دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود
دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

تعدیل نیروی گسترده در واحدهای قطعه‌ساز

اتوپارت پرس: رئیس انجمن صنایع همگن و قطعه‌سازی خودرو اعلام کرد: «حجم مطالبات قطعه‌سازان از شرکت‌های خودروساز روند افزایشی یافته است.»

محمدرضا نجفی‌منش همچنین گفت: «با قطع همکاری شرکت رنو با خودروسازان کشور چاره‌ای جز داخلی‌سازی قطعات مورد نیاز نداریم. این در حالی است که تولید و داخلی‌سازی قطعات در کشور حمایت فوری دولت از صنعت قطعه سازی را می‌طلبد چراکه امروز آنها با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند.»

وی با بیان اینکه درحال حاضر طلب قطعه سازان از شرکت‌های خودروسازی به 15هزار میلیارد تومان رسیده است، افزود: «البته در 6 ماهه امسال نیز خودروسازان به خاطر قیمت‌گذاری خودرو با ضرر 5 هزار میلیارد تومانی روبه‌رو شده‌اند.»

به گفته این فعال صنعت قطعه‌سازی، اگر امروز به قطعه‌سازان کمک نشود، آنها مجبور به تعدیل نیرو و حتی تعطیلی واحدهای تولیدی خود خواهند بود. چه بسا امروز هم روند تعدیل نیرو در واحدهای تولیدی با سرعت در حال وقوع است.

http://www.autopartpress.com/

https://www.instagram.com/autopart.press/

https://t.me/autopartpress

https://twitter.com/autopartpress

کمیته‌ای ویژه برای رسیدگی اضطراری به قیمت‌گذاری خودرو

اتوپارت پرس: تصمیم‌گیری برای تغییر ساختار قیمت‌گذاری خودرو باید طی سریع‌ترین فرایند ممکن صورت گیرد در غیر این‌صورت حتی اگر این فرایند تا بهمن‌ماه امسال هم طول بکشد، می‌تواند به تعطیلی گسترده و زیان غیرقابل‌جبران در صنعت خودرو و قطعه‌سازی منجر شود.

پس از برگزاری اولین جلسه غیررسمی شورای رقابت تا امروز، بیش‌از هشت سال است که قیمت خودرو تحت‌کنترل سختگیرانه این شورا، افزایش قابل‌توجهی را تجربه نکرده است. این در حالی است که به گفته خودروسازان، باتوجه ‌به تحولات و چالش‌های اقتصادی فراوان طی این مدت همیشه قیمت تمام ‌شده تولید خودرو از قیمت عرضه آن به بازار بالاتر بوده است. این مساله باعث می‌شود قیمت‌گذاری‌ها در بازار در اختیار دلالان و واسطه‌ها قرار بگیرد تا به این ترتیب فاصله قیمت خودرو در بازار و کارخانه همواره رو به عمیق شدن رود. در عین حال افزایش زیان انباشته خودروسازان و قطعه‌سازان را نیز می‌توان یکی دیگر از نتایج قیمت‌گذاری دستوری خودرو به‌شمار آورد.

جولان دلالان به زیان صنعت خودرو

قیمت خودروهای تولید داخل درحال‌حاضر واقعی نیست. مهم‌ترین عامل زیان خودروسازان داخلی طی شش ماه ابتدای امسال را نیز می‌توان همین عامل دانست. به گفته صاحب‌نظران این حوزه، سیاسی‌شدن صنعت خودرو تاثیر قابل‌توجهی بر این شکل قیمت‌گذاری دارد. موضوعی که نتیجه آن در زیان‌دهی همه واحدهای تولیدی فعال در صنعت خودرو نمود پیدا می‌کند.

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در این رابطه طی اظهارنظری با اشاره به اینکه درحال‌حاضر بازار خودرو محل جولان واسطه‌ها و دلالان شده که قیمت‌های دلخواه خود را تحمیل می‌کنند، اعلام کرد: «افزایش بی‌ضابطه قیمت خودروها در بازار، سایر اصناف مرتبط از جمله قطعه‌سازان را دچار مشکل کرده است.»

