دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود
دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

برای پیشگیری از ضرر و زیان تحریم‌های خودرو یک میلیارد دلار قطعات ثبت سفارش و خریداری شد

اتوپارت پرس: رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی، خبر داد: «با توجه به اینکه تحریم خودرو جزو تحریم‌های اولیه بود، برای پیشگیری از ضرر و زیان، یک میلیارد دلار قطعات ثبت سفارش و خریداری شد و تخصیص ارز پیدا کرد که بخشی وارد شده و مابقی در حال وارد شدن است.»

محمدرضا نجفی‌منش با بیان اینکه مقررات دست و پا گیر باید حذف شود تا راه برای انجام امور روان شود و این مشکلات اتفاق نیفتد، گفت: «مشکل ترخیص کالا ارتباطی به گمرک ندارد بلکه مجموع قوانینی است که جلوی گمرک قرار داده شده تا با انجام دادن آن‌ها بتوان کالا‌ها را ترخیص کرد.»

وی در خصوص پرداخت مابه‌التفاوت ارزی با اشاره به اینکه وزارت صنعت، لیست ۱۲۹ صفحه‌ای را تهیه کرده که این لیست شامل پرداخت مابه التفاوت نمی‌شوند، افزود: «با این حال یک سری از قطعات هستند که شامل این موضوع می‌شوند و واحد‌های تولیدی مورد به مورد در حال مراجعه به وزارتخانه هستند که بتوانند آن‌ها برطرف کنند.»

نجفی‌منش با بیان این مطلب ادامه داد: «افرادی اجناس را در گذشته به صورت نسیه یا اعتباری آوردند و در حال حاضر باید پول آن را بپردازند، اما نباید این افراد را به تهیه ارز به سامانه نیما ارجاع دهیم به دلیل اینکه این افراد اجناس را به عنوان مثال با دلار ۳ هزار تومان وارد کرده و فروخته اند و اگر بخواهد در حال حاضر با ارز نیمایی بپردازد متضرر می‌شود.»

به گفته وی بسیاری از افراد برای واردات ماشین آلات پیش پرداخت به طرف‌های خارجی پرداخت کرده اند و اکنون برای وارد کردن آن باید مابقی مبلغ را با ارز نیمایی پرداخت کند که به واحد‌ها فشار وارد می‌شود.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی با یادآوری اینکه در گذشته برخی از شرکت‌های تجاری مواد اولیه و تجهیزات کارخانجات را وارد می‌کردند اما، در حال حاضر به شرکت تجاری تخصیص ارز نمی‌دهند و واحد‌های تولید خود باید نسبت به واردات مواد اولیه خود اقدام کنند، اظهار کرد: «در برخی موارد این کار بسیار سخت است، باید به شرکت‌های تجاری مجوز دهند تا مواد اولیه و ملزومات که در داخل قابلیت ساخت ندارد را وارد کنند تا نیاز‌های واحد‌های تولیدی تامین شود.»

وی در پایان در خصوص مطالبات قطعه‌سازان میزان مطابات را 15هزار میلیارد اعلام کرده و خواستار پرداخت یک ماهه این مطالبات برای تامین مواد اولیه به قطعه‌سازان شد.

http://www.autopartpress.com/

https://www.instagram.com/autopart.press/

https://t.me/autopartpress

ادغام خودروسازان برای بالا بردن تولید و کاهش هزینه‌ها

اتوپارت پرس: عضو هیات مدیره سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، اظهار کرد: «شورای رقابت باید زمینه‌های رقابت را در این صنعت ایجاد کند، نه این که اقدام به قیمت‌گذاری خودرو کند.»

شهرام میرآخورلو شامگاه جمعه در برنامه مناظره شبکه یک سیما در رابطه با "قیمت‌گذاری و فروش خودروهای داخلی"، گفت: «عمدتا قیمت گذاری بر محصولاتی انجام می‌شود که دولت‌ها در این زمینه قصد حمایت از مردم را دارند و از سوی دیگر در تلاش هستند تا از ایجاد انحصار جلوگیری کنند و با توجه به مشکلات موجود در صنعت خودروسازی کشور برای بالابردن میزان تولید و کاهش هزینه‌ها، باید دو خودروساز کشور ادغام شوند.»

