دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود
دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

طراحی موتورهای دیزل خودروهای سواری توسط ایران خودرو

اتوپارت پرس: مدیرعامل شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو اعلام کرد: «در صورت فراهم‌سازی زیرساخت‌های لازم درکشور، موتور دیزل ملی سواری در مدار تولید قرار می‌گیرد.»

محمد زالی با بیان اینکه گروه صنعتی ایران خودرو با هدف کاهش گاز دی اکسید کربن و افزایش راندمان قوای محرکه، توسعه قوای محرکه دیزل برای خودروی سواری را در دستور کار قرار داده است، گفت: «پروژه موتور دیزل توسط گروه صنعتی ایران خودرو به بخش صنعتی‌سازی رسیده و در حدود 70 موتور و 30 خودروی سورن با موتور دیزل با هدف انجام آزمون‌های تائیدیه نهایی شامل پیمایش برای سنجش دوام و عملکرد در خطوط تولید انبوه ساخته شده است.»
وی از داخلی‌سازی شدن بسیاری از قطعات موتور دیزل خبر داد و افزود: «بخش کمی از آن از منابع خارجی تامین خواهد شد. فن‌آوری بالای بعضی از قطعات و سامانه‌های خودروی دیزلی و یا به صرفه نبودن تولید تعدادی از آنها عامل تامین از منابع خارجی است.»
مدیرعامل شرکت ایپکو مزیت اصلی موتور دیزل را کاهش گاز CO2 عنوان کرد و تاکید کرد: «به طور متوسط تولید گاز 2 CO درخودروی سورن دیزل 145 گرم بر کیلومتر است. همچنین وجود *****دوده و واکنشگر پس پالایشی سطح آلایندگی این خودرو را در سطح یورو 5 قابل ارتقاء به یورو 6 قرار داده است.»
وی در ادامه با بیان اینکه دوام بالا و مصرف سوخت کم موتور دیزل از دیگر مزایای آن به حساب می‌آید، خاطرنشان کرد: «به گونه‌ای که میانگین مصرف سوخت موتور دیزلی 5.4 لیتر در صد کیلومتر در چرخه رانندگی استاندارد ترکیبی است و میزان مصرف سوخت این خودرو در خارج شهر نیز عددی زیر 5 لیتر در صد کیلومتر است.»
به گفته زالی، موتور دیزل علاوه بر مصرف سوخت کم با توان و گشتاور بالا برای رانندگی درون شهری و خارج از شهر به ویژه ناوگان حمل و نقل عمومی، گزینه بسیار مناسب و به صرفه‌ای خواهد بود.»
لازم به ذکر است، مراحل توسعه موتور دیزل سواری در شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو (ایپکو) انجام شده است.

مدیرعامل شرکت بازرسی و کیفیت استاندارد ایران: فرصت همکاری با NAST چین در دوره تحریم

