دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود
دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

گوشه هایی کمتر دیده‌شده از فرهنگ مردم گرجستان

گرجستان کشوری است که قسمتی از آن در شرق قاره اروپا و قسمتی در غرب قاره آسیا قرار گرفته است. این کشور بعد از حمله مغول روزهای دشواری را پشت سر گذاشت، در مقابل حملات کشورهای همسایه ایستادگی کرد و مدتی هم یکی از بخش های شوروی محسوب می شد تا اینکه در سال ۱۹۹۰ توانست به استقلال برسد. این روزها گرجستان در تلاش است تا به اتحادیه اروپا بپیوندند و به همین خاطر دولت مردان این کشور برای آبادانی بیشتر گرجستان می کوشند. از طرف دیگر طبیعت زیبا و پیشینه فرهنگی گرجستان باعث می شود تا افراد بسیاری این کشور را به عنوان مقصد گردشگری شان انتخاب کنند. در این یادداشت به حقایقی جالب درباره گرجستان اشاره می کنیم. این مطلب برگرفته از سایت تور گرجستان است .
پیچیدگی زبان گرجی:
گفتار زبان گرجی به هیچ یک از زبان هایی که تاکنون شنیده اید شباهت ندارد و شنیدن آن شما را به یاد زبان های باستانی خواهد انداخت. بسیاری از گردشگران در گرجستان آواهایی را می شنوند که پیش تر هرگز به گوششان نخورده. مثلا برخی از آواهای صامتی که از اعماق گلو و با فشار ناگهانی هوا به بیرون ایجاد می شود برای بسیاری غریب است. الفبای گرجی ۳۳ حرف دارد و در نگاه اول حروف بسیار شبیه یکدیگر هستند.
 مرد سیبیلوی دست فروش ها، استالین
به هر کدام از بازارهای دستفروشان گرجستان که سر بزنید، احتمالا تصویر مردی سیبیلو را می‌بنید که از میان خرت و پرت ها به شما خیره شده است، این مرد کسی نیست جز ژوزف استالین. استالین متولد شهر گوری در گرجستان است که آن زمان بخشی از روسیه بود. بعد از گذشت ۶۰ سال از مرگ جوزف استالین و با این که بعد از استقلال گرجستان بسیاری از مجسمه های او شکسته شد، هنوز هم در گرجستان کسانی هستند که تصویر او را می خرند. برخی از گرجی های مسن استالین را به چشم قهرمان محترمی می بینند که هیتلر را شکست داده است. این افراد مسن گرجی به اینکه فردی از سرزمین آن ها توانسته است در تاریخ جهان تا این حد تاثیرگذار باشد افتخار می کنند.
گرجستان، گرجستان نیست:
گرجستان را گرجستان نمی‌نامند! دست‌کم خود مردم گرجستان کشورشان را ساکارتولو می‌نامند و در زبان انگلیسی این کشور جورجیا نامیده می‌شود و با ایالت جورجیا در آمریکا تشابه اسمی دارد، به همین خاطر بسیاری از انگلیسی زبان ها وقتی متوجه می شوند که در نزدیکی اروپا کشوری به نام جورجیا وجود دارد متعجب می شوند. درباره معنای لغتی ساکارتولو هم روایت های مختلفی وجود دارد، برخی عقیده دارند این واژه به معنای سرزمینی است که دور آن حصار کشیده شده است.
کوهستان های بلند:
بلندترین رشته کوه اروپا کدام است؟ آلپ؟ سخت در اشتباهید. بلندترین رشته کوه اروپا، کوه های قفقاز است که در مرز روسیه و گرجستان قرار دارد. البروس، بلندترین قله رشته کوه قفقاز، در روسیه است و گرجی ها مدعی هستند که شخارا، دومین قله بلند این رشته کوه است و در کشور آن ها قرار گرفته است.این رشته کوه ها جاده هایی پرپیچ و خم ترسناکی دارند و دسترسی به روستاهایی که در دل این کوه ها پنهان شده در فصل زمستان ممکن نیست. کوه های قفقاز یکی از ارکان اصلی در اساطیر یونان بودند و در همین کوه ها بود که زئوس، پرومته را به زنجیر کشید تا عقاب ها جگرش را بخورند.این روزها کوه نوردان و اسکی بازهای بسیاری از سراسر جهان برای ماجراجوریی و تفریح به این کوهستان سفر می کنند.
مهمان، هدیه ای از جانب خداوند برای گرجی ها:
گرجی ها مهمان را هدیه ای از طرف خداوند می دانند و به همین خاطر مدام از گردشگران خارجی با غذا و نوشیدنی پذیرایی می کنند. گاهی شدت پذیرایی ممکن است آزاردهنده باشد، اینکه به میزبانان گرجی تان بگویید باید تا ۶ ساعت دیگر به آن طرف کوهستان بروید پذیرفته نیست و آن ها با اصرار شما را در خانه شان نگه می دارند و به شما جای خواب می دهند و احتمالا شما را به یک مراسم سنتی می برند. کسی از خانه گرجی ها دست خالی بیرون نمی آید، آن ها با چند تکه نان و شیرینی یا بطری هایی از نوشیدنی های خانگی مهمانشان را بدرقه می کنند.