دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود
دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

وقتی موتور استارت بخورد ولی روشن نشود؟2

وقتی مطمئن شدید کار نکردن پمپ بنزین دلیل روشن نشدن موتور است به ترتیب زیر عمل کنید:

1. فیوز پمپ بنزین را امتحان کنید که نسوخته باشد. در جعبه فیوز را باز کنید و فیوز بنزین را خارج کنید، نباید ارتباط بین دو پایه فیوز قطع شده باشد.
2. رله اصلی پمپ را امتحان کنید. یک رله سالم جایگزین کنید و ببینید آیا مشکل حل می شود؟
3. کلید قطع کن بنزین را امتحان کنید. در اکثر خودرو های داخلی و مخصوصا 405، در اثر ضربه یا ...، کلید قطع کن بنزین فعال می شود. نشانه عمل کردن کلید قطع کن بنزین آن است که وقتی سوئیچ را باز می کنیم، چراغ چک پشت آمپر روشن نمی شود. (در خودرو سالم و بی عیب، در لحظه باز کردن سوئیچ، باید چراخ چک روشن شود).
4. سنسور موقعیت میل لنگ را چک کنید (این کار با تعویض و فقط توسط کارشناس انجام می شود). وقتی این سنسور عمل نکند، نه تنها پمپ بنزین برق ندارد بلکه وایرها و کوئل هم برق ندارند.
اگر تشخیص دادید که کلید قطع کن بنزین عمل کرده، یکبار آنرا فشار دهید تا به وضعیت اول بازگردد و بنزین به موتور برسد. این مطلب برگرفته از سایت آموزش تعمیر ایسیو است .
موارد زیر، می توانند منجر به سوختن پمپ بنزین شوند:
- کیپ شدن صافی بنزین،
- تمام شدن بنزین در حالت روشن بودن خودرو، و یا رسیدن سطح بنزین در باک، به چند لیتر آخر، (وقتی سطح بنزین در باک به دو یا چند لیتر آخر می رسد، به پمپ بنزین فشار وارد می شود)،
- کیفیت پایین پمپ بنزین،
- اتصالی در سیستم برق رسانی به پمپ بنزین،
2 . نرسیدن برق به شمع:
یکی از شمع های را باز کنید، بدنه شمع را به بدنه خودرو، و سر آن را به وایر وصل کنید، در لحظه استارت زدن، جرقه بین الکترودهای شمع را باید بتوانید ببینید. بسیار احتیاط کنید، ولتاژ برق شمع بالاست.
اگر جرقه را دیدید، خرابی کوئل و قطع بودن اتصالات آن نیز منتفی است. ولی اگر جرقه ای ندیدید، اتصالات کوئل و وایر را چک کنید.
اگر همه اتصالات درست باشند، ممکن است سنسور موقعیت موتور، و یا ECU، کامپیوتر مرکزی ماشین خراب شده باشند. تشخیص این موارد توسط کارشناس صورت می گیرد.




