دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود
دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

مسیر سبز گمرکی برای قطعاتی که از طرف خودروسازها اظهار شود

قطعه نیوز: معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران در واکنش به دپوی قطعات یدکی در بنادر و اماکن گمرکی اظهار کرد: «مسئولیت گمرک پس از اظهار کالا شروع می‌شود و لوازم یدکی خودرو اگر به وسیله خودروسازها ثبت سفارش شده باشد در مسیر سبز تعریف و بلافاصله ترخیص می‌شوند.»
به گزارش قطعه نیوز به نقل از روابط عمومی گمرک ایران، مهرداد ارونقی با اشاره به اینکه این کالاها مشکل دریافت کد رهگیری بانک و اسناد خرید را از فروشنده دارند؛ گفت: «قطعات یدکی دپو شده مشکل دریافت اسناد بانکی و کد رهگیری بانک را دارند و به گمرک اظهار نشده اند و تا زمانی که کالای وارداتی به گمرک اظهار نشود امکان انجام تشریفات گمرکی وجود ندارد.»
وی با بیان اینکه یکی از مواردی که می‌تواند ترخیص کالا را به درازا بکشاند نداشتن مجوزهای قانونی است، تاکید کرد: «گمرک مسئول اخذ مجوزهای قانونی مطابق با قوانین و مقررات است و ممکن است صدور این مجوزها از سوی سایر دستگاه‌ها چند روز زمان ببرد. گمرک تا مجوز را به صورت سیستمی دریافت نکند اجازه ترخیص نمی‌دهد.»
ارونقی به کمبود نقدینگی صاحبان کالا به عنوان علت دیگر ترخیص نشدن کالا اشاره کرد و افزود: «به محض پرداخت الکترونیکی وجوه گمرک پروانه الکترونیکی ترخیص کالا صادر می‌شود. طبق ماده ۳۸ قانون گمرک از لحظه اظهار نامه صاحبان کالا تا ترخیص کالا گمرک مسئول بررسی آن است که تاکنون مشکل گمرکی جهت ترخیص قطعات یدکی از گمرکات گزارش نشده و صرفا مشکلات مربوط به دریافت اسناد بانکی و ثبت سفارش است.»
مهرداد جمال ارونقی درباره مشکل ترخیص نشدن لوازم یدکی واحدهای تولیدی نیز گفت: «سیاست‌های اتخاذ شده وزارت صمت ارتباطی با گمرک ندارد. تا زمانی که کالای وارداتی به گمرک اظهار نشده است، گمرک پاسخگو نیست و امکان انجام تشریفات گمرکی وجود ندارد.»
به گفته وی، تشریفات گمرکی چنانچه با مشکل قانونی و بانکی مواجه نشود گمرک با ارائه تسهیلات ترخیص کالا را به صورت درصدی انجام می‌دهد  و ترخیص کالا طولانی نخواهد شد.
معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران به کنترل سیستم ثبت سفارش اشاره کرد و خاطرنشان کرد: «مشکل اصلی مجوز ورود کالا و ثبت سفارش است. برخی کالاهای وارداتی در مناطق آزاد و گمرک آورده می‌شد و سپس ثبت‌سفارش صورت می‌گیرد. یکی از دلایل دپو شدن کالا در گمرک دیر ثبت شدن مجوز ورود کالا در بخش ثبت سفارش جهت اظهار نامه آن به گمرک است که تشریفات ثبت سفارش آن در صنعت ، معدن و تجارت انجام نشده است و امکان اظهار کالا به گمرک وجود ندارد.»
ارونقی از تسهیلات گمرگ برای ترخیص کالا گفت و شرط استفاده از آن را در قدم اول اظهار نامه صاحبان کالا عنوان کرد و افزود: «گمرک از لحظه‌ای که کالابه گمرک اظهار شود می‌تواند برای ترخیص آن کمک کند و تسهیلاتی قائل شود.»
ارونقی با بیان اینکه برخی اظهارنامه‌ها که مشکل قانونی ندارند بلافاصله ترخیص می‌شوند، اظهار کرد:‌ «اما برخی به دلیل پرداخت نکردن حقوق گمرکی و نقدینگی دپو می‌شوند. لوازم یدکی اگر به وسیله خودروسازها ثبت سفارش شده باشد در مسیر سبز تعریف می‌شود و بلافاصله ترخیص می‌شوند.»
به گفته معاون فنی گمرک، واحدهای تولیدی که به علت کمبود نقدینگی نتوانند کالای خود را ترخیص کنند می‌توانند به صورت نسیه و درصدی کالای خود را ترخیص کنند یا از ضمانت نامه بانکی استفاده کنند.
وی با تاکید بر اینکه هرگونه کمک گمرک پس از اظهارنامه کالا به گمرک صورت می‌گیرد، گفت: «اگر کالایی در مسیر سبز و دارای مجوزهای قانونی است در کمترین زمان کالا ترخیص می‌شود. فرایند ترخیص کالا شبانه‌روزی است. چنانچه واردکنندگان کالا شرایط ترخیص کالا را رعایت کنند برای ترخیص کالا فقط چند ساعت وقت لازم است.»
ارونقی با بیان اینکه زمان ترخیص کالا در گمرک از مسیر سبز جز چند ساعت طول نخواهد کشید، تاکید کرد: «تمام اقلامی که به گمرک اظهار می‌شوند در سه مسیر سبز، زرد و قرمز تعریف می‌شوند. به این ترتیب اقلام اساسی و مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی در مسیر سبز اظهار نامه تعریف می‌شود. بنابراین تشریفات آنها در خروج گمرکات و به صورت شبانه‌روزی انجام می‌شود.»