به گفته حسین سلاح‌ورزی، قطعه‌سازان معتقدند به دلیل افزایش قیمت مواداولیه، دستمزد، هزینه‌های حمل‌ونقل و... بهای قطعات تولیدی نیز باید افزایش یابد، اما این افزایش‌ها باید متناسب باشد.»

تغییر ساختار قیمت‌گذاری؛ اولین گام جبران زیان

شرایط امروز بازار خودرو کشور به نحوی پریشان و نامناسب توصیف می‌شود. بر این اساس پس از گذشت هفت ماه از سال، با بالارفتن تولید و سود، این زیان خودروسازان است که رو به افزایش گذاشته است و به‌دنبال آن به دلیل مشکلاتی که در پرداخت بدهی و اصلاح قراردادها به وجود آمده، قطعه‌سازان نیز با مشکلات جدی در تامین نقدینگی و ادامه روند تولید مواجه شده‌اند.

یک عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران با بیان اینکه قیمت‌گذاری خودرو امسال با تاخیر و تا سقف 7.2دهم درصد آن هم بر مبنای ارز 4200تومانی انجام شد، گفت: «درحالی که این ارز بسیار کم تخصیص یافت. ضمن اینکه بعد اعلام شد مابه‌التفاوت آن ارز پس گرفته می‌شود. اما با وجود همه این تغییرات، مجوز افزایش قیمت براساس این شرایط، به خودروساز داده نمی‌شود.»

امیرحسن کاکایی با اشاره به اینکه نتیجه این شد که حالا خودروسازان دیگر نمی‌توانند قرارداد مناسبی با قطعه‌سازان ببندند، افزود: «به دنبال این فرایند تولیدکنندگان قطعات نیز امکان تولید و تامین قطعات را از دست می‌دهند.»

وی درباره روش‌های جبران زیان‌های ایجادشده در صنعت خودرو معتقد است: «اولین و مهم‌ترین اقدام قیمت‌گذاری درست خودرو است. در این شرایط شاید بتوان گفت حرف دیگری باقی نمی‌ماند. به این ترتیب مسئولین باید شجاعت مواجه شدن با واقعیت و تصمیم‌گیری درست در این زمینه را داشته باشند.»

وی همچنین در اظهارنظری دیگر با تاکید بر اینکه با هدف کنترل نرخ تورم همچنان اجازه افزایش قیمت به خودروسازان داده نمی‌شود، خاطرنشان کرد: «این روند تاکنون منجر به افزایش زیان انباشته خودروسازان شده است. در حالی‌که اگر تصمیم‌گیری قیمتی دولت زودتر انجام نشود و فکری به حال سایر مشکلات بانکی، گمرکی و... نیز نشود، به‌طور قطع صنعت خودرو و صنایع وابسته زمین‌گیر خواهند شد.»

این اظهارات کاکایی در حالی مطرح می‌شود که بیشتر فعالان صنعت خودرو بر این موضوع تاکید کرده‌اند تصمیم‌گیری برای تغییر ساختار قیمت‌گذاری خودرو باید طی سریع‌ترین فرایند ممکن صورت گیرد. در غیر این‌ صورت حتی اگر این فرایند تا بهمن‌ماه امسال هم طول بکشد، می‌تواند به تعطیلی گسترده و زیان غیرقابل‌جبران در صنعت خودرو و قطعه‌سازی منجر شود. به این ترتیب حتی ایجاد کمیته‌ای ویژه برای تعجیل و تسریع تصمیم‌گیری در این زمینه از پیشنهادات موکد فعالان این حوزه به شمار می‌رود.

ضرورت اصلاح فرمول قیمت‌گذاری

«تنها راه‌حل عبور از بحران موجود، آزادسازی قیمت خودرو است. اما مشخص نیست وقتی در زمینه پتروشیمی و سایر حوزه‌های تحت‌پوشش صنعت، شاهد آزادسازی قیمت‌ها هستیم، چرا حساسیت روی قیمت‌گذاری خودرو همچنان وجود دارد.»

