دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود
دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

آموزش تنظیمات امکانات دوربین گوشی آیفون 2

۴. قابلیت Live Photos

در آیفون ۶s و مدل‌های جدیدتر، درست بالای آیکن HDR به آیکنی شبیه به چند دایره‌ی تودرتو می‌رسیم که با ضربه زدن روی آن می‌توانید روشن یا خاموش بودن قابلیت Live Photos را کنترل کنید. اگر این آیکن به رنگ زرد باشد قابلیت Live Photos روشن است. در این حالت دوربین آیفون علاوه بر عکس ثابت معمولی، ۱٫۵ ثانیه قبل و ۱٫۵ ثانیه بعد از لحظه‌ی عکس‌برداری را هم در قالب یک فیلم کوتاه ذخیره می‌کند. برای دیدن نتیجه‌ی Live Photos روی آیفون ۶s و ۶s Plus باید از ۳D Touch استفاده کنید. این قابلیت از منظر عکاسی جدی کاربردی چندان زیادی ندارد ولی از منظر ثبت خاطرات می‌تواند بسیار جذاب باشد. این مطلب برگرفته از سایت آموزش تعمیر آیفون است .
عکس‌هایی که با قابلیت Live Photos گرفته شده‌اند را می‌توان از طریق سرویس‌های خود اپل نظیر iMessage و AirDrop به‌طور کامل (با حفظ ویدیو) برای سایر گجت‌های اپل نظیر آیپد، مک‌بوک و حتی آیفون‌های قدیمی‌تر فرستاد. برخی از شبکه‌های اجتماعی و سرویس‌های اشتراک عکس نظیر فیسبوک و گوگل فوتوز هم پشتیبانی از عکس‌های Live را آغاز کرده‌اند. در گجت‌هایی که از ۳D Touch پشتیبانی نمی‌کنند باید از روش‌های دیگری نظر نگه‌داشتن انگشت روی صفحه‌نمایش یا زدن یک آیکن مخصوص برای دیدن عکس‌های Live استفاده کنید. در نهایت نکته‌ی خوب در مورد قابلیت Live Photos این است که همیشه می‌توانید عکس اصلی را در قالب یک عکس ثابت معمولی ویرایش و روی هر سرویسی که علاقه دارید منتشر کنید. همچنین برخی اپلیکیشن‌ها از جمله گوگل فوتوز امکان تبدیل عکس‌های Live به تصاویر متحرک GIF را فراهم کرده‌اند.
۵. زمان‌سنج (Timer)
پس از HDR و Live Photos به آیکن مربوط به قابلیت زمان‌سنج می‌رسیم. این قابلیت اجازه می‌دهد عکس ۳ یا ۱۰ ثانیه پس از زدن دکمه‌ی شاتر گرفته شود. برای استفاده از تایمر کافی است پیش از گرفتن عکس روی آیکن شبیه به ساعت ضربه بزنید و سپس زمان مورد نظر خود را از بین دو گزینه‌ی ۳s یا ۱۰s انتخاب کنید. حال کافی است کادر دوربین را تنظیم کرده و دکمه‌ی شاتر را بزنید. دوربین پس از اتمام زمان تعیین‌شده ۱۰ عکس سریع با قابلیت Burst می‌گیرد تا بتوانید بعدا بهترین فریم را از بین آن‌ها انتخاب کنید.
