دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود
دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

فرمان هیدرولیک خودرو و خرابی آن 1

هیدرولیک فرمان، در واقع یک سیستم کمکی است که چرخاندن فرمان را برای راننده آسانتر می کند. و در اغلب خودروهای سواری (پژو (206 تیپ 2،3،5،6، SD، 405 پارس) سمند، تندر 90 (ال90) و پراید) طرز کار یکسانی دارد.

- روغن هیدرولیک
- شیلنکها و لوله های رفت و برگشت روغن هیدرولیک
- پمپ هیدرولیک
- مخزن هیدرولیک
- شیر هیدرولیک
- تسمه هیدرولیک فرمان
- جک هیدرولیک (دو طرفه فرمان)
طرز کار سیستم هیدرولیک فرمان
1- پمپ هیدرولیک از طریق تسمه هیدرولیک نیروی دورانی خود را از موتور دریافت می کند.
2- پمپ هیدرولیک، روغن هیدرولیک را با فشاری معادل 70 بار، از طریق لوله فشار قوی هیدرولیک به پشت شیر هیدرولیک می رساند.
3- شیر هیدرولیک دارای سوراخهایی است و به گونه ای طراحی شده که با چرخاندن فرمان به سمت چپ یا راست، فشار روغن به سمت چپ یا راست جک هیدرولیک
هدایت می شود و در نتیجه، نیروی هیدرولیک به چرخاندن فرمان توسط راننده کمک می کند.
4- برای اینکه روغن در سیستم هیدرولیک جریان داشته باشد و کمبودی از نظر مقدار روغن بوجود نیاید، مخزن هیدرولیک در سیستم طراحی شده و جریان روغن هیدرولیک پس از عبور از جک هیدرولیک، از طریق شیلنک برگشت (فشار ضعیف) به مخزن بر می گردد. این مطلب برگرفته از سایت آموزش تعمیر ایسیو است .
خرابی سیستم هیدرولیک فرمان، علائم و علت خرابی آنها
موارد زیر شایعترین دلایل خرابی سیستم هیدرولیک هستند:
1- خراب شدن روغن هیدرولیک
در صورتیکه از روغن هیدرولیک مرغوب و مناسب استفاده نشود، و یا اینکه بیشتر از 40 هزار کیلومتر از آخرین تعویض آن گذشته باشد، احتمال خرابی پمپ هیدرولیک، کاسه نمدهای شیر هیدرولیک و جک دو طرفه هیدرولیک بیشتر خواهد شد.
روغن هیدرولیک VG46 برای محصولات ایران خودرو و سایپا مناسب است، برندها بهران، کاسپین و توتال نیز در نمایندگی های مجاز وجود دارد.
در صورت خرابی این قطعات، روغن از آنها نشت کرده و سطح روغن هیدرولیک در مخزن کاهش می یابد.
2- استفاده از قطعات نا مرغوب
همواره فشار بالایی از روغن در سیستم هیدرولیک در جریان است و لذا اهمیت استفاده از قطعات مرغوب در این سیستم بیشتر است. بطور مثال شیلنک فشار قوی هیدرولیک در پژو 206 از بالای مانیفولد اگزوز عبور کرده و در صورت نشت روغن از محل اتصال شیلنک و لوله، روغن هیدرولیک [که قابل اشتعال است]، روی مانیفولد اگزوز ریخته می شود و بدلیل حرارت بالای مانیفولد، احتمال آتشسوزی موتور وجود دارد. موارد قابل توجهی از آتشسوزی موتور 206 بعلت نشت روغن هیدرولیک گزارش شده است.
3- استفاده از رینگ و لاستیک غیر استاندارد - بر هم خوردن زوایای 5 گانه جلوبندی
بر هم خوردن زوایای 5 گانه جلوبندی و یا استفاده از رینگ یا لاستیک با سایزی غیر از آنچه که تولید کننده خودرو تعیین کرده، باعث می شود که فشار بیشتری به سیستم هیدرولیک برای چرخاندن فرمان وارد آید. در این حالت، در برخی مواقع نیز پمپ هیدرولیک برای انجام وظیفه خود صدای غیر عادی تولید می کند.




