قطعه نیوز: معاون امور اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد اعلام کرد: شهروندان یزدی در قالب نذر دوچرخه
که تا ۲۹ اسفندماه ادامه دارد، میتوانند دوچرخههایی که استفاده
نمیکنند، اعم از سالم یا حتی خراب خود را به کودکان نیازمند هدیه کنند.
حمید زارع با بیان اینکه نذر دوچرخه زیرمجموعه طرح ویژه نذر مهربانی
جهت کمک و شادی کودکان، نوجوانان و جوانان بدسرپرست، بیسرپرست و آسیب
دیده است، گفت: البته شامل ۲۰ گزینه و بخشهای مختلف مانند خرید لوزام
التحریر، اهدای خون، خرید وسایل عید و انواع اعمال خیریه دیگر است.
وی در مورد این نذر که تا ۲۹ اسفندماه ادامه دارد، اظهار کرد: شهروندان در
قالب این نذر میتوانند انواع دوچرخههای غیرقابل استفاده خود اعم از سالم
یا حتی خراب خود را از طریق ارسال کلمه دوچرخه به سامانه ۳۰۰۰۶۱۵۹ و تحویل آنها به سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری بدهند.
زارع در ادامه افزود: برای تحویل ۵۰ دوچرخه تا پایان سال، با چند نفر از
تعمیرکاران نیز صحبت شده تا این دوچرخهها را نو و سالم کرده و به کودکان
اهدا شود.
قطعه نیوز: سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد: تردید در دریافت ارز بانکی و نیمایی یکی از دلایل تعلل در ترخیص قطعات خودرو در گمرکات است.
محمد مودودی همچنین تاکید کرد: در واردات قطعات خودرو هیچ محدودیتی وجود
ندارد و همانند خودرو با ممنوعیت مواجه نیست و واردکنندگان میتوانند این
کار را انجام دهند.
وی در خصوص قطعات در گمرک مانده گفت: باید بررسیها انجام شود تا دلیل
ماندن قطعات در گمرکها معلوم شود، زیرا که از لحاظ قانونی محدودیتی در
واردات وجود ندارد و شاید به لحاظ فنی مشکل وجود دارد.
مودودی درباره ۳۰۰۰کانتینر قطعات خودرو ایران خودرو و سایپا
که در گمرکات دپو شده است، تصریح کرد: تردید در دریافت ارز بانکی و نیمایی
یکی از دلایل تعلل در ترخیص قطعات خودرو در گمرکات است و خودروسازان به
دلیل تردید از تخصیص ارز ۴هزار و دویست تومانی، قطعات وارد شده خود را
ترخیص نمیکنند، چرا که ممکن است با قیمت ۴۲۰۰ تومان آنها را عرضه و بعد
بانک با نرخ بالاتری به آنها ارز بدهد.
قطعه نیوز: میزگرد مدیریت افکار عمومی و صنعت روز گذشته با مدیریت سالار
کسرایی به عنوان رییس گروه جامعهشناسی نظری و فرهنگی پژوهشگاه علوم انسانی
و مطالعات فرهنگی در محل این پژوهشگاه برگزار شد. به گزارش خبرنگار قطعه
نیوز، زهرا اجاق، عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات،
محمدرضا حقیقی رئیس انجمن روابط عمومی کل کشور و مدیر سابق روابط عمومی
گروه خودروسازی سایپا،
سجاد خیری، مسئول تحقیقات مشتری و بازار شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد
ایران ISQI و جمعی از فعالان حوزه خودرو و اعضای پژوهشگاه وزارت صنعت، معدن
و تجارت در این پنل تخصصی حضور یافتند.
افکار عمومی به عنوان مفهومی مثبت و سازنده
زهرا اجاق، عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات در این پنل
تخصصی گفت: «صنعت کشور در حال حاضر با مشکلاتی مواجه است که این چالشها بر
نحوه مواجهه و نگاه جامعه اثرگذار است.»
وی با اشاره به نگاه عمومی به صنعت، اظهار کرد: «عموما تمایل به این سمت
است که دولت در حوزههای مرتبط و تخصصی خود دخالت کند و بخش خصوصی نیز همین
عملکرد را داشته باشد. اگرچه باید پذیرفت هم موضوعات دولتی و هم موضوعات
خصوصی، قابلیت مطرح شدن در فضای عموم مردم را دارند.»
وی همچنین با توضیح یک مثال در حوزه قیمت خودرو، اظهار کرد: «وقتی در مورد قیمت خودرو بحث میشود، همه ما موضع مشخصی داریم که به تناسب آن واکنش نشان میدهیم.»