به‌طورمعمول تصور بر این است که قابلیت تایمر دوربین‌های عکاسی به درد زمانی می‌خورد که دوربین را روی سه‌پایه تنظیم کرده و قصد دارید از خودتان عکس بگیرید. ولی تایمر علاوه بر این کارایی‌های دیگری هم دارد. برای مثال در شرایط نور کم که سرعت شاتر دوربین پایین است، این امکان وجود دارد که عکس حتی بر اثر لرزش جزئی دست هنگام زدن شاتر هم تار شود. در این شرایط می‌توانید با استفاده از تایمر از ثابت بودن دوربین در لحظه‌ی گرفتن عکس اطمینان حاصل کنید. بنابراین هنگام عکاسی در شب حتی با وجود استفاده از سه‌پایه هم توصیه می‌شود حتما از تایمر استفاده کنید.
۶. سوییچ بین دوربین اصلی و سلفی
همان‌طور که می‌دانید آیفون هم مانند اکثر گوشی‌های هوشمند امروزی به دو دوربین مجهز شده است. دوربین پشتی آیفون لنز و سنسور بسیار خوبی دارد ولی گرفتن عکس‌های سلفی با استفاده از آن کار سختی است. بنابراین احتمالا ترجیح می‌دهید برای گرفتن عکس‌های سلفی از دوربین جلویی استفاده کنید که اجازه می‌دهد کادر عکس را به‌راحتی کنترل کنید. برای رفت‌وبرگشت بین دو دوربین آیفون کافی است روی آخرین آیکن که شبیه به یک دوربین عکاسی است ضربه بزنید.
۷. فیلترها
اپلیکیشن دوربین آیفون به تعدادی فیلتر هم مجهز شده است. در حالت افقی آیکن دسترسی به این فیلترها که به شکل سه دایره‌ی متداخل است در سمت راست بالای صفحه‌نمایش قرار می‌گیرد. این فیلترها به‌صورت زنده یا لایو عمل می‌کنند. بنابراین وقتی روی آیکن فیلترها ضربه بزنید پیش‌نمایشی از آن‌ها را خواهید دید که کمک می‌کند تشخیص دهید عکس نهایی چه ظاهری خواهد داشت. البته نیازی نیست لزوما هنگام عکاسی از این فیلترها استفاده کنید، چراکه امکان اضافه کردن آن‌ها به عکس پس از عکاسی هم وجود دارد.
مجموعا ۸ فیلتر مختلف شامل ۳ فیلتر سیاه‌وسفید و ۵ فیلتر رنگی برای انتخاب وجود دارد. از کادر مرکزی هم که با عنوان None مشخص‌شده می‌توانید برای خاموش کردن فیلترها و برگشت به حالت عادی استفاده کنید. توجه داشته باشید که اگر فیلتری فعال باشد علاوه بر تاثیر زنده‌ی آن روی نمایاب آیکن فیلترها هم به‌صورت رنگی درآمده و به شما اطلاع می‌دهد که فیلتری در حال حاضر فعال است.
۸. خطوط راهنما (Grid Lines)
خطوط راهنما ابزارهایی بسیار کارآمد هستند که می‌توانند در مواردی نظیر تراز کردن صحیح خط افق، استفاده از ترکیب‌بندی کلاسیک بر اساس قانون یک‌سوم و استفاده از ترکیب‌بندی متقارن به عکاس کمک کنند. برای روشن و خاموش کردن نمایش خطوط راهنما در نمایاب دوربین می‌توانید از گزینه‌ی Grid در بخش Photos & Camera اپلیکیشن تنظیمات آیفون استفاده کنید.




