دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود
دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

مشکلات تولید و عرضه روغن موتور به بازار حل شد

اتوپارت پرس: رییس اتحادیه فروشندگان لاستیک، روغن و فیلتر خودرو از بهتر شدن شرایط خبر داد و اعلام کرد: «مشکلاتی که در عرضه روغن موتور و لاستیک وجود داشت مرتفع شده است از این رو شاهد بهتر شدن شرایط هستیم.»

داود سعادتی‌نژاد با بیان اینکه مشکلاتی که در خصوص تولید روغن موتور با کیفیت وجود داشت با برگزاری جلسات و برنامه‌ریزی‌های راهبردی در حال حاضر مرتفع شده است، اظهار کرد: «لذا درصد بالایی از روغن‌های موجود در بازار را ساخت داخل تشکیل داده است و به دارندگان خودروهای لوکس نیز در خصوص استفاده از این روغن‌ها اطمینان خاطر داده می‌شود.»

وی در ادامه به کاهش قیمت‌ها اشاره کرد و افزود: «باید توجه داشت بخشی از مواد اولیه مورد نیاز این صنایع وارداتی است لذا نمی‌توان منکر تاثیرات نامطلوب بحران‌های اقتصادی بود. اما با توجه به تدابیری که وزارت صنعت، معدن و تجارت اندیشیده است شاهد کاهش قیمت مواد اولیه پتروشیمی‌ها و تنظیم بازار هستیم لذا با ادامه این روند می‌توان به مرتفع شدن مشکلات امید داشت.»

سعادتی‌نژاد ضمن تکذیب خبر عرضه روغن‌های سوخته در بسته‌بندی‌های شیک در برخی خبرگزاری‌ها بر جمع‌آوری آنها برای تصفیه دوم تاکید کرد و گفت: «همچنین در مورد اجناس تقلبی باید گفت در بازاری که میزان عرضه و تقاضا برابری کند چنین کالایی جایی ندارد. لذا زمانیکه تعادل بین عرضه و تقاضا از بین برود شاهد این مشکل خواهیم بود. کما اینکه در گذشته برخی به عرضه روغن‌های تصفیه دوم و نه تقلبی روی آورده بودند.»

سعادتی نژاد در پایان تاکید کرد: «درهر بازاری چنانچه قیمت‌ها نوسانی بوده و همچنین عرضه و تقاضا نیز با یکدیگر همخوانی نداشته باشد شاهد رشد عرضه اجناس تقلبی خواهیم بود لذا در حال حاضر با شدت یافتن نظارت‌های اتحادیه، سعی شده است مشکلات پولی و توزیعی در این بخش کاهش یابد.»

لینک خبر

http://www.autopartpress.com/

https://www.instagram.com/autopart.press/

https://t.me/autopartpress

سرعت افزایش مطالبات تایرسازان کاسته شد

اتوپارت پرس: سخنگوی انجمن صنعت تایر با اشاره به موافقت سازمان حمایت با افزایش قیمت تایر پس از گذشت چهار سال از درخواست تایرسازان، گفت: «در خردادماه امسال تایرسازان یک مرحله افزایش قیمت داشتند اما پس از آن هیچگونه افزایش قیمتی نداشتند هر چند این مساله ارتباطی به مسائل ارزی اخیر نداشته و مربوط به جریان تورم بین سال‌های 93 تا 97 است.»

مصطفی تنها با بیان اینکه در سه ماهه اول امسال بالاخره دولت پس از 4 سال با درخواست افزایش قیمت تایرسازان موافقت کرد، اظهار کرد: «ابتدا با حدود 3.6 درصد و نهایتا با حدود 9 درصد افزایش قیمت آن هم به صورت مرحله‌ای موافقت کرد. در حالی که تایرسازان خواستار افزایش 25 درصدی قیمت تایر بودند.»

