دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود
دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

برای ایدرو، سازمان توسعه تجارت و ایمیدرو سرپرست تعیین شد

اتوپارت پرس: رضا رحمانی طی احکام جداگانه ای جمشید ملارحمان را به عنوان سرپرست سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، شهریار طاهرپور به عنوان سرپرست سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و محمدرضا مودودی را به عنوان سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران، منصوب کرد.

وزیر صنعت، معدن وتجارت ضمن تقدیر از زحمات خسروتاج در دوران تصدی برسازمان توسعه تجارت در حکمی مودودی، معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت را منصوب کرد.

رضا رحمانی همچنین از تلاش‌های معظمی مدیرعامل سابق ایدرو تقدیر و طی حکمی خطاب به شهریار طاهرپور، معاون نوسازی و بهره‌برداری این سازمان تقدیر و تشکر کرد.

وزیر صنعت، معدن وتجارت همچنین با صدور حکمی جمشید ملارحمان را به سمت سرپرست سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، منصوب کرد.

رحمانی ضمن تقدیراز کرباسیان مدیرعامل سابق ایمیدرو، با صدور حکمی جمشید ملارحمان را به این صمت منصوب کرد.


نامه سرگشاده انجمن همگن قطعه‌سازان به رئیس‌جمهوری منتشر شد

اتوپارت پرس: انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور طی انتشار نامه‌ای سرگشاده به رئیس‌جمهور، با تاکید بر چهار مشکل اساسی و مهم در صنعت، «جلوگیری از بروز فاجعه در صنعت قطعه‌سازی کشور» را خواستار شدند.

به گزارش « اتوپارت پرس »، متن نامه سرگشاده اعضای انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان کشور خطاب به رئیس جمهوری به شرح زیر است:

 «جناب آقای دکتر حسن روحانی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

موضوع: درخواست جلوگیری از بروز فاجعه در صنعت قطعه سازی کشور

با سلام

احتراماً، همانگونه که مستحضرید صنعت قطعه‌سازی خودرو کشور در شرایط حاد به سر میبرد و بحران حاضر در صورت عدم اقدام عملی و عاجل مسئولین به زودی به دلیل بیکاری وسیع پرسنل این صنعت و توقف تولید به فاجعه ای جبران ناپذیر و زیان بار برای اقتصاد کلان کشور و امنیت ملی تبدیل خواهد شد که اثرات خسارت بار اجتماعی آن گریبانگیر ملت و مسئولین میگردد.

بدینوسیله اعلام میگردد چنانچه چهار مشکل زیر ظرف مدت حداکثر یک هفته حل نشود جلوگیری از بروز فاجعه حتی با تلاش چند برابر و هزینه های گزاف بعید به نظر می رسد:

1/ حل مشکل قیمت فروش قطعات که در گرو اصلاح قیمت فروش خودرو می باشد.

2/ حل مشکل کسری نقدینگی که بدلیل مطالبات معوق از خودرو سازان و افزایش نرخ نهاده های تولید ،گریبانگیر قطعه سازان شده است.

3/ دشواری تامین مواد اولیه داخلی (که عمدتاً تولید کنندگانی دولتی دارد) و مواد اولیه خارجی (که به دلیل مشکل تبادلات ارزی ، مشکلات گمرکی و تحریم با بحران مواجه شده است) شاهرگ ورودی قطعه سازان را به سختی می فشارد.

4/ تسویه خرید های اعتباری و مدت دار ارزی قطعه سازان که قبل از افزایش نرخ ارز نسبت به تامین مواد اقدام نموده بودند و در حال حاضر بایستی به نرخ روز تسویه شود در حالیکه فروش محصول در زمان تامین به نرخ ریال بوده است بسیاری از قطعه سازان را ورشکسته خواهد نمود.

شایان ذکر است طرح های عملیاتی این انجمن به وزارت صنعت ، معدن و تجارت و مجلس محترم شورای اسلامی ارائه شده است.