یک انبار لوازم یدکی خودروهای خارجی در بابل کشف شد

قطعه نیوز: فرمانده انتظامی استان از کشف انبار دپو موتور و لوازم یدکی خودروهای خارجی فاقد مجوز به ارزش ۱۱ میلیارد ریال در شهرستان بابل خبر داد.
محمود میرفیضی بایان اینکه در پی کسب خبری مبنی بر فعالیت فردی در امر تهیه و توزیع موتور و لوازم یدکی خودروهای خارجی در شهرستان بابل، موضوع در دستور کار پلیس آگاهی قرار گرفت، اظهار کرد: با انجام اقدامات اطلاعاتی و تحقیقات گسترده پلیسی، محل دپو لوازم یدکی و انواع موتور خودروهای خارجی توسط متهم شناسایی شد.
بهگفته وی، متهم در پوشش واردات کالاهای مجاز از استان‌های جنوب و جنوب شرق کشور اقدام به انتقال کالاهای غیرمجاز از این استان‌ها می‌کرد که با هماهنگی مرجع قضائی دستگیر شد.
میرفیضی در ادامه افزود: ماموران انتظامی با همکاری عوامل پلیس آگاهی و نماینده صنعت، معدن و تجارت به محل دپو کالا اعزام شده و در بازرسی از آن، انواع مختلف موتور و لوازم یدکی خودورهای خارجی قاچاق کشف کردند.
فرمانده انتظامی مازندران همچنین تاکید کرد: برابر اعلام کارشناسان، ارزش ریالی کشفیات ۱۱ میلیارد ریال اعلام شده که با هماهنگی مقام قضایی محل مورد نظر پلمب شد.

لوازم یدکی خودرو طی ۱۵روز ۱۰درصد گران شد

قطعه نیوز: رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو البرز اعلام کرد: لوازم یدکی خودرو نسبت به ۱۵ روز گذشته ۱۰ درصد افزایش قیمت داشته است.
احمد موسوی با بیان اینکه نوسانات قیمت ارز و افزایش قیمت آن باعث شده بسیاری از تجار از فروش اجناس خود امتناع کنند، گفت: در حالی که خود تجار نیز برای واردات کالا با مشکل مواجه هستند؛ در این میان مصرف کنندگان از همه بیشتر ضرر می‌کنند.
وی با اشاره به افزایش قیمت لوازم یدکی طی روزهای گذشته تا به حال، اظهار کرد: تا ۱۵ روز قبل شاهد ثبات قیمت بودیم اما حال حاضر شاهد افزایش ۱۰درصدی قیمت کالاهای داخلی و وارداتی هستیم، علت این گرانی هم وارداتی بودن مواد اولیه است.
موسوی در ادامه تاکید کرد: از فروشندگان می‌خواهیم از محصولات تولید داخلی که از کیفیت بالا برخوردارند و نشان استاندارد دارند و همچنین از کالای خارجی که توسط تجار شناخته شده و معتبر وارد شده است برای فروش استفاده کنند.
وی در ادامه از بازرسی‌های دوره‌ای و منسجم از واحدهای فروش خبر داد و گفت: اگر در این بازرسی‌ها جنسی تقلبی مشاهده شود در صورت لزوم تا سطح تعزیرات برخورد خواهد شد.
موسوی در خصوص پیش‌بینی بازار لوازم یدکی در سال آینده گفت: در حال حاضر نمی‌توان پیش‌بینی کرد اما می‌توانیم مردم را به بهبود وضعیت امیدوار کنیم.

