قطعه نیوز: وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه عرضه فوری خودرو به
مشتریان با درخواست این وزارتخانه تا شب عید به صورت مرتب انجام میشود،
گفت: «تولید در حال افزایش است و در نتیجه قیمت خودرو کاهش مییابد.»
رضا رحمانی در حاشیه جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه قیمت اکثر خودروها مورد تأیید نیست، اظهار کرد: «قیمت پراید باید طبق محاسبات ۳۴ میلیون تومان باشد و دست دلالان از فروش و عرضه خودرو قطع شود. مردم هم در پیشفروش خودروها به ما خیلی کمک کردند.»
وی با اشاره به نحوه توزیع کالا و اقلام در کشور گفت: «در حال حاضر بالای
دو میلیون تُن کالا در حوزه های مختلف در بنادر وجود دارد که به تدریج در
حال تخلیه شدن هستند.»
رحمانی در خصوص برخی مشکلات در زمینه توزیع کالاها ادامه داد: «متاسفانه
برخی در شبکه توزیع رعایت نمیکنند که این منجر به وجود برخی اختلالات شده
است.»
به گفته وزیر صمت، باید تلاش کنیم تا با عرضه کم، مردم را به صف نکشانیم و
مطمئن شویم که کالاهایی که عرضه میکنیم درست به دست مصرف کننده برسد.
وی با اشاره به عزم دولت برای نظارت بر نظام توزیع تاکید کرد: «ظرف یکی، دو
هفته آینده مردم تاثیر این تصمیمات را هم در وفور کالاها و هم در قیمت
آنها شاهد خواهند بود.»
بازگشت به کار برخی کارگران تعلیقی در نتیجه پرداخت تسهیلات به قطعهسازان
قطعه نیوز: در ماههای گذشته بهای مواد اولیه مورد نیاز قطعهسازان و ارز
افزایش چند برابری را تجربه کرد اما از سه سال پیش خودروسازان بدهی خود به
قطعهسازان را به روز نکردهاند. قطعهسازان مدعی بودند قطعه تولیدی را با
یک، سوم قیمت به دست خودروساز میرسانند اما آنها مطالبات قطعهسازان را پس
از هشت ماه میپردازند.
از آغاز امسال ۳۷درصد جمعیت شاغلان در عرصه قطعهسازی مشمول تعدیل نیرو
شدند و کارشناسان هشدار دادند تداوم وضعیت موجود نتیجهای جز افت
بهرهوری، کاهش کیفیت تولید، توقف نوگرایی و استهلاک فناوریهای جدید
ندارد.
پس از اینکه چهاردهم بهمنماه معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت
در نشست تخصصی کمیته خودرو از تخصیص چهار هزار میلیارد تومان به ۲شرکت بزرگ
ایرانخودرو و سایپا خبر داد، عملیات اجرایی تخصیص این مبلغ به قطعهسازان در شرکتهای خودروساز آغاز شد.
مقرر شد بانکها طبق فهرستی که خودروسازان در اختیارشان قرار میدهند،
مبالغ را به طور مستقیم به قطعهسازان بپردازند. بر این اساس کنسرسیومی
متشکل از حدود ۱۲ بانک بزرگ کشور که ریاست آن بر عهده بانک ملت است، به این
منظور تشکیل شد و ایرانخودرو و سایپا فهرست قطعهسازان را به این
کنسرسیوم ارائه کردند.
در این زمینه دبیر انجمن سازندگان قطعات خودرو
گفت: «مطالبات این انجمن برای قطعهسازان و زنجیره تامین خودروسازان حدود
۲۰هزار میلیارد تومان است که در نهایت ۱۱ هزار میلیارد تومان آن مصوب شد.»
مازیار بیگلو با بیان اینکه مقرر شد ۱۱ هزار میلیارد تومان در ۲ بخش ریالی و
ارزی پرداخت شود، اظهار کرد: «این میزان شامل چهار هزار میلیارد تومان و
۸۴۴ میلیون یورو میشود اما تکلیف مطالبات ارزی هنوز تعیین نشده است.
