دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود
دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

انواع چارتر را بهتر بشناسید

بلیط هواپیما با این‌که تنوع آن‌چنانی نداشته و در دو نوع چارتر و سیستمی و سه کلاس پروازی تقسیم می‌شود، اما اگر حواس‌تان به چند نکته جمع نباشد، ممکن است دستِ آخر، نه از خرید بلیط چارتر راضی باشید و نه سیستمی. پیش‌تر در همین‌جا، در مورد پروازهای سیستمی داخلی و خارجی و ترفندهای خرید این نوع بلیط‌ها صحبت کرده بودیم، حالا اما وقت آن رسیده است که چند نکته‌ی مختصر و مفید را هم در مورد پرواز چارتر به شما یادآوری کنیم تا به وقت خرید چارتر، انواع آن را بهتر بشناسید و با آگاهی بیش‌تری بلیط مورد نظرتان را انتخاب کنید. این مطلب برگرفته از سایت تور مراکش نوروز 96 است .
فقط هواپیما؟
چارتر واژه‌ای است که در اصل به معنی اجاره کردن به‌کار برده می‌شود. این اجاره کردن در مورد صندلی‌هایی است که در وسایل مختلف حمل‌ و نقل برای جابه‌جایی مسافران تعبیه شده است، یعنی بلیط قطار و بلیط کشتی هم در کنار بلیط هواپیما به این ‌صورت به مسافران ارایه می‌شود. حالا این چارتر بودن بلیط هواپیما و یا هر وسیله‌ی نقلیه‌ی دیگری در حقیقت به چه معنا است؟ خب گاهی اوقات، هواپیمایی‌ها، یک‌سری از صندلی‌های یک پرواز مشخص خودشان را در کلاس پروازی مشخصی، به شرکتی که تعداد سفرهای هوایی‌شان زیاد است، اجاره می‌دهند و به نوعی این خط هوایی، چارتر کننده‌ی این پرواز شده و این پرواز را اجاره می‌کند. گاهی اوقات هم هست که آژانس‌های هواپیمایی، صندلی‌های ثابتی را در مسیرهای مشخصی از یک ایرلاین، اجاره می‌کنند و آن‌ها را می‌فروشند؛ در این‌جا، آژانسی که این صندلی‌ها را اجاره کرده و به مسافران می‌فروشد، چارتر کننده و آن خط هوایی، چارتردهنده محسوب می‌شود.خیلی وقت‌ها، این‌که شما از کدام خط هوایی و یا آژانس هواپیمایی بلیط هواپیما  می‌خرید، بیش‌تر از این‌که چه وقت برای خرید این بلیط اقدام می‌کنید، اهمیت دارد. چراکه اگر شما این نوع بلیط را خیلی ارزان بخرید اما وقتی به فرودگاه رسیدید پای پرواز بمانید، خیلی فرقی نمی‌کند که چقدر خرج خرید این نوع از دو نوع بلیط هواپیما کرده باشید چون به‌هرحال، حالا مجبورید که یا بلیط گران‌تری بخرید و یا این‌که اگر می‌توانید، سفرتان را به زمان دیگری موکول کنید که در هر حال، ضرر کرده‌اید و وقت و اعصاب و پول‌تان را هدر داده‌اید! اما اگر خرید آنلاین این بلیط را انتخاب کرده‌اید و سامانه‌ای که از آن، این نوع از بلیط هواپیما را می‌خرید هم مطمئن است، می‌توانید همه‌ی حواس‌تان را به زمان خرید این نوع بلیط جمع کنید تا گزینه‌ی بی‌نقصی را در بین پروازهای چارتر پیدا کنید.
انواع چارتر
چارتر در مورد بلیط هواپیما، انواع و اقسامی دارد که بد نیست اطلاع مختصری در مورد آن داشته باشید تا اگر اصطلاحی را شنیدید، از آن آگاهی داشته باشید:
1.    چارتر کامل یا Full Charter:
این نوع از بلیط هواپیما زمانی مطرح می‌شود که همه‌ی صندلی‌های یک پرواز در مسیری مشخص، توسط چارترکننده که در بالا توضیح دادیم شامل چه اشخاص حقیقی یا حقوقی‌ای می‌شود، اجاره می‌شود. این نوع از بلیط هواپیما در دسته‌ی خودش، مطمئن‌تر است و اصولن سامانه‌های معتبر، بیش‌تر این نوع بلیط را می‌فروشند.