با شعار دادن سطح خودکفایی افزایش نمی‌یابد

قطعه نیوز: دبیر انجمن صنایع همگن و قطعه‌سازان کشور با اشاره به اینکه قطعات ته‌نشین شده در واحدهای خودروساز عمدتا به دلیل نبود قطعات های‌تک است، درخصوص اجرای طرح‌هایی در زمینه افزایش سطح خودکفایی توسط خودروسازان گفت: «اگر در صنعت خودرو تغییر ساختار خودروسازی و اصلاح تفکر در سیاست‌گذاری نداشته باشیم، چنین طرحی مطلقا عملیاتی نخواهد بود.»
آرش محبی‌نژاد با بیان اینکه درحال‎حاضر شاهد خروج روند سرمایه‌گذاری از قطعه‌سازی کشور هستیم، تاکید کرد: «در حالی که اگر شرایط به‌گونه‌ای پیش برود که قطعه‌سازی به صنعتی جذاب برای سرمایه‌گذاران و به صنعت جاذب سرمایه تبدیل شود، آن زمان می‌توان انتظار افزایش سطح خودکفایی، تعمیق ساخت داخل و تامین قطعات های‌تک در کشور را نیز داشت.»
وی ادامه داد: «شرایط فعلی متاسفانه به گونه‌ای است که اگر گزینه‌ای به قطعه‌سازان ارائه شود که براساس آن بتوانند دارایی و سرمایه خود را به پول نقد تبدیل کنند و در حوزه تجارت یا هر حوزه دیگری جز تولید سرمایه‌گذاری کنند، اکثر تولیدکنندگان این حوزه مایل خواهند بود این گزینه را انتخاب کنند. چراکه فعالیت همه قطعه‌سازان درحال‎حاضر جز ضرر و سختی، دستاورد دیگری برای آن‌ها به همراه ندارد.»
محبی‌نژاد با بیان اینکه باید از شعار دادن و اقدامات تبلیغاتی در این حوزه پرهیز شود، خاطرنشان کرد: «اگر قرار است سطح خودکفایی افزایش یافته و ساخت داخل قطعات تعمیق شود، راهی جز ایجاد جذابیت برای سرمایه‌گذاران در این حوزه وجود ندارد. اما اگر این‌گونه طرح‌ها قرار است در حد شعار باقی بماند، چنین انتظاراتی هیچ‌گاه محقق نخواهد شد.»
به گفته این فعال قطعه‌سازی، اگر این طرح‌ها به معنای واقعی اجرایی و عملیاتی شوند و جذابیت لازم هم در این صنعت ایجاد شود، نباید شک کرد که نتیجه چیزی جز موفقیت نخواهد بود.
آرش محبی‌نژاد در پاسخ به این سوال که شرایط ایجاد جذابیت برای سرمایه‌گذاران در این بخش از صنعت چیست، توضیح داد: «اصلاح قیمت‌ها و ایجاد حاشیه سود حداقلی، اصلی‌ترین و محوری‌ترین شرایطی است که می‌تواند در جذب سرمایه در این بخش موثر باشد.»
این روند با رویکرد هیجان‌زده نتیجه ندارد
در این رابطه همچنین یک عضو هیات‌مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی خودرو با بیان اینکه به نظر می‌رسد این اقدام تا به حال در حد برگزاری همین نمایشگاه‌ها بوده است، اظهار کرد: «بی‌شک قطعه‌سازان قطعا آمادگی کافی برای انجام این کار را دارند. اما مساله این است که تا به حال خود ما به‌عنوان قطعه‌ساز، اطلاع دقیقی از فرایند ممیزی و انتخاب قطعه‌سازان نداریم.»
حسین بحرینیان در ادامه با اشاره به اینکه در چنین نمایشگاهی قطعاتی که تا امروز ساخت داخل شده‌اند و مشکلی برای ساخت داخل آن‌ها وجود ندارد، به نمایش گذاشته شده‌اند، گفت: «بنابراین به نظر می‌رسد این کار با هدف جذب منابع تامین بیشتر انجام می‌شود و این موارد در قالب بحث خودکفایی بسیار ظریف مطرح شده‌اند.»
وی در پاسخ به این سوال که اگر واقعا هدف افزایش سطح خودکفایی و تولید قطعات های‌تک باشد، آیا این امکان وجود دارد یا خیر، تاکید کرد: «به‎طور قطع باید گفت این موضوع در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نخواهد بود. در واقع اگر این روند به همین شکل هیجان‌زده فعلی طی شود، باید به کیفیت قطعه‌ای که در پایان تولید می‌شود، شک کرد. چراکه عملکرد بعضی از قطعات خودرو باید در زمستان‌ها و تابستان‌های طبیعی و شرایط مختلف جوی مورد تست و بررسی قرار گیرد. نمی‌توان با شعار به این مرحله رسید.»
لازم به ذکر است در راستای تحقق اهداف و سیاست‌های تعیین‌شده اقتصاد مقاومتی، بهره‌مندی از توان، استعداد و دانش متخصصان متعهد کشور به ویژه در دوران سخت تحریم‌های ظالمانه غرب و به‌منظور حمایت از توسعه تولید ملی به خصوص در دستیابی به فناوری‌های برتر در عرصه صنعت، خودروسازان کشور، با هدف افزایش سطح خودکفایی زنجیره تامین، از قطعه‌سازان دعوت به همکاری کرده‌اند.