وقتی موتور استارت بخورد ولی روشن نشود؟

وقتی موتور ماشین استارت می خورد، اما روشن نمی شود، دلیل آن یک یا ترکیبی از چهار مورد زیر است: این مطلب برگرفته از سایت آموزش تعمیر ایسیو است .
1 . نرسیدن بنزین به موتور: تمام شدن بنزین- کیپ شدن صافی بنزین- سوختن رله پمپ- سوختن فیوز پمپ- عمل کردن کلید قطع کن بنزین- خرابی سنسور موقعیت میل لنگ.
2 . نرسیدن برق به شمع برای جرقه زدن در لحظه مناسب: خرابی کویل، خرابی وایر- قطع شدن اتصالات کوئل.
3 . نرسیدن هوا و درست نبودن ترکیب هوا و بنزین در موتور و کمپرس نشدن به موقع برای احتراق: کیپ شدن لوله ورودی هوا- نشت بنزین از انژکتور- خراب شدن سنسور دمای آب موتور- خراب شدن سنسور فشار هوای ورودی- خرابی سوپاپها و فرار کمپرس از سر پیستون- تنظیم نبودن تایم – باز و بسته شدن بی موقع سوپاپ ها.
4 . عدم شناسایی کد سوئیچ: در خودروهای مجهز به کلید ایموبلایزر.
. نرسیدن بنزین به موتور:
الف) بنزین تمام شده، یا صافی بنزین کیپ شده. از کافی بودن بنزین در باک مطمئن شوید، اگر صافی بنزین را هر 10 هزار کیلومتر تعویض کنید، کیپ شدن صافی بنزین بسیار به ندرت اتفاق می افتد.
ب) پمپ بنزین سوخته است.
ابتدا شیلنک ورودی بنزین به پشت انژکتور را چک کنید که درست وصل شده باشد، سپس شیلنک را جدا کنید باید سوخت حداقل به مدت 4 ثانیه با فشار (حدود 6 بار Bar) از شلنک خارج شود. اگر این اتفاق نیفتاد، می توانید با رعایت نکات ایمنی نیش استارت بزنید، و ببینید سوخت خارج می شود یا خیر. (انجام این کار مخصوصا اگر موتور گرم باشد، خطرناک است).
اگر بنزین با فشار کم و منقطع از شلنک خارج شد، یا پمپ بنزین ماشین خراب است و یا مقدار سوخت در باک کافی نیست.
اگر هیچ بنزینی خارج نشد، پمپ بنزین را به یکی از دو روش زیر تست کنید:
1. با باز کردن سوئیچ، باید صدای کار کردن پمپ بنزین را بشنوید. در غیر اینصورت به پایه های + و – پمپ برق مستقیم بدهید، و باید صدای کار کردن آن به گوش برسد.
2. با ولت متر، ورودی برق پمپ را امتحان کنید و ببینید آیا برق به پمپ می رسد؟




علتهای ریپ زدن خودرو

اگر موتور خودرو درست کار کند، هیچ لرزش و صدای غیر عادی از آن شنیده نمی شود، اما اگر بعد از روشن شدن، ریپ بزند، یکی از ایرادهای زیر را دارد: این مطلب برگرفته از سایت آموزش تعمیر ECU است .

1. سیستم برق رسانی مشکل دارد که شامل شمع، وایر و کوئل است.
2. اگر به هر دلیل سوخت یا برق به یکی از سیلندرها نرسد، مثلا کوئل به یکی از سیلندرها برق ندهد، یا سوزن انژکتور در یکی از سیلندرها بنزین را درست تزریق نکند، آن سیلندر کار نکرده و نقش خود را در چرخه حرکت های موتور بازی نمی کند، در نتیجه موتور دچار لرزش و ریپ زدن می شود.
3. نسبت مخلوط بنزین و هوا مناسب نیست که دلایل آن عبارتند از:
- ضعیف بودن فشار بنزین به دلیل خرابی پمپ بنزین یا کیپ شدن فیلتر بنزین.
- خرابی سوزنهای انژکتور ماشین.
- خرابی یا کثیفی دریچه گاز و یا سنسورهای مربوط به هوای ورودی. (که در اینصورت، با استفاده از اسپری شوینده "گانک" در دریچه گاز مشکل حل می شود).
- مخلوط بودن بنزین با آب یا مواد دیگر.
لرزش بسیار خفیف صبحگاهی برای موتور طبیعی است، ولی علل لرزش شدید و دائمی عبارتند از:
1. به هم خوردن نسبت تراکم محفظه احتراق که از شایع ترین دلایل است. آب بندی نبودن کامل سوپاپها یا خرابی آنها، سفت بودن فیلر سوپاپ می تواند باعث به هم خوردن نسبت تراکم شود.
2. نشتی برق یا اصطلاحاً برق دزدی سیستم، که دلیل آن می تواند فرسوده شدن وایرها، کهنه شدن یا مناسب نبودن شمعها باشد.
3. خراب شدن یکی از سنسورها که مستقیماً با ترکیب سوخت و هوا، و موتور در ارتباط هستند مثل سنسور اکسیژن، سنسور دمای موتور و یا سنسور فشار هوای ورودی.
4. خراب شدن سوزن انژکتور.
5. هر موضوعی که کامپیوتر مرکزی موتور  خودرو (ECU) را به اشتباه می اندازد و ECU نتواند لحظه درست پاشش سوخت و مقدار آن و زمان جرقه زدن را تشخیص دهد.




