دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود
دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

موج جدید افزایش قیمت قطعات یدکی خودرو// بازار ظرفیت افزایش قیمت لوازم یدکی را ندارد

اتوپارت پرس: رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو اعلام کرد: «قیمت قطعات یدکی امسال ۳۰۰درصد افزایش پیدا کرده حال اگر ۷۰درصد دیگر هم بر این قیمت‌ها اضافه شود وضعیت بازار قطعات یدکی خودرو آشفته خواهد شد.»

علیرضا نیک‌آیین با اشاره به اینکه به دنبال افزایش ۷۰درصدی قیمت قطعه‌سازان خودرو بازار قطعات یدکی هم متأثر از این موضوع شاهد افزایش قیمت قطعات خودرو خواهد بود، گفت: «از اوایل امسال تاکنون بازار قطعات یدکی خودرو شاهد التهابات بسیاری است به نحوی که با اعمال مجوز افزایش ۷۰درصدی قطعات؛ التهابات در بازار قطعات یدکی بیشتر خواهد شد.»
وی با اعلام اینکه البته در نرخ دستمزد تعمیرکاران تغییری اعمال نمی‌شود، افزود: «به نظر می‌رسد مسئولین باید در مورد وضعیت بازار قطعات یدکی خودرو تصمیمات لازم را اعمال کنند چراکه توزیع‌کنندگان قطعات از ایران‌خودرو و سایپا به طور حتم در قیمت نهایی خود تغییرات قیمتی را اعمال خواهند کرد.»
وی با این هشدار که در ماه‌های پایانی سال حجم مراجعه مردم برای تعمیر خودروها افزایش می‌یابد، گفت: «به این ترتیب به طور حتم با رشد قیمت قطعات یدکی خودرو ورود حضور خودروها با نقص فنی زیاد در سطح جاده‌ها افزایش خواهد یافت.»

با نگرش نوین در مدیریت انرژی یزد تایر جایزه ملی مدیریت انرژی را دریافت کرد

اتوپارت پرس: مسئول روابط عمومی شرکت یزد تایر اعلام کرد: «همه ساله به واسطه ارزیابی‌های انجام گرفته در سازمان مدیریت، تعدادی از شرکت‌های مدعی به عنوان شرکت‌های پیشرو در حفظ و نگهداری از انرژی‌های مصرفی در امر تولید به عنوان شرکت‌های منتخب در همایش دریافت جایزه ملی مدیریت انرژی شرکت می‌کنند.»