آموزش تنظیمات امکانات دوربین گوشی آیفون

دوربین آیفون تنظیمات و امکانات کاربردی زیادی دارد ولی ممکن است پیدا کردن برخی از آن‌ها مشکل باشد. در این آموزش قصد داریم مهم‌ترین امکانات و تنظیمات دوربین آیفون را با هم بررسی کنیم و بیاموزیم چگونه از آن‌ها برای گرفتن عکس‌های زیباتر بهره بگیریم. این مطلب برگرفته از سایت آموزش تعمیر iphone است .

۱. فلش (Flash)
اگر گوشی خود را به‌صورت افقی بگیرید در سمت پایین و چپ صفحه‌ی اصلی دوربین آیفون آیکن کوچکی شبیه به یک صاعقه دیده می‌شود. این آیکن برای کنترل وضعیت فلش دوربین به کار می‌رود. روی این آیکن ضربه بزنید تا سه حالت مختلف خاموش (Off)، روشن (On) و خودکار (Auto) در اختیارتان قرار بگیرد. در حالت خودکار، دوربین بر اساس نورسنجی محیط هر زمان که تشخیص دهد استفاده از فلش ضروری است به‌صورت خودکار آن را فعال می‌کند.
در کل توصیه می‌شود فلش را همواره در حالت خاموش نگه‌دارید و تا جای ممکن از منابع نور طبیعی و مصنوعی دیگر برای عکاسی استفاده کنید. استفاده از فلش تنها در اتاق‌های کم‌نور کوچک که نیاز به نور کمی برای روشن شدن دارند ممکن است کارآمد باشد. از فلش در فضاهای خارجی یا سالن‌های بزرگ استفاده نکنید؛ نور فلش در این شرایط احتمالا عکس شما را خراب خواهد کرد ولی طبیعتا هیچ کمکی به روشن شدن آسمان تیره‌ی شب نمی‌کند.
۲. فوکوس و میزان نوردهی (Focus & Exposure)
کادر زردرنگی که در مرکز صفحه‌ی اصلی دوربین آیفون دیده می‌شود برای تنظیم فوکوس و نوردهی به کار می‌رود. در صورت تمایل می‌توانید محل فوکوس و نورسنجی دوربین را خودتان تعیین کنید. سوژه‌ی مورد نظر خود را انتخاب کنید و روی صفحه‌نمایش روی آن ضربه بزنید. کادر زردرنگی به نشانه‌ی فوکوس کردن دوربین روی سوژه به نمایش در خواهد آمد. اگر انگشت خود را چند لحظه روی آن محل نگه‌دارید فوکوس و نورسنجی قفل خواهد شد. در این حالت کادر زردرنگی با متن AE/AF LOCK در بالای صفحه دیده می‌شود و حتی اگر کادر دوربین را تغییر دهید تنظیمات فوکوس و نوردهی هیچ تغییری نخواهند کرد. برای خارج شدن از این حالت کافی است روی محل دیگری از صفحه‌نمایش یک بار ضربه بزنید.
در کنار کادر مربع زردرنگ فوکوس آیکن دیگری شبیه به یک خورشید کوچک هم دیده می‌شود. با کشیدن انگشت به سمت بالا و پایین روی صفحه‌نمایش می‌توانید این آیکن را جابجا کرده و میزان نوردهی (روشنی و تیرگی) عکس را تنظیم کنید.
۳. حالت HDR
درست بالای آیکن صاعقه یا همان تنظیم فلش، آیکنی برای تنظیم حالت HDR قرار دارد. حروف HDR مخفف شده‌ی عبارت High Dynamic Range هستند که به معنی «دامنه‌ی پویای گسترده» است. دامنه‌ی پویای گسترده به شرایطی اشاره دارد که در آن اختلاف شدت نور میان بخش‌های روشن و تیره زیاد است؛ برای مثال وقتی‌که در یک کادر واحد هم بخش‌هایی با نور شدید آفتاب و هم سایه‌هایی عمیق وجود داشته باشد. در این حالت معمولا امکان ثبت جزییات تمام بخش‌های تیره و روشن در عکس‌های عادی وجود ندارد. وقتی حالت HDR دوربین فعال باشد در واقع هر عکس سه بار و با سه تنظیم نوردهی متفاوت ثبت شده و سپس این عکس‌ها برای رسیدن به یک عکس واحد با نوردهی مناسب در تمام بخش‌ها با هم ترکیب می‌شوند. البته کل این اتفاقات به‌صورت خودکار انجام می‌شود و شما متوجه هیچ‌کدام از آن‌ها نخواهید شد.
درست همانند تنظیم فلش، با ضربه زدن روی آیکن HDR سه حالت خاموش (Off)، روشن (On) و خودکار (Auto) در اختیار شما قرار خواهد گرفت. در اینجا هم اگر حالت خودکار را انتخاب کنید، دوربین آیفون با توجه به شرایط نوری صحنه‌ی عکاسی، هرگاه که لازم باشد به‌صورت خودکار حالت HDR را فعال خواهد کرد. پیشنهاد ما این است HDR را همیشه روی حالت خودکار قرار دهید. اگر در اپلیکیشن تنظیمات آیفون به انتهای بخش Photos & Camera رفته و گزینه‌ی Keep Normal Photo را روشن کنید، دوربین آیفون علاوه بر عکس HDR، نسخه‌ی عادی یا غیر HDR را هم حفظ خواهد کرد. بدین ترتیب حتی اگر از عکس HDR راضی نباشید همچنان عکس عادی را در اختیار خواهید داشت.
حالت HDR، ابزار فوق‌العاده کارآمدی است، ولی ازآنجاکه هنگام استفاده از آن در واقع به‌جای یک عکس، سه عکس می‌گیرید، لرزیدن دوربین یا حرکت شدید سوژه می‌تواند عکس نهایی را دچار اشکال کند. بنابراین بهتر است برای استفاده از این حالت دوربین را تا جای ممکن ثابت نگه‌دارید یا از سه‌پایه استفاده کنید.




