دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود
دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

مشکل مدیریت در صنعت خودروی کشور// بدهی 15هزار میلیاردی خودروسازان به قطعه‌سازان

اتوپارت پرس: سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شب گذشته (یکشنبه) شبکه دو سیما اعلام کرد: «صنعت خودرو کشور نیازمند یک مدیریت ویژه است اما تاکنون چنین مدیریتی نبوده است. به مفهوم واقعی راهبرد صنعت خودرو نداریم که مدیر بخواهد بر مبنای آن حرکت کند.»

سعید باستانی با بیان اینکه در تکلیف صنعت خودرو در زمینه تولید و مونتاژ مشخص نیست، گفت: «سایت‌های خودروسازی که در کشور طراحی و اجرا شده است، سوددهی نداشته و صرفه اقتصادی ندارد.»
در این گفتگوی خبری همچنین یکی از نمایندگان خودروسازان هم با حضور در این برنامه با بیان اینکه خودروسازی پیچیده‌ترین صنعت است، تاکید کرد: «صنعت خودرو شامل تعداد زیادی قطعه‌ساز و غیرقطعه‌ساز و زنجیره توزیع است. همچنین دو خودروساز بزرگ کشور در مجموع نزدیک به 1300 نمایندگی توزیع دارند و بیش از 1500 واحد تولیدی هم برای خودروسازی کار می‌کنند.»
حسن قره‌یی با ضمن توضیح این مطلب که عوامل زیادی مانند قانون، دولت و سهولت کسب و کار بر صنعت خودرو تاثیر می‌گذارد، اظهار کرد: «ایران در سهولت کسب و کار در جهان رتبه 124 دارد. در حالی که کره جنوبی در همین زمینه در رتبه چهارم قرار دارد.»
قره‌یی در ادامه به اشاره به اینکه هیچ کشور خودروسازی تولید 100درصد داخلی ندارد، ادامه داد: «اگر دولت متناسب با تورم، قیمت ارز را واقعی کند، حتما بخشی از قطعاتی که وارد کشور می‌شود داخلی‌سازی می‌شوند.»
در بخش دیگری از این برنامه، یک کارشناس خودرو با بیان اینکه حدود 2 هزار شرکت با هم باید کار کنند تا محصولات خودرویی وارد بازار شود، خاطرنشان کرد: «اینها شبکه‌ای را تشکیل می‌دهند که در مرکز آن خودروساز قرار دارد. اگر هر کدام از این شرکت‌ها درست کار نکنند، نمی‌توانیم خودروی مناسب را تولید کنیم.»
ابوالفضل خلخالی با تاکید بر اینکه در مدیریت‌ها به ویژه در صنعت خودرو مساله شایسته سالاری رعایت نمی‌شود، بیان کرد: «مدیریت غلط خودروساز یکی از موانع سهولت کسب و کار است. یکی از بزرگترین موانع پیش روی قطعه‌سازان کشور همین مدیریت غلط خودروسازی‌ها است.»
وی با بیان اینکه مدیریت غلط موجب شده است که قطعه‌سازان لطمه بخورند، گفت: «قابل قبول نیست که خودروسازان 15هزار میلیارد تومان به قطعه‌سازان بدهکار باشند.»
در ادامه یکی از اساتید دانشگاه و کارشناس خودرو در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: «متاسفانه دو خودروساز بزرگ کشور خصولتی هستند. این موضوع باعث می شود مدیریت خودروسازی کشور مبتنی بر علم مدیریت نباشد. بلکه مبتنی بر علم سیاست است. زیرا سیاستمداران در این موضوع دخالت می‌کنند.»
به گفته امیرحسین کاکایی، این صنعت طی ماه اخیر به علت سیاست غلط در قیمت‌گذاری بیش از 10هزار میلیارد تومان زیان داده است.