۱۰۰درصد این چهار هزار میلیارد تومان به دست ۴۰۰ تا ۵۰۰ قطعهساز میرسد و
برای دو تا سه ماه آنها کافی است؛ این مبلغ صرف تامین سرمایه در گردش این
صنعتگران میشود.»
وی با اشاره به اینکه در روزهای گذشته مسئولان ایرانخودرو از دستیابی به
تیراژ تولید هزار و ۸۰۰ دستگاه در روز و مسئولان سایپا از تیراژ بیش از ۲
هزار دستگاه در روز خبر دادند، تاکید کرد: «هدف تعریف شده خودروسازان و
انجمن قطعهسازان، دستیابی به تیراژ تولید دستکم پنج هزار دستگاه در روز
است.»
بیگلو در خصوص تعدیل قیمت قطعات خودرو
نیز گفت: «روند اصلاح قیمتها آغاز شده و خودروسازان در حال دریافت مدارک
قطعهسازان هستند؛ با این حال قیمت برخی اقلام اصلاح شده است و برای بقیه
آنها نیز امید میرود حداکثر در چند هفته آینده اقدامهایی صورت گیرد.»
به گفته وی، دغدغه اصلی قطعهسازان، در مرحله نخست افزایش تیراژ خودرو و پس از آن تثبیت تیراژ تولید است.
دبیر انجمن قطعهسازان ایران همچنین پیشبینی کرد: «با شرایط جدید،
نیروهایی که از محل کاهش روزهای کاری شرکتها تعلیق شده بودند به سرعت سر
کار برگردند و نیروهای تعدیل شده نیز با اعلام فراخوان شرکتها بتدریج در
محل کار حضور یابند.»
یکی از مشخصه های تمام خودروهای دنیا آلاینده بودن آنهاست. البته میزان
آلایندگی هر خودرو با خودروهای دیگر متفاوت است و کاهش میزان آلایندگی
خودرو و بهبود وضعیت مصرف سوخت از هدف های تمام خودروسازی های معتبر دنیا
است. به طور کلی می توان عنوان نمود تمام خودروهای جهان به نوعی منبعی برای
آلودگی و افزایش آلایندگی ها در محیط زیست می باشد. معمولا سازمان محیط
زیست هر کشوری قوانین و آیین نامه هایی را تدوین و صادر می کنند که می
تواند تا حدودی مشکلات مرتبط با آلایندگی های خودروها را برطرف کند تا شاخص
آلایندگی هوا کاهش یابد. در این قوانین وضع شده مقدار آلایندگی مجاز برای
هر خودرو تعریف شده است و طبق قانون خودروهایی که این شرایط را نداشته
باشند مجاز به پلاک گذاری نمی باشند. شرکت ها و مهندسین خودروساز هم تلاش
های زیادی در این مورد کرده اند و راه های گوناگونی را برای پیشگیری از
انتشار آلاینده ها پیش بینی کرده اند. یکی از وسایلی که خودروساز ها برای
کاهش آلودگی در خودروها ابداع کرده اند، کاتالیزور خودرو نام دارد. دودهای خروجی خودرو قبل از خروج از اگزوز، از کاتالیزور خودرو عبور می کنند که به دنبال آن مقدار زیادی از آلودگی ها از آن دود حذف می شود.