وی با اشاره به این که بیش از 50 سال از عمر صنعت خودروی کشور می‌گذرد، تصریح کرد: «حمایت از تولید به حمایت از مصرف‌کننده نهایی منجر می‌شود، بنابراین باید تلاش کنیم تا از صنایع مختلف از جمله صنعت خودروی کشور حمایت‌های لازم صورت گیرد.»

میرآخورلو با یادآوری اینکه در سال‌های گذشته قیمت‌گذاری خودرو از وزارت صنعت گرفته شده است و به شورای رقابت سپرده شده، افزود: «شورای رقابت باید زمینه‌های رقابت را در این صنعت ایجاد کند، نه این که اقدام به قیمت‌گذاری خودرو کند.»

عضو هیات مدیره سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در خصوص پیش‌فروش‌های صورت گرفته در صنعت خودروی کشور در هفته‌های گذشته، گفت: « پیش‌فروش خودرو رویه‌ای مشخص دارد و بر اساس قانون خودروسازها باید بخشی از تولید خود را پیش‌فروش کنند، بنابراین یک خودروساز نمی‌تواند ابتدا اقدام به تولید خودرو کرده و بعد از آن اقدام به فروش خودرو کند؛به همین دلیل با پیش فروش خودرو به نوعی استمرار عرضه نیز اتفاق می‌افتد.»

http://www.autopartpress.com/

https://www.instagram.com/autopart.press/

https://t.me/autopartpress

واردات لاستیک بایاس (نخی) آزاد شد

اتوپارت پرس: معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از آزاد شدن واردات لاستیک بایاس (نخی) که تا پیش از این از سوی وزارت صنعت، معدن وتجارت با هدف حمایت از تولید داخل ممنوع بود، خبر داد و افزود: «اگرچه لاستیک های رادیال (سیمی) از قدرت، طول عمر و کیفیت بیشتری برخوردارند و وزارت صمت قبلا واردات آنها را آزاد کرده بود، اما واردات لاستیک‌های نخی نیز با توجه به نزدیک شدن به فصول سرد سال و کاهش خطرات احتمالی این نوع لاستیک‌ها که قبلا در فصول گرم سال دیده می شد، آزاد شده است.»

داریوش امانی با تأکید بر اینکه بازار لاستیک با اجرای این تمهیدات متعادل خواهد شد، افزود: «با تدبیر دولت، لاستیک جزء کالاهای اساسی قرار گرفت و از این پس با ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات آن انجام می‌شود؛ همچنین با مصوبه دولت، تعرفه گمرکی واردات لاستیک ۲۱ درصد کاهش یافته و از ۲۶ درصد به ۵ درصد رسیده است.»

وی با بیان اینکه همچنین اختلافات اداری میان وزارت صمت و گمرک در قضیه واردات لاستیک برطرف شد و کسانی که قبلا لاستیک وارد کرده بودند، توانستند با دستور معاون اول رئیس جمهور، بخش زیادی از بار خود را از گمرک ترخیص کنند، ادامه داد: «با توجه به اینکه قرار بود تعرفه واردات لاستیک به ۵ درصد کاهش یابد، گمرک به واردکنندگان اعلام کرده بود اگر می خواهید می توانید لاستیک را با تعرفه ۵ درصد (تا قبل از تصویب در دولت و ابلاغ به دستگاه های ذی ربط) ترخیص کنید. اما واردکنندگان باید تعهد محضری بدهند اگر این کاهش تعرفه به تصویب هیئت دولت نرسید، مابه التفاوت تعرفه ۵ تا ۲۶ درصدی را پرداخت کنند.»

امانی افزود: «از سوی دیگر واردکنندگان می گفتند اگر بار ترخیص شود، ما مجبوریم آن را بر اساس تعرفه ۵ درصدی قیمت گذاری کنیم و به فروش برسانیم. بنابراین اگر کاهش تعرفه به تصویب دولت نرسد، ما چگونه می توانیم مابه التفاوت آن را از مصرف کننده نهایی دریافت کرده و به گمرک پرداخت کنیم؟ از همین رو معاون اول رئیس جمهور به موضوع ورود کرد و دستور ترخیص برخی اقلام لاستیک را تا قبل از تصویب کاهش تعرفه در دولت صادر کرد.»