این اظهارات یکی از اعضای هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران است. محمد شهپری در رابطه با دلایل افزایش زیان‌دهی در قطعه‌سازی نیز معتقد است: «در تامین مواداولیه قطعه‌سازی همچنان با مشکل مواجهیم. یکی از مشکلات این است که بورس کالا یا فروشندگان مواداولیه داخلی فولاد، مس، آلومینیوم، مواد پلیمری و پتروشیمی، فرقی بین تولیدکننده و تاجر و توزیع‌کننده مواداولیه قائل نمی‌شوند.»

در این رابطه همچنین دبیر انجمن قطعه‌سازان، با تاکید بسیار زیاد قیمت‌گذاری دستوری را باعث زیان انباشته خودروسازان و قطعه‌سازان در شش ماهه نخست سال 97 می‌داند و اصلاح روش قیمت‌گذاری را تنها راه‌حل این معضل عنوان می‌کند.

مازیار بیگلو با بیان اینکه خودروسازان طی این شش ماه ابتدای سال‌جاری با زیان انباشته مواجه بوده‌اند، گفت: «دلیل این زیان، قیمت‌گذاری دستوری خودرو بوده است. هرکاری که انجام شود و هر قدمی که برداشته شود باز هم تنها راه باقیمانده آزادسازی قیمت یا اصلاح فرمول قیمت‌گذاری در شورای رقابت است.»

وی در ادامه با اشاره به اظهارنظر محسن صالحی‌نیا، معاون وزیر صمت مبنی بر اینکه قیمت پراید 37 میلیون‌تومان است، اظهار کرد: «اینکه یک خودرو 37‌ میلیون‌تومانی به قیمت حدود 22‌میلیون تومان به فروش برسد، به معنی زیان انباشته است که بی‌شک نابودی صنعت خودرو و قطعه‌سازی را به همراه خواهد داشت.»

http://www.autopartpress.com/

https://www.instagram.com/autopart.press/

https://t.me/autopartpress

https://twitter.com/autopartpress

پیگیری شکایت قطعه سازان در دیوان عدالت اداری

اتوپارت پرس: در وضع کنونی از یک سو خودروسازان مجوز افزایش قیمت را دریافت نکردند و در نتیجه قیمت های قطعه سازان اصلاح نشده و از سویی قیمت ارز قطعه سازان بیش از 2 برابر افزایش یافته است و در این شرایط هیچ کسی برای مشکلات و زیان وارده به قطعه سازان پاسخ گو نیست.

به دنبال مصوبه دولت و اصلاح بند، پنج بسته جدید ارزی در شهریور ماه تمامی مواد اولیه و ملزومات خطوط تولید خودروسازان و قطعه سازان متوقف در گمرک از پرداخت ما‌به‌التفاوت نرخ ارز معاف شدند این در حالی است با وجود گذشت بیش از دو ماه از این ابلاغ این مصوبه همچنان قطعه سازان برای ترخیص مواد اولیه و قطعات با مشکل مواجه هستند چنانچه این موضوع موجب آغاز اقدام حقوقی انجمن قطعه سازان و طرح شکایت به دیوان عدالت اداری برای احقاق حق قطعه سازان شده است.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران با اشاره به تدوام مشکل پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز برای ترخیص مواد اولیه قطعه سازان گفت: «همچنان بسیاری از مواد اولیه ای که هنوز وارد نشدند و با ارز 4 هزارو200 تومان خریداری شده بر اساس تصمیم دولت مشمول پرداخت ارز 8 تا 9 هزار تومانی شده که باید هر چه سریعتر این موضوع تعیین تکلیف شود.»

مازیار بیگلو تاکید کرد: «زمانی که این خریدها صورت گرفته نه لیستی در کار بوده و نه قیمت ارز 8 تا 9 هزار تومانی مطرح بوده است. بنابراین قطعه سازان بر اساس نیاز اقدام به خرید مواد اولیه کردند که با توجه به تصمیمات جدید دولت باید هر چه زودتر در این زمینه تصمیم گیری شود.»

وی افزود: «در وضعیت کنونی از یک سو خودروسازان مجوز افزایش قیمت را دریافت نکردند که در نتیجه قیمت های قطعه سازان نیز اصلاح نشده است و از سویی قیمت ارز قطعه سازان 8 هزار و 9 هزار تومان شده است و متاسفانه هیچ کسی برای مشکلات و زیان وارده به قطعه سازان پاسخ گو نیست.»