اتوپارت پرس: نشست خبری شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران صبح امروز با حضور جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد. مدیرعامل این شرکت با ارائه توضیحاتی در خصوص ادامه همکاری ISQI با NAST چین، بر تغییر وضعیت تفاهم همکاری این دو شرکت در گذشته به قرارداد همکاری در حال حاضر تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار اتوپارت پرس اشکان گلپایگانی با تاکید بر اینکه ۳۸۵ نفر نیروی متخصص در این مرکز تخصصی چینی فعالیت دارند، گفت: انواع تست استاندارد خودرو، موتورسیکلت، ماشین‌آلات کشاورزی و... از جمله فعالیت‌های این شرکت به شمار می‌رود. وی با بیان اینکه امکان تست‌های ایمنی وعملکردی خودروهای داخلی در قرارداد جدید با طرف چینی فراهم شده است، اظهار کرد: درحال حاضر راه‌اندازی مرکز آزمون جاده‌ای کشور نیازمند هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری است. به گفته گلپایگانی همکاری با شرکت NAST چین که سابقه ای ۲۵ساله در زمینه تست خودرو دارد و صحت عملکرد آن نیز از سوی ادارات چین به تایید رسیده می تواند کمک خوبی برای صنعت خودرو محسوب شود. وی با بیان اینکه همکاری با این شرکت چینی فرصتی برای صنعت خودرو است، تاکید کرد: با وجود تحریم‌ها و مسایلی از این دست که ارتباط با اروپایی.ها را با مشکلات متعددی مواجه و حتی قطع کرده، عملیات مربوط به تست را به راحتی انجام دهند. مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران با بیان این که در حال حاضر 17 برند خارجی و 70 برند چینی محصولات خود را در شرکت NAST چین تست می کنند، گفت: این شرکت چینی صلاحیت انجام آزمون براساس 690 استاندارد در 77 زمینه را دارد و در عین حال دارای 1611 مجموعه ابزار و ماشین‌آلات مدرن بوده و در عین حال نیز 41 اختراع را به ثبت رسانده است. وی با اشاره به آزمایشگاه‌های متعدد این مرکز تصریح کرد: آزمایشگاه‌های مرکز آزمون جاده‌ای، آزمون خودرو کامل، آزمون مونتاژ خودرو، آزمون تصادف و آزمایشگاه تجهیزات ایمنی از جمله آزمایشگاه های این مرکز تست خودرو است. مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در تشریح موارد همکاری ISQI و NAST چین نیز گفت: تایید نوع خودرو (TA) یا هومولوگیشن برای خودروهای کامل و قطعات، تطابق تولید (COP)، صدور CCC و E-MARK و تبادل فناوری در زمینه فناوری آزمون و پیشرفت، استانداردها و مقررات و فرایند بازرسی COP از جمله موارد همکاری مشترک این دوشرکت است. گلپایگانی یادآور شد: در حال حاضر سازمان ملی استاندارد تنها استاندارد E-MARK را می پذیرد در همین حال چینی ها معتقدند برای دریافت این استاندارد باید هزینه ای به کشورهای اروپایی بپردازد که بر اساس مذاکرات انجام شده مقرر شد تا این مبلغ از سوی چینی ها در مرکز آزمون جاده ای ایران سرمایه گذاری شود. بنابراین براساس تفاهمی که با این شرکت داشتیم به محض لغو محدودیت‌ها و تحریم‌ها این شرکت از نظر مالی ، تجهیزات و تکنولوژی در کشور سرمایه‌گذاری خواهد کرد. مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران تصریح کرد: در حال حاضر به دلیل محدویت های ناشی از تحریم ها، همکاری با اروپایی ها با هدف تست خودرو متوقف شده است در این شرایط نیاز به عزم ملی و حمایت ویژه با هدف راه اندازی مرکز آزمون جاده ای بیش از پیش احساس می شود. گلپایگانی در خصوص تاخیر 14 ساله در راه اندازی مرکز آزمون جاده ای گفت: این تاخیر به این دلیل بوده که هر زمان پروژه نیاز به حمایت دولت داشته، حمایتی از این سمت انجام نشده به طوری که هم اکنون راه اندازی مرکز آزمون جاده ای نیازمند هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری است. پروژه آزمون جاده ای برای ایران یک پروژه مهم و ملی است و باید برای آن بودجه ای در نظر گرفته شود بر این اساس عزمی فراتر از همکاری صنعت خودرو را می طلبد.

ایرانول در بین 100 شرکت برتر کشور خوش درخشید

اتوپارت پرس: شرکت نفت ایرانول در بیست و یکمین همایش رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران که امروز (8 بهمن 97) توسط سازمان مدیریت صنعتی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد، در میان صد شرکت برتر ایران با 10 رتبه ارتقا خوش درخشید.

به گزارش «اتوپارت پرس» به این ترتیب، شرکت نفت ایرانول موفق شد از رتبه 97 در سال گذشته به رتبه 87 در سال 97 با حدود 25درصد رشد فروش ارتقا یابد.
این رتبه‌بندی هر ساله بر اساس میزان فروش و عملکرد مالی شرکت‌ها و موسسات تجاری و با استناد به صورت‌های مالی تائید شده و ارزش افزوده، میزان دارایی و اشتغالزایی، سودآوری و ارزش بازار انجام می‌گیرد.
بیست و یکمین همایش رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران تحت عنوان  IMI 100 با حضور مدیران ارشد بنگاه‌های اقتصادی، سازمان‌ها و مقامات عالی رتبه کشور و جمع کثیری از فعالان صنعت، تولید، خدمات و تجارت برگزار شد.

لزوم پرداخت مطالبات قطعه‌سازان در اسرع وقت

اتوپارت پرس: رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی قطعه‌سازان را پشتیبانان قوی برای خودروسازی کشور دانست و اظهار کرد: «تداوم حیات خودروسازی در گرو حضور قطعه‌سازان قوی است لذا هرگونه آسیب به قطعه‌سازی، در واقع آسیب به خودروسازی کشور است.»

