دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود
دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

جلسه ویژه مجلس با وزیر صنعت و مدیران سایپا و ایران‌خودرو

قطعه نیوز: جلسه ویژه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با حضور رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، مدیران عامل ایران خودرو و سایپا و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان برگزار شد.

لازم به ذکر است در جلسات گذشته، نمایندگان در تذکرات نسبت به افزایش نرخ خودرو اعتراض کرده و خواستار برگزاری جلسه‌ای ویژه برای رسیدگی به این موضوع شده بودند.

قطعه‌سازان و تامین‌کنندگان باید تا ۱۴۰درصد افزایش قیمت بگیرند

قطعه نیوز: دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان در خصوص پرداخت تسهیلات ۴هزار میلیارد تومانی به قطعه‌سازان اعلام کرد:‌ «روند پرداخت تسهیلات جریان دارد و رقم‌های مختلف روزانه به حساب قطعه‌سازان واریز می‌شود. بنابراین نمی‌توان در مورد میزان دقیق پرداخت تا امروز، عدد دقیقی را عنوان کرد»
به گزارش خبرنگار قطعه نیوز، آرش محبی‌نژاد با اشاره به خبر خوش جدید، اظهار کرد: «تعدادی از بانک‌های عامل از جمله بانک تجارت و بانک ملت نیز پرداخت به قطعه‌سازان را شروع کرده‌اند که در این راستا قرار است تا پایان هفته بانک صادرات و سایر بانک‌های عامل که نام آنها در لیست بود، تا پایان هفته پرداخت‌ها را به اتمام برسانند.»
وی در خصوص آخرین وضعیت اصلاح قیمت قطعات خودرو توسط خودروسازان نیز گفت: «افزایش قیمت قطعات خودرو برای هر قطعه‌ساز متفاوت است. قیمت قطعات باید بین ۸۰ تا ۱۴۰درصد افزایش پیدا کند. میزان افزایش قیمت، به قطعاتی که تولید می‌شود، مواد اولیه، میزان ارز بری و قیمت نهاده‌های تولید بستگی دارد. بنابراین قیمت‌ها برای تمام قطعه‌سازان به یک میزان مشخص افزایش پیدا نخواهد کرد.»
محبی‌نژاد با بیان اینکه خودروسازان به طور ضمنی با اصلاح قیمت قطعات در صورت ارائه مدارک و مستندات مثبته موافقت کرده‌اند اما در اجرا مشکلاتی وجود دارد، تاکید کرد: «افزایش قیمت قطعات خودرو باید بر اساس آنالیز قیمت واقعی و افزایش نرخ نهاده‌های تولید و بر اساس IPI قطعه در خودرو محاسبه شود.»

مالک امداد خودرو قلابی با ۳۰۰شاکی پس از ۴سال دستگیر شد

قطعه نیوز: مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران از دستگیری فردی خبر داد که با تأسیس شرکت غیرمجاز خدمات امداد خودرو در ۴ سال گذشته اقدام به کلاهبرداری از مالکان خودروها کرده بود.
محمدعلی اسفنانی اظهار کرد: «این فرد با تاسیس شرکتی بدون مجوز اقدام به خدمات رسانی امداد خودرو می‌کرد که نه مجوز فعالیت داشت و نه اقدامی که انجام می‌داد اثرگذار بود و از افرادی که به علل مختلف خودرویشان در جاده‌های برون شهری دچار مشکل می‌شد با ارائه خدمات بسیار جزئی مبالغ هنگفت دریافت می‌کرد.»
وی گفت: «شکایت‌های زیادی به تعزیرات ارسال شده بود و تاکنون حدود ۳۰۰ فقره پرونده در این خصوص تشکیل شده و محکومیت این فرد قطعی شده است و این فرد با اسم مستعار همچنان در جاده‌های مختلف کشور فعالیت می‌کرد که با پیگیری آگاهی و معاونت اجرای احکام تعزیرات این فرد اواخر هفته گذشته شناسایی و دستگیر شد.»
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران با اشاره به اینکه این پرونده در حال بررسی است، افزود: «ضمن اخذ تأمین مناسب از این فرد، نام برده متعهد شد در فاصله زمانی بسیار کمی رضایت شکات را تأمین کند و البته برای این فرد مجازات قانونی هم در نظر گرفته خواهد شد.»
اسفنانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه از چه طریقی این شرکت به مردم معرفی می‌شد، افزود: «مردم شماره این شرکت را از مراکز اطلاعات تلفن دریافت می‌کردند، اما مدارک قانونی این‌ها برای ثبت در سامانه‌ها ارائه نشده بود.»
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران درباره اینکه مگر سامانه ۱۱۸ نباید شماره‌های شرکت‌هایی را اعلام کند که مجوز دارد، گفت: «باید اینگونه باشد، اما به سبب بی‌توجهی و همچنین مدارک جعلی متهمان، برخی مواقع شماره‌ای در سامانه ثبت می‌شود و وقتی هم مردم تماس می‌گیرند این شماره‌ها در اختیار مردم قرار می‌گیرد.»
وی افزود: «در مورد این شرکت هماهنگی‌ها صورت گرفت و فعالیت شرکت غیر قانونی اعلام شد و حق ارائه خدمات را ندارد.»
اسفنانی گفت: «این فرد پس از ۴ سال دستگیر شده است.»