دبیر انجمن سازندگان قطعات اشاره کرد: «البته بخشی از قطعات به دلیل بحران بوجود آمده در خطوط تولید خودروسازی و قطعه سازی کشور با توافق خودروسازان و پرداخت هزینه دو برابری از سوی تعدادی از قطعه سازان به بانک ها، در حال ترخیص است تا اینکه قانون به نتیجه رسیده و بتوانیم یک نتیجه درستی را بگیریم چرا که خودروساز این میزان افزایش قیمت را قبول نمی کند.»

پی گیری طرح شکایت قطعه سازان به دیوان عدالت اداری

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران همچنین در خصوص طرح شکایت قطعه سازان به دیوان عدالت اداری اضافه کرد: «انجمن به عنوان نماینده صنعت قطعه سازی کشور لوایحی را با گروه حقوقی انجمن تدوین و در حال جمع اوری مستندات و ادله برای ارائه به دیوان عدالت اداری و پی گیری شکایت است.»

بیگلو با ابراز امیداوری نسبت به احقاق حق قطعه سازان و حل مشکلات قطعه سازان گفت: «قطعه سازان به ادامه این روال قانونی و حل مشکلات امیدوارند و در غیر این صورت با وجود مشکلات به فعالیت تولیدی ادامه نمی دادند و باور داریم که حق با قطعه سازان است و به طور حتم دیوان عدالت اداری نیز با بررسی مستندات، حقوق قطعه سازان را به آنها باز خواهند گرداند.»

میزان زیان انباشته قطعه سازان چه رقمی است ؟

وی عدم انطباق مصوبه دولت با شرایط کنونی را موجب زیان هنگفت به صنعت قطعه سازی و خودروسازی کشور دانست و گفت: «روزی که این قانون مصوب شد 800 تا 900 میلیون دلار کالا در گمرک وجود دارد که باید محاسبه شود با پرداخت مابه التفاوت این میزان کالا چه میزان باید مابه التفاوت پرداخت شود.»

مازیار بیگلو همچنان اضافه کرد: «متاسفانه قطعه سازان هم مشکل جدی نقدینگی دارند برای همین امکان پرداخت این رقم برای آنها ممکن نیست واز سویی خودروسازان نیزافزایش قیمت را مدیریت نمی کنند.»

تعطیلی 300 واحد قطعه سازی در کشور

وی در پایان با اشاره به ادامه وضعیت بیکاری در صنعت قطعه سازی کشور تاکید کرد: «به دلیل شرایط موجود و تداوم مشکل تولید و نقدینگی قطعه سازان، موج تعدیل نیرو و بیکاری در واحدهای قطعه سازی از یکی دو ماه اخیر آغاز و فعالیت برخی از واحدها نیز به طور کامل متوقف شده است به طوری که بر اساس آخرین آمار از 1200 قطعه سازان فعال در کشور، تنها 900 تا هزار قطعه ساز فعالیت دارند و تقریبا 200 تا 300 واحد قطعه سازی به طور کامل تعطیل شدند و پیش بینی می شود با ادامه این روند ظرف ماههای آتی 200 تا 300 شرکت قطعه سازی نیز به جمع واحدهای تعطیل بپیوندند.»

http://www.autopartpress.com/

https://www.instagram.com/autopart.press/

https://t.me/autopartpress

استفاده از فیبرکربن در خودروهای آینده

اتوپارت پرس: خودروهای آینده ممکن است از باتری های فیبرکربنی نیرو بگیرند. تحقیقات جدید استفاده از فیبرکربن برای الکترودهای باتری را پیشنهاد کرده است.طبق آخرین تحقیقات استفاده گسترده تر از فیبرکربن در خودروهای آینده کاملا توصیه می شود. همانطور که در قطعات تحت فشار، فیبرکربن سودمند است در باتری نیز این ماده قابل استفاده خواهد بود.

