قطعه نیوز: مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه دپوی کالا در محدوده منطقه آزاد طبیعی است، گفت: «دپوی کانتینر قطعات خودرو در منطقه آزاد هیچ مشکلی ندارد، نمیدانم طرح این موضوع از چه جهت بوده است.»
عبدالرحیم کُردی در خصوص دپوی ۳۰۰۰کانتینر قطعات ایران خودرو و سایپا در
منطقه آزاد چابهار اظهار کرد: «اساسا مناطق آزاد محل دپوی کالا هستند،
وارد کننده یا صاحب کالا، هر کالایی را که میخواهد -به کشور- وارد کند بر
اساس سفارشهای ارائه شده در انبارها و محدوده گمرکی منطقه آزاد این کالا
میماند.»
وی با بیان اینکه دپوی کالا در محدوده منطقه آزاد ایرادی ندارد، افزود:
«واردکننده بر اساس نیازهای خود اظهار می کند که میخواهد کالا را وارد
سرزمین اصلی کند.»
کُردی در خصوص مدت زمان خروج کانتینرهای دو خودروساز بزرگ تصریح کرد:
«برای فرایند خروج باید اظهار در گمرک جمهوری اسلامی انجام شود. این
کالاها به اصطلاح تجاری نامیده میشوند به این دلیل که در منطقه باز
نمیشوند، فقط از انبارهای منطقه آزاد استفاده کرده و سهم عوارض را
میپردازند، در ادامه مابهالتفاوت سهم عوارض را به گمرک میدهند و از طریق
گمرک ترخیص میشوند.»
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با اشاره به اینکه واردکننده در هر زمان که به
کالای خود نیاز داشته باشد میتواند آن را خارج کند، تاکید کرد: «در
مواردی بیشتر از این مدتی که میگویند شش ماه هم یک سری کالا آمده و رفته
است. در شش ماه گذشته دپو کالاها در انبارها به خصوص پشت محدوده کمرگی
داشتهایم و طبیعی است.»
کُردی خاطرنشان کرد: «صاحبان کالا هزینه انبارداری را پرداخت میکنند و هر زمان هم بخواهند اظهار کرده و کالا را وارد کشور میکنند.»
وی در پایان گفت: «دپوی کانتینر قطعات خودرو
در منطقه آزاد هیچ مشکلی ندارد، نمی دانم طرح این موضوع از چه بابی بوده و
این یک موضوع رایج و عادی است که کالا در مناطق انبار شده و در زمان نیاز
از گمرک ترخیص شود.»
قطعه نیوز: اولین پله نوردی با موتورسیکلت در برج میلاد با رکورد ۲۵دقیقه و ۴۹ ثانیه ثبت شد.
اولین پله نوردی با موتورسیکلت توسط داریوش قربانی، قهرمان موتور تریال ایران در برج میلاد رقم خورد.
قربانی با طی ۱۷۰۰ پله با موتور و بدون استراحت، این رکورد را ثبت کرد.
داریوش قربانی پیش از این موفق به ثبت رکورد صعود با موتورسیکلت به بلندترین قله آتشفشانی مخروطی دنیا (دماوند) شده بود.
او در رابطه با هدف از انجام این رکورد جدیدش گفت: «همیشه دوست داشتم
کارهایی ویژه و خاص انجام دهم. پیش از این با استفاده از تجربیات پدرم که
از کودکی مربی من بوده است، صعود به دماوند را امتحان کردم، کاری که پدرم
چندین بار سعی به انجام آن داشت. اما این پله نوردی تجربه جدیدی برای من
بود که هیچ تصوری از انجام آن نداشتم.»
وی ادامه داد: «ابتدا صعود تا پله اخر برایم مهم بود و بعد ثبت رکورد.»
قربانی در رابطه با رکوردهای مشابه در سطح جهان نیز گفت: «من هرچه تحقیق
کردم چیزی در این رابطه پیدا نکردم, فقط شنیدهام که شخصی قبلاً پلههای
برج ایفل را با موتور طی کرده است اما همانطور که میدانید برج ایفل ارتفاع
و تعداد پله خیلی کمتری نسبت به برج میلاد دارد. البته این رکورد جایی ثبت
نشده است و امیدوارم رکورد من در سطح جهانی هم ثبت شود.»
