دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود
دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

انتظار انجمن قطعه‌سازان از وزیر پیشنهادی وزارت صمت

اتوپارت پرس: مازیار بیگلو با اشاره به سوابق بسیار خوب رضا رحمانی در حوزه صنعت و تسلط وی بر مشکلات فعلی تولید در کشور، اظهار داشت: «گزینه پیشنهادی وزارت صمت در چندین دوره از ادوار مجلس، ریاست کمیسیون صنایع و معادن را برعهده داشته است از این رو تسلط خوبی بر حوزه صنعت خودرو به عنوان یکی از بزرگترین صنایع کشور را دارند. همچنین وی در چند سال اخیر و از دوره وزارت وزیر صنعت دولت یازدهم تا کنون قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت را بر عهده داشته است و در جلسات مختلفی که عموما در وزارت صمت و یا انجمن برگزار شد حضور داشته و همواره پیشنهادهای او کارساز و راهگشا بوده است.»

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو ایران ضمن اشاره بر دفاع انجمن قطعه سازان از وزیر پیشنهادی وزارت صمت، بیان کرد: «بسیار خوشحالیم که کسی به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت صمت معرفی می‌شود که سابقه طولانی در صنعت کشور دارد.»

وی در ادامه حمایت از تولید و تسهیل شرایط برای تولیدکنندگان و قطعه سازان را مهمترین خواست صنعتگران و قطعه سازان از دکتر رحمانی به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت صمت عنوان کرد و افزود: «تسهیل تولید و عدم مانع تراشی از بخش تولید، مهمترین انتظار انجمن قطعه سازان از وزیر معرفی شده برای وزارت صنعت و معدن است.»

بیگلو اشاره کرد: «در صورتی که موانع از مسیر تولید برداشته شود تولید کنندگان و قطعه سازان به میزان کافی بر این حوزه تسلط دارند و تلاش می‌کنند با سرعت بخشیدن به چرخه تولید، به موقع خودرو‌های داخلی به دست مصرف کنندگان برسد.»

دبیر انجمن قطعه سازان اظهار داشت: «البته در این راستا از وزیر جدید وزارت صمت انتظار می‌رود در صورتی که قیمت کالا‌های داخلی افزایش می‌یابد، اجازه دهند تا قیمت خودرو و محصولات قطعه سازان نیز افزایش یابد.»

وی افزود: «بی تردید با حمایت وزیر جدید صنعت از تولیدکنندگان، تولید در کشور در مسیر خوبی سرعت گرفته و با توسعه جریان تولید پرچم کشور برافراشته خواهد ماند.»

http://www.autopartpress.com/

https://www.instagram.com/autopart.press/

https://t.me/autopartpress


دلال ‌بازی و دست‌ به ‌دست کردن قطعات و لوازم یدکی خودرو دردسرساز شد

اتوپارت پرس: رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو اعلام کرد: «سهم لوازم یدکی غیر اصلی بازار به 70 درصد رسید.»

قیمت بعضی از قطعات در بازار تا 40 درصد و قیمت برخی نیز تا 300 درصد افزایش داشته است که این مساله فشار قابل‌ توجهی را هم برای مصرف ‌کننده و هم برای تعمیرکاران و فروشندگان ایجاد کرده است.

کمبود قطعات یدکی و افزایش قابل‌ توجه لوازم ‌یدکی اصل در بازار به بالارفتن حجم عرضه قطعات و لوازم یدکی غیراصلی خودرو در بازار منجر شده است. اگرچه برخی فروشندگان معتقدند این موضوع به معنی زیاد شدن قطعات قاچاق در بازار نیست، اما شواهد حاکی از آن است که عرضه این نوع لوازم یدکی خودرو نیز در بازار به شدت افزایش یافته است. این در حالی است که تشخیص اصل این نوع قطعات از تقلبی یا غیراصل آن‌ها نه ‌تنها برای مشتری و مصرف‌ کننده بسیار دشوار است، بلکه تنوع و کیفیت این محصولات به قدری در بازار زیاد شده است که تعداد زیادی از فروشندگان نیز حالا اعتراف می‌کنند که نمی‌توانند اصل و بدل این قطعات را به ‌راحتی تشخیص دهند.