صنعت قطعه سازی در رده های 1 و 2 و 3 جمعاً حدود 550.000 نفر شاغل مستقیم داشته که تاکنون متاسفانه حدود 30.000 نفر تعدیل شده اند و حدود 70.000 نفر هم از کار تعلیق شده اند و جمعاً حدود بیشتر از 100.000 نفر در سال 97 بیکار شده اند و چنانچه مشکلات چهارگانه فوق ظرف مدت یک هفته آتی حل نشوند ، موج دوم بیکاری که حدود 80 تا 100.000 نفر برآورد میگردد در راه خواهد بود و تعداد بیکاران این حوزه به بیش از 200.000 نفر خواهد رسید و تولید متوقف خواهد شد.

شایان ذکر است مشکلات فوق الذکر عمدتاً داخلی بوده و در صورت حل این مشکلات، با برنامه ریزی و سیاست گذاری های میان مدت و بلند مدت، قطعه سازان توان مواجهه با تحریم های ثانویه تحمیلی را خواهند داشت. فلذا از جنابعالی استدعا دارد به عنوان عالیترین مقام ارشد اجرایی کشور دستور عاجل و اکید جهت حل مشکل صادر فرمایید.

با سپاس

هیئت مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور


قطعه‌سازان مشکلی برای تامین خط تولید و بازار ندارند

اتوپارت پرس: معاون فروش گروه قطعات خودروعظام، در رابطه با راه اندازی سایت عظام آنلاین گفت: «این سایت فضایی برای فروش ایجاد می‌کند که می‌توان هر قطعه‌ای را در آن قرار داد و به فروش رساند. تفاوت سایت با سایر نمونه‌های مشابه در این است که فروش از انبار نمایندگان فروش انجام می‌گیرد.»

افشین نورزاد در گفت‌وگو با خبرنگار «اتوپارت پرس» اظهار کرد: «هرکسی در سراسر ایران خواستار قطعات‌عظام باشد، با اتصال به این سامانه می‌تواند از نزدیک‌ترین محل به خود محصول را تحویل بگیرد. در واقع این سرویس، کالای اصل را همراه با گارانتی تحویل می‌دهد. معمولا در بسته‌بندی کالاهایی مثل ایساکو، عظام و سایپایدک که در بازار مشهور هستند و یافت می‌شوند، تقلب صورت می‌گیرد که این کار باعث بروز مشکلات گارانتی برای مصرف‌کننده می‌شود. قابل ذکر است این سایت برای فروش خرد است که به انبار نمایندگان متصل است.»

وی در پاسخ به این سوال که سایت عظام آنلاین فقط به منظور عرضه و فروش قطعات مصرفی ایجاد شده یا امکان خرید همه قطعات خودرو از آن وجود دارد، گفت: «هر قطعه‌ای که در سبد کالای گروه قطعات خودروعظام شامل 12 کارخانه تولیدی و شرکت‌های بازرگانی وجود داشته باشد، در این سایت برای فروش عرضه می شود.»

وی درباره قابل دسترس بودن قطعات این شرکت در بازار، ادامه داد: «بسیاری از مشتریان ما عمده فروش هستند و تعدادی از مشتریان نمایندگان این شرکت، تمایل به خرید با روش‌های گذشته دارند. اما با این تفسیر برخی از مشتریان به دلیل روش‌های کاری نمایندگان ما، امکان خرید به صورت خرد قطعات را ندارند و زمانی که به توزیع‌کنندگان خرده‌فروش مراجعه می‌کنند، به خاطر برخی مسائل که در بازار وجود دارد به سمت کالای بی‌کیفیت یا کالایی که گارانتی مشخصی ندارند، هدایت می‌شوند.»

افشین نورزاد تاکید کرد: «می‌توان گفت 70درصد محصولات این شرکت، تولید کارخانه‌های عظام و شرکت‌های زیرمجموعه آن است، که اسامی این شرکت‌ها در سایت موجود است. همینطور تعدادی از اقلام هم وارداتی هستند و بخشی هم تهیه شده از تولیدی‌های داخل کشور است. در مجموع اکثر کالاهای موجود در عظام داخلی هستند که بعد از خرید در آزمایشگاه‌های شرکت عظام به عنوان آزمایشگاه مرجع، کیفیت محصولات بررسی می‌شود و تحت گارانتی خود شرکت به بازار ارائه می‌شود.»