این استاد دانشگاه با اشاره به واکنشهای منفعلانه به دلیل نبود آگاهی و
دانش کافی، افزود: «اینکه بدانیم افکار عمومی در صنعت خاصی در چه مرحلهای
قرار گرفته، به حل بخش قابل توجهی از مشکلات کمک میکند. چراکه افکار عمومی
مفهومی مثبت و سازنده در جامعه به شمار میرود که به دنبال گرفتن راهحل
برای مشکلات خود است.»
شاخص رضایت از کیفیت خودرو ۲۰ امتیاز تا هدف فاصله دارد
مسئول تحقیقات مشتری و بازار شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران با ارائه
آمار جمعآوری شده از بازار و صنعت خودرو در این پنل تخصصی، گفت: «ISQI از
سالها قبل جمعآوری اطلاعات و آمار از حوزه خودرو را آغاز کرده است. بر
این اساس در حال حاضر به طور میانگین سالانه ۳میلیون مصاحبه در این زمینه
انجام میشود که قسمت عمده این مصاحبهها مرتبط با صنعت خودرو است.»
سجاد خیری با اشاره به اینکه در حال حاضر در بانک اطلاعات شرکت بازرسی
کیفیت، حدود ۲۷میلیون مصاحبه وجود دارد، اظهار کرد: «تا دیماه سال جاری
نزدیک به ۲میلیون و ۷۶۳هزار مصاحبه با روشهای تلفنی و حضوری انجام شده
است.»
وی با انتقاد از ضعف ارتباط میان بخش صنعت و دانشگاه، تاکید کرد: «در حالی
که پایگاه اطلاعات و دادههای گستردهای وجود دارد که امکان استفاده از
آنها در تحقیقات دانشگاهی و گزارشها و تحلیلهای شرکتهای صنعتی وجود
دارد.»
خیری در ادامه با بیان اینکه از سال ۷۲ تا ۷۷ اولین دستورالعمل ارزیابی
رضایت مشتری در صنعت خودرو مصوب شد که اولین پروژه پس از آن ارزیابی رضایت
مشتریان از خدمات پساز فروش خودرو
بود، افزود: «در این راستا این دستورالعمل تا سال ۸۲ به تمام خودروسازان
ابلاغ شد که بر اساس آن عرضهکنندگان خودرو موظف به رعایت دستورالعمل شدند.
پس از آن تا سال ۸۸ این دستورالعمل مورد بازنگری قرار گرفت تا امروز بعد
بازنگری پنجم آن در حال آمادهسازی است.»
مسئول تحقیقات مشتری و بازار شرکت بازرسی کیفیت با اشاره به شاخصهای تعیین
شده در این دستورالعمل از سوی وزارت صمت، گفت: «اولین شاخص مربوط به رضایت
مشتری از کیفیت اولیه محصول تا ۴هزار کیلومتر (۳ماه ابتدای مصرف) است.
شاخص دوم تعداد و فراوانی عیوب را مورد سنجش قرار میدهد. سومین شاخص مختص
رضایت مشتری از فرایند فروش است. شاخص چهارم یا همان قدیمیترین شاخص مرتبط
با رضایت مشتری از خدمات پساز فروش و آخرین یا جدیدترین شاخص نیز رضایت
مشتری از طراحی و چیدمان خودرو را میسنجد.»
وی با اشاره به اینکه امتیاز اولین شاخص مربوط به کیفیت فعالیت خودروسازان
از صفر تا هزار، ابتدا عدد ۶۲۸ بوده است که این شاخص در سال ۹۶ به عدد ۶۹۳
رسید، تاکید کرد: «این میانگین عملکرد تمام خودروسازان است و ممکن است
امتیاز خودروسازی از این میانگین بالاتر یا پایینتر بوده باشد. اگرچه هدف
وزارت صمت در این شاخص رسیدن به میانگین ۷۱۳ است که نشان میدهد خودروسازی
کشور تا رسیدن به این هدف ۲۰ امتیاز فاصله دارند.»
مشکل صنعت خودرو انتخاب سه مدیرعامل در ۱۵ماه است
مدیر سابق روابط عمومی سایپا در بخشی از این نشست با بیان اینکه صنعت خودرو
در حال حاضر دچار چالش جدی است، در خصوص ارتباط میان بخش صنعت و بخش
آکادمیک و دانشگاهی، گفت: «واقعیت این است که دو خودروساز اصلی کشور نیز در
حوزه برقراری ارتباط با یکدیگر دچار ضعف هستند. ما اینجا با حجم قابل
توجهی از اطلاعات مواجهیم. متاسفانه این اطلاعات به درستی استفاده نمیشود و
تاثیر مناسبی بر افکار عمومی نمیگذارد.»