علت سخت روشن شدن خودرو

برای تشخیص علت سخت روشن شدن خودرو حالتهای مختلف زیر را که با نشانه های متفاوتی همراه هستند در نظر می گیریم:
1. اگر موتور، با استارت زیاد روشن شده و سپس، دود سفید از اگزوز خارج می شود و موتور لرزش دارد، احتمالاً علت آن ورود آب به فضای احتراق است که خرابی واشر سرسیلندر دلیل آن است. یکی دیگر از نشانه های آن ورود روغن به آب رادیاتور است. این مطلب برگرفته از سایت آموزش تعمیر ECU است .
2. اگر موتور پس از استارت زدن زیاد روشن شده و سپس دود سیاه از اگزوز خارج می شود، علت زیاد بودن نسبت بنزین به هوا در فضای سیلندر است، دلیل آن می تواند یا خرابی سنسور دمای موتور و یا نشتی بنزین از انژکتورها باشد.
3. اگر موتور دیر روشن شده و سپس دود آبی از اگزوز خارج شود، علت نشتی روغن به محفظه احتراق است و دلیل آن خرابی کاسه نمد سوپاپها می باشد.
4. اگر موتور دیر روشن شده و هیچ دودی از اگزوز خارج نمی شود، دلیل آن می تواند نسبت کم بنزین به هوا در محفظه احتراق، خطای سنسور دمای موتور، ضعیف بودن جرقه شمع، خرابی شمع یا کوئل، پایین بودن تراکم موتور به دلیل سفتی فیلر سوپاپها و یا نامرغوب بودن سوخت باشد.
5. گاهی تغییرات شدید آب و هوایی باعث می شود که موتور خودرو با استارت های مکرر روشن شود، این موضوع به تنظیمات سیستم سوخت رسانی و تامین هوای موتور مربوط می شود، زیرا ECU خودرو، بر اساس تنظیمات قبلی این ترکیب را برای موتور فراهم می کند.
نوع روغن موتور مورد استفاده نیز در تعداد استارت صبحگاهی مؤثر است، به ویژه در زمستانها و هوای سرد.
روی روغنهای موتور عبارتی بصورت 10W40 نوشته شده که عدد قبل از دبلیو (10)، ضریب گرانروی روغن در دمای پایین و عدد بعد از دبلیو (40)، ضریب گرانروی روغن در دمای بالا است.
استفاده از روغنهایی با ضرایب کمتر گرانروی روغن در دمای پایین و ضریب بیشتر گرانروی روغن در دمای بالا، که البته گران تر هم هستند، باعث می شود موتور در زمستان راحت تر روشن شود.

علت صدا دادن چرخهای خودرو سر پیچ

صدا دادن چرخها (لاستیکها) روی سطوح کم اصطکاک مثل خط کشی عابر و یا سنگ کف پارکینگ طبیعی است، همچنین در فصل تابستان و در گرمای شدید هوا، اصطکاک لاستیک ماشین با آسفالت گرم، تولید صدا می کند.

