دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود
دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

دور باطل تلاش قطعه‌سازان برای رفع محدودیت‌ها

اتوپارت پرس: محدودیت واردات قطعات خودرویی در یک ماه کافی بود تا تولید ناقص خودروها در کف کارخانه‌ها حاشیه ساز شود و تعداد آنها از 20 هزار خودرو در یک هفته به 70 هزار خودرو در مدت یک و نیم ماه برسد. حال با گذشت بیش از دو ماه از تولید این خودروها و تجاری سازی تدریجی آنها به واسطه تسریع در ترخیص قطعات خودرویی، تعداد آنها تا حدی کاهش یافته است.

اما دیگر نه خبر لحظه‌ای از تولید خودرو و نه تکمیل خودروهای ناقص در کف کارخانه‌ها به گوش می‌رسد و گویی خودروسازان با شدت هرچه تمام‌تر به فکر تولید خودروهای پیش فروش شده برای تحویل خرداد تا شهریور 98 هستند و صدایی از خودروهای ناقص تولید شده را در نمی‌آورند.

با این حال اما برخی قطعه سازان همچنان از کمبود قطعات خودرویی و ترخیص آنها با ارز دولتی گلایه دارند و می‌گویند که اکنون ثبت سفارش قطعات خودرویی چه قطعات اولیه برای ساخت خودرو و چه لوازم یدکی‌ها، تنها با ارز نیمایی امکان پذیر است و قطعه سازان که طی ماه های اخیر درگیر ترخیص قطعاتشان به شرط پرداخت ما به التفاوت ها بودند، حالا باید حداقل سه برابر گذشته قطعه بخرند اما همان هزینه قبلی یعنی با دلار 3800 را از خودروسازان دریافت کنند.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان کشور در همین زمینه معتقد است: «حدود 30 هزار خودرو کف کارخانه‌ها باقی مانده است، حال با نزدیک شدن به چهارم نوامبر یا همان 13 آبان ماه که دور جدیدی از تحریم‌های امریکایی علیه ایران اجرایی می‌شود، حدود دو سوم یا 70 درصد مشکلات قطعه سازان داخلی است.»

به گفته آرش مجبی نژاد، مطالبات معوق و تامین نقدینگی از یک سو و تامین نقدینگی‌ها از سویی دیگر برای قطعه سازان ایجاد مشکل کرده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: «اگر قطعه سازان هم بخواهند در شرایط مساوی با سال گذشته تولید کنند؛ به سه برابر نقدینگی نیاز دارند. همچنین باید هرچه سریعتر قیمت‌گذاری ها اصلاح شود که در این میان مشکلاتی از قبیل ترخیص قطعات مورد نیاز نیز مشکل‌ساز می‌شود.»

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور تصریح می‌کند: «حال با نزدیک شدن به شروع مرحله دوم تحریم‌ها اگر از بخش خصوصی انتظار مقابله با تحریم ها را داشته باشد،‌ حداقل باید مشکلات داخلی را بر طرف کند و اگر غیر از این باشد، صنعت خودرو نیز با چالش بیشتری همراه خواهد شد.»

لازم به ذکر است از ابتدای تیرماه که ممنوعیت واردات خودرو از سوی سکاندار صنعت اعلام شد؛ مشکلات بر سر راه تولید خودرو نیز افزایش یافت و در ادامه نیز با آغاز مردادماه و شروع دور اول تحریم های جدید امریکایی، مشکلات قطعه سازان همچون رداخت ما به التفاوت های ارزی و محددیت در واردات قطعات اوج گرفت که در همین زمینه نیز بارها محمدرضا نجفی منش، رییس انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور اعلام کرد که ابتدا و پیش از هر اقدام دیگری،‌ باید تحریم ها و محدودیت های داخلی بر سر راه قطعه سازان برداشته شود. حالا قطعه سازان همچنان چشم انتظار تصمیمات دولتی هستند تا شاید با آمدن وزیر جوان و جدید وزارت صمت، نگاه ها به سمت تولید مثبت تر شود.

http://www.autopartpress.com/

https://www.instagram.com/autopart.press/

https://t.me/autopartpress

جدی‌ترین برخورد اتحادیه لوازم یدکی اتومبیل با فروشندگان متخلف

اتوپارت پرس: سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی اتومبیل و ماشین‌آلات اعلام کرد: «بازار لوازم یدکی تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز بوده و برای کاهش التهاب در برخی اقلام باید نرخ ارز ثابت بماند تا با واردات قطعه، کبودها جبران و قیمت‌ها متعادل شود.»