عملگرهای موتور و علائم خرابی آنها

قطعات برقی موتور سه دسته اند:

1. سنسورها: اطلاعاتی نظیر دما، فشار و ... را به ECU مخابره می کنند، مثلا سنسور دمای آب رادیاتور.
2. عملگرها: قطعاتی هستند که فرمانهای ECU را اجرا می کنند، مثلا انژکتور نوعی عملگر است.
3. کنترل یونیت (ECU): اطلاعات را از سنسورها دریافت کرده و بر حسب آنها، فرمان لازم را به عملگرها صادر می کند.این مطلب برگرفته از سایت آموزش تعمیر ایسیو است .
عملگرهای موتور
عملگرهای موتور عبارتند از:
1. کوئل جرقه
کوئل برق 12 ولت را در زمان مناسب از ECU دریافت می کند و با افزایش ولتاژ آن، جرقه را در محفظه احتراق ایجاد می کند.
علائم خرابی کوئل جرقه
در صورت خرابی کوئل و نرساندن برق برای جرقه، به هر یک از سیلندرها، آن سیلندر از کار افتاده و موتور تک کار می کند (ریپ زدن موتور)، معمولا در این شرایط چراغ چک نیز روشن می شود.
2. سوزن انژکتور
این قطعه دستورات لازم برای پاشش سوخت به مقدار لازم و در زمان مناسب را از ECU دریافت می کند. در این حالت، موتور خودرو با کمترین مصرف سوخت، بیشترین بازدهی را خواهد داشت.
علائم خرابی سوزن انژکتور
در صورت خراب شدن سوزن انژکتور مربوط به هر یک از سیلندرها، آن سیلندر از کار می افتد و معمولا چراغ چک بصورت "چشمک زن" روشن و خاموش می شود.
3. شیر برقی کنیستر
این قطعه در مسیر کنیستر قرار دارد. کنیستر بخارات بنزین را از مخزن سوخت جمع آوری می کند. وقتی که مقدار بخارات جمع آوری شده در کنیستر از حدی بیشتر شود، ECU شیربرقی کنیستر را فعال می کند تا:
1. بخارات بنزین وارد مانیفولد ورودی هوا شوند و آلایندگی محیط زیست توسط بخارات بنزین کاهش یابد.
2. بازدهی موتور افزایش و مصرف سوخت کاهش یابد.
علائم خرابی شیربرقی کنیستر
در برخی موتورها، خراب شدن شیر برقی کنیستر، فقط باعث روشن شدن چراغ چک می شود و نشانه دیگری ندارد.ولی اگر پارگی شیلنک کنیستر، یا شکستگی کنیستر اتفاق افتاده باشد، در برخی خودروها بوی شدید بنزین در اتاق احساس می شود. در این حالت، گاهی صدای "چِق چِق" یا "تِق تِق" از موتور شنیده می شود، که مربوط به بکار افتادن شیربرقی کنیستر است.
4. پیش گرم کن هوا
این قطعه در تعداد کمی از خودروها استفاده می شود و در صورت سرد بودن هوا، برای بهتر روشن شدن موتور، کمی هوای ورودی موتور را گرمتر می کند.این قطعه وظیفه چندان مهمی نداشته و خرابی آن، نشانه خاصی ندارد.
5. موتور پله ای ( استِپ موتور )
استِپ موتور در خودروهایی وجود دارد که دریچه گاز آنها برقی نیست، وظیفه آن تنظیم دور موتور آرام (بدون گاز دادن) خودرو است.
علائم خرابی استِپ موتور
خرابی استپ موتور معمولا به دو صورت اتفاق می افتد:
1. کنتاکتور آن بیش از حد جلو آمده است که در دور موتور آرام، مسیر هوای ورودی بسته می شود. در این حالت وقتی راننده پا را از روی پدال گاز بر می دارد، موتور خاموش می شود. برای روشن کردن مجدد خودرو باید پدال گاز را کمی فشار داد، اما اگر دوباره پدال گاز رها شود، موتور خاموش می گردد.
2. کنتاکتور آن بیش از حد عقب رفته است. در این حالت دور موتور آرام خودرو بالا رفته و موتور گاز می خورد.
6. دریچه گاز برقی
"دریچه گاز برقی" و "سنسور زاویه پدال گاز"، در موتورهای مدرنتر، جایگزین "استپ موتور" و "سنسور دریچه گاز" شده اند.در این خودروها، اطلاعات تغییر "زاویه پدال گاز" به ECU منتقل می شود، ECU با توجه به این اطلاعات فرمان لازم را به "دریچه گاز برقی" ارسال می کند تا مقدار هوای ورودی، و در نتیجه دور موتور، متناسب با مقدار گاز دادن افزایش یابد.
علائم خرابی دریچه گاز برقی
در صورت خرابی این قطعه چراغ چک روشن می شود و دیگر با فشار دادن پدال گاز، دور موتور افزایش نمی یابد، یا بسیار ناچیز بالا می رود.قابل ذکر است که چون این قطعه در معرض هوا قرار دارد، معمولا کثیف شدن و جرم گرفتن آن باعث نوسان دور موتور آرام خودرو می شود، که در این حالت با استفاده از "اسپری گانک"، می توان آنرا شستشو داد و مشکل را حل کرد.
کامپیوتر مرکزی موتور، ECU – کنترل یونیت
این قطعه تمامی اطلاعات را از سنسورها دریافت و تحلیل می کند و به تناسب آن فرامین لازم را به عملگرها می فرستد. در صورت خرابی ECU، یک یا ترکیبی از علائم خرابی تمام سنسورها و عملگرها مشاهده می شود و در بهترین حالت با دستگاه دیاگ قابل تشخیص است.