برخی از نشانه های خرابی و ایراد فنی در سیستم جلوبندی خودرو، و علت بروز آنها به شرح است:
 
صدای ناهنجار لاستیک ها در همه سطوح به گوش می رسد.
شایع ترین علل بروز آن:
- تنظیم نبودن فرمان یا خارج بودن چرخ از محور اصلی اش است (معمولاً در اثر ضربه شدید این اتفاق می افتد).
- اگر صدای شنیده شده از لاستیکها نیست و به صورت "تق تق تق" ، در هنگام حرکت و چرخاندن فرمان به یکی از طرفین، و از قسمتهای مکانیکی شنیده شود، احتمالاً علت آن خرابی کلگی بیرونی پلوس است.
- لاستیک نو، (مخصوصا میشلن) بمدت یک یا دو روز در حین رانندگی در خط مستقیم هم صدای جیغ دارد. این مطلب برگرفته از سایت آموزش تعمیر ایسیو است .
 
در خودرو 405، پارس و سمند، وقتی موتور خاموش است، با تکان دادن فرمان به سمت چپ و راست، بصورت سریع صدای "تق تق" شنیده می شود.
شایع ترین علل بروز آن:
-فرمان اتومبیل شما نیاز به واشر بندی دارد.
-یا سیبک و یا قرقری فرمان اتومبیل ایراد دارد.
-احتمال دارد که پیچهای جعبه فرمان شل باشند
-اگر این صدا در حالت روشن بودن موتور نیز شنیده شود، بوش های جک هیدرولیک فرمان ایراد دارند.
هنگام دور زدن با فرمان تمام دور به سمت چپ، یا راست، صدای مداوم "تق تق تق" شنیده می شود.
شایع ترین علل بروز آن:
-کلگی بیرونی پلوس (چپ یا راست) خراب شده و باید تعمیر شود.
هنگام دور زدن به سمت چپ یا راست، صدای "تق تق" شنیده می شود، بطوریکه در حرکت اتومبیل نیز اختلال ایجاد می شود.
شایع ترین علل بروز آن:
-دنده های هرزگرد، یا همان دنده های دیشلی گیربکس ایراد دارند.
هنگام پیچیدن سر پیچ ها، صدای جیغ از لاستیکها شنیده می شود.
شایع ترین علل بروز آن:
-زاویه چرخهای جلو، یا عقب  خودرو تنظیم نیست و باید اصلاح شود، در صورت تداوم این وضعیت، لاستیک سابی اتفاق خواهد افتاد.




واشر سرسیلندر و علائم سوختن آن

واشر سر سیلندر، بین سر سیلندر موتور و بدنه اصلی آن (بلوک موتور) قرار می گیرد و وظیفه آب بندی بین این دو قطعه را برعهده دارد و مانع از ترکیب آب رادیاتور (برای خنک کاری موتور) و روغن موتور (برای روانکاری و خنک کاری موتور) می شود.

علاوه بر این، واشر سر سیلندر مانع ورود هوای متراکم سر پیستون به داخل مایع خنک کننده (آب رادیاتور)، و برعکس می شود. این مطلب برگرفته از سایت آموزش تعمیر ایسیو است .
واشر سر سیلندر سوخته (واشر سر سیلندر موریانه زده) وظایف شرح داده شده را بدرستی انجام نمی دهد.
 
علت سوختن واشر سر سیلندر ماشین یک یا ترکیبی از عوامل زیر می تواند باشد:
- گرم شدن بیش از حد موتور به هر دلیل (کار نکردن فن، کارنکردن ترمواستات آب، و ... ).
- درست نبستن واشر سرسیلندر توسط تعمیرکار.
- استهلاک موتور بدلیل کارکرد زیاد.
علائم سوختن واشر سر سیلندر، یک، یا ترکیبی از موارد زیر است:
- موتور خودرو صبحها دیر روشن می شود و پس از روشن شدن، موتور لرزیده و دود سفید از آن خارج می شود.
- شیلنگهای اتصال رادیاتور باد کرده و متورم می شوند.
- در مخزن رادیاتور، روغن دیده می شود (در 206 تیپ 2 و 3 بیشتر دیده می شود).
- کم کردن آب رادیاتور، در صورت سالم بودن سیستم خنک کننده و عدم نشتی آن.
- شنیدن صدای شر شر آب از پشت داشبورد (مخصوصاً برای 206).