در پی مطالعات جدید دانشمندان، فهمیدند که با توجه با قابلیت الکترودی فیبرکربن، این ماده می تواند در مواردی که مبحث ذخیره انرژی مطرح است، سودمند واقع شود. تحقیقات مربوط به باتری های فیبرکربنی که توسط یک دانشگاه سوئدی پیش میرود پیش زمینه ای برای مطالعات جدیدی است که در آن در مورد باتری های ساختاری و استفاده از مواد جدید تحقیق میشود. محققان این دانشگاه پی برده اند که راهی برای ساخت باتری با پنل های کامپوزیتی بوسیله ی ایجاد تغییرات در آنها وجود دارد.

باتری های ساختاری نوع جدیدی از باتری ها هستند که علاوه بر اینکه وظیفه ی ذخیره و بازتولید انرژی را دارند، میتوان از آنها در ساختار بدنه و شاسی خودرو هم استفاده کرد. به عبارت دیگر این باتری ها می توانند قسمتی از نقش شاسی خودرو را ایفا کنند. به این صورت از وزن خودرو های الکتریکی در آینده به مقدار بسیار زیادی کاسته خواهد شد و دیگر جا دادن باتری های حجیم و سنگین معضلی برای سازنده خودروهای برقی نخواهد بود. به همین دلیل این نوع جدید از باتری ها توجه دانشمندان زیادی را به خود جلب کرده است. همچنین از مزایای این باتری ها میتوان به طول عمر بیشتر و بازده بیشتر نسبت به باتری های قدیمی اشاره کرد

از نظر تئوری این باتری ها وظیفه ای دوگانه دارند چرا که علاوه بر کمک به تقویت ایمنی و بدنه ی خودرو، باید برق مورد نیاز وسیله نقلیه را نیز تامین کنند. بنابراین دانشمندان در این حوزه از دو جهت استحکام ساختاری و بازده الکتریکی این باتری ها را توسعه می دهند. فیبرکربن از نظر استحکام و تحمل فشار یکی از بهترین مواد دنیاست، به علاوه قابلیت ذخیره ی انرژی نیز در این ماده آن را به یک انتخاب ایده آل برای دنیای آینده تبدیل کرده و توجه دانشمندان زیادی به سودی فیبرکربن و باتری های فیبرکربنی معطوف شده است.

باتری های فیبرکربنی

قبل از شروع تحقیقات پیرامون فیبرکربن، باتری های ساختاری قبلی هم از نظر استحکام و هم از نظر بازدهی ضعفهای زیادی داشتند و انتظارات را برآورده نکرده بودند. محققان سوئدی امیدوارند فیبرکربن بتواند مشکلات حال حاضر درمورد باتری های ساختاری را حل کند.

همچنین دانشمندان معتقدند، فیبرکربن علاوه بر خصوصیات ذکر شده قابیلت ذخیره ی انرژی جنبشی را نیز داراست که میتوان از این قابلیت در سنسور ها و رله ها نیز استفاده کرد. اگر بتوان از همه قابلیت های تئوری فیبرکربن در خودروها، هواپیماها و دیگر وسایل نقلیه استفاده کرد، میتوان وزن این وسایل را تا 50 درصد کاهش داد.

فیبرکربنی که قابلیت های الکتروشیمیایی مناسبی برای استفاده در باتری را دارد همچنان از فولاد مقاومت بهتری دارد که آن را برای خودرو ایده آل میکند. اما از آنجایی که برای استفاده در صنایع هوایی احتیاج به فیبرکربن با مقاومت دوبرابر فولاد است، باید باتری های فیبرکربنی ساختاری، به صورت دولایه و یا با قطر بیشتر مورد استفاده قرار گیرند تا بتوان به استحکام مورد نظر رسید.

باید یادآور شد که تجاری شدن باتری های ساختاری، تحول عظیمی در صنعت خودرو و به خصوص خودروهای برقی که گفته می شود آینده از آن هاست ایجاد خواهد کرد و نوع طراحی، المان های وزنی، توان و ایمنی خودروها از نو تعریف خواهد شد.

http://www.autopartpress.com/

https://www.instagram.com/autopart.press/

https://t.me/autopartpress

کمپانی موتورسیکلت خارجی تمایلی به همکاری با ایران ندارند

اتوپارت پرس: یکی از صنایعی که اتفاقا از فروش خوبی نیز برخوردار است، صنعت موتورسیکلت سازی و مونتاژ این دسته از وسایل نقلیه است. این صنعت در کشورمان حکایت عجیبی دارد. کمپانی های موتور سیکلت سازی معتبر خارجی چندان تمایل به همکاری با شرکای ایرانی خود نشان نمی دهند و از طرفی شرکت های بی نام و نشان موتورسیکلت سازی چینی بسیاری این روزها به واسطه تولیدکنندگان داخلی به بازار کشورمان معرفی می شوند.