قطعه نیوز: از ماهها قبل تا امروز بیشاز ۱۲۰هزار دستگاه خودرو به دلیل
کمبود قطعه در دوکارخانه اصلی خودروساز کشور تهنشین شدهاند. بارها
عمدهترین دلیل این مساله، مشکلات ناشی از آغاز تحریمهای جدید اقتصادی
عنوان میشد. موضوعی که به کاهش قابلتوجه عرضه خودرو، ایجاد فاصله قیمت
میان بازار و کارخانه، افزایش قیمتها، بالارفتن حجم تعهدات معوق
خودروسازان و… منجر شد. تا یک هفته قبل که قاضی ناصر سراج، رئیس سازمان
بازرسی کل کشور در حاشیه نشست ساماندهی سامانههای قاچاق کالا و ارز از
وجود حدود ۱۰هزار کانتینر قطعات و لوازم یدکی خودرو در گمرک مناطق آزاد خبر داد و اعلام کرد این کانتینرها تا قبل از عید ترخیص میشود.
واردات کالا از ششماه قبل و دپو در گمرک
پس از اعلام این خبر، بسیاری از فعالان بازار به حل مشکل کمبود قطعات و
لوازم یدکی در بازار امیدوار شدند. اما مهدی کاظمی، سخنگوی اتحادیه
فروشندگان لوازم یدکی خودرو تهران تاکید کرد: «این قطعات و لوازم یدکی
مربوطبه خودروسازان بوده و برای مصرف در خطوط تولید وارد شده است، پس قرار
نیست به بازار برسد.» پیگیریهای بعدی خیلی زود به این نتیجه رسید که از
۱۰هزار کانتینر قطعات خودرو
دپوشده در مناطق آزاد و ویژه، تنها ۳هزار کانتینر به مدت حدود ششماه در
بندر چابهار رسوب کرده و ترخیص نشده است که از این میزان، ۲هزار کانتینر
متعلق به شرکت سایپا و یکهزار کانتینر قطعات خودرو مربوطبه شرکت
ایرانخودرو است. گفته میشود مشکلات ارزی و اسنادی دو دلیل عمده عدم ترخیص
این محمولهها به شمار میرود که به دلیل کمبود نقدینگی ترخیص نشدهاند.
ترخیصنکردن از ترس نگرفتن ارز ۴۲۰۰تومانی
چند روز بعد از انتشار نتیجه پیگیریها، مدیرکل گمرک چابهار اعلام کرد که
به این دوخودروساز ۲۰روز مهلت ارائه شد تا کانتینرهای خود را ترخیص کنند،
در غیر اینصورت این کانتینرها متروکه اعلام خواهد شد. عزیز شمس همچنین
تاکید کرد: «این خودروسازان باید کد رهگیری بانک را گرفته و ارز ۴۲۰۰تومانی
دریافت کنند. در عین حال گمرک تسهیلاتی را برای آنها در نظر گرفته و
اعلام کرده است کسانی که با بانک مشکل دارند، میتوانند ۷۰ تا ۸۰درصد کالای
خود را ببرند و مابقی را بهعنوان وثیقه در بندر بگذارند.» وی البته در
پاسخ به این سوال که چرا واردکنندگان از تسهیلات گمرک استفاده نمیکنند،
توضیح داد: «به نظر میرسد تمایلی برای استفاده از تسهیلات گمرکی وجود
ندارد. چراکه به اعتقاد آنها ممکن است اگر کالا از گمرک ترخیص شود،
بانکها در نهایت ارز ۴۲۰۰تومانی را در اختیار شرکتهای واردکننده قرار
ندهند.»