محمدرضا حقیقی با اشاره به اینکه ما معتقدیم هیچ نظارتی قویتر از افکار
عمومی وجود ندارد، اظهار کرد: «در حوزه انتخاب خودرو، التهابات بازار و…
افکار عمومی بسیار حائز اهمیت است. اگرچه افکار عمومی مفهومی است که هیچگاه
راهکار درستی برای تاثیرگذاری مثبت بر آن ارائه نشده است.»
وی با انتقاد از عملکرد وزارت صمت در مورد سه یا چهار تغییر مدیرعامل شرکت
سایپا طی مدت ۱۵ ماه، تاکید کرد: «این تغییر پشت سر هم مدیر عامل شرکت باعث
میشود مبنایی برای ایجاد ثبات مدیریتی تشکیل نشود. همین عوامل باعث
میَشود خودروسازان بعد از بیش ۲۰سال، پلتفرم جدید نداشته باشند و خودرویی
جایگزین مدلهای قدیمی نشود.»
حقیقی با بیان اینکه ما هنوز نتوانستهایم خودروها را بومیسازی کنیم،
افزود: «بر این اساس هنوز نتوانستهایم سطح خودکفایی در تولید قطعات را به
۱۰۰درصد برسانیم.»
وی در خصوص رویکرد افکار عمومی به صنعت خودروی کشور، گفت: «در افکار عمومی
خودروسازی صنعتی شناخته میشود که بر مبنای سیاسیکاری، گرانفروشی،
سومدیریت، به کارگیری افراد غیرمتخصص در حوزه مدیران ارشد و… پیش میرود.»
رییس انجمن روابط عمومی کل کشور با اشاره به اینکه تحریمها بخشی از مشکل
موجود در صنعت کشور است، خاطرنشان کرد: «در حالی که ابزاری مانند ارتقای
دانش داخلی، آزادسازی قیمتها و… داشتهایم که میتوانست بر افکار عمومی
تاثیر مثبت بگذارد. اما اشتباه در سیاستگذاریها در تمام حوزهها باعث
ایجاد سرریز نقدینگی و سرازیر شدن آن به صنعت خودرو شده است.»
محمدرضا حقیقی با تاکید بر اینکه اشتباه در سیاستگذاریها، خودرو را از یک
کالای مصرفی، به کالای سرمایهای و لوکس تبدیل کرده است، افزود: «افکار
عمومی در سطح جامعه مطالبهگر است. اینکه این افکار را نادیده بگیرند، با
تصمیمات نادرست مدیریتی سهلانگارانه از کنار آن بگذرند و اطلاعرسانی شفاف
نیز وجود نداشته باشد، به آسیب جدی افکار عمومی منجر شده و این مفهوم را
از سطح خاموش به خیابان میکشد. به همین دلیل امروز با خیزش افکار عمومی
مواجه هستیم بدون اینکه لایههای زیرین شکل داده شده باشد.»
به گفته وی، آرام کردن افکار عمومی، راهی جز تعامل صنعت و دانشگاه ندارد تا
به این ترتیب اطلاعات شفاف در اختیار دانشگاه قرار گرفته و نتیجه تحلیل آن
به صنعت بازگردد.
قطعه نیوز: بررسیها حاکی از آن است که از ۱۰هزار کانتینر قطعات خودرو دپو شده در مناطق آزاد و ویژه، تنها ۳هزار کانتینر مربوط به ۲خودروساز شناخته شده به مدت ۵ یا ۶ ماه در بندر چابهار رسوب کرده است.
پیگیریهای انجام شده نشان میدهد ظاهرا به دلیل دپوی کالای مربوط به
خودروسازان در بنادر و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، عرضه در بازار این
محصولات نیز با چالش رو بهرو شده است. لازم به ذکر است این موضوع ارتباطی
به دپو خودروی کامل در کارخانجات خودروسازی نداشته و تولیدکنندگان باید در
این خصوص پاسخگو باشند.
اما در تازهترین نمونه از دپوی کالا، رئیس سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرده بود: «نزدیک به ۱۰هزار کانتینر لوازم یدکی خودرو
در گمرکات و مناطق آزاد وجود دارد. متاسفانه حدود ۱۰هزار کانتینر لوازم
یدکی خودرو در گمرکات و مناطق آزاد وجود دارد که آنها را بررسی کردیم و با
مدیرعاملان سایپا و ایرانخودرو صحبت کردیم. آنها مطالبی در رابطه با
کمبود نقدینگی عنوان کردند و قرار شد که اقداماتی در رابطه با ترخیص این
۱۰هزار کانتینر لوازم یدکی انجام شود.»
