دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود
دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

تنظیم نبودن غربیلک فرمان در مرکز

در هر خودرویی، هنگام حرکت خودرو به صورت مستقیم، غربیلک می بایست در وسط قرار گیرد، تا هم راننده دید مستقیم به آمپر داشته باشد و هم اینکه در هنگام توقف، بتواند از روی غربیلک زاویه چرخها را تشخیص دهد.

عدم قرارگیری غربیلک می تواند به یک یا چند دلیل زیر باشد:
1.    به هم خوردن میزان فرمان.
2.    تغییر زاویه چرخ در اثر ضربه شدید (مثلاً به جدول).
3.    عدم نسب درست غربیلک.
در تنظیم فرمان و غربیلک، باید به موارد زیر دقت کرد:
- میزان کردن فرمان ماشین (تنظیم فرمان)، یکی از کارهای تخصصی در تعمیرات خودرو است، تا آنجا که مراکز تخصصی برای همین یک کار وجود دارند.
- در صورتیکه غربیلک شما در وسط تنظیم نیست، لزوما باید دلیل آن را بیابید، زیرا سیستم ایربگ، بوق و غربیلک در برخی خودروها با یکدیگر در ارتباط هستند، مثلا در خودرو 206 به دلیل وجود «کام 2000»، غربیلک را نمی توان بیش از 990 درجه چرخاند (3/4 2 دور)، چراکه باعث پاره شدن سیم کشی بوق و ایربگ می شود. این مطلب برگرفته از سایت آموزش تعمیرات ECU است .
- دقت کنید که چه وقت تنظیم غربیلک ماشین به هم خورده است؟ پس از تنظیم فرمان؟ پس از ضربه به جدول؟ پس از نصب دور فرمان چرم؟ پس از تعمیر جعبه فرمان؟ پاسخ این سئوال راهنمای تعمیرکار شما در تعمیر خودرو شماست.




دینام خودرو و خرابی آن

وظیفه دینام، شارژ باتری 12 ولت خودرو است، در صورت خرابی دینام، باتری ماشین در مدت کوتاهی تخلیه خواهد شد. علائم خرابی دینام عبارتند از:

- روشن شدن چراغ باتری در پشت آمپر.
- خالی شدن باتری نو در مدت چند روز.
علت شارژ نشدن باتری توسط دینام
ممکن است پاره شدن تسمه دینام (تسمه هیدرولیک) علت شارژ نشدن باتری باشد.
تسمه هیدرولیک معمولا در هفته های آخر عمر خود، قبل از پاره شدن، صدای جیرجیر می دهد (تسمه های بی کیفیت همواره صدا می دهند). در ماشین های هیدرولیک، در صورت پاره شدن تسمه دینام،  پمپ هیدرولیک از کار می افتد و فرمان سفت می شود. این مطلب برگرفته از سایت آموزش تعمیرات ECU است .
معمولاً شارژ نکردن دینام به دلیل تمام شدن زغال و یا قطع شدن کابل اتصال باتری به دینام است و در کل این قطعه کمتر خراب می شود.




عیب یابی چراغهای اخطار خودرو 2

در خودرو پراید، با روشن شدن فن رادیاتور، چراغ چک نیز روشن می شود، و با خاموش شدن فن، چراغ چک نیز خاموش می شود.

شایع ترین علل بروز آن:
-علت، عمل نکردن دور آرام فن رادیاتور است که اغلب به دلیل خراب شدن مقاومت فن اتفاق می افتد.
-در برخی موارد نیز  ECU موتور  و یا رله های فن ایراد دارند.
در پژو 206، در دور موتور پایین، چراغ اخطار فشار روغن روشن می شود و استپ چشمک می زند  و با بالا رفتن دور موتور، چراغ نیز خاموش می شود. با رها کردن پدال گاز و پایین آمدن دور موتور، مجددا چراغ اخطار روشن می شود.
شایع ترین علل بروز آن:
-معمولا این اتفاق بدلیل نامرغوب بودن فیلتر روغن، و یا دیر عوض کردن آن بوجود می آید.
-ضعیف شدن پمپ روغن یا اویل پمپ.
-گرفتگی مسیرهای عبور روغن موتور. این مطلب برگرفته از سایت آموزش تعمیرات ECU است .
 
چراغ چک یا چراغ استپ (Engine Check , STOP) به صورت ثابت روشن شده و خاموش نمی شود.
 شایع ترین علل بروز آن:
-اگر کارکرد موتور تغییری نکرده باشد، احتمالا یکی از سنسورهای کمکی یا اطلاع رسانی کار نمی کند و یا اطلاعات درستی را ارسال نمی کند. در این حالت ایراد با دستگاه دیاگ قابل تشخیص است و راننده می تواند تا نزدیک ترین تعمیرگاه رانندگی کند.
-اگر موتور بدرستی کار نمی کند و صداهای غیرمعمول شنیده می شود، بهتر است سریعا خودرو را خاموش کنید.
 
چراغ چک یا چراغ استپ (Engine Check , STOP) به صورت چشمک زن روشن و خاموش می شود.
 