توزیع تایر و لوازم یدکی خودروهای سنگین نامناسب است

قطعه نیوز: رئیس انجمن رانندگان استان تهران با ابراز نارضایتی از نحوه توزیع لاستیک و لوازم یدکی اظهار کرد: به نظر می‌رسد تامین لوازم یدکی خودرو در دستور کار مدیران قرار نگرفته زیرا تا این لحظه هیچ اظهار نظری در این خصوص ارائه نشده است.
عبدلله خانعلی با اشاره به اینکه چنانچه نیاز واقعی ناوگان باری به تایر سنگین مرتفع نشود قطعا در حوزه حمل بار با مشکل مواجه خواهیم شد، گفت: زیرا برندهای نامرغوب چینی جوابگوی نیاز تناژهای بالا در پیمایش تعیین شده ۳۰ هزار کیلومتر نیستند.
به گفته وی، در حالی مسئولین پیمایش ۳۰ هزار کیلومتر را معیار تحویل لاستیک ناوگان حمل و نقل در نظر گرفته اند که در بهترین حالت هر لاستیک تنها تا پیمایش ۱۰ هزار کیلومتر قادر به تردد ایمن است و بیش از آن خطر ناک خواهد بود.
خانعلی با بیان اینکه نبود سیستم نیازسنجی درست ناوگان حمل و نقل و عدم بهره گیری از دانش و فن این حوزه، منجر به نگاه دستوری و عامرانه مدیران شده است، خاطرنشان کرد: در صورتی‌که فرآیندهای اقتصادی محاسبات خاص خود را دارد و نمیتوان با نگاه دستوری وارد این مسائل شد.
رئیس انجمن رانندگان استان تهران با اشاره به پیگیری تامین لاستیک تاکید کرد: سهمیه‌بندی هر کالایی زمینه را برای خرید کاذب و احتکار فراهم می سازد لذا با وجود پیگیری‌های زیادی که صورت گرفت اما به دلیل محاسبات اشتباه مدیران شاهد نحوه نامطلوب توزیع لاستیک بین رانندگان هستیم که منجر به نارضایتی بسیاری از فعالان صنف حمل و نقل بار شده است.
وی با تاکید بر اینکه عمر مفید لاستیک معیار مناسبی برای سنجش نیاز کامیونداران نیست گفت: با گذشت ۶۰درصد از عمر لاستیک باید نسبت به تعویض آن اقدام شود زیرا تردد خودروهای سنگین با تناژ و سرعت بالا با تایر فرسوده قطعا خسارات مالی و جانی جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت.
وی با اشاره به استفاده از برندهای معروف تایر در گذشته گفت: استفاده از برندهای نامرغوب چینی که عمدتا تجار خصولتی وارد میکنند و حتی جوابگوی زیان های ناشی از کیفیت پایین آن ها هم نیستند بازی با جان و مال مردم است.
وی به استفاده نادرست از کارت هوشمند ناوگان اشاره داشت و خاطرنشان کرد: کارت هوشمند ناوگان در واقع به عنوان کارت آمار مورد استفاده قرار می گیرد که آمار دقیقی از هرناوگان و میزان پیمایش را در اختیار مدیران راهداری قرار می دهد که با توجه به آن می توانند تایر و سوخت را بین رانندگان توزیع نمایند که متاسفانه این کارت به ناوگان با تناژ پایین اختصاص داده نشد.
خانعلی در ادامه با بیان اینکه معادلات سازمان راهداری غلط است گفت: عدم مسئولیت پذیری مسئولین در ارائه برنامه هایی که به راهداری و رانندگان ارائه می دهند باعث مشکلات عدیده شد که در چند ماه اخیر نیز شاهد گلایه تعداد زیادی از رانندگان بودیم که علت اصلی این نابسامانی ها عدم اطلاع دقیق از ناوگان باری کشور و حمل و نقل جاده ای است.