2.    اجاره‌ی صندلی یا Seat Charter:
این یکی، به نوعی اجاره‌ی تعداد محدود و مشخصی صندلی از یک پرواز در مسیری مشخص است که زمان آن هم به‌صورت دوره‌ی تعیین شده‌ای توسط چارترکننده، قرارداد می‌شود و در نهایت، تعداد مشخصی از صندلی‌های یک پرواز را در زمان مشخصی، اجاره می‌کنند.بد نیست بدانید که همین اجاره‌ی صندلی خودش انواع مختلفی دارد که بسته به سیاست‌هایی که چارترکننده‌ها و یا آژانس‌های هواپیمایی دارند، با هم توفیر دار. در ادامه، انواع آن را با ذکر توضیحات مختصری تقدیم‌تان کرده‌ایم:
•    سیت چارترِ شناور:
در این نوع از بلیط هواپیما، چارترکننده متعهد می‌شود که تعداد مشخصی از صندلی‌ها را در یک مسیر مشخص پروازی و البته به‌صورت رفت و برگشت در طول مدت‌زمانی معین – مثلن یک ماهه – به مسافران این پرواز بفروشد. البته در این نوع از بلیط هواپیما، لازم نیست فاصله‌ی زمانی مشخصی بین تاریخ رفت و تاریخ برگشت این بلیط رعایت بشود و در این مقطع، تاریخ‌ها می‌توانند متغیر باشند اما این موضوع فقط و فقط در محدوده‌ی دوره‌ی تعیین شده امکان‌پذیر است.
•    سیت چارترِ Back to Back:
نوع دوم این بلیط،  Back to Backاست که در آن، چارترکننده تعهد می‌کند که تعداد مشخصی از صندلی‌ها را در یک مسیر پروازی مشخص و به‌صورت رفت و برگشت در هر کدام از پروازها بفروشد. تفاوت این نوع از سیت چارتر با نوع قبلی در این است که فاصله‌ی زمانی تعیین شده بین تاریخ رفت و تاریخ برگشت، ضروری بوده و این محدوده باید مشخص باشد.
•    سیت چارترِ Block Seat:
چارتر کننده در این نوع از بلیط هواپیما، متعهد می‌شود که فقط و فقط تعداد مشخصی از صندلی‌ها را به‌صورت رفت و برگشت و با تاریخ مشخص و معینی در یک مسیر پروازی و فقط و فقط برای یک پرواز مشخص، به مسافران بفروشد. در این حالت، همه چیز به نوعی ثابت و فیکس شده است. از تاریخ بگیر تا تعداد صندلی‌ها و مسیر پروازی!حالا که در مورد انواع این بلیط هواپیما و زیرمجموعه‌های آن و اصطلاحات تخصصی‌شان، اطلاعاتی کسب کردید، می‌توانید با چشم باز بلیط هواپیمای  مورد نظرتان را انتخاب کنید و حتی در مورد تفاوت قیمت انواع این بلیط‌ها هم اطلاعات کسب کنید و البته که اگر برای شرکت‌تان در پی خرید بلیط هواپیما هستید هم، با اطلاع داشتن از انواع بلیط چارتر، انتخاب عاقلانه‌تری خواهید داشت. شاید قبل از خرید بلیط هواپیما تصور کنید که نیازی به دانستن این موارد ندارید، اما حقیقت این‌جاست که نداستن یک‌سری نکات، دقیقن یک‌جاهایی ممکن است سنگ جلوی پایتان بیندازد که خودتان هم تصورش را نمی‌کردید. خیلی وقت‌ها، چند واژه‌ی ساده و چند تعریف مختصر، می‌تواند جلوی یک ضرر مالی هرچند مختصر را هم بگیرد. بهرحال، هر ضرر و زیانی که به شما برسد، در دراز مدت به سرمایه‌ی شما ضربه‌های محکمی وارد خواهد کرد و البته که، وقت و انرژی شما که سرمایه‌های گران‌بهاتری از پس‌اندازهای مالی‌تان هستند هم، با بی توجهی‌های این چنینی، ممکن است به راحتی از چنگ‌تان در برورند.آگاهی داشتن از وجوه مختلف خرید بلیط هواپیما، در کنار اطلاع داشتن از انواع آن، همه و همه می‌توانند در تجربه‌ی خرید متفاوت و البته موفق شما، تاثیرگذار باشند. این‌که شما با اصطلاحات مختلفی که در حوزه‌ی بلیط انتخابی‌تان است، آشنا باشید، نه فقط اطلاعات عمومی شما را در مورد انواع پرواز بالا می‌برد، بلکه باعث پیشگیری از مشکلاتی هم خواهد شد که با ندانستن برخی از نکته‌ها، ممکن است گریبان‌گیرتان بشود.از آن‌جایی‌که این بلیط، قیمت متغیرتری نسبت به بلیط سیستمی دارد و بسته به فصل، ماه و حتی ساعت خرید، تفاوت‌هایی هم در آن مشاهده می‌شود که نسبت به نوسانات قیمت بلیط سیستمی، خیلی بیش‌تر است  .