آموزش حل مشکل روشن نشدن گوشی آیفون

گاهی وقتا پیش میاد که دستگاه آیفون شما بصورت ناخودآگاه در حال تماس و کار و یا حتی درجیبتان خاموش شود و با فشردن دکمه پاور روشن نشود ! در این مواقع راه حل چیست ؟ ممکن است چه اتفاقاتی پشت صحنه رخ داده باشید ؟ خوشبختانه برای بعضی از این مشکلات راه حل های مبتدی وجود دارد که می توان با آنها براحتی حل کرد . در این مقاله ما قصد داریم این مشکل را تجزیه و تحلیل کنیم و راه حل ها را در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید خودتان مشکلاتتان را حل کنید ، پس با ما همراه باشید تا راه حل های احتمالی را فرابگیرید …این مطلب برگرفته از سایت آموزش تعمیرات آیفون است .

نکته : این روش ها محدود به دستگاه آیفون نیست و اینها را می توانید در آیپد و آیپاد نیز استفاده کنید .
روش های قابل انجام جهت روشن کردن گوشی آیفون
 روش اول :: قبل از هر چیزی دستگاه خود را به مدت حداقل 15 دقیقه به شارژ بزنید و قبل از قطع اتصال USB اقدام به روشن کردن گوشی کنید ، ممکن است گوشی شما شارژش تمام شده باشد !
روش دوم :: روش راه‌اندازی اجباری (Force Reboot) ، برای راه اندازی اجباری دستگاه آیفون کافیست به مدت 10 – 15 ثانیه کلید پاور راه همراه با کلید هوم بصورت همزمان نگه دارید تا دستگاه در حالت اجباری روشن شود .
گوشی آیفون شما همچنان خاموش است ؟
احتمال دارد گوشی شما در حالت DFU قرار گرفته باشد ! DFU Mode، بخشی از فرآیند جیلبریک دستگاه‌های اپلی محسوب می‌شود. اگر در هنگام اجرای پروسه Jailbreak اشکالی رخ بدهد، گوشی در حالت DFU باقی خواهد ماند. برای خروج از این حالت باید به کمک یکی از نرم‌افزارهای جیلبریک، گوشی را مجددا راه‌اندازی (Reboot) کنید.
احتمال اول :: احتمال دارد کابل شما معیوب شده باشد و شارژ نکند پس تا حد امکان کابل دیگری را تست کنید .
احتمال دوم :: ممکن است باتری خراب شده باشد .
احتمال سوم :: ممکن است گوشی شما مشکل سخت افزاری پیدا کرده باشد پس در اولین فرصت به گارانتی یا تعمیرکار معتبر مراجعه نمایید .




راهنمای عیب یابی سیستم ترمز2

هنگام ترمز گرفتن، خودرو به یک طرف کشیده می شود.

شایع ترین علل بروز آن:
اگر بالاتر از 20 کیلوتر بر ساعت، با گرفتن ترمز، خودرو به یک طرف کشیده می شود (به راست یا به چپ) , و تا رها کردن پدال ترمز ادامه پیدا می کند، معمولترین دلیل آن عدم توازن در اعمال نیروی ترمز به چرخهای راست و چپ است، که در اثر:
- خراب شدن پمپ اصلی ترمز،
- درست کار نکردن سیلندر ترمز چرخها،
- نشت روغن از سیلندر ترمز چرخها،
- و یا چرب شدن یکی از دیسکها با روغن و گریس یا ... است.
 
