدیک به یک هزار و 500 قطعه ساز در زنجیره تامین داخلی حضور دارند.
اتوپارت پرس: یک عضو انجمن صنایع همگن و قطعهسازی با اشاره به اینکه نمایشگاه جایگاهی مناسبی برای بازاریابی و یافتن مشتری برای تولیدکنندگان در ضمن به نمایش گذاشتن تواناییها به شمار می رود، گفت: «رکودی که به خاطر تحریمها در این صنعت به وجود آمد باعث به وجود آمدن شرایط خاصی در نمایشگاه امسال شد که برگرفته از شرایط کنونی خودروسازان و قطعهسازان است.»
احمدرضا رعنایی در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه بینالمللی قطعات خودرو در گفتوگو با خبرنگار «اتوپارت پرس» اظهار کرد: «در اولین روز این نمایشگاه متاسفانه شاهد بودیم که متولیان صنعت خودرو و قطعهسازی در مراسم افتتاحیه حضور پیدا نکردند. انتظار میرفت در افتتاحیه این نمایشگاه آقای رحمانی به عنوان وزیر جدید صمت با انرژی و پررنگ حضور یابند. این در حالی بود که حتی معاونین وزیر و حتی مدیران ارشد انجمنهای قطعهسازی و خودروسازی هم در آیین افتتاحیه حاضر نشدند.»
وی با بیان اینکه تنها 20درصد رکود و نابسامانی که در صنعت قطعه و خودرو حاکم است از تحریمهای بینالمللی نشات گرفته است، تاکید کرد: «شخصا معتقدم 80درصد چالشها ناشی از نداشتن مدیریت سالم در این صنعت، نبود برنامه درست و عدم پیگیری اهدافی که مقرر شده است.»
رعنایی با توضیح این مطلب که شرایط بد موجود باعث کاهش قابل توجه تولید خودروسازان شده است، تصریح کرد: «ارتباط شرکت های خودروساز با قطعهسازان خوب نیست. آنها هنوز تعهدات پرداخت را عملی نکردهاند و قطعهسازان را حمایت نمیکنند. این در شرایطی است که تعداد زیادی از قطعهسازان وابسته به صنعت خودروی داخل هستند و کارخانههای آنها بر پایه تولید خودروهایی که در حال حاضر توسط خودروسازهای داخلی تولید میشود، فعال است.»
این فعال صنعت قطعهسازی با اشاره به اینکه نبود سرمایه در گردش، افت کار و تعدیل نیرویی که در شش ماه گذشته در صنعت قطعهسازی فعال بودند، از جمله مشکلات جدی این صنعت به شمار میرود، گفت: «پیشبینی میشود حجم بیکاری در این صنعت تا پایان سال به 400 هزار نفر برسد. همین امر باعث شد بسیاری از قطعهسازان انگیزهای برای حضور در این دوره از نمایشگاه، نداشته باشند.»
رعنایی با بیان اینکه این صنعت در حالت رخوت به سر میبرد، خاطرنشان کرد: «با توجه به این شرایط فکر میکنم به زودی باید منتظر اتفاقات ناگواری در این صنعت باشیم و این را به عنوان یک قطعهساز و تولیدکننده با 35 سال سابقه در این صنعت و به عنوان مسئولی در انجمن صنایع همگن و قطعهسازی استان مرکزی میگویم. این هشدار را به تمام همکارارنم و تمام مسئولین میدهم که اگر عجله نکنند با فاجعه رو به رو خواهیم شد.»