این قطعه یعنی کاتالیزور خودرو در قسمت پایانی اگزوز قرار می گیرد که با
انجام یک سری از واکنش های شیمیایی و تبدیل گازهای سمی به گازهای کم ضرر،
از آلودگی بیشتر هوا و خطرات زیست محیطی جلوگیری می کند. این قطعه به مبدل
هم معروف است و انواع مختلفی دارد. منظور از انواع آنها، نوع واکنشهای
شیمیایی هر کدام از آنها می باشد که بستگی به نوع موتور خودرو دارد. مثلا
در خودروهای گازوئیلی، واکنشهای شیمیایی اکسیداسیون انجام می گیرد. به
دنبال این واکنش های شیمیایی، مونواکسید کربد، اکسید نیتروژن و مشتقات آن و
کربوهیدرات های حاصل از سوخت ناقص، تبدیل به دی اکسیدکربن، نیتروژن و آب
می شود. بیشترین استفاده از کاتالیزور ها در خودروها وجود دارد ولی با این
حال در برخی از وسایل نقلیه دیگر مانند هواپیماها و لوکوموتیو ها هم کاربرد
دارند. در حقیقت کاتالیزور خودرو به دنبال مقررات و قوانین دولتی برای
حفاظت از محیط زیست و رعایت میزان آلایندگی خودروها ساخته شده اند.
بخش های تشکیل دهنده کاتالیزور خودرو
کاتالیزور خودرو یا همان مبدل های کاتالیستی خودرو از سه بخش مهم تشکیل شده
اند. هسته کاتالیست، لایه اکسیدی و ماده کاتالیست سه قسمت مهم تشکیل دهنده
این کاتالیزور ها می باشند و در ادامه به طور خلاصه شرح داده می شوند.
هسته کاتالیست: در مبدل هایی که ویژه خودروها هستند، از برخی بستر های سرامیکی مونولیتی با ساختار لانه زنبوری استفاده می شود.
لایه اکسیدی :
در حقیقت این لایه نگه دارنده ماده کاتالیست است که افزایش دهنده سطح
مخصوص کاتالیست می باشد. این لایه معمولا از جنس اکسید آلومینیوم، دی اکسید
تیتانیوم، دی اکسید سیلی***** یا ترکیبی از سیلیکا و آلومینا انتخاب می
شود.
ماده کاتالیست :
هر مبدل کاتالیستی دارای یک ماده اصلی است که ماده کاتالیست نام دارد و به
طور معمول جزو فلز های گران قیمت مانند پالادیوم، رادیوم، پلاتین، طلا و
کادمیوم انتخاب می شود. ولی به دلیل صرفه جویی در هزینه معمولا از فلز های
پالادیوم و رادیوم استفاده می شود.
کاتالیزور پس از مدتی مقدار کمی گازهای سمی ناخواسته هم تولید میکند که وقتی از حجم استاندارد خارج شد باید کاتالیزور تعویض شود
گفتنی است در عین حال که این قطعه از خودرو منجر به تبدیل گازهای سمی به
گازهای بی ضرر می شود، در طول این واکنشها برخی از محصولات سمی به مقدار کم
تولید می شوند. این گاز های سمی عبارتند از: سولفید هیدروژن و آمونیاک.
این واکنشهای شیمیایی معمولا به طور ناخواسته به وجود می آیند. این واکنش
های ناخواسته مبتنی بر واکنش های سه مرحله ای به وجود می آیند.با اینکه حذف
چنین واکنشهایی امکان پذیر نمی باشد ولی با ایجاد یک سری از تغییرات در
جنس ماده کاتالیست و
یا لایه اکسیدی می توان تا حد زیادی از بروز دادن چنین واکنشهایی جلوگیری
نمود. به عنوان مثال برای جلوگیری از تولید سولفید هیدروژن، می توان نیکل
یا منگنز را به لایه اکسید فلزی اضافه نمود. دلیل آن هم حساسیت این فلزات
نسبت به جذب گوگرد می باشد و مانع از جذب نمودن آب توسط لایه اکسیدی می
شوند. به عبارتی بهتر، سولفید های هیدروزن وقتی به وجود می آیند که گوگرد
در دمای پایین به وسیله لایه اکسیدی جذب شده باشد. پس از اینکه گوگرد در
دمای پایین جذب شد، در مرحله بعدی در دمای بالا آزاد می شود و بعد از ترکیب
شدن با هیدروژن، گاز سولفید هیدروژن تشکیل خواهد شد.