تنها 30 درصد لوازم یدکی در بازار اصل است

رئیس اتحادیه تعمیرکاران تهران در گفت‌وگو با «دنیای خودرو» در این رابطه با بیان این‌که درحال‌ حاضر سهم لوازم یدکی غیراصلی بازار به 70 درصد رسیده است، گفت: «بر این اساس تنها 30درصد لوازم یدکی موجود در بازار اصل است و مابقی اگر نگوییم قطعات تقلبی است، معمولا قطعات غیراصل است.»

علیرضا نیک‌آیین در پاسخ به این سوال که این گروه قطعات یدکی از کدام مبادی وارد بازار می‌شوند، اشاره کرد: «بخشی از این‌ها داخل کشور تولید می‌شوند و بخش دیگری هم وارداتی هستند که معمولا از کشور چین وارد می‌شوند.»

وی در توضیح این مطلب که با وجود دشواری ترخیص قطعات و مواداولیه از گمرک توسط تولیدکنندگان، چگونه این قطعات ترخیص شده و به بازار عرضه می‌شوند، تصریح کرد: «مدتی است که بعضی از قطعات امکان ترخیص از گمرک را پیدا کرده‌اند. اما نباید این موضوع را فراموش کرد که همین مساله بسته‌شدن گمرک تاثیر نامطلوبی بر بازار گذاشت. چراکه ماندن این کالاها در گمرک باعث خواب سرمایه واردکنندگان شد. این خسارت روی قیمت عرضه قطعه کشیده شد و مردم ناچار قطعات را با قیمت بالاتر خریداری کردند.»

قیمت قطعات تا 300 درصد افزایش یافته است

نیک‌آیین درخصوص احتمال عرضه این حجم از لوازم‌ یدکی از انبارها، اعلام کرد: «در این مدت که امکان ترخیص کالا از گمرکات کشور نبود، بیشتر قطعات و لوازم‌یدکی عرضه و فروخته شده است.»

رئیس اتحادیه تعمیرکاران تهران با اشاره به اینکه قیمت قطعات در این مدت افزایش قابل‌ توجهی داشته است، افزود: «قیمت بعضی از قطعات در بازار تا 40درصد و قیمت بعضی از آن‌ها نیز تا 300درصد افزایش داشته است که این مساله فشار قابل‌توجهی را هم برای مصرف‌کننده و هم برای تعمیرکاران و فروشندگان ایجاد کرده است.»

عرضه قطعات یدکی توسط نمایندگان رسمی به بازار

نیک‌آیین همچنین درباره این موضوع که با وجود نبود برخی قطعات در نمایندگی‌های رسمی خدمات پس‌ازفروش شرکت‌ها، چگونه امکان تهیه آن‌ها با قیمت‌های بالا در بازار وجود دارد، توضیح داد: «بعضی از قطعات یدکی موردنیاز، توسط خود فعالان بازار وارد می‌شود. اما نکته‌ای که باعث تاسف است و باید موردتوجه قرار گیرد این است که بعضی از نمایندگان رسمی خدمات پس‌ازفروش شرکت‌های عرضه‌کننده خودرو، موجودی قطعات خود را با قیمت بسیار بالاتر در بازار فروخته‌اند. در واقع حتی با قیمت مصوب هم این قطعات را به بازار عرضه نکرده‌اند.»

به گفته وی دلال ‌بازی و دست‌ به ‌دست کردن قطعات و لوازم یدکی خودرو به ایجاد مشکلات جدی در بازار منجر شده است.

http://www.autopartpress.com/

https://www.instagram.com/autopart.press/

https://t.me/autopartpress

تسهیلات خودروسازان خارجی برای اسقاط خودروهای قدیمی ???