وی در پاسخ به این سوال که غرفههای قطعهسازان حاضر در نمایشگاه شامل فعالان چه بخشهایی میشود، عنوان کرد: «بخش بزرگی از قطعهسازی کشور به تامینکنندگان بازار و تولیدکنندگان خدمات پس از فروش اختصاص دارد. به این ترتیب بیشتر شرکتهایی که آمدهاند، تولیدکنندگان مرتبط با افترمارکت هستند. با توجه به شرایط واردات و کم شدن کالای وارداتی از کشورهایی مانند چین، هند و کشورهای دیگر تا حدودی این شرکتها ایمنتر ماندهاند. حتی شاید کار آنها مقداری رونق هم پیدا کرده است. این شرکتها به دنبال مخاطبین افترمارکتینگ خود هستند، اما تامین کنندههای اساسی برای خودروساز کمتر در این نمایشگاه حاضر شدهاند.»
رعنایی تاکید کرد: «با توجه به شرایط کنونی، اگر برنامهای با تدبیر اورژانسی برای صنعت قطعهسازی و خودرو پیشبینی نشود، نابودی این صنعت بیشتر از 6طول ماه نمیکشد و باید منتظر عواقب خطرناکی باشیم.»
این فعال قطعهساز با توجه به اعلام ارقام بدهی خودروسازان به قطعهسازان گفت: «متاسفانه آمار و ارقامی که این روزها مسئولین ارائه میدهند اصلا برازنده این صنعت نیست. صنعت خودروسازی حدود 20هزارمیلیارد تومان به قطعهسازان بدهکار است آن هم در این شرایط که قطعهساز به دنبال سرمایه در گردش است و نهاده های تولید آنها نسبت به سال گذشته سه برابر شده است.»
رعنایی در پایان گفت: «ای کاش خودروسازان پرداخت بدهی 20هزار میلیاردی را در الویتهای خود قرار دهند چون صنعت قطعهسازی کشور در حال مرگ است.»
اتوپارت پرس: مدیر بازاریابی یک شرکت تولیدکننده چراغ خودرو با اشاره به مشکلات موجود در صنعت خودرو، گفت: «شاید نتوان گفت کالای ایرانی در تمام سطوح با محصولات خارجی برابری میکند، اما در اغلب موارد کیفیت محصول ایرانی، بالاتر است. در حوزه قطعات به جرات میتوان گفت کیفیت برخی از قطعات تولید داخل با شرکتهای اروپایی برابری میکند.»
رضا حامدی در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه بینالمللی قطعات خودرو با اشاره به مشکلاتی که قطعهسازان این روزها با آن مواجه هستند در رابطه با تاثیر برگزاری این نمایشگاه بر فعالیت فعالان این حوزه، به خبرنگار اتوپارت پرس اظهار کرد: «شرکتهای زیادی در این نمایشگاه حضور یافتهاند. البته موضوعاتی از جمله تحریمهای اقتصادی و نوسان قیمت ارز بر کیفیت این نمایشگاه بی تاثر نخواد بود. اما صحبتهایی که در خصوص حمایت از کالای ایرانی شد، ممکن است کمی از این تاثیرات روانی بکاهد. ما تولیدکنندگان ایرانی همیشه امیدواریم از کالای ایرانی آنگونه که باید استقبال شود.»
این فعال صنعت قطعهسازی در خصوص کیفیت ساخت داخل قطعات خودرو تاکید کرد: «کیفیت همیشه به این معنی نیست که ما بهترین محصول را تولید و به بازار عرضه کنیم. باید در زمینه تولید، باید تقاضای بازار را نیز مدنظر داشت. برای مثال محصولات شرکت بامو یا بنز را در نظر بگیرید که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند. اما اگر بخواهیم این تکنولوژی را بر روی محصولات ایرانی به کار بگیریم، با توجه به نیاز بازار، صرفه اقتصادی نخواهد داشت. زیرا در حال حاضر هم قیمت خودرو نسبتا بالاست. بنابراین اگر این تکنولوژی را هم پیاده کنیم، برای مصرفکننده بهصرفه نخواهد بود. با این حال تولید کنندگان تمام تلاش خود را میکنند تا محصول خود را، با بالاترین کیفیت به بازار عرضه کنند.»