حمیدرضا فولادگر با اشاره به برگزاری جلساتی با حضور رئیس مجلس، وزیر صمت و نمایندگان دو خودروساز بزرگ کشور و تنی چند از قطعه‌سازان، گفت: «در این جلسات خروج خودروسازی از مسیر بحرانی مورد بحث قرار گرفت. صحبت از تامین قطعات خودرو در شرایطی که قطعه‌سازان روزهای پرتنشی را سپری می‌کنند، دور از انصاف است لذا باید شرایط به گونه‌ای مهیا شود که یا قطعه‌سازان توان تولید داشته باشند و یا بتوانند قطعات را از هر نقطه از جهان تامین و ورادکنند تا بتوانند نیاز خودروسازان را مرتفع سازند.»
وی با بیان اینکه رفع موانع قطعه‌سازان بحث روشنی است، تاکید کرد: «امیدواریم با افزایش قیمت خودرو محصولات دو خودروساز بزرگ کشور شاهد فروش با سودی عادلانه باشیم تا هزینه سوء مدیریت و عدم بهره‌وری در تولید خودرو از جیب مردم پرداخت نشود و در مقابل خودروسازان با این میزان افزایش قیمت، مطالبات قطعه‌سازان را فورا پرداخت کنند تا آن ها نیز قادر به تولید قطعه و رفع نیاز خودروساز باشند.»
فولادگر با اشاره به اینکه تعدیل نیرو در بخش قطعه‌سازی به کل اقتصاد کشور آسیب می‌رساند، افزود: «لذا امیدواریم با اصلاح قیمت خودرو شاهد تولیداتی با کیفیت تر و عرضه بهتر محصولات به بازار باشیم و از لطمه دیدن قطعه‌سازان و اقتصاد کشور جلوگیری شود.»
رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی گفت: «با این تصمیماتی که اخیرا اتخاذ شده و جلساتی که با اعضای کمیسیون صنایع، وزارت صمت و کمیسیون ویژه داشتیم، امیدواریم قادر به مرتفع ساختن مشکلات خودروسازی و قطعه‌سازی باشیم تا هم مردم بتوانند در شرایط بهتری خودرو خریداری کنند و هم خودروسازان و قطعه‌سازان با تولید محصولات با کیفیت نیاز بازار را مرتفع سازند.»

ورود موتورسیکلت بالای 8سال به کلانشهرها ممنوع شود

اتوپارت پرس: عضو هیات رئیسه انجمن موتورسیکلت ایران با اشاره به فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم برای اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده اظهار کرد: «بحث اسقاط در همه زمان‌ها و مکان‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. البته در شرایط کنونی که تقریبا تمام کارخانجات موتورسیکلت‌سازی تعطیل هستند و خطوط تولید متوقف شده است تصمیمات کودکانه برخی مدیران شرایط را حادتر کرده است.»

ابوالفضل حجازی در ادامه افزود: «امروز در جنگی تمام عیار قرار گرفته‌ایم که تصمیمات نابه‌جای مدیران که متاثر از گزارشات مغرضانه و غیرکارشناسی شده است، معاش چند صدهزار نفر نیروی کار شاغل در این واحدهای تولیدی را تهدید می کند. افرادی که بیش از 20 سال است در این صنعت مشغول به کار هستند و با توقف خطوط تولید معلوم نیست چه برسر معاش آنها خواهد آمد.»
وی با اشاره به اینکه صنعت موتورسیکلت‌سازی قربانی کینه‌توزی گزارشات غیر واقعی شده، گفت: « گزارشاتی که جز گمراه شدن مدیران و تصمیم گیران در سطوح بالای مملکتی فایده دیگری نداشته است و زیان این تصمیمات جامعه کارگری شاغل در صنعت موتورسیکلت‌سازی را تهدید می‌کند.»
حجازی با بیان اینکه صحبت از اسقاط موتورسیکلت در حالی مطرح می‌شود که هنوز هیچ سازمان و یا مجموعه‌ای برای مدیریت این امر مهم تشکیل نشده، تاکید کرد: «هنوز هیچ نهادی برای بررسی وضعیت موتورسیکلت در ایران وجود ندارد. به عنوان مثال ممکن است یک کشاورز تمایلی به اسقاط موتورسیکلت کاربراتوری خود نداشته باشد زیرا با آن بهتر کار روزمره خود را انجام می‌دهد. لذا با توجه به عدم ساماندهی صنعت و بازار موتورسیکلت در ایران نمی‌توان از اسقاط فرسوده‌ها با قاطعیت سخن گفت.»
عضو هیات رئیسه انجمن موتورسیکلت ایران با اشاره به سه راهکار برای نوسازی موتورسیکلت گفت: «چناچه مدیران تصمیم قاطع برای اسقاط موتورسیکلت دارند باید سه گام برداشته شود نخست موتورسیکلت‌های با عمر بالای 8 سال اجازه ورود به کلانشهرها را نداشته باشند زیرا در این شرایط به صورت خودکار مردم به سمت اسقاط فرسوده‌ها سوق داده خواهند شد در گام بعد برای موتورسیکلت‌های اسقاط شده بودجه ای درنظر گرفته شود تا علاوه بر حمایت از تولید داخل تسهیلات ارزان قیمت در اختیار مردم قرار گیرد و در گام سوم باید شرکت هایی به عنوان گروه های اسقاط موتورسیکلت شروع به خرید موتورسیکلت های فرسوده کنند و دولت نیز در قبال خرید این موتورها به شرکت ها تسهیلات ارزان قیمت ارائه دهد.»
وی با تاکید بر مظلوم بودن صنعت موتورسیکلت‌سازی در پایان خاطرنشان کرد: «در شرایط سخت کنونی که صدای شکسته شدن استخوان‌های صنعت موتورسیکلت‌سازی لا به لای چرخ دنده‌های بی تدبیری‌های مدیران شنیده می شود هیچ فریادرسی برای پیگیری چرایی صدور دستورالعمل های مغرضانه نیست و با وجود گذشت 20 سال از آغاز به کار این صنعت امروز شاهد رنج کشیدن آن هستیم.»