به گفته معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، تا کنون بخش زیادی از لاستیک های رسوب کرده در گمرکات بنادر بوشهر و شهید رجایی ترخیص و وارد بازار شده است.

وی در خصوص لاستیک‌های دریافتی از سازمان اموال تملیکی، اعلام کرد: «۱۴ هزار حلقه لاستیک هم از سازمان اموال تملیکی به سازمان راهداری تحویل گردید و از سوی این سازمان با همکاری سازمان حمایت مصرف کنندگان نرخ گذاری و طی روزهای پنج شنبه و جمعه گذشته توزیع شد.»

امانی در توضیح یکی دیگر از اقداماتی که برای جبران کمبود لاستیک انجام شد، گفت: «تا پیش از این افراد خاصی که تحت حمایت انجمن واردکنندگان تایر بودند می توانستند لاستیک وارد کنند و اگر افرادی غیر از اینها می خواستند اقدام به واردات لاستیک کنند حتی اگر توان مالی هم داشتند، نمی توانستند؛ از سوی دیگر بارها در بسیاری از شهرستان ها از ما خواسته شده بود که با توجه به کمبود لاستیک در این شهرستان ها و وجود سرمایه گذارانی که می توانند کمبود لاستیک آن شهر را با واردات جبران کنند، مجوز واردات تایر به آنها هم داده شود که این مصوبه اخیرا تأیید و به سازمان راهداری و دیگر دستگاه های مربوطه، جهت رفع انحصار واردات لاستیک ابلاغ شده است و هر فردی مایل باشد، می تواند اقدام به واردات لاستیک کند.»

http://www.autopartpress.com/

https://www.instagram.com/autopart.press/

https://t.me/autopartpress

انجمن قطعه‌سازان از بانک مرکزی و گمرک شکایت کرد



اتوپارت پرس: انجمن قطعه‌سازان به عنوان نماینده صنعت قطعه‌سازی کشور این هفته فرایند شکایت به دیوان عدالت اداری را آغاز کرده و ظرف این هفته لایحه انجمن به دیوان عدالت اداری تقدیم می‌شود.

دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران با اشاره به تداوم مشکل ترخیص مواد و کالاهایی که در گمرک باقی مانده، گفت: «بسیاری از قطعات و موادی که سال گذشته و در جریان خرید اعتباری وارد و تبدیل به خودرو شده، به‌واسطه اقدام خلاف قانون و عطف به ماسبق کردن مصوبه دولت، مستلزم پرداخت مابه‌التفاوت ارزی شدند.»

مازیار بیگلو با بیان اینکه تمام مواد اولیه‌ای که ظرف یک ماه اخیر ترخیص شده به‌واسطه اقدامی خلاف قانون و دریافت تعهدنامه صورت گرفته است، اظهار کرد: «البته خودروسازان و قطعه‌سازانی به جهت نگرانی خواب خط با ارائه تعهدنامه ناگزیر به ترخیص مواد اولیه شدند و جز به این نحو تاکنون هیچ مواد اولیه‌ای از گمرکات ترخیص نشده است.»

به گفته وی، با وجود پیگیری‌های زیاد انجمن همچنان مشکلات قبلی برای ترخیص قطعات و مواد اولیه قطعه‌سازان وجود دارد و متاسفانه بانک مرکزی و گمرک همچنان تمرد می‌کنند و رای به تفسیر خودشان را از قانون دارند.

بیگلو با اشاره به هشدارهای انجمن در خصوص تاثیر ادامه وضعیت کنونی بر افزایش بیکاری در این صنعت، تصریح کرد:«موج بیکاری که از قبل پیش‌بینی می‌شد، از دو، سه ماه قبل شروع شده به طوری که حدود 100 هزار نفر تا قبل از شهریور ماه به طور مستقیم و غیرمستقیم تعدیل نیرو شدند و از پایان شهریور ماه نیز بسیاری از شرکت‌ها قراردادهای 3 ماهه را با کارگران تمدید نکردند. بر این اساس برآورد می‌شود که حداقل 150 هزار نفر دیگر در پایان شهریور ماه به این رقم اضافه شده و در صورتی‌که نتوانند مشکل قیمت‌گذاری خودرو را حل کنند، روند موج بیکاری ادامه داشته و به 450 هزار نفری که پیش از این اعلام شده بود برسد.»