وی با اشاره به رونمایی از سایت عظام آنلاین، در سیزدهمین نمایشگاه قطعات و مجموعه‌های خودرویی، در رابطه با زمان دقیق آغاز به کار این سایت، گفت: «به دلیل مشکلات و تحریم‌هایی که برای بهره‌برداری از اپلیکیشن‌های تحت به وجود آمده، نمی‌توان تاریخ مشخصی برای شروع فعالیت رسمی سایت اعلام کرد، اما به سرعت این مشکل را رفع خواهیم کرد چون در سایت با هیچ مشکل فنی مواجه نیستیم.»

معاون فروش گروه قطعات خودروعظام، درباره چالش‌های موجود در تولید قطعات و تامین مواد اولیه، اظهار کرد: «شرکت‌های تولید داخل که معمولا بخش خصوصی هستند، با استفاده از تجربیات تحریم‌های پیشین، در این دوره از تحریم‌ها خود را برای تامین مجهز می‌کنند. این اتفاقی است که در بخش های تولیدی دولتی نمی‌افتد. اتفاقا اکثر این شرکت‌ها برای تامین مواد اولیه خود مشکلی ندارند، اما زمانی که تولید خودروسازان با کاهش روبه‌رو می‌شود، قطعه کمتری خریداری می‌کنند. وقتی این اتفاق می‌افتد، محصولی که به طور معمول در خط تولید است ناچار به بازار خدمات پس از فروش انتقال می‌یابد. برای اینکه دوباره سرمایه در گردش را برگردانند، مواد اولیه تامین می‌کنند تا بتوانند این جریان را ادامه دهند. با این امید که خودروسازان بتوانند تولید خود را بالا ببرند. این اتفاق در دوره تحریم‌های قبلی هم رخ داده است، که برای تامین قطعات مورد نیاز در خط تولید دچار مشکلاتی شده بودیم.»

وی در پایان اضافه کرد: «می‌توان گفت گروه عظام از لحاظ موجودی کالا تامین است و دغدغه‌ای از این نظر ندارد. با وجود تحریم‌ها، در شرایط خوبی به سرمی‌بریم و توانسته‌ایم بخشی از این مسائل را پیش‌بینی کنیم. شرکت عظام این امکان را دارد که مثل گذشته هم به خط تولید و هم به بازار، قطعات ارائه دهد. حتی در ماه‌های اخیر با وجود مشکلاتی که بود، شرکت عظام بیشترین کالا را به بازار تزریق کرده است.»

با راهکارهای پیشگیرانه از خالی شدن باتری خودرو جلوگیری کنید

اتوپارت پرس: باتری خودرو نیز مثل سایر قسمت های خودرو نیاز به تعمیرات و نگه داری دارد و یکی از شایع ترین اتفاقاتی که برای باتری خودرو می افتد، خالی شدن باتری است که اصطلاحا در این حالت گفته می شود باتری می خوابد و بعضب از افراد برای برطرف کردن این مشکل از یک باتری دیگر کمک می گیرند که به عبارتی باتری به باتری می کنند تا باتری بتواند از شارژ باتری خودروی دیگر استفاده کند و قادر به روشن کردن خودرو شود.

اگر عملکرد موتور خودرو را نادیده بگیریم، با کنترل نکردن باتری ممکن است در مواقعی حساس باتری اتومبیل خالی کند و خودرو شما خاموش شود. بنابراین هر چه قدر هم که موتور خودرو شما عالی کار می کند، اما اگر باتری ماشین کنترل نشود، ممکن است خودرو خاموش شود. همانطور که در مطلب زمان مناسب برای تعویض باتری خودرو گفته شد یکی از عوامل موثر بر عملکرد باتری خودرو، شرایط آب و هوایی است که بسته به این شرایط باتری عملکرد متفاوتی خواهد داشت. مثلا هوای سرد اثر مخربی بر روی باتری می گذارد چرا که سبب کند شدن واکنش های شیمیایی داخل باتری می شود و در بدترین حالت دیگر انرژی کافی جهت روشن شدن موتور ماشین وجود نخواهد داشت.

در هنگام سفر به دلیل اینکه موتور و دینام فرصت کافی جهت شارژ کردن باتری و برگرداندن آن به حالت قبلی را پیدا نمی کند. به همین دلیل توصیه می شود در هنگام سفر هرچند وقت یکبار با پیمودن مسافت های طولانی به باتری خودرو امکان شارژ شدن را بدهید. اما سفرهای کوتاه این فرصت شارژ شدن را ندارد و حتما باید برای اینکه خودرو خودش را شارژ کند، حتما سفرهای طولانی مدت را انجام دهید.