مشتریان موتورسیکلت برقی ۲.۵میلیون تومان وام بلاعوض می‌گیرند

اتوپارت پرس: شرکت کنترل کیفیت هوای تهران به نمایندگی از شهرداری تهران به خریداران «موتورسیکلت‌های برقی» وام بلاعوض ۲میلیون و ۵۰۰هزار تومانی پرداخت می‌کند؛ جزئیات پرداخت این کمک نقدی در این مطلب توضیح داده شده است.

سیدمحمد خلیلی؛ کارشناس بخش فنی کنترل کیفیت هوا تهران درباره فرایند ارائه تسهیلات به خریداران موتورسیکلت برقی اظهار کرد: «بر اساس مصوبه شورای شهر تهران در دوره چهارم، مبلغ 2 میلیون و 500 هزار تومان تحت عنوان وام بلاعوض به خریداران موتورسیکلت‌های برقی پرداخت می‌شود.»
وی تصریح کرد: «تسهیلات اشاره شده هم‌اکنون در غالب وام بلاعوض به خریداران موتورسیکلت برقی پرداخت می‌شود ضمن اینکه فرایند پرداخت این رقم از طریق ثبت‌نام در سامانه شرکت کنترل کیفیت هوا انجام می‌شود.»
خلیلی درباره مدارک مورد نیاز برای دریافت تسهیلات اشاره شده گفت: «شهروندان تهرانی پس از خرید این موتورسیکلت‌ها اقدام به بارگذاری مدارک خود اعم از کارت شناسایی، شماره ملی و کارت موتور سیکلت می‌کنند و پس از یک ماه از ثبت‌نام ، مبلغ 2 میلیون و 500 هزار تومان به صورت چک حامل در اختیار فرد قرار می‌گیرد.»
کارشناس بخش فنی کنترل کیفیت هوا تهران ادامه داد: «یکی از شروط پرداخت تسهیلات به خریداران موتورسیکلت برقی این است که موتور برقی بالای 3 کیلو وات باشد  و در غیر این صورت این کمک نقدی پرداخت نمی‌شود.»
وی در پاسخ به این پرسش که چرا میزان وام اشاره شده از دوره مدیریت شهری گذشته تا به امروز با وجود افزایش قیمت موتورهای برقی، افزایش نیافته است، گفت: «این موضوع به اعتبارات شهرداری تهران مربوط می‌شود که امیدواریم در لایحه بودجه 98 شهرداری تهران این تسهیلات افزایش یابد.»
خلیلی اضافه کرد: «در گذشته قیمت موتورسیکلت‌ برقی، 8 تا 10 میلیون تومان بود که هم‌اکنون با توجه به شرایط اقتصادی قیمت موتورسیکلت‌های برقی افزایش داشته است و به همین دلیل استقبال برای خرید اینگونه موتورها کاهش یافته است به طوری که ماهیانه حدود دو نفر برای دریافت تسهیلات اشاره شده در سامانه شرکت کنترل کیفیت هوا ثبت‌نام می‌کنند.»
کارشناس بخش فنی شرکت کنترل کیفیت هوا تهران تصریح کرد: «در طرح تسهیلات برای خرید موتورسیکلت برقی، این وام فقط به ساکنان تهرانی و آنهم برای یکبار پرداخت می‌شود ضمن اینکه در دوره گذشته مدیریت شهری، بانک شهر نیز موتورسیکلیت‌های لیزینگی در اختیار خریداران قرار می‌داد.»