مهدی کاظمی با بیان اینکه حال و روز بازار لوازم یدکی خوب است و تنها با گرانی و کمبود مواجه هستیم، اظهار کرد: «البته کتمان وضعیت بازار ممکن نیست زیرا مردم با خرید قطعات متوجه افزایش قیمت‌ها خواهند شد اما باید توجه داشت افزایش 100 تا 300 درصدی قیمت ها در برخی از قطعات رخ داده و نه در همه آنها.»

وی با اشاره به اینکه هر خودرو برای تولید نیاز به 4 هزار قطعه دارد، تاکید کرد: «وجود برخی از آنها مانند گلگیر برای تردد ضروری نیست و خودرو بدون آن قطعه نیز قادر به حرکت است. اما چنانچه خودرو قطعه‌ای مانند یاتاقان یا دینام نداشته باشد قادر به حرکت نخواهد. بود لذا در برخی از قطعات حساس و اساسی که امکان تولید داخلی آن وجود ندارد و یا تولیدات داخی کفاف بازار را نمی‌دهد با کمبود مواجه شده‌ایم.»

کاظمی با اشاره به اینکه قیمت لنت‌ ترمز همسو با تورم ارز افزایش یافته است، افزود: «این اتفاقی است که قادر به کتمان آن نیستیم. حدود 12 کارخانه لنت‌سازی در کشور موجود است که پاسخگوی نیاز 22 میلیون خودروی سواری و باری نیستند اما در هر صورت فرآیند تولید در کشور انجام می شود که با توجه به سهم 50 درصدی مواداولیه وارداتی در تولید که با ارز آزاد نیز وارد می شوند مسلما قیمت لنت افزایش خواهد یافت.»

وی در ادامه دولت را مسئول متعادل‌سازی قیمت‌ها دانست و تصریح کرد: «با مراجعه به تولیدکنندگان و اطلاع از هزینه‌های بالای تولید اعم از بخش انرژی، دستمزدها و قیمت تمام‌شده خجالت می‌کشیم از کاهش نرخ صحبت کنیم البته در این بین یک درصد با سواستفاده از شرایط بوجود آمده قطعات را گرانتر به فروش می رسانند.»

کاظمی به نقش واسطه ها نیز اشاره کرد و گفت: «با توجه به افزایش تعداد فروشندگان لوازم یدکی و حجیم شدن اتحادیه که منجر به افزایش تورم و رکود بازار شده است، مخالفت های خود را با این اتفاق اعلام کردیم اما قادر به مهار واسطه ها نیستیم و با ذکر این دلیل که با تشکیل یک واحد صنفی برای 3 نفر اشتغالزایی بوجود می آید عملا اختیارات ما محدود شده لذا چنانچه دخالتی در امور اتحادیه صورت نگیرد ما به حیطه وظایف خود آگاه هستیم و می دانیم چگونه کمبود و تورم را در صنف خود مدیرت کنیم.»

وی به علل کمبود در بازار لوازم یدکی اشاره داشت و خاطرنشان کرد: «به دلیل نوسانات شدید ارز، از اردیبهشت ماه تجار قادر به واردکردن قطعه نبودند زیرا در چنین شرایطی اگر قطعه با ارز 10 هزار تومانی وارد شود و با ارز 8 هزار تومانی به دست مشتری برسد واردکننده ورشکسته خواهد شد لذا تنها با ثبات نرخ ارز برای 1 یا 2 سال حتی با نرخ آزاد می توان کمبود و گرانی را مهار کرد.»