آشنایی با صفحه آرایی در صنعت طراحی و چاپ

تقریبا تفکر و اندیشه پیش از شروع هر طراحی و مواجه با یک مفهوم و یا ایده جزو مهمترین مرحله فرآیند طراحی می باشد. در کل شما باید تصور درستی از هدف، پیام و همچنین مفهوم اثری را که قرار است، طراحی کنید، داشته باشید. در واقع این کار خود، اولین نقطه برای دستیابی به یک اثر چاپی بسیار موفق می باشد. به طور کلی هر طراح موفقی دارای یک سبک فردی و منحصر به فردی می باشد. این مطلب برگرفته از سایت چاپ کاتالوگ است .
ویژگی های یک صفحه آرایی عالی در طراحی و چاپ کاتالوگ.
•    مخاطب و یا خواننده را در برابر خود متوقف خواهد کرد.
•    علاوه برجلب توجه بیننده، آن را ترغیب به پیگیری و خواندن می کند.
•    حروف ها و تصاویر را با یک هماهنگی مشخص به نمایش می گذارد.
•    به خدمت گرفتن عناصر اصلی طراحی
•    به مخاطبان خاص خود پیام را به خوبی منتقل می نماید.
•    کاملا صریح و بدون ابهام می باشد.
همیشه پیش از شروع طراحی باید خود را به جای مخاطب و یا مشتری مجله، روزنامه، بروشور، خبرنامه و یا کاتالوگ قرار دهیم، اگر خود را به جای یک مخاطب قرار دهید، براحتی متوجه می شوید، که چه طرحی در چه اثری برای شما بیشتر لذت بخش می باشد. سعی کنید پیش از شروع طراحی هر نوع اثر چاپی ( طراحی و چاپ کاتالوگ، طراحی و چاپ بروشور، طراحی و چاپ کارت ویزیت، بنر تبلیغاتی، طراحی و چاپ کاتالوگ و سایر طراحی ها در خدمات چاپ و تبلیغات، حتما به تجارب خود به عنوان یک مشتری و یا مصرف کننده فکر کنید و از حاصل این تجارب به طور کلی در کار خود بهره ببرید.
طراحی و چاپ کاتالوگ  در حال حاضر از نوع یک اثر چاپی پست مستقیم می باشد. که معمولا به منظور تبلیغات و فروش بیشتر، طراحی و چاپ شده و به خانه ها فرستاده می شود. به طور کلی امروزه کاتالوگ ها در طرح ها و رنگ های مختلف از ساده تا حرفه ای و بنا بر خواسته و سفارش مشتری طراحی و چاپ می شود.
سعی کنید، به کاتالوگ های چاپ شده در محیط اطراف خود توجه ویژه ای داشته باشید، و دقت کنید که کدام  یک از طرح ها و رنگ بندی ها بیشتر نظر شما را جلب می کند، این کار باعث می شود که در هنگام سفارش کاتالوگ و انتخاب طرح محصولات خود بهتر و زیباتر اقدام کنید.