پیروز نوایی در ادامه گفت: «شرکت مجتمع صنایع لاستیک یزد با توجه به اندیشیدن تدابیری در کاهش انرژی‌های مصرفی خود در تولید توانست جزو شرکت‌هایی منتخب با رتبه تندیس نقره‌ای محسوب شود که با این کار نه تنها تولیدات خود را کاهش نداده بلکه افزایش بهره‌وری و تولید نیز داشته است.»
وی در ادامه تصریح کرد: «این شرکت با نصب ماشین‌آلات کنترلی برای ارزیابی مصارف انرژی، توانست با کسب نمرات قابل توجهی، لوح و تندیس نقره‌ای مدیریت انرژی که یک جایزه کاملا ملی است را دریافت کند و جزو پیشگامان در این حوزه به شمار رود و تنها شرکت تایر سازی منتخب باشد.»
وی افزود: «این فرایند که همه ساله به صورت تخصصی و کاملا علمی صورت می‌پذیرد یکی از نقاط عطف هر شرکت یا کارخانه می‌تواند باشد که با نوسازی وسایل و ادوات خود در امر تولید ناب از آن بهرمند شود زیرا این کار منجر به کاهش مصرف انرژی‌های مختلف مانند گاز، برق و آب که رکن‌های اساسی تولید به حساب می‌آیند می‌شود در واقع کاهش مصرف انرژی به نوعی موجب کمک به کل سرمایه کشور در کاهش هزینه مربوط به مصرف انرژی‌های مورد نیاز در تولید است.»
وی در ادامه گفت:«اعطای جایزه ملی مدیریت انرژی به صورت کاملا علمی با ارزیابی‌های سختگیرانه‌ای که انجام می‌گیرد به هر شرکت تعلق می‌گیرد و در حقیقت تیمی متشکل از کارخانجات و ارزیابان سازمان مدیریت انرژی هستند که با ارزیابی‌های دوره‌ای طی یکسال این جایزه ملی را به هر واحد تولیدی بر اساس نوع انرژی‌های کاهش یافته اعطا می‌کنند.»
پیروز نوایی در ادامه افزود: «به دلیل نگرش نوین مدیریتی و بهره‌گیری از ماشین‌آلات پیشرفته، شرکت یزد تایر موفق شده است بین 10 شرکت تایرساز جزو تنها شرکت‌های دریافت کننده جایزه ملی مدیریت انرژی درسال 1397 باشد که این انتخاب شایسته به صورت لوح و تندیس نقره‌ای بوده است.»
وی گفت: «بنیانگذاران شیوه نوین مدیریتی در مجتمع صنایع لاستیک یزد، در سطوح بالای مدیریتی جناب آقای دکتر اسکندر ستوده مدیرعامل مجموعه بودند که این جایزه توسط ایشان در مراسم دریافت شد و در سطوح معاونت‌ها، خانم اعتصامی و در قسمت مدیریت انرژی آقای مهندس شفیعی با تلاش فراوان خود و سایر همکاران، به این موفقیت دست یافتند.»
وی تاکید کرد: «با توجه به اینکه تولید تایر بسیار سخت و پیچیده است و نیازمند استفاده از فشار بخار آب و نیروی برق بالا در تولید است لذا نگرش به توجه در کاهش انرژی در تولید این محصول بسیار اهمیت دارد.»
وی تصریح کرد: «از مزایای نگرش به آینده، می‌توان به حفظ و نگهداری انرژی برای نسل‌های آینده که سرمایه‌های کشور هستند و ممکن است روزی در این کارخانه‌ها کار کنند اشاره داشت لذا امیدواریم با تداوم تولید این کارخانه وکارخانجات مشابه، مسیر موفقیت جوانان آینده فراهم شود، به امید روزی که تمام کارخانه ها با نگرش اینچنینی از هدر رفت انرژی که از سرمایه های کشور است جلوگیری می‌کند.»

وقوع بحران جدی در قطعه سازی//مجلس حل مشکلات صنعت خودرو را پیگیری می‌کند

اتوپارت پرس: رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ضمن بحرانی خواندن شرایط قطعه سازان کشور اظهار داشت: طی سه ماه گذشته در مکاتباتی که با آقای جهانگیری و وزرای قبلی و فعلی صنعت، معدن و تجارت انجام شد نسبت به وقوع بحران جدی در صنعت قطعه‌سازی هشدار داده شد.

عزیز اکبریان افزود: بحرانی که صنعت قطعه‌سازی را در حالت رکود قرار داده، شرکت‌های فعال در این حوزه را به سمت پرتگاه سوق می دهد لذا اقدامات صورت گرفته دولت تا این لحظه مفید و کارساز نبوده و مشکلات قطعه‌سازان را مرتفع نساخته است. وی اذعان داشت: انتظار حمایت جدی تری از دولت داشتیم تا حداقل 40 درصد از مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان طی آن وصول شود زیرا در شرایط کنونی شرکت های خودروساز نیز مشکلاتی دارند که در راستای رفع آن باید با گشایش خط اعتباری در بانک مرکزی به فرآیند تولید و پرداخت هزینه ها کمک شود. اکبریان گفت: امروز شاهد مشکلاتی جدی در خودروسازی و قطعه سازی هستیم که به خودی خود مرتفع نمی‌شوند و نیازمند حمایت‌های جدی دولت هستند. وی بیان کرد: از آنجاکه مجلس در مقام اجرایی قرار ندارد و تمام امکانات و سرمایه‌های کشور در دست دولت است لذا به منظور حمایت از صنعت قطعه سازی تنها کاری که مجلس می تواند انجام دهد این است که پیگیر اجرای تعهدات دولت و خودروسازان در قبال قطعه سازان قطعات خودرو باشند. رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اذعان داشت: در حال حاضر مجلس با جدیت تمام از طریق وزارتخانه پیگیر مرتفع شدن معضلات خودروسازان و قطعه سازان است لذا باید پیش از آنکه شاهد رخ داد جبران ناپذیری برای قطعه سازان وخودروسازان باشیم، باید با هوشیاری مانع از پیدایش بحران جدید در صنعت خودرو کشور شویم