اتوپارت پرس: دولت کره جنوبی ،یک برنامه آزمایشی مشوق های مالیاتی را در ماه می 2009 در نظر گرفت که طی آن مالیات خودروهای تازه خریداری شده نسبت به مالیات خرید خودروهایی که قبل از 1999 تولید شده اند، تخفیفاتی دریافت می کند؛ این در حالی است که پس از دوماه کش و قوس، هنوز خودروسازان داخلی مجاب به اسقاط خودروهای تولید خود نشده اند و ماجرای اسقاط خودرو در کشور به معضلی تبدیل شده است.

بر اساس اخبار منتشر شده از خودروسازان کره ای، کسی که یک خودروی نو خریداری کند و خودروی قدیمی را رها کند، معافیت 70 درصدی از مالیات مصرف، مالیات خرید خودرو و مالیات ثبت یا شماره گذاری خودرو دریافت می کند که جمع آن ها حدود دوهزار دلار است.

کسانی شامل این قانون می شدند که در زمان اعلام این برنامه، مالک خودروی مستعمل بوده اند. خودروی جدید باید طی حداکثر دو ماه پس از اسقاط یا فروش خودروی قدیمی واجد شرایط خریداری شود.

برنامه اسقاط خودرو باعث شد تا فروش خودرو در کره در سال 2009، 23 درصد نسبت به سال 2008 رشد کند در حالیکه فروش خودرو در بیشتر کشورها به دلیل بحران های اقتصادی با افت مواجه بود.

آنگونه که سامانه ملی اسقاط بیان کرده: «شرکت هیوندایی در سال میلادی جدید، به دنبال ایجاد طرحی برای تسریع خروج خودروهای فرسوده است و برای اجرایی شدن آن، طرح های جایگزینی خودروهای قدیمی با خودروهای جدید را در دستور کار خود قرار داده است.»

این شرکت خودروساز در شروع کار خودروهای جدید SUV و هیبرید هیوندایی را با خودروهای فرسوده جایگزین می کند.

خودروهای فرسوده در کشور کره جنوبی شامل خودروهای بنزینی و دیزلی با استاندارد آلایندگی یورو 1 تا 4 می شود. در ابتدای امر برای اجرای این طرح مالکان خودروهای مدل 1992 تا 2009 اجازه ثبت نام دارند و تا پایان مارس 2018 فرصت دارند تا خودروهای مستعمل خود را معرفی کنند.

شرکت خودروساز هیوندایی بر خلاف طرح اسقاط خودروهای فرسوده سایر کشورها، تخفیف های ویژه ای برای جایگزینی خودروهای فرسوده با خودروهای جدید در نظر گرفته است. به عنوان مثال برای جایگزینی خودروهای فرسوده با خودروی جدید i10 ، برای مالکان این خودروها تخفیف 1500 پوندی برای جایگزینی خودروهای فرسوده با خودروی جدید سانتافه تخفیف 5000 پوندی در نظر گرفته است. همچنین برای جایگزینی خودروهای فرسوده با خودروهای هیبریدی تخفیف 2000 پوندی در نظر گرفته شده است.

این طرح های اسقاطی شرکت خودروساز هیوندایی با هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و آلودگی هوا برنامه ریزی شده است.

شرکت کیا نیز طرح هایی برای اسقاط خودروهای فرسوده در سال جدید میلادی در نظر گرفته است. در ابتدای امر این شرکت خودروساز در صورت جایگزینی خودروهای فرسوده به مالکان این خودروها، محصولات جدید پیکانتو و ریو خود را می دهد. برای جایگزینی خودروهای مستعمل با این محصولات جدید، شرکت کیا تخفیف 2000 پوندی در نظر گرفته است.

شرکت خودروساز کیا به مالکان خودروهایی که بالای7 سال سن دارند اجازه ثبت نام در این طرح اسقاطی را داده است و این طرح اسقاطی شرکت کیا تا پایان مارس 2018 اجرایی خواهد شد.

کره جنوبی خودروهای فرسوده ای که قابلیت استفاده دارند را به شهرهای کم درآمد می فروشد و برای مجموعه داران ماشین های قدیمی، مالیات های سنگین در نظر گرفته و رنگ پلاک خودروهایشان را از سفید به سبز تغییر می دهد.