شایع ترین علل بروز آن:
-این ایراد مربوط به یکی از قطعات حیاتی موتور است و در این حالت، موتور با لرزش کار کرده و یک یا چند سیلندر از مدار خارج می شوند. عمدتا علت این وضعیت، انژکتورها، کوئل، سیستم برق رسانی و جرقه زنی است. در این حالت، بهتر است خودرو را خاموش کرده و به تعمیرگاه منتقل کرد.
 
روشن شدن چراغ ABS و Airbag.
شایع ترین علل بروز آن:
-در صورت روشن شدن این چراغها، عیب یابی توسط دستگاه دیاگ میسر است و  به احتمال زیاد سیستم مربوطه (ABS، یا Airbag) عمل نخواهد کرد. مثلا در صورت تصادف، کیسه های هوا عمل نمی کنند.
 
روشن شدن چراغ باتری، چراغ اخطار دینام.
شایع ترین علل بروز آن:
-اگر این چراغها پس از روشن شدن موتور، همچنان روشن بمانند، یعنی شارژ باتری توسط دینام بدرستی انجام نمی شود. علت این وضعیت می تواند پاره شدن تسمه دینام، خرابی دینام و یا قطع شدن اتصالات مربوطه باشد.
در صورتیکه باتری خودرو توسط دینام شارژ نشود، در روز (که چراغهای ماشین خاموش است) حدودا یک ساعت می توانید به رانندگی ادامه دهید و بعد از آن موتور خاموش خواهد شد. این زمان در شب که چراغهای خودرو روشن است، به مراتب کمتر خواهد بود.در چنین شرایطی بهتر است از وسایل الکتریکی غیر ضروری مثل: فندک، رادیو ضبط، کولر و بخاری استفاده نکنید، که بتوانید تا نزدیک ترین باتری سازی رانندگی کنید.




عیب یابی چراغهای اخطار خودرو

عملکرد موتور خودروهای نسل جدید، تحت فرمان کامپیوتر مرکزی (ECU) است، ECU از طریق سنسورهایی که در قسمتهای مختلف موتور وجود دارد، اطلاعات وضعیت موتور را دریافت کرده و با توجه به نرم افزار خود پارامترهای موتور را تغییر می دهد.
اگر یک یا چند سنسور در موتور از کار بیافتند، یا داده ای خارج از محدوده امن (که در برنامه تعیین شده) ارسال کنند، چراغ های خطر، در صفحه نمایش آمپر روشن خواهند شد. این مطلب برگرفته از سایت آموزش تعمیرات ECU است .
عیب یابی مربوط به به روشن شدن چراغ های خطر در انواع پژو (206 تیپ 2،3،5،6، SD، 405، پارس) سمند، تندر 90 (ال90) و پراید به شرح زیر است:
در پژو (همه مدل ها) سمند، پارس، تندر و پراید، در هنگام باز کردن سوئیچ، چراخ چک روشن نمی شود.
شایع ترین علل بروز آن:
اگر موتور روشن می شود:
-چراغ چک پشت آمپر سوخته است، و یا سیمکشی بین ECU , چراغ چک قطع شده است.
اگر موتور روشن نمی شود:
-ارتباط بین ECU و موتور قطع است.
-سیم کشی تغذیه کننده برق ECU قطع شده است (یا فیوز آن سوخته و یا اتصال قطع شده است).
 
در پژو 206 در سر بالایی ها یا پیچ های تند، چراغ ترمز دستی، یا استپ آمپر روشن و بلافاصله خاموش می شود.
شایع ترین علل بروز آن:
-سطح روغن ترمز پایین آمده و لنت ها در حال اتمام هستند.
-در خودرو های نسل جدید، با مصرف لنت و لاغر شدن ضخامت آن، سطح روغن ترمز پایین می رود، با پایین رفتن سطح روغن ترمز از حد معین، سنسوری در محفظه روغن فعال می شود و به راننده هشدار می دهد که لنتها در حال اتمام هستند.
 
در پژو 206، در دمای 97 درجه، ناگهان چراغ آمپر آب روشن شده و عقربه دمای آب بسرعت تا محدوده قرمز حرکت می کند، همزمان دور تند فن نیز بکار می افتد. ولی بعد از چند ثانیه همه چیز به حالت عادی باز می گردد.
شایع ترین علل بروز آن:
-علت خراب شدن رله دور آرام فن، و یا مقاومت فن رادیاتور است. که باید توسط تعمیرکار تست شود.
-دمای موتور عامل بسیار مهمی در خودرو های نسل جدید است و در صورت بی توجهی به آن، صدمات سنگینی به موتور وارد می شود.
 
در پژو 405، سمند، و پارس، همزمان با رسیدن آمپر آب به درجه وسط، چراغ آمپر آب و استپ روشن می شود و بدون آنکه دمای آب از حد معمول بالاتر رود، بعد از مدت کوتاهی خاموش می شود. این اتفاق هر چند دقیقه، تکرار می شود.
شایع ترین علل بروز آن:
-به احتمال زیاد یکی از دو فن خنک کننده رادیاتور روشن نمی شود.