لزوم ایجاد فرهنگ تعویض کاتالیست و کنیستر خودرو//نانویی‌ها بازار کاتالیست را متحول می

اتوپارت پرس: تولید و تامین حدود 70درصد از کاتالیست مورد نیاز کشور تا مدتی قبل در انحصار تعداد محدودی از قطعه‌سازان داخل بود. اما با ایجاد تکنولوژی و فن‌آوری تولید کاتالیست‌های نانو، احتمالا در آینده نزدیک شاهد از بین رفتن این انحصار و ایجاد رقابت در تولید و بازار انواع کاتالیست خودرو خواهیم بود.

در سال‌های اخیر تحقیقات و اقدامات زیادی به منظور تولید و توسعه کاتالیست‌های نانو از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان و قطعه‌سازان در حوزه خودرو انجام شده است. مهم‎ترین دلیل این رویکرد را می‌توان سهم قابل‌توجه خودروها در ایجاد آلودگی هوای کلان‌شهرها و شهرهای بزرگ دانست. این نوع کاتالیست‌ها به‌دلیل کاهش میزان استفاده از فلزات گران‌بها، امکان عرضه با قیمت پایین‌تر از نمونه‌های رایج کاتالیست را داشته است، ضمن این‎که به‌گفته کارشناسان، عملکرد و کارایی آن‎ها نیز به‌گونه‌ای است که امکان دریافت استانداردهای یورو5 و یورو6 را فراهم می‌آورد. توسعه، تولید و تجاری شدن این دستاورد تاثیر انکارناپذیری بر کاهش آلودگی هوا خواهد داشت.
 
 حضور کاتالیست‌های نانو در آینده خودروسازی کشور
می‌توان گفت تولید و تامین حدود 70درصد از کاتالیست مورد نیاز کشور تا مدتی قبل در انحصار تعداد محدودی از قطعه‌سازان داخل بود. اما با ایجاد تکنولوژی و فن‌آوری تولید کاتالیست‌های نانو، احتمالا در آینده نزدیک شاهد از بین رفتن این انحصار و ایجاد رقابت در تولید و بازار انواع کاتالیست خودرو خواهیم بود. در این رابطه مدیر خدمات پس از فروش یک شرکت قطعه‌ساز که به‌تازگی زیرساخت تولید کاتالیست خودرو با استاندارد یورو6 در کشور را فراهم کرده است، با بیان این‎که در تولید کاتالیست‌های رایج از فلزهای گران‌بها مانند پلاتین، پالادیوم و رودیوم استفاده می‌شود، گفت: «موضوع تولید کاتالیست‌های نانو در واحدهای تحقیق و توسعه درحال پیگیری است و بیشتر شرکت‌هایی که در زمینه تولید کاتالیست فعال هستند، الان در حال تولید همان کاتالیست‌های رایج هستند و تولید کاتالیست‌های نانو از برنامه‌های آینده آنها خواهد بود.» حمید سعیدی به‌عنوان مدیر خدمات پس از فروش هولدینگ رایزکو با اشاره به این‎که این شرکت از حدود هشت‌سال قبل بخشی از کاتالیست موردنیاز خودروسازان اصلی کشور را تامین می‌کند، اظهار کرد: «بیشتر شرکت‌ها تلاش می‌کنند چنین فعالیت‌هایی را به‎اصطلاح چراغ‎خاموش پیش ببرند و درنهایت از محصول نهایی خود رونمایی کنند. به‌همین‌دلیل اطلاعات مشخصی از تعداد قطعه‌سازان و شرکت‌های دانش‌بنیانی که در سال‌های اخیر درحال‌کار درزمینه تولید کاتالیست‌های نانو هستند، در دست نیست و نمی‌توان پیش‌بینی مشخصی از آینده خودروسازی کشور با حضور این کاتالیست‌ها داشت. اما آن‎چه مشخص است، باتوجه به قیمت پایین‌تر از یک‌سو و عملکرد با استاندارد بالاتر از طرف دیگر، حتما استقبال از این محصول در کشور قابل‌توجه خواهد بود.» اظهارات سعیدی در حالی است که مدتی قبل، آرمان موسوی از فعالان صنعت قطعه‌سازی و مدیرعامل هولدینگ رایزکوبا اعلام این‎که این شرکت تولید کاتالیست را برای کمک به کاهش آلودگی هوا به فعالیت‌های خود اضافه کرده است، گفت: «درحال‎حاضر استاندارد تولید کاتالیست در کشور یورو4 است، درحالی‎که ما این قطعه را با استاندارد یورو6 تولید خواهیم کرد که انتظار می‌رود خودروسازان در این زمینه پشتیبانی لازم را داشته باشند.»
 