بازار لنت ترمز بیشتر از همیشه رونق پیدا کرد

قطعه نیوز: رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران اعلام کرد: «با توجه به افزایش تقاضا در بازار لوازم یدکی خودرو با کمبود قطعه مواجه هستیم که این موضوع عاملی شده تا بازار قطعات تقلبی خودرو رونق بگیرد.»
علیرضا نیک‌آیین با اشاره به وضعیت تعمیر و قطعات یدکی خودرو اظهار کرد: «از ماه‌های گذشته با توجه به شرایط حاکم بر بازار قطعه و لوازم یدکی بارها اعلام شد که در ماه‌های پایانی سال بازار با کمبود قطعه مواجه خواهد شد، اما تا این لحظه پاسخ مناسبی از سوی دستگاه‌ها به اتحادیه داده نشده است.»
وی با اشاره به اینکه در ماه‌های پایانی سال نیاز به قطعات جانبی به واسطه به‌روزرسانی خودرو و آمادگی برای سفرهای نوروزی، افزایش می‌یابد، تاکید کرد: «این در حالی است که در رابطه با نیاز بازار تمهیدات مناسبی اندیشیده نشده است، آن هم در شرایطی که قطعات و لوازم یدکی از سوی واردکنندگان به گمرکات رسیده و واردکنندگان مدعی آن هستند که قطعات و کالاهای مورد نیاز در گمرکات دپو شده است.»
وی در ادامه افزود: «بررسی این شرایط نشان‌دهنده آن است که بازار قطعات تقلبی به خصوص در لنت ترمز بیش از گذشته رونق یافته است.»
نیک‌آیین در خصوص اقدامات و برنامه‌های اتحادیه تعمیرکاران برای ایام نوروز گفت: «برای ایام تعطیلات، کشیک‌های نوروزی در نظر گرفته شده که در اسرع وقت لیست واحدهای کشیک نوروزی در سایت اتحادیه اعلام خواهد شد.»

مسمومیت و سرگیجه دلیل تصادف موتورسیکلت سواران در تونل‌ها

قطعه نیوز: معاونت اجتماعی پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ علت تصادفات مکرر موتورسیکلت سواران در تونل‌های شهری را تشریح کرد.
سرگرد مسلم موسوی در خصوص تردد موتورسیکلت سواران در تونل‌های شهری اظهار کرد: «بررسی‌ها نشان می‌دهد که با توجه به انباشت گازهای ناشی از احتراق خودروها در تونل‌های شهری در موارد متعددی موتورسیکلت سواران پس از ورود به تونل دچار مسمومیت، سرگیجه، عدم تعادل و ناتوانی در کنترل وسیله می‌شوند که در نهایت منجر به تصادف با سایر خودروها و شکل‌گیری حوادث به مراتب شدیدتری می‌شود.»
موتورسیکلت سواران از تونل‌های شهری عبور نکنند
به گفته موسوی، در راستای حفظ ایمنی موتورسیکلت سواران و سایر رانندگان، پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ ضمن اعمال قانون و برخورد با راکبان این قشر از وسایل نقلیه توصیه می‌کند موتورسیکلت سواران از تونل‌های شهری عبور نکنند.

در تولید قالب خودروهای خارجی خودکفا می‌شویم

قطعه نیوز: هفدهمین جشنواره چهره‌های برتر کارفرمایی تامین اجتماعی آذربایجان شرقی مدتی قبل در مجتمع پتروشیمی تبریز با حضور استاندار آذربایجان شرقی و برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد که در این همایش از  ۱۹ کارفرمای برتر این استان تجلیل به عمل آمد. شرکت آهنگری تراکتورسازی ایران از جمله شرکت‌های فعال در صنعت خودرو به شمار می‌رود که در این همایش به عنوان یکی از کارآفرینان برتر استان آذربایجان شرقی معرفی شد.
مجید باویلی مدیرعامل این شرکت با بیان اینکه تلاش این شرکت حفظ کیفیت بالا در تولید است، گفت: «شرکت آهنگری تراکتورسازی تبریز در حیطه فعالیت خود امروز نخستین و بزرگترین کارخانه طراحی و تولید قالب‌های دایکاست (تحت فشار) به شمار می‌رود.»
به گفته وی، تلاش شرکت در این راستا است که خودروسازان کشور از واردات قالب‌های قطعات موتوری از جمله انواع سرسیلندر، بلوک سیلندر، پوسته کلاچ و کپه یاتاقان بی‌نیاز شوند. باید توجه داشت که اهمیت این موضوع در افزایش خودکفایی تولید خودرو داخل مطابق با استانداردهای جهانی و جلوگیری از خروج ارز از کشور است.»
باویلی با اشاره به مشکلاتی که در زمینه تولید قطعات وجود دارد، تاکید کرد: «با این وجود این امکان وجود ندارد که روزانه و با توجه به چالش‌ها و اتفاق‌ها تصمیم گرفت. اما تلاش دولت در راستای از بین بردن این حباب است و نگاه ما هم به این مساله باید واقع‌بینانه باشد.»
مدیرعامل این شرکت همچنین افزود: «اگر قرار باشد قالب‌ها و قطعات خودروها از خارج وارد شود، نمی‌توانیم نام خود را در میان کشورهای خودروساز مطرح کنیم. چراکه در این شرایط قیمت تمام شده محصول بالا خواهد بود. بنابراین باید تکنولوژی و تولید کارخانه‌های اصلی را در کشور داشته باشیم و در این زمینه خودکفا شویم.»