حدود دوماهی می شود که طرح عدم معافیت خودروسازان از اسقاط خودروهای تولیدی شان در بهارستان مطرح است، اما هنوز این طرح به سرانجام نرسیده است. البته رییس انجمن اسقاط و بازیافت اعلام کرده: «امیدواری برای نتیجه این بررسی ها به طرح ساماندهی بازار خودرو با نظارت مجلس وابسته است که امیدواری نسبت به اجرای این طرح را افزایش می دهد.»

http://www.autopartpress.com/

https://www.instagram.com/autopart.press/

https://t.me/autopartpress

قیمت قطعات دو برابر اما قیمت مواد اولیه سه برابر شده است

اتوپارت پرس: رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو اعلام کرد: «قیمت قطعات یدکی خودرو بین ۴۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش داشته است.»

علیرضا نیک آیین با بیان اینکه علت افزایش قیمت قطعات خودرو را باید از اتحادیه لوازم یدکی پرسید، افزود: «تعمیرکاران ما قربانی تقلب هستند و با توجه به اینکه قطعات بی کیفیت هستند کیفیت کار تعمیرکاران را زیر سئوال برده است. قطعات پرمصرف مانند لنت ترمز، دیسک صفحه کلاج و فیلترها حدود 300 تا 400 درصد افزایش قیمت داشته است و وجود واسطه های متعدد از علل این افزایش است.»

همچنین او اضافه کرد: «کیفیت قطعات هم کاهش داشته است و برخی از کارخانه های قطعه ساز به علت نیامدن مواد اولیه، قطعات کنار رفته از خط تولید را وارد بازار کردند.»

 افزایش 3برابری قیمت برخی از لوازم یدکی

حسن ساده عضو هیئت مدیره اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو هم با حضور در این برنامه با بیان اینکه افزایش قیمت در همه کالاها از جمله لوازم یدکی خودرو رُخ داده است، افزود: «قیمت برخی از لوازم یدکی 2 تا 3 برابر افزایش داسته است که منطقی نیست. در چند ماه اخیر 40 درصد افزایش قیمت داشتیم که به علت نوسانات نرخ ارز و افزایش هزینه های گمرکی و حمل و نقل بوده است.»

وی با اشاره به اینکه بخش زیادی از نیاز لوازم یدکی کشور از خارج تامین می شود، گفت: «افزایش قیمت ارز موجب افزایش قیمت لوازم یدکی خودرو شده است.»

عضو هیئت مدیره اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرواشاره کرد: «تعدد مراکز تصمیم گیر و توجه نکردن به عواقب تصمیم از علل ایجاد مشکل در قیمت قطعات لوازم یدکی خودرو است.»

وی افزود: «بر اساس قانون، اتحادیه ها اجازه نرخ گذاری و نظارت ندارند و سازمان های تصمیم گیرهم با اتحادیه ها مشورت نمی کنند. مصرف قطعات یدکی در سال 96 در کشور 11 و نیم میلیارد دلار برای حدود 22 و نیم میلیون خودرو بوده است.»

وی افزود: «حدود 50 درصد این مبلغ، تولید داخل و ورود کالا از مبادی رسمی بوده و 50 درصد این کالاها هم از مبادی غیررسمی بوده است و فروشنده ها هم نمی توانند اصلی را از بدلی تشخیص دهند.»

 افزایش قیمت قطعات به دلیل بالا رفتن قیمت مواد اولیه

مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان خودرو هم با اشاره به اینکه در چند ماه اخیر در ملاقات با مسئولان هشدارهای لازم را درباره مشکلات قطعه سازان داده ایم ، گفت: «هر روز وضعیت بدتر می شود. قیمت مواد اولیه خارجی سه برابر شده است.»