 مفهوم خدمات پس از فروش در قطعه‌سازی
این کارشناس خدمات پس‌از فروش در حوزه قطعه‌سازی، با توضیح این مفهوم در این بخش از صنعت خودرو، گفت: «خدمات پس از فروش در قطعه‌سازی شامل خدماتی است که قطعه‌ساز به طور مستقیم به خودروساز و از طریق خودروساز به مشتری نهایی ارائه می‌کند.» سعیدی با بیان این‎که در این زمینه قطعاتی مانند کاتالیست، کنیستر یا *****بنزین هر کدام در دوره‌های مصرف مختلف باید تعویض شوند، تاکید کرد: « تامین نیاز و این قطعات چه در کارخانه و مراکز تعمیرگاهی و خدمات پس از فروش و چه برای بازار و مشتریان، وظیفه قطعه‌ساز است.» این کارشناس با اشاره به این‎که الان در میان مشتریان این موضوع جا افتاده است که قطعه‌ای مانند *****بنزین تقریبا با هر سرویس خودرو و بعد از هر 10هزار کیلومتر باید تعویض شود، بیان کرد: «اما این فرهنگ در مورد تعویض دوره‌ای قطعاتی مانند کاتالیست و کنیستر  ایجاد نشده است. مثلا کنیستر بعد از هر 20هزار کیلومتر نیاز به تعویض دارد. تعویض این قطعه بر میزان مصرف سوخت، عملکرد خودرو، سلامت پمپ بنزین و حتی شتاب خودرو تاثیر می‌گذارد. درحالی که لزوم تعویض این قطعه برای مشتریان تعریف نشده است.» وی همچنین درباره نحوه عملکرد قطعه‌ای مانند کنیستر یا مخزن جذب بخارات بنزین توضیح داد و اظهار کرد: «در نتیجه عملکرد خودرو، گرمای موتور و هوا، در باک‌بنزین بخار به وجود می‌آید. بخار بنزین در گذشته از طریق یک شلنگ از باک خارج شده و وارد هوا می‌شد. اما از حدود 10سال قبل، استفاده از کنیستر به استانداردهای خودرو اضافه شد و خودروسازان ملزم‌به استفاده از این قطعه در تولید خودرو شدند. چراکه کنیستر باعث می‌شود بخارات بنزین توسط زغال‌فعال (carbon active) جذب شده و توسط یک شیر برقی و دستور نرم‌افزاری در ECU خودرو، از مسیر خروجی به صورت هوای قابل مصرف به سمت موتور خودرو رفته و مصرف می‌شود و دیگر وارد هوا نمی‌شود.»

با سرمایه‌گذاری 2هزار و200درهمی چینی‌ها// نخستین کارخانه تایر سبک و سنگین ابوظبی

اتوپارت پرس: نخستین کارخانه تولید لاستیک خودروهای سبک و سنگین با هزینه‌ای بالغ بر ۲.۲میلیارد درهم در شهرک صنعتی ابوظبی احداث می‌شود.

طی مراسمی عملیات احداث نخستین کارخانه تولید لاستیک خودروهای سبک و سنگین با مشارکت شرکت چینی در شهرک صنعتی ابوظبی آغاز شد.
این کارخانه در مساحتی بالغ بر ۲۷۰ هزار مترمربع و با هزینه‌ای بالغ بر ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون درهم احداث می‌شود که در سال ۲۰۲۰ رسماً افتتاح خواهد شد.
این کارخانه قادر است سالانه بیش از ۱۱۰میلیون لاستیک خودرو تولید کند

قائم مقام مدیرعامل گروه سایپا : ضرورت توجه به قطعه‌سازان کوچک و متوسط

اتوپارت پرس: قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در امورتامین و بازرگانی، تامین نقدینگی و رفع بدهی قطعه‌سازان را ضروری دانست و گفت: «قطعه‌سازان باید بتوانند خود را در مسیرتوسعه وهمکاری با خودروسازان آماده کنند.»