مدیر بازاریابی شرکت (تابش) TBH با اشاره به چالش تولیدکنندگان برای تهیه مواد اولیه، افزود: «مواد پتروشیمی ابتدا در بازار بورس ارائه میشود و بعد به بازار آزاد میآید. که متاسفانه چون نظارتی در کار نیست بیشتر این مواد نصیب کسانی میشود که پول بیشتری داشته باشد نه صرفا تولید کنندگان. اما چون تولیدکنندگان نیاز خود را به صورت خُرد تهیه میکنند، پس ناچار به بازار آزاد رجوع میکنند که این خود یک چالش بزرگ است.»
وی با بیان اینکه برای تهیه مواد اولیه گاهی مجبور شدهایم حجم بالاتر از نیاز خود را خریداری کنیم، تا نیاز تولید را با قیمت کمتری تامین کنیم، تصریح کرد: «اما این کار روی قیمت محصول تاثیرگذار است. اما در این روش بههرحال ممکن است بتوانیم مواد را ارزانتر از مثلا یک ماه آینده خریداری کنیم. در این شرایط هزینههای انبارداری را باید در هزینه تولید در نظر بگیریم.»
حامدی افزود: «قطعهسازان به هر نحو تلاش میکنند مشکلات و مسائل خود را به گوش مسئولین برسانند. به این ترتیب این امیدواری وجود دارد که تصمیمگیران و مسئولین در زمینه رفع این موانع و چالشهای موجود در زمینه تولید، برنامهریزی و تدبیر جدی داشته باشند. چون با شرایط ذکر شده، تهیه مواد اولیه برای هیچ کس آسان نیست و این امر تبدیل به معضل بزرگی شده است.»
به گفته وی، این وضعیت فقط به نفع دلالان است که در این بین سودهای کلانی میبرند. پیشتر مواد پتروشیمی در بورس نبود و تهیه آن آسانتر بود ولی امروز که در بورس کالا ارائه شده است، هر کسی که پول دارد میتواند مواد اولیه را خریداری کند نه کسانی که واقعا نیاز به این مواد دارند.
اتوپارت پرس: مدیرعامل یک شرکت تولیدکننده لوازم و کفپوشهای تزیینی خودرو در رابطه با حوزه فعالیت تخصصی شرکت مربوطه، توضیح داد: «این شرکت در زمینه تولید کفپوش خودرو را به صورت فلَت و سهبُعدی فعالیت میکند. همچنین تولید عایقهای ایزولاسیون برای استفاده در صنعت خودرو و صنعت ساختمان نیز از جمله فعالیتهای این شرکت به شمار میرود.»
میناگر در گفتوگو با خبرنگار «اتوپارت پرس» با اشاره به اینکه سایر محصولات این شرکت، اظهار کرد: «تولید کفپوشهای تخصصی صنعتی نیز از محصولات دیگر این شرکت است و تولید انواع چرم مصنوعی با کاربریهای صنعتی و حتی خانگی از فعالیتهای دیگر این شرکت محسوب میشود.»
وی در پاسخ به این سوال که با توجه به مشکلات موجود در زمینه تامین مواد اولیه برای تمام واحدهای تولیدی، به منظور تامین مواد اولیه مورد نیاز تولید، شامل مواد پلاستیکی و پتروشیمی چه اقداماتی داشته است، گفت: «این شرکت طی 10 سال گذشته سرشاخههای تولید و ماشینآلات مورد نیاز را وارد کرد. از این جهت وابستگی 100درصدی به پتروشیمی و معادن کشور داریم. تنها مشکلی که در حال حاضر در این صنعت وجود دارد، بحث نقدینگی است. به این دلیل که پتروشیمی در حال حاضر مواد اولیه را 2 تا 3 برابر بالاتر از قیمت گذشته عرضه میکند.»
مدیرعامل شرکت صنایع فرش و موکت بابل در ادامه افزود: «این عوامل باعث اضافه شدن هزینههای جاری شده است و به این ترتیب سرمایه در گردش کارخانجات پاسخگوی این قیمتهای بالای مواد اولیه نیست. این در شرایطی است که قدرت خرید مردم نیز به شدت کاهش یافته است.»