جوش آوردن و بالا رفتن دمای موتور (داغ کردن)

سیستم رادیاتور مسئول کاهش حرارت موتور است و در اغلب خودروهای جدید، سیستم رادیاتور، تحت فشار طراحی می شود (چیزی شبیه به زودپز)، زیرا در این حالت آب تحت فشار قرار گرفته و دیگر در دمای بسیار بالاتر از 100 درجه خواهد جوشید. طبق قوانین فیزیک، پایین آوردن دمای آب تحت فشار از 110 درجه به 80 درجه، بسیار راحتتر از پایین آوردن دمای آب 98 درجه به 28 درجه است. (قانون بی نظمی یا آنتروپی).
 
بالا رفتن دمای موتور به معنی درست کار نکردن یک یا چند بخش از سیستم خنک کننده ماشین است و می تواند به دلایل زیر باشد:
- فقدان و یا کم بودن مایع خنک کننده رادیاتور.
- گردش نکردن مایع خنک کننده در موتور (قفل شدن ترموستات، کار نکردن واترپمپ، هواگیری رادیاتور، و یا گرفتگی لوله های خنک کننده).
-کار نکردن فن خنک کننده رادیاتور، که در اتومبیلهای جدید، این فرمان از طریق ECU ارسال می شود و ممکن است به علت اطلاعات اشتباه دریافتی از سنسور آب باشد.
- پمپ شدن هوای پیستون به جریان آب خنک کننده، که علت آن ممکن است به دلیل سوختن واشر سرسیلندر باشد (در این صورت، شیلنگهای آب رادیاتور باد کرده و می ترکند).  
علل کم شدن آب رادیاتور
 - نشت آب از قسمتهای مختلف سیستم گردش آب رادیاتور، مثل شیلنگ ها، لوله ها، بست رادیاتور، واترپمپ، اتصال ترموستات، سرسیلندر و یا حتی پولکی موتور.
- سوختن واشر سرسیلندر، که در این حالت، آب به محفظه احتراق راه پیدا کرده و بخار می شود، در این حالت، دود سفیدی از اگزوز خارج می شود.
- نشت آب رادیاتور از درب منبع انبساط (بدلیل کیفیت پایین، شل بسته شدن، یا پوسیده شدن آن)
این مطلب برگرفته از سایت آموزش تعمیرات ایسیو است .



وقتی موتور استارت بخورد ولی روشن نشود؟3

3 . نرسیدن هوا و درست نبودن ترکیب هوا و بنزین
برای اینکه موتور خودرو روشن شود، هوا باید شرایط زیر را داشته باشد:
- هوا به مقدار کافی به موتور برسد،
- نسبت ترکیب هوا و بنزین در موتور درست باشد،
- در زمان مناسب برای احتراق در موتور کمپرس شود.
ممکن است نرسیدن هوای کافی به محفظه احتراق، بدلیل گرفتگی لوله های هوای ورودی باشد. (در اثر تصادف، یا ورود برف به دهانه ورودی هوای کنار چرخ جلو).
خرابی هر یک از سنسورهای دمای آب موتور و سنسور فشار هوای ورودی، نشتی سوزن انژکتور و غنی شدن بیش از حد سوخت نیز باعث روشن نشدن موتور ماشین می شوند.
همچنین، نسبت نادرست هوا و بنزین در محفظه احتراق، خرابی سوپاپها، فرار کمپرس سر پیستون، تنظیم نبودن تایم موتور، باز و بسته شدن بی موقع سوپاپ ها نیز منجر به روشن نشدن موتور می شوند.
نرسیدن هوا به موتور:
لوله خرطومی ورودی هوا به موتور را باز کنید، اگر مشکل حل شد، در نتیجه ورودی هوای موتور ایراد دارد. این مطلب برگرفته از سایت آموزش تعمیرات ایسیو است .
سنسورهای دمای آب موتور، فشار هوای ورودی:
سنسور دمای آب موتور و سنسور فشار هوای ورودی از طریق دستگاه دیاگ تست می شوند.
نشت بنزین از انژکتور:
اگر انژکتور بنزین نشتی داشته باشد، وقتی مانیفولد هوا را باز می کنید، بوی تند بنزین را احساس خواهید کرد. البته احساس بوی بنزین از مانیفولد، دلیل قطعی برای نشت بنزین از انژکتور نیست.
خرابی سوپاپها و درست عمل نکردن آنها، نسبت نادرست بنزین و هوا در محفظه احتراق، تنظیم نبودن تایم موتور:
خرابی سوپاپ و تنظیم نبودن تایم، از نظر فنی پیچیده تر بوده و فقط توسط کارشناس تست می شوند.
4 . عدم شناسایی کد سوئیچ
در خودروهای مجهز به کلید ایموبلایزر، عملکرد سوئیچ های ضد سرقت (ایموبلایزر) به این شکل است که یک کد را به ECU ارسال می کند و ECU تمام شرایط را برای روشن شدن خودرو آماده می کند. اگر این کد بدرستی شناسایی و برای ECU ارسال نشود، خودرو استارت می خورد ولی روشن نمی شود.