 چگونه از خالی شدن باتری خودرو جلوگیری شود؟

امروزه با امکانات زیادی که برای خوردوهای امروزی در نظر گرفته شده است و با وجود تجهیزات برقی نوینی که در خودرو ها تعبیه شده است، با روشن ماندن این تجهیزات، خودرو برق زیادی مصرف می کند، لذا برای جلوگیری از خالی کردن باتری و خاموش شدن ماشین توصیه می شود این تجهیزات را خاموش کنید. یکی از عوامل مهم در خالی شدن باتری ماشین روشن ماندن بخاری و چراغ ها است که به سرعت باتری خودرو را خالی می کند.

همچنین لوازمی که به پریز برق ۱۲ ولت و درگاه USB متصل هستند، تاثیر زیادی در خالی کردن باتری خودرو دارند. می توانید برای جلوگیری از خالی شدن باتری چراغ های داخل کابین را بررسی کنید تا روشن نمانده باشند، اغلب از روشن ماندن این چراغ ها از شب تا صبح اتفاق می افتد که این امر سبب خالی شدن باتری خودرو می شود و هزینه ی زیادی را بر روی دوش شما می گذارد، لذا قبل از خارج شدن از ماشین حتما چک شود که این چراغ ها خاموش شده باشند.

 تاثیر استارت زدن در خالی شدن باتری خودرو

دقت داشته باشید که اگر بتوانید استارت زدن خودرو را آسان کنید، می توانید از خالی شدن باتری اتومبیل جلوگیری کنید که این امر با این روش امکان پذیر است: در هنگام استارت زدن باید کلاچ را به سمت پایین نگه دارید تا در زمان استارت زدن بار زیادی به خودرو وارد نشود. پایین نگه داشتن کلاچ سبب می شود تا نیروی کمتری برای استارت زدن لازم باشد و شما توانسته اید با این کار مقدار زیادی از انرژی بلاتری را حفظ کرده باشید.

کنترل کردن باتری اتومبیل

برای این کار می توانید کاپوت ماشین را بالا بزنید و باتری را چک کنید، بهتر است این کار را هر از چند گاهی انجام دهید. همچنین توصیه می شود هر چند وقت یکبار از یک متخصص بخواهید تا وضعیت باتری را چک کند. جالب است بدانید که برخی از افراد یدک کش بیشترین علت خاموش شدن خودرو و حرکت نکردن آن را خالی کردن باتری می دانند که اگر از این اتفاق جلوگیری می شده است هرگز نیاز به پرداخت هزینه های اضافی نمی شده. اگر قصد خرید اتومبیلی دارید که قبلا توسط فرد دیگری استفاده می شده است، توصیه می شود باتری آن را چک کنید تا سلامت و کیفیت لازم را داشته باشد.

 سیستم های متصل به باتری را چک کنید

برای جلوگیری از خالی شدن باتری خودرو از یک تعمیرکار حرفه ای بخواهید تا قسمت هایی که به باتری مرتبط می شود مثل استارت، دینام و… را چک کند تا در صورتیکه هر کدام از این قسمت ها عملکرد خوبی ندارد، نسبت به تعمیر و یا تعویض آن اقدام کنید در غیر این صورت ممکن است باتری ماشین بیش از حد و یا کمتر از حد لازم شارژ شود. همه این عوامل بر طول عمر و عملکرد باتری خودرو تاثیر مستقیمی می گذارد.

خودروی خود را سرویس کنید

یکی دیگر از عوامل مهم در جلوگیری کردن از خالی شدن باتری خودرو، سرویس به موقع آن است. اگر خودرو به خوبی سرویس و نگه داری شود، این امر سبب می شود تا به باتری خودرو بار زیادی وارد نشود و بازدهی آن بالا برود. با سرویس کردن ماشین و بررسی میزان یا نامیزان بودن چرخ ها و موتوری آن می توانید در بالا بردن عمر مفید باتری تاثیر مثبتی بگذارید. اگر خودرو را در پارکینگ سر پوشیده نگه دارید، تاثیر زیادی در سلامت و ایمنی آن خواهد داشت.