 در اینجا که بحث یک تولید کننده معتبر مطرح می شود. طبیعتا کشور ما نیز همچون سایر کشور ها دارای قوانینی برای شناسایی تولیدکنندگان معتبر و نمایندگان اصلی آنها است تا از این طریق قطعات موتورسیکلت ها به داخل کشور وارد شود.

شاید سخت ترین مرحله در خصوص اخذ نمایندگی شرکت‌های خارجی موتورسیکلت ساز در ایران، گرفتن تاییدیه اتاق اصناف باشد. هر تولید کننده ایرانی که این تاییدیه را دریافت کنند می تواند به‌طور قانونی به‌عنوان نماینده یک شرکت خارجی در بازار کشورمان فعالیت کند.

موتورسیکلت های چینی

برخلاف صنعت خودرو که قانون مربوط به اخذ نمایندگی در آن بدون هیچگونه خطا و گذشتی انجام می پذیرد در صنعت موتورسیکلت وضعیت کاملا متفاوت است. شرکت های چینی به شرط عدم نامه نگاری رسمی بسیار مشتاق اند که موتورسیکلت های چینی و قطعات خود را در بازار کشورمان به فروش برسانند. آن ها به دنبال آن اند که بدون نامه نگاری رسمی و با دور زدن تحریم ها قطعات خود را به شرکای ایرانی فروخته تا تولیدکنندگان داخلی موتورسیکلت های چینی آن ها را مونتاژ کرده و سود هنگفتی را از آنشان کنند.

حال این سوال مطرح است «چرا برخلاف نظارت شدید درباره اخذ نمایندگی شرکت‌ های خودرویی، چینی‌ های موتورسیکلت‌ ساز به ‌راحتی و بدون نیاز به طی کردن برخی مراحل قانونی به بازار ایران نفوذ می‌کنند؟»

هرچند که تولیدکنندگان ایرانی به واسطه موتورسیکلت سازهای چینی می توانند بازار متنوعی را در اختیار خریداران داخلی قرار دهند اما به عنوان نمونه در خصوص مشکلات به وجود آمده در رابطه با این خلأ قانونی در کشورمان می تواند به مشکلات احتمالی برای موتورسیکلت های برقی اشاره کرد. چنین موتورهایی پس از مدتی عمر مفید باتریشان تمام شده و باتری آن ها احتیاج به جایگزینی دارد. خریداران این موتورسیکلت های چینی برقی باید به نمایندگی های فروش خود مراجعه کرده و باتری خود را تعویض کنند. در صورتی که نمایندگی به شرکت جدیدی واگذار شده باشد پس از گذشت چند ماه مشکل تامین باتری به وجود آمده و در نهایت وسیله نقلیه بی مصرفی در دستان موتورسیکلت سواران باقی خواهد ماند.

لازم به ذکر است که نهادهای مسئول باید توجه داشته باشند حداقل در طی روند اخذ مجوز فروش محصولات چینی، به یک محصول به طور مکرر تاییده لازم را ندهند. هرچند سازمان استاندارد نیز باید توجه ویژه ای را به موضوع اخذ مجوز برای عرضه محصولات و موتورسیکلت های چینی در کشور اختصاص دهد. نباید اجازه داده شود که یک محصول را شرکت های مختلف به عنوان نمایندگی ارائه دهند. چندبار دریافت گواهی تاییدیه برای یک محصول امری غیر منطقی است. توجه نکردن به این نکته می تواند در نهایت یک ضرر چند میلیونی را به جیب مصرف کنندگان ایرانی وارد کند.