مسیرسبز گمرک برای ترخیص مایحتاج خودروسازان
رئیسکل گمرک چابهار
یک روز پس از اعلام مهلت ۲۰روزه به دوخودروساز اصلی کشور برای ترخیص
سهکانتینر مانده در گمرک چابهار، در اظهارنظر تازهای اعلام کرد: «در
روزهای اخیر ایرانخودرو خراسان و دیگر نمایندگیهای خودروساز اقدامهای
لازم برای ترخیص یکهزار و ۸۰۰کانتینر را انجام دادهاند و این قطعات آماده
ترخیص هستند.» عزیز شمس همچنین پیشبینی کرد در مدتزمان تعیینشده بقیه
کانتینرها نیز آماده ترخیص شوند. اکنون به نظر میرسد مشکل ترخیص بخشی از
قطعات و لوازم یدکی حداقل از گمرک چابهار در حال حل شدن است، تا جایی که
معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران در واکنش به دپوی قطعات یدکی در بنادر و
اماکن گمرکی اعلام کرد: «مسئولیت گمرک پس از اظهار کالا شروع میشود و
لوازم یدکی اگر بهوسیله خودروسازها ثبتسفارش شده باشد در مسیر سبز تعریف و
بلافاصله ترخیص میشوند.» مهرداد ارونقی با اشاره به اینکه کالاهای مانده
در گمرکات و مناطق آزاد، مشکل دریافت کد رهگیری بانک و اسناد خرید از
فروشنده داشتهاند، تاکید کرد: «تا زمانی که کالای وارداتی به گمرک اظهار
نشود، امکان انجام تشریفات گمرکی وجود ندارد. یکی از مواردی که میتواند
ترخیص کالا را به درازا بکشاند، نداشتن مجوزهای قانونی است. گمرک مسئول اخذ
مجوزهای قانونی مطابق با قوانین و مقررات بوده و ممکن است صدور این مجوزها
از سوی سایر دستگاهها چند روز زمان ببرد. گمرک تا مجوز را به صورت سیستمی
دریافت نکند اجازه ترخیص نمیدهد.»
پریشانی بازار؛ نتیجه عملکرد خودروسازان
خودروسازان تا یکهفته قبل، از دپو ششماهه ۱۰هزار کانتینر لوازم یدکی و قطعات
حرفی نزده بودند و در حالیکه این دپو مدت کمی پس از خروج آمریکا از برجام
و بازگشت تحریمها و پیش از ایجاد اختلال در تعاملات پولی و مالی
بینالملی آغاز شده است، بارها مشکل کمبود قطعه و تقصیر کاهش تولید را به
گردن قطعهسازان انداختند و تحریمها را مهمترین دلیل نابسامانی خودروسازی
دانستند.
گناه دلالان بازار هم که از پیش ثابت شده است. تهنشینشدن خودروهای ناقص
در کارخانهها به دلیل کمبود قطعه در حالی است که خودروسازان ۱۰هزار
کانتینر لوازم یدکی را تا زمان قطعیشدن دریافت ارز ۴۲۰۰تومانی ترخیص
نکردهاند. حال اما با توجه به انتشار اخبار متعدد و داغشدن موضوع دپو
قطعات در گمرکات و نیز الزام خودروسازان به تحویل تعهدات گذشته (با موعد
تحویل تا سیام دیماه ۱۳۹۷) به قیمت قبل، موضوع دریافت مابهالتفاوت ارزی
نیز منتفی و ترخیص محمولهها آغاز شده است. به این ترتیب شاید بتوان به
افزایش حجم تولید و بالا رفتن میزان عرضه در ماههای پیشرو امیدوار بود.
مسالهای که میتواند به کاهش التهاب بازار نیز بینجامد.
قطعه نیوز: مدیرعامل شرکت خدمات پس از فروش ایران خودرو(ایساکو)،
با بیان اینکه بر اساس نتایج ارزیابیهای ISQI، شرکت خدمات پس از فروش
ایران خودرو تنها شرکتی است که روند صعودی و مستمری را در کسب رضایت
مشتریان داشته، اعلام کرد: «این موفقیت نشان از مدیریت سیستم هوشمندی است
که با پایش نیاز مشتریان و شناسایی عارضهها و تعریف و اجرای پروژه بهبود،
اثربخشی پروژهها را صحه گذاری میکند.»
سیدرضا حسینی مهمترین رویکرد کلان مدیرعامل ایران خودرو در حوزه خدمات پس از فروش را سیستمی کردن تمام امور جاری در بخش خدمات پس از فروش دانست و گفت: «شرکت ایساکو
در اجرای رویکرد مدیریت گروه و کسب رضایت حداکثری مشتریان از خدمات پس از
فروش و کاهش مدت زمان پاسخگویی به درخواستهای مشتریان، تلاشهای خوبی را
داشته و در این زمینه گامهای مهمی را برداشته است.»
به گفته وی، بر اساس این رویکرد، مشتری باید از زمان درخواست خدمات تا
هنگام دریافت خدمات مورد نظر تحت کنترل باشد تا واحدهای مرتبط و مسئول به
مشتری پاسخ گو باشند.