طراحی گرافیک بخش دوم

این کار خود را با اضافه کردن عنصری دیگر از دیگران متمایز می کند : پاسخ دادن به فعل و انفعالات بیننده.  طراحی تحریریه برای وب و موبایل ملموس ترین مثال از کار مشتق شده از محتوا در این زمینه است و شامل انتشار وب سایت ، نرم افزارهای موبایل  و بلاگ ها می شود.  برخی از طرح ها شامل  ارائه ی جریانی از اطلاعات و یا به عبارتی تجسم داده ها می شوند. دیگر طراحان بر روی محصولات دیجیتالی ، که خدمات دیجیتالی و یا سکوهایی است که می توان آن ها را به داخل بازارها روانه کرد. طراحی محصول  و یا وب و موبایل مربوط به طراحی نرم افزار می شود. در برخی از مواقع طراحان مختلف بر روی  طراحی رابط کاربر (UI) که عمدتا به طرح بندی فردی صفحات اشاره می کند و طراحی تجربه ی کاربر (UX) و یا مجموع تجارب کاربر در حالیکه در بین وب سایت ها و نرم افزارها در حرکتند، کار می کنند. این مطلب برگرفته از سایت چاپ کاتالوگ است .
   Type design: این نوع طراحی معمولا جنبه های تمام این چیزها را در بر میگیرد. در حالیکه شکل ساده ی یک نامه مفهوم خاص خود را دارد، طرح حروف هم مانند یک نام تجاری ، از روابط بین کارکترهای که با هم کار می کنند تا معنی را شکل دهند ؛ تشکیل شده است. و مانند نرم افزار ، طراحی های حروف دارای مجوز هستند و می توانند بر روی کامپیوترهای فردی نصب شوند. بسته به مقیاس زمینه ای که در آن یک طراح کار می کند ، یک کار ممکن است یک و یا چند تا از این ها را در یک دوره ای از سال داشته باشد. شرکت های بزرگ ، تیم ها ، نهادها یا استادیم ها ممکن است بر تخصص تکیه کنند ، در حالیکه گروه ها و استادیم های کوچکتر ممکن است به توانایی هر فرد ، حتی اگر خبره نباشند ؛ برای به انجام رساندن یک کار تکیه کنند.
  مشاغل طراحی : بسته به چهار چوب کسب و کار و مرحله ی انجام حرفه ، طراحان می توانند خود را در میان عناوین شغلی بسیار ببینند. در بسیاری از نشریات ، موسسات ، و یا نهاد ها و سازمان ها ، یک طراح آماتور به راحتی می تواند تبدیل به طراحی ارشد و پس از آن به یک کارگردان هنری و بعد یک مدیر خلاق تبدیل شود. بسته به صنعت و یا وسایل مورد استفاده ، ممکن است یک طراح آماتور را با نام طراح گرافیک ، طراح UI/UX  ، طراح بصری ، طراح حرکت ، طراح دیجیتال ، طراح وب ،  انیماتور ، هنرمند تولید  و یا گرافیست بخوانند.  برای چگونگی پیدا کردن یک موقعیت ورودی ، لطفا در ابتدا  نگاهی به چگونگی یافتن شغل خود بیاندازید. در سطح میانی ، ممکن است عنوان مشخص تر باشد ، طراح اطلاعات ، طراح تعامل ، طراحی و چاپ کاتالوگ  ، طراح محصول ، طراح گرافیک محیطی ، معمار اطلاعات ، طراح پکیج ، طراح نمایشگاه ، طراح تجربه و یا استراتژیست محتوا. در سطح اجرایی ، طراحان جایگاه هایی از قبیل ؛ مالک / بنیانگذار، مدیر خلاق اجرایی ، رییس طراحی و یا مدیر خلاق را پر کنند.  و سر انجام کسانی هستند که با طراحان در موقعیت های مربوطه همکاری می کنند مانند : هماهنگ کننده ی تولید، توسعه دهندگان ، هماهنگ کننده ی بازاریابی ، مدیران پروژه ، تولید کننده ، استراتژیست. برای این عناوین هیچ تعریف متمرکزی وجود ندارد ، بنابراین این عناوین به طور ثابت در حال تکامل اند . هر چه محیط صنعتی که این مشاغل در آن ها کار می کنند سریع تر تغییر کند ، این عناوین و تعاریف نیز بیشتر تغییر می کنند.  مقیاس هم نقشی بر عهده دارد. هر چه طراحان در یک تیم و یا در یک شرکت بیشتر باشند ،  به همان نسبت تعداد عناوین متمایز بیشتر خواهد شد.