وی افزود: «اجناسی را که با دور زدن تحریم ها خریدیم و در گمرک کشورمان نگه داشتیم تا آن را ترخیص کنیم اما بر اساس تصمیم نادرست مسئولان ، قیمت ارز را از 4200 تومان به 8 تا 9 هزار تومان تبدیل کردند.»

بیگلو گفت: مواد اولیه خارجی ما ، حدود 2 تا 3 برابر افزایش قیمت داشته است.

وی افزود: «بر اساس قرارداد حقوقی قطعه سازان با شرکت های خودروساز، اجازه ندارند قطعاتی را که مطابق باقطعه سازان خودرو است به طور مستقیم در بازار بفروشند و قطعه سازان داخل ، تولیدات خود را باید در اختیار خودروسازان قرار دهند.»

بیگلو با بیان اینکه 1530 قطعه ساز ثبت شده در کشور داریم ، اضافه کرد: «حدود 200 قطعه ساز پیش از این بحران هم ، فعال نبودند و حدود 300 قطعه ساز هم به علت این بحران ها غیر فعال شدند.»

وی ادامه داد: «اکنون هزار قطعه ساز داریم که از این میزان 700 قطعه ساز در رده های تی اِر وان مشغول کار مستقیم با خودرو سازان هستند.»

بیگلو افزود: «برخی قطعه سازان ، زیرپله ای تولید می کنند که مالیات نمی دهند و کیفیت و استانداردها را هم رعایت نمی کنند و به ما هم ارتباطی ندارند.»

بیگلو گفت: «قیمت مواد اولیه خارجی ما به علت افزایش نرخ ارز حدود 2 تا 3 برابر شده است و مواد اولیه تابع نرخ ارز است. قیمت آهن از کیلویی هزار به 3 هزار تومان افزایش یافته است.»

وی افزود: «قیمت قطعات خودرو حدود 2 و نیم برابر شده یعنی 150 درصد افزایش قیمت داشته است در حالی که قیمت مواد اولیه 3 برابر شده است.»

در ادامه بیگلو با اشاره به اینکه 800 هزار شاغل مستقیم در صنایع قطعه سازی داریم، گفت: «کل فروش سایپایدک و ایساکو در سال گذشته کمتر از 3 هزار میلیارد تومان بوده است در حالی که حجم بازار لوازم یدکی کشور حدود 20 هزار میلیارد تومان است.»

وی افزود: «بسیاری از قطعات از چین وارد می شود اما نشان شرکت معتبر ایرانی بر روی آن می زنند و می فروشند و این موارد را به سازمان تعزیرات هم اعلام کردیم اما اقدامی نشده است.»

http://www.autopartpress.com/

https://www.instagram.com/autopart.press/

https://t.me/autopartpress

نظر رییس انجمن صنایع همگن و قطعه‌سازی در مورد وزیر پیشنهادی رضا رحمانی

اتوپارت پرس: رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی با بیان اینکه شنیدن و عمل کردن را ویژگی مثبت گزینه پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت است، گفت: «آقای رحمانی از گذشته فرد فعال و تاثیرگذاری در بخش صنعت، معدن و تجارت کشور بوده به طوریکه سال ها در کمیسیون صنایع و معادن مجلس و پس از آن قائم مقامی وزارت صمت حضور داشته است.»

محمدرضا نجفی منش با اشاره به تشکیل اتاق فکر در حوزه های مختلف صنعت، معدن و تجارت به عنوان یکی از برنامه های گزینه پیشنهادی وزارت صمت، اظهار کرد: «در مدت زمانی که آقای رحمانی قائم مقام وزارت صمت بود، چندین طرح را که این وزارتخانه تهیه کرده بود به کمیسیون های مختلف اتاق بازرگانی و صنایع و معادن آورد و در نهایت برای اجرا و پیاده سازی آنها از خرد جمعی بهره برد.»

