دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود
دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

جزییات ارائه تسهیلات بلاعوض موتورسیکلت برقی اعلام شد

اتوپارت پرس: حدود 80درصد آلودگی هوای شهر تهران مربوط به وسایل نقلیه سطح شهر مانند موتورسیکلت‌ها، خودروهای سواری، اتوبوس‌ها، مینی بوس‌ها، کامیون‌ها (منابع متحرک آلایندگی) است؛ در این میان موتورسیکلت‌ها سهم قابل توجهی در انتشار آلایندگی هوا دارند.

هم‌اکنون بالغ بر 3میلیون دستگاه موتورسیکلت در سطح شهر تهران تردد می‌کنند که عمدتاً برای حمل کالا (پیک)، مسافر و به عنوان وسیله نقلیه شخصی استفاده می‌شوند؛ موتور‌سیکلت‌ها سهمی در حدود 6درصد از حمل و نقل روزانه در تهران را بر عهده دارند اما با توجه به اینکه عمده موتورسیکلت‌های سطح شهر کاربراتوری هستند، نقش این وسیله نقلیه در انتشار گازها و ذرات آلاینده بسیار بالاست.
سهم قابل توجه موتورسیکلت‌ها در انتشار آلایندگی هوا و تردد بیش از 3میلیون موتورسیکلت در پایتخت و افزایش تعداد آنها، مدیریت گذشته را بر آن داشت تا تسهیلاتی را برای خرید موتوربرقی پیش‌بینی کنند؛ از سال 1393 شهرداری تهران برنامه حمایت از موتورسیکلت‌های برقی را آغاز کرد و مصوبه‌ای در شورای اسلامی شهر تهران به پیشنهاد شهرداری تهران تصویب شد.
اما با گذشت حدود 4سال از مصوبه شورای شهر تهران تاکنون پروژه، عرضه موتورسیکلت‌ برقی پیشرفتی نداشته است.
مسئولان شهری اعتقاد دارند که باید سایر بخش‌های زیست محیطی نیز در این زمینه ورود داشته باشند؛ محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران درباره عدم استقبال شهروندان تهرانی از موتورسیکلت‌های برقی، می‌گوید: قیمت موتور سیکلت برقی به مراتب از موتور‌های کاربراتوری بالاتر است و خرید آن برای مردم صرف ندارد هرچند که موتورهای برقی منجر به کاهش آلودگی هوا می‌شود اما به هر حال باید تمهیداتی هم برای خریداران موتورسیکلت‌های برقی پیش‌بینی شود.
لازم به ذکر است قیمت موتورسیکلت برقی که مناسب شرایط تردد تهران باشد، حداقل با یک بار شارژ 100 کیلومتر پیمایش داشته باشد و شیب‌روی مناسب و امکان جابجایی بار مناسب داشته باشد، چندان ارزان نیست؛ تولید داخل فعلا وجود ندارد و با وجود مصوبه هیات وزیران، وزرات صنعت تا به حال برنامه خاصی برای تولید داخل آن ارائه نکرده است.
از طرف دیگر، به دلیل ناشناخته بودن این محصول، فرایند صدور گواهینامه استاندارد و صدور مجوز پلاک فرایندی بسیار زمان‌بر بوده است و با وجود پیگیری‌های مکرر تاکنون مجوز پلاک چند نمونه محدود صادر شده است؛ با وجود این موانع و مشکلات همچنان استفاده از موتورسیکلت برقی به عنوان تنها جایگزین موتورسیکلت‌های بنزینی که از عوامل اصلی آلودگی هوای تهران هستند، بسیار ضروری است.