دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود
دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

انحراف تیغه بینی یا Septal Deviation

تیغهٌ بینی دیواره ای است که فضای بینی را به دو حفره مجزای راست و چپ تقسیم می کند. نیمهٌ پایینی این تیغه غضروفی و نیمهٌ بالایی آن استخوانی است . تیغهٌ بینی نیز مثل سایر اجزای بدن تا پایان بلوغ همچنان رشد می کند و بر ابعادش افزوده می شود . چندین مرکز غضروف سازی و استخوان سازی در رشد هماهنگ تیغه بینی موثرند . بدیهی است اگر به هر دلیلی یکی یا چند تا از این مراکز عضروف سازی یا استخوان سازی کمتر و یا بیشتر از حد معمول رشد کنند ، تیغهٌ بینی ممکن است از خط وسط منحرف شده و در ناحیه ای به سمت راست یا چپ انحراف پیدا کند . این کجی معمولاً در قسمت داخلی بینی است و تاثیری بر روی شکل ظاهری بینی نمیگذارد .
وارد آمدن ضربه به بینی تا قبل از کامل شدن بلوغ ، میتواند باعث آسیب این مراکز غضروف سازی یا استخوان سازی شود . این ضربه ممکن است هنگام تولد نوزاد و حین گذر از کانال زایمان به بینی او وارد شود و یا در طول زندگی اتفاق بیفتد . انحراف تیغۀ بینی منجر به گرفتگی یک یا هر دو مجرای بینی و در نتیجه مشکل تنفسی می شود که به شکل انسداد تنفسی ، خرخر شبانه ، کاهش حس بویایی ، خشکی بینی و خون دماغ بروز می کند و البته در دراز مدت می تواند علایم و عوارض دیگری ازجمله سینوزیت ، مشکلات گوش و مشکلات قلبی ریوی را باعث شود . در مواردی که انحراف تیغه بینی خیلی شدید باشد ، علاوه بر مشکل فوق الذکر می تواند باعث تغییر شکل ظاهری بینی نیز گردد .
اگر شدت انحراف تیغه بینی به حدی باشد که باعث انسداد تنفسی شده باشد باید آنرا با جراحی اصلاح کنیم . این عمل می تواند به طور مجزا و یا همراه با اعمال جراحی پلاستیک بینی ، پولیپ بینی ، جراحی آندوسکوپی سینوس و یا کوچک کردن شاخکهای بینی انجام شود.منبع : جراحی زیبایی بینی
نوع بیهوشی : با هر دو روش نیمه بی هوشی و بیهوشی عمومی قابل انجام است .
مدت عمل : حدود نیم ساعت.
مراقبتهای بعد از عمل : آنتی بیوتیک تجویزی را مصرف نمائید .
نکاتی که لازم است بدانید :
عمل از طریق داخل بینی انجام میشود و لذا هیچگونه برشی روی بینی و یا صورت شما داده نمی شود .
برای تسریع روند التیامی و برای باز شدن بینی تا ده روز بعد از عمل بینی خود را با سرم شستشو دهید