 شناسایی علائم هشدار دهنده

زمانیکه استارت خودرو را می زنید اگر احساس کردید صدای تلق تلق از خودرو به گوش می رسد یا چراغ های پشت آمپر کم نور شده است یا موتور دیر روشن می شود همه این علائم و نشانه ها نشان دهنده ی این است که باتری ضعیف شده است. زمانیکه باتری خالی کرده است، باید توجه داشته باشید که به باتری فشار وارد نکنید، چرا که باتری نمی تواند به طرز معجزه آسایی خودش را شارژ کند، پس با استارت زدن پی در پی اوضاع را خراب تر نکنید.

 سایر اقدامات لازم در زمان خالی شدن باتری خودرو

همیشه یک کابل باتری در صندوق عقب خود داشته باشید تا در مواقع ضروری بتوانید باتری به باتری کنید.

اگر ماشین در محل نامناسب و خطرناک از کار افتاد، قبل از هر اقدامی ابتدا خودرو را به محلی امن منتقل کنید.

کیفیت خدمات پس‌از فروش به مهمترین معیار انتخاب خودرو تبدیل شد

اتوپات پرس: یک کارشناس حوزه خدمات پس‌از فروش و گارانتی با اشاره به این‎که امروز نمی‌توان خدمات پس‌از فروش را در قالب سنتی گذشته مدنظر قرار داد، گفت: «براین‌اساس نیاز به تدوین مدل‌های کسب‎وکار در شرکت‌های خدمات پس‌از فروش مخصوصا برای شرکت‌های عرضه‌کننده خودروهای داخلی و خارجی به‎شدت احساس می‌شود.»

جواد الهی با بیان این‎که آموزش مهارت‌های ارتباطی برای نیروهای خدمات پس‌از فروش امری ضروری به‌شمار می‌رود، اظهار کرد: «دنیای امروز تغییرات زیادی را تجربه می‌کند. در این راستا تعهد به مشتری به معنای نفوذ به اقتصاد آزاد است که بدون درنظر گرفتن آن، امکان سوءاستفاده از این بخش افزایش می‌یابد. چه بسا نمونه‌های متعددی از این موضوع در برخی از شرکت‌ها مشاهده می‌شود.»

 وی با اشاره به این‎که در کسب‎وکارهای جدید خدمات پس‌از فروش باید از مدل‌های جدید استفاده شود، تاکید کرد: «یکی از این مدل‌های معتبر با عنوان کانواس است که کسب‎وکارهای موجود را به 9بخش تقسیم‌بندی می‌کند. اهمیت این مدل که می‌تواند به ارتقا و تمایز کسب‎وکارها در خدمات پس‌از فروش منتج شود، این است که فعالان می‌توانند کسب‎وکار را به‎درستی بشناسند، ارتباط آن‎ها به درستی تعریف می‌شود، کسب‎وکار تعدیل می‌شود و در نهایت کسب‎وکار دچار دگردیسی شود.»

الهی افزود: «این فرایند باعث می‌شود مدل کسب‎وکار در خدمات پس‌از فروش شبیه نمونه‌ها و مدل‌های قبلی نباشد.»

وی درخصوص مدل‌های کسب‌وکار خدمات پس‌از فروش در صنعت خودرو، توضیح داد: «در صنعت خودرو باتوجه‌به تعداد خودروهای موجود در کشور، کسب‎وکارهای فعال زیادی وجود دارد که مشتری بعضی از آن‎ها را حتی نمی‌شناسد. در عین حال برخی از آن‎ها به شکلی فعال هستند که هم درآمد بالایی دارند و هم در مشتری ایجاد وفاداری می‌کنند.»

این کارشناس حوزه خدمات پس‌از فروش با اشاره به دلیل موفقیت برخی از کسب‎وکارهای فعال در حوزه خودرو، عنوان کرد: «عامل اصلی موفقیت این بخش‌ها، توجه به مدل کسب‎وکار است. به این ترتیب نکته قابل‌توجه این است که در هر حوزه تخصصی، کسب‎وکاری می‌تواند موفق عمل کند که مدل متمایزی داشته باشد. اگر نه، همه در یک سطح خواهند بود.»

الهی با بیان این‎که خدمات پس‌از فروش برای شرکت‌ها مزیت رقابتی ایجاد می‌کند، در رابطه با فعالیت خدمات پس‌از فروش خودروهای خارجی در ایران گفت: «متاسفانه فرهنگ ارائه خدمات پس‌از فروش شرکت‌های خارجی در کشور دچار آسیب شده و حتی می‌توان گفت حرکت رو به عقب دارد.»