حمیدرضا رستگار ضمن تاکید برلزوم حمایت همه جانبه از قطعه‌سازان داخلی اظهار کرد: «قطعه‌سازان قلب تپنده صنعت خودروسازی هستند وطی سال‌های اخیرثابت کرده‌اند که توانایی رقابت تنگاتنگ با همتایان خارجی خود درتامین قطعات خودرو مورد نیاز صنعت خودرو کشور را دارند.»
وی افزود: «قطعه‌سازان شرکای استراتژیک خودروسازان هستند و بر همین اساس خانواده بزرگ قطعه‌سازی همواره دارای اهمیت ویژه‌ای برای خودروسازان بوده‌اند و از طرف دیگر قطعه‌سازان هم همواره در کنار خودروسازان تلاش کرده‌اند که این صنعت در شرایط خوبی قرار گرفته و بتواند مسیر توسعه و تعالی را دنبال کند.»
وی تاکید کرد: «این تعامل خوب قطعه‌سازان و خودروسازان باعث شده که صنعت خودرو به خصوص در سال های اخیر با تولید خودروهای متنوع داخلی بیشتر از گذشته رشد کند و با وجود مشکلات متعدد در کشور بازهم این شرایط دنبال شود که نمونه آن تولید خودرو جدید رهام در گروه خودروسازی سایپا و تامین عمده قطعات این خودرو جدید در داخل کشور است.»
قائم مقام مدیرعامل گروه سایپا در امور تامین و بازرگانی افزود: «در شرایط کنونی کشور مشکل اصلی این صنعت، کمبود نقدینگی است و قطعا با رفع این مشکل، مجددا روند تولید و فعالیت قطعه‌سازان و خودروسازان رونق خواهد گرفت و بی شک در این خصوص سایپا بدون همکاری قطعه‌سازان قادرنخواهد بود به موفقیت در امرتولید و پیشرفت دست یابد.»
رستگار با اشاره به نگاه ویژه مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا و تاکید وزیر محترم صنعت،معدن و تجارت مبنی برضرورت رفع مشکلات قطعه‌سازان گفت: «با مساعدت وزیر محترم صمت، شرکت سایپا پیگیر تزریق نقدینگی جهت پرداخت بدهی به قطعه‌سازان است و سعی داریم با تسریع در رفع مشکلات به سمت افزایش تولید در بخش قطعه‌سازی و به تبع آن افزایش تولید در گروه خودروسازی سایپا حرکت کنیم.»
وی افزود: «متاسفانه در شرایط موجود اقتصادی کشور قطعه‌سازان کوچک و متوسط بیشتر از قطعه‌سازان بزرگ دچار مشکل شده اند و چنانچه حمایتی از آنها نشود به سرعت به سمت تعطیلی و ورشکستگی سوق پیدا خواهندکرد که این امر زنجیره تامین را با مشکل جدی مواجه خواهد کرد لذا لازم است همانگونه که به قطعه‌سازان بزرگ توجه می شود، قطعه‌سازان کوچک و متوسط نیز مورد حمایت قرار گیرند.»
رستگار تاکید کرد: «سایپا در سال های اخیر و با حمایت قطعه‌سازان توانسته رکوردهای مختلفی در تولید محصولات خود به جا بگذارد و امیدواریم با همراهی خانواده بزرگ قطعه‌سازان کشور و تامین قطعات، این روند مجددا تکرار شود.»
وی افزود: «با توجه به نگاه ویژه مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا به خودکفایی و افزایش عمق داخلی سازی، با کمک قطعه‌سازان داخلی و بر اساس برنامه‌ای هدفمند می‌توانیم، تولید قطعات های تک و خاص خودروهای داخلی را در دستور کار قرار دهیم و با توانمندی صنعت قطعه‌سازی کشور قطعا خواهیم توانست با موفقیت از این مسیر عبور کنیم.»