کاظمی در خصوص چگونگی تشخیص لوازم یدکی اصل از تقلبی نیز گفت: «اکثریت اعضای صنف لوازم یدکی در مراکزی مانند اکباتان، سعدی، خیابان ملت و امیرکبیر قرار دارند و تقریبا مردم با فروشگاه ها و برندهای معتبر آشنا هستند همچنین اتحادیه لوازم یدکی ماهانه، مجله ای تبلیغاتی منتشر می کند که صاحبان برندهای معتبر به تبلیغ قطعات خود می پردازند و چنانچه شاهد فروش قطعات بی کیفیت و تقلبی از طرف فروشنده ای باشیم امتیاز تبلیغ در مجله از وی سلب خواهد شد.»

وی جواز واحد صنفی را شناسنامه آن واحد خواند و اذعان داشت: «افرادیکه مجوز فعالیت اخذ می کنند و در واحدهای صنفی صاحب جواز کسب اقدام به فروش قطعه می کنند قابل تائید اتحادیه بوده و چنانچه مردم قطعه ای بی کیفیت، گران یا معیوب خریداری کردند برای طرح موضوع به اتحادیه لوازم یدکی شهر مربوطه مراجعه کنند.»

http://www.autopartpress.com/

https://www.instagram.com/autopart.press/

https://t.me/autopartpress

زیان انباشته قطعه‌سازان در نیمه نخست سال بیش از خودروسازان بود

اتوپارت پرس: دبیر انجمن قطعه‌سازان، قیمت‌گذاری دستوری را باعث زیان انباشته خودروسازان و قطعه‌سازان در شش ماهه نخست سال 97 می‌داند و اصلاح روش قیمت‌گذاری را تنها راه‌حل این معضل بیان می کند.

مازیار بیگلو با بیان اینکه خودروسازان طی این شش ماه با زیان انباشته مواجه بوده‌اند، گفت: «دلیل این زیان قیمت‌گذاری دستوری خودرو بوده است. هرکاری که انجام شود و هر قدمی که برداشته شود باز هم تنها راه باقیمانده آزادسازی قیمت یا اصلاح فرمول قیمت‌گذاری در شورای رقابت است.»

وی با اشاره به اظهار نظر محسن صالحی‌نیا مبنی بر اینکه قیمت پراید 37 میلیون تومان است، اظهار کرد: «اگر قرار باشد یک خودرو 37 میلیون تومانی به قیمت حدود 22 میلیون تومان به فروش رسد این امر به معنی زیان انباشته و به معنی نابودی صنعت خودروسازی و قطعه سازی است.»

به گفته بیگلو، در هیچ جای دنیا روی خودروها قیمت‌گذاری انجام نمی‌شود و این اشتباه مطلقی است که در ایران انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه ما یک نظرسنجی انجام دادیم و نشان داد که مردم در دهه 80 از عملکرد صنعت خودرو راضی‌تر بوده‌اند، تصریح کرد: «زیرا قیمت‌گذاری آزاد بود و هر اتفاق حادث شده منجر به کاهش کیفیت و یا کاهش تیراژ تولید نمی‌شد. مردم خودرو را تهیه و با کیفیت خوب استفاده می‌کردند.»

وی با تاکید بر اینکه حدود 8 سال است که این راه را می‌رویم و باعث شده‌ایم که این صنعت از بین برود، خاطرنشان کرد: «باید این قضیه حل شود، لازم است قیمت‌گذاری خودرو تابع عرضه و تقاضا و شرایط بازار باشد و به دست بازار انجام شود و تا زمانی که این اتفاق نیفتد این زیان انباشته ادامه خواهد داشت و این امر به صنایع قطعه‌سازی کشور نیز تسری پیدا خواهد کرد.»

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو با اشاره به اینکه در شش ماهه نخست امسال بسیار زیاد با زیان انباشته مواجه بوده‌ایم، افزود: «قطعه‌سازان مجوز افزایش قیمت نداشته‌اند و خودروسازان قیمت قطعات را افزایش نداده‌اند و دلیل آنها عدم افزایش قیمت فروش خودرو است.»