مدیرکل گمرک چابهار؛ واردکنندگان از ترخیص لوازم یدکی دپوشده می‌ترسند

قطعه‌ نیوز: مدیرکل گمرک چابهار با بیان اینکه سه هزار کانتینر لوازم یدکی خودرو در این منطقه مانده است، گفت: صاحبان کالا از ترخیص محموله‌های دپو شده در گمرکات واهمه دارند.
عزیزالله شمس در خصوص کانتینرهای حامل لوازم یدکی دپو شده در گمرکات کشور، اظهار کرد: از ۱۰ هزار کانتینر لوازم یدکی مانده در گمرک، سه هزار کانتینر مربوط به منطقه چابهار (هم برای ایران خودرو و هم برای سایپا) است. البته ارزش ریالی و مبدا این محموله‌ها را نمی‌دانم چراکه هنوز به ما اظهار نشده است.
مدیرکل گمرک چابهار در رابطه با علت دپو شدن این محموله‌ها، افزود: گمرک تسهیلاتی برای واردکنندگانی که مشکل دارند در نظر گرفته است به این صورت که می‌توانند ۷۰ تا ۸۰ درصد کالا را ترخیص کنند و مابقی کالاها به عنوان وثیقه در گمرک بماند.
به گفته شمس، صاحبان کالا باید کد رهگیری بانک گرفته و ارز ۴۲۰۰ تومانی از بانک بگیرند اما مشکل‌شان با بانک است.
وی با بیان اینکه طبق شنیده‌ها، صاحبان کالا عنوان کرده‌اند که اطمینانی به اخذ ارز ۴۲۰۰ تومانی از بانک ندارند، تاکید کرد: همچنین از این مساله واهمه دارند که کالا را با ارز ۴۲۰۰ تومانی بفروشند و بعد، بانک اعلام کند که نمی‌تواند این ارز را در اختیارشان قرار دهد.
مدیرکل گمرک چابهار با اشاره به اینکه فقط لوازم یدکی نیست که به دلیل ترس صاحبان کالا در گمرک مانده است، افزود: بلکه مقدار کمی محموله برنج نیز به همین دلیل در گمرک مانده است.
به گفته شمس، در چنین شرایطی قرار داریم که محموله‌های لوازم یدکی در اسکله مانده است، من حتی فشار آوردم که اگر تا ۲۰ روز دیگر این کالاها را نبرید اعلام متروکه می.کنیم. با این وجود اقدامی برای ترخیص انجام نشده است.