طراحی گرافیک بخش اول

طراحی گرافیک که به عنوان طراحی ارتباطات هم شناخته شده است ، هنر و تمرین برنامه ریزی و طرح ریزی ایده ها و تجربیات با محتوای متنی و بصری است. فرم ارتباطات می تواند فیزیکی و یا مجازی باشد و شاید شامل تصاویر ، کلمات یا اشکال گرافیکی شود. تجربه می تواند در لحظه اتفاق افتد و یا در دراز مدت. کار به هر مقیاس و اندازه ای می تواند ارائه شود ، از طراحی یک تمبر ساده ی پستی تا سیستم ملی علامت های پستی ، و یا از طراحی آواتارهای دیجیتالی تا محتوای دیجیتالی و فیزیکی یک روزنامه ی بین المللی. طراحی گرافیک ممکن است برای هر هدفی انجام پذیرد ، از اهداف تجاری ، آموزشی ، فرهنگی گرفته تا اهداف سیاسی. طراحی که به منظور القای تجربه ی آنی انجام می پذیرد ، در شناخت و درک بسیار آسان تر است و ماندگاری بیشتری دارد. بیش از یک صد سال ، طراحان نوع ، شکل ، تصاویر بر روی پوستر ها تبلیغات ، بسته ها و دیگر وسایل چاپی به همراه تجسم اطلاعات و گرافیک برای روزنامه ها و مجلات را تنظیم و مرتب کرده اند.گرافیک های متحرک از پیش تعیین شده و ساخته شده اند ، اما برای القای تجربه در یک بازه ی زمانی خاص  مانند آنونس معرفی فیلم ها و یا ویدیوی همراه با یک متن روزنامه برای بالاتر بردن حس تجسم ، طراحی شده اند. طراحی کتاب ها و مجلات هم سابقه ی طولانی دارند.  چه فیزیکی و چه دیجیتالی ، این ها اشایی هستند که قرار است در طول زمان از آن ها لذت ببریم ، در طی زمانی که خواننده کنترلی بر روی زمان ، فضا و توالی تجربه دارد. در کتاب ها ، معمولا محتوا قبل از طراحی می آید ، در حالیکه در مجلات ، این طراحی است که نوع و لحن محتوای نوشته نشده را تعیین می کند. برخی از ساختارهای وب سایت های تجاری یا طراحی و چاپ کاتالوگ نمایشگاه هم در این زمره قرار دارند ، مانند موزه های فیزیکی و یا دیجیتالی نشان می دهند که اطلاعات تغییر نمی کنند. تمام آنها محتوای ثابت دارند ، اما کاربر و یا خواننده در این میان راه خود را می یابد. بسیاری از طراحان سیستم هایی را تولید می کنند که به معنای حس تجربه در طول زمان اند ، اما محدود به ساخت اشیا نیستند. این مطلب برگرفته از سایت چاپ بروشور است .
یافتن مسیر و راه ، که یکی از اشکال گرافیک های محیطی است ، به هر علامت و یا نماد بکار گرفته شده در ساختمان اشاره می کند. از آنجا که هر نشانه یا سمبلی در ساختمان های خصوصی و دولتی کار طراحی است ، تمام آنها جزیی از سیستم بزرگتر درون ساختمان محسوب می شوند. طراحی سیستم ، ارتباط بین تمام آن اجزا ، دقیقا همان جایی است که طراح ارزش گذاری می کند. به طور مشابه ، زمانی که تمام آثار مکشوفه از یک نام تجاری و یا سازمانی ، مانند کارت ویزیت ، نشانه ، لوگو و یا تبلیغات به عنوان بیان فردی از طراحی به حساب می آیند، این علایم چگونه با هم و در زمان کار طراحی تجربه می شوند. هیچ بخشی از این طراحی بدون در نظر گرفتن بخش دیگر نمی تواند ایجاد شده باشد ، و یا بدون این فکر که مشتری چگونه با این طرح ارتباط برقرار می کند ، هیچ طراحی صورت نمی پذیرد. زمانی که محتوا سیال است ، طراحان مسئول طرح های تعاملی هستند چراکه این محتواها در برخی از موارد تغییری دقیقه به دقیقه ای دارند و شاید حاوی رابط هایی برای کمک به کاربران در درک پیچیدگی های این طراحی ها باشند.