حسینی با اشاره به وجود برخی مشکلات در سیستمی نمودن تمامی امور در حوزه
خدمات پس از فروش، افزود: «تا پیش از این در اجرای این بستر به خصوص در
حوزه مدیریت دانش و دریافت اطلاعات ضعفهای زیادی وجود داشت که رسیدن به
نیاز مشتری و از سویی کنترل و نظارت بر روی شبکه خدمات را بسیار سخت میکرد
اما با اجرای این سیستم از زمانی که مشتری وارد شبکه خدمات پس از فروش
میشود تا زمانی که خدمات را دریافت میکند، میزان اثربخشی و رضایت او از
خدمات پس از فروش چه در حوزه تعمیرگاهها و امدادها به طور کامل قابلیت رصد
و نظارت دارد و به این نحو میتوان مشتری را مراقبت کرد.»
مدیرعامل ایساکو در ادامه با اشاره به تلاشهای شبکه خدمات پس از فروش
ایران خودرو در کسب رضایت حداکثری مشتریان به نصب سیستم کسب و کار یکپارچه
در شبکه نمایندگیها پرداخت و خاطرنشان کرد: «در شرایطی که در حوزه تامین
برخی قطعات با کمبود و محدودیتهایی مواجه هستیم نصب و استقرار سیستم کسب و
کار یکپارچه در شبکه نمایندگیها بستر بسیار مناسبی را برای رفع نیاز و
مدیریت درست کل شبکه خدماتی و توزیع دقیق قطعات در مناطق مورد درخواست
فراهم کرده است.»
سیدرضا حسینی افزود: «همچنین در راستای رویکرد خدمات سیستماتیک به خصوص در
حوزه خدمات غیر حضوری تلاش شده تا نوآوریهای خوبی صورت گیرد و با توجه به
مشکلات برخی مشتریان در مراجعه و دریافت خدمات حضوری در نمایندگیها با
ارائه خدمات نوین این بخش از نیاز مردم را با ارائه خدمات جدید شفافتر
پاسخگو باشیم.»
امداد پلاس به منظور ارائه خدمات نیمه سنگین در محل به مشتریان
به گفته وی، در خدمت جدید امداد پلاس
که بیش از هشت ماه از رونمایی این خدمت می گذرد، برخی خدمات نیمه سنگین در
محل به مشتریان ارائه میشود بر این اساس درخواست مشتریان از طریق موبایل اپلیکیشن ایساکو
به مرکز پاسخگویی میرود و این مرکز بسته به نوع ایراد و انتخاب خدمات
مورد درخواست مشتری حدود ۴۵ نوع خدمت از تعویض رادیاتور تا کوئل و دلکو را
بدون مراجعه به شبکه خدمات پس از فروش را به مشتری ارائه میکند.
طرح اتوکلیک به منظور ارائه خدمات سریع در بخش های تعویض روغن و بازدید سیالات و چرخ ها
حسینی به توسعه طرح اتوکلیک برای سرعت بخشی به خدمات اشاره کرد و یادآور شد: «به منظور خدمات سریع در بخشهایی مانند تعویض روغن
و بازدید سیالات و چرخها، خدمات اتوکلیک در شبکه خدمات ایساکو توسعه پیدا
کرده است در این خدمت جدید نیز مشتری در بستر موبایل اپلیکیشن نوع خدمات
مورد درخواست را انتخاب و با هماهنگی و تعیین زمان مورد نظر بدون دغدغه و
مراجعه به شبکه خدمات پس از فروش در محل این خدمات را دریافت میکند.»
مدیرعامل ایساکو در ادامه افزود: «تا پیش از این مشتری در جریان درخواست
امداد اطلاعی از موقعیت مکانی امدادگر و زمان مورد انتظار برای دریافت
خدمات نداشت اما امروز با بستری که در شبکه خدمات ایساکو فراهم شده، مشتری
میتواند امدادگر را در بستر نقشه رصد کرده و با کسب موقعیت امدادگر، زمان
مورد انتظار را محاسبه کند و این امکان از بلاتکلیفی و سردرگرمی مشتری
کاسته و مشتری شفافتر نوع خدمات مورد نظر را با رصد امدادگر ارزیابی می
کند.»