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو ایران در ادامه از اقدام حقوقی انجمن قطعه سازان و ارجاع شکایت به دیوان عدالت اداری خبر داد و گفت: «با توجه به عدم همکاری بانک مرکزی و گمرک، انجمن قطعه‌سازان به عنوان نماینده صنعت قطعه سازی کشور این هفته فرایند شکایت به دیوان عدالت اداری آغاز کرده است.»

مازیار بیگلو با توضیح این مطلب که نظر قطعی انجمن قطعه‌سازان این است که تمامی کالاهایی که تا قبل از 16 مردادماه امسال بارنامه دریافت کرده و کالا حمل شده باید شامل معافیت پرداخت مابه‌التفاوت ارزی شوند، تاکید کرد: «بنا بود در مصوبه هیات دولت نیز این مساله ذکر شود اما متاسفانه در این مورد کارشکنی صورت گرفت و آن چیزی که خواست شرکت‌ها بود اتفاق نیفتاد و نتیجه آن هم همین چیزی است که امروز امکان تامین مواد اولیه را نداریم.»

وی با اشاره به ارجاع شکایت انجمن قطعه‌سازان به دیوان عدالت اداری، افزود: «امید می‌رود با توجه به سرعت رسیدگی به مراجعات از سوی دیوان ظرف دو، سه هفته آینده رای دیوان عدالت اداری را دریافت کنیم چون تخلف قانونی صورت گرفته در گمرک و بانک مرکزی به میزانی محرز است که با وجود تمام شواهد و ادله و وکلای انجمن انتظار می‌رود خیلی زود به نتیجه رسیده و حق قطعه‌سازان را استیفا کنیم»

به گفته بیگلو، فروش کالای قطعه‌سازان بر اساس قراردادها با خودروسازان و طبق نرخ مصوب شورای رقابت است در حالی که پرداخت مابه‌التفاوت ارز نیز شامل همه دیون‌های قبلی قطعه‌سازان هم شده، این در حالی است که بسیاری از قطعه‌سازان از فروشندگان خارجی به صورت اعتباری مواد اولیه خریداری کردند و بسیاری از آنها مربوط به خرید سال گذشته است که تبدیل به قطعه و خودرو شده و هم‌اکنون در خیابان‌ها تردد دارند اما طرح می‌شود باید ارز چند ده هزار تومانی به آن اختصاص پیدا کند. این اصلا امکان پذیر نیست و مگر می شود کالایی که تولید شده، هزینه آن را از خودروساز دریافت کنیم بنابراین کل این فرایند از نقطه شروع تا پایان خلاف قانون است چرا که عطف به ماسبق کردن این قانون خلاف بوده و غیر قانونی است.

وی در پایان به آخرین وضعیت قطعات و مواد اولیه باقی مانده در گمرک اشاره کرد و گفت: «بر اساس آخرین برآورد صورت گرفته ارزش دلاری قطعات و مواد اولیه دپو شده در گمرک 900 میلیون دلار بود که با توجه به میزان ترخیص موادی که با ارائه تعهدنامه در یک ماه اخیر صورت گرفته برآورد می شود در حال حاضر 800 میلیون دلار قطعات و مواد اولیه مربوط به خطوط خودروسازی در گمرک دپو شده است.»
منبع : اتوپارت پرس

فیلترهای نامرغوب، آفت جان خودروها



اتوپارت پرس: موتور خودرو برای تولید قدرت نیازمند دو سیال مهم هوا و روغن است. هوا مقدار اکسیژن لازم جهت احتراق را برای موتور فراهم می‌کند. روغن نیز در موتور سبب روانکاری قطعات می‌شود تا مکانیزم تولیدقدرت به خوبی صورت گیرد. اما هریک از این سیالات نیازمند تصفیه شدن هستند.