به گفته سراج، این امیدواری وجود دارد که هرچه سریعتر این کانتینرها ترخیص
شوند و به سیستم خودروسازی بیایند که چالشهای بازار قبل از عید تا حدودی
مرتفع شود.
لازم به ذکر است تنها در منطقه آزاد چابهار
۲هزار کانتینر متعلق به شرکت سایپا و ۱۰۰۰ کانتینر قطعات خودرو مربوط به
شرکت ایران خودرو و مجموعا ۳هزار کانتینر قطعه دپو شده است. ظاهرا مشکلات
ارزی و اسنادی دو دلیل عمده عدم ترخیص این محولهها عنوان میشود.
تایید دپو ۳هزار کانتینر در منطقه آزاد چابهار
در همین رابطه مدیر کل گمرک چابهار با تایید دپوی ۳هزار کانتینر مربوط به
دو خودروساز عمده کشور گفت: «اخیرا این شرکتها برای جلوگیری از متروکه شدن
کانتینرهای خود به گمرک مراجعه کردهاند.»
عزیز شمس در پاسخ به این سوال که چرا واردکنندگانی که کالای آنها به صورت
کلان در گمرک مانده از تسهیلات (ترخیص ۸۰درصدِ بار و تهیه اسناد بعد از
ترخیص) استفاده نمیکنند، گفت: «متاسفانه به نظر میرسد تمایلی از سوی برخی
واردکنندگان برای استفاده از تسهیلات گمرکی وجود ندارد. البته آنها یک
استدلال را نیز مطرح کردهاند و معتقدند اگر کالا از گمرک ترخیص شود،
بانکها در نهایت ارز خریداری شده (۴۲۰۰ تومانی) را در اختیار شرکتهای
واردکننده قرار ندهند.»
رسوب ۵ماهه کانتینرهای خودروسازان در بندر چابهار
شمس در پاسخ به این سوال که این شرکتها ارز نیمایی و نه دولتی دریافت
کردهاند و ظاهرا استدلال آنها پذیرفتنی نیست، گفت: «بارها از سازمان بنادر
خواستیم تا تکلیف این کانتینرها را مشخص کنند، در نهایت اعلام کردند این
محمولهها حدود ۵ یا ۶ماه است در بندر باقی مانده و به عبارت دقیقتر اظهار
نشدهاند. در ادامه نیز این شرکتها به دنبال تمدید مهلت هستد تا کالای
خود را به گمرک اظهار کنند. آنها معتقد هستند در ثبت سفارش و مسائل بانکی
مشکلاتی برای آنها وجود دارد.»
به گفته وی، متروکه کردن این محمولههای اظهار نشده در اختیار گمرک است اما
ابتدا انبارهای زیر نظر سازمان بنادر باید موضوع را به گمرک منتقل کنند.
مدیر کل گمرک چابهار
اظهار کرد: «بر اساس قانون هر واردکننده ۳ماه فرصت دارد تا کالای خود را به
گمرک اظهار کنند، البته امکان تمدید این مهلت هم وجود دارد.»
قطعه نیوز: رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو اعلام کرد: «۱۰ هزار کانتینر لوازم یدکی خودرو
که بنا بر گفته رئیس سازمان بازرسی کل کشور در گمرکات و مناطق آزاد وجود
دارد سهم بازار نبوده، بلکه سهم خودروسازان است و همچنان قطعات یدکی در
بازار اندک و بیکیفیت است.»
علیرضا نیکآیین با اشاره به اعلام رئیس سازمان بازرسی کل کشور مبنی بر
وجود ۱۰ هزار کانتینر لوازم یدکی خودرو در گمرکات و مناطق آزاد اظهار کرد:
«با توجه به پایان سال مراجعه به واحدهای صنفی ما زیاد شده است. میتوان
گفت قطعات یدکی در بازار وجود دارد ولی کم و بیکیفیت است. مطلبی نیز که
درخصوص وجود ۱۰ هزار کانتینر لوازم یدکی خودرو در گمرکات و مناطق آزاد
اعلام شد متاسفانه مربوط به سهم بازار نیست بلکه این قطعات سهم خودروساز
است.»
وی با بیان اینکه باید حتما برنامهریزی دقیقی در حوزه قطعات یدکی و بازار
آن صورت گیرد، گفت: «وزارتخانه متولی این امر است و اتحادیه تعمیرکاران
خودرو آمادگی دارد در کنار کمیسیونی که قرار است برنامهریزیها در حوزه
لوازم یدکی را انجام دهد، قرار گیرد.»