http://www.autopartpress.com/

https://www.instagram.com/autopart.press/

https://t.me/autopartpress

چهارحلقه لاستیک پراید ۴۲۰ و چهارحلقه لاستیک انواع پژو ۵۱۵ هزار تومان

اتوپارت پرس: رئیس انجمن صنفی لاستیک ایران با بیان اینکه تولیدکنندگان عرضه لاستیک خودروهای سواری را کاهش ندادند، اعلام کرد: «اما بخش توزیع در این حوزه کم‌کاری کرد و مردم با کمبود مواجه شدند. کمبود تایر خودرو در بازار باعث شد قیمت این کالای مصرفی روزانه در بازار افزایش پیدا کند و هر روز بر تعداد خریداران هم افزوده شود. اما حرف از کمبود و افزایش قیمت با شرایط فروش، تولید و تقاضا در تضاد است.»

محمدرضا گنجی با بیان اینکه تولید خودرو بیش از ۳۱ درصد در سال‌جاری کاهش یافته است، گفت: «این نشان می‌دهد که فروش لاستیک خودرو به خودروسازان ۲.۵ میلیون حلقه لاستیک کمتر شده است. از طرفی در سال‌جاری تولید لاستیک بین ۵ تا۱۰ درصد افزایش پیدا کرده است. رشد کاذب قیمت‌ها در بازار هم باعث شد که تقاضا برای خرید لاستیک کاهش پیدا کند. با این تفاسیر دلیلی برای کمبود لاستیک و گرانی آن وجود ندارد. نکته مهم دیگری که در این حوزه وجود دارد این است که ارز اختصاص یافته به این صنعت ۴۲۰۰ تومان است.»

وی با اشاره به اینکه فروش با قیمت دولتی برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها و رسیدن این کالا به مصرف کنندگان واقعی شکل گرفت، اظهار کرد: «حدود دو هفته است که انواع لاستیک با قیمت دولتی ازسوی تولیدکنندگان (نمایندگی‌های رسمی) به فروش می‌رسد و تمام صاحبان خودرو با ارائه کارت ماشین می‌توانند۲ حلقه لاستیک خریداری کنند. اسم افرادی که لاستیک خریده‌اند در لیست وارد می‌شود و دیگر امکان خرید لاستیک دولتی را ندارند.»

گنجی با توضیح اینکه در زمینه تولید لاستیک خودروهای سواری به خودکفایی رسیده‌ایم، افزود: «اما در زمینه رادیال سیمی برای کامیون و اتوبوس کمبود ۷۰ درصدی داریم که باید از طریق واردات تأمین شود.»

به گفته رییس انجمن صنفی لاستیک ایران، با توجه به واردات، فروش دولتی از سوی ۹ کارخانه و ساماندهی عرضه، بازار لاستیک خودرو تا دو ماه آینده احیا می‌شود و مردم مشکلی نخواهند داشت.

وی خاطرنشان کرد: «سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت مسئول پیگیری مشکلات بازار لاستیک هستند. تا زمانی که این بخش ارز دولتی دریافت می‌کند قیمت‌ها تغییری نخواهد کرد.»

محمدرضا گنجی با اشاره به اینکه میزان تولید لاستیک خودروهای سنگین و سواری در کشور بین ۳۵۰ هزار تن تا ۳۷۰ هزار تن است، تصریح کرد: «لذا با توزیع مناسب می‌توان قیمت‌ها را کنترل کرد. ضمن اینکه در حال حاضر ۴ حلقه لاستیک پراید ۴۲۰ هزار تومان و ۴ حلقه لاستیک انواع پژو ۵۱۵ هزار تومان است.»

وی با بیان اینکه خیلی از مشکلات این بخش مرتفع شده است، تاکید کرد: «به غیر از ۲۰۰ میلیون دلاری که در مهرماه برای واردات لاستیک اختصاص پیدا کرد مقرر شد به‌ صورت منظم ماهانه حدود ۸۰ میلیون دلار ارز در اختیار واردکنندگان لاستیک قرار گیرد و در شبکه‌های تعریف شده این کالا تأمین و وارد شود.»

http://www.autopartpress.com/

https://www.instagram.com/autopart.press/

https://t.me/autopartpress