قطعه‌ای که وظیفه تصفیه این سیالات را به عهده دارد فیلتر( هوا و روغن‌موتور) است. در ماه‌های اخیر به دلیل تحریم‌ها خودروسازی، کیفیت بسیاری از قطعات افت پیدا کرده است که فیلترها نیز از آن قاعده مستثنی نبوده‌اند و این عامل سبب افزایش آمار خرابی موتورها شده است. در این مقاله به بررسی و توضیح عملکرد و نقطه ضعف‌های فیلترهای نامرغوب موجود در بازار خواهیم پرداخت:

فیلترهوا: یکی از مولفه‌های احتراق، هوا یا اکسیژن است. همان‌طور که پیشتر اشاره شد، تا زمانی که هوا با سوخت مخلوط نشود، احتراق یا قدرتی شکل نخواهد گرفت. سیستم سوخت‌رسانی خودروها ازهرنوع که باشد نیازمند مخلوط کردن هوا و سوخت است. اما در هوای محیط مقدار زیادی ذرات معلق به همراه گردوغبار وجود دارد. لازم است هوا قبل از ورود به سیلندر از درون یک فیلتر گذرکند تا جداسازی ذرات معلق و تصفیه آن صورت گیرد. بیشتر فیلترهای هوای موتور از جنس کاغذ بوده. معمولا این کاغذها به صورت پره‌های آکاردئونی ساخته می‌شود. این فیلتر مشروط بر داشتن فاصله مناسب پره‌ها باید از ورود ذرات ریز 7 تا 8 میکرون به داخل موتور جلوگیری کنند. متاسفانه در بازار فیلترهایی یافت می‌شود که به دلیل عدم رعایت فاصله استاندارد پره‌ها و مواد اولیه نامرغوب نه تنها نمی‌توانند سبب جذب ذرات معلق به صورت مناسب شوند، بلکه سبب مسدود شدن جریان ورودی هوا نیز خواهند شد. این عامل تاثیر جدی در کاهش قدرت موتور خودروها یا گاهی افزایش دمای کارکرد موتور دارد. ازاین‌رو بسیاری از کارشناسان معتقدند باید توصیه شرکت‌ها یا برندهای معتبر اقدام به خرید فیلترهوا کنید. زیرا افزایش قیمت‌ قطعات، سبب افزایش فیلترهای نامرغوب در بازار شده است.

فیلتر روغن: تاثرگذارترین سیال در میزان افزایش یا کاهش استهلاک پیشرانه، روغن‌موتور است. در زمان گردش و پمپاژ روغن‌موتور به قطعات داخلی پیشرانه ذرات فلزی شناور، گردوغبار و دوده و سایرناخالصی‌ها وارد روغن می‌شود. به این دلیل نیاز است پس از پمپاژ روغن و قبل از رسیدن به یاتاقان‌ها و سایر اجزای متحرک یک فیلتر در مدار روغن‌کاری تعبیه شود. زیرا وجود هرنوع ناخالصی در روغن منجربه خوردگی و ازبین رفتن قطعات می‌شود. درحالت کلی فیلترهای روغن به صورت کاغذی و پارچه‌ای تولید می‌شوند. معمولا به دلیل ارزانی فیلترهای کاغذی این نوع رایج و متداول‌تر است. فیلترهای روغن کاغذی در بازار وجود دارد که به دلیل عدم استفاده از مواداولیه مناسب و رعایت فاصله لایه‌های فیلتر، زمینه لازم جهت یاتاقان زدن موتور را فراهم کرده‌اند. فیلترهایی که فاصله لایه‌های آن استاندارد نیست افت شدید فشار روغن را ایجاد می‌کنند که اغلب موجب روشن شدن مکرر چراغ هشدار روغن می‌شود. متاسفانه راننده هنگام مواجه شدن با این مشکل به دنبال عیب مکانیکی یا برقی می‌رود غافل ازاینکه فیلترسبب ایجاد این ضعف شده است. اما فیلترهایی که ازمواد اولیه نامرغوب تولید شده‌اند، توان تصفیه مناسب روغن را دارا نیستند. این عامل منجربه گیریس شدن سریع روغن شده که نتیجه آن یاتاقان زدن پیشرانه است. این اتفاق بیشتر در خودروهای وارداتی و اغلب خودروهای داخلی به چشم می‌خورد. ازاین‌رو توصیه می‌شود حتما جهت تعویض روغن و فیلتر آن به نمایندگی خودروهای مربوطه مراجعه کنید. زیرا تعدد برندهای بی‌کیفیت موجود در بازار  سبب شده شناسایی فیلتر مرغوب از نامرغوب کارهنری فورد مرحوم باشد.
منبع : اتوپارت پرس