به گفته میناگر، تا زمانی که درآمد قشر متوسط و کارگری جامعه افزایش نیابد، خودبهخود شاهد افت شدید تولید در صنعت خواهیم بود. چرا که بخش تقاضا ضعیف شده است.
این فعال در حوزه تولید و صنعت با بیان اینکه این شرکت تا 3 سال قبل بیش از 98درصد قطعات تزیینی از جمله موکتهای کف، موکتهای داخل صندوق، آفتابگیرها، عایقها و... را برای شرکتهای ایرانخودرو و سایپا تامین میکرد، خاطرنشان کرد: «تا اینکه مشکلاتی در صنعت خودرو به وجود آمد. در واقع خودروسازان به دلیل دولتی بودن با مسائلی مانند به روز نشدن قیمت خودرو درگیر هستند. این موضوع باعث میشود این سلسله مشکلات به قطعهسازان و تامینکنندگان نیز منتقل شود. لذا ناچار شدیم 3 سال قبل از همکاری با خودروسازان انصراف دهیم.
وی با بیان اینکه پس از این قطع همکاری، ظرفیتهای جدیدی در شرکت ایجاد شد که از این ظرفیت برای افزایش صادرات استفاده شد، تاکید کرد: «در حال حاضر به حدود 20 کشور محصولات خود را صادر میکنیم و با توجه به افزایش قیمت ارز در ماههای اخیر، حجم صادرات را هم افزایش دادیم.»
میناگر درباره چگونگی تعاملات مالی بینالمللی، توضیح داد: «با توجه به کیفیت و نوآوری که در تولید و محصولات این شرکت وجود دارد، مشتریان هرجای دنیا باشند، به هر وسیلهای باشد پول را نقد به دست ما میرسانند تا محصول را دریافت کنند. تولیدات ما در کشوری مانند عراق گاهی تا 2برابر قیمت نمونه مشابه چینی به فروش میرسد.»
اتوپارت پرس: مدیربازرگانی یکی از شرکتهای تولیدکننده کاتالیست کشور در رابطه با تاثیر برگزاری سیزدهمین نمایشگاه بینالمللی قطعات خودرو بر شرایط تولیدکنندگان فعال در این حوزه، گفت: «قطعا برگزاری این دوره نمایشگاه تاثیر خود را دارد. اما با توجه به شرایط موجود، شاید این اثرگذاری نسبت به سالهای قبل تا حدی کمتر شود.»
نازنین شاهوردی در ادامه به خبرنگار «اتوپارت پرس» توضیح داد: «در این دوره نمایشگاه، بعضی از شرکتها که از قبل غرفه هم گرفته بودند، شرکت نکردند. به این دلیل که هم وضعیت اقتصادی مناسب نبود و شاید معتقد بودند حضور در نمایشگاه فایدهای ندارد و به این دلیل حضور نیافتند.»
وی با بیان اینکه این نمایشگاه فضایی برای حضور همه شرکتهای تامینکننده و شرکتهای ارائه دهنده خدمات پس از فروش فراهم میکند، اظهار کرد: «این دست نمایشگاهها فرصتی ایجاد میکند تا شرکتها بتوانند خود را به مخاطبان و مشتریان معرفی کنند.»
شاهوردی با اشاره به اینکه تولید شرکت پرتو فرازان، کاتالیست خودرو است که خیلیها با آن هیچگونه آشنایی ندارند، افزود: «کاتالیست از گرانترین قطعات به کار رفته در خودرو است.»
به گفته مدیربازرگانی پرتو فرازان، این قطعه توسط 2 شرکت در ایران تولید میشود که به این ترتیب بیش از 70درصد نیاز خودروسازان را تولیدکنندگان داخل تامین میکنند و مابقی نیاز وارد میشود.