وی همچنین حضور آقای رحمانی در راس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تا قبل از فعالیت به عنوان قائم مقام در وزارت صمت را یکی از نقاط قوت و قابل اتکا برای شناخت صحیح و اصولی گزینه پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت از اوضاع و احوال بخش صنعت کشور دانست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: «گزینه پیشنهادی وزارت صنعت نشان داده است که تصمیمات او پس از مشورت و عبور از اتاق فکرها، عملی می شود.»

http://www.autopartpress.com/

https://www.instagram.com/autopart.press/

https://t.me/autopartpress

تنش‌های حرارتی مهمترین عامل کاهش عمرمفید سنسور اکسیژن

اتوپارت پرس: با توجه به پیشرفت تکنولوژی الکترونیک در موتور خودرو، برای کارکرد بهتر آن و داشتن شرایط نرمال، لازم بود از سیستمی اطلاع‌دهنده استفاده کنند. سیستم انژکتوری یک سیستم هوشمند و دارای سنسورهایی است که گزارش کارکرد موتور را برای کامپیوتر آن ارسال می‌کنند. هریک از سنسورها با توجه به استراتژی تعریف شده برای آن، عملکرد متفاوتی داشته که یکی از مهمترین‌های آن سنسور اکسیژن است.

این قطعه وظیفه دارد مقدار اکسیژن داخل دود را از اگزوز دریافت و به ایی‌سی‌یو گزارش دهد. باتوجه به تکنولوژی موجود در خودرو تعداد این سنسورها متفاوت است اما اغلب خودروهای داخلی یک تا دو عدد سنسور دارند. در بسیاری از خودروها، سنسور اکسیژن به عنوان یکی از قطعات پراستهلاک محسوب می‌شود. به عنوان مثال در خودروهای داخلی مخصوصا خانواده پژو خرابی این قطعه بسیار زیاد است. اصلی‌ترین مشکل خرابی این سنسور کیفیت آن است. برای این سنسور در بازار 10 تا 12 مدل وجود دارد و اغلب نمونه‌های چینی یافت می‌شود. بهترین نمونه این سنسور، مدل ژاپنی آن است. به علت اینکه قیمت قطعه اصلی و کیفیت بالا گران است اغلب تعمیرکاران و مالکان تمایل به استفاده از قطعات بی‌کیفیت و چینی دارند.

 

علت خرابی این قطعه درخودرو چیست؟

درخودروهای داخلی به خصوص خانواده پژو به سه علت خرابی این سنسور تشدید می‌شود:

مهم‌ترین عامل خرابی، طراحی بد محل قرارگیری سنسور است. اغلب تنش‌های حرارتی فراوان به کاهش عمرمفید آن منتهی شده در نتیجه عملکرد موتور با مشکل روبه‌رو می‌شود.

در برخی موارد مانند خودروهای پژو 206 و 405 به علت محل نصب بد، سیم‌کشی سنسور به شدت آسیب‌دیده و خراب می‌شود.

معمولا 10درصد از خرابی‌های این سنسور به علت سهل‌انگاری راننده و جدا کردن سوکت و کانکتور سنسور در زمان روشن بودن خودرو است.

همانطور که پیشتر نیز اشاره شد، کیفیت مهم‌ترین عامل در میزان افزایش یا کاهش خرابی سنسور است. در اینجا باید ذکر کرد که خرابی این سنسور در خودروهای چینی نیز به فور دیده می‌شود. باتوجه به آشفته بازار لوازم یدکی که در ماه‌های اخیر به وجود آمده، قیمت‌های مختلفی برای این قطعه وجود دارد. در برخی مواقع که سنسور اکسیژن با مشکل عملکرد روبه‌رو می‌شود، می‌توان با تمیز کردن آن توان کاکرد سنسور را بهبود بخشید.

درصورت خرابی این سنسور و تعلل در تعویض آن زمینه لازم برای خرابی‌های متعدد دیگر فراهم می‌شود. برای تعویض و عیب‌یابی این سنسور بهتر است به نمایندگی خودرو مربوطه مراجعه کرده تا در زمان پیش آمدن مشکلاتی بعد از تعمیر توان پیگیری را داشته باشید.


http://www.autopartpress.com/

https://www.instagram.com/autopart.press/

https://t.me/autopartpress