پدال ترمز بسیار سفت است، سخت پایین می رود و قدرت و گیرایی ترمز ضعیف است، (که به آن چوب شدن ترمز می گویند)،
شایع ترین علل بروز آن:
-احتمال خراب شدن بوستر ترمز وجود دارد،
-اشکال از شیلنگ خلاء بوستر است (این شیلنگ از یک طرف به بوستر و از طرف دیگر به مانی فولد هوا متصل است، وظیفه آن ایجاد خلاء در داخل بوستر است).
در پژو 206، در هنگام گرفتن و رها کردن ترمز، صدای خالی شدن باد شنیده می شود،
شایع ترین علل بروز آن:
-معمولا، علت آن، معیوب بودن واشر بوستر ترمز از سمت راننده است که در کوتاه مدت مشکلی ایجاد نمی کند. این مطلب برگرفته از سایت آموزش تعمیر ایسیو است .
 
در ترمزهای ناگهانی، احساس حرکت چرخدنده زیر پدال می شود.
شایع ترین علل بروز آن:
-این موضوع طبیعی، و به دلیل عمل کردن ترمز ABS است که مانع از قفل شدن چرخها می شود.
 
پدال ترمز بسیار پایین عمل می کند و گیرایی آن ضعیف است، ولی ترمز دستی درست و قوی عمل می کند و در دو یا سه دنده اول گیرایی قابل قبولی دارد:
شایع ترین علل بروز آن:
-به احتمال زیاد ترمز شما هوا گرفته و یا روغن ترمز خاصیت خود را از دست داده و باید تعویض شود،
-احتمال ضعیفتری مبنی بر خراب شدن پمپ ترمز نیز وجود دارد.
 
در هنگام رانندگی، مخصوصا در کوچه، یا کنار دیوار، صدای ضعیف سوت از چرخهای جلو شنیده می شود، و با گرفتن ترمز، صدا تغییر کرده و یا قطع می شود:
شایع ترین علل بروز آن:
-به احتمال زیاد دیسک های جلو لبه پیدا کرده و باید تعویض شوند. (در صورتیکه دیسک ها زیاد از حد لاغر نشده باشند، می توان آنها را تراش داد).
- نامرغوب بودن لنت ها نیز می تواند باعث ایجاد چنین صدایی شود.
 
در هنگام ترمز گرفتن در سرعت های بالا، در فرمان و پدال ترمز لرزش بوجود می آید.
شایع ترین علل بروز آن:
-علت می تواند تاب داشتن دیسک های ترمز باشد. (ریختن آب سرد روی دیسکهای ترمزی که گرم باشند، باعث تاب برداشتن آنها می شود) که در این حالت یا باید دیسکها تعویض شوند و یا تراش داده شوند.
-در موارد بسیار نادر، گیر داشتن سیلندر ترمز یکی از چرخها باعث این لرزشها می شود که با روانکاری آن، مشکل حل می شود.
 
در خودرو پراید، هنگام حرکت با دنده عقب، در لحظه ترمز گرفتن، صدای "تقه" و یا "ضربه" شنیده می شود.
شایع ترین علل بروز آن:
-علت شل بودن لنت های ترمز در محل قرار گیری آنها است. باید چرخها باز شوند و ناخنهای لنت (که برای تنظیم لقی لنت بکار می روند) تنظیم شوند.
 
در سرازیری های جاده، ترمز خودرو ضعیف شده و بوی بدی از لنتها خارج می شود:
شایع ترین علل بروز آن:
در سرازیری های جاده، در صورت استفاده مکرر از ترمز، دیسک های ترمز و لنت ها داغ می شوند و بیش از نیمی از کارایی ترمز ماشین کاسته می شود.
تکرار این حالت، صدمات زیادی به سیستم ترمز وارد می کند، مثلا:
-باعث نشت روغن ترمز از سیلندرها ترمز شده و باعث خرابی سیلندرهای ترمز می شود.
-روغن ترمز داغ شده و رطوبت جذب می کند و در نتیجه کیفیت و کارایی خود را از دست می دهد و قدرت ترمزگیری کم می شود.
 
نکته:
رانندگان با تجربه، تا حد امکان از ترمز کمتر استفاده می کنند و بدون استرس و تنش رانندگی می کنند. مزایای این نوع رانندگی عبارتند از:
-مصرف کمتر سوخت،
-عمر بیشتر قطعات خودرو.
-آرامش و احساس راحتی بیشتر برای راننده، سرنشینان و سایر خودروها.




