دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود
دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

برخورد قضایی با مراکز عرضه کاتالیست‌های تقلبی و اجاره‌ای

اتوپارت پرس: مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرد: «با مراکز و تعمیرگاه‌هایی که کاتالیست‌های اجاره‌ای و تقلبی روی خودروها نصب می‌کنند، با حکم قضایی برخورد شده و تعدادی از این تعمیرگاه‌ها تعطیل شده‌اند.»

اظهارات وحید حسینی به این دلیل است که همزمان با اجرای فاز دوم طرح کاهش آلودگی هوای شهر تهران، زمزمه‌هایی از تقلب و تخلف برخی رانندگان برای دریافت معاینه‌ فنی شنیده شد. تخلف‌هایی مانند استفاده از کاتالیست‌های تقلبی و اجاره کاتالیست برای دریافت معاینه فنی از جمله تخلف‌های گزارش شده در این زمینه به شمار می‌رود. با توجه به اینکه رانندگان برای نصب کاتالیست جدید باید حدود یک میلیون تومان هزینه کنند، برخی از آنها ترجیح می‌دهند که کاتالیست جدید خریداری نکنند.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران و دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای کشور در رابطه با چگونگی نظارت بر مراکز معاینه فنی و چگونگی برخورد با این تخلفات اظهارکرد: «کاتالیست نیز مانند تمام قطعات یدکی خودرو نمونه‌های تقلبی و غیراستاندارد دارد. برای مثال خرید برخی قطعات تقلبی مانند بوستر ترمز خطر ایمنی در پی دارد و نصب کاتالیست تقلبی نیز مانع از اجرای برنامه‌های کاهش آلودگی هوا می‌شود.»

حسینی با اشاره به اینکه کاتالیست‌های تقلبی در مراکز معاینه فنی تشخیص داده می‌شود، تصریح کرد: «کاتالیست‌های تقلبی نمی‌توانند حدود مجاز را در مراکز معاینه فنی پاس کنند همچنین برای تشخیص دادن کاتالیست‌های اجاره‌ای در مراکز تمهیداتی اندیشیده شده است.»

وی با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست با مراکز فروش کاتالیست‌های تقلبی برخورد قضایی می‌کند، گفت: «تاکنون نیز با حکم قضایی تعمیرگاه‌هایی که کاتالیست‌ اجاره‌ای یا تقلبی روی خودروها نصب می‌کردند، تعطیل شده‌اند.»

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ادامه داد: «در حال‌حاضر یک کارخانه‌ اگزوزسازی در نزدیکی شهر تهران شروع به ساخت کاتالیست‌های غیر استاندارد کرده است. ما این کارخانه را به مراجع قضایی معرفی کرده‌ایم و به دنبال حکم قضایی برای تعطیل کردن آن هستیم. نمونه کاتالیست‌های غیر استاندارد این کارخانه را نیز از بازار جمع‌آوری کرده‌ایم.»

وحید حسینی با اشاره به اینکه طرح کاهش مصوبه شورای عالی ترافیک و کارگروه ملی آلودگی هوا و مصوبه هیات وزیران است، اظهار کرد: «بهترین روش برای اینکه بفهمیم آیا این طرح به طور کامل و دقیق در سطح شهر تهران اجرا می‌شود، این است که از پلیس بپرسیم که روزانه چند برگ جریمه معاینه فنی صادر می‌کند. قاعدتا در شهری به بزرگی تهران و با توجه به تردد تعداد زیادی خودرو در سطح شهر ۲۰۰ یا ۳۰۰ برگه جریمه معاینه فنی عدد قابل قبولی نیست.»

دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای کشور با بیان اینکه اگر ۲۰ درصد خودروهای تهران معاینه فنی نداشته باشند باید روزانه ده‌ها هزار جریمه از سوی پلیس صادر شود، گفت: «اگر اجباری شدن داشتن برگه معاینه فنی اعمال قانون شود دیگر شاهد تردد خودروهای دودزا در سطح شهر نخواهیم بود.»

وی با اشاره به اینکه نشانه اجرای طرح کاهش تعداد برگ جریمه‌هایی است که روزانه صادر می‌شود، تصریح کرد: «نشانه موفقیت طرح کاهش کاهش تدریجی تعداد جریمه‌ها است و آرزوی می‌کنیم اعمال قانون به گونه‌ای صورت گیرد که این جریمه‌ها به صفر برسد و دیگر شاهد تردد خودروی دودزا در سطح شهر نباشیم.»

بر اساس فاز دوم طرح کاهش آلودگی هوای تهران قرار بود از ابتدای آبان ماه امسال همه خودروهای دیزلی و بنزینی که در تهران تردد می‌کنند برگه معاینه فنی داشته باشند در غیر این صورت خودروهای فاقد برگه معاینه فنی روزانه ۵۰ هزار تومان جریمه شوند. البته این طرح به دلیل برخی ملاحظات پلیس مانند صف‌های طولانی در مراکز معاینه فنی تا ابتدای آذر ماه به تعویق افتاد.