رابطه بروشور با بازاریابی

آماده اید که فعالیت بازاریابی جدیدی را راه اندازی کنید و می دانید که به طراحی و چاپ کاتالوگ نیاز دارید. اگر مطمئن نیستید که از کجا شروع کنید، وظیفه ی طراحی، چاپ و توزیع بروشور شما می تواند دلهره آور باشد. برای برآمدن از پس این امر اساسی استراتژی بازاریابی، کسب و کارهای زیادی بر نرم افزار نشر رومیزی بسته بندی شده، کلیپ آرت و چاپگرهای رومیزی متکی هستند- و چند چیزند که می توانند برای کسب و کار مصیبت بارتر باشند. به جای داشتن چیزی که گویای کیفیتی ضعیف از شرکت شما برای مشتریان باشد،  در ازای زمان، تلاش و هزینه ای که صرف می گردد تا خودتان این کار را انجام دهید، می توانید بروشوری با چاپ و طراحی حرفه ای داشته باشید که عملا در جهت فروش خدمات و محصولات شما برایتان عمل کند. مشتریان کیفیت بروشور را با کیفیت شرکت شما معادل می دانند. آنها همچنین می دانند که طراحی و چاپ بروشور هزینه ی پولی در بردارد، اگر شما بروشور ارزانی داشته باشید، این امر برایشان حاکی از آنست که شما خوب پول درنمی آورید و بنابراین، گنجینه ای از مشتریان رضایتمند ندارید. بروشورهای ارزان قیمت در کوتاه مدت می توانند به مرگ کسب و کار شما بینجامند ، یک ضرب المثل قدیمی هست : یا کاری رو انجام ندهید یا اگر آن را انجام دادید به بهترین نحو آنرا انجام دهید. این مطلب برگرفته از سایت چاپ بروشور است .

تهیه متن بروشور
پیش از طراحی بروشور خود، لازمست بدانید که قرار است چه چیز را می خواهید بیان کنید. اگر تجربه کافی در این مورد ندارید پس این وظیفه را بعهده شخص دیگری بگذارید.  درحالیکه شاید فکر کنید می دانید چه برداشتهایی قرار است درمورد شرکت شما صورت پذیرد، از یک نفر که متخصص در ادبیات و تنظیم متون می باشد استفاده نمائید ، یک متخصص ادبیات حرفه ای از محرکهای روانشناسی ای آگاهی دارد که باعث می شوند مشتریان برای برداشتن گام بعدی فرایند خرید برانگیخه شوند استفاده کنید. آنها همچنین از دیدگاه عینی ای به شرکت شما نزدیک می شوند و قادرند که تامل کنند تا  منافع و ویژگیهای اصلاح شده برای مخاطبین هدفتان را بیابند.
طراحی بروشور مهمترین عامل در تهیه بروشور شما
همانند انتخاب متن های  بروشور، طراحی بروشور بایستی با آراستگی و ظرافت صورت پذیرد. تنها طراحان تعلیم دیده ی گرافیک واقعا می دانند که کدام رنگها بر مشتریان اثر می گذارند و چگونه از آن رنگها در عطف با اشکال و تصاویر همراه با مطالبتان برای تهیه ی بروشوری جذاب استفاده کنند که موثرواقع شود. طراحی یک بروشور حرفه ای  می تواند از ۲۰۰ هزار تومان تا چند میلیون تومان هم هزینه در برداشته باشد و باز هم این پولی است که در طولانی مدت به درستی هزینه شده است و باعث برد شما در تجارتتان خواهد شد.
قسمت نهایی چاپ ایده آل
چاپ بروشور شما نیز مانند طراحی و تهیه متن باید بسیار حرفه ای انجام گردد، چاپ افست بهمراه صحافی مناسب . بسته به طراحی و اولویتهای شما، بروشورها بایستی بر روی کاغذ گلاسه ۱۵۰ الی ۲۵۰ گرمی چاپ نمایند. در صورت انتخاب کاغذی نازک تر از این ، تنها نتیجه بروشوری بی ثبات و خیلی معمولی خواهید داشت؛ هرچیز بیش از این حد هم خیلی زمخت می شود. چاپ یک بروشور بصورت افست از تیراژ ۱۰۰۰ عدد شروع می شود و قیمتی از رنج ۱۰۰۰ تومان  الی ۵۰۰۰ تومان در سایز آ۴ در بر خواهد داشت . البته این قیمت می تواند کمتر هم باشد و این بستگی به انتخاب نوع کاغذ،صحافی و رنگ دارد …