راهنمای عیب یابی سیستم ترمز1

قدرت ترمزگیری خودروها (شتاب منفی ایجاد شده در اثر ترمزگیری) با هم تفاوت دارند. بعضی خودروها مانند تندر 90 ترمزهایی قوی تر و برخی دیگر مانند مزدا 3 ترمز ضعیف تری دارند (هر دو خودرو استاندارد هستند). اگر ترمز یک خودرو نسبت به هم نوع خود به طور محسوسی ضعیف تر باشد، علت می تواند یکی از موارد زیر باشد:

1.    خراب شدن پمپ اصلی.
2.    ایراد فنی بوستر ترمز.
3.    هوا گرفتن روغن ترمز در سیستم ترمز.
4.    جذب رطوبت توسط روغن ترمز به دلیل کهنه شدن آن و یا گذشتن تاریخ مصرف آن.
5.    آغشته شدن لنتها یا دیسکها به روغن و یا گریس و کاهش اصطکاک.
6.    لاغر شدن دیسک ترمزها در طول زمان.(دیسکهای ترمز بعد از 60 تا 80 هزار کیلومتر رانندگی دچار ساییدگی شده و لاغر می شوند).
7.    رگلاژ نبودن کاسه ترمزها (برای چرخهای عقب).
علائم تمام شدن لنت ترمز:
در خودرو های نسل جدید، با مصرف لنت و لاغر شدن ضخامت آن، سطح روغن ترمز پایین می رود، با پایین رفتن سطح روغن ترمز از حد معین، سنسوری در محفظه روغن فعال می شود و به راننده هشدار می دهد که لنتها در حال اتمام هستند.وقتی سطح روغن ترمز در محفظه آن پایین رود، هرگز نباید روی آن روغن ترمز بریزید، زیرا تنظیمات ارتفاع روغن و ضخامت لنت بر هم می خورد. این مطلب برگرفته از سایت آموزش تعمیر ECU است .
نکته:
بدلیل اهمیت ترمز و تاثیر مستقیم آن در کنترل خطرات جانی و مالی، در اغلب اتومبیلها معمولا چراغ یا چراغهای هشداری برای آگاهی راننده از عملکرد درست این سیستم وجود دارد. مثلا سنسور سطح روغن ترمز، که در مخزن روغن ترمز وجود داشته و با پایین رفتن سطح روغن، چراغ ترمز دستی، در حال حرکت روشن می شود.
این کاهش سطح روغنِ ترمز، ممکن است بدلیل نشت روغن ترمز از سیستم، و یا لاغر شدن بیش از اندازه لنتها اتفاق بیافتد. (در خودرو پژو 405، چراغ جداگانه ای لاغر شدن لنت ترمز را به اطلاع راننده می رساند).
اولین و منطقی ترین نشانه تمام شدن لنت ها، روشن شدن چراغ خطر ترمز است، اما در صورتی که ارتفاع روغن ترمز و ضخامت لنتها تنظیم نباشند، موارد زیر می توانند نشانه تمام شدن لنتها باشند:
 
- شنیدن صدای "خرخر" یا "خش خش" از لنتها، در هنگام ترمز گیری. این صدا به دلیل تمام لنت و تماس لایه آهنی آن به دیسک ترمز است و در صورتی که راننده به حرکت ادامه دهد، دیسکهای ترمز خط افتاده و احتمالا باید تعویض شوند.
- ممکن است این صدا از یکی از چرخها شنیده شود که علت آن تمام شدن لنت ترمز همان چرخ است. وقتی فشار پیستون ترمز بصورت یکسان به چرخها وارد نشود، این وضعیت ایجاد می شود و یکی از لنتها زودتر تمام می شود.
راهنمای عیب یابی ترمز، صداهای غیر عادی مربوط به ترمز
ترمز در اکثر مواقع درست عمل می کند اما در برخی مواقع، ترمز زیر پا خالی می شود و پدال بیش از حد پایین می رود:
شایع ترین علل بروز آن:
- در صورتیکه خودرو شما سیستم ABS داشته باشد، علت یا خرابی بلوک ABS است و یا خرابی پمپ اصلی ترمز.
- در صورتیکه خودرو شما سیستم ABS نداشته باشد، علت آن خرابی پمپ اصلی ترمز است.
 