وی در ادامه با اشاره به فشار ناشی از قیمت تمام شده به تایرسازان به آمار مطرح از سوی رییس انجمن در خصوص مطالبات بالای 300 میلیارد تومانی تایرسازان از خودروسازان توضیح داد و افزود: «البته خودروسازان به دلیل فشارهای موجود روند بهتری را در پرداخت بدهی‌های تایرسازان در پیش گرفتند البته همچنان مشکلات و تاخیر در پرداخت مطالبات صنعت تایر وجود دارد اما روند بهتری در پرداخت مطالبات صورت گرفته و در واقع سرعت افزودن مطالبات کمتر شده است.»

تنها به تشریح وضعیت تامین ارز صنعت تایر پرداخت و اضافه کرد: «از ابتدای امسال ارز درستی به دست تایرسازان نرسیده و در این مدت درگیر پیچ و خم نوسان نرخ ارز و تعیین مقررات ارزی بودند به همین دلیل برای خرید مواد بسیار دچار زحمت شدند و برای همین کارخانجات نتوانستند تمام مواد اولیه مورد نیاز را تامین کنند. لذا امکان تولید کارخانجات بر اساس برنامه فراهم نشد و مشکلاتی در این زمینه ایجاد شد اما با تمهیداتی که ستاد تنظیم بازار در نظر گرفت و بهبود جریان تامین مواداولیه صنعت تایر هم اکنون روند تولید سرعت بیشتری یافته است.»

سخنگوی انجمن صنعت تایر با بیان اینکه البته در مردادماه به دلیل کمبود مواد اولیه حدود 20 تا 25 درصد نسبت به سال گذشته افت تولید تایر در کارخانجات صورت گرفت، خاطرنشان کرد: «اما در مجموع در 5 ماهه اول امسال صنعت تایر 4 درصد افزایش تولید را نسبت به سال گذشته داشته‌اند. البته واردات نیز با توجه به نرخ ارز از ابتدای امسال سیر نزولی داشت چراکه واردات نیز در این شرایط کار ساده‌ای نیست. به طوری که تا مدتها مشخص نبود که در این چند ماه چه میزان می‌توان ارز از کشور خارج کرد و روند پرداخت بدهی‌ها چگونه خواهد بود و هنوز هم این مساله نامشخص است.»

وی افزود: «تایرسازان نیز در سال جاری نتوانستند مانند هر سال تایر وارد کنند به طوری که این موضوع نگرانی‌هایی را در بازار ایجاد کرد که مبادا تدوام این روند در آینده باعث افزایش قیمت‌های بسیار شده و تایر در بازار کمیاب شود.»

به گفته مصطفی تنها، این وضعیت موجب شد تا عده‌ای فرصت‌طلب با استفاده از این مساله همان میزان تولید را دپو کرده و نهایتا در دو، سه ماه اخیر بازار تایر دچار التهاب شد و قیمت‌های حبابی در بازار تایرهای سبک به خصوص تایرهای سنگین شکل بگیرد.

این فعال صنعت تایر با اشاره به برخی خبرها مبنی بر فرصت طلبی نمایندگی‌ها و اقدام نسبت به افزایش قیمت تایرهای تحویلی تاکید کرد: «البته در این مدت کارخانجات تایرسازی به تمام نمایندگی‌ها ابلاغ کردند که چنانچه مشاهده شود که نمایندگی فرصت طلبی می‌کند و با قیمت مصوب تایرها را تحویل مشتری نمی‌دهد قرارداد نمایندگی فسخ و سهمیه آنها قطع خواهد شد.»

به گفته وی، این هشدار کارخانجات تولیدی به تمامی شبکه نمایندگی‌ها ابلاغ شده است چراکه این اقدام نمایندگی بازی با حیثیت تولیدکنندگان است در حالی که هیچ انگیزه و سودی را برای صنایع تایرسازی ندارند و شرکت‌ها با نرخ مصوب تایر را تحویل بازار می‌دهند. هر چند که در این شرایط فشار زیادی را تحمل می‌کنند و با وجود افزایش هزینه‌ها و قیمت تمام شده بسیار بالا رفته هیچ حرکت غیر قانونی توسط اعضای انجمن صورت نگرفته و مورد تایید هم نیست.

لینک خبر

http://www.autopartpress.com/

https://www.instagram.com/autopart.press/

https://t.me/autopartpress