وی در پایان تاکید کرد: «با توجه به بستری که برای تامین قطعات فراهم شده
هم اکنون میزان شکایات مشتریان از خدمات پس از فروش نسبت به مدت مشابه سال
گذشته ۵۰درصد کاهش یافته است بر این اساس سال گذشته از هر ۱۰۰۰خدمت ۱۸مورد
شکایت وجود داشت اما امروز این شکایت از هر ۱۰۰۰ خدمت به ۸ مورد رسیده
است.»
قطعه نیوز: سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به
ضرورت حمایت از تولید خودروهای داخلی، گفت: «در شرایط کنونی اگر صنایع کشور
به درستی حمایت نشوند یکی پس از دیگری دچار ورشکستگی شده و به تعطیلی
کشیده میشوند.»
ولی ملکی با بیان اینکه خودروسازان در مدت اخیر ت زیان انباشته بسیاری
داشتهاند، اظهار کرد: «به طور مثال ایران خودرو ۲هزار و ۵۰۰هزار میلیارد
تومان و سایپا پنج هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند. اما در صورتی که
فعالیت این شرکتها همانند روند گذشته ادامه پیدا میکرد این زیان انباشته
در پایان سال به ۱۵هزار میلیارد تومان میرسید.»
وی با اشاره به راهکارهای لازم برای نجات صنعت خودروسازی کشور، تاکید کرد:
«در وهله نخست دولت باید زمینه واردات قطعات مورد نیاز شرکتهای خودروسازی
را تسهیل کند، از سوی دیگر تسهیلات با نرخ پایین برای خودروسازان فراهم شود
تا با پرداخت به قطعهسازان، قطعات خودرو مورد نیاز خودرو در داخل کشور تولید شود.»
ملکی با بیان اینکه برای واردات قطعه به خودروسازان ارز ۴هزار و ۲۰۰تومانی
پرداخت نمیشود، بیان کرد: «برخی میپندارند شرکتهای خودروسازی برای
واردات، از ارز دولتی استفاده میکنند در حالی که این موضوع کاملا اشتباه است.»
تولید هایما ۱۳هزار و پژو۲۰۷ به ۳۴۰۰دلار ارز نیاز دارد
وی با اشاره به میزان ارزبری خودروهای تولید داخل، تصریح کرد: «تولید وانت نیسان آریسان
۲هزار و ۲۳۷ دلار، پژو ۲۰۶ حدود ۲هزار و ۵۰۰دلار، پژو ۲۰۷ به ۳هزار و ۴۰۰
دلار ارز نیاز دارد؛ به طور مثال در گذشته برای تولید پژو ۲۰۷ از ارز ۳
هزار و ۵۰۰ تومانی استفاده میشد، اما در حال حاضر باید با ارز آزاد
یا نیمایی، که حدود ۸ هزار تومان است، قطعات مورد نیاز تولید ۲۰۷ وارد
شود که در این شرایط خودروساز برای تولید پژو ۲۰۷ حداقل باید ۱۸ میلیون
تومان بیش از گذشته هزینه بپردازد.»
ملکی افزود: «در صورتی که خودروساز بتواند از ارز نیمایی برای واردات قطعات
مورد نیاز خود استفاده کند، تولید پژو ۲۰۷ نسبت به گذشته ۱۸ میلیون افزایش
پیدا میکند. این در حالی است که اگر ناچار به استفاده از ارز آزاد شود
این تفاوت قیمت حداقل ۳۰میلیون تومان میشود.»
این نماینده مجلس همچنین ادامه داد: «هایما ۱۳هزار دلار ارزبری دارد
بنابراین خودروساز برای تولید این خودرو با ارز آزاد باید بیش از ۱۳۰میلیون
تومان نسبت به گذشته بیشتر هزینه کند.»
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه افزایش قیمت خودروها
علاوه بر گرانی نرخ ارز، دلایل متعدد دیگری نیز دارد، گفت: «به طور مثال
قیمت فولاد، پلاستیک و… در ماههای گذشته افزایش چشمگیری داشته است، در
نتیجه قیمت تمام شده خودروها افزایش یافت. این در شرایطی است که مردم و
جامعه از بسیاری از این مشکلات اطلاعی ندارند.»
وی تاکید کرد: «علاوه بر افزایش هزینه خودروسازان در پی افزایش نرخ ارز،
هزینه پرسنل، انرژی، خرید قطعات داخلی نیز از جمله هزینه این شرکتها
محسوب میشود.»