در هنگام ترمز کردن، پدال بیش از حد پایین می رود.
شایع ترین علل بروز آن:
- پمپ ترمز خراب شده،
- سیستم ترمز هوا گرفته،
- روغن ترمز رطوبت گرفته،
- کاسه چرخها رگلاژ نیستند،
 
ترمز زیر پا سفت است، راحت پایین می رود، ولی عملکرد خوبی ندارد.
شایع ترین علل بروز آن:
- خرابی بوستر،
- چرب شدن دیسک ها،
 
هنگام حرکت، از چرخها صدای سوت شنیده می شود.
شایع ترین علل بروز آن:
1-صدای سوت از چرخهای جلو در سرعت های پایین، احتمالا به دلیل کیفیت پایین لنت ها است.
2-در اتومبیل پراید، صدای سوت از چرخهای جلو می تواند به دلیل تمام شدن لنتها باشد.




کار نکردن کولر و بخاری خودرو

طرز کار کولر ماشین، همانند کولرهای گازی در منازل و اداره جات است، با این تفاوت که کولر گازی خانگی، نیروی خود را از برق شهر دریافت می کند، اما کولر خودرو، نیروی خود را از موتور ماشین دریافت می کند.

طرز کار کولر خودرو
1. گاز کولر در کمپرسور کولر فشرده می شود.
2. کمپرسور (درخودروهای مذکور)، برای فشردن گاز کولر نیروی خود را از طریق تسمه هیدرولیک، یا همان تسمه دینام  از موتور دریافت می کند.
3. گاز فشرده شده در کانال کولر (شبیه به رادیاتور کوچک است) آزاد می شود و طبق قوانین فیزیک، حاصل فرمول زیر عددی ثابت است، در نتیجه با افزایش حجم گاز کولر (V در صورت کسر) ، دمای آن (T در مخرج کسر) به شدت کاهش می یابد. این مطلب برگرفته از سایت آموزش تعمیر ECU است .
درنتیجه ← ثابت است  P × V / T=  Constant
قانون ترمودینامیک می گوید حاصل کسر فوق برای گازها باید عددی ثابت باشد (قانون گاز ایده آل)، وقتی گاز فشرده شده کولر در کانال کولر آزاد می شود، V، حجم گاز زیاد می شود و P، فشار گاز بسیار کمتر می شود، بنابراین، برای ثابت ماندن معادله بالا، باید مخرج کسر T، دمای گاز بر حسب درجه کلوین عددی کوچکتر باشد.
 
4. فن کولر هوا را در این کانال به جریان می اندازد و هوای سرد وارد اتاق ماشین می شود.
کار نکردن کولر ممکن است به یکی از دلایل زیر باشد:
1.    ممکن است تنظیمات جابجایی کولر و بخاری درست نباشد.
2.    سوختن فن کولر (پروانه ای که هوا را به داخل خودرو می دمد) یا کلاچ نکردن کمپرسور کولر. که در هر دو مورد ایراد از برق خودرو است.
3.    عدم کفایت گاز کولر یا پایین بودن فشار آن، که در این حالت گاز کولر باید شارژ شود.
طرز کار بخاری ماشین
1. گرمای موتور جذب آب رادیاتور می شود.
2. بخشی از آب رادیاتور در فضایی که برای گرمای بخاری تعبیه شده، جریان پیدا می کند.
3. دمنده بخاری هوا را از این کانال عبور داده و وارد فضای اتاق ماشین می کند.
کار نکردن بخاری می تواند به یکی از علل زیر باشد:
1.    ممکن است تنظیمات جابجایی کولر و بخاری درست نباشد.
2.    سوختن فن بخاری (پروانه ای که هوا را به داخل خودرو می دمد).
3.    اگر بخاری در سرعت پایین حرکت خودرو درست عمل می کند ولی در سرعتهای بالا باد سرد می دمد، علت می تواند خرابی ترموستات باشد، که در این صورت، آمپر آب باید بسیار پایین آمده باشد.
4.    اگر بخاری همیشه باد سرد می دهد علت می تواند گرفتگی لوله رادیاتور بخاری یا ضعیف بودن واترپمپ و یا وجود هوا در مایع خنک کننده موتور باشد