دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود
دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

خوراکی هایی از گرجستان

غذا در کشور گرجستان به بهترین نحو معرف فرهنگ این کشور است. غذاهای گرم، چسبناک و خوشایندی مانند خاچاپوری (نان پرشده با پنیر) به‌ خوبی با ماتاسونی (ماست ترش) به تعادل می‌ رسند. گیاهانی مانند ترخون، جعفری، شوید و گشنیز به ‌خوبی با گردو و سیر مخلوط می ‌شوند تا یک سس قوی و سیرکننده ایجاد کنند. این مطلب برگرفته از سایت تور گرجستان است .
خاچاپوری (خاچاپوری)
هیچ سفری به گرجستان بدون خوردن خاچاپوری تکمیل نخواهد شد و یا حتی ممکن است چنین سفری ممکن نباشد. این نان نرم و گرم که با پنیر پر شده است، به ‌قدری لذیذ است که انگار با چکیدن هر تکه محتویاتی داخل آن، مایعی دلربا به دهان شما وارد می‌شود. مدل اصلی این نان به ‌صورت گرد بوده و از پنیر پر شده است ولی مدل‌ه ای دیگری از آن نیز وجود دارند که برای نمونه می ‌توان به مدلی که روی آن تخم ‌مرغ ریخته شده است (خاچاپوری آدجاریان)، مدلی که بسته چهار لایه خمیر، خاچاپوری ترخون، قارچ و پای‌ های پرشده با برنج اشاره کرد.می ‌توان گفت که بهترین خاچاپوری را می ‌توان در خانه ‌ها و زمانی که به‌ صورت تازه برای صبحانه پخته می‌ شوند تجربه کرد (برای ما این تجربه در تفلیس و کیسی خوی بود) یافت. در سوانتی نیز نسخه ‌ای از خاچاپوری وجود دارد که با تره پر می ‌شود. اگر در اقامت خود در گرجستان با یک خانواده سروکار ندارید، ناامید نشوید زیرا در هر گوشه ‌ای از تفلیس می ‌توانید دکه ‌های خاچاپوری فروشی بیابید.
بدریجان نیگزیت (Badrijan Nigzit)
نوارهای بادمجان سرخ ‌شده ای که تخت بریده شده ‌اند و روی آن‌ ها با رب گردو پرشده است. این غذای ترش و شیرین، یکی از گزینه ‌های مورد علاقه شما خواهد شد.
موشمالا (Mushmala)
این میوه یک میوه خرمالویی رنگ و آبدار است که اندازه آن تقریبا به ‌اندازه یک گردو است. هسته‌ های تیره و براق آن نیز شبیه به سنگ ‌های تزئینی چشم ببری است و حتی می ‌توانید با آن به انجام بازی مانکالا (Mancala) بپردازید.
لوبیانی (Lobiani)
این نان، تقریبا شبیه به خاچاپوری است ولی با عصاره لوبیا پر شده است و به همین دلیل نیز از خاچاپوری اصلی که با پنیر پر می‌ شود، سالم ‌تر است.
مچادی (Mchadi)
این مورد در حقیقت، نان ذرت گرجستانی است و به‌ قدری سبک است که احساس می‌ کنید که هم‌ وزن یک کاغذ است. این نان معمولا به ‌صورت همزمان با لوبیو خورده می‌شود.
چاکاپولی (Chakapuli)
سوپ گوشت بره و سبزیجات که معمولا در تعطیلات ویژه ‌ای مانند عید پاک خورده می ‌شود.
خوبدری (Kubdari)
این غذا تقریبا شبیه به خاچاپوری است که با تکه ‌های کوچک گوشت، ادویه و پیاز پر شده است. این وعده یکی از غذاهای ویژه سوانتی ها است. برای خوردن این غذا می ‌توانید به رستورانی در توقف گاه بین زوگدیدی (Zugdidi) و مستیا رفته و یا به سراغ خانه ‌ای که در مسیر مستیا به اوشگولی (Ushguli) قرار دارد بروید.
تاتارا (Tatara)
این شیرینی از عصاره جوشانده شده و فشرده شده انگور درست شده است. برای درک بهتر این غذا می ‌توانید آن را به ‌عنوان یک رولت میوه با شکر اضافه در نظر بگیرید.