به گفته نیکآیین، اتحادیه تعمیرکاران خودرو میتواند در طراحی و
برنامهریزی در حوزه لوازم یدکی برای سال آینده یاریگر باشد تا قطعات یدکی
به طور مداوم وارد شود. چراکه در حال حاضر بسیاری از قطعات یدکی خاص برای
خودروهای خاص چمدانی وارد میشود.
رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو درخصوص وجود قطعات یدکی تقلبی
در بازار تاکید کرد: «وجود قطعات یدکی تقلبی در بازار بسیار زیاد است که
بخشی از آن قاچاق بوده و بخشی از آن نیز مستقیما از گمرکات ترخیص میشود.
هیچگونه استانداردی در مرزهای ما رعایت نمیشود که این عامل اصلی واردات
کالای تقلبی به شمار میرود، در حالی که نظارتی برای کیفیت و استاندارد
وجود ندارد.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص چگونگی حرکت به سمت ایجاد خدمات پس از فروش
قطعه در کشور، ادامه داد: «برای خدمات پس از فروش قطعه باید شرکتهای
سازنده OE یعنی شرکتهایی که متولی تامین قطعات خودروسازان
هستند و استانداردهای خودروسازان را رعایت میکنند و استاندرادها را اخذ
کردهاند اقدام به تاسیس دفاتر خدمات پس از فروش کنند که متاسفانه در کشور
ما این برنامهها وجود ندارد و هیچگونه قطعهای خدمات پس از فروش ندارد.
متاسفانه در حوزه گارانتی هر ایرادی به وجود آید صنف ما باید تامین خسارت
کند.»
تسلا ۳، ارزانترین خودروی تسلا با قیمت پایه حدود ۳۵ هزار دلار توانست پرفروشترین خودروی برقی و الکتریکی جهان در سال ۲۰۱۸ بشود.
نسخهی میانی (Mid Range) با شعاع حرکتی ۴۱۸ کیلومتر و قیمت پایه ۴۵ هزار دلار، همراه است.
این مدل که تنها با سیستم انتقال قدرت محور عقب در دسترس است، حدود ۹ هزار
دلار، ارزانتر از مدل ۳ با شعاع حرکتی بالاتر (Long Range) است.
تسلا ۳، ارزانترین خودروی تسلا با قیمت پایه حدود ۳۵ هزار دلار توانست پرفروشترین خودروی برقی و الکتریکی جهان در سال ۲۰۱۸ بشود.
نسخهی میانی (Mid Range) با شعاع حرکتی ۴۱۸ کیلومتر و قیمت پایه ۴۵ هزار دلار، همراه است.
این مدل که تنها با سیستم انتقال قدرت محور عقب در دسترس است، حدود ۹ هزار
دلار، ارزانتر از مدل ۳ با شعاع حرکتی بالاتر (Long Range) است.
قیمت مدل پایه آن ۳۵ هزار دلار و مدل میانی ۴۵ هزار دلار است
سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، بهبیش از ۵.۵ ثانیه زمان (۵.۶ ثانیه در صفر تا
۹۷ کیلومتر بر ساعت، ۱.۱ ثانیه بیشتر از مدل گرانتر) نیاز دارد.نهایت سرعت
مدل ۳ گرانتر، ۲۳۳ کیلومتر بر ساعت است؛ اما نسخهی میانی بیشتر از ۲۰۱
کیلومتر بر ساعت سرعت نمیگیرد.
تسلاموتورز هماکنون بزرگترین رقیب خودروسازان بزرگ جهان همچون فولکسواگن، بیام و، بنز، تویوتا، هیوندای و… محسوب میشود.
از خصوصیات بارز تسلا ۳ میتوان به لوکس بودن و قابلیت پیمایش بالای آن نسبت به سایر خودروهای برقی اشاره کرد
چرا که با تولید و عرضه خودروهای برقی لوکس و قدرتمندی که توان پیمایش نسبتا بالایی دارند، توانسته سهم قابلتوجهی از بازار خودروهای دوستدار محیطزیست و پاک را از آن خود کند و قدرت سایر رقیبان را به چالش بکشاند.
این آمریکایی دوستدار محیط زیست توانسته حجم قابل توجهی از سهم بازار
رقیبان بلند آوازه اروپایی و آسیایی خود را به دست آورد این خودروساز
آمریکایی موفق شده بالغ بر ۱۳۸ هزار دستگاه خودروی تسلا ۳ را در جهان به
فروش برساند که در نوع خود یک رکورد بیسابقه و بینظیر بهشمار میرود.