وی با بیان این‎که برای ارائه خدمات پس‌از فروش خودرو ی مناسب به مهارت‌های مدیریتی و فنی به‌عنوان ابزاری مناسب نیاز است، اظهار کرد: «مدیران شرکت‌های خدمات پس‌از فروش به‎خصوص در حوزه خودرو باید از مهارت‌های فردی زیادی برخوردار باشند تا ضمن جلب رضایت مشتریان، وفاداری آن‎ها را نیز تقویت کنند.»

بازی با تخفیف‌های زیرفاکتور روغن موتور را 15درصد گران کرد

اتوپارت پرس: تیرماه امسال سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با افزایش 9درصدی قیمت انواع تایر و روغن‌موتور تولید داخل موافقت کرد و کارخانه‌های داخلی مجاز به افزایش 9درصدی قیمت محصولات خود شدند. حالا بعد از گذشت 5ماه از آن تاریخ و در آخرین روزهای آبان‌ماه، وضعیت بازار روانکارها حکایت از قیمت‌هایی دارد که گویا بیش از 9درصد تعیین‌شده توسط سازمان حمایت، گران شده‌اند.

در نظر گرفتن تخفیف‌های زیرفاکتور از گذشته تا امروز به امری عادی بین تولیدکنندگان روغن موتور و حتی تایر تبدیل شده است. هر یک از شرکت‌های تولیدکننده روغن موتور که البته به دلیل خودکفا بودن در تولید روغن پایه، ‌محصولاتی با قیمت به مراتب پایین‌تر از مصوب سازمان حمایت تولید می‌کردند، ‌برای رقابت با یکدیگر و جذب عمده و خرده‌فروشان بازار، ‌هر یک با درج چند درصد تخفیف در زیر فاکتورهای فروش، سعی در جذب خریداران عمده داشتند؛ تخفیف‌هایی که از ابتدای سال جاری به‌تدریج رو به افول گذاشت و تا امروز به کمترین میزان خود در این بازار رسیده است.

تیرماه امسال بود که سیدمحمدحسین مولاخواه، مدیر کل نظارت بر کالاهای غیرفلزی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از افزایش 9درصدی قیمت روغن موتورهای تولید داخل خبر داد.

این افزایش قیمت پس از ثابت ماندن قیمت‌ها از سال93 عملی شد و به یکباره قیمت روغن‌موتور را در بازار بالا برد. اما نکته‌ای که سازمان حمایت به آن توجه نکرد، ‌تخفیف‌های زیر فاکتوری بود که پیش از این توسط تولیدکنندگان ارائه می‌شد.

بر همین اساس وزارت صمت بی‌توجه به سود بالای شرکت‌های تولیدکننده روغن که آنها را مجاب به درج تخفیف‌های زیر فاکتور کرده بود، ‌با افزایش قیمت‌ها موافقت کرد. بر همین اساس 4شرکت اصلی تولید و تامین روغن موتور کشور پس از بالا رفتن قانونی قیمت‌ها دست به کاهش و حذف تدریجی تخفیف‌های زیر فاکتور زدند تا در نهایت از ابتدای سال جاری تاکنون، ‌قیمت انواع روغن موتور داخلی در بازار، نه به میزان 9درصد بلکه 24درصد افزایش پیدا کند.

به گفته فعالان بازار روغن‌موتور، ‌شرکت‌های روغن‌ساز محصولات خود را در ماه‌های پایانی سال گذشته حتی با 15درصد تخفیف در بازار عرضه می‌کردند ولی این روزها برای بالا بردن قیمت‌های خود دست به دامان تخفیف‌های زیر فاکتور شده‌اند.

گزارش‌های میدانی از بازار تهران حکایت از حذف کامل تخفیف شرکت‌های تولیدکننده روغن به عاملان فروش دارد، به‌نحوی‌که طی دو ماه گذشته میزان تخفیف به صفر رسیده است و به همین دلیل عاملان شرکت‌های بزرگ، ‌کالای خود را حتی 2.5درصد گران‌تر به خرده‌فروشان عرضه می‌کنند؛ ترفندهایی که قیمت روغن موتور را برای مصرف‌کننده نهایی به شدت افزایش می‌دهد.