دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود
دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

برای آنهایی که قصد سفر به گرجستان را دارند

در میان کشورهای همسایه شمالی ایران که اخیرا روند توسعه را در پیش گرفته و در این میان به گردشگری نیز توجه خاصی دارند، کشور گرجستان، از جمله نمونه های مثال زدنی است که در سال های اخیر توفیق زیادی نیز در این زمینه به دست آورده است.  گرجستان کشوری سراسر سبز و خرم است که با یادگاری های کهن اسلامی- ایرانی خود که روزگاری جزو خاک ایران محسوب می شد، تلاش می کند هویت خود را به جهانیان بشناساند و به این ترتیب سهم قابل ملاحظه ای از بازار بزرگ گردشگری دنیا به دست آورد . این مطلب برگرفته از سایت تور گرجستان است .
شهر تفلیس که به عنوان پایتخت گرجستان از قرن پنجم به این سو این موقعیت را یافته است، دارای تاریخ غنی و بسیار پر فراز و نشیبی است که البته می توان در منابع تاریخی در باره آن اطلاعات بسیار زیادی را به دست آورد. این شهر که در تقاطع شاهراه‌های آسیایی و اروپایی قرار دارد، بعد از گذشت چندین قرن متمادی و از سر گذراندن جنگ ها و درگیری های فراوان، هنوز زیبایی خاص و هویت اصیل خود را حفظ کرده است و همین خصوصیات انحصاری است که باعث شده است گردشگرانی که به این کشور سفر می کنند، بعد از بازگشت از آن دیدگاه کاملا متفاوتی نسبت به آن پیدا کنند. کشور گرجستان، سرزمینی کوچک است میان دو رشته کوه بلند و کوتاه قفقاز که در فاصله ۶۰۰ کیلومتری مرز بازرگان ایران قرار دارد که ۳۸۰ کیلومتر از این فاصله، بین مرزی بازرگان و مرز «واله» گرجستان است.
شهر تفلیس، که آثاری از دوران باستان تا حدود ۲۰۰ سال پیش را در خود جای داده به عنوان قدیمی‌ترین و کهن‌ترین شهر این کشور بر روی تپه هایی قرار گرفته است که این تپه ها به رود کورا مشرف هستند.
بقایای یک آتشکده ساسانی، حمام های تاریخی، مسجد و کلیسای عصر صفوی، کاروانسرا و ابنیه قاجاری و خانه های تاریخی، بسیار دیدنی از جمله آثار تاریخی ودیدنی این منطقه است که معمولا بخشی مقاصد گردشگری مسافران این کشور تاریخی به شمار می رود. برای تسهیل در تردد گردشگرانی که به این منطقه سفر می کنند مسوولین این منطقه تلاش کرده اند یک دستگاه تله کابین در این منطقه ایجاد کنندکه پایین ترین قسمت بافت تاریخی تفلیس را به مرتفع ترین بخش آن در کنار دیوارهای برافراشته «نارین قلعه» متصل می کند. در عین حال، در همه کوچه پس کوچه های بافت تاریخی، نشانه هایی از بازسازی و احیای ابنیه را می توان دید. این روزها، تبدیل خانه ها و بناهای قدیمی به مهمان سرا، کافه و رستوران، ترمیم سنگ فرش کوچه‌ها، ایجاد پله راه در بخش‌های مرتفع و راه اندازی حمام‌های صفوی با استفاده از چشمه‌های آب گرم منطقه، این بافت قدیمی را به بخشی زنده و زیبا تبدیل کرده است.
بدیهی است که مقاصد گرشگری باید مجموعه ای جذابیت های متعدد را در خود داشته باشند. شاید صرف داشتن منابع تاریخی و آثار باستانی به تنهایی کافی نباشد. به این خاطر است که معمولا کشورهای در زمینه توریسم توسعه می یابند که حاوی اکوسیستم های طبیعی و دیدنی های تاریخی باشند. از این نظر باید گفت که مسافران کشورگرجستان و شهر تفلیس با حمام های آب گرم آن می شناسند. نام اصلی تفلیس، تبلیس است که به زبان گرجی، به معنای چشمه آب گرم است. ده ها چشمه آب گرم از تپه ای نزدیک به رودخانه «کورا» می جوشد و مردمان این دیار، سالیان سال از آن برای شست و شو بهره می گیرند.