به گفته مازیار بیگلو، امروز چه‌بسا قطعه‌سازان هزینه‌های بیشتر و زیان بیشتری را نسبت به خودروسازان متقبل شده‌اند. عواقب قیمت‌گذاری دستوری در نهایت به صنعت قطعه‌سازی تسری می‌یابد و نتیجه این می‌شود که قطعه‌سازان هر روز با تعطیلی مواجه هستند.»

http://www.autopartpress.com/

https://www.instagram.com/autopart.press/

https://t.me/autopartpress

نخستین جشنواره ادبیات سلامت

سلام به همه دوستان خوبم ...اولین جشنواره ادبیات سلامت در اینستاگرام با شعار «سلام سلامتی میاره» شروع به فعالیت کرده ، قصد داره تا شما رو با مساله سلامتی همراه کنه . بنابراین ویدیوهای یک دقیقه‌ای از خودتون ضبط کنید و با مخاطبهاتون در اینستاگرام با هشتگ سلام_سلامتی به اشتراک بزارید و یا از خودتون عکس بگیرید و جواب یکی از سئوالهای زیر رو تو عکس درج کنید یعنی رو عکس بنویسید جواب رو و با مخاطبهاتون با هشتگ سلام_سلامتی به اشتراک بزارید و اونها رو توی حال خوبتون شریک کنید. و یا بعد از فالو کردن صفحه ادبیات سلامتی یه کپی از ویدیو رو براشون به دایرکت بفرستید . لطفا به دوستاتون هم اطلاع بدین . ممنونم یوکابد

تجربه‌های شخصیتون که در سلامتیتون موثر بوده چی بوده ؟
انواع تهدیدهایی که سلامتیتون رو به خطر انداخنه چی بوده ؟ و بیان تجربه‌های فردی‌تان برای مقابله با آن را بازگو کنید.
سلامتیتون رو مدیون چه چیزی هستین ؟
برای سلامتی‌تان چه کارهایی می‌کنید.
به نظرتان چطور می‌توانیم زندگی سالمی داشته باشیم.



برای نمونه می‌تونید از دویدن خودتون توی پارک، آشپزی و استفاده نکردن از روغن یا نمک، پیاده‌روی یا کوهنوردی یا گفتن خاطره‌ای در زمینه سلامتی و... عکس و ویدیو بگیرن . نمونه ویدیو و عکس هنرمندها رو میتونید توی صفحه ادبیات سلامت ببینید . این ویدیوها در صفحه اینستاگرام ادبیات سلامت هم بازنشر میشه و به شش ویدئوی منتخب، شش جایزه ده میلیون ریالی اهدا میشه . سه جایزه از طریق داوری برگزیده می‌شه و سه جایزه هم به ویدیوهایی که بیش‌ترین لایک رو از طرف مخاطبها گرفتن . اگر هم تمایل داشتین میتونین ویدیوهاتون رو از طریق تلگرام یا واتساپ به شماره 09210158109.
https://www.instagram.com/adabiatsalamat/


تحویل 5هزار خودرو به متقاضیان طرح توسعه ناوگان حمل ونقل تجاری سنگین

اتوپارت پرس: معاون برنامه‌ریزی و توسعه ایدرو اعلام کرد: «سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران 24طرح سرمایه گذاری صنعتی را با سرمایه گذاری حدود 115 هزار میلیارد ریال و اشتغال حدود 17هزار نفر در سال جاری عملیاتی می کند.»

محمد نوری‌امیری با بیان اینکه ایدرو همچنین پیشبرد ۵ پروژه بزرگ پیمانکاری عمومی با تاکید بر ارتقای توان ساخت داخل و توسعه و انتقال فناوری به ارزش حدود 343 هزار میلیارد ریال را در حال اجرا دارد، گفت: «به این ترتیب با بهره برداری از این پروژه ها می توان به اشتغال متوسط سالانه 24 هزار امیدوار بود.»

وی با اشاره پیشبرد ۲ طرح بزرگ مدیریت پیمان با مبلغ ۵۱۱ هزار میلیارد ریال با ایجاد اشتغال برای ۲۸۵۰۰ نفر، تجاری‌سازی فناوری و توسعه صنایع دانش بنیان و انقلاب صنعتی چهارم، افزود: «شروع عملیات اجرایی کاغذ از سنگ در شهرستان خرامه؛ شروع عملیات اجرایی طرح ایجاد واحد تولید بیواتانول سوختی از ذرت و ضایعات غلات در شهرستان باشت؛ شروع عملیات اجرایی طرح لاستیک در شهرستان الیگودرز با همکاری شستا؛ شروع عملات اجرایی طرح سرمایه گذاری با توجه به فراخوان جذب سرمایه گذار برای اجرای 5 طرح صنعتی منتخب ایدرو در استان خراسان جنوبی؛ از دیگر اقداماتی است که ایدرو در دست اجرا دارد.»

نوری‌امیری همچنین تاکید کرد: «ایدرو همچنین در برنامه کاری سال 97، تحویل 5000 خودرو به متقاضیان طرح توسعه ناوگان حمل ونقل تجاری سنگین؛ راه اندازی کلینیکهای صنعت با هدف عارضه یابی و توانمندسازی صنایع کوچک و متوسط مستقر در شهرکهای صنعتی توسط سازمان مدیریت صنعتی را در حال انجام دارد.»

به گفته وی توسعه دوره های آموزشی کاربردی متناسب با نیاز بخشهای صنعتی، همسو با تحولات بین‌المللی مانند مدیریت کسب وکار شرکتهای دانش بنیان و استارتاپ ها؛ مدیریت فناوری و نوآوری؛ مدیریت کسب وکار معدن و صنایع معدنی؛ مدیریت مسئولیت اجتماعی سازمانها و بنگاهها؛ جانشین پروری برای بخشهای صنعتی کشور توسط سازمان مدیریت صنعتی نیز از دیگر برنامه هایی است که ایدرو عملیاتی خواهد کرد.

http://www.autopartpress.com/

https://www.instagram.com/autopart.press/

https://t.me/autopartpress

قطعات از گمرک ترخیص شود قیمت در بازار کاهش می‌یابد

اتوپارت پرس: سخنگوی اتحادیه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات با بیان اینکه در مدت اخیر اتفاق خاصی در بازار لوازم یدکی خودرو نیفتاده است، اعلام کرد: «بازار همچنان با کمبود قطعات یدکی خودرو مواجه است و مهمترین دلیل این امر این است که قطعات بسیار زیادی در حال حاضر در گمرکات کشور وجود دارد که بعضی از آنها سال گذشته وارد شده‌اند اما هنوز ترخیص نشده‌اند.»

مهدی کاظمی با توضیح این مطلب که این مساله باعث می‌شود قیمت‌ها در بازار نه تنها کاهش نیابد، بلکه همچنان با افزایش مواجه باشد، اظهار کرد: «این در حالی است که اگر ترخیص قطعات و مواد اولیه از گمرک هرچه زودتر انجام شود، نه‌تنها قیمت‌ها رو به کاهش خواهد رفت، بلکه کمبودی که در بازار مشاهده می‌شود نیز جبران خواهد شد.»

وی در این خصوص که برخی از قطعات در نمایندگی‌های رسمی وجود ندارد، اما در بازار با قیمت بالا به فروش می‌رسد، خاطرنشان کرد: «تقریبا همه اعضای هیات مدیره اتحادیه، خود تولیدکننده یا فروشنده هستند. در عین حال باید توجه داشت که نمایندگی‌های رسمی خودرو در ایران به آن شکل خدماتی ارائه نمی‌دهند که مشتری یا فروشنده از آن استفاده کند.»

کاظمی در توضیح اینکه آیا این قطعات اصل هستند یا بدل و تقلبی، تصریح کرد: «این قطعات از تامین‌کنندگان اصلی و کارخانه‌های اورجینال نیست. ممکن است قطعه‌ای مربوط به خودروهای هیوندای از کره‌جنوبی وارد شود، اما دلیل نمی‌شود که این قطعه اصل باشد. در واقع قطعه اصل را تامین‌کنندگان کارخانه تولید می‌کنند اما در کنار آن چندین قطعه‌ساز متفرقه دیگر در این کشورها هستند که این قطعات را با همان کیفیت اصلی تولید می‌کنند. شبیه آنچه در کشور خودمان نیز در جریان است.»

http://www.autopartpress.com/

https://www.instagram